راهنمای سفر به کوهدشت لرستان؛ دشتی در قلب انبوهی از کوه ها

ایرانگردی لرستان
راهنمای سفر به کوهدشت لرستان؛ دشتی در قلب انبوهی از کوه ها

سفر به کوهدشت لرستان با وجود جاذبه های طبیعی و دیدنی که دارد، آن را به یکی از مناطق گردشگری تبدیل کرده است. در کنار این جاهای دیدنی، آب و هوای معتدل و کوهستانی کوهدشت لرستان آن را به گزینه‌ای خوب برای سفر در بهار و تابستان تبدیل کرده است. لرستان شهری سرسبز است که سفر به آن برای افرادی که عاشق طبیعت هستند، سفری به‌یادماندنی خواهد بود. کوهدشت در قسمت غربی لرستان واقع شده و از شهرهای پرجمعیت لرستان به حساب می‌آید. کوهدشت بین یک دشت بزرگ قرار گرفته و کوه ها دورتا دور آن را محصور کرده‌اند و علت نامگذاری آن هم همین است. در ادامه شما را با کوهدشت و جاهای دیدنی آن آشنا خواهیم کرد.

آشنایی با کوهدشت لرستان

همانطور که در بالا هم اشاره کردیم، کوهدشت، دشتی بزرگ در میان انبوهی از کوه‌هاست. این شهر از قسمت‌های مختلف، با شهرهای مختلفی از ایران همسایه است. قسمت شمالی با استان کرمانشاه، از شمال غربی، جنوب و جنوب غربی استان ايلام و از شرق شهرستان خرم‌آباد هستند. فاصله کوهدشت از سطح دریا هم 1195 متر است.

راهنمای سفر به کوهدشت لرستان

تاریخچه کوهدشت

قدمت این شهر به چندین هزار سال پیش برمی‌گردد. باستان شناسان قدمت این شهر را از روی نقاشی‌های 12 هزار ساله غار میر ملاس، نقاشی های غار همیان و آثاری که از غار سرخ دم لکی و غار سرخ دم لری کشف شده گزارش داده اند. طبق این گزارش ها و مطالعاتی که باستان شناسان داشته‌اند، کوهدشت از مراکز مدنی قدیمی است و به عنوان کانون سرخدم لری همیان و سر طرحان یاد می شده است.

معبد آشوری در این شهر کشف شد و نشان از آن داشت که مردمان هزاره اول پیش از میلاد در کوهدشت زندگی می‌کردند. در تاریخ گزیده نوشته شده که این شهر، شهری بسیار بزرگ بوده که پیش از ورود عرب ها به نابودی دچار شده است. 

شرایط اقلیمی کوهدشت و مناسب بودن مراتع و چراگاه های آن و همچنین رودخانه ای پرآب ماننده سیمره، کشکان و مادیان آن را به یکی از مناطق مناسب برای کوچ عشایر تبدیل کرده است. سالیان سال مردم کوهدشت زندگی عشایری داشتند اما بعد از سال ها از سرزمین های عشایری کوچ کردند و به زندگی شهری پناه بردند. طوریکه در طی سال ها تعداد ساختمان ها از 88 به 620 ساختمان رسید و کوهدشت بافت عشایری خود را به بافت شهری تغییر داد.

تاریخچه کوهدشت

آب و هوای کوهدشت

کوهدشت لرستان آب و هوایی معتدل و نیمه خشک دارد و دمای هوا در آنجا بین 42 درجه و منفی 7 درجه متغیر است. بهترین زمانی که می توانید به کوهدشت لرستان سفر کنید تا از گرمای آزاردهنده و سرمای طاقت فرسا در امان بمانید، فصل بهار است. علاوه بر این، زیبایی های کوهدشت در این فصل هم چندین برابر می شود. طبیعت جان دیگری دارد و با قدم زدن در طبیعت کوهدشت لرستان حس خوب سرحالی به شما القا خواهد شد. 

جاهای دیدنی کوهدشت لرستان

در سفر به کوهدشت لرستان شما به یک تیر دو نشان می‌زنید؛ یعنی هم می‌توانید از جاذبه های طبیعی لذت ببرید و هم می‌توانید از آثار تاریخی و باستانی دیدن کنید. این شهر ترکیبی از طبیعت و تاریخ را در دل خود دارد و به همین واسطه، سفری هیجان انگیز برای شما رقم خواهد خورد. در ادامه به معرفی این جاذبه های دیدنی خواهیم پرداخت:

تنگه شیرز

یکی از تنگه های اعجاب انگیز ایران، تنگه شیرز یا گرند کانیون است که هرچه از شگفتی آن بگوییم، کم است.هرچند که این تنگه در درازمدت و فرسایشی شده اما توسط آب و سایر عناصر طبیعی شکل جدیدی به خود گرفته و همچنان زیبایی خود را دارید. در تنگه شیرز شاهد چشمه‌های پر آب، درختان میوه کوهی و رودخانه‌های کوچک خواهید بود که زیبایی و آرامش فضا را چندین برابر می‌کند.

هنگام سفر به کوهدشت لرستان، بازدید از این تنگه زیبا را حتما در برنامه خود قرار دهید. تنها با دیدن و قدم گذاشتن در این تنگه متوجه زیبایی و حیرت انگیز بودن خواهید شد.

تنگه شیرز در سفر به کوهدشت لرستان

دره سرطرهان

دره سرطرهان یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کوهدشت لرستان است که نمی توان از کنار آن رد شد و آن را نادیده گرفت. در طول سالیان دراز این دره محل زندگی اقوام مختلفی از مردم بوده و قدمت آن به چندین سال پیش بر می‌گردد. در این دره تلفیقی از طبیعت زیبا و تاریخ را داریم که پیشینه آن ها به هزاران سال پیش می رسد.

اگر عاشق دیدن مراتع سرسبز، گل‌های وحشی و درختانی نظیر زالزالک و پسته هستید، از دره سرطرهان کوهدشت لرستان دیدن کنید. جاذبه‌ای از استان لرستان که نباید آن را از دست داد. همچنین از آثار تاریخی که در این دره وجود دارد، یک بت ایلامی و آثار سفالی بسیار قدیمی است.

دره سرطرهان

پارک جنگلی بلوران

پارک جنگلی بلوران در 30 در دامنه رشته کوه زاگرس یعنی 30 کیلومتری غرب کوهدشت قرار دارد. برای رسیدن به این پارک جنگلی باید از جاده کوهدشت به اسلام آباد غرب گذر کنید. پارک جنگلی بلوران در فصل تابستان دارای درختان سربه فلک کشیده بلوط، بادام، زالزالک و آلوی وحشی است که زیبایی چندانی را به شما هدیه می دهد.

می توانید در این پارک جنگلی قدم بزنید و هوای تازه تنفس کنید و از وجود درختان و آب و هوای خنک آن بهره ببرید. همچنین علاوه بر این پارک جنگلی، دیدنی های دیگری همچون، قبرستان تاریخی بلوران، بارگاه آقامیرزا حسین هم وجود دارد که می توانید از آن بازدید نمایید.

معبد سرخ دم لری

در این معبد آثار تاریخی زیادی کشف شده و شوق بازدید از این آثار باعث شهرت آن شده است. آثار کشف شده شامل، مانند پلاک‌های مرغی و مجسمه‌های کوچک از مردان و زنان و پیکره‌ها  است. اگر شما هم به تماشای این آثار علاقه مند هستیدريال موقع بازدید از کوهدشت لرستان در 6 کیلومتری شرق کوهدشت به این غار قدیمی و زیبا می رسید. باستان شناسان گزارشی را به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد این معبد یک اتاق مرکزی بزرگ با یک آتشدان در مرکز و اتاق‌های زیادی دارد. 

غار میرملاس

غار میرملاس یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کوهدشت لرستان است که گردشگران زیادی به واسط تماشای نقاشی های زیبا و خارق العاده که از انسان ها و حیوانات کشیده شده، از آن دیدن می‌کنند. طبق تخمین باستان شناسان، قدمت این نقاشی های زیبا به 5 یا 6 هزار سال پیش برمی‌گردد. از زیبایی های این آثار همین را بدانید که نه تنها گردشگران داخلی به آن علاقه‌مندند، بلکه باستان شناس فرانسوی، گریشمن برای بازدید از آن به کوهدشت سفر کرده است.

غار میرملاس در سفر به کوهدت لرستان

سوغاتی های کوهدشت لرستان

موقع سفر به کوهدشت لرستان، خوراکی های خوشمزه این شهر را از دست ندهید. در دیدوبازدید های خود از این شهر می توانید از خوراکی های محلی مردمان کوهدشت خرید کنید که شامل عسل، روغن حیوانی،‌ کاک،‌ شیرینی آردی، نان ساجی،‌ کلوچه‌ی بروجردی،‌ سمنوی بروجرد و انواع حلوا‌ است. همچنین حتما در گشت و گذار کوهدشت لرستان، آثارصنایع دستی مردمان هم به چشم شما می خورد که ترکیبی از دوق و هنر مردمان این شهر است. ورشوسازی، جاجیم، نمدمالی، حصیر و گیوه از جمله صنایع دستی لرستان به حساب می‌آیند.

سوغاتی های کوهدشت لرستان

راه دسترسی به کوهدشت

برای رسیدن به کوهدشت مسیرهای متفاوتی وجود دارد اما در کل، دسترسی به این شهر آسان است. راه آسفالت فرعی و راه آسفالت اصلی. راه آسفالت فرعی از جاده کوهدشت به خرم آباد است و راه اصلی هم از دزفول به کرمانشاه. برای رسیدن به هرکدام از این مسیرها باید مسافتی را طی کنید تا به این جاذبه دیدنی برسید. 

راه دسترسی به کوهدشت

روش های سفر به کوهدشت لرستان

برای سفر به کوهدشت لرستان هم مانند هر منطقه دیگری حق انتخاب دارید. می توانید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنید یا با ماشین شخصی خود به کوهدشت بروید.

روش های سفر به کوهدشت لرستان

 سفر به کوهدشت با هواپیما

 سفر به کوهدشت با خرید بلیط هواپیما معمولا هزینه سنگین تری را دارد، اما برای افرادی که از سفر زمینی خسته می‌شوند و تمایل دارند هرچه زودتر به مقصد برسند، بهترین گزینه است. البته ابتدا با هواپیما باید به لرستان بروید و سپس با اتوبوس یا وسیله نقلیه خود را به کوهدشت برسانید. برای خرید بلیط هواپیما خرم آباد لرستان هم می توانید از پته با قیمت مناسب آن را خریداری کنید.

سفر به کوهدشت با اتوبوس

سفر به کوهدشت با اتوبوس نیز امکان پذیر است و گزینه ای است که به اندازه هواپیما گران نیست اما طولانی خواهد بود. اگر قصد سفر به کوهدشت با اتوبوس را دارید، ابتدا باید به لرستان بروید و سپس با یک وسیله دیگر به کوهدشت بروید.

سفر به کوهدشت با ماشین شخصی

اگر اهل لذت بردن از مسیر هستید، سفر به کوهدشت با ماشین شخصی بهترین گزینه خواهد بود. در اطراف کوهدشت، مناطق زیبا و شهرهای زیادی وجود دارد که می‌توانید از تماشای آن ها لذت ببرید. همچنین می توانید بین راه در استراحتگاه توقف کنید. سفر با ماشین شخصی سوا از خستگی زیاد، شور و حال دیگری دارد. برای مسیریابی هم می توانید از اپلیکیشن های موجود استفاده کنید.

اقامتگاه‌های روستای کوهدشت

از آنجایی که کوهدشت در منطقه ای کوهستانی قرار دارد، پس باید منتظر یک شب نسبتا سرد باشید؛ پس بهتر است وسایل موردنیاز و لازم را برای گذراندن یک شب در مناطق کوهستانی و در دل طبیعت جمع آوری کنید. البته کوهدشت لرستان با وجود گردشگران زیاد، اقامتگاه های زیادی را برای آسایش و راحتی شما تدارک دیده است. 

خانه بومی خانک

خانه بومی خانک در روستای ده خسرو و در منطقه داوود رشید قرار دارد که اقامتگاهی مجهز و راحت است. این اقامت گاه پذیرش 10 نفر دارد و امکانات آن شامل آن سیستم گرمایشی، سرمایشی، توالت ایرانی، ظروف اولیه پخت و پز، آشپزخاه اختصاصی، گاز، یخچال، سینک است.

خانه بومی خانک

مهمان‌پذیر ولیعصر

اقامتگاهی با اتاق‌های ۸، ۱۲، ۱۶ و ۲۵ مترمربع که امکانات زیادی را برای سکونت در کوهدشت برای شما به ارمغان می آورد. امکاناتی که در این اقامتگاه می توانید از آن بهره ببرید شامل پارکینگ، آسانسور، صندوق امانات، تاکسی سرویس شبانه‌روزی، خشکشویی است. آدرس این اقامتگاه هم در خیابان رهبری، جنب بانک رفاه، طبقه سوم پاساژ قصر نور است.

 هتل آزادی کوهدشت

این هتل دارای اتاق های 2 نفره و همچنین سوئیت های 2 و 3 نفره است. امکاناتی که در این هتل می توانید از آن بهره ببرید شامل کافی‌شاپ، پارکینگ، صندوق امانات و اینترنت است. این هتل در سال 86 ساخته شده و برای رفتن به آن باید جاده کوهدشت- خرم آباد را طی کنید و به میدان کشاورز برسید.

 اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان

امکانات این اقامتگاه هم مانند سایر اقامتگاه ها شامل شامل پارکینگ اختصاصی غیرمسقف،‌ آشپزخانه، راهنمای محلی، سیستم گرمایش و سرمایش و حمام اختصاصی است. این اقامتگاه ها دارای ۶ اتاق کف‌خواب ۷ نفره است که در مجموع پذیرای 42 نفر خواهد بود. محل اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان واقع در شهر خرم‌آباد روستای سنگ‌تراشان است.

 اقامتگاه بوم‌گردی سنگ‌تراشان

 کلبه‌ی سوئیسی شین شاه

کلبه‌ی سوئیسی شین شاه یک واحد اقامتی مجهز تراس دار است که می تواند از 6 مهمان پذیرایی کند. این کلبه دوبلکس 120 متری دو اتاق خواب دارد و هر اتاق هم یک تخت دونفره دارد. امکانات و خدماتی که با اقامت در این کلبه می توانید از آن بهره ببرید شامل شامل سرویس بهداشتی اختصاصی،‌ راهنمای گردشگر، اینترنت رایگان، پارکینگ غیرمسقف، فوتبال دستی، مبل، تلویزیون،‌ طبیعت‌گردی با موتور جهارچرخ و آفرود است. برای رسیدن به این کلبه هم باید به شهرستان خرم آباد، روستای گوشه شهنشاه بروید.

 کلبه‌ی سوئیسی شین شاه

در مورد مردم کوهدشت

جالب است بدانید که کوهدشت چهارمین شهر پرجمعیت لرستان است. از زمان دیرباز کوهدشت محلی بوده برای اقامت مردمان باستان کوه های زاگرس یا همان کاسیت ها. اما الان مردم این شهر پیرو مذهب شیعه یا اهل حق بوده و مسلمان هستند. از این رو در این شهر طایفه های مختلفی از جمله گراوند، آزادبخت و امرایی را می‌بینید که با آرامش کنار هم زندگی می کنند. گویش مردم کوهدشت لری و لکی است. نام دیگر کوهدشت در بین افراد محلی، به لکستان شهرت دارد.

مردم کوهدشت، مردمانی سخت کوش هستند و با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. پوشش مردمان کوهدشت، پوشش سنتی است و لباس هایشان زیبایی خاص خود را دارد. جالب است بدانید که مردان و زنان لر با مردان و زنان لک پوشش متفاوتی دارند. 

پوشاک زنان لر، جومه،‌ کلنجه، تره و گل ونی است و مردان هم شال، ستره،‌ کلاه نمدی، کپنک (فرجی)،‌‌ گیوه‌ و چوغا به تن دارند. مردان لک هم کلاه،‌ سِتِره،‌ شال،‌شاوال، گیوه،‌ قوه و چوخه می پوشند و زنان لک، هَراتی یا گُلوَنی یا لَچِک ( نوعی روسری)، کِراس، کُلنجه یا سرداری و لرزونه برتن دارند.

محصولات کشاورزی کوهدشت

با وجود آب و هوایی معتدلی که در کوهدشت شاهد آن هستیم و جنس خاک آن ترکیبی از آهک و رس است، زمین های آن گزینه مناسبی برای کاشت گیاهان مختلف هستند. محصولات کشاورزی کوهدشت شامل، گندم، جو، برنج، ذرت، چغندرقند، نخود، عدس، کلزا، سبزیجات، محصولات جالیزی، میوه جات سردرختی از قبیل انار، سیب، انگور، هلو، شلیل، انجیر و زردآلو، توت است.

جالب است بدانید کیفیت این محصولات باغی و کشاورزی به قدری خوب است که به کوهدشت لرستان به عنوان یکی از مناطق صادر کننده میوه و در کل محصولات کشاورزی شناخته می شود. 

محصولات کشاورزی کوهدشت

کلام آخر

در سفر به کوهدشت لرستان، شما با زیبایی‌های فراوان طبیعت و فرهنگ متمایز این منطقه آشنا شدید. امیدواریم تجربه‌ی شگفت‌انگیزی از این سفر برایتان به وجود آید. همچنین لحظاتی شاد و خاطره‌انگیز، همراه با اطلاعات کامل و برنامه‌ریزی دقیق، برای سفر در این سرزمین زیبا داشته باشید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام ، دره شیرز واقعاً عالی هست ،به گردشگران توصیه میکنم که واقعاً از این دره دیدن کنند ، آب هوا و چشمهای روان عالی دارد پارکینگ برای ماشین هم دارد.

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      بله این دره واقعا زیباست و از اینکه تجربیاتتون رو با ما به اشتراک گذاشتین، ممنونم.

      آیا مفید بود؟