جاهای دیدنی کرج؛ معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی

استان البرز ایرانگردی کرج
جاهای دیدنی کرج؛ معرفی جاذبه های تاریخی و طبیعی

کرج واقع در استان البرز است که به دلیل نزدیکی به پایتخت جاهای دیدنی و تفریحی بسیار زیادی درون خود جای داده است. البته موقعیت جغرافیایی و آب و هوای این منطقه، در گردشگری بودن کرج، خالی از تأثیر نیست. اماکن تفریحی و جاهای دیدنی کرج نه تنها پذیرای مردم این منطقه هستند، بلکه سالانه گردشگران زیادی از قسمت‌های مختلف ایران و جهان با خرید بلیط هواپیما کرج از آن بازدید می‌کنند. با ما همراه باشید تا این مناطق زیبا و دیدنی را باهم شناسایی کنیم.

جاهای دیدنی کرج

کرج، یکی از شهرهای مهم و پر از جذاب ایران است که در استان البرز واقع شده است. این شهر دارای مناظر طبیعی زیبا و جاذبه‌های گردشگری متنوعی است که هر ساله مسافران زیادی را به خود جذب می‌کند. برخی از جاهای دیدنی کرج عبارتند از:

باغ فاتح کرج

باغ فاتح کرج در دسته مکان‌هایی قرار دارد که می‌تواند در بین شلوغی و هوای آلوده کرج به نجات شما بیاید و روح شما را جلا دهد. مخصوصا این‌که در زیر سایه درختان بنشینید و به تنهایی و یا به همراه خانواده خود به انجام کارهایی نظیر چای‌خوری، غذا خوردن، کتاب خواندن و … بپردازید.

قصه باغ فاتح کرج به محمد صادق فاتح یزدی بر‌می‌گردد که از سرمایه‌داران بزرگ و ثروتمندان مشهور یزد بود و به شهرهای مختلفی سفر می‌کرد و در آبادانی آن‌ها نقش چشم گیری داشت. فاتح در یکی از سفرهای خود به کرج در این شهر ماندگار شد و به تاسیسات و اقدامات مختلفی پرداخت که یکی از آن‌ها ساخت باغ‌های متعدد و سرسبز در کرج بود. از آن‌جایی که عشق محمد فاتح به همسرش زیاد بود و او را جهان صدا می‌کرد، تمامی ساخته‌ هایش را به اسم جهان نام‌گذاری می‌کرد. باغ فاتح یکی از باغ‌ های مختلف ساخته محمد فاتح است که به باغ تنیس جهان‌شهر و یا باغ تنیس کرج نیز معروف است.

باغ فاتح کرج ضمن این‌که محلی برای انجام تفریحات و پیک‌نیک‌های خانوادگی است، دارای مجموعه بین‌المللی تنیس در زمین‌های خود است. به این صورت که باغ فاتح دارای هشت زمین کفپوش‌شده مخصوص بازی تنیس است که تنهاترین زمین کف‌پوش‌شده در ایران نیز محسوب می‌شود. البته این باغ با دارا بودن یک زمین مسابقه ۱۲۰۰ نفری، لوکیشنی مناسب برای برگزاری مسابقات تنیس محسوب می‌شود.  

از دیگر امکانات ورزشی باغ فاتح می‌توان به زمین‌های مخصوص پیاده‌روی و ورزش‌های روزانه اشاره کرد. البته این باغ در قسمت‌های مختلف خود دارای رستوران، کافی‌شاپ، بوفه خوراکی و ..‌. است که می‌توانید پس از انجام ورزش‌های روزانه و یا تمرین تنیس خودتان را برای قهوه و یا صبحانه‌ای دلچسب در باغ سرسبز آن مهمان کنید. البته این باغ بری علاقه‌مندان کتاب نیز ترتیبی فراهم آورده است و شما می‌توانید در کلبه کتاب این مجموعه، ساعت‌ها به مطالعه کتاب و دیگر کارهای کتابه‌خانه بپردازید. 

البته کسانی که به عکاسی علاقه‌مند هستید، می‌توانند در فصل‌های پاییز و یا زمستان در قسمت‌ تونل مانند باغ که درختان زیبا و بلندی سبز شده‌اند، عکس‌های طبیعی و زیبا ثبت کنند. البته اگر با ماشین به این مجموعه بروید، نگران جای پارک نباشید چراکه پارکینگ مخصوص مجموعه، هر چند که کوچک است، در روزهای خلوت می‌تواند جواب‌گو باشد. از طرفی با وجو رمپ مخصوص معلولین، حتی افراد معلوم نیز می‌توانند از امکانات و حضور در این باغ لذت ببرند.

از آن‌جایی که باغ و درختانش در هر فصلی زیبایی به خصوصی دارند و هر موقعی از سال می‌تواند تفریحات جالبی داشته باشد، شما محدودیتی برای رفتن به باغ فاتح ندارید ولی طبيعتا به هنگام بهار، با سرسبز شدن درختان، زیبایی و دلچسب بودن آن دو چندان می‌شود. ناگفته نماند که باغ فاتح از ساعت ۷ صبح الی ۹ شب دایر و قابل بازدید است.

  • آدرس باغ فاتح کرج: بلوار جمهوری کرج

باغ فاتح کرج

باغ پرندگان چهارباغ

همان‌طور که از اسم این باغ مشخص است، باغ پرندگان کرج مختص دوستداران پرندگان است. اگر کودکی خردسال و یا نوجوان کنجکاو در خانه دارید، توصیه ما به شما بازدید از این باغ بزرگ پرندگان است. این باغ شامل ساختمانی بزرگ و دو طبقه و البته پر از قفس است که در مساحت ۱۰ هزار مترمربع احداث شده‌است. گفتنی است که این مجموعه از کودکان زیر ۶ سال، هزینه بلیط دریافت نمی‌کند.

البته ناگفته نماند که این باغ، اولین باغ در خاورمیانه است که تنوع و تعداد پرندگان موجود در آن زیاد است. شما می‌توانید در این باغ بیشتر گونه‌های در حال انقراض پرندگان، پرندگان شکاری، کبوترها، طوطی‌ها و … را مشاهده کنید.

البته باغ پرندگان برخلاف تصور عموم، دارای درختان سرسبز و یا فضای سبز نیست، بلکه تمامی قفس پرندگان در قسمت‌های مختلف ساختمان جای‌گذاری شده است. برای بازدید از این مجموعه می‌توانید در بازه زمانی ۹ صبح الی ۶ عصر اقدام کنید.

  • آدرس باغ پرندگان کرج: استان البرز، شهر کرج، چهارباغ، گلستان پنجم

باغ پرندگان چهارباغ

روستای برغان کرج

یکی از جاهای دیدنی کرج که می‌تواند مقصدی عالی برای پیک‌نیک و مسافرت یک روزه باشد، روستای برغان کرج است که قسمت جنوبی دامنه‌های کوهستان البرز واقع شده است. بیشترین و اولین چیزی که در سفر خود به این روستا خواهید دید، درختان چنار با سن و سال‌های بالا و آلوچه‌های ترش و خوش‌مزه است.

رودخانه‌ها و رودهای پر آب البرز که از کنار این روستا می‌گذرد، سبب افزایش جذابیت و زیبایی آن شده و سالانه گردشگران زیادی مقصد روستای برغان را برای تفریحات خود انتخاب می‌کنند. در نتیجه این روستا رونق زیادی از طریق گردشگری پیدا کرده است. البته از دیگر دلایل گردشگرپذیر بودن این روستا می‌توان به موقعیت جغرافیایی آن اشاره کرد که در مسیر کرج به سمت کردان واقع شده است.

روستای برغان که به مهد چنارهای چند ساله و سرزمین آلوچه شهرت یافته است، طبیعیت سرسبز و زیبایی دارد که اهالی شهر کرج و دیگر افراد می‌توانند با گذاشتن تنها یک روز از زمان خود برای گردش در این باغ، روحیه‌ خود را تقویت کنند. البته شما می‌توانید حین سفر یک روزه خود از حمام قدیمی روستا، پل تاریخی، تپه کش و مسجد جامع دیدن کنید.

در کنار این موارد شما می‌توانید از امکانات رفاهی روستا نظیر رستوران‌ها، سرویس بهداشتی‌های تمیز، سفره‌خانه، کافه، خودپردازها، مکان‌هایی برای تفریحات خانوادگی، فروشگاه سوغات و مواد غذایی و … لذت ببرید. غذاهای محلی پخته شده در این روستا بسیار خوش‌مزه و دلچسب هستند. شما می‌توانید در پایان سفر خود از سوغاتی‌های این روستا از جمله آلوچه‌های لذیذ آن برای عزیزانتان تهیه کنید.

  • آدرس روستای برغان: استان البرز، شهرستان ساوجبلاغ، بخش چندار

روستای برغان کرج

آبشار هفت چشمه

خوشبختانه استان البرز جاهای دیدنی زیادی دارد که آبشار هفت چشمه اطراف روستای ارگنه یکی از آن‌ها است. هفت چشمه با ارتفاع ۹۰ متری از قسمت‌های مختلف کوه به درد سرازیر می‌شوند و آبشارهای کوچک و زیبایی پدید می‌آورند و بر همین اساس نیز، نام این آبشار را هفت چشمه نامیده‌اند. البته این جای دیدنی تنها به آبشار آن ختم نمی‌شود، بلکه فضای سرسبز و طبیعت زیبای آن، وجود غارها در داخل کوه‌ها و دره آبشاری، جذابیت و زیبایی آن را دوچندان می‌کند. 

از آن‌جایی که آبشار هفته چشمه در ۱۷ کیلومتری جاده کرج به چالوس واقع شده‌است، مسیر رسیدن به مقصد نیز می‌تواند جالب و هیجان‌انگیز باشد. برای رسیدن به این مقصد زیبا، شما باید از کنار رودخانه پرآب ارنگه چالوس بگذرید که این موضوع خودش می‌تواند با چالش‌های کوچک و بزرگی همراه باشد. به طوری که شما گاهی اوقات مجبور خواهید شد، از میان صخره‌های بزرگ سنگ و حتی غارها عبور کنید. در ادامه با دره‌ای مواجه خواهید شد که درختان زیادی اطراف آن را پوشش داده‌اند و آرامش مطلقی ایجاد کرده‌اند. می‌توانید برای زمان اندکی در این دره اتراق کنید. غارهای مختلف در طور مسیر، می‌تواند سوژه بسیار جالبی برای علاقه‌مندان باشند.

رسیدن به بالاترین نقطه آبشارکار هرکسی نیست و شما باید از یک مسیر صخره‌ای باریک و ظریف عبور کنید که فقط افراد ماهر و توانمند می‌توانند از این قسمت رد بشوند. عبور از مسیر‌های ابتدایی آبشار راحت هستند و نیاز به توانایی خاصی ندارند. 

برای رسیدن به آبشار هفت چشمه، پیش از هرکاری ابتدا باید خودتان را به روستای ارگنه برسانید. برای این‌کار می‌توانید با وسیله نقلیه خود یا هر کس دیگری استفاده کنید و حدود ۱۷ کیلومتر در جاده کرج_چالوس رانندگی کنید. پس از این که به روستا رسدید، باید ادامه مسیر را با پای پیاده طب کنید. شما می‌توانید ماشین خود را در یکی از پارکینگ‌هدی رستوران هفت چشمه پارک کنید. اگر وارد رستوران شدید، می‌توانید با پرداخت وردی و در انتهای رستوران، مسیر پیاده‌روی خود را آغاز کنید، مسیری که گذر از آن راحت بوده چراکه شیب کمی دارد. اگر مایل به پرداخت ورودی نبودید، باید قدم در مسیر سربالایی و پر پیچ‌و‌خم آبشار بگذارید که به طی مسافت و زمان بیشتری نیاز خواهید داشت. 

بهترین زمان سفر به آبشار هفت چشمه اواخر فروردین تا اواخر تیر ماه است. در این بازه زمانی آب آبشار زیاد است ولی اگر می‌خواهید از درون رودخانه خود را به آبشار برسانید باید زمانی را انتخاب کنید که آبشار آب کمی دارد و این وضعیت نیز در اواسط خرداد اتفاق می‌افتد.

  • آدرس آبشار هفت چشمه آدران: استان البرز، ۱۷ کیلومتری جاده کرج_چالوس، ابتدای روستای ارنگه

آبشار هفت چشمه

آبشار سپهسالار

از دیگر جاذبه‌های دیدنی کرج که در روستای سپهسالار قرار دارد، آبشار سپهسالار است و در ۴۵ کیلومتری جاده کرج_چالوس قرار دارد. این روستا در منطقه آسارا، بعد از پل خواب چالوس قرار گرفته و شما بعد از رسیدن به روستا، باید حدود ۲ ساعت پیاده‌روی کنید تا به آبشار برسید.

مسیر آبشار سپهسالار صاف و مسطح است در نتیجه شما در نزدیکی آبشار گودال و یا حوضی از آب نخواهيد دید. توجه داشته باشید که این آبشار در دره‌ای پر از سرسبزی و درختان زیبا قرار دارد و شما هرچقدر به سمت آبشار نزدیک می‌شوید، دره تنگ‌تر و عبور سخت‌تر می‌گردد. 

ناگفته نماند که آبشار سپهسالار با نام آبشار هفت خوان نیز شناخته می‌شود چراکه قله هفت خوان د نزدیکی آن واقع شده است.

  • آدرس آبشار سپهسالار: استان البرز، ۴۵ کیلومتری جاده کرج_چالوس، روستای سپهسالار

آبشار سپهسالار

آبشار چاران 

آبشار چاران در ابتدای مسیر روستای خور و در نزدیکی روستای جی، به دلیل این‌که در روستایی به نام چاران واقع شده است، به این نام شهرت یافته است. روستای چاران یکی از ۸ روستای منطقه ارنگه‌وار واقع در بخش آسارای کرج است. برخلاف آبشاران سپهسالار، آبشار چاران در دره‌ای قرار دارد که رودخانه‌ای پر از آب دارد.

اگر به پیاده‌روی علاقه‌مند هستید، باید بگوییم که برای رسیدن به این آبشار باید حدود یک ساعت در مسیر آن پیاده‌روی کنید. البته مسیر سرسبز و زیبای این آبشار خالی از لطف نخواهد بود.

  • آدرس آبشار چاران: استان البرز، کرج، ابتدای مسیر روستای خور

آبشار کندر

آبشار کندر مخصوص کسانی است که امکان پیاده‌روی ندارند و یا می‌خواهند در کمترین زمان ممکن به مقصد برسند. این آبشار در جاده‌ای فرعی پس از روستای پورکان و نیز در مسیر جاده کرج_چالوس قرار دارد.

شما پس از این‌که در ۸ کیلومتری جاده کرج_چالوس به روستای پورکان رسیدید، ۳/۵ کیلومتر در جاده‌ای فرعی پیش‌ می‌روید تا به آبشار برسید. طبیعت زیبای این آبشار می‌تواند روح شما را جلا دهد. 

  • آدرس آبشار کندر: جاده کرج_چالوس، روستای کندر

آبشار کندر

بام کرج

یکی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی کرج، بام کرج است که به شما این امکان را می‌دهد تا در یک محیطی دنج و البته در هر ساعتی از شبانه‌روز به نظاره‌ی شهر کرج بپردازید و از آرامش موجود در محیط نهایت لذت را ببرید. بام کرج در واقع همان کوهپایه‌های عظیمیه کرج است که در قسمت شمالی انتهای خیابان طالقانی قرار دارد. شما می‌توانید در صورت داشتن وقت آزاد، در یکی از روزها به ارتفاعات زیبای کرج در بام کرم بروید و از هوای پاک و به دور از آلودگی شهری نفسی تازه کنید‌.

ذکر این نکته ضروری است که برای رسیدن به قله بام کرج باید مسیرهایی را به صورت پیاده طی کنید، در نتیجه بهتر است در یکی از روزهای آفتابی اقدام به این کار بکنید، چرا که سنگ‌های کوه نور کرج در زمان‌های طولانی صیقل یافته و بسیار لغزنده‌اند و در صورت باد و باران، احتمال سقوط را با خود به همراه دارند.

اولین و ساده‌ترین تفریحی که هر کسی می‌تواند در کوهپایه‌های کرج انجام دهد، عکاسی در بالای قله و یا در کنار نماد کوهنوردان بسیجی پایین قله است. پس از آن اگر در یک روز آفتابی به بام کرج رفته‌اید، کوهنوردی و پیاده‌روی در دامنه‌های کوه نور عظیمیه را از دست ندهید. البته مسیر پیاده‌روی در قسمت‌های مختلف بام کرج با یکدیگر متفاوت است. به این صورت که مسیرهای هموار برای افراد مبتدی و یا افرادی مناسب است که برای تفریح خانوادگی به این‌جا آمده‌اند. مسیر‌های صخره‌ای و صیقلی بام کرج مخصوص افراد ماهر است که از ابزار و تجهیزات پیشرفته کوهنوردی استفاده خواهند کرد.

بام کرج پوشش گیاهی و فضای سبز چندانی ندارد ولی از میانه آن چشمه آب زلالی می‌گذرد که قطع به یقین در طول پیاده‌روی آن را مشاهده خواهید کرد. در نزدیکی چشمه نیز استراحتگاهی وجود دارد که شما می‌توانید در صورت خسته شدن د میانه پیاده‌روی در آن‌جا نشسته و نفسی تازه کنید. 

ناگفته نماند که در این منطقه امکانات لازم برای سنگ‌نوردی، پیاده‌روی و یا کوهنوردی وجود دارد. به این‌ صورت که رستوران و کافه‌های متعددی در اطراف خیابان طالقانی شمالی قرار دارد که شما د ساعات مختلفی از روز می‌تواند به صرف ناهار، شام، صبحانه و یا میان‌وعده بپردازید. بهتر است بدانید که بام کرج در ۲۴ ساعت شبانه‌روز دایر و آماده پذیرایی از شما است.

  • آدرس بام کرج: استان البرز، کرج، انتهای خیابان طالقانی شمالی

بام کرج

پیست اسکی دیزین

شاید فکر کنید که پیست اسکی دیزین فقط مناسب هوای زمستانی است و صرفا در وجود برف و یخ ‌می‌توان به آن‌جا رفت و اسکی‌ سواری کرد. این در حالی است که ساکنان شهر‌های بزرگی نظیر تهران و کرج‌ می‌توانند در هر فصلی از سال، برای دور شدن از آلودگی و هوای کثیف شهر، به دهکده کوچک دیزین بیایند. در واقع این پیست اسکی در همه فصول سال برای بازدیدکنندگان تفریحاتی دارد  و موجبات سرگرمی و لذت آن‌ها را فراهم می‌کند.

بهتر است بدانید که پیست اسکی دیزین اولین و مهم‌ترین پیست اسکی خاورمیانه است که در فصل‌های تابستان و زمستان پذیرای ورزشکاران داخلی و خارجی جهت انجام مسابقات مختلف است. از دیگر امکانات تفریحی این مجموعه می‌توان به تله‌کابین، تله‌سیژ، اتله‌اسکی، پست چمن، اسنو پارک، زمین تنیس، مدرسه اسکی، کلبه‌های زیبا، هتل و رستوران‌های مختلف اشاره کرد. 

جالب است بدانید که شما حتی اگر هیچ آشنایی با اسکی و نحوه انجام آن نداشته باشید، می‌توانید با ثبت نام در مدرسه اسکی این مجموعه، آموزش‌های لازم را برای اسکی‌سواری ببینید. از طرفی پیست‌های اسکی دیزین به پیست مبتدی، پیست و پیست، پیست چمن، پیست اسنو پارک و پیست یو تقسیم بندی می‌شود. اگر مبتدی هستید، می‌توانید در قسمت پیست مبتدی که شیب کمتری دارد، هم آموزش ببینید و هم از اسکی کردن لذت ببرید. قسمت پیست و پیست دیزین، شیب زیادی دارد و برای اسکی‌سواران حرفه‌ای طراحی گردیده است. در پیست یو هم معمولا اسنوبوردسواران و اسکی‌سواران حرفه‌ای به فعالیت می‌پردازند.

البته مجموعه دیزین برای کسانی که در تابستان هوس اسکی به سرشان می‌زند نیز ترتیبی فراهم داده است‌. پیست چمن برای اسکی‌سواری در فصل تابستان طراحی شده است و مسابقات اسکی روی چمن، تیراندازی با کمان، کایت سواری و دوچرخه‌سواری کوهستانی روی آن انجام می‌شود. 

همان‌طور که اشاره کردیم، پیست دیزین برای افرادی که قصد اقامت شبانه‌روزی در این منطقه را دارند، امکانات زیادی فراهم کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به هتل‌های جهانگردی دیزین و هتل گاجره اشاره کرد. البته مجموعه کلبه‌های شله نیز می‌توانند با داشتن امکانات بالا، مکان مناسبی برای اقامت باشند.

اواخر پاییز تا اواسط بهار می‌تواند زمان مناسبی برای سفر و انجام تفریح در این مجموعه باشد. ناگفته نماند که اکثر خدمات ارائه شده د این مجموعه به پرداخت هزینه زیادی نیازمند هستند.

  • آدرس پیست اسکی دیزین: استان البرز، جاده کرج_چالوس، جاده دیزین

پیست اسکی دیزین

جاده چالوس

تا اینجای کار، برای رسیدن به اکثر جاهای دیدنی کرج، گذرمان به جاده چالوس افتاده است ولی در مورد خود جاده چیزی نگفته‌ایم. بی شک می‌توان گفت که جاده چالوس یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که از کرج شروع شده و به اطراف دریای خزر و شهر چالوس ختم می‌شود. 

جاده چالوس که در سال ۱۳۱۲ توسط رضاشاه ساخته شد، در تک تک فصل‌های سال زیبایی به خصوصی دارد و حتی گذر از این جاده با ماشین به نوبه‌ی خود می‌تواند تفریحی دلچسب و ماندگار باشد‌. اگر قدم در این جاده رویایی بگذارید، در ادامه مسیر از تونل‌ها و پل‌های زیادی عبور خواهید کرد‌. دستفروشانی خواهید دید که در کنار جاده به فروش محصولات سنتی و یا غذاهای خو‌ش‌مزه می‌پردازند. به عنوان مثال در نزدیکی تونل کندوان، افراد محلی به فروش آش دوغ، آش رشته، آش عدسی و آش هیزمی مشغول هستند که طعم و عطر هر یک از آن‌ها فقط در جاده چالوس یافت می‌شود. 

جاده چالوس به دلیل این‌که به یکی از پر رفت و آمدترین منطقه ایران یعنی شمال کشور، ختم می‌شود؛ معمولا در اکثر فصل‌های سال شاهد ترافیک سنگین است و که همین مورد، متاسفانه سبب ایجاد حادثه و تصادفات شدید در این جاده می‌شود. 

  • آدرس جاده چالوس: استان البرز، جاده چالوس

جاده چالوس

سد کرج 

اگر در مسیر جاده چالوس قرار بگیرید، می‌توانید برای مدتی در معروف‌ترین جای دیدنی کرج به نام سد کرج اتراق کنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید. سد کرج که در بالای رودخانه کرج قرار گرفته است؛ همه ساله شاهد گردشگران زیادی است که در مسیر حرکت به سمت شمال ساعاتی را برای تفریح و استراحت در اطراف سد می‌گذرانند. 

سد کرج یا سد امیرکبیر بزرگ‌ترین تامین‌کننده آب تهران، کرج و مناطق مجاور آن‌ها است و در ۲۵ کیلومتری جاده کرج_چالوس واقع شده‌ است. 

از دیگر ویژگی‌های سد کرج می‌توان به تامین برق آبی، استفاده‌های کشاورزی، پرورش ماهی قزل‌آلا و یا ماهی سفید و سیاه اشاره کرد. 

سد کرج در فصل بهار، آب و هوای بسیار دلچسبی دارد. به طوری‌که برف دامنه‌های کوهستانی این منطقه ذوب شده و به این سد می‌ریزند و عبور از جاده چالوس با دیدن سد امیرکبیر لطف خاصی دارد‌. البته در فصل پاییز و زمستان نیز فضای سبز و درختان اطراف سد رنگ‌های پاییزی و زیبایی به خود می‌گیرند که تماشای آن‌ها نیز لذت خاصی به انسان می‌دهد.

  • آدرس سد کرج: استان البرز، کرج، ۱۵ کیلومتری جاده کرج_چالوس،

سد کرج 

جاذبه‌ های تاریخی کرج

از آن‌جایی که کرج در گذشته در مسیر جاده ابریشم، یکی از پر رفت و آمدترین جاده ایران، قرار گرفته بود، پادشاهان و تاجران زیادی از دوران‌های مختلف به ویژه دوره صفویه و سلجوقیه، به کرج می‌آمدند و به صوت موقت و یا دائم در این منطقه اقامت می‌کردند. از هر یک از این زمان‌ها آثار تاریخی زیادی در شهر کرج به جای مانده است که به شرح زیر هستند؛

 

کاخ مروارید (کاخ شمس)

یکی از جاهای دیدنی و تاریخی کرج کاخ مروارید نام دارد که به نام کاخ شمس نیز شهرت یافته است. این کاخ با داشتن مساحت ۲۵۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۱۱۱ هکتار و در سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۴۷ شمسی، به دستور دختر رضاشاه یعنی خدیجه پهلوی ساخته شد. 

عمارت کاخ مروارید شبیه یک سفره‌ماهی ساخته شده است که توسط صدفی بر روی آن احاطه شده است. این کاخ در مقایسه با کاخ‌های ساخته شده شبیه خود، بسیار زیباتر و متفاوت‌تر است. به گونه‌ای که الگوی ساخت و طراحی این کاخ با دیگر کاخ‌ها فرق داشته و بسیار خاص است. ناگفته نماند که هیچ آثاری از معماری ایرانی در ساخت عمارت مروارید استفاده نشده و کاملا سبک غربی دارد. این کاخ در زمان خود و حتی اکنون نیز از اصول معماری مدرن استفاده کرده است.

این کاخ اشرافی با این‌که معماری زیبا و منحصر به فردی دارد ولی در طی سال‌های متمادی، هیچ گونه محافظتی از آن صورت نگرفته است و به همین بیشتر قسمت‌های آن تخریب شده و یا در حال تخریب است.

  • آدرس کاخ مروارید: استان البرز، کرج، مهرشهر، انتهای بلوار ارم

کاخ مروارید (کاخ شمس)

خانه دکتر مصدق 

خانه دکتر مصدق یا قلعه احمدآباد که در لیست یکی از بهترین جاهای دیدنی کرج قرار دارد، به مدت ۱۰ سال، دکتر مصدق را درون خود حبس کرده بود. به این صورت که دکتر مصدق پس از کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲، به مدت ۴ سال به حبس افتاد و پس از آن در خانه خود یعنی در روستای احمدآباد، ۱۰ سال زندانی شد‌. متاسفانه دکتر در همین‌جا فوت و به خاک سپرده شد. 

خانه دکتر مصدق در حدود ۱۵۰ سال پیش از خشت ساخته شده است که هم اکنون نیز نیاز به تعمیر و بازسازی دارد. این خانه به صورت ساده ساخته شده و دارای یک بخش قابل سکونت و یک حیاط است. جالب است بدانید که اکثر وسایل شخصی و زندگانی دکتر مصدق در این خانه به صورت دست نخورده باقی مانده است. 

ناگفته نماند که خانه دکتر مصدق تا حدودی بر اساس معماری دوره قاجاریه ساخته شده، با این تفاوت که تزئینات کمتر و ساده‌تری دارد‌. از جمله تزئینات این عمارت می‌توان به در و پنجره‌های چوبی و ساده، اتاق‌هایی با معماری‌های ساده، ستون‌ها و ایوان‌های چهارگوش، بام شیروانی و … اشاره کرد. در سال‌های اخیر در کنار خانه مصدق، ساختمانی ساخته شد که امروزه به عنوان موزه و کتابخانه دکتر محمد مصدق مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • آدرس خانه دکتر محمد مصدق: استان البرز، شهرستان نظرآباد، روستای احمدآباد

خانه دکتر مصدق 

کاخ سلیمانیه

اگر بدانید پشت ساخت کاخ سلیمانیه کرج چه داستانی نهفته است، بی شک تعجب خواهید کرد. فتحعلی شاه قاجار پس از تولد سی‌وچهارمین فرزندش به اسم سلیمان میرزا، سفارش کاخی زیبا و با شکوه برای استراحت تابستانه خویش داد که کاخ سلیمانیه نام گرفته است‌.

معماری بنای کاخ سلیمانیه شباهت زیادی به معماری ایرانی در دوره قاجار دارد. این کاخ در عین سادگی، زیبایی منحصربه‌فردی دارد که از جمله تزئینات آن می‌توان به آینه‌کاری‌ها، نقاشی‌ها، ارسی‌ها، تالارهای پر از نقش و نگار و … اشاره کرد. این بنا نیز همانند دیگر کاخ‌های تاریخی کرج مورد عدم توجه قرار گرفته است و نیازمند رسیدگی بالایی است. 

ناگفته نماند که کاخ سلیمانیه از تاریخ خرداد ۱۴۰۲ برای عموم قابل بازدید شده است. شما می‌توانید در روزهای هفته و از ساعت ۸ صبح الی ۱ ظهر از این عمارت تاریخی دیدن کنید.

  • آدرس کاخ سلیمانیه: استان البرز، کرج، منطقه مصباح، بلوار امام‌زاده حسن، خیابان شهید کیوان‌پور، دانشکده کشاورزی

کاخ سلیمانیه

برج تهمینه 

یکی از جاهای دیدنی کرج که در جاده چالوس قرار دارد، برج آرامگاهی میدانک یا برج تهمینه است که در نزدیکی جاده قرار دارد و شما در ۶۰ کیلومتری جاده چالوس می‌توانید، به راحتی از آن دیدن کنید. این برج به شکل یک هشت ضلعی ساخته شده است که در جلوی آن، ایوانی با معماری ساده قرار گرفته است. از جمله تزئینات این بنا می‌توان به تزئینات محراب مانند، تزئینات گوشواره، قطاربندی و کاربندی ایوان اشاره کرد. بر اساس گفته‌های کارشناسان این برج از گچ، سنگ و نوعی ملاط ساروج ساخته شده است.

  • آدرس برج تهمینه: استان البرز، کرج، ۶۰ کیلومتری جاده کرج_چالوس، آسارا، روستای میدانک

برج تهمینه 

پل شاه عباسی

پل شاه عباسی یا پل دختر کرج که روی رودخانه‌ی کرج ساخته شده است، یکی از جاهای دیدنی کرج است که متاسفانه این روزها تبدیل به مکانی برای معتادان شده است و چنین بنای زیبایی به متروکه تبدیل گردیده است. اگر به سرگذشت پل شاه عباسی یک نگاهی بیاندازیم، می‌فهمیم که برای ترمیم یکی از پل‌های قدیمی که متصل‌کننده ری و قزوین به یکدیگر بود؛ پل دختر را روی باقیمانده آن ساخته‌اند و این کار در دوره سلجوقی اتفاق افتاده است. 

از آن‌جایی که این پل در زمان سلجوقیان ساخته شده است، از اصول معماری و تزئینات این دوره برای طراحی آن استفاده شده است. 

  • آدرس پل شاه عباسی: استان البرز، رودخانه کرج_چالوس

پل شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی

اگر در مورد جاده ابریشم و فعالیت‌های تجاری و اقتصادی انجام شده در آن اطلاعاتی دارید؛ حتما اسم کاروانسرای شاه عباسی را شنیده‌اید. این کاروانسرا در دوران صفویه ساخته شده و در همان زمان‌ها نیز، مسافران، گردشگران و تجار زیادی را مهمان خود کرده است. 

البته این کاروانسرا در دوران قاجار تغییر کاربری داد و پادگان نظاهی تبدیل شد که محل استقرار سربازان آن زمان بود. بعدها پس از تغییرات ایجاد شده به مدرسه تبدیل شد. اگر روزی راهتان به کاروانسرای شاه عباسی افتاد، می‌توانید از موزه صنایع دستی آن بازدید کنید و در نهایت خودتان را به صرف غذا یا نوشیدنی در رستوران و کافه‌های کاروانسرا مهمان کنید.

  • آدرس کاروانسرای شاه عباسی: استان البرز، کرج، قسمت جنوب شرقی میدان شاه عباسی

کاروانسرای شاه عباسی

خانه احمد شاملو

یکی دیگر از جاهای دیدنی کرج که به موزه احمد شاملو تبدیل شده است، خانه احمد شاملو است که  وسایل و اشیای زندگی این شاعر معاصر در داخل خانه باقی مانده است و برای دوستداران ادبیات و حال و هوای شاعرانه، می‌تواند بازدید خوبی باشد.

  • آدرس خانه احمد شاملو: البرز، کرج، واقع در دهکده فردیس

خانه احمد شاملو

سخن پایانی

اگر اهل کرج هستید و یا گاه‌گاهی گذرتان به این شهر زیبا می‌افتد، می‌توانید در فرصتی مناسب و در اوقات بیکاری خود، یکی از جاذبه‌ های دیدنی از جمله آبشارها و یا بام کرج و البته یکی از خانه‌ های تاریخی آن را مقصد خود قرار دهید و ساعاتی زیبا برای خود رقم بزنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید