جاده اسالم به خلخال رویایی ترین جاده شمال ایران!

آذربایجان شرقی اردبیل ایرانگردی گیلان
جاده اسالم به خلخال رویایی ترین جاده شمال ایران!

جاده اسالم به خلخال از شهری در استان سرسبز گیلان شروع می شود و به خلخال، شهری در جنوب اردبیل در نهایت به پایان می‌رسد. جاده‌ها هدف گردشگری نیستند، بلکه مسیری برای حمل و نقل هستند که ما را از مکانی به مکان دیگر می‌برند. به جز جاده اسالم به خلخال، هر جاده‌ای می‌تواند مصداق این جمله باشد. این مسیر بر خلاف جاده‌های دیگر، یک مقصد گردشگری محبوب است. جاده اسالم به خلخال؛ جاذبه‌هاو دیدنی‌های بینظیر آن در این مقاله مورد بحث قرار میگیرد. مطمئنا با دیدن جاذبه­ های مثال زدنی این جاده شگفت انگیز، غرق لذت و هیجان خواهید شد.

جاده اسالم به خلخال کجاست؟

اسالم شهری در استان سرسبز گیلان و در واقع بخشی از تالش است؛ شهری در دل طبیعت مثال زدنی شمال کشور. خلخال، شهری در جنوب اردبیل، جایی است که سفر ما در نهایت به پایان می‌رسد. اغلب افراد، عادت به بررسی زمان و محاسبه کیلومتر را در طول این جاده رویای به دلیل زیبایی متمایز آن نادیده می‌گیرند و در طول سفر خوش می­گذرانند.

از جاده اسالم به خلخال حدود 70 کیلومتر؛ چیزی حدود یک ساعت ونیم فاصله وجود دارد تا شما به مقصد برسید.

با وجد تابلوهای راهنمایی متعددی که در مسیر اسالم به خلخال نصب شده است، یافتن مقاصد گردشگری چهارراهی بسیار راحت و آسان می­شود.  مکان‌هایی مانند دریاچه و روستای ناو بدون شک ارزش بازدید را دارند.

جاده اسالم به خلخال

آب و هوای جاده اسالم به خلخال

پس از طی کردن قسمتی از جاده اسالم به خلخال، با ارتفاعات باشکوهی روبرو می‌شوید که در میان دشت‌ها و کوهپایه‌های سرسبز احاطه شده‌اند. این ارتفاعات باعث شده است که هوای این منطقه در طول سال نسبت به سایر نقاط سردتر باشد. جاده اسالم به خلخال در زمستان کاملاً سرد همراه با بارش برف و باران است. دریای خزر هوای این جاده را دائماً مرطوب نگه می‌دارد که در نتیجه چشم اندازی فوق العاده زیبا در این منطقه ایجاد می‌شود. این جاده در پاییز رنگارنگ می‌شود و آن را به یکی از مقاصد محبوب برای سفرهای پاییزی تبدیل می‌کند. با سفر به جاده اسالم که پایان آن در شهر اردبیل است، میتوانید به تفریحات زمستانی اردبیل هم سری بزنید.

آب و هوای جاده اسالم به خلخال

بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال

اگرچه هر فصل، زیبایی منحصر به فرد خود را دارد، اما تابستان و بهار (از اردیبهشت ماه) بهترین زمان برای بازدید از جاده اسالم است. درختان و ویلاهای خلخال که در تابستان و بهار هوای آرام و مطبوع و طبیعتی بکر را به ارمغان می‌آورند، زیبایی اسالم را صد چندان میکنند.

در فصل بهار جاده اسالم به خلخال مه آلود، خیس و کمی خنک‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. اگر در این فصل قصد سفر به این مسیر زیبا را دارید، لباس‌های گرم بپوشید. فصل زمستان در این منطقه با بارش شدید برف و باران همراه است، بنابراین رانندگی در این جاده ممکن است کمی خطرآفرین باشد.

بهترین زمان سفر به جاده اسالم به خلخال

جاهای دیدنی در مسیر جاده اسالم به خلخال

در سفر از اسالم به خلخال مناظر خیره کننده زیادی را می‌توان دید. درختان جنگلی جاده را در حالی که از شهر اسال منحرف می‌شود، احاطه کرده‌اند، و همان‌طور که به تدریج اسالم را پشت سر می‌گذارید، چشم‌انداز به دشت‌های سبز وسیع پر از کلبه‌های چوبی و گله‌های گوسفند باز می‌شود. بازدید از هر مکان در این جاده، لذتی فراموش نشدنی را به همراه دارد.

جاهای دیدنی در مسیر جاده اسالم به خلخال

روستاهای مسیر جاده اسالم به خلخال

هنگام حرکت در مسیر خیره کننده اسالم به خلخال، تابلوهایی که به سکونتگاه های مختلف اشاره می‌کنند، ظاهر می‌شوند. هر آبادی در مسیر اسالم به خلخال، در میان دشت‌ها یا جنگل‌ها، خیره کننده و باشکوه است. می‌توانید در هر یک از این روستاها با مردم محلی صحبت کنید و صنایع دستی یا کالاهای محلی را به عنوان یادگاری خریداری نمایید. دو روستا از زیباترین روستاهای مسیر اسالم به خلخال روستای ناو و دریاچه تاشون هستند.

روستاهای مسیر جاده اسالم به خلخال

آبشار نوده در مسیر جاده اسالم به خلخال

آبشار نوده در فصل بهار و تابستان از زیبایی خاصی برخوردار است. در این فصل‌ها، طبیعت اطراف آبشار سرسبز و دیدنی است و صدای آبشار آرامش خاصی به فضا می‌بخشد.

برای رسیدن به آبشار نوده باید از جاده اسالم به خلخال به سمت هشتجین حرکت کنید. پس از حدود ۱۵ کیلومتر به روستای نوده می‌رسید. آبشار در چهار کیلومتری شرق روستای نوده قرار دارد و برای رسیدن به این مکان دیدنی، باید حدود ۲۰ دقیقه پیاده‌روی کنید.

آبشار نوده در مسیر جاده اسالم به خلخال

آبگرم گیوی

یکی از مکان‌های معروف خلخال، چشمه آب گرم گیوی است که به «ایستی سو» یا «خلخال سویی» نیز معروف است، در پنج کیلومتری شهر بر فراز کوهی در مجاورت جاده گیوی-خلخال در اردبیل واقع شده است. اثرات درمانی متعددی برای این چشمه آب گرم ثبت شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به رفع ناراحتی کمر و اسپاسم عضلانی و هم‌چنین درمان بیماری‌های پوستی و مفصلی مانند روماتیسم اشاره کرد.

علاوه بر این، از آن‌جایی که این آب گرم از تماس با توده‌های آذرین و آهک به دست می‌آید، می‌تواند در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم عصبی، متابولیسم، پوست و دستگاه گوارش مفید باشد. به منظور استفاده از آب گرم گیوی دو استخر شنای آقایان و بانوان با دوش‌های متعدد ساخته شده است.

آبگرم گیوی

جنگل های تالش

این یک سناریوی جذاب است که در مسیر جاده اسالم به خلخال، شاهد تنوع بی‌پایانی درختان، طیف وسیعی از گونه‌های جانوری، مسیری سرسبز و نفس‌گیر، و حتی یک آهو در حال دویدن یا یک بز پرنده در جنگل تالش باشید. جنگل تالش که در مسیر اسالم به خلخال قابل مشاهده است، درختان و گیاهان منحصر به فردی را در خود جای داده است که در هیچ جای دیگری یافت نمی‌شوند. گردشگران زیادی در این نقطه بهشتی به دنبال بهترین هتل های تالش میگردند تا بتوانند مدتی را به اقامت، تفریح و کسب آرامش باشند.

جنگل های تالش

پارک جنگلی و ساحلی گیسوم

گیسوم یکی از معدود مکان‌هایی در ایران است که از سمت جنگل به دریا می‌رسد! جاده ای مستقیم از میان جنگل‌های پر درخت می‌پیچد. این جاده کوچک جنگلی با انواع صنایع دستی و سوغات گیلان همراه با لباس‌های نفیس که جلوه‌ای سرزنده به جاده می‌دهد، پوشیده شده است. می‌توانید ماشین خود را در انتهای این جاده پارک کنید، به دل جنگل قدم بزنید و از یک غذا یا چای دلپذیر لذت ببرید. زیبایی جنگل گیسوم توسط یک رودخانه افزایش یافته است. در ادامه گشت و گذار در جنگل می‌توانید وسایل خود را جمع آوری کنید، کمی به ساحل بروید و از منظره دریا لذت ببرید. جنگل گیسوم همه امکاناتی را که ممکن است به آن نیاز داشته باشید ارائه می‌کند و آن را به مکانی ایده‌آل برای استراحت در مسیر رانندگی تبدیل می‌کند.

پارک جنگلی و ساحلی گیسوم

ییلاق لرزره در مسیر جاده اسالم به خلخال

یکی از ییلاق‌های شناخته شده در مسیر اسالم به خلخال، ییلاق لرزره است. دشت‌های سرسبز این ییلاق نزدیک به جاده است و با دشت‌های پر از گل‌های پر جنب و جوش هم مرز است. توصیه می کنیم برای ثبت خاطره از این منظره بکر طبیعی کمی توقف کنید و عکس‌های شگفت انگیزی بگیرید.

ییلاق لرزره در مسیر جاده اسالم به خلخال

ییلاق متش در جاده اسالم به خلخال

ییلاق متش مکانی عالی برای گذراندن شب در جاده اسالم به خلخال است. مناظر خیره کننده زیادی از این ملک وجود دارد که ارزش گذراندن یک یا دو شب را در این‌جا وعده میدهد.

ییلاق متش در جاده اسالم

دریاچه سراگاه

مردم واقعاً مالک دریاچه سراگاه هستند و این دریاچه منبع اصلی درآمد آنهاست. در این دریاچه روستاییان برای غذا ماهی پرورش می‌دهند. این دریاچه به صورت مکتوب با نام «سه راه» نیز خوانده می‌شود. اگرچه مردم محلی هنوز از آن به عنوان آب انبار سد خاکی یاد می‌کنند، اما گردشگران و مسافران آن را دریاچه سراگاه نامیدهاند.

دریاچه سراگاه

آبشار دریابن

آبشار دریابن که به آبشار ناو نیز معروف است، آبشاری خیره کننده 30 متری است که با طی مسیری فرعی در 12 کیلومتری مسیر اسالم به خلخال، نزدیک به آبشار دریاچه تاشون، می‌توان به آن رسید. ناگفته نماند که برای رسیدن به این آبشار باید سی تا چهل دقیقه رانندگی کنید.

آبشار دریابن

آبشار ویسادار

یکی از زیباترین آبشارهای ایران است که در استان گیلان، شهرستان رضوانشهر، روستای لمیر واقع شده است. این آبشار از ارتفاع ۱۵ متری بر روی صخره‌های لایه‌لایه سرازیر می‌شود و منظره‌ای بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد می‌کند.

آبشار ویسادار در میان جنگل‌های سرسبز و انبوه قرار گرفته است و فضایی دلنشین و آرامش‌بخش را به وجود آورده است. در اطراف آبشار، امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران فراهم شده است و می‌توانید از این امکانات برای لذت بردن از طبیعت زیبای این منطقه استفاده کنید. آبشار ویسادار در فصل‌های بهار و تابستان، پرآب‌تر است و گردشگران بیشتری را به خود جذب می‌کند. در این فصل‌ها، می‌توانید از آبتنی در حوضچه‌های زیر آبشار نیز لذت ببرید.

آبشار ویسادار

تالاب الالان

این تالاب در روستای آلان اسالم در منطقه نجف ویشه (در زبان محلی ویشه به معنی جنگل) و در فاصله تقریبی 200 متری دریای خزر، 4 کیلومتری جاده ترانزیتی تلاش به انزلی و 7 کیلومتری شهر تالش واقع شده است. وسعت این تالاب تقریباً 72 هکتار است اما از 2 هکتار آن برای پرورش پرندگان آبزی استفاده می‌شود. منطقه تالاب فاقد امکانات حفاظتی و سکوهای پرنده نگری است. گونه گیاهی غالب در منطقه وسکا قشلاگی است، اگرچه درختان تنومند دیگری نیز در این توده جنگلی در مقادیر کمتر وجود دارد. بیشتر این درختان بیش از بیست متر ارتفاع دارند.

می‌توانیم انار، ازگیل، یاس بنفش، خرمالو و تمشک‌های مختلف را به‌عنوان برخی دیگر از گونه‌های گیاهی موجود در این منطقه فهرست کنیم. در عین حال ممکن است مار آبی، مار هلیپر، صدف، لاک پشت برکه ای اروپایی و مارمولک شکم سبز را به عنوان برخی از خزندگانی که در این مرداب زندگی می‌کنند، ببینید. علاوه بر این، این منطقه زیستگاه حیواناتی از جمله راسو، شغال، گربه جنگلی و خفاش‌های لب کوتاه و همچنین دوزیستانی مانند قورباغه‌های معمولی و درختی است. در درختان توسکا در این مرداب، هر سال از اواخر ماه مارس، حدود 600 جفت میگوی غول پیکر، 7 تا 9 جفت حواصیل خاکستری، 100 تا 120 جفت مرغ کوچک، 20 تا 25 جفت میگوی گاوی و 15 تا 25 جفت حواصیل زرد پرورش می‌یابند. این زیستگاه در گذشته و تا به امروز برای جوجه‌کشی پرندگان آبزی در استان و ایران، به ویژه مرغ مینا و حواصیل خاکستری حیاتی بوده است.

تالاب الالان

روستای خوجین

روستای خوجین یکی از زیباترین روستاهای ایران است که در مسیر جاده اسالم به خلخال قرار دارد. این روستا در استان اردبیل و در بخش خورش رستم واقع شده است. روستای خوجین به دلیل طبیعت بکر و زیبای خود، یکی از مقاصد گردشگری محبوب در استان اردبیل است. این روستا در دامنه کوه آق‌داغ واقع شده است و از آب و هوای معتدلی برخوردار است.

غار کبوتر نیز یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری روستای خوجین است. این غار در دل کوه آق‌داغ قرار دارد و محل زندگی هزاران کبوتر است. چشمه‌های طبیعی روستای خوجین نیز یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستا هستند. این چشمه‌ها از دل زمین می‌جوشدند و آبی گوارا و زلال دارند.

روستای خوجین

روستای ورگه سران

روستای ورگه سران در مسیری که از اسالم به خلخال می‌رویم، روستایی کوچک و بکر در استان اردبیل است. از آن‌جایی که کمتر بازدیدکننده و مسافری در این روستا که در ده کیلومتری شمال سرعین است توقف کرده‌اند، حس اصیل و محلی آن حفظ شده است. انبوهی از پدیده‌های طبیعی در این روستا وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به غارهای طبیعی بزرگ و کوچک، آبشارهای نفس گیر، مراتع آراسته به گل و پوشش گیاهی وحشی اشاره کرد.

روستای ورگه سران

کوه نوردی

اگر به کوهنوردی علاقه دارید، جاده اسالم به خلخال، یکی از بهترین مکان‌ها برای شما است. در این جاده، کوه‌های متعددی وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها برای کوهنوردی استفاده کنید. برخی از افراد انتخاب می‌کنند که از کل مسیر صعود کنند اما توصیه می‌شود که از خلخال شروع نموده و به اسالم سفر کنید. دلیل آن این است که در این مورد، آن‌ها از ارتفاع 2100 متری به 330 متر پایین می‌آیند که به نظر می‌رسد صعود ساده‌تری نسبت به بالا رفتن از کوه باشد.

کوه نوردی

دوچرخه سواری

یکی از بهترین مسیرهای دوچرخه سواری ایران را می‌توانید در این‌جا، در جاده اسالم به خلخال و جاده مالرو پیدا کنید و تجربه‌ای بی‌نظیر را برای شما به ارمغان می‌آورد.

دوچرخه سواری

مشاهده عشایر

عشایر در فصل بهار با گرم شدن هوا از مناطق گرمسیری به ییلاقی‌های اسالم در خلخال نقل مکان می‌کنند و در اواخر شهریور بار دیگر به قشلاق باز می­گردند.

اگر در فصول گرم سال به این جاده رویایی سفر کنید، این فرصت را خواهید داشت تا شاهد سبک زندگی منحصر به فرد و جذاب عشایر باشید.

مشاهده کندوهای عسلی

بسیاری از ساکنان منطقه اسالم به خلخال به شغل زنبورداری مشغول هستند. حرفه‌ای که بدون شک علاوه بر ریسک‌پذیری و نیاز به مهارت‌های منحصر به فرد، جذابیت‌های زیادی نیز دارد.

لذت چشیدن غذاهای خوشمزه در مسیر جاده اسالم

عسل با رایحه خوش آویشن و بابونه، کباب تهیه شده با گوشت گوسفند تازه، سوپ کشک خوش طعم، چای با رایحه پیچیده را نمی­توان در سفر به خلخال، از دست داد.

غذاهای خوشمزه در مسیر جاده اسالم

داشتن پیک نیک و عکس گرفتن

وقت گذراندن در مناظر خیره کننده این منطقه و گرفتن عکس از مناظر چشمگیر آن به دلیل ویژگی بکر مسیر اسالم به خلخال، تجربه شگفت انگیزی است.

رستوران‌های جاده اسالم به خلخال

در مسیر جاده اسالم به خلخال، از کنار چندین کافه و غذاخوری کوچک عبور خواهید کرد، اما چیزی که در این گشت و گذار توجه شما را جلب می‌کند، رستوران­های مسیر هستند.

اقامت در جاده اسالم به خلخال

هیچ هتل چند ستاره‌ای در امتداد جاده پاک و بکری که از اسالم به خلخال منتهی می‌شود وجود ندارد. در عوض، انواع گزینه‌های اقامت برای بازدیدکنندگان در نظر گرفته شده است. اگر دوست دارید یک کلبه، ویلا یا سوئیت روزانه در اسالم اجاره کنید و یک شب فراموش نشدنی را در این مکان ایده آل داشته باشید، می‌توانید این اقامتگاه‌ها را با قیمت مناسب اجاره کنید.

اقامت در جاده اسالم به خلخال

خرید سوغاتی در جاده اسالم

در سفر از اسالم به خلخال، با انواع صنایع دستی که از طناب بین درختان آویزان شده اند، مواجه می‌شوید. از سبدها، حصیرها و پیراهن های گلدار برای زنان تا خوراکیهای خوشمزه را پیدا خواهید کرد.

نکاتی که در سفر به جاده اسالم به خلخال باید بدانید

به جای تمرکز بر روی هدف خود در حین رانندگی، از ماشین پیاده شوید، استراحت کنید، چای بنوشید، بخورید و لذت ببرید. در مسیر اسالم به خلخال، مناظر مختلفی وجود دارد که هرکدام در هر پیچ، داستانی منحصر به فرد برای گفتن دارند. از لذت پیاده‌روی در میان جنگل‌ها و تپه‌های سرسبز وسیع، لذت بردن از کباب‌پزی در یک محیط بهشتی و عکاسی از مناظر زیبا لذت ببرید. بیایید با هم چند توصیه برای بازدید از خلخال در اسالم را مرور کنیم.

  • برای بررسی وضعیت جاده اسالم به خلخال قبل از رانندگی احتیاط کنید، زیرا احتمال مسدود شدن آن به دلیل هوای بارانی و برفی به خصوص در ماه های سرد سال وجود دارد.
  • توجه داشته باشید که قبل از خروج از اسالم به سمت خلخال، باک بنزین خودرو را پر کنید، زیرا در طول مسیر هیچ پمپ بنزینی وجود ندارد.
  • به یاد داشته باشید که این یک مسیر پر پیچ و خم است که نیاز به رانندگی دقیق دارد.
  • هیچ داروخانه یا امکانات پزشکی در این منطقه وجود ندارد، بنابراین مطمئن شوید که داروی خاصی را که ممکن است نیاز داشته باشید به همراه دارید.
  • حتی خودرویی که به خوبی نگه‌داری می‌شود ممکن است در مسیری بجوشد که گاهی شیب دار و گاهی پر پیچ و خم است. بنابراین، به یاد داشته باشید که هر چند دقیقه یکبار توقف کنید تا به خود و وسیله نقلیهتان استراحت بدهید.
  • قبل از رفتن مراقب باشید که وضعیت فنی خودرو خود را بررسی کنید.

نکاتی که در سفر به جاده اسالم

سخن پایانی

جاده اسالم به خلخال، جاده‌ای زیبا و دیدنی است که ارزش یک بار سفر کردن را دارد. این جاده مملو از جاذبه‌های گردشگری طبیعی است و می‌تواند خاطره‌ای فراموش‌نشدنی برای شما رقم بزند.

سوالات متداول

مسافت 430 کیلومتری تهران تا ابتدای جاده اسالم به خلخال تقریباً پنج ساعت و نیم طول می‌کشد.

خیر در طول 70 کیلومتری اسالم تا خلخال، پمپ بنزین وجود ندارد. قبل از حرکت، مطمئن شوید که باک بنزین خودروی شما پر است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید