آشنایی با شهر بهار نارنج ایران، بابل

ایرانگردی مازندران
آشنایی با شهر بهار نارنج ایران، بابل

بابل شهر بهار نارنج یکی از شهر های شمالی زیبا و پرطرفدار ایران است. سالانه میلیون ها گردشگر برای تماشای جاهای دیدنی بابل به آن جذب می شود. علی رغم باورها که شیراز شهر بهار نارنج است، بابل نیز با داشتن هزاران درخت نارنج در دل خود به شهر بهار نارنج معرفی می شود. اگر بر بیان این حرف شک دارین در اوج شکوفایی بهار نارنج در اردیبهشت ماه به این شهر سفر کنید تا با رایحه سحر انگیز آن سرمست و پرانرژی شوید.

نیم نگاهی بر شهر بابل

بابل شهر بهار نارنج از شمال به شهر ساحلی بابلسر و دریای خزر و از سمت جنوب به قائمشهر و جنگل راه دارد و به همین دلیل دارای اقلیم متفاوتی است. همین خصوصیت باعث جذب گردشگران زیادی به شهر بابل می شود. شهر بابل یکی از پرجمعیت ترین شهر های استان مازندران است. علاوه بر موقعیت جغرافیایی و گردشگری عالی، شهر بابل از نظر علمی، صنعتی، پزشکی و فرهنگی و… یکی از شهر های پیشرو استان مازندران محسوب می شود. نیز دارای دانشگاه های برتری چون دانشگاه صنعتی نوشیروانی و دانشگاه علوم پزشکی که باعث سرازیر شدن خیل عظیمی از دانشجویان به این شهر گشته است.

این شهر در زمینه های درمانی دارای مراکز خوب و قابل تعریفی است که از جمله آنها می توان به وجود بیمارستان های مجهز مثل بیمارستان روحانی، شهید بهشتی، بیمارستان فوق تخصصی بابل و… اشاره کرد. وجود گرشگران بسیار از نقاط مختلف کشور و جهان باعث شده که این شهر مجهز به هتل و مهمان پذیر های زیبا و آرامی برای پذیرایی از مسافران خود باشد. با اقامت در هتل های بابل مانند هتل مرجان، هتل نگین، هتل رضا، هتل آپارتمان طبرستان، هتل آپارتمان پارسیان، مهمان پذیر پاپلی و مهمان پذیر بهار نو می توانید سفری آرامش بخش را در این شهر سرسبز تجربه کنید؛ لازم به ذکر است که سریع ترین و نزدیک ترین راه برای رسیدن به بابل خرید بلیط هواپیما ساری است.

جاذبه های گردشگری بابل شهر بهار نارنج

بابل شهر بهار نارنج با داشتن جاذبه های دیدنی طبیعی، گردشگری و تفریحی از پر گردشگر ترین شهر های ایران به شمار می آید. با هم چند تا از زیباترین و پرطرفدار جاهای دیدنی این شهر را مرور میکنیم تا بتوانید راحت تر برای سفر به این شهر زیبا برنامه ریزی کنید.

آبشار شی الیم

این آبشار از آبشار های طبقاتی زیبای موجود در ایران است. دارای ۳۰ متر ارتفاع می باشد. آبشار شی الیم پس از جاری شدن به روی صخره ها منظره زیبایی را می سازد و به حوضچه های کوچیکی در پای هر طبقه میریزد. آب حوضچه بالایی به طبقه زیرین خود سرریز می شود. آبشار در دو کیلومتری جنوب شرقی روستای گاوزن قرار دارد. روستای گاوزن از توابع شرقی شهر بابل به شمار می رود.

آبشار شی الیم بابل شهر بهار نارنج

آبشار درازکش

آبشار درازکش  یکی از مناطق بکر و زیبای بابل است که در دل جنگل قرار دارد و شامل آبشار هایی با ارتفاع های متفاوت است، که ارتفاع یکی از این آبشار ها بیش از هفت متر است. این آبشار ها پس از انباشت در حوضچه ی خود در جهت شمال جاری میگردد. بیشترین میزان آب آبشار درازکش در اواسط فصل بهار تا اواسط فصل تابستان است. اگر اهل طبیعت گردی هستید می توانید در حوضچه این آبشار آب تنی کنید و از هوای دلپذیر منطقه استفاده نمایید.

آبشار درازکش بابل شهر بهار نارنج

آبگرم ازرود

آبگرم ازرود در ۴۵ کیلومتری جنوب بابل در میان دره ای زیبا در جوار رودخانه قرار گرفته است. این چشمه دارای آب معدنی زلالی به مانند اشک چشم است. آبگرم ازرود از دل زمین جوشیده و به داخل استخری که در سطح زمین ایجاد کرده است جاری میشود. این آب به دلیل داشتن منابع گوگردی در خود، برای بسیاری از بیماری ها خواص درمانی دارد. دمای آبگرم ازرود به حدود ۳۷ درجه می رسد و عمق استخر آن ۱.۵ متر است.

آبگرم ازرود

جنگل نارنجلو

از نزدیک ترین جنگل ها به بابل، می توان به جنگل سرسبز نارنجلو اشاره کرد. این جنگل به دلیل داشتن تنوع زیستی و درختان متنوع، جزء مناطق حفاظت شده به حساب می آید. نارنجلو از منابع طبیعی زیبایی است که در تمام فصول زیبایی های خاص خود را دارد. پیاده روی در دل جنگل، گوش دادن به صدای زیبای طبیعت، گذراندن روزها و شب های زیبا برا افراد طبیعت گرد، عکاسی و ثبت لحظات خوش و… جزء کارهایی است که همگی در این جنگل لذت بخش است.

جنگل نارنجلو بابل شهر بهار نارنج

پارک جنگلی بابلکنار (بزچفت)

اگر جزو افرادی هستید که در زمان طبیعت گردی نیاز به خودرو دارید، این پارک جنگلی مناسب شماست.این جنگل در فاصله ۲۲ کیلومتری شرق بابل قرار دارد. دارای کلبه های جنگلی و آلاچیق است که در زمان باران هم می تواند مکان خوبی برا لذت بردن از طبیعت در هوای جنگلی باشد. رویش گیاهان در کف جاده‌های خاکی، مخصوصا در فصل بهار، چشم انداز زیبایی را ایجاد میکند.

این پارک دارای گونه های مختلف گیاهی از جمله راش، بلوط، نارون و توسکا است. همچنین برای رفاه گردشگران دارای امکانات رفاهی همچون رستوران، سوپر مارکت و سرویس بهداشتی می باشد. یک استخر یا دریاچه مصنوعی نیز در جنگل احداث شده است که امکان قایق ‌سواری در آن وجود دارد و می‌توانید از استراحتگاه‌ اطراف دریاچه استفاده کنید.

پارک جنگلی بابلکنار (بزچفت)

سد البرز

سد البرز که به دلیل واقع شدن در روستای لفور، به سد لفور نیز مشهور شده است. سد البرز در ۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بابل قرار دارد. این سد در سال ۱۳۷۴ بر وی رود بابلرود احداث گردید. دور تا دور دریاچه ایجاد شده پشت سد، جنگل لفور وجود دارد که منظره بسیار چشم انداز و زیبایی را تشکیل داده است.

با توجه به وجود این منابع زیبا تمامی فصول برای گشت و گذار در آن زیبایی های خود را دارد. نام رسمی آن«سد صالحی مازندرانی» و با نام‌ «سد پاشاکلا» نیز می‌شناسند. برای رفتن از بابل به این سد، باید از مسیر گنج افروز به طرف بابلکنار استفاده نمایید. 

سد البرز بابل شهر بهار نارنج

مراکز خرید بابل شهر بهار نارنج

بازارها و مراکز خرید بابل شهر بهار نارنج از کیفیت و تازگی خوبی برخوردار است. می توان به عنوان مثال به مراکزی همچون مجتمع تجاری شهریار، مجتمع تجاری عطر زیستان، مجتمع تجاری شهروند، مجتمع تجاری الماس شرق، مجتمع تجاری زیتون، مجتمع تجاری یاس، مجتمع نیکان، سیتی سنتر، پاساژ بزرگ، پاساژ آبادیان، پاساژ امیر (بلوار طالقانی) اشاره کرد. این بازار ها با تخفیف های خوب نه تنها گردشگران بلکه بومیان این منطقه را از شهر های اطراف به بابل می کشاند.

مراکز خرید بابل شهر بهار نارنج

جاهای دیدنی بابلسر

بابلسر در نزدیکی شهر بابل و در فاصله ۲۰ کیلومتری از این شهر قرار گرفته است.این شهر علاوه بر جاذبه های فراراوان داری هتل های بسیاری می باشد؛ هتل های بابلسر بسیار زیبا و باشکوه هستند و دلیل آن هم وجود مکان های دیدنی فراوان و ساحل زیبای دریای خزر است که شما را شگفت زده می کند. در ادامه به جاهای دیدنی بابلسر در حوالی بابل اشاره می کنیم. 

رودخانه بابلرود

رودخانه بابلرود یکی از زیباترین و به طور معمول، پرآب شمالی کشور است. این رودخانه شهر بابلسر را به دو قسمت تقسیم میکند. همانطور که گفته شد بر روی این رودخانه سد البرز قرار دارد. در پیرامون آن فضای سبز و طبیعت زیبایی تشکیل گردیده که موجب محبوبیت این رودخانه شده است. اسکله های قایقرانی، سفره خانه، رستوران و… نیز جهت رفاه گردشگران در حاشیه رودخانه بابلسر ایجاد شده است.

رودخانه بابلرود

پل معلق بابلسر

این پل احداث شده در دوران حکومت پهلوی اول در شهرستان بابلسر است. این پل فلزی در سال ۱۳۱۳ پیش از وقوع جنگ جهانی دوم، با همکاری کارشناسان آلمانی و سوئدی احداث شد. پل معلق بابلسر که لقب اولین پل ماشین رو را به خود اختصاص داده است، دارای ۸۰ متر طول، ۱۶ متر ارتفاع و عرض ۸ متر روی رودخانه بابلرود، زیبایی خاصی به آن منطقه داده است.

پل معلق بابلسر

برج تاریخی ساعت

این برج ساعت در دوره اول پهلوی ساخته شده است. برج قدیمی ساعت در خیابان کاخ شهر بابلسر قرار دارد. این برج در وهله اول به عنوان یک منبع ذخیر آب شهری طراحی و احداث گردید. شاخص های فنی و هنری بی نظیر این بنا باعث شد در سال ۱۳۶۸ به ثبت ملی برسد. برج ساعت که نماد شهر بابلسر است، از جاذبه های گردشگری قابل وصف این شهر می باشد.

برج تاریخی ساعت

پل راه آهنی ورسک

ورسک نام پلی است که در ارتفاعات روستای عباس‌آباد قرار دارد. پس از احداث این پل نام روستا نیز به مرور تغییر کرده و ورسک نامیده شد.این پل راه‌آهن سراسری شمال کشور را به هم متصل می‌کند و امروزه علاوه بر جاذبه گردشگری دارای نقش مهم اقتصادی و حمل و نقل دارد. فاصله پل ورسک تا تهران ۱۸۰ کیلومتر و تا قائم‌شهر ۸۵ کیلومتر و تا بابل ۹۰ کیلومتر فاصله دارد. پل ورسک در ارتفاع ۱۱۰ متری از سطح زمین ساخته شده است و به همین خاطر نامش در کتاب رکوردهای گینس در بخش پل‌هایی با ارتفاع بیش از ۶۱ متر، دیده می‌شود.

این پل که از شاهکارهای مهندسی به حساب می‌آید در سال ۱۳۱۵ به بهره‌ برداری رسید. زیبایی وصف ناپذیر اتصال دو نقطه کوه که بیشتر مواقع ریل های وسط پل پیدا و ابتدا و انتهای آن در ابر ها فرو می رود صحنه جذابی را رقم می زند. اگر خوش شانس باشید و هنگام بازدید از این پل قطاری عبور کند یک رسم همیشگی است که رانندگان بوق قطار را به صدا در می آورند و زیبایی بیشتری را به بازدید از این شاهکار مهندسی که تقریبا یک قرن از آن می گذرد اهدا می کنند. 

پل راه آهنی ورسک

جنگل انجیلی زیر آب

این جنگل با فضایی بکر و دست نخورده، مکان مناسبی برای سفر طبیعت گردان می باشد. جنگل انجیلی در استان مازندران، در منطقه سوادکوه و در نزدیکی شهرستان زیرآب قرار دارد. نام این جنگل برگرفته از یکی از قدیمی ترین پوشش های گیاهی از دوره سوم زمین شناسی است، که درخت انجیل نام دارد.

نام علمی درخت انجیلی، پاروتیا پرسیکا است و ریشه در ۱۷ هزار سال پیش، در دوران یخبندان دارد. این درخت به دلیل داشتن چوبی با استحکام و سختی بالا، به چوب آهن معروف است. رنگ برگ‌های جوان این درختان در فصل بهار بنفش مایل به قرمز است، اما در تابستان سبز تیره می‌شوند.

در فصل پاییز این برگ‌ها به نارنجی سوخته و پررنگ، و قرمز روشن تغییر رنگ می‌دهند. این امر موجب ایجاد فضایی زیبایی جهت بازدید، عکاسی و ثبت خاطرات خوش گردیده است. پس از ساعاتی پیاده روی در دل جنگل، به آبشاری زیبا به نام ولیلا می رسید. این آبشار ارتفاع زیادی ندارد ولی زیبایی خیره کننده و جذابی دارد. ولیلا جاذبه دوست داشتنی به جنگل انجیلی زیر آب اضافه نموده است. آبشار ولیلا با ارتفاع ۲۵ متر از سطح زمین، از مقاصد جذاب گردشگری تابستانی است.

جنگل انجیلی زیر آب

آزاد کوه سیاه بیشه

یکی از مرتفع‌ترین قله‌های رشته‌کوه البرز که در استان مازندران واقع شده است. این کوه دارای ارتفاع ۴۳۵۰ متر است. این کوه از دید بومیان به دلیل اینکه تنها سر برآورده است، به‌طوری که تنها از زاویه جنوبی خود با ارتفاعات اطراف، ارتباط دارد و در باقی جهات اتصالی برقرار نیست، آزاد کوه نام گرفته است.

تنها بودن این کوه در طبیعت اطراف خود و انحراف ارتفاع آن سبب شده تا نام دیگر این کوه، شاهزاده کج گردن، باشد. اگر اهل کوهنوردی و گردش در طبیعت باشید، آزادکوه با داشتن هوایی مطبوع و دل نشین، می تواند از گزینه های خوب شما باشد. 

آزاد کوه سیاه بیشه

طبیعت زیبای شهر بابل

بابل با داشتن تنوع منابع طبیعی و برخورداری از انواع جاذبه های گردشگری همچون آبشار، جنگل، کوهستان، دریاچه و… محبوبیت خوبی را در بین گردشگران دارد. همچنین این شهر زیبای شمالی دارای هوای خوب و مطبوع است که همین امر کافیست که شما سری به آن زده و لذت عبور هوای تازه و دلپذیر را از ریه های خود تجربه کنید. در محدوده این شهر تنوع پوشش گیاهی زیادی وجود دارد.

بابل شهری ساحلی نیست و تا دریای خزر حدود ۱۵ کیلومتر فاصله دارد اما می توانید برای ملاقات با دریا با صرف ۳۰ دقیقه زمان مسیر بابلسر را در پیش بگیرید.

طبیعت بابل شهر بهار نارنج

غذاهای محلی و صنایع گردشگری بابل شهر بهارنارنج

از جاذبه های گردشگری بابل شهر بهار نارنج که بگذریم، میتوانیم به تنوع غذایی آن نیز اشاره کنیم؛ که همه این موارد ارثیه بابل، از استان زیبای مازندران است. این شهر دارای غذاهای خوش آب‌ و رنگ و لذیذی است که هر یک از آنها مزه ای از گوشه کنار طبیعت شهر را برای شما بازگو میکند. از جمله غذاهای محلی این شهر می توان به مرغ ترش، گرماس، خورشت آلوچه، نازخاتون، شامی بابلی اشاره کرد.

بابل علاوه بر تنوع غذایی، دارای پیش غذاها و دسر های خوشمزه ای نیز هست. از شیرینی های دلپذیر بابل پشت زیک، آغوزنون، کماج مازندرانی، نان ییلاقی،مربای بهارنارنج و… است. از جمله صنایع دستی شهر بابل می توان به حصیر بافی، گلیم بافی، جاجیم بافی، سفالگری و جوراب بافی اشاره کرد. هر یک از این صنایع رنگ و لعاب خاص خود را دارد و یاد و خاطره ای از گوشه کنار محله های زیبای بابل را  برای ما زنده نگه میدارد.

غذاهای محلی و صنایع گردشگری بابل شهر بهارنارنج

کلام پایانی

هر وقت به شمال کشور سفر می کنید پیش می آید که گاهی متوجه تمام شدن حوزه یک شهر و شروع شهر دیگر نشوید. طبیعت زیبا و مردمانی خونگرم باعث می شوند تا شما نه سختی مسیر را حس کنید و نه بفهمید که دقیقا کجای این خطه سرسبز قرار گرفته اید.

سفر به بابل شهر بهار نارنج هم همین گونه است. با نزدیک بودن شهر های معروف گوناگون و جاذبه های طبیعی و تاریخی فراوان این شهر مناسب گشت و گذار چند روزه و دور شدن از مشغله کاری شما است. تجربه شما از سفر به بابل چه بوده؟ آیا طعم نارنج های این شهر را چشیده اید؟ با ما نظرات خود را به اشتراک بگذارید. 

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید