صفر تا صد راهنمای سفر به تهران

استان تهران ایرانگردی شهر تهران
صفر تا صد راهنمای سفر به تهران

سفر به تهران، پایتخت کشورمان ایران که یکی از پرترددترین شهرهای ایران برای تفریح و تجارت محسوب می شود. این شهر به‌ دلیل قرار گرفتن در نزدیکی شمال کشور و محل رفت و آمد مسافران شمال و جنوب کشور از اهمیت زیادی برخوردار است. البته برای مسافرین جنوبی که قصد سفر به شهرهای شمال را دارند، گذر از کنار شهر تهران به این سادگی‌ها نیست و کسانی که از این شهر بازدید نکرده باشند، پیشنهاد می‌شود که حتما از پایتخت دیدن کنند. در ادامه با پته همراه باشید تا شما را در سفر به تهران راهنمایی کرده و اطلاعاتی از این شهر بزرگ را به شما ارائه کنیم.

تاریخچه شهر تهران

شهر تهران دارای گذشته پر فراز و نشیبی است؛ ولی ما در این بخش اصلا قصد نداریم به‌طور کامل به سرگذشت این شهر بپردازیم و صرفا به زمان انتصاب این شهر به‌عنوان پایتخت ایران اکتفا می‌کنیم.

شاید بتوان مهم‌ترین عاملی که شهر تهران را به پایتخت ایران تبدیل کرد، وجود آرامگاه «سید حمزة بن موسی»، جد بزرگ اقوام صفوی و علاقه شاه طهماسب صفوی به ایشان دانست. حدود 460 سال پیش در دوره حکومت صفویه، شهر قزوین پایتخت ایران بود. در آن زمان که شاه طهماسب با ازبکان در جنگ بود، عزم بازگشت به قزوین را داشته که بنابر تعاریفی که از اطرافیان خود می‌شنود از تهران که روستایی از توابع شهر ری بوده است، بازدید می‌کند.

به‌دلیل حملات مداوم راهزنان به این منطقه، شاه طهماسب دستور ساخت حصاری بزرگ با 4 دروازه در اطراف این روستا را داد. این 4 دروازه را دروازه قزوین، دروازه عبدالعظیم، دروازه شمیران و دروازه دولاب نامیده‌اند که تا دوره حکومت ناصرالدین شاه قاجار نیز پایدار بود. بازار تهران که اکنون یکی از مراکز خرید شهر تهران محسوب می‌شود، توسط شاه طهماسب ساخته شده است. همچنین جالب است بدانید در دوران رضا شاه پهلوی 4 دروازه شهر تهران تخریب شده و محدوده شهر تهران گسترش یافت.

با اینکه در تاریخ آمده است که آقامحمدخان قاجار حدود 239 سال پیش و در سال 1164 شمسی، تهران را به‌عنوان پایتخت منصوب کرده است؛ اما در متمم قانون اساسی مشروطه، تاریخ 14 مهرماه سال 1286 شمسی را روز نام‌گذاری تهران به‌عنوان پایتخت ثبت کرده‌اند.

راهنمای سفر به تهران

موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی تهران

تهران وسعتی به اندازه 730 کیلومتر مربع دارد و براساس آمارهای جمع‌آوری شده با 14 میلیون نفر جمعیت، رتبه 25 را در لیست پرجمعیت‌ترین شهرهای جهان دارد. شمال تهران را کوه دماوند و جنوبش را دو کوه ری و بی‌بی شهربانو در کنار مناطق کویری احاطه کرده‌اند.

از این رو شهر تهران آب و هوای کوهستانی و سردی دارد و در فصول سرد سال، میزبان بارش‌های باران و برف است. به‌طور کلی شهر تهران دارای اقلیم نیمه‌خشک است و شمال آن به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات رشته‌کوه البرز از آب و هوای خنک‌تری برخوردار است. البته از طرفی دیگر بااغ‌های قدیمی و بوستان‌های سرسبز شهر تهران سبب شده است تا آب و هوای تهران در طول سال نسبتا خنک بوده و فقط در طول تابستان گرم و خشک باشد.

راهنمای سفر به تهران

بهترین زمان برای سفر به تهران

به‌دلیل آب و هوای گرم و خشک تهران در فصل تابستان و در طرف مقابل بارش‌های فراوان باران در فصل زمستان بالاخص اسفند، بهترین زمان برای سفر به تهران فصل بهار است. البته تهران پارک‌های پردرخت و زیبایی دارد که در فصل پاییز نارنجی‌پوش می‌شوند و قدم زدن در برگ‌ریزان این پارک‌ها لذت خاص خودش را دارد.

چگونه می‌توان به شهر تهران سفر کرد؟

برای سفر به تهران همانند بسیاری از پایتخت‌ها و شهرهای مهم کشورهای دیگر دارای راه‌های ارتباطی متنوعی است. وابسته به نیاز خود و با در نظر گرفتن بودجه سفر، می‌توانید با اتوبوس، قطار، هواپیما و خودروی شخصی به شهر تهران سفر کنید.

فرودگاه‌های تهران

شهر تهران دارای دو فرودگاه مهرآباد و امام خمینی است. فرودگاه مهرآباد برای انجام پروازهای داخلی و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی برای انجام پروازهای خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فرودگاه مهرآباد در غرب تهران و خیابان معراج واقع شده است. فرودگاه امام خمینی در کیلومتر 30 بزرگراه خلیج فارس، شهرستان ری و در بخش فشافویه قرار دارد.

راهنمای سفر به تهران

راه‌آهن تهران

در محله جوادیه یا زمانی و در ضلع جنوبی میدان راه‌آهن، ایستگاه راه‌آهن تهران قرار دارد. این راه‌آهن که شلوغ‌ترین و پرترددترین مسیرهای ریلی ایران است، به‌صورت شبانه‌روزی و 24 ساعته فعال است. در نزدیکی این راه‌آهن، ایستگاه‌های مترو و اتوبوس وجود دارد که تردد مسافرین را آسان کرده است. این راه‌آهن که جزو قدیمی‌ترین راه‌اهن‌های ایران است در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پایانه‌های اتوبوسرانی و مسافربری بین‌شهری تهران

شاید بتوان به‌دلیل هزینه ارزان سفر با اتوبوس، پرطرفدارترین وسیله نقلیه برای سفرهای بین‌شهری را اتوبوس دانست؛ اما خطرها و مدت زمان سفر ممکن است، برای عده‌ای از افراد نارضایتی به همراه داشته باشد و سراغ وسایل نقلی دیگر بروند. در شهر تهران 5 پایانه مسافربری اتوبوسرانی وجود دارد. این پایانه‌های اتوبوسرانی عبارتند از:

  • پایانه شرق یا ترمینال تهرانپارس که در انتهای خیابان دماوند و سه‌راه تهرانپارس قرار دارد.
  • پایانه غرب یا ترمینال آزادی که در ضلع غربی میدان آزادی و در اتوبان جناح قرار دارد.
  • پایانه بیهقی یا ترمینال آرژانتین در میدان آرژانتین و پارک سوار بیهقی واقع شده است.
  • پایانه جنوب روبروی کارخانه روغن نباتی قو در بزرگراه بعثت قرار گرفته است.
  • پایانه پونک در میدان پونک، بلوار میرزابابایی در تقاطع سردار جنگل و در مجاورت مرکز میوه و تره‌بار قرار دارد.

شما می‌توانید نسبت به آدرس پایانه و مقصد خود در شهر تهران، بلیط سفر از شهر خود به تهران را به‌صورت اینترنتی تهیه کنید.

روش‌های حمل و نقل عمومی زمان سفر به تهران

تهران و ترافیک سرسام‌آورش طاقت انسان را به طاق می‌آورد و ساکنین شهر تهران نیز از این مشکل در امان نیستند. شاید برای افرادی که زمان و ساعات زندگی از اهمیت بالایی برخوردار بوده و مدام به دنبال راهی باشند تا از اتلاف وقت خود بکاهند.

کسانی که به شهر تهران سفر می‌کنند نیز باید این مورد را مدنظر قرار دهند که طرح ترافیک در بعضی از نقاط شهر تهران برقرار است که پس از ورود به شهر تا 15 روز امکان تردد در این مکان‌ها برای شما وجود دارد. اگر سفر شما به تهران بیش از 15 روز به طول می‌انجامد، می‌توانید به‌صورت اینترنتی طرح ترافیک خود را تهیه کنید.

شما حتی اگر با خودروی شخصی به تهران سفر کرده باشید، ممکن است تا از ترافیک این شهر خسته شوید و جابجایی با وسایل نقلیه عمومی را ترجیح دهید.

متروهای تهران

متروهای تهران راه فرار ساکنین آن هستند و جابجایی با این متروها حال و هوای خاص خودش را دارد. هم‌اکنون 7 خط مترو در شهر تهران فعال هستند که برای سوار شدن به این متروها کافی است تا در ایستگاه‌های آن بلیط تهیه کنید. همچنین شما می‌توانید بلیط قابل شارژ خریداری کنید و پس از اتمام تعرفه آن، دوباره آن را شارژ کنید. خط‌های مترو تهران عبارتند از:

  • خط یک مترو تهران یا خط تجریش به کهریزک که به‌عنوان طولانی‌ترین و بزرگترین خط مترو نیز شناخته می‌شود. این خط مترو شمال تهران را به جنوب آن وصل می‌کند.
  • خط 2 مترو تهران یا خط صادقیه به فرهنگسرا که شرق و غرب تهران را به یکدیگر وصل می‌کند.
  • خط 3 مترو تهران یا آزادگان به قائم که از جنوب تا شمال کشیده شده است.
  • خط 4 مترو تهران که از ایستگاه شهید کلاه‌دوز تا ارم سبز کشیده می‌شود. برای رفتن به پارک لاله و دانشگاه تهران می‌توان از این خط مترو استفاده کرد.
  • خط 5 مترو تهران که صادقیه را به مناطق مختلف تهران از قبیل ورزشگاه آزادی، چیتگر و ایستگاه‌های ارم سبز متصل می‌کند.
  • خط 6 مترو تهران که ایستگاه شهید ستاری و دولت آباد را به یکدیگر متصل می‌کند.
  • خط 7 مترو تهران که بسیج را به میدان صنعت متصل کرده و دارای 15 ایستگاه مختلف است.

ساعت کار مترو تهران

قطارهای متروهای تهران از ساعت 05:30 صبح شروع به فعالیت کرده و هر 10 دقیقه مسافران را جابجا می‌کنند. آخرین قطارهای هر خط از ساعت 22:30 ایستگاه‌های خود را به طرف مقصد ترک می‌کنند و پس از آن تا صبح تعطیل هستند.

اتوبوس‌های تندرو تهران

اتوبوس‌های تندرو یا بی آر تی تهران، برای جابجایی در شهر گزینه بسیار مناسبی هستند و اگر قصد دارید تا در عوض استفاده از مترو، سوار اتوبوس‌های تندرو شوید، می‌توانید همان بلیط‌های قابل شارژ مترو را استفاده کنید. حدود 10 خط بی آر تی فعال در سطح شهر تهران آماده خدمت‌رسانی به شهروندان و مسافرین هستند.

تاکسی‌های تهران

همانند دیگر شهرهای ایران، یکی دیگر از راه‌های جابجایی در سطح شهر تهران، استفاده از تاکسی‌های خطی و معمولا زرد است. همچنین می‌توانید از تاکسی‌های اینترنتی اسنپ و تپ‌سی برای تردد در شهر استفاده کنید. توصیه می‌شود به هیچ عنوان سوار خودروهای سواری مشکوک نشوید.

بهترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های تهران

برای مسافرانی که مقصد سفرشان مشخص است و تهران را به‌عنوان مقصد سفر خود تعیین کرده‌اند یا حداقل قصد دارند چند روزی در این شهر بمانند؛ اگر توانایی پرداخت هزینه‌های اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های نسبتا گران‌قیمت را داشته باشند، قبل از سفر خود هتل محل اقامت خود را نیز مشخص می‌کنند. در ادامه بهترین اقامتگاه ها و هتل های تهران از نقاط مختلف شهر را با امکاناتشان به شما معرفی می‌کنیم.

هتل اسپیناس تهران

یکی از بهترین و معروف‌ترین هتل‌های تهران، هتل 5 ستاره اسپیناس (Espinas Hotel) است که در سال 1389 و در ساختمانی 20 طبقه احداث شده است. این هتل 274 واحد اتاق و سوئیت برای اقامت مسافران فراهم کرده است که امکانات این اتاق‌ها عبارتند از:

  • اتاق‌های یک تخته
  • اتاق‌های دو تخته دبل
  • اتاق‌های دو تخته توئین
  • اتاق‌های دبل و توئین با نمای رو به بلوار
  • اتاق‌های رویال فمیلی کانکت چهار نفره
  • سوئیت‌های جونیور، لاکچری، پرزیدنت و اسپیناس برای دو نفر

این هتل با ظرفیت 200 نفر و 420 تخت، مجموعه گسترده‌ای از مسافران را در خود جای داده است.

 هتل اسپیناس تهران
شماره تماس 02183844
آدرس تهران، بلوار کشاورز، بین خیابان فلسطین و نادری، پلاک 126

هتل بزرگ فردوسی تهران

یکی دیگر از هتل‌های 4 ستاره شهر تهران که در مرکز شهر تهران و در خیابان فردوسی قرار دارد، دارای ویژگی‌ها و امکانات به‌روزی است که اقامت را برای مسافران راحت کرده است. این هتل در سال 1368 تاسیس شده و طی سال‌ها مورد بازسازی قرار گرفته است. هتل فردوسی در 6 طبقه، 230 اتاق، 400 تخت با ظرفیت 20 نفر برای مسافرانی که علاقه‌مند به اقامت در مرکز شهر تهران و دسترسی به امکانات رفاهی گزینه مناسبی است.

هتل بزرگ فردوسی تهران
شماره تماس 02166727026
آدرس تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، خیابان کوشک مصری، جنب وزارت امور خارجه

هتل پارسیان اوین تهران

یکی دیگر از هتل‌های معروف و البته قدیمی شهر تهران، هتل پارسیان اوین تهران است که تاریخ ساخت آن به سال 1348 برمی‌گردد. این هتل یکی از هتل‌های 4 ستاره شهر تهران است که از سال 1380 به‌عنوان عضوی از گروه هتل‌های پارسیان به کار خود ادامه داده است. این هتل با 4 طبقه، 150 واحد اتاق، 291 تخت با ظرفیت 100 نفر، به اقامتگاه مناسبی برای مسافران تهران محسوب می‌شود. همچنین یکی از مزایای این هتل، خارج از محدوده ترافیک بودن آن است.

هتل پارسیان اوین تهران
شماره تماس 02127400
آدرس تهران، بزرگراه شهید چمران، تقاطع یادگار امام (ره)

هتل مروارید

هتل سه ستاره مروارید تهران که در نزدیکی میدان 7 تیر و در مرکز پایتخت قرار دارد. این هتل نیز همانند هتل پارسیان اوین در سال 1348 تاسیس شده و بارها مورد بازسازی قرار گرفته است. آخرین بازسازی هتل مروارید در سال 1394 صورت گرفته است و در 2 طبقه، 70 اتاق، 122 تخت با ظرفیت 20 نفر برای مسافرانی که می‌خواهند در مرکز تهران اقامت داشته باشند، گزینه مناسبی است. این هتل در محدوده طرح ترافیک قرار دارد و نداشتن آسانسور از نکات منفی این هتل است.

 هتل مروارید
شماره تماس 02188300750
آدرس تهران، میدان هفت تیر، روبروی مرکز خرید یاس، پلاک 26

هتل مروارید در سفر به تهران

هتل سعدی تهران

هتل دو ستاره سعدی، یکی از هتل‌های قدیمی شهر تهران است که در یکی از قدیمی‌ترین خیابان‌های تهران، خیابان لاله‌زار واقع شده است. هتل سعدی در سال 1356 در دو طبقه تاسیس شده است و در سال 1394 مورد بازسازی قرار گرفته است. این هتل دارای 32 اتاق، 64 تخت با ظرفیت 15 نفر برای اقامت مسافرانی که توانایی پرداخت هزینه‌های سنگین هتل‌های 4-5 ستاره را ندارند، گزینه مناسبی است. در نزدیکی این هتل، ایستگاه مترو سعدی و ایستگاه اتوبوس قرار دارد و جزو محدوده طرح ترافیکی محسوب می‌شود.

 هتل سعدی تهران
شماره تماس 02133113047
آدرس تهران، خیابان جمهوری اسلامی، خیابان لاله‌زار شمالی

بهترین رستوران‌های تهران

 برای مسافرانی که پس از چندین ساعت گشت و گذار در شهر تهران قصد دارند تا دلی از عزا درآورند؛ بهترین رستوران‌ های تهران گزینه‌های مناسبی هستند. دکوراسیون‌های شیک و منوهای متنوع این رستوران‌ها باعث جلب توجه مسافران می‌شود.

رستوران کوبابا

رستوران کوبابا که یکی از بهترین رستوران‌های جردن است که دارای شعبه‌های مختلفی در سراسر شهر تهران بوده و در این رستوران غذاهای بین‌المللی سرو می‌شود. رستوران کوبابا شهرک غرب، رستوران کوبابا جردن، رستوران کوبابا دریاچه چیتگر و رستوران کوبابا لواسان شعبه‌های این رستوران بوده که دارای منوهای متنوعی هستند. صبحانه کوبابا جردن محبوبیت زیادی دارد و دکوراسیون و موسیقی در حال پخش آن، لحظات به‌یاد‌ماندنی را برای مسافران رقم می‌زند.

 رستوران کوبابا
شماره تماس 02140447417
ساعت کاری 12 الی 23
آدرس تهران، نلسون ماندلا (جردن)، خیابان گلخانه، پلاک 257، طبقه اول

رستوران کوهپایه

یکی دیگر از رستوران‌های خوب در سفر به تهران، رستوران کوهپایه است که دارای منوی متنوعی بوده و غذاهای ایرانی و خارجی، پیش‌غذا و سالادهای مخصوص آن می‌تواند محل مناسبی برای صرف ناهار یا شام مسافران باشد.

رستوران کوهپایه
شماره تماس 02122712518
ساعت کاری 9 الی 13 و 18 الی 22
آدرس تهران، شمیرانات، تجریش، دربند، بالاتر از میدان سربند، میدان کوهپایه

رستوران گردان برج میلاد

رستوران گردان برج میلاد که در ارتفاع 276 متری از سطح زمین و در طبقه ششم برج میلاد قرار دارد، دارای یکی از متنوع‌ترین منوهای غذاهای ایرانی و ایتالیایی است که با بوفه صبحانه خود حجت را بر مشتریان خود تمام کرده است. برنج‌های ایرانی، پیتزاهای ایتالیایی، انواع پاستا و استیک از بهترین غذاهای این رستوران هستند.

رستوران گردان برج میلاد
شماره تماس 02188620358
ساعت کاری 07:30 الی 10:30 برای صبحانه، 12:30 الی 15 برای ناهار و 20 الی 22:30 برای شام
آدرس تهران، اتوبان حکیم، بعد از اتوبان شهید چمران، تونل اختصاصی برج میلاد، طبقه 6 برج میلاد، جنب مهمانسرا

رستوران های تهران در سفر به تهران

رستوران مسلم

رستوران مسلم به‌دلیل قرارگیری در بازار تهران برای گردشگران و مسافران می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد و از غذاهای باقالی‌پلو و ته‌چین این رستوران به‌سادگی نمی‌توان عبور کرد و ارزش امتحان کردن دارند. براساس نظرات بسیاری از مشتریان این رستوران، بهترین کباب تهران را در این رستوران می‌توان پیدا کرد.

رستوران مسلم
شماره تماس 02155899834
ساعت کاری روزهای عادی از ساعت 11 الی 18:30 و روزهای تعطیل از ساعت 11 الی 17:30
آدرس تهران، خیابان 15 خرداد، نبش خیابان سبزه، میدان سبزه

رستوران تاج محل

اگر عاشق غذاهای تند و پرادویه هندی هستید و به دنبال مکانی دنج برای صرف ناهار یا شام هستید، رستوران تاج محل مقصد مناسبی برای شماست. چیکن بریونی و شاهی قورمه، موسیقی زنده و محیط زیبا و آرام این رستوران از نکات مثبت آن است.

رستوران تاج محل
شماره تماس 02188035444
ساعت کاری از ساعت 12 الی 16 برای ناهار و از ساعت 19 الی 23:30 برای شام
آدرس تهران، میدان ونک، بلوار ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی جنوبی، پلاک 29

رستوران کاخ لیدوما

یکی دیگر از رستوران‌های شهر تهران، رستوران کاخ لیدوما است که یک رستوران پرزرق و برق بوده که با امکانات VIP برای افراد سخت‌پسند می‌تواند گزینه مناسبی باشد. این رستوران، یک رستوران کاملا مدرن با منوی تنوع متشکل از غذاهای ایرانی و فرنگی است. کباب شیشلیک، میگو سوخاری، باقالاپلو با پردن و استیک این رستوران بهترین غذاهای این رستوران است. این رستوران همچنین به‌دلیل فضایی مجللش مکانی برای برگزاری مراسمات شادی چون عقد، عروسی و جشن تولد است.

رستوران کاخ لیدوما
شماره تماس 02174052482
ساعت کاری 12 الی 24
آدرس تهران، شهرک غرب، میدان صنعت، بلوار فرحزادی، پاساژ لیدوما

بهترین کافه‌های تهران

امروزه کافه‌ها برای بسیاری از افراد جایگزین قهوه‌خانه شده است و بالاخص جوانان و نوجوانان به این مکان‌ها علاقه زیادی دارند. البته بیشتر افراد قدیمی‌تر و مسن هنوز هم قهوه‌خانه را ترجیح می‌دهند. لذت نوشیدن قهوه و دسر در محیطی دارک با دکوراسیون زیبا و نشستن دور میزهای اغلب چوبی را نمی‌توان به‌راحتی فراموش کرد.

کافه لمیز

یکی از بهترین کافه‌ های تهران که البته 16 شعبه از 25 شعبه فعال این مجموعه بزرگ هستند، شعبه‌های کافه لمیز یا قهوه لمیز تهران هستند. کافه لمیز سعدآباد با منوی بسیار متنوع انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد، قهوه دمی، چای و دمنوش، ماچا، شیک‌های مخصوص، کیک و صبحانه‌های خوشمزه گزینه مناسبی برای عاشقان کافه است. کافه لمیز یک سایت اینترنتی دارد که می‌توانید از طریق آن منو و خدمات ارائه‌شونده کافه را مشاهده کنید. کافه لمیز تجریش و ولی‌عصر، کافه لمیز انقلاب و ونک این کافه مشتریان زیادی دارند و معمولا شلوغ هستند.

کافه لمیز
شماره تماس
  • کافه لمیز شعبه سعدآباد: 02122708061
  • کافه لمیز شعبه ولی‌عصر: 02166462205
ساعت کاری روزهای عادی از ساعت 07:00 الی 23:30 و روزهای تعطیل از ساعت 08:00 الی 23:30
آدرس
  • کافه لمیز شعبه سعدآباد: تهران، میدان تجریش، ابتدای خیابان ملکی، سعدآباد، پلاک 6
  • کافه لمیز شعبه ولی‌عصر: ضلع شمال شرقی چهارراه ولی‌عصر، پلاک 1435

خانه پاپریکا

یکی از کافه‌های تازه تاسیس و شیک در نزدیکی خیابان ایرانشهر قرار دارد که منوی متنوع و جذابی دارد. از صبحانه‌های خوشمزه این کافه نمی‌توان صرف نظر کرد. کیک، دسر و بستنی، نوشیدنی‌های گرم، سرد و اسپرسو، شیک، شربت و ساندویچ‌های گوشت و مرغ این کافه بسیار خوشمزه هستند. میان‌وعده، انواع پاستا، سالاد و غذاهای مخصوص خانه پاپریکا، آن را به مکانی عالی برای احساس آرامش و تجدید قوا تبدیل کرده است. حداقل مدت زمان انتظار برای آماده شدن سفارش‌ها حدود 20 دقیقه است که به نظر مناسب می‌رسد.

خانه پاپریکا
شماره تماس 02188808871
ساعت کاری 9 الی 22
آدرس تهران، خیابان انقلاب، خیابان نجات‌اللهی، کوچه محمدی، نبش کوچه افشار، پلاک 9

کافه قنادی اوریانت

اگر قصد دارید تا در یک فضای قدیمی و نوستالژیک قهوه خود را صرف کنید، پیشنهاد می‌شود به‌ هیچ‌ عنوان کافه قنادی اوریانت را فراموش نکنید. شاید باورش سخت باشد، ولی این کافه در سال 1321 شمسی تاسیس شده است و پاتوق بسیاری از زوج‌های عاشق است. منوی متنوع، محیط جذاب و شیرینی‌های خوشمزه این کافه لحظات به‌یادماندنی برای شما رقم خواهد زد.

کافه قنادی اوریانت
شماره تماس 02188347810
ساعت کاری 08:30 الی 20:30
آدرس تهران، خیابان مفتح، نرسیده به خیابان انقلاب، جنب زیرگذر دروازه دولت

کافه قنادی اوریانت

کافه رستوران چای بار

محله فرمانیه و انجمن خوش‌نویسان در دل خود یک کافه جای داده است که به آن کافه رستوران چای بار گفته می‌شود. این کافه رستوران از عمارت کلاه فرنگی استفاده می‌کند که زمانی پاتوق خوشگذرانی‌های ناصرالدین شاه قاجار بوده است. این کافه از سال 1387 شروع به کار کرده است و در همین مدت زمان کوتاه مشتریان زیادی را به‌دلیل دارا بودن محیط، دکوراسیون زیبا و نوستالژیک جذب کرده است. مورد دیگری که سبب افزایش رضایت مشتریان این کافه شده است، امکان نشستن در حیاط آن است و شما می‌توانید صبحانه و نوشیدنی خود را در این محیط سرسبز میل کنید.

از منوی پرجزئیات این کافه هم نمی‌توان به‌سادگی گذر کرد و انواع چای، قهوه، نوشیدنی سرد و گرم، صبحانه، میان‌وعده‌های ایرانی و فرنگی، دست مشتری را در انتخاب باز گذاشته است. نمای آجری، سکوی سنگی و میز و صندلی‌های چوبی این کافه حین نشستن در باغ عمارت زیبایی خاصی دارد.

کافه رستوران چای بار
شماره تماس 02122210311
ساعت کاری 09:30 الی 23
آدرس تهران، فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، پلاک 145، انجمن خوش‌نویسان ایران، کافه رستوران چای بار

غذاهای سنتی در سفر به تهران

تهران طی مدت زمان طولانی که به‌عنوان پایتخت شناخته شده است، مهاجران زیادی از سراسر کشور را پذیرا بوده است. از این رو سنت‌ها و آداب و رسوم‌ها مختلفی در این منطقه رواج پیدا کرده است. البت متاسفانه طی سالیان متمادی سنت‌ها نسبت به قبل کمرنگ‌تر شده و نمی‌شود تاثیر فرهنگ بیگانه را بر زندگی مردم نادیده گرفت؛ اما با این حال تعدادی از مردم هنوز هم به سنت‌ها پایبند هستند و هنوز موج حملات بر سنت‌ها و فرهنگ ایرانی بر این قشر اثرگذار نبوده است. در بسیاری از رستوران‌های سنتی و ایرانی شهر تهران می‌توان غذاهای سنتی تهران را پیدا کرد. از جمله غذاهای سنتی تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قورمه سبزی و قیمه
  • لوبیا پلو
  • هفت رنگ پلو
  • والک پلو
  • سرگنجشکی
  • آبگوشت آجیل
  • ته‌چین فیروزکوهی
  • اشکنه اسفناج
  • دمی بلغور جو
  • دمپختک باقالی
  • آش شله قلمکار

بهترین رستوران‌های سنتی تهران

رستوران‌های سنتی تهران با دکوراسیون قدیمی و ایرانی و دکوراسیون زیبای خود که شبیه به سفره‌خانه هستند، لذت غذاهای سنتی تهرانی را دوچندان می‌کنند. در ادامه لیستی از رستوران‌ها و سفره‌خانه‌های تهران را با ذکر آدرس فراهم کرده‌ایم.

رستوران سنتی باربد

یکی از مواردی که افراد در سفر خود به آن اهمیت می‌دهند، امکان صرف ناهار و شام در محیطی آرام و خانوادگی است. رستوران سنتی باربد محیطی را برای خانواده‌ها فراهم کرده است تا از این بابت نگرانی نداشته باشند.

این رستوران با معماری سنتی در دو طبقه بنا شده است و دکوراسیون داخلی این رستوران نیز به‌صورت کاملا سنتی طراحی شده است تا در افراد در این محیط کاملا احساس بیگانگی با سنت‌ها نکنند. از جمله خدمات رستوران باربد می‌توان به منوی متنوع آن اشاره کرد که انواع پیش‌غذا، غذاهای ایرانی، انواع نوشیدنی‌های سرد و گرم و دسرهای لذیذ به این منو رنگ و بو بخشیده‌اند. پخش موسیقی زنده در سالن موسیقی این رستوران از ساعت 20:30 الی 24 اجرا می‌شود.

رستوران سنتی باربد
شماره تماس 02188068410
ساعت کاری 12 الی 16 – 19:30 الی 24
آدرس تهران، میدان ونک، خیابان سئول، 50 متر بالاتر از میدان شیخ بهایی، پلاک 57

رستوران سنتی باربد در سفر به تهران

رستوران سنتی حوض‌ خونه

رستوران سنتی دیگری که ما در لیست خود قرار داده‌ایم رستوران سنتی حوض‌خونه است که به‌دلیل دکوراسیون سنتی و کیفیت بالای غذاهای ایرانی، مورد توجه بسیاری از مشتریان قرار گرفته است.

رستوران سنتی حوض‌ خونه
شماره تماس 02188772668
ساعت کاری 11:30 الی 16:30 – 19 تا 23:30
آدرس تهران، خیابان ولی‌عصر، انتهای ضلع شمالی پارک ساعی، روبروی خیابان ساعی یکم، پلاک 2366

رستوران سنتی عالی‌ قاپو

مجموعه رستوران سنتی عالی‌ قاپو را به ادعای خود می‌توان اولین سفره‌خانه سنتی ایران دانست که فعالیت این سفره‌خانه از سال 1358 شمسی و بعد از انقلاب شروع شده است. این سفره‌خانه که بیش از 40 سال سابقه فعالیت در زمینه ارائه بهترین غذاهای سنتی ایرانی را دارد، همیشه سعی در افزایش کیفیت خدمات خود داشته است. همچنین لازم به ذکر است این مجموعه برای بسته‌بندی غذاهای خود از کارتن‌هایی استفاده می‌کند که به محیط زیست آسیبی وارد نکنند.

پخش موسیقی زنده با اجرای خوانندگان و نوازندگان نامدار و مجرب فضا را کاملا در خور آرامش می‌کند. شیشلیک بااستخوان و بی‌استخوان، کباب قزل آلا، شیرین پلو با مرغ و چلو خورشت فسنجان از بهترین غذاهای رستوران سنتی عالی‌قاپو هستند.

رستوران سنتی عالی‌ قاپو
شماره تماس 02122430027
ساعت کاری 11:30 الی 16 – 19:30 الی 24
آدرس تهران، میدان ونک، ابتدای خیابان گاندی، پلاک 55

رستوران سنتی عالی‌ قاپو

رستوران نون و نمک فخرالملوک

رستوران نان و نمک فخرالملوک در کنار غذاهای سنتی خوشمزه‌اش داستان دیگری برای گفتن دارد. این رستوران بدین سبب نون و نمک فخرالملوک نامیده می‌شود که اولا متعلق به «فخرالملوک کوشکی» بوده است که دو دختر به نام‌های «فخرالملوک» و «نیرالملوک» داشته است؛ ثانیا این عمارت به خانم فخرالملوک که در زمان حیات پدرش با یکی از روحانیون که «جعفر خدیور محسنی» نام داشته ازدواج کرده است.

خانم فخرالملوک و همسر ایشان، قسمتی از این خانه را به دارالقرآن تبدیل کرده و به تدریس قرآن در خانه می‌پرداختند. بعد از فوت خانم فخرالملوک برای سال‌ها در این خانه کسی سکونت نداشت تا اینکه در سال 1374، خانم بهره‌مند این خانه را از ورثه فخرالملوک خریداری کرد.

خانم فخرالملوک که بنابر روایات انسان بسیار نیکوکاری بوده و پخت روزانه غذا برای فقرا در دستور کارش بوده است. بدین ترتیب خانم بهره‌مند برای ادای دین به این فرد نیکوکار و پس از مرمت عمارت، این رستوران را «خانه نان و نمک فخرالملوک» نامید.

رستوران نان و نمک فخرالملوک
شماره تماس 02133544001
ساعت کاری 19 الی 23
آدرس تهران، میدان بهارستان، خیابان مصطفی خمینی، پایین‌تر از چهارراه سرچشمه، کوچه نصرالهی، کوچه جاویدی، پلاک 114

جشنواره‌ها و سنت‌های آیینی و فرهنگی تهران

یکی دیگر از زیبایی‌های سفر به تهران، شرکت در جشنواره‌های متعدد و مراسم‌های آیینی و فرهنگی است. بعضی از این جشنواره‌ها که بسیار پرطرفدار نیز هستند عبارتند از:

  • جشنواره فیلم فجر: 12 تا 22 بهمن ماه
  • جشنواره تئاتر فجر: 10 تا 20 بهمن ماه
  • جشنواره نوروز برج میلاد: ایام عید نوروز
  • جشنواره غذاها و نوشیدنی‌های سرد و گرم ایرانی و ملل: روز 14 اسفند
  • نمایشگاه کتاب: 21 تا 31 اردیبهشت ماه
  • فستیوال پیانو کلاسیک: مرداد ماه

البته این جشنواره‌ها و فستیوال‌ها در بازه زمانی مشخصی برگزار می‌شوند و بستگی به این دارد که شما چه زمانی به این شهر سفر می‌کنید.

سوغاتی‌ های شهر تهران

یکی از بهترین تفریحات مسافران، خریدن سوغاتی شهری است که به آن سفر کرده‌اند و شهر تهران هم از این قضیه مستثنی نیست و سوغات خودش را دارد. شاید برای بسیاری از افراد سوغاتی‌های شهر تهران نامشخص باشند و اصلا با خود فکر کنند که تهران سوغاتی ندارد؛ ولی سوغاتی‌های تهران به صنایع دستی و خوراکی‌های خاص تقسیم می‌شوند. چرم نقاشی، ظروف چینی دست‌ساز و جاجیم فیروزکوه صنایع دستی تهران و لواشک، آلوچه، سیب، گردو و عسل دماوند خوراکی‌هایی هستند که به‌عنوان سوغات تهران شناخته می‌شوند.

سوغاتی در راهنمای سفر به تهران

جاهای دیدنی شهر تهران

از تمامی رستوران‌ها و کافه‌ها که گذر کنید، می‌رسید به جایی که به دنبال زیبایی‌های شهر تهران بگردید. جاهای دیدنی شهر تهران را می‌توان به پارک‌های تفریحی، نمادهای تهران، موزه‌های هنری و فرهنگی و مراکز خرید تقسیم کرد؛ البته این دسته‌بندی از طرف ما صورت گرفته و ممکن است تعریف دیگران از جاهای دیدنی تهران همانند ما نباشد. در ادامه لیستی از بهترین جاهای دیدنی شهر تهران را به شما معرفی می‌کنیم، پس همانند همیشه همراه ما باشید تا برنامه سفر خود را با پته تنظیم کنید.

پارک‌های شهر تهران

پارک‌های شهر تهران دارای تنوع بالایی بوده و در سراسر شهر می‌توان محلی برای تفریح پیدا کرد. پارک‌های جنگلی، پارک‌های آبی و شهربازی‌های تهران همگی عاملی برای لذت بردن از سفر به تهران هستند و کافی است فقط برای یک بار از آن‌ها بازدید کنید. در ادامه لیست بهترین پارک‌های شهر تهران را برای شما آماده کرده‌ایم.

پارک‌های شهر تهران

پارک جنگلی چیتگر

شاید بتوان بهترین پارک شهر تهران را پارک جنگلی چیتگر به‌حساب آورد. این پارک جنگلی که در منطقه 22 شهرداری تهران قرار دارد و به‌دلیل نزدیکی با دریاچه چیتگر بدین نام خوانده می‌شود. از جمله امکانات این پارک جنگلی می‌توان به باغ وحش، باشگاه سوارکاری، پیست دوچرخه‌سواری، پیست پیاده‌روی، رستوران‌های متعدد و باغ راز هستی اشاره کرد.

این پارک جنگلی که در سال 1342 شمسی و در دوره پهلوی ساخته شده است، یکی از تفریحگاه‌های قدیمی مردم شهر تهران بوده است. پیست دوچرخه‌سواری 1300 متری مخصوص بانوان و پیست دوچرخه سواری 13700 متری سرعتی از دیگر امکانات این پارک جنگلی هستند. پیست دوچرخه سواری از ساعت 15 الی 24 باز است. پوشش گیاهی متنوع و حیوانات کمیاب این جنگل بر زیبایی‌های آن افزوده‌اند.

پارک جنگلی چیتگر
ساعات بازدید از ساعت 6 الی 24
آدرس تهران، اتوبان تهران-کرج، بعد از خروجی شهرک راه‌آهن

پارک جنگلی کوهسار

یکی دیگر از بوستان‌های شهر تهران پارک جنگلی کوهسار است که در ارتفاعات شمال غرب تهران واقع شده است؛ به دور از آلودگی‌های صوتی و تنفسی شهر و در محیطی سرسبز و خوش آب و هوا. این پارک جنگلی دارای امکانات رفاهی زیادی است و تفریحات هوایی رایجی از قبیل پاراگلایدر، تله‌کابین، کایت‌سواری و بالن‌سواری این پارک، علاقه‌مندان را به این منطقه می‌کشاند.

این پارک جنگلی در سال 1381 شمسی و در شمال منطقه کن ساخته شد و وسعت این پارک 5700 هکتار است. البته بخش زیادی از این پارک هنوز درخت‌کاری نشده است و سالیانه حدود 100 هکتار از آن درخت‌کاری می‌شود. درختان این پارک به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات کوهستان، اکثرا کاج و سرو هستند. از دیگر امکانات این پارک می‌توان به زمین‌های بدمینتون، استخر و سونا، میزهای پینگ‌پنگ و باشگاه سوارکاری اشاره کرد.

پارک جنگلی کوهسار
ساعات بازدید از ساعت 6 الی 24 (از ساعت 23 به بعد ورود به پارک ممنوع است)
آدرس تهران، بزرگراه آبشناسان، بلوار شهران شمالی

پارک آب و آتش

یکی دیگر از پارک‌های محبوب برای سفر به تهران، پارک آب و آتش است که به‌دلیل وجود 4 برج آتش که در اطراف آبنماهای آن قرار دارد به این نام معروف است. این 4 برج در ضلع شرقی پارک و با ارتفاع 10 متر قرار دارند. غروب خورشید که شروع می‌شود به مرور شعله‌های آتش این برج‌ها روشن شده و از ارتفاع 1 الی 8 متری این برج‌ها می‌توان شعله آتش را مشاهده کرد.

مساحت پارک آب و آتش حدود 24000 متر است و از امکانات رفاهی آن می‌توان به پیست دوچرخه‌سواری، پیست اسکیت‌سواری، آلاچیق‌های چوبی، رستوران، نمازخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد. طبیعت سرسبز و گل‌های زیبای پارک و وجود پل طبیعت در این پارک بر زیبایی آن افزوده‌اند. پل طبیعت همان پلی است که پارک آب و آتش را به پارک طالقانی متصل می‌کند.

پارک آب و آتش
ساعات بازدید 24 ساعته
آدرس تهران، خیابان آفریقا، قبل از چهارراه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین

شهربازی ارم

یکی از قدیمی‌ترین و البته معروف‌ترین پارک‌ها و شهربازی‌های تهران، شهربازی ارم است که با امکانات رفاهی متنوع و وجود باغ وحش، دریاچه مصنوعی، رستوران، کافه و بیش از 70 نوع بازی، تفریحگاه مناسبی برای مسافران است. مجموعه شهربازی ارم به 3 بخش شهربازی‌های روباز، باغ وحش و شهربازی سرپوشیده تقسیم می‌شود که ساعات کاری متفاوتی دارند.

شهربازی ارم
ساعات بازدید
  • شهربازی‌های روباز: شنبه‌ها تا سه‌شنبه‌ها از ساعت 16 الی 23، چهارشنبه‌ها و پنج‌شنبه‌ها از ساعت 14 الی 23، جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 12 الی 24
  • باغ وحش ارم: تمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 18:30
  • شهربازی سرپوشیده: تمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 23
آدرس تهران، کیلومتر 4 اتوبان تهران-کرج، بعد از پل شهید باکری

شهربازی ارم در راهنمای سفر به تهران

شهربازی سرزمین عجایب

شهربازی دیگر تهران که از شهرت بالایی برخوردار است، شهربازی سرزمین عجایب است که احتمالا تبلیغ آن را بارها از تلویزیون تماشا کرده‌اید. این شهربازی در شمال تهران قرار دارد و امکانات رفاهی متنوعی چون 60 نوع بازی، اسکیت‌سواری، باشگاه بولینگ، مراکز خرید و سینما 7 بعدی دارد.

شهربازی سرزمین عجایب
ساعات بازدید شنبه‌ها تا چهارشنبه‌ها از ساعت 16 الی 24، پنج‌شنبه‌ها از ساعت 14 الی 24، جمعه‌ها و روزهای تعطیل از ساعت 12 الی 24
آدرس تهران، میدان پونک، بلوار اشرفی اصفهانی، بعد از پل همت

نمادهای تهران

شهر تهران دارای دو نماد تاریخی است که هویت آن هستند. تهران را می‌توان با این دو نماد شناسایی کرد و این دو نماد که دو بنای تاریخی هستند، برج میلاد و برج آزادی هستند.

برج آزادی

برج آزادی در میدان آزادی قرار دارد و در سال 1349 شمسی توسط معمار معروف ایرانی، حسین امانت طراحی شده و با مدیریت فوق‌العاده محمد پورفتحی بدین شکل درآمده است؛ هر چند قبل از انقلاب این میدان را میدان شهیاد می‌نامیدند. برج آزادی در 4 طبقه ساخته شده و حدود 45 متر ارتفاع دارد. طبقه اول برج آزادی متعلق به موزه شهرداری بوده و طبقه دوم را به موزه مشاهیر ایران اختصاص داده‌اند. طبقه سوم برای برگزاری نمایشگاه‌های موقت و طبقه چهارم آن رستوران و کافی شاپ است. نوپردازی‌های زیبای برج آزادی در شب یکی از مناظر جذاب شهر تهران هستند.

برج آزادی تهران
آدرس  تهران، میدان آزادی

برج آزادی در راهنمای سفر به تهران

برج میلاد

پروژه ساخت برج میلاد که ششمین برج مرتفع جهان است، در سال 1376 آغاز شد و اکنون یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران است. دلیل نامگذاری این برج، شروع ساخت برج در سالروز تولد امام خمینی بود. برج میلاد با 435 متر ارتفاع و 1693 پله به‌عنوان چالشی برای گردشگران و مسافران به‌حساب می‌آید. این برج در منطقه 2 شهرداری تهران و در شمال غرب آن قرار دارد.

برج میلاد تهران
آدرس تهران، بزرگراه همت غرب به شرق، خروجی شیخ فضل‌الله جنوب، مسیر اختصاصی برج میلاد

برج میلاد در راهنمای سفر به تهران

کاخ‌های سلطنتی و بناهای تاریخی

برای بسیاری از مسافران و گردشگران بازدید از مکان‌ها و بناهای تاریخی امری بدیهی است؛ زیرا این مکان‌ها و بناها مانند هویت آن شهر و کشور هستند و دفتر تاریخ را با بازدید از این مکان‌های تاریخی می‌توان ورق زد.

مجموعه کاخ‌ های سعدآباد

در شمال تهران و در دل یک باغ سرسبز بزرگ، مجموعه کاخ‌های سعدآباد قرار دارد که در دل همین کاخ، موزه‌های تاریخی متعددی وجود دارد. این کاخ در دوران قاجار احداث شده است، ولی در دوره پهلوی در اطراف این کاخ بناها و باغ‌های دیگری بنا شد که متعلق به خانواده سلطنتی بودند.

کاخ‌ های سعدآباد
هزینه بلیط 5 هزار تومان
ساعات بازدید شش  ماه اول سال از ساعت 9 الی 19 و در شش  ماه دوم سال از ساعت 8 الی 17
آدرس تهران، میدان تجریش، خیابان شهید جعفری، ضلع جنوبی میدان دربند

کاخ سعد آباد در راهنمای سفر به تهران

کاخ گلستان

کاخ گلستان که جزو آثار ملی ایران است، دارای معماری منحصر به فردی است و قدمت این کاخ به دوران قاجاریه برمی‌گردد. این کاخ که حدود 440 سال از تاسیس آن می‌گذرد، رویدادهای تاریخی و حوادث زیادی را از سر گذرانده است. مساحت این کاخ هم‌اکنون حدود چهار و نیم هکتار و است، در حالی که در گذشته بیش از این اندازه وسعت داشته است. در ساختمان کاخ، تالارهای زیبایی قرار دارد و تالار آیینه، تالار سفره خانه، تالار سالم، تالار برلیان، تالار الماس و کاخ شمس‌العماره از مهم‌ترین بخش‌های کاخ گلستان هستند.

 کاخ گلستان
هزینه بلیط 46 هزار تومان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 19 بجز روزهای تعطیل رسمی
آدرس تهران، خیابان 15 خرداد، ضلع شمالی میدان ارگ

کاخ گلستان در راهنمای سفر به تهران

از دیگر کاخ‌های تاریخی و بناهای تاریخی تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاخ نیاوران: تهران، میدان شهید باهنر (نیاوران)
  • کاخ فرح آباد: تهران، بزرگراه عباس دوران، انتهای خیابان پیروزی
  • کاخ کلاه فرنگی: تهران، میدان عشرت‌آباد (میدان سپاه)، پادگان عشرت‌آباد (پادگان ولی‌عصر)
  • عمارت مسعودیه: تهران، میدان بهارستان، خیابان اکباتان
  • خانه سیمین و جلال: تهران، تجریش، دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک 1

البته امکان بازدید از کاخ کلاه فرنگی که در اختیار نیروی هوایی سپاه پاسداران است، وجود ندارد.

موزه‌های تهران

در موزه ها و باغ موزه‌ های تهران مجموعه‌ای آثار فرهنگی و تاریخی زیادی از سراسر ایران نگهداری می‌شوند که نشان‌دهنده تاریخ کهن و فرهنگ بی‌بدیل ایرانی است. بسیاری از علاقه‌مندان به آثار تاریخی و هنری در سفرهای خود، بازدید از موزه‌ها را فراموش نمی‌کنند و پیشنهاد می‌شود شما نیز در سفر خود به تهران از تعدادی از این موزه‌ها بازدید کنید. در ادامه لیستی از بهترین موزه‌های تهران را با ذکر هزینه ورود، ساعات بازدید و آدرس موزه برای شما تهیه کرده‌ایم.

موزه‌های تهران در راهنمای سفر به تهران

موزه آبگینه و سفالینه

یکی از بهترین موزه‌ها در سفر به تهران، موزه آبگینه و سفالینه تهران است که مجموعه‌ای از آثار سفالی و شیشه‌ای که نشان‌دهنده تاریخ و هنر معماری ایرانیان است، جمع‌آوری شده‌اند. ساختمان این موزه عمارتی آجری و هشت ضلعی است که قبل از انقلاب به زیبایی بازسازی شده است.

موزه آبگینه و سفالینه
هزینه بلیط 2500 تومان
ساعات بازدید شش ماه اول سال همه روزه از ساعت 9 الی 19 و در شش ماه دوم سال از ساعت 8 الی 17
آدرس تهران، خیابان سی تیر، نرسیده به خیابان جمهوری، پلاک 55

موزه هنرهای معاصر

هنگام بازدید از موزه هنرهای معاصر در سفر به تهران، مجموعه کاملی از مهم‌ترین آثار هنری بعد از جنگ جهانی دوم تا سال 1980 میلادی را جمع‌آوری کرده‌اند. مجموعه آثار این مجموعه عبارتند از: مینیمالیسم، جنبش‌های هیجان‌نمیی انتزاعی، پاپ آرت، فوتورئالیسم و آثار مفهومی.

موزه هنرهای معاصر دارای 9 گالری بوده که 3 گالری از این مجموعه مختص به آثار هنرمندان است و 6 گالری دیگر به‌صورت موقت در مسیر بازدیدکنندگان قرار گرفته‌اند. بیش از 4000 اثر هنری که توسط نخبگان هنرهای تجسمی ایران و جهان طراحی شده‌اند در این موزه جمع‌آوری شده‌اند. از جمله مهم‌ترین آثار هنری معاصر ایران می‌توان به نقاشی‌های سهراب سپهری اشاره کرد.

موزه هنرهای معاصر
هزینه بلیط افراد عادی 10 هزار تومان و دانشجویان 5 هزار تومان
ساعات بازدید شش ماه اول سال همه روزه بجز روزهای دوشنبه و تعطیل رسمی از ساعت 10 الی 19 و در شش ماه دوم سال از ساعت 10 الی 18
آدرس تهران، خیابان کارگر شمالی، حد فاصل بلوار کشاورز تا خیابان فاطمی، جنب پارک لاله

موزه هنر معاصر در سفر به تهران

موزه ملی

در موزه ملی مجموعه گسترده‌ای از آثار دوران باستانی ایران و آثار دوران اسلامی ایران نگهداری می‌شود. این آثار از پارینه سنگی قدیم شروع می‌شوند و تا آثار دوران قاجاریه ادامه می‌یابند.

موزه ملی
هزینه بلیط 10 هزار تومان
ساعات بازدید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 18 و روزهای پنج‌شنبه و جمعه از ساعت 9 الی 20
آدرس تهران، میدان امام خمینی، خیابان امام خمینی، ابتدای خیابان سی تیر، خیابان پروفسور رولن، شماره یک

موزه جواهرات ملی

 موزه جواهرات ملی
هزینه بلیط 6 هزار تومان
ساعات بازدید روزهای شنبه تا سه‌شنبه از ساعت 14 الی 16:30، این موزه در روزهای چهارشنبه، پنج‌شنبه، جمعه و تعطیلات رسمی، تعطیل است.
آدرس تهران، میدان امام خمینی، خیابان فردوسی، نرسیده به چهارراه استانبول، روبروی سفارت ترکیه، ساختمان بانک مرکزی ایران

موزه جواهرات ملی

موزه فرش تهران

 موزه فرش تهران
هزینه بلیط 5 هزار تومان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز روزهای دوشنبه و روزهای تعطیل رسمی از ساعت 9 الی 18
آدرس تهران، تقاطع خیابان کارگر شمالی و فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی فروشگاه سپه

موزه تماشاگه زمان

 موزه تماشاگه زمان
هزینه بلیط افراد عادی 32 هزار تومان و دانشجویان 21600 تومان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8 الی 20
آدرس تهران، خیابان ولی‌عصر، بالاتر از بلوار میرداماد، جنب خیابان قبادیان

موزه موسیقی الهیه

 موزه موسیقی الهیه
هزینه بلیط 6 هزار تومان
ساعات بازدید روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 10 الی 17
آدرس تهران، میدان تجریش، خیابان شهید دربندی، سه‌راه تختی، کوچه نمازی، پلاک 9

موزه سینما

 موزه سینما
هزینه بلیط افراد عادی 5 هزار تومان، گروهی و دانشجویی 3 هزار تومان
ساعات بازدید روزهای یکشنبه تا پنج‌شنبه از ساعت 9 الی 18 و روزهای جمعه از ساعت 15:30 الی 22:30
آدرس تهران، میدان تجریش، ابتدای خیابان ولی‌عصر

موزه خودروهای کلاسیک

 موزه خودروهای کلاسیک
هزینه بلیط 64 هزار تومان
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته بجز شنبه‌ها از ساعت 9 الی 17:30
آدرس کیلومتر 11 جاده مخصوص کرج، خیابان 25، جنب بانک توسعه و تعاون

موزه کمال‌الملک | باغ موزه نگارستان

 موزه کمال الملک
هزینه بلیط 30 هزار تومان
ساعات بازدید بازدید از موزه از ساعت 9 الی 18 و گردش در باغ موزه از ساعت 9 الی 20
آدرس تهران، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، خیابان شریعتمدار رفیع

موزه قرآن کریم

 موزه قرآن کریم
هزینه بلیط رایگان
ساعات بازدید روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9 الی 14
آدرس تهران، خیابان ولی‌عصر، تقاطع خیابان ولی‌عصر و امام خمینی

مراکز خرید تهران

اما در آخر گشت و گذار در بازارهای شلوغ تهران، به مقصد نهایی تمام گردشگران و مسافران تبدیل می‌شود. به هر حال چه برای خرید سوغاتی و چه خرید شخصی، بازارهای تهران، مرکز خرید ایرانیان هستند. در ادامه مهم‌ترین بازارها و مراکز خرید تهران مانند ایران مال را به شما معرفی می‌کنیم؛ هرچند احتمالا شما با یکی از این بازارها از قبل آشنایی داشته باشید.

مراکز خرید تهران

بام لند

یکی از بهترین و معروف‌ترین مراکز خرید تهران، مرکز خرید بام لند است که در مجاورت دریاچه چیتگر قرار گرفته است. اگرچه این مرکز خرید قدمت زیادی ندارد و از سال 1396 افتتاح شده است، ولی خیلی زود به یکی از محبوب‌ترین مراکز خرید در سفر به تهران تبدیل شد.

این مرکز خرید از امکاناتی چون سینما، رستوران، کافه، باشگاه بولینگ، کارتینگ، زیپ لاین و سورتمه برخوردار است که در کنار منظره چشم‌نواز دریاچه چیتگر، زیبایی غیرقابل انکاری را پدید آورده‌اند. در مرکز خرید بام لند بیش از 200 فروشگاه، 30 رستوران با غذاهای سنتی ایرانی و فرنگی، بیش از 20 کافه با انواع نوشیدنی گرم و سرد دارد. از دیگر امکانات بام لند می‌توان به وجود یک سینما مجهز به 6 سالن سینما، سالن بولینگ 12 خطی، پیست کارتینگ 600 متری و زیپ لاین 170 متری اشاره کرد.

 بام لند
هزینه ورود رایگان
ساعت کاری فروشگاه‌های بام لند در روزهای عادی از ساعت 10 الی 23 و در روزهای تعطیل از ساعت 10 الی 24، رستوران‌ها و کافه‌های بام لند در روزهای عادی از ساعت 10 الی 24 و روزهای تعطیل از ساعت 10 الی 01:00
آدرس تهران، بزرگراه شهید همت، خروجی بلوار کاشان، میدان موج، خیابان موج، بلوار صدف، مرکز تجاری و تفریحی بام لند

بازار تجریش

بسیاری از افراد با شنیدن واژه تجریش، بازار 70 ساله‌اش را به یاد می‌آورند. معماری قدیمی و حجره‌های گنبدی، ظروف مسی و چینی، پارچه‌های نخی و ابریشمی، انواع میوه و سبزیجات همگی در بازار تجریش به‌عنوان نمادی از این بازار هستند. افرادی که علاقه‌مند به گشت و گذار در بازارهای شلوغ هستند و از بودن در ترافیک انسانی به خشم نمی‌آیند، بازار تجریش می‌تواند محل مناسبی برای انجام خرید آن‌ها باشد.

 بازار تجریش
ساعت کاری تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 22
آدرس تهران، ضلع جنوب غربی میدان تجریش، جنب ایستگاه بی آر تی میدان تجریش

بازار تجریش در راهنمای سفر به تهران

بازار بزرگ تهران

بازار بزرگ تهران بازار دیگر شهر تهران است که قدمت این بازار به دوره قاجاریه برمی‌گردد. این بازار لقب قلب اقتصادی ایران را یدک می‌کشد و به‌عنوان یک بازار ارزان قیمت محسوب می‌شود. پاساژهای جدید، کاروانسراهای قدیمی و تیمچه‌های این بازار آماده هستند تا نیازهای مشتریان را برطرف کنند.

 بازار بزرگ تهران
آدرس تهران، منطقه 12 شهرداری تهران، میدان پانزده خرداد

بازار تهران از راهنمای سفر به تهران

کلام آخر

اگر بار خود را بسته‌اید و آماده سفر هستید، طبق برنامه پیش رفته و از سفر به تهران لذت ببرید. نیاز نیست تا از تمامی جاهای دیدنی تهران بازدید کنید، بلکه بهترین جاهای دیدنی، بهترین موزه‌ها و بهترین پارک‌ها را انتخاب کنید. برای خرید سوغات بازارهای تهران مملو از خوراکی و صنایع دستی تهران است و در عوض ترافیک خودروها در خیابان به گشت و گذار در بازار آن می‌تواند لحظات خوشی را برای شما فراهم کند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید