جاهای دیدنی ایلام که کمتر کسی می‌شناسد!

استان ایلام ایرانگردی ایلام
جاهای دیدنی ایلام که کمتر کسی می‌شناسد!

تنوع بالای جاهای دیدنی ایلام، باعث شده که این شهر به‌ عنوان مقصدی جذاب برای گردشگران شناخته شود. در واقع ایلام یکی از استان‌های زیبا با برخورداری از طبیعت بکر و خارق‌العاده است که جاذبه‌های دیدنی بسیاری دارد. این شهر با زیبایی‌های خاصش، توانسته لقب عروس زاگرس را نصیب خود کرده و مکانی ایده‌آل برای مسافران و گردشگران عزیز به شمار بیاید.

برای دستیابی به سفری با تجربه دلنشین بهتر است فصول بهار و پاییز را انتخاب کنید تا امکان گردش در آب‌وهوای تمیز ایلام را داشته باشید. اگر شما نیز قصد سفر به شهری زیبا برخوردار از جاذبه‌های دیدنی و گردشگری بسیاری را دارید، پیشنهاد ما بازدید از شهرستان ایلام است. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جاهای دیدنی ایلام در ادامه مطلب همراه ما باشید.

جاهای دیدنی ایلام

معرفی جاهای دیدنی ایلام

ایلام یکی از شهرهای جنوب غربی ایران بوده که با قرارگیری میان کوه‌ها و ارتفاعات جنگلی، به‌ عنوان مکانی خاص برای گردش شناخته شده است. این شهر دارای قدمت بالایی بوده و مکان ایده‌آلی برای گردشگران است.

جاهای دیدنی ایلام

کوه پرشکوه قلاقیران

یکی از مکان‌های دیدنی شهرستان ایلام، کوه پرشکوه و زیبای قلاقیران است که در فاصله 5 کیلومتری از این شهر واقع در شهرستان چوار قرار دارد. این کوه با نام دیگری همچون قلعه قیقران نیز شناخته شده که چشمه‌های طبیعی در دامنه آن وجود دارد. اگر جزو افرادی هستید که به کوهنوردی و کمپینگ زدن تمایل دارید، می‌توانید از کوه قلاقیران دیدن کنید. البته برای راحتی بیشتر بهتر است تنها در فصول بهار و پاییز از آن بازدید کنید و در هنگام رفتن، هرگونه لوازم لازم را همراه داشته باشید.

کوه پرشکوه قلاقیران

دریاچه دوقلو سیاه گاو

شاید تا به‌ حال نام دریاچه دوقلو سیاه گاو به گوشتان خورده باشد، ولی ندانید که این مکان تنها دریاچه دوقلو موجود در کشور ایران است. این دریاچه در شهر آبدانان واقع شده که به دلیل قرارگرفتن دو دریاچه در کنار هم از طریق یک وسیله کانالی 8 متری به یکدیگر متصل شده‌اند. اطراف دریاچه دوقلو سیاه گاو پوشیده از دشت و کوه‌های مرتفع و زیستگاهی مناسب برای حیات حیوانات است.

آب این دریاچه شیرین بوده که از چشمه‌های زیرزمینی تأمین می‌شود. قدمت دریاچه دوقلو چندین هزار سال است که آب تأمین شده از آن، خاصیت درمانی دارد. زمان بازدید از این دریاچه محدودیتی ندارد و با حضور در آن می‌توانید به تفریحاتی همانند کوهنوردی، کمپینگ، ماهیگیری و قایق‌سواری نیز دست یابید.

دریاچه دوقلو سیاه گاو

تنگ کافرین از جاهای دیدنی ایلام

یکی دیگر از مکان‌های دیدنی ایلام که دارای طبیعت بکری است، تنگ کافرین نام دارد. این مکان با درختانی سرسبز و رودخانه‌ای خروشان در شهرستان بدره واقع شده که امکان قایق‌سواری در آن را خواهید داشت. این تنگه زیست‌بوم انواع حیوانات و جانوران به شمار می‌آید و بهترین زمان سفر به آن، فصول بهار و تابستان است.

تنگ کافرین از جاهای دیدنی ایلام

منطقه جنگلی ششدار

ششدار نیز منطقه دیدنی ایلام با فاصله‌ای نزدیک به کوه قلاقیران است که با نام پارک جنگلی ششدار نیز شهرت یافته است. این مکان دارای طبیعت بکر برخوردار از درختان سرسبز بوده که برای بازدید از آن، امکان کمک‌گیری از وسایل نقلیه شخصی یا عمومی را خواهید داشت. جالب است بدانید که این پارک جنگلی در فصل بهار زیبایی دو چندانی نسبت به سایر فصول داشته و گردشگران را با جلوه خاصی روبرو می‌کند.

منطقه جنگلی ششدار از جااهای دیدنی ایلام

کوه اهوران از جاهای دیدنی ایلام

یکی دیگر از کوه‌های همیشه سرسبز و دیدنی شهرستان ایلام، اهوران است. این کوه واقع در رشته‌کوه زاگرس بوده که افراد علاقه‌مند به مناطق کوهستانی، می‌توانند از بازدید و وقت گذراندن در آن لذت ببرند. کوه اهوران با داشتن تنوع زیستی بالا برخوردار از گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی همانند زالزالک، بادام‌کوهی، بلوط و… است.

دره ارغوان و طبیعت ناب

جاذبه زیبای دیگری که در شهرستان ایلام قرار دارد، دره ارغوان است. این دره جزو چشم‌نوازترین جاذبه‌های واقع در 3 کیلومتری این شهر به‌ حساب می‌آید و با حضور در آن امکان پیاده‌روی، کمپینگ و گردش را خواهید داشت.

آبشار اما از جاهای دیدنی ایلام

این آبشار در نزدیکی روستایی به نام اما قرار گرفته که برخوردار از ارتفاعی حدود 20 متر است. اطراف آبشار اما پوشیده شده از درختان و گیاهان سرسبز بوده که توانسته‌اند زیبایی آن را بیشتر به چشم بیاورند. این آبشار مکانی خاص برای گردشگران و حتی اهالی خود شهرستان ایلام است که لازمه حضور در آن، لباس و کفشی مناسب می‌باشد.

روستای بانقلان با میزبانان مهربان

روستای بانقلان نیز جزو جاهای دیدنی ایلام بوده که با داشتن مردمی مهمان‌نواز و مهربان، سالانه پذیرای گردشگران بسیاری است. این روستا واقع در بالای قلعه تاریخی توت بوده و با داشتن انواع باغ‌ها، کشتزارها و مزارع به‌ عنوان یکی از مناطق چشم‌نواز شناخته شده است. برای اقامت در این روستا می‌توانید به سراغ منازل یا اقامتگاه‌های بوم‌گردی بروید.

قلعه اسماعیل خان

قلعه اسماعیل‌خان بنای تاریخی با قدمت بسیار زیاد است که در دوران صفوی با مصالح ملات گچ و سنگ لاشه ساخته شده است. این قلعه روی صخره‌هایی با ارتفاع بالا قرار دارد که پس از مرمت و بازسازی، به مکانی جهت بازدید گردشگران تبدیل شده است.

قلعه اسماعیل خان

قلعه والی از جاذبه های ایلام

قلعه والی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین بناهای تاریخی و زیبای واقع در شهرستان ایلام است که مساحت زیادی دارد. والی در خیابان پاسداران روی تپه چغامیرگ ساخته شد و پس از مرمت و بازسازی، با عنوان موزه مردم‌شناسی ایلام شهرت یافت. حال نیز این موزه برخوردار از بخش‌هایی همانند باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، کتابخانه و… است که لوازم و اشیا دیدنی در آن نگهداری می‌شود.

پارک ملت ایلام

پارک‌ها جزو جاذبه‌های دیدنی هر شهری هستند که پارک ملت نیز، با عنوان بزرگ‌ترین پارک ایلام شناخته شده است. این پارک که به نام دیگری همچون پارک سراب نیز شهرت یافته، دارای زمینی با هکتار بالا و درختان کهنسال می‌باشد. بازدید از پارک ملت همانند سایر پارک‌ها در تمامی فصول سال آزاد بوده که در فصول بهار و تابستان مورد استقبال اهالی ایلام و مسافران قرار می‌گیرد.

پارک ملت از جاهای دیدنی ایلام

پارک کودک ایلام

پارک کودک نیز از جمله مکان‌های دیدنی شهرستان ایلام است که محبوبیت بسیاری میان گردشگران و اهالی این شهر دارد. بوستان کودک برخوردار از امکانات تفریحی و رفاهی بسیار همچون وسایل بازی کودکان، زمین‌بازی، رستوران، کتابخانه، آلاچیق، نیمکت و… است.

مسجد صاحب الزمان (عج) ایلام

مسجد صاحب ‌الزمان (عج) یکی از مشهورترین و پرزائرترین مساجد واقع در کشور است که معماری با سبک سنتی و مدرن دارد. این مسجد در میدان مخابرات قرار گرفته و لازمه بازدید از آن، داشتن حجاب و پوشش اسلامی است.

تنگ رازیانه

تنگ رازیانه نیز دره‌ای زیبا و شگفت‌انگیز با طبیعتی بکر و دیواره‌های بلند است. این مکان رودخانه خروشانی میان دیواره‌های بلند و صخره‌ای مانند خود دارد که زیستگاه حیوانات گوناگونی است. افرادی که علاقه بسیاری به صخره‌نوردی دارند، تنگ رازیانه بهترین انتخاب برای آن‌ها است.

تنگ رازیانه از جاهای دیدنی ایلام

کاخ فلاحتی از جاهای دیدنی ایلام

کاخ فلاحتی بنایی با مساحت 810 مترمربع بوده که به‌ عنوان یکی از آثار تاریخی و دیدنی دوران قاجاریه شناخته شده است. این کاخ توسط فردی با نام غلامرضا خان والی در سال 1326 مختص سکونت خود ساخته شد که سپس آن را به مهمان‌ سرای دولتی تبدیل کردند و در نهایت به کاخ فلاحتی و موزه کشاورزی شهرت یافت.

طاق شیرین و فرهاد

یکی دیگر از بناهای تاریخی و دیدنی شهر ایلام، طاق شیرین و فرهاد متعلق به دوران ساسانیان است. این طاق به نام طاق شیرین نیز مشهور بوده که در شهر ایوان، قسمت زرنه در روستای چهل زرعی، تنگ کوشک قرار دارد. این مکان دارای دو طاق بزرگ و کوچک بوده که در سال 1381 به‌ عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نقش برجسته گل گل

این نقش برجسته روی صخره‌ای عظیم برخوردار از دو بخش در دوران آشوریان ساخته شد. این اثر تاریخی حدود 3 هزار سال قدمت دارد و در 25 کیلومتری ایلام واقع شده است.

آبشار گچان

یکی دیگر از آبشارها و جاذبه‌های زیبایی که در هنگام سفر به ایلام امکان بازدید از آن را دارید، آبشار گچان است. این آبشار علاوه بر زیبایی‌های خود، دارای درختان بلوط و گردو در اطراف نیز است. آبی که از این جاذبه تأمین می‌شود، معمولا برای آبیاری مزارع و باغ‌های اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد. جاذبه‌های گردشگری تنگه گچان، چشمه گچان و روستای گچان در اطراف این آبشار قرار دارند.

روستای کُلم از جاهای دیدنی ایلام

روستای کُلم نیز جزو خوش‌ آب‌ و هواترین مکان‌های حاضر در شهرستان ایلام به شمار می‌آید. این مکان در فاصله 120 کیلومتری جنوب شرقی ایلام در میان ارتفاعات کبیرکوه واقع شده که قدمت بالایی دارد. در اطراف روستای کُلم، جنگلی انبوه از درختان بلوط قرار داشته که این مکان دیدنی، در دوران ساسانیان ساخته شده است.

روستای کُلم از جاهای دیدنی ایلام

موزه تاریخی طبیعی ایلام

در صورتی‌ که جزو افراد علاقه‌مند به تاریخ هستید، می‌توانید جزو بازدیدکنندگان موزه تاریخی طبیعی ایلام باشید. این موزه برخوردار از انواع بخش‌های مختلف همانند پالئونتولوژی، گیاه‌شناسی، آموزشی، تاکسیدرمی و زمین‌شناسی است که جزو بهترین و غنی‌ترین موزه‌هاست.

غار کناتاریکه 

غار کناتاریکه نیز به‌ عنوان جاذبه‌ گردشگری واقع در فاصله 35 کیلومتری ایلام شهرت یافته که هیچ‌گونه حیوان و جانوری در آن سکونت ندارد. با ورود به داخل غار با چندین حوضچه آب، تالار، چاه و دهلیز روبرو می‌شوید. این غار دارای هوای بسیار خنک حدود 10 درجه سانتیگراد است.

غار کناتاریکه 

آبشار وه‌ریز از جاهای دیدنی ایلام

یکی دیگر از آبشارهای زیبا و معروف ایلام، آبشار وه‌ریز نام دارد. این آبشار در روستای چشمه کبود پدیدار شده که از ارتفاعات کبیرکوه به پایین می‌ریزد. میزان ارتفاع این آبشار 10 متر بوده که اطراف آن با درختان سرسبزی احاطه شده است. بازدید از آبشار وه‌ریز در فصول بهار و تابستان مناسب بوده و با بازدید از آن، می‌توانید به جاذبه‌های اطراف همچون روستای تالاب چکر و قلعه والی نیز سَری بزنید.

پارک جنگلی چغاسبز

پارگ جنگلی چغاسبز دارای فضای گردشگری آرامی است که پوشیده از درختان زالزالک، پسته، بلوط، سرو، بادام‌کوهی و… می‌باشد. این پارک مکانی مناسب برای اهالی شهرستان ایلام و گردشگران است که با حضور در آن می‌توانید به غاز خفاش، منطقه شکار ممنوع و… نیز سَری بزنید. برای بازدید از پارک جنگلی چغاسبز هیچ محدودیتی ندارید و تنها کافی است به دامنه‌های کوه مانشت بروید.

شهر تاریخی دره شهر

دره شهر یکی از شهرستان‌های زیبا و قدیمی استان ایلام است. این شهرستان به نام‌های سیمره و ماداکتو نیز مشهور بوده که در 142 کیلومتری ایلام با برخورداری از مناظر بسیار قرار دارد. دره شهر دارای آثار تاریخی پل گاومیشان، آرامگاه علی ابن مهزیار، قلعه هزار در و تپه کوزه‌گران است و به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی شهر ایلام شناخته شده است.

شهر تاریخی دره شهر

دریاچه سد

جالب است بدانید که دریاچه سد نیز یکی از بهترین و شناخته‌شده‌ترین جاهای دیدنی ایلام بوده که روی رودخانه سیمره ساخته شده است. این دریاچه در مقابل نداشتن امکانات رفاهی، دارای طبیعتی زیبا و بکر برای گذراندن اوقات فراغتتان بوده که مکانی مناسب و ایده‌آل برای شنا، قایق‌سواری، پیاده‌روی و ماهیگیری است.

کوه چمن گیر

چمن گیر با داشتن ارتفاعی حدود 2578 متر، جزو یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های شناخته شده کشور ایران است. این کوه در فاصله 22 کیلومتری جنوب شرقی ایلام قرار گرفته که دارای درختان و دشت‌هایی سرسبز، تنوع گیاهی مختلف و صخره‌های مرتفع است.

تفرجگاه تجریان

این تفرجگاه نیز جزو جاذبه‌های دیدنی مشهوریست که در 20 کیلومتری شهرستان ایلام قرار دارد. تفرجگاه تجریان دارای طبیعت زیبا، تنوع زیستی گوناگون، امکانات رفاهی مختلف و… است و بهترین زمانی که می‌توانید در هنگام سفر به ایلام از آن بازدید کنید، فصل بهار تا اوایل پاییز است. این مکان با داشتن آب‌وهوای مناسب، مکانی برای برقراری پیک‌نیک، عکاسی و کوهنوردی می‌باشد.

تفرجگاه تجریان از جاهای دیدنی ایلام

منطقه شکار ممنوع زله زرد

زله زرد به‌ عنوان مکان طبیعی دارای دیدنی‌های خاص شهرت یافته که به دلیل شکار ممنوع بودن، زیستگاه گونه‌های گیاهی و جانوری بسیاری است. جانوران حاضر در این مکان شامل آهو، خرگوش، گرگ، روباه، بز وحشی، بزمجه، قوچ و میش و پرندگان موجود شامل مواردی همچون تیهو، کبک، سار و فاخته و همچنین پوشش گیاهی آن شامل آلبالو وحشی، بلوط و… است. با حضور در منطقه شکار ممنوع زله زرد امکان طبیعت‌ گردی و کوهنوردی را نیز دارید.

منطقه حفاظت شده کبیرکوه

کبیرکوه نیز یکی از مناطق حفاظت شده واقع در میان دره شهر و بدره است که پوشش گیاهی و جانوری بسیاری دارد. این منطقه نیز همانند سایر جاذبه‌ها دارای مناطق گردشگری همچون غاز خفاش، قلعه میرغلام و آتشکده کبیرکوه است که چشمه‌های آب‌ معدنی بسیاری دارد. بازدید از منطقه حفاظت شده کبیرکوه می‌تواند با فعالیت‌هایی همانند کمپینگ، کوهنوردی و پیاده‌روی همراه باشد.

شهر تاریخی ماداکتو

ماداکتو نیز جزو جاهای دیدنی ایلام به‌ حساب می‌آید که یکی از محوطه‌های تاریخی واقع در نزدیکی دره شهر است که قدمت آن، به دوران عیلامیان برمی‌گردد. شهر تاریخی ماداکتو برخوردار از آثار باستانی قلعه، پل گاومیشان و آتشکده است.

شهر تاریخی ماداکتو از جاهای دیدنی ایلام

سراب کلان و سیمره

روستای سراب کلان منطقه‌ای کوهستانی با انواع جاذبه‌های گردشگری می‌باشد. این روستا روی تپه‌های شهر سیروان واقع شده که سیمره نام رودی زیبا است و با سرازیرشدن از کوه‌های زاگرس، به رود کرخه می‌ریزد. اقامت در این مکان گردشگری نیز در اقامتگاه‌های بوم‌گردی که در نزدیکی سیمره واقع شده‌اند، ممکن است.

سراب کلان و سیمره از جاهای دیدنی ایلام

سخن پایانی

جاهای دیدنی ایلام تمام‌شدنی نیستند، ولی با این‌ حال احتمال دارد تعداد بالایی از افراد در نگاه اول، آن را به‌ عنوان مقصد سفر خود انتخاب نکنند. ولی شهرستان ایلام به‌خاطرداشتن‌ جاذبه‌های بسیار، جزو مقاصد گردشگری به شمار می‌آید که با سفر به آن، می‌توانید تجربه لذت‌ بخشی را برای خود و اطرافیانتان به ثبت رسانید.

در این مقاله شما را با چندین جاذبه دیدنی شهرستان ایلام آشنا کردیم که هر یک، جایگاه خاصی در تاریخ کشور ایران دارند. فرقی ندارد که عاشق و علاقه‌مند به طبیعت هستید یا کوه و دشت، تنها مسئله مهم دستیابی به لذت خاص از سفر رقم خورده است.

سوالات متداول

جاذبه‌های دیدنی و گردشگری ایلام شامل مواردی همچون منطقه ششدار، دریاچه دوقلو یباه گاو، آبشار اما، قلعه والی، طاق شیرین و فرهاد، آبشار وه‌ریز، تنگ کافرین، کوه اهوران و... است.

برای اینکه بتوانید سفر بی‌دغدغه‌ای را تجربه کنید، باید از لوازم و تجهیزاتی همچون لباس، کفش مناسب، جعبه کمک‌های اولیه، آب و غذای کافی و... برخوردار باشید.

برای دستیابی به سفری خاطره‌انگیز، بهترین زمان سفر به ایلام فصل بهار و پاییز می‌باشد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید