دره خزینه لرستان؛ گرند کانیون آمریکا در غرب ایران

ایرانگردی لرستان
دره خزینه لرستان؛ گرند کانیون آمریکا در غرب ایران

اگر احیانا نام دره گرندکانیون آمریکا به گوشتان خورده باشد، پس چالشی بابت رفتن به دره خزینه لرستان نخواهید داشت. برای آن دسته از افرادی که با این دره نیز آشنا نیستند، باید این موضوع را عرض کنم که دره گرندکانیون آمریکا، دره‌ای واقع در ایالت آریزونا است که عمق 6.1 کیلومتری آن زبانزد همگان است. این دره یکی از عمیق‌ترین دره‌های جهان است که از حدود 6 میلیون سال پیش، رود کلرادو در آن جریان داشته است. حالا که تا حدودی با دره گرندکانیون آشنا شدید، باید بدانید که دره مشابهی در ایران و استان لرستان بنام دره خزینه وجود دارد که دیگر نیاز شما برای سفر به آمریکا را برطرف می‌کند. (البته اگر هدف از سفر به آمریکا فقط بازدید از گرندکانیون باشد!) درباره دره گرندکانیون ایران جای صحبت زیاد است؛ پس در ادامه با پته همراه باشید تا شما را هرچه بیشتر با این دره آشنا سازیم.

معرفی دره خزینه

از شباهت دره خزینه لرستان به دره گرندکانیون آمریکا همین بس که نه تنها هر فردی ممکن است، این دو دره را با یکدیگر اشتباه بگیرد، چه بسا ربات گوگل هم تصاویر این دو را نتواند از یکدیگر تشخیص دهد! دره خزینه که یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران محسوب می‌شود، طی میلیون‌ها سال فرسایش آبی، تغییرات اقلیمی و زمین‌شناسی به وجود آمده است.

رودخانه سیمره که از ارتفاعات زاگرس سرچشمه می‌گیرد، طی هزاران سال راه خود را از دل این صخره‌ها باز کرده است و دره حیرت‌انگیزی را پدید آورده است. این دره که با پیچ نعل اسبی آن نیز معروف است، یک اثر هنری است که هنرمندش خداست؛ تابلوی نقاشی خداوند قیمت ندارد و در موزه هم نمی‌گنجد، ولی شایسته ستایش است که بدین سان ایرانمان را زیبا ساخته است.

دره خزینه کجاست؟

در ابتدا به این موضوع اشاره شد که دره خزینه در دل رشته‌کوه‌های زاگرس و در استان لرستان است؛ اما اگر بخواهیم دقیق‌تر مکان این دره را مشخص کنیم، باید این مورد را اضافه کنیم که این دره در نزدیکی روستایی با همین نام و واقع در مسیر جاده پلدختر به اندیمشک است.

  • آدرس دره خزینه: استان لرستان، شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک، روستای دره خزینه

بهترین مسیر دسترسی به دره خزینه

برای رفتن به دره خزینه، مسیرهای متعددی برحسب موقعیت محل زندگی شما وجود دارد؛ ولی بهترین و سریع ترین راه برای رفتن به دره خزینه این است که در همان ابتدا بلیط هواپیما خرم آباد را تهیه و به سمت آن حرکت کنید. پس از رسیدن به خرم آباد که مرکز استان لرستان است، باید در ادمه به‌ طرف شهرستان پلدختر بروید و در مسیر پلدختر به اندیمشک به این دره بی‌نظیر می‌رسید.

مسافت تقریبی پلدختر تا روستای خزینه 47 کیلومتری است که کمتر از یک ساعت زمان‌بر است. پس از رسیدن به روستای دره خزینه، حدود 2 کیلومتر که طی کنید به کارگاه سدسازی کرخه 2 خواهید رسید. مرحله آخر این سفر پس از عبور از کارگاه سدسازی کرخه 2 شروع می‌شود و با پیمودن 3 کیلومتر به پایان می‌رسد و دره خزینه درست روبروی شماست. در ادامه فاصله تقریبی و مدت زمان مورد نیاز تعدادی از مهم‌ترین و نزدیک‌ترین مسیرهایی که برای رسیدن به دره خزینه باید پیمایش شود را برای شما آورده‌ایم.

فاصله خرم‌آباد تا دره خزینه

فاصله از خرم‌ آباد تا دره خزینه
مسافت 136 کیلومتر
مدت زمان 1 ساعت و 36 دقیقه

فاصله پلدختر تا دره خزینه

فاصله از پلدختر تا دره خزینه
مسافت 43 کیلومتر
مدت زمان 52 دقیقه

فاصله تهران تا دره خزینه

فاصله از تهران تا دره خزینه
مسافت 591 کیلومتر
مدت زمان 6 ساعت و 36 دقیقه

مسیر دره خزینه از تهران

اگر از مبدا تهران به‌ سمت دره خزینه حرکت می‌کنید، می‌توانید از دو مسیر تهران به ساوه، ساوه به بروجرد و بروجرد به سمت خرم‌آباد استفاده کنید. مسیر دیگر از تهران به قم و اراک به سمت خرم‌آباد است و در ادامه هر دو مسیر، باید مسیری که در بالا ذکر شد را بپیمایید.

مسیر اهواز تا دره خزینه

فاصله از اهواز تا دره خزینه
مسافت 234 کیلومتر
مدت زمان 2 ساعت و 23 دقیقه

مسیر دره خزینه از اهواز

برای رفتن از اهواز به دره خزینه دو مسیر وجود دارد:

  1. اولین مسیر از اهواز به‌ سمت شوش و اندیمشک است که پس از عبور از اندیمشک، در جاده اندیمشک-پلدختر در فاصله 74 کیلومتری از اندیمشک به دره خزینه می‌رسید.
  2. دومین مسیر اما از اهواز به‌سمت شوشتر و دزفول شروع می‌شود و پس از عبور از اندیمشک، در فاصله 74 کیلومتری از اندیمشک در جاده اندیمشک-پلدختر به دره خزینه می‌رسید.

البته مسیر اول نسبت به مسیر دوم کوتاه‌تر و بهتر است و پیشنهاد می‌شود، اگر قصد رفتن از اهواز به دره خزینه را دارید، از همان مسیر اول استفاده کنید.

نکته: مدت زمان مسیر براساس میانگین سرعت 100 کیلومتر بر ساعت معین شده است.

مسیر اندیمشک تا دره خزینه

فاصله از اندیمشک تا دره خزینه
مسافت 74 کیلومتر
مدت زمان 44 دقیقه

بهترین زمان برای سفر به دره خزینه

البته سفر به لرستان، فقط به بازدید از دره خزینه خلاصه نمی‌شود و جاذبه‌های گردشگری متعددی دارد؛ ولی اگر قصد شما از سفر به لرستان، بازدید از دره خزینه است، بهتر است فصل بهار و پاییز را برای این این سفر گردشگری انتخاب کنید. در اوایل فصل پاییز و با باز شدن مدارس، اگر بچه مدرسه‌ای نداشته باشید، می‌توانید با سفر به این دره مناظر زیبایی مشاهده کنید. آب و هوای دره خزینه در فصل پاییز خنک است و خبری از گرما و سرمای آزاردهنده نیست.

از طرفی فصل بهار که فصل سفرهای نوروزی است، رنگ و بوی دیگری به این جاذبه گردشگری می‌بخشد. شاید بتوان فصل بهار را بهترین زمان برای سفر به لرستان و بازدید از دره خزینه دانست؛ زیرا نه تنها این دره سبزپوش می‌شود و آب و هوای معتدلی دارد، جاذبه‌های طبیعی اطراف دره خزینه از جمله رودخانه سیمره نیز در بهترین حالت خود قرار دارند. در اواخر فصل تابستان با تابش شدید نور آفتاب و در زمستان به‌دلیل آب و هوای بیش از حد سردش نمی‌توان به‌راحتی در این دره گشت و گذار کرد. همچنین در زمستان نمی‌توان در اطراف این دره کمپ کرد و شب ماندن در این وقت از سال در این دره منطقی به‌نظر نمی‌رسد.

شگفتی‌ها و دیدنی های دره خزینه

استان لرستان عمدتا در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده است و دارای آب و هوای سرد و معتدل است. این آب و هوای سرد و معتدل سبب شده است تا پوشش گیاهی منطقه تحت تاثیر این آب و هوا قرار گیرد و مناطق ییلاقی زیادی را در این استان به‌وجود آورده است. البته آب و هوای این منطقه فقط پوشش گیاهی منطقه را خاص نکرده است و گونه‌های جانوری این منطقه نیز با این آب و هوا سازگار هستند. در ادامه به دیگر شگفتی‌های دره خزینه می‌پردازیم که این سفر را ارزشمند کرده‌اند.

شگفتی‌ها و دیدنی های دره خزینه

پل معلق دره خزینه

پل معلق دره خزینه یکی از مهم‌ترین و مهیج‌ترین دلایل اصلی سفر به لرستان و بازدید از دره خزینه است. این پل با ارتفاع 85 متری از سطح زمین و طول 112 متری آن، عنوان مرتفع‌ترین پل معلق ایران را گرفته است. تفاوتی که پل معلق دره خزینه با دیگر پل‌های مرتفع و معلقی که در جهان وجود دارد، در این مورد است که اصلا هدف از ساخت این پل، جذب گردشگران نبوده است؛ این پل در واقع برای تسهیل رفت و آمد محققان و مهندسانی ساخته شده است که برای احداث سد کرخه مجبور به عبور از این محل بوده‌اند.

البته بعدها به‌دلیل استقبال دور از انتظار گردشگران، این پل را به‌عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری دره خزینه و استان لرستان شناختند. متاسفانه در سالیان اخیر پل معلق تخریب شده است و نیاز به بازسازی دارد تا برای عبور گردشگران ایمن شود. قبل از سال 1397 و تخریب پل بدست افراد ناشناس، بازدیدکنندگان امکان عبور از این پل معلق را داشتند.

پل معلق دره خزینه

پیچ نعل اسبی

دومین شگفتی دره خزینه که پس از بازدید از این دره بیش از دیگر موارد چشم را به تماشای خود وادار می‌کند، پیچ نعل اسبی است. این پیچ که در مسیر رودخانه سیمره با خمیدگی همراه است، منظره زیبایی را پدید آورده است. شباهت این پیچ به نعل اسب به‌دلیل وجود خمیدگی رودخانه در دل دره عمیق خزینه است.

البته برای ساختن این تصویر باید در یک محل مرتفع قرار بگیرید تا دید بهتری از این دره و رودخانه داشته باشید. پیچ نعل اسبی لایق توجه بیشتری است؛ زیرا همین پیچ نعل اسبی است که دره خزینه را شبیه به دره گرندکانیون آمریکا کرده است، وگرنه این دره بدون پیچ نعل اسبی این چنین معروف نبود.

پیچ نعل اسبی

رودخانه‌ سیمره

همانطور که قبل‌تر به رودخانه سیمره اشاره کردیم، دوباره این موضوع را تکرار می‌کنیم که شکل‌گیری این دره، بدون تلاش رودخانه سیمره ممکن نبوده است. رودخانه سیمره با تلاش‌های فراوان طی میلیون‌ها سال، توانسته است تا قلب صخره‌های سنگی عظیم را بشکافد و در این دره جاری شود. رودخانه سیمره در کنار طبیعت سرسبز با آواز پرندگان و صدای آب لحظات فراموش نشدنی را برای بازدیدکنندگان رقم می‌زند.

رودخانه‌ سیمره

جاهای دیدنی اطراف دره خزینه

اگر قصد سفر به دره خزینه را دارید، فقط به بازدید از این دره اکتفا نکنید و از جاهای دیدنی اطراف آن نیز بهره‌مند شوید. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را از این جاهای دیدنی باخبر کنیم.

روستای دره خزینه

نزدیک‌ترین جای دیدنی که در اطراف دره خزینه وجود دارد که باید از آن بازدید کرد، روستای دره خزینه است که فاصله چندانی با این دره ندارد. این روستا به‌دلیل داشتن فاصله نزدیک با دره خزینه، محل مناسبی برای اقامت بازدیدکنندگان است. شما می‌توانید از این روستا تا دره خزینه پیاده‌روی کنید؛ البته اگر توانایی پیمودن 5 کیلومتر مسافت تا این دره را دارید. روستای اولادقباد نیز در نزدیکی روستای دره خزینه قرار دارد که می‌توانید با گشت و گذار در این روستاها با فرهنگ و آداب و رسوم این مردم بیشتر آشنا شوید.

  • آدرس روستای دره خزینه: استان لرستان، 47 کیلومتری شهرستان پلدختر، بزرگراه خرم آباد-اندیمشک

تنگه هلت

تنگه هلت یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف دره خزینه است که بازدید از آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تنگه هلت یا تنگه هلد یکی از تنگه‌های لرستان است که داستان‌های اساطیری شنیدنی زیادی برای روایت دارد. این تنگه در میان صخره‌های سنگی بلندی قرار گرفته است و رودخانه‌ای در آن جریان دارد.

این تنگه در اثر فرسایش‌های آبی طی سال‌های مدید به‌وجود آمده است. چشمه‌های گوارا و لایه‌های سنگی موجود در این تنگه، گشت و گذار در تنگه هلت را لذت‌بخش کرده است. بر اثر سیلاب‌های متعددی که طی سالیان اخیر رخ داده است، ورودی این تنگه که زیر آب قرار داشت، باز شده است و چشمان حیران به این تنگه روشن شد.

تنگه هلت حدود 4 کیلومتر طول دارد و عمق آب‌های آن تا 1.5 متر می‌رسد. نام تنگه هلت که نام‌های دیگری چون تنگ هلت، تنگ هلد و تنگ هلد دارد، برگرفته از یکی از طایفه‌های لر بنام نجف‌وندها گرفته شده است که در منطقه‌ای بنام هلد زندگی می‌کنند. این تنگه که یکی از جاهای دیدنی اطراف دره خزینه محسوب می‌شود، در محور آزادراه پل زال-خرم‌آباد و بین تونل‌های یک و دو خرگوشان قرار دارد. تنگه هلت حدود 18 کیلومتر با دره خزینه فاصله دارد.

  • آدرس تنگه هلت: استان لرستان، شهرستان پلدختر، مسیر بزرگراه پلدختر-اندیمشک، 90 کیلومتری آزادراه زال-اندیمشک، بین تونل‌های خرگوشان 1 و 2

تنگ شیرز

تنگه شیرز یا دره شیرز یکی از جاهای دیدنی غرب ایران است که بین استان‌های ایلام و لرستان قرار دارد و زیبایی طبیعت آن چیزی کمتر از زیبایی‌های تنگه خزینه ندارد. در این تنگه بیش از هر چیزی ساختار صخره‌های سنگی به چشم می‌آید که میلیون‌ها سال پیش از دل رشته‌کوه‌های زاگرس سر به بیرون آورده‌اند. این جاذبه طبیعی در فاصله 50 کیلومتری شمال کوهدشت لرستان و در مجاورت رودخانه سیمره قرار دارد.

تنگه شیرز حدود 5 کیلومتر طول دارد و ارتفاع دیواره‌های سنگی آن بین 150 تا 200 متر از کف دره است. رودخانه‌ای که در این تنگه جاری است در ابتدای مسیر ورودی این تنگه به رودخانه سیمره متصل می‌شود. تنگ شیرز در فاصله 166 کیلومتری دره خزینه قرار دارد که فاصله نسبتا زیادی محسوب می‌شود و بین 2 الی 3 ساعت برای رسیدن به آن زمان لازم است. این دره مورد علاقه کوه‌نوردان و صخره‌نوردان است و گردشگرانی که به صخره‌نوردی علاقه دارند، خواه یا ناخواه پایشان به این تنگه باز می‌شود.

  • تنگه شیرز: استان لرستان، 50 کیلومتری شمال کوهدشت، بخش زردلان، روستای اولادقباد

تنگ شیرز

دره نی‌گاه

طبیعت سرسبز استان لرستان به قدری شهرت دارد که بسیاری شهر دورود را پایتخت طبیعت ایران می‌نامند. شهر دورود دریاچه‌ها، آبشارها، رودهای پرآب و دره‌های سرسبز متعددی را در خود جای داده است. دره نی‌گاه یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان لرستان است که در فاصله 26 کیلومتری شهرستان دورود و در جاده گهر واقع شده است. رودخانه سفید آب که از دریاچه گهر سرچشمه می‌گیرد، پس از پیمودن مسافتی چند کیلومتری وارد دره نی‌گاه می‌شود و طبیعت زیبایی را پدید می‌آورد.

طول دره نی‌گاه حدود 12 کیلومتر است و میانگین عرض صخره‌های آن 500 متر برآورد شده است. دره نی‌گاه یا نگار، یک دره صخره‌ای است که پوشش گیاهی منحصربه‌فردی دارد و درختان گردو، انجیر، سیب، توت و بادام در آن یافت می‌شود. همچنین جانورانی چون خرس، گربه وحشی، پلنگ، گرگ و گراز در آن زندگی می‌کنند. فاصله دره خزینه تا دره نی‌گاه حدود 250 کیلومتر است و اگر واقعا قصد گردش در استان لرستان را دارید، از آن بازدید کنید، وگرنه فاصله نسبتا دوری با دره خزینه دارد.

  • آدرس دره نی‌گاه: استان لرستان، 26 کیلومتری شهرستان دورود، جاده گهر، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه

دره نی‌گاه

غار کلماکره

غار کلماکره یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری استان لرستان و شهرستان پلدختر است که در نزدیکی روستای طاق ملک حسین و در شرق دره‌های صخره‌ای کوه آهکی ملّه قرار دارد. این غار عمقی 1.5 متری تا دهانه آن دارد و برای سال‌های طولانی مخفی مانده است. قدمت غار کلماکره به حدود 2700 سال پیش بازمی‌گردد و براساس اعتقاد عده‌ای، این غار محلی برای مخفی کردن ثروت پادشاهان ساسانی و هخامنشی بوده است.

نام این غار متشکل از 3 واژه «کل»، «ما» و «کره» است که هر کدام معنای خاصی دارند. واژه «کل» در گویش لری برگرفته از جنس نر نوعی بز کوهی است. واژه «ما» یا «مان» در فرهنگ‌نامه لغوی به‌معنای مأوا و محل استقرار آورده شده است و در نهایت واژه «کره» نیز نوعی درخت انجیر با میوه‌های نامرغوب و غیرخوراکی است. پس به‌طورکلی کلماکره به‌معنای مأوای نوعی بز کوهی نر و درخت انجیر است. البته درخت انجیری که در دهانه غار قرار داشته است، در سال 1374 توسط حفاران غیرمجاز جهت تهیه آتش قطع گردیده است و دیگر چنین درختی در این مکان وجود ندارد.

برای رفتن به غار کلماکره باید از پلدختر و از جاده فرعی واقع در شمال رودخانه کشکان، مسافتی حدود 12 کیلومتر به‌سمت روستای دره‌باغ بپیمایید. از این روستا به بعد باید ادامه مسیر را که یک مسیر کوهستانی است، پیاده‌روی کنید تا به دهانه غار برسید. البته این نکته را مدنظر قرار دهید که برای کاوش در این غار حتما از یک غارنورد حرفه‌ای کمک بگیرید، چون برای ورود به غار باید با استفاده از طناب، یک فرود 10 متری را در دره‌ای 100 متری تجربه کنید.

  • آدرس غار کلماکره: استان لرستان، شهرستان پلدختر، روستای طاق ملک حسین

آبشار برنجه

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف دره خزینه آبشار برنجه است که با ارتفاع تقریبا 796 متر جزو مرتفع‌ترین آبشارهای جهان است. البته به‌دلیل مسیر صعب‌العبور برای صعود از صخره‌های این آبشار، هنوز ارتفاع دقیق آن مشخص نشده است. اگر ارتفاع 796 متری این آبشار را معیار قرار دهیم، این آبشار را می‌توان مرتفع‌ترین آبشار قاره آسیا دانست. این آبشار در منطقه شول‌آباد واقع در 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز قرار دارد.

شول یکی از طوایف معروف و قدیمی لر است و نام این منطقه نیز برگرفته از آن است. کوه برنجه با ارتفاع 3500 متری از سطح دریا، یکی از مرتفع‌ترین کوه‌های ایران است و پوشش گیاهی و جانوری متنوع در اطراف این کوه، منطقه‌ای زیبا پدید آورده است. آبشار برنجه در فاصله 2 کیلومتری غرب روستای پیرامام و در مجاورت روستای سرتنگ برزه در بخش زز و ماهرو قرار دارد که از توابع شهرستان الیگودرز هستند. از دره خزینه تا آبشار برنجه حدود 267 کیلومتر فاصله وجود دارد و به‌دلیل ارتفاع بلند آبشار و طبیعت زیبایش ارزش بازدید را دارد.

  • آدرس آبشار برنجه: استان لرستان، 97 کیلومتری شهرستان الیگودرز، روستای پیرامام

آبشار برنجه

امکانات تفریحی دره خزینه

اما فراموش نکنید که قبل از بازدید از دیگر جاهای دیدنی اطراف دره خزینه، از تمامی امکانات تفریحی آن بهره‌مند شوید و سعی کنید متمرکز بر این جاذبه گردشگری از سفر خود لذت ببرید. این دره مکان مناسبی برای کوه‌نوردی، صخره‌نوردی، عکاسی، طبیعت‌گردی و کمپینگ است و هر کدام از این موارد می‌تواند ساعت‌ها شما را سرگرم و غرق در لذت کند.

کوه‌نوردی و صخره‌نوردی

اگر اهل کوه‌نوردی و صخره‌نوردی هستید، تجهیزات کوه‌نوردی و سنگ‌نوردی خود را همراهتان بیاورید که صخره‌ها و کوه‌های متعددی درون دره خزینه و اطراف آن وجود دارند که ارزش هزاران بار صعود را دارند. هر صخره‌ای چشم‌انداز مختص خود را دارد و می‌توانید با صعود از صخره‌های دره خزینه، از تماشای این دره از زوایای مختلف لذت ببرید. البته این تفریح فقط مختص کسانی است که توانایی جسمانی کافی و تجهیزات لازم را دارا باشند وگرنه این کوه‌ها و صخره‌ها می‌توانند برای بسیاری خطرآفرین باشند.

طبیعت‌گردی

درست است که صخره‌های دره خزینه بیشتر برای صخره‌نوردی مناسبند، ولی طبیعت‌گردی در این دره نیز می‌تواند در جایگاه خود لذت‌بخش باشد. پیاده‌روی در عمق دره و کنار رودخانه سیمره آمیخته با آب‌تنی اوقات خوشی را برای بازدیدکنندگان رقم خواهد زد.

طبیعت‌گردی در دره خزینه

کمپینگ

یکی دیگر از تفریحات دره خزینه را می‌توان کمپینگ و برپایی چادر دانست. در ارتفاعات صخره‌های دره خزینه، مکان مناسبی با چشم‌اندازی خیره‌کننده پیدا کنید و از تماشای طلوع و غروب خورشید و تماشای آسمان پرستاره این دره، نهایت لذت را ببرید. البته سعی کنید محلی را برای کمپینگ انتخاب کنید که برای دسترسی به چادر و تردد دچار چالش نشوید.

عکاسی

در هر صورت مگر می‌شود از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی بازدید کنید و از آن عکسی به یادگاری نگیرید؟ امروزه با ترویج فعالیت در شبکه‌های اجتماعی دیگر بسیاری از گردشگران و مسافران، از هر سوژه‌ای و از هر منظره زیبایی به هر بهانه‌ای تصویری به یادگار می‌گیرند و آن را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذارند. پیشنهاد ما این است که در عوض این کار، بهترین عکسی که می‌گیرید را فقط برای خود و دوستانتان نگه‌دارید.

عکاسی در دره خزینه

امکانات رفاهی دره خزینه

متاسفانه به صراحت می‌توان این موضوع را اعلام داشت که دره خزینه فاقد هیچ‌گونه امکانات رفاهی و اقامتی است و نزدیک‌ترین محل اقامت به دره خزینه، روستای خزینه است. سرویس بهداشتی، غذا، آب آشامیدنی و … از هیچ‌کدام خبری نیست و برای بازدید از این دره، بهتر است تجهیزات و امکانات لازم را همراه خود داشته باشید.

امکانات رفاهی دره خزینه

اقامت در دره خزینه

اگرچه برای بازدید از دره خزینه به زمان زیادی نیاز نخواهید داشت، ولی اگر قصد دارید حداقل شبی را در این دره بگذرانید، می‌توانید از دو روش زیر استفاده کنید.

کمپینگ و اتراق در طبیعت دره خزینه

دره خزینه یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپینگ، طبیعت‌گردی و صخره‌نوردی به دور از شلوغی‌های شهر است، ولی برای این امر باید مواردی را نیز رعایت کرد. پیش‌نیازهای این سفر عبارتند از:

  • چادر، کیسه خواب، زیرانداز (زیلو)، چراغ قوه و جعبه کمک‌های اولیه
  • محل برپایی چادر را با دقت بررسی کنید و سطحی هموار و دور از پرتگاه را انتخاب کنید.
  • آب آشامیدنی و غذای کافی همراه داشته باشید.
  • دیگر وسایل مورد نیاز خود را نیز همراه داشته باشید؛ زیرا موارد مذکور فقط وسایل ضروری هستند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای دره خزینه

متاسفانه همانطور که قبل‌تر نیز به این مورد اشاره شد، در اطراف دره خزینه محل مناسبی برای اقامت گردشگران وجود ندارد و این محل بیشتر برای کمپینگ مناسب است. اما اگر قصد ندارید برای مدت زمان طولانی در این محل اتراق کنید، می‌توانید به روستای خزینه، شهر پلدختر، خرم‌آباد، اندیمشک و دزفول بروید. این شهرها دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هنل‌های چند ستاره مجهز هستند و جاذبه‌های گردشگری متعددی نیز در این شهرها وجود دارد.

نکاتی ضروری برای سفر در دره خزینه

برای داشت سفری به دور از هرگونه مشکل و کمبود، لازم است تا مواردی را رعایت بفرمایید. این نکات عبارتند از:

  1. قبل از عزیمت به سفر، حتما وضعیت جوی استان لرستان و مناطق اطراف را بررسی کنید.
  2. همانطور که در بخش بهترین زمان برای سفر این به این نکته اشاره شد، سفر به دره خزینه در فصل زمستان پیشنهاد نمی‌شود.
  3. دره خزینه فاقد هرگونه آنتن‌دهی و پوشش شبکه‌های تلفن همراه است و جمله معروف «هیچکس تنها نیست» همراه اول، خودتان بهتر می‌دانید که شعاری بیش نیست.
  4. این مورد را نیز ذکر کردیم که امکانات رفاهی و اقامتی در اطراف دره خزینه وجود ندارد.
  5. برای سفر به دره خزینه و اتراق در این دره، باید تجهیزات کاملی همراه خود داشته باشید.
  6. کوه‌نوردی و صخره‌نوردی در دره خزینه، لازمه آمادگی جسمانی و تجهیزات کامل است.
  7. کف رودخانه سیمره سنگ‌های نوک‌تیزی وجود دارد؛ پس از شیرجه زدن و آب‌تنی بدون دمپایی و کفش شنا در آب خودداری کنید.
  8. فراموش نکنید، شما به‌عنوان یک طبیعت‌گرد باید که محیط زیست خود را پاکیزه نگه‌دارید؛ پس از ریختن زباله در طبیعت دره و آب رودخانه خودداری کنید.
  9. اگر کودک خردسال یا سالمندانی همراه خود دارید، بازدید از این دره را به شما توصیه نمی‌کنیم؛ زیرا همانطور که ذکر شد برای بازدید از این منطقه باید آمادگی جسمانی داشته باشید.

این نکات تنها مواردی است که ما در نظر داشتیم، شما خود نیز باید موارد دیگری در ذهن خود داشته باشید. نظر شما درباره دره خزینه چیست؟ دره خزینه لرستان را ترجیح می‌دهید یا گرندکانیون آمریکا؟ اگر قبلا از این دره و جاهای دیدنی اطراف دره بازدید کرده‌اید، تجربه خود را با ما در پته به اشتراک بگذارید.

نکاتی ضروری برای سفر در دره خزینه

سوالات متداول

دره خزینه یکی از دره‌های اعجاب‌انگیز استان لرستان و گنجینه‌ای از ایران است که در نزدیکی شهرستان پلدختر قرار دارد. دره خزینه در فاصله 5 کیلومتری روستای خزینه واقع در 47 کیلومتری شهرستان پلدختر است که در بزرگراه خرم‌آباد-اندیمشک واقع شده است.

رود سیمره که خود این معجزه را با اراده الهی سبب شده است، از میان این دره می‌گذرد.

بهترین زمان برای سفر به لرستان و بازدید از دره خزینه، فصل بهار و اوایل فصل پاییز است.

پس از تخریب پل معلق در سال 1397 توسط افراد ناشناس، تاکنون امکان استفاده از پل معلق وجود ندارد.

اقامت در دره خزینه به‌دلیل عدم وجود امکانات رفاهی و اقامتی وجود ندارد و برای اقامت باید در نزدیک‌ترین روستا (خزینه) و نزدیک‌ترین شهر (پلدختر) اقامت کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید