جاهای دیدنی اطراف شیراز با دیدنی های بی نظیر

استان فارس ایرانگردی شیراز
جاهای دیدنی اطراف شیراز با دیدنی های بی نظیر

بهشت ایران کهن یادگار کوروش کبیر شهر شیراز است. قدم زدن در این جلگه سر سبز و دشت پهناور همیشه شیرین و پر خاطره است. شهر شعر و ادب آرامگاه بزرگان این سرزمین با منظره هایی که نمی توان از آن چشم برداشت. سفر به شیراز و تماشای جاهای دیدنی اطراف شیراز یکی از به یاد ماندنی ترین گردش های داخلی کشور است. به جز شهر شیراز اطراف آن هم جاذبه کم ندارد. در این مقاله قصد داریم تا با بهترین جاذبه های اطراف شیراز آشنا بشویم و ماجراجویی کنیم. با ما همراه باشید.

جاهای دیدنی اطراف شیراز

شیراز، یکی از شهرهای زیبای ایران است که از دیدنی‌های فراوانی برخوردار هست که مسافران را به خود جلب می‌کند. در اطراف شیراز نیز جاذبه‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که شامل مکان‌های تاریخی، فرهنگی، و طبیعی می‌شود. برخی از جاهای دیدنی اطراف شیراز عبارتند از:

جاهای دیدنی اطراف شیراز

تخت جمشید یا پرسپولیس

یکی از مهم ترین و قدیمی ترین نماد های تمدن بشریت تخت جمشید است که از جاهای دیدنی اطراف شیراز محسوب می شود. این اثر تاریخی ثبت جهانی یونسکو شده است. سالانه تعداد زیادی گردشگر و پژوهشگر خارجی و داخلی از این بنای باشکوه دیدن میکنند. تمدن این بنا به 2500 سال قبل برمی گردد از این رو هنوز کتیبه هایی هستند که توسط پژوهشگران در حال رمز گشایی و دریافت اطلاعات تازه هستند.

بهترین زمان بازدید از تخت جمشید نیمه دوم سال و نوروز باستانی است. از مهم ترین قسمت های تخت جمشید می توان به: کتیبه خشایار شاه، سنگ نوشته اردشیر یکم، دروازه ملل و ستون های هخامنشی اشاره کرد.

  • آدرس: هفتاد کیلومتری جاده مرودشت به شیراز

تخت جمشید یا پرسپولیس

نقش رستم

حوالی تخت جمشید در فاصله نه کیلومتری، نقش رستم یکی دیگر از شاهکار های دوره هخامنشی و ساسانی قرار گرفته است. دلیل نام گرفتن این بنای تاریخی افسانه ای باستانی است که معتقد است این مکان محل رویا رویی رستم از قهرمان اساطیری شاهنامه و اسفندیار بوده که موفق به شکست او شده است.

داخل محوطه نقش رستم مجموعه‌ای از آثار باستانی دوره‌های ایلامی، هخامنشی و ساسانیان وجود دارد. آثار تاریخی موجود در این مجموعه شامل سنگ نوشته‌ها، کتیبه‌ها، آرامگاه‌های باستانی و باقی مانده برج و باروی پادشاهان ایران باستان است. همچنین این بنا آرامگاه پادشاهانی همچو داریوش اول، خشایار شاه، اردشیر یکم و داریوش دوم است.

  • آدرس: شصت کیلومتری جاده مرودشت به شیراز

نقش رستم از جاهای دیدنی اطراف شیراز

شهر باستانی استخر

یکی از قدیمی ترین شهر های ایران باستان استخر در استان فارس است که یکی از جاهای دیدنی اطراف شیراز محسوب می شود. این شهر که املای آن اصطخر است قدمتی 2000 ساله دارد. شهر استخر به گفته مورخان چهار دروازه داشته که پس از حمله مغولان یکی از آن باقی و دیگر دروازه ها ویران شده است. در این شهر دیوار ها و ستون های هخامنشی و همچنین آثاری از ظروف اشکانیان و ساسانیان را می توانید مشاهده کنید و در زمان سفر کنید.

  • آدرس: پنج کیلومتر بعد از جاده مرودشت به ارسنجان

شهر باستانی استخر

پاسارگاد آرامگاه کوروش کبیر

پاسارگاد یکی از ارزشمندترین میراث ایران زمین و آرامگاه ابدی کوروش کبیر است. مجموعه پاسارگاد تاریخچه ای عظیم قبل از هخامنشیان را روایت می کند. مهم ترین و چشم نواز ترین اثر تاریخی این مجموعه آرامگاه کوروش است.

معماری زیبا و استفاده از سنگ های آهکی و مرمر از دور دست ها خود را نمایش و از کیلومتر ها قبل از رسیدن به این بنا دلبری می کند. از دیگر آثار پاسارگاد می توان به باغ پادشاهی پاسارگاد، دو کوشک، آرامگاه کمبوجیه، کاروانسرای مظفری و آب‌نماهای باغ شاهی اشاره کرد.

  • آدرس: 130 کیلومتری شمال شهر شیراز شهر پاسارگاد

پاسارگاد آرامگاه کوروش کبیر

نقش برجسته رجب

یکی دیگر از آثار باستانی زیبای استان فارس و دشت مرودشت نقش رجب است. این نقش که تا سالیان از نظر ها پنهان بود در سال 1176 هجری کشف شد. نقش رجب در نزدیکی پرسپولیس و نقش رستم قرار دارد پس اگر برنامه برای بازدید از پرسپولیس را دارید از بازدید از این مکان زیبا غافل نشوید.

در نقش رجب شما سه سنگ نگاره که به اصطلاح به مجالس معروف شده را مشاهده می کنید. مجلس اول شاهپور اول و درباریان، مجلس دوم تاج گذاری اردشیر بابکان و مجلس سوم تاج گذاری شاهپور یکم است.

  • آدرس: جاده مرودشت به شیراز نه کیلومتری پرسپولیس

نقش برجسته رجب

شهر باستانی گور

شهر باستانی گور نماد پیشرفت و عظمت ایران در دوران ساسانیان است. این شهر که در دشت فیروز آباد بنا شده پادشاهان زیادی به خود دیده که اصلی ترین آنها ساسانیان هستند. شهر شامل دو بخش درباریان و مردم عادی است.

همچنین این شهر با سیستم آبیاری به روز باغ های میوه زیادی داشته است. از دیگر عجایب این شهر که در سال 1384 کشف شد رصد خانه گور نخستین و باستانی ترین رصد خانه ایران است. هنگام بازدید از این شهر از بازدید جاهای دیدنی اطراف شیراز و بناهایی همچون کاخ اردشیر بابکان، قلعه دختر و آتشکده اردشیر بابکان غافل نشوید.

  • آدرس: استان فارس، پنج کیلومتری غرب شهر فیروزآباد

شهر باستانی گور

تنگه رغز

عروس تنگه های ایران تنگه رغز داراب است. این تنگه از چندین آبشار و حوضچه تشکیل شده که به علت فرسایش خاک در آب از زیبایی خاصی برخوردار اند. رغز که به معنای لغزنده است از سالها پیش به این دره گفته می شده. راه های دسترسی به تنگه رغز نیاز به کمی آمادگی جسمانی و لوازم و تجهیزات دارد و بهتر است با لیدر آشنا به محیط بروید. بهترین زمان بازدید از تنگه رغز اوایل اردیبهشت تا مهر ماه است. حوضچه های زلال، نسیم خنک، هیجان فرود در تنگه از زیباییهای این تنگه هستند. از زیبا ترین آبشار های این تنگه میتوان به  آبشار وداع، آبشار کبوتر و آبشار نگین اشاره کرد.

  • آدرس: منطقه فسارود شهرستان داراب در استان فارس است.

تنگه رغز از جاهای دیدنی اطراف شیراز

دشت ارژن

دشت ارژن یکی دیگر از جاذبه های استان فارس است. حال و هوای عالی  دشتی پر از گل شما را از فکر و خیالی که در ذهن دارید رهایی می دهد. بازارچه های کوچک این دشت که پر از خوراکی های شیرین و شور و ترش محلی از کنگر بگیر تا قره قروت است دل هر گردشگری را می برد. ضمن اینکه همزمان با بازدید از دشت ارژن می‌توانید از دریاچه زیبای ارژن، آبشار چرونیزو چادرهای عشایری نیز دیدن کنید.

روستای ارژن در نزدیکی دشت قرار گرفته است و با بافت قدیمی، کوچه‌باغ‌ها و خانه‌های گلی‌‎ برای بسیاری از گردشگران جذابیت دارد.

  • آدرس: جاده شیراز، کازرون روستای ارژن

دشت ارژن از جاهای دیدنی اطراف شیراز

دریاچه مهارلو

دریاچه مهارلو از خیره کننده ترین دریاچه های آب شور ایران است. رنگ این دریاچه وجه تمایز آن از سایر دریاچه های ایران و شیراز است. دریاچه مهارلو که به رنگ صورتی است سالانه میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیاد است. رنگ زیبای این دریاچه به دلیل وجود جلبکی است که با نور خورشید واکنش داده و این رنگ را تولید می کند. آب و هوای این دریاچه در پاییز معتدل است و مناسب برای قدم زدن در آب اما پر رنگ ترین حالت این دریاچه در اواسط تابستان است.

  • آدرس: شهر سروستان، استان فارس و در جنوب شرقی شیراز

دریاچه مهارلو

دریاچه سد درودزن

سد درودزن که در گذشته به سد داریوش کبیر معروف بوده قدیمی ترین سد خاکی کشور است. این سد که بر روی رودخانه کر پر آب ترین رود استان فارس بنا شده برای تامین آب کشاورزی و شرب منطقه است. درختان بلوط در فصل بهار در کنار دریاچه دلبری  و هوای مطلوبی جهت کمپینگ فراهم میکنند. اگر عاشق ماهیگیری و استراحت و آبتنی هستید دریاچه سد درودزن بهترین انتخاب برای شماست.

  • آدرس: 70 کیلومتری جاده مرودشت-کامفیروز روستای درودزن

تنگه تیزآب

حوالی یکی دیگر از رودهای پر خروش شیراز تنگه تیزآب قرارگرفته است. این تنگه که در فصل تابستان و بهار آب وهوای خوبی دارد مناسب افرادی است که عاشق طبیعت هستند اما وسایل کوه نوردی و آفرودی ندارند. به دلیل استقبال از این تنگه حوالی آن آلاچیق و وسایل رفاهی زیادی وجود دارد و مناسب سفر های خانوادگی و رها شدن از دغدغه شلوغی شهر است. تنگه تیزآب به دلیل فشار زیاد آبی که دارد چند آبشار طبیعی به وجود آورده که خوراک عکاسی و تماشا است.

  • آدرس: جاده کوهستانی ممسنی-سپیدان، شهر اردکان

تنگه تیزآب

تنگه دم اسب

تنگه دم اسب از بکر ترین جاهای دیدنی اطراف شیراز است. اگر عاشق کوه پیمایی هسنید و دوست دارید تا از یک مسیر زیبا به یک آبشار و تنگه زیباتر برسید تنگه دم اسب مناسب شما است. برای رسیدن به این تنگه حتما نیاز به لیدر آشنا به محیط و همچنین لوازم کوه نوردی و آمادگی جسمانی خوب خواهید داشت. درختان زیادی مانند انار، گردو و انجیر و آب خنک و پر فشار و زلال جاذبه این تنگه را دو چندان می کنند.

  • آدرس: جاده شیراز، بوشهر روستای کره بس

تنگه دم اسب

آبشار مارگون

پر بازدید ترین آبشار استان فارس مارگون است. این آبشار که در کنار آن مراکز تفریحی و رفاهی و همچنین رستوران های متعدد ساخته شده سالانه میزبان گردشگران زیادی است. آبشار مارگون بعلت مسیر دسترسی تمت سنگفرش و راحت همچنین رستوران هایی با غذاهای خوشمزه و معطر مقصد بسیاری از دوست داران طبیعت است. بعد از گذر از رستوران ها در فاصله بیست دقیقه ای آبشاری زیبا را مشاهده می کنید . لغزش آب از روی خزه های سبز و صدای آرامش بخش آبشار فضایی بی نظیر را به وجود می آورد.

  • آدرس: 120 کیلومتری شیراز جاده سپیدان – یاسوج

آبشار مارگون

روستای قلات

روستای قلات از جاذبه های زیبای نزدیک به شهر شیراز است. این روستا که با درختان زیاد و خانه های سفالی و قدیمی زیبا شناخته می شود از جاذبه های مورد علاقه ساکنان شیراز برای استراحت آخر هفته است. وجود پوشش گیاهی مناسبی مانند: آویشن، بومادران، ختمی و پونه لذت قدم زدن در کوچه باغ ها و استشمام عطر این فضا را برای شما به تجربه ای تکرار نشدنی تبدیل می کند. همچنین اطراف این روستا آبشار ها و چشمه های زیادی وجود دارد که به زیباتر شدن این مکان کمک زیادی کرده است.

  • آدرس: 40 کیلومتری شمال غربی شیراز

روستای قلات

روستای دشتک

یکی دیگر از روستاهای تاریخی استان فارس دشتک است. این روستا که پیشینه ای چند هزار ساله دارد در یک منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا قرار گرفته. وجود آثار هخامنشی و کتیبه های مربوط به قرن هفتم زیبایی های این روستا را دو چندان می کند . مسیر زیبای این روستا شامل 1200 پلکان است که به وسیله دست تراشیده شده و باعث حیرت شما می گردد . از دیگر جاذبه های این روستا می توان به امام زاده فخر الدین و سرو 400 ساله کنار آن اشاره کرد. اقتصاد این روستا وابسته به باغبانی و دامپروری است و همچنین دستباف هایی مانند گلیم و تابلو فرش از سوغات به یاد ماندنی این روستا هستند.

  • آدرس: مرودشت، جاده درودزن، بکان روستای دشتک

روستای دشتک

پیست اسکی پولادکف سپیدان

پیست اسکی پولاد کف یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف شیراز به شمار می رود. این پیست که دارای یکی از مجهز ترین اسنوموبیل های کشور است سومین پیست بین المللی ایران است. شما می توانید اطراف پیست تیوپ و چوب اسکی کرایه کنید و از سرسره پیست لذت ببرید. این پیست چهار فصل است و در فصل بهار میتوانید از تفریحاتی چون اسکی روی چمن و دوچرخه سواری استفاده کنید.

  • آدرس: کیلومتر ۱۵ جاده سپیدان به آبشار مارگون

پیست اسکی پولادکف سپیدان

تنگه هایقر

این تنگه که به گرند کانیون ایران معروف است منظره ای خیره کننده دارد. منظره ای که حاصل میلیون ها سال فرسایش خاک بوده و فضای خارج از وصف را پیش چشمان شما میگذارد. وجود رودخانه و پوشش گیاهی زیبا جذابیت این تنگه را بیش از پیش می کند.

  • آدرس: روستای رودبال و در فاصله ۳۵ کیلومتری شهرستان فیروز آباد

تنگه هایقر

شهر باستانی دارابگرد

دارابگرد شهری که در شاهنامه و تاریخ طبری از آن یاد شده شهری به قدمت تاریخ ایران کهن است. این شهر که در دوره هخامنشیان یک محل نظامی بود در دوران اشکانیان با رشد تاسیسات آن به شهری پر رونق تبدیل شد. این شهر که همواره مورد حمله مغولان و تیموریان بوده دارای آثار باستانی بی نظیری است. آتشکده آذرجوی از مهم ترین آتشکده زرتشتیان در دوران ساسانیان در این منطقه بنا شده و دیدن آن برای علاقمندان آثار تاریخی پیشنهاد می شود

  • آدرس: ۶ کیلومتری جنوب شهرستان داراب، کنار جاده جدید داراب ـ شیراز

شهر باستانی دارابگرد

روستای باستانی بیشاپور

یکی دیگر از روستا های تاریخی و جاهای دیدنی اطراف شیراز روستای بیشاپور است. از جاهای دیدنی شیراز در این شهر باستانی میتوان به آثار حجاری شده و سنگ نگاری های دوران ساسانی، معبد آناهیتا، تالار تشریفات و بازمانده های کاخ والرین اشاره کرد. قدم زدن در این روستا با منظره زیبای دشت و سبزه های روییده بر سنگ های آهکی بجامانده از آثار تاریخی جلوه ای زیبا دارد. همچنین غروب آفتاب در این روستا لذت و زیبایی دیگری دارد.

  • آدرس: 126 کیلومتری شیراز جاده کازرون – قائمیه، روستای بیشاپور

روستای باستانی بیشاپور

کلام آخر

شیراز شهری پر از جاذبه است. جایی که حتی کوچه های آن با بوی بهار نارنج و مردمانی خوش خنده و ساده گیر تبدیل به یک محل دیدنی می شود. سفر به شیراز یکی از خاطره انگیز و تکرار نشدنی ترین سفر هاست اما قبل از آن نیاز به برنامه ریزی دقیق دارید تا بتوانید از همه زیبایی های این استان دیدن کنید. در این مقاله برای شما بهترین مقاصد اطراف شیراز را گرد آوری کردیم. جای کدام محل گردشگری خالیست؟ برایمان بنویسید.

 

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. اصلا جاهایی که میدونید خدای نکرده ماشین خراب میشه یا اتفاقی میفته براتون و باید از یه شیرازی کمک بگیرید نرید چون برا یه کمک کردن به یه مسافر میلیونی پول میگیرن این تجربه خودمه بر ۱ متر ماشین بکشن از تو گل در بیارن به ۲ میلیون گرفتن ازم با این که گفتم دستم خالیه مسافرم اصلا مردم نواز نیستن
    پول پرستن

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      متاسفیم بابت تجربه بدی که داشتید
      البته نمی شه یک برخورد منفی را به تمام مردم مهمان نواز شیراز نسبت داد

      آیا مفید بود؟
  2. با سلام و عرض ادب و احترام
    ممنون بابت مطالب ارزشمند و کاملی که در اختیار من و دیگر دوستان قرار دادین.
    سالی همراه با سلامتی و دلی شاد رو واسه شما و همه‌ی دوستان در سراسر جهان آرزومندم.

    آیا مفید بود؟
  3. با سلام و عرض ادب و احترام
    ممنون بابت مطالب ارزشمند و کاملی که در اختیار من و دیگر دوستان قرار میدین
    سالی همراه با سلامتی و دلی شاد همراه با جیبی پر از پول رو واسه شما و همه‌ی دوستان در سراسر جهان آرزومندم.

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      خوشحالیم که مفید واقع شد
      امیدواریم سالی خوب پیش رو داشته باشید

      آیا مفید بود؟