روستای کندلوس کجاست؟ | روستایی با قدمت 4 هزار ساله

روستای کندلوس کجاست؟ | روستایی با قدمت 4 هزار ساله

ایرانگردی مازندران

اگر به خطه‌ی سرسبز و زیبای شمال ایران نگاه کنیم، در هر گوشه از این وسعت زیبا می‌توانیم جاذبه‌های متنوعی را بیابیم. شما می‌توانید در جای جای این مسیر اماکنی برای تفریح، تماشا و لذت بردن بیابید. از گلستان گرفته تا مازندران و گیلان هر کدام از این استان‌ها سرشار از طبیعت دیدنی و همین طور تاریخ و فرهنگ غنی هستند.

می‌توانیم ساعت‌ها در خصوص هر کدام از این مناظر سخن بگوییم. اما در این مطلب بر آنیم تا به روستای 4 هزار ساله کندلوس شمال بسنده کنیم. این نوشتار تلاشی است تا این روستای زیبا و تاریخی را از هر نظر بهتر بشناسیم و احیانا اگر قصد سفر به ناحیه را داریم، با آگاهی و شوق بیشتری راه بیفتیم. پس با ما همراه باشید تا در روستای کندلوس گشت و گذار کنیم.

موقعیت جغرافیایی روستای 4 هزار ساله کندلوس شمال

اگر به استان مازندران سفر کنید با شهرها و متعاقبا زیبایی‌های متعددی رو به رو خواهید شد. در استان مازندران شهری به نام نوشهر وجود دارد و در حوالی آن ناحیه کجور قرار گرفته است. در این ناحیه است که می‌توانید روستای کندلوس را بیابید. اگر بخواهیم با عدد و رقم عنوان کنیم می‌توانیم بگوییم این روستا حدود 71 کیلومتر با نوشهر فاصله دارد. بنابراین می‌توانید با حدود یک ساعت و اندی رانندگی از نوشهر به این ناحیه زیبا و با قدمت برسید.

روستای 4 هزار ساله کندلوس شمال

زیبایی های طبیعی روستای کندلوس شمال

چنان که آگاه هستید بخش عظیمی از زیبایی و جذابیت شمال ایران به صورت کلی طبیعت زیبا و خوش آب و هوای این ناحیه است. طبیعتا روستای کندلوس نیز از این قاعده مستثنی نیست و با هوایی خوش باعث شده است تا گل و گیاهان بسیاری در این ناحیه پا بگیرند و آب و جنگل ترکیبی خوش رنگ را بسازند.

اگر از طبیعت و جنگل‌های اطراف به صورت کلی بگذریم زیبایی‌های به خصوص‌تری نیز در روستای کندلوس یافت می‌شود که در ادامه عنوان خواهیم کرد.

آبشار کندلوس

اگر در دل جنگل‌های اطراف روستا قدم بزنیم، در فاصله پنج کیلومتری روستای کندلوس است که می‌توانیم آبشار کندلوس را بیابیم. این آبشار حدود ده متر ارتفاع دارد که در نوع خاص و دیدنی است. این آبشار در فصل زمستان بسیار پرآب و دیدنی خواهد شد. اگر قصد پیاده روی به سمت این آبشار را دارید باید حدود یک ساعت برای این کار زمان بگذارید. اما اعتماد کنید که ارزش این پیاده روی و زمان گذاشتن را خواهد داشت.

آبشار کندلوس

دریاچه خضر نبی

در روستای کندلوس است که می‌توانید با یکی دیگر از جاذبه‌های شمال ایران یعنی دریاچه خضر نبی رو به رو شوید. این دریاچه در جنوب نوشهر قرار گرفته است و با پیمودن مسیری تقریبا کوهستانی و صخره‌ای می‌توانید به این بهشت گمشده برسید. جالب است بدانید که ارتفاع این دریاچه دو هزار متر است و حتی تماشای آن نیز تجربه‌ای به یاد ماندنی خواهد بود.

دریاچه خضر نبی

دیو چشمه

در نزدیکی دریاچه خضر نبی چشمه‌ای نیز وجود دارد که آبی گوارا و فراوان دارد. دلیل آن که نام آن دیو چشمه است نیز همین فراوانی و زلالی آب چشمه هست. این دریاچه نیم متر عمق دارد‌. حدود پنج متر طول و سه متر عرض دارد. اگر به تماشای دریاچه خضر نبی می‌روید پیشنهاد می‌کنیم تماشای دیو چشمه را نیز از دست ندهید.

دیو چشمه

جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی روستای کندلوس مازندران

علاوه بر زیبایی‌های طبیعی که جزو بدیهیات خطه شمال ایران و به خصوص استان مازندران است، جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بی‌شماری هم در این نواحی یافت خواهد شد. چنان که بارها نیز اشاره شده است، این روستا عقبه و تاریخی چهار هزار ساله دارد. در نتیجه تا مدت‌ها می‌تواند زیبایی‌های تاریخی خود را به شما گردشگران عزیز عرضه کند.

موزه روستای کندلوس

چنان که پیشینه تاریخی این روستا حکم می‌کند موزه‌ای در روستای کندلوس ساخته شده است. این موزه در بین سال‌های 1360 تا 68 شمسی ساخته شده است. اما آثاری که در آن می‌بینید به همان چهار هزار سال قبل برمی‌گردد. یعنی آثار از پیش از میلاد مسیح، پیش از اسلام و بعد در ادامه در سال‌های حضور اسلام را در این موزه خواهید یافت.

به علاوه این موزه، موزه مردم شناسی نیز محسوب می‌شود. به این ترتیب می‌توانید شغل، پوشاک و به صورت کلی فرهنگ مردم این خطه را ببینید و دریابید. در یک کلام باید بگوییم اگر می‌خواهید کندلوس را بشناسید، از تماشای این موزه ناگزیر هستید. پیشنهاد ما به شما آن است که حتما از این موزه دیدن کنید.

موزه روستای کندلوس

حمام خزینه‌ای کندلوس نوشهر

چنان که حتما می‌دانید در گذشته‌ای نه چندان دور حمام‌ها به صورت عمومی بودند و افراد به صورت همگانی از حمام‌های شهر استفاده می‌کردند. در دوران صفویه و در ادامه دوران قاجار ساخت این حمام‌های خزینه‌ای فزونی گرفت تا بهداشت فردی و عمومی بهتر رعایت شود. در روستای کندلوس نیز اثری از دوران صفویه و فرهنگ عامه مردم موجود است. امروزه می‌توان از این حمام دیدن کرد و زیبایی و ظرافت آن را دریافت.

حمام خزینه‌ای کندلوس نوشهر

آرامگاه امامزاده فضل و فاضل

در کنار همه این مناظر زیبا و تماشایی، محلی برای علاقه‌مندان به دین و مذهب نیز در روستای کندلوس وجود دارد و آن امامزاده فضل و فاضل است. قدمت این آرامگاه به حدود صد سال پیش برمی‌گردد.

اما صفا، سادگی و صمیمیتی که دارد، می‌تواند شما را ساعت‌ها در کنار خود نگه دارد. اگر به بازدید از اماکن تاریخی مذهبی علاقه‌مند هستید نیز این ناحیه، گزینه‌ای بسیار خوب خواهد بود.

آرامگاه امامزاده فضل و فاضل

خوراکی‌های محلی روستای کندلوس

از دیگر نمودهای فرهنگی روستای 4 هزار ساله کندلوس شمال، غذاهای محلی این ناحیه است. شاید بتوانیم بگوییم اولین غذایی که مختص این ناحیه است و بسیاری از گردشگران را شیفته خود می‌کند، خورش آلو است.

در کنار این غذا، خوراکی‌های محلی دیگری مانند کدو پلو، آغوز مسلما و نازخاتون در این روستا وجود دارد. از هر تجربه‌ای که بگذریم، تجربه‌ی غذاهای بی نظیر خطه شمال چیزی است که هرگز نباید از دست بدهید.

مراسم مج در سال نو کندلوس

باز هم می‌توانیم از جاذبه‌های فرهنگی این ناحیه بگوییم. مراسم خاص روستای کندلوس، مراسم مج است. در عید نوروز است که مردم این منطقه این رسم را به جا می‌آورند. شکل برگزاری این مراسم نیز به این شکل است که چند کودک انتخاب می‌شوند و بعد با استخاره از قرآن یکی از آن‌ها به عنوان سال مج انتخاب می‌شود.

این کودک نیز با ظرفی از قرآن، سبزه، شیرینی و ظرفی به خانه خود وارد می‌شود و برای اهالی خانه سالی خوش و خوش یمن را آرزو می‌کند. اگر در عید نوروز به کندلوس سفر کنید، احتمالا بتوانید از برگزاری این مراسم مستفیض شوید.

مراسم مج در سال نو کندلوس

سوغات روستای 4 هزار ساله کندلوس شمال

هنر دستان زنان و مردان کندلوس آثاری بسیار خوش آب و رنگ و زیبا می‌سازید که شما می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید و به عنوان سوغاتی به عزیزان خود هدیه دهید. حتی اگر برای خودتان چنین صنایع دستی و هنری را بخرید، تجربه‌ای بی‌نظیر را رقم زده‌اید.

اگر بخواهیم فهرستی از صنایع دستی این ناحیه تهیه کنیم به شکل زیر خواهد بود:

  • جوراب پشمی
  • دستکش پشمی
  • بلوز پشمی
  • جاجیم
  • نی هفت بند
  • دهل
  • سرنا

البته مسلم است که صنایع دستی این شهر محدود به این موارد نمی‌شود و بسیاری دیدنی‌های دیگر نیز در روستای کندلوس نوشهر در انتظار شما خواهد بود.

بهترین زمان سفر به کندلوس مازندران

چنان که می‌دانید ناحیه شمال ایران اصولا هوایی خوش و رو به سرما دارد. بنابراین در فصل‌های سرد سال ممکن است با سرمای بالای هوا، یخ‌بندان و… مواجه شوید. البته در کنار این مسائل زیبایی‌های خاصی نیز در فصل سرما وجود دارد. مثلا همین آبشار کندلوس را به شکل یخ‌زده تصور کنید!

از طرفی ممکن است در فصل تابستان و در ماه‌های تیر و مرداد، با هوایی نسبتا شرجی طرف باشیم که برای همه افراد مطلوب نباشد. به هر روی بهترین زمان برای سفر به روستای چهار هزار ساله کندلوس شمال، بهار است. در این فصل هوایی خوش را شاهد هستیم و طبیعت در سرسبزترین شکل خود قرار دارد.

بهترین زمان سفر به کندلوس مازندران

سخن پایانی 

این مطلب تلاشی بود در جهت معرفی ابعاد مختلف روستای کندلوس نوشهر. در راستای همین معرفی اماکن دیدنی طبیعی و تاریخی و فرهنگی آن را بررسی کردیم و جذابیت‌های فرهنگی‌ای مانند مراسم مج، سوغاتی‌ها و غذاهای محلی این روستا را نیز گوشزد کردیم. به نظر می‌رسد با توجه به این اطلاعات می‌توان سفری مطمئن، دلنشین و به یاد ماندنی را تجربه کرد.

سوالات متداول

می‌توان گفت آب و هوای این خطه معتدل خزری است.

برای رسیدن به این آبشار نیاز است تا حدود یک ساعت پیاده روی کنید.

هر کدام از نواحی جذاب کندلوس بازدیدکننده بسیار دارد اما شاید بتوانیم بگوییم موزه مردم شناسی این روستا بسیار پربازدیدترین است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید