معرفی پرطرفدارترین جشن ها و فستیوال های گرجستان

جهان‌گردی گرجستان
معرفی پرطرفدارترین جشن ها و فستیوال های گرجستان

شاید بهترین راه برای آشنایی با دیگر اقوام و ملت‌ها، آشنایی با آیین، آداب و رسوم آن ملت و اقوام است. از این رو برای آشنایی با فرهنگ و مردم این کشور زیبا چه راهی بهتر از آشنایی با فستیوال های گرجستان است؟ ما برای شما اطلاعات کاملی از مشهورترین فستیوال‌ های گرجستان تهیه کرده‌ایم. اگر قصد دارید تا به کشور گرجستان سفر کنید، بهتر است پیش از خرید بلیط هواپیما خارجی خود با گرجستان و رویدادهای مذهبی، فرهنگی، رقص‌های محلی و لباس‌های سنتی مردم گرجستان آشنا شوید.

موقعیت جغرافیایی گرجستان

اگر تجربه سفر به گرجستان را ندارید، بهتر است بدانید که کشور گرجستان همانند ترکیه یک کشور اوراسیایی است و دارای دو بخش آسیایی و اروپایی است. گرجستان در منطقه قفقاز قرار دارد و از سمت شمال با کشور روسیه همسایه است. در سمت شرق و جنوب شرقی گرجستان، کشور جمهوری آذربایجان قرار دارد که یکی از همسایگان شمالی و شمال شرقی کشور ایران است. در جنوب گرجستان نیز کشورهای ترکیه و ارمنستان قرار دارند که دو همسایه شمالی دیگر کشور ما ایران هستند. این کشور از سمت غرب توسط آب‌های دریای سیاه احاطه شده‌اند.

تاریخچه و نماد گرجستان

کشور گرجستان (Georgia) یکی از کشورهای قدیمی و است و قدمت این کشور به قبل از دوران پارینه سنگی بازمی‌گردد و سند این ادعا یافتن جمجمه‌هایی است که به یک میلیون و هشتصد هزار سال پیش تعلق دارند. کشور گرجستان نیز همانند دیگر کشورهای آسیایی دارای فراز و نشیب‌های فراوانی بوده است و برای مدتی گرجستان بخشی از ایران بوده و در بازه زمانی دیگری بخشی از شوروی سابق بوده است.

نماد ملی و رسمی کشور گرجستان، مجسمه مردی است که سوار بر اسب سفیدش در میدان واختانگ گرگاسالی شهر تفلیس قرار دارد. این مجسمه و سوارکار یکی از پادشاهان مقتدر و مشهور گرجستانی است که جرجیس مقدس (Saint George) نام دارد. این پادشاه قبل از ظهور اسلام می‌زیسته است و او را شهید مسیحی می‌نامند. در گرجستان و چندین کشور دیگر رسم است که در روز 23 آوریل هر سال که تولد جرجیس مقدس است، جشن و پایکوبی کنند.

در منابع اسلامی نیز روایاتی وجود دارد که جرجیس مقدس پیامبر خدا بوده و به‌عنوان نماد صبر و استقامت از او یاد شده است؛ هرچند پیروان دین مسیحیت بر مسیحی بودن او اسرار دارند و وی را یکی از حواریون و شهیدان مسیحی می‌دانند. همچنین ضرب‌المثلی در این رابطه وجود دارد که میان پیغمبرها جرجیس را پیدا کرده و زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد که طرف برای رسیدن به هدف خود از هر روشی استفاده کند؛ حتی اگر لازم باشد نام جرجیس را می‌برد که اطلاعات زیادی از او وجود ندارد.

معرفی پرطرفدارترین و مشهورترین فستیوال های گرجستان

کشور گرجستان به‌دلیل داشتن تاریخ غنی و فرهنگ متنوع به یکی از مقاصد گردشگری مردم جهان تبدیل شده است. مردم گرجستان اکثرا از اقوام گرجی هستند و اقوام روسی، آذری، اوستایی و آبخازی نیز در بخش‌هایی از این کشور زندگی می‌کنند و همین موضوع سبب شده است تا فستیوال‌ های مختلفی در گرجستان برگزار شوند.

از مهم‌ترین شهرهای گرجستان می‌توان به تفلیس (Tbilisi) و باتومی (Batumi) اشاره کرد که به‌دلیل داشتن جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی زیاد به میعادگاه گردشگران خارجی و شهروندان گرجستانی تبدیل شده‌اند. فستیوال رنگ گرجستان، جشنواره جم گرجستان، جشن نوروز، فستیوال تبلیسوبا، فستیوال جاز، فستیوال سینماخانه بین‌المللی فیلم‌های هنری باتومی و فستیوال پازی سوبا گرجستان از پرطرفدارترین و مشهورترین فستیوال‌ های گرجستان هستند. در ادامه با ما در پته همراه شوید تا شما را بیشتر با این فستیوال‌ها و دیگر فستیوال‌ های مشهور گرجستان آشنا کنیم.

فستیوال رنگ گرجستان

فستیوال رنگ در کشورهای مختلفی چون هند، امارات، ترکیه، آلمان، آمریکا و گرجستان برگزار می‌شود؛ ولی معروف‌ترین فستیوال رنگ جهان در کشور هندوستان توسط هندوها برگزار می‌شود که به جشن هولی (Holi Festival) معروف است. پودرهای رنگ مورد استفاده در این جشن‌ها به‌صورت کاملا ارگانیک و طبیعی تولید می‌شوند و برای پوست و ریه‌های تنفسی هیچ ضرری ندارند و از طرفی به راحتی پاک می‌شوند. معمولا رنگ‌های مورد استفاده در فستیوال رنگ از کشور هند به دیگر کشورها صادر می‌شوند. این فستیوال از سال 2017 در کشور گرجستان و شهر تفلیس برگزار می‌شود.

محل برگزاری فستیوال رنگ گرجستان در کنار دریاچه لاک‌پشت‌ها است که یکی از جاهای دیدنی تفلیس است. در این جشن رسم بر این است که مردم آب و پودرهای رنگ را به‌سمت یکدیگر پرتاب کنند و رقص و پایکوبی کنند. در این فستیوال موسیقی‌های شاد و سنتی پخش می‌شود و گروه‌های رقص با لباس‌های سنتی گرجستان لحظات شادی را برای مردم پدید می‌آورند.

فستیوال رنگ گرجستان
زمان برگزاری فستیوال 25 ژوئن میلادی
آدرس گرجستان، تفلیس، دریاچه لاک‌پشت‌ها

جشنواره جِم گرجستان

اصولا هر جشنی که برپا می‌شود، پخش موسیقی و اجرای گروه موسیقی به‌صورت زنده جزء جداناپذیر آن است؛ حال جشنی را تصور کنید که بر پایه موسیقی برگزار می‌شود و چه بهانه‌ای بهتر از موسیقی برای جشن گرفتن وجود دارد. فستیوال موسیقی الکترونیک کازانتیپ (Georgia Electronic Music Festival) یا جشنواره جِم گرجستان (GEM Festival) هر ساله در بندر آناکلیا (Anaklia) برگزار می‌شود و یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی گرجستان محسوب می‌شود. برگزاری این جشنواره در ترویج فرهنگ موسیقی، پیشرفت و افزایش کیفیت کار هنرمندان تاثیر بسزایی دارد. این فستیوال از سال 2007 در کشور گرجستان و شهر ساحلی آناکلیا برگزار می‌شود.

در جشنواره موسیقی جم گرجستان گروه‌های موسیقی و خوانندگان مشهوری از سراسر دنیا و هنرمندانی از کشور گرجستان شرکت می‌کنند. پخش موسیقی‌هایی در سبک پاپ، جاز، راک، کلاسیک و فولکلور گرجی تماشاگران را به وجد می‌آورد و لحظات خاطره‌انگیزی را برای مردم گرجستان و گردشگران خارجی به‌وجود می‌آورد. همچنین لازم به ذکر است که برگزاری این جشنواره به‌صورت سالانه سبب شده است تا فرصت‌هایی برای شکوفایی استعدادهای داخلی فراهم شود تا هنر خود را به نمایش بگذارند. از طرفی گروه‌های رقص نیز برای خودنمایی از این فرصت استفاده می‌کنند و با شرکت در این جشنواره استعداد خود را در معرض دید عموم مردم قرار می‌دهند.

جشنواره جم گرجستان
زمان برگزاری فستیوال 14 جولای تا 14 آگوست
آدرس گرجستان، آناکلیا

فستیوال تبلیسوبا، جشن روز تفلیس

یکی دیگر از مشهورترین فستیوال‌ هایی که در گرجستان و شهر تفلیس برگزار می‌شود، فستیوال تبلیسوبا (Tbilisoba) یا جشن روز تفلیس است که همانطور که از نامش پیداست به‌عنوان نمادی برای شهر تفلیس محسوب می‌شود. اما علت نسبت دادن این جشن به شهر تفلیس به‌دلیل سالروز تاسیس شهر تفلیس و انتصاب به‌عنوان پایتخت گرجستان است. این فستیوال از سال 1979 در کشور گرجستان و شهر تفلیس برگزار می‌شود.

مردم گرجستان و تفلیس، اولین روز فصل پاییز را به‌عنوان فستیوال تبلیسوبا به جشن و پایکوبی می‌پردازند و با اجرای رقص سنتی، پخش موسیقی زنده و آتش‌بازی این روز را گرامی می‌دارند. مردم شهر تفلیس با نمایش میوه‌ها و پنیرهای محلی، اجرای تئاتر، فروش صنایع دستی و برپایی آشپزخانه‌های خیابانی فرهنگ شهر و کشور خود را به دیگران معرفی می‌کنند.

فستیوال تبلیسوبا گرجستان
زمان برگزاری فستیوال هفته اول اکتبر
آدرس گرجستان، تفلیس، پارک ریک

فستیوال جاز

این فستیوال برخلاف فستیوال‌ های قبلی فقط متعلق به تاریخ و فرهنگ گرجستان نیست و در سال 2011 میلادی سازمان یونسکو تصمیم گرفت تا روز 30 آوریل را به‌عنوان روز جهانی موسیقی جاز (Jazz Festival) نشانه‌گذاری کند. از آن پس پیانیست‌ها و هنرمندان مشهوری با سرپرستی سفیر یونسکو هربی هنکاک، سالانه در این روز به کشورهای مختلفی سفر می‌کنند و با برگزاری کنسرت‌های موسیقی، این روز را جشن می‌گیرند.

از سال 2018 گرجستان نیز به لیست کشورهایی وارد شد که در این روز فستیوال جاز را جشن می‌گیرند. این فستیوال یکی از مشهورترین فستیوال‌ های است که در شهر تفلیس و باتومی برگزار می‌شود و گردشگران زیادی با خرید بلیط در این مراسم شرکت می‌کنند.

فستیوال جاز گرجستان
زمان برگزاری فستیوال 30 آوریل
آدرس گرجستان، تفلیس-باتومی

جاز از فستیوال های گرجستان

جشنواره پازی سوبا گرجستان

جشنواره پازی سوبا گرجستان یکی دیگر از فستیوال‌ های مهم و مشهور گرجستان است که سالانه در فصل پاییز و در شهر پازی سوبا (Pazisoba) برگزار می‌شود. این شهر در شرق دریای مدیترانه و در بندری بنام پوتی قرار دارد. این جشنواره از هر طریقی شادی‌آور است و با اجرای رقص و موسیقی زنده، سرو غذاهای گرجی، گل‌آرایی‌های زیبا و برگزاری مسابقات ورزشی محلی لحظات شادی را برای مردم شکل می‌دهند. در سال 1992 میلادی برای اولین بار این جشن در گرجستان و شهر پازی سوبا برگزار شد و قدمت برگزاری این جشن در گرجستان بیش از 20 سال است.

جشنواره پازی سوبا گرجستان
زمان برگزاری فستیوال فصل پاییز
آدرس گرجستان، پازی سوبا، بندر پوتی

فستیوال آرت ژن

یکی دیگر از فستیوال‌ های مشهور گرجستان، یک فستیوال هنری و موسیقی است که برای نخستین بار در سال 2003 و در شهر تفلیس برگزار شد. البته تفاوتی که فستیوال آرت ژن (Georgian Art Gene Festival) با دیگر فستیوال‌ های موسیقی گرجستان دارد، این است که هدف از برگزاری این فستیوال ادای احترام به موسیقی‌های سنتی و میراث فرهنگی کشور گرجستان است.

همچنین هدف دیگر از برگزاری این فستیوال، تشویق هنرمندان نقاش، عکاس، موسیقی‌دان و بازیگر تئاتر و سینما است. در این فستیوال رسم است تا موسیقی‌های سنتی گرجستان پخش شود و گروه‌های رقص سنتی گرجستان اجرای رقص دارند و فضای مراسم کاملا شاد و ابراز عشق و محبت است. پخش نوشیدنی‌های رایگان و خوراکی‌های خوشمزه در کنار فروش صنایع دستی گرجستان از دیگر زیبایی‌های این مراسم است. فستیوال آرت ژن سالانه در ماه جولای در کشور گرجستان برگزار می‌شود.

فستیوال آرت ژن گرجستان
زمان برگزاری فستیوال ماه جولای
آدرس گرجستان، تفلیس

آرت ژن از فستیوال های گرجستان

جشن نوروز

قبل از ورود دین مسیحیت به گرجستان، دین عموم مردم این کشور زرتشتی بوده است. بسیاری از آتشکده‌های قدیمی ساخته شده در گرجستان بالاخص یکی از آتشکده‌های تفلیس در دوران ساسانیان ساخته شده است. جشن نوروز در گرجستان شباهت زیادی با جشن نوروز ایران دارد و دین زرتشت دلیلی برای ارتباط بین مردم این دو کشور شده است.

چهارشنبه‌سوری، آب‌بازی، هفت‌سین گرجی، غذاهای محلی خینکالی و خاچاپوری و لباس‌های سنتی گرجی همگی بر زیبایی این رویداد فرهنگی و تاریخی می‌افزاید؛ هرچند نمی‌توان آسیب‌های چهارشنبه‌سوری را در کشورمان نادیده بگیریم و کاش در عوض پرتاب بمب و انفجار به همان پریدن از آتش اکتفا می‌کردیم. یکی دیگر از زیبایی‌های جشن نوروز در گرجستان تزئین درخت چی‌چیلاکی و نگهداری در خانه است که شباهت زیادی به درخت کریسمس دارد.

جشن نوروز در سراسر گرجستان برگزار می‌شود، ولی شیوه جشن هر منطقه با دیگری تفاوت‌هایی دارد. از آنجایی که جشن نوروز گرجی شباهت زیاد به عید نوروز ایرانی دارد، می‌توانید از همین حالا برای سفر به گرجستان در عید بعدی برنامه‌ریزی کنید.

جشن نوروز گرجستان
زمان برگزاری فستیوال ماه جولای
آدرس سراسر گرجستان

جشن نوروز از فستیوال های گرجستان

فستیوال سینماخانه بین‌المللی فیلم‌های هنری باتومی

اگرچه شهر باتومی به اندازه شهر تفلیس پایتخت گرجستان، وسعت ندارد؛ ولی شهری ساحلی است با اقامتگاه‌های لوکس که برای اقامت گردشگران بسیار مناسب است. این شهر جاهای دیدنی زیادی دارد و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی مختلفی در سراسر آن وجود دارد. شهر باتومی محل برگزاری یکی از فستیوال‌ های هنری و مهم کشور گرجستان، یعنی فستیوال سینماخانه بین‌المللی فیلم‌های هنری باتومی (Batumi International Art Film Cinema Festival) است. به‌دلیل برگزاری این مراسم، سالانه گردشگران و مسافران زیادی از سراسر دنیا و گرجستان در این شهر جمع می‌شوند.

در فصل تابستان، فیلم‌های هنری و مستقل با هدف توسعه صنعت فیلم‌سازی و ترویج هنر تماشای فیلم‌های داخلی و خارجی برگزار می‌شود. سالانه فیلم‌سازان و هنرمندان زیادی در این فستیوال شرکت می‌کنند و با یکدیگر تبادل نظر می‌کنند.

فستیوال سینما خانه گرجستان
زمان برگزاری فستیوال فصل تابستان
آدرس گرجستان، باتومی

خانه سینما از فستیوال های گرجستان

فستیوال شراب در گرجستان

فستیوال شراب (Georgia Wine Festival) یکی دیگر از فستیوال‌ هایی است که اغلب در مناطق سرسبز شهر تفلیس در گرجستان برگزار می‌شود. در این فستیوال تعداد زیادی از مسافران، گردشگران، روزنامه‌نگاران، بلاگرها و صاحبان صنعت شراب از سراسر جهان و گرجستان جمع می‌شوند. در این مراسم بیش از 60 نوع شراب را برای تست طعمشان در دسترس عموم قرار می‌دهند. در این جشنواره رسم بر این است که موسیقی سنتی گرجی با همراهی گروه‌های رقص پخش و اجرا می‌شوند.

فستیوال شراب گرجستان
زمان برگزاری فستیوال ابتدای ماه مه میلادی
آدرس گرجستان، تفلیس

جشنواره شراب از فستیوال های گرجستان

فستیوال رت ولی

فستیوال رت ولی (Festival Raat Wali) فستیوال مانند جشنواره پازی سوبا در پایان تابستان و آغاز فصل پاییز برگزار می‌شود و این روز تعطیل رسمی است. مردم گرجستان با برگزاری مراسم‌های مختلف موسیقی، رقص، پختن غذا و نوشیدن شراب‌های مختلف در این روز به جشن و شادی می‌پردازند. در این فستیوال رسم بر این بوده است تا اقوام به دید و بازدید با یکدیگر بپردازند و کانون خانواده را با برگزاری مهمانی و جشن محکم‌تر کنند. پخت نان محلی، چیدن انگور و تولید شراب و کباب‌پزی از دیگر فعالیت‌های افراد محلی در این روز ملی است.

فستیوال رت ولی گرجستان
زمان برگزاری فستیوال اواخر ماه سپتامبر و ابتدای ماه اکتبر (اواخر تابستان و ابتدای پاییز)
آدرس سراسر گرجستان

رت ولی از فستیوال های گرجستان

فستیوال‌ شاتیلوبا

یکی دیگر از مهم‌ترین فستیوال‌ های گرجستان در ارتفاعات رشته‌کوه قفقاز و در دهکده خوسورتی برگزار می‌شود که فستیوال شاتیلوبا (Shatiloba Festival) نام‌گذاری شده است. این فستیوال در مکانی باستانی که در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است، برگزار می‌شود. صنایع دستی، غذاهای محلی و نوشیدنی‌های متنوع با پخش موسیقی و اجرا رقص‌های گروهی جلوه خاصی به این منطقه بخشیده است.غذای محلی این منطقه خینکالی گرجستان است و شاید بهترین خینکالی گرجستان را بتوان در این منطقه پیدا کرد. در این فستیوال برگزاری کشتی سنتی و سوارکاری جزو رسوم است. این فستیوال در ماه جولای و آگوست هر سال برگزار می‌شود.

فستیوال شاتیلوبا گرجستان
زمان برگزاری فستیوال ماه‌های جولای و آگوست
آدرس گرجستان، خوسورتی

جشنواره پنیر گرجستان

جشنواره پنیر (Cheese Festival) گرجستان یکی دیگر از محبوب‌ترین فستیوال‌ های مردم گرجستان است که ارتباط مستقیمی با صنعت پنیرسازی و علاقه‌مندان به پنیر دارد. در این مراسم بسیاری از تولیدکنندگان محصولات لبنی، انواع پنیرهای تولیدی خود را به نمایش می‌گذارند تا شرکت‌کنندگان با تست طعم آن‌ها نظر خود را در مورد این پنیرها اظهار کنند. از جمله پنیرهای تولیدی در این مراسم می‌توان به پنیرهای عسلی، پنیرهای تند گودا، پنیرهای شیرین، شور، دودی و خامه‌ای اشاره کرد. همچنین امکان خرید این محصولات در صورت رضایت وجود دارد و هدف از برگزاری این مراسم جلب توجه مردم و شرکت‌کنندگان به این صنعت پردرآمد است.

مسابقات ورزشی، نمایشگاه‌های هنری و فعالیت‌های هنرمندانه در رابطه با غذاهای گرجی و محصولات لبنی در این مراسم نقش موثری دارند. از سال 2015 در کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان با برگزاری این مراسم، آن را به یک جشنواره بین‌المللی تبدیل کردند. زمان و مکان برگزاری جشنواره پنیر گرجستان بستگی به نتیجه مسابقات برگزار شده در سال گذشته بین کشورهای ارمنستان، گرجستان و جمهوری آذربایجان دارد.

جشنواره پنیر گرجستان
زمان برگزاری فستیوال نامشخص و وابسته به نتیجه مسابقات سال گذشته
آدرس گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان

جشنواره پنیر از فستیوال های گرجستان

آب و هوای گرجستان

کشور گرجستان به‌دلیل اوراسیایی بودن تحت تاثیر آب و هوای مختلفی قرار گرفته است. از غرب و شرق گرجستان به‌عنوان مناطق گرمسیری و قاره‌ای یاد می‌شود؛ اما به طور کلی گرجستان به‌دلیل وجود رشته‌کوه‌های قفقاز که سبب جلوگیری از ورود بادهای سرد شمالی می‌شوند، کشوری با آب و هوای معتدل و بارانی است. بخش مرکزی گرجستان دارای آب و هوای خشک و قاره‌ای است و در بخش‌های کوهستانی گرجستان آب و هوای سردتری نسبت به دیگر مناطق آن وجود دارد. گرجستان را کشور چهار فصل می‌نامند و در تمامی فصول سال می‌توانید به این کشور سفر کنید.

فستیوال های گرجستان

زبان و مذهب مردم گرجستان

مردم گرجستان که به زبان گرجی صحبت می‌کنند، اکثرا دارای دین مسیحیت هستند و مراسم‌ها و فستویال‌هایی که برگزار می‌کنند، در بعضی موارد ارتباط مستقیمی با آیین آن‌ها دارد. دین رسمی گرجستان دین مسیحیت است و حدود 83 درصد مردم گرجستان مسیحی ارتدوکس هستند. حدود 10 درصد از مردم گرجستان نیز مسلمان هستند. یکی از قدیمی‌ترین کتیبه‌هایی که در گرجستان کشف شده است با زبان گرجی نوشته شده و الفبای مورد استفاده در این کتیبه به قرن اول پیش از میلاد مسیح برمی‌گردد.

سخن پایانی

حال که با فستیوال‌ های مشهور گرجستان آشنا شدید و بهتر است تا اگر قصد سفر به این کشور را دارید، زمان سفر خود را با برگزاری این فستیوال‌ها هماهنگ کنید تا لذت سفر خود را دو چندان کنید. کشور گرجستان دارای فرهنگ غنی و مردم بافرهنگ و مهربانی است و مردم این کشور از بازدیدکنندگان به گرمی استقبال می‌کنند. گرجستان جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که می‌توانید در سفر خود از آن‌ها نیز بازدید کنید. اگر تجربه سفر به گرجستان را دارید یا در این فستیوال‌ها شرکت کرده‌اید، تجربه خود را با ما در پته به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

در گرجستان فستیوال‌ های زیادی برگزار می‌شود، ولی از نظر بسیاری از مردم گرجستان و گردشگران خارجی، فستیوال‌ های رنگ گرجستان، تبلیسوبا، جاز و جشنواره‌های جم گرجستان، پازی سوبا و جشنواره پنیر گرجستان بهترین فستیوال‌ های گرجستان هستند.

فستیوال تبلیسوبا در شهر تفلیس و در پارک ریک برگزار می‌شود.

از نظر بسیاری از مردم گرجستان فستیوال تبلیسوبا که نماد شهر تفلیس است، محبوب‌ترین جشنواره گرجستان است.

بهترین زمان برای سفر به گرجستان در اواخر فصل بهار، اوایل فصل تابستان و اوایل فصل پاییز است که فستیوال‌ های زیادی در این بازه‌های زمانی برگزار می‌شوند.

در شهر تفلیس، پایتخت کشور گرجستان فستیوال‌ های زیادی برگزار می‌شود؛ هرچند در شهر باتومی نیز فستیوال‌ های زیبایی برگزار می‌شود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید