ماسال بریم یا ماسوله | مقایسه کامل شهر ماسال و ماسوله

ایرانگردی گیلان
ماسال بریم یا ماسوله | مقایسه کامل شهر ماسال و ماسوله

موضوعی که برای خیلی از مسافران شمالی مطرح می‌شود، این است که به کجا برویم؟ حالا سوال ما محدودتر از تمامی نواحی زیبایی شمال است که زیبایی‌هایش در یک مقاله نمی‌گنجد و سوال ما و شما این است که کجا بریم ماسال یا ماسوله؟ اما جواب این سوال پیش ماست، با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید تا پاسخ این سوال را بیابید.

ماسال و ماسوله دو شهر از شهرهای استان گیلان هستند که فاصله نزدیکی با هم دارند و اگر زمان و توان بازدید از هر دو شهر را دارید که موضوع دیگری است و شما را مجبور به انتخاب یکی از این دو شهر نمی‌کنیم. ولی دوستانی که قصد سفر به شمال و یکی از این دو شهر را دارند و نمی‌دانند که تمرکز خود را بر روی کدام یک از این شهرها بگذارند. در ادامه با ما در پته همراه باشید تا با برسی این دو شهر بتوانید با توجه به سلیقه و بودجه خود بهترین گزینه را انتخاب نمایید.

ماسال بهتر است یا ماسوله؟ مقایسه ماسال و ماسوله

شهرهای ماسال و ماسوله دو تا شهر سرسبز که تکه‌ای از بهشت خداوندگار بر روی زمین هستند، می‌توانند مقصدهای مناسبی برای سفر و گردشگری باشند. این دو شهر برای بسیاری از افراد که شناختی از این دو شهر ندارند، ممکن است تفاوت چندانی نداشته باشند؛ حتی بالعکس به‌دلیل هم‌خانواده بودن نام‌های هر دو مکان، بسیاری تصور کنند که این دو مکان کاملا مشابه هم هستند و از یافتن تفاوت‌ها دریغ کنند. پس بهتر است برای مقایسه ماسال و ماسوله، تفاوت‌های این دو شهر را شناسایی و بررسی کنیم.

مقایسه ماسال و ماسوله

تفاوت شهر ماسال با ماسوله

حال که قرار است تا تفاوت‌های ابن دو منطقه زیبا را بررسی کنیم، بهتر است تا شما با این دو شهر بیشتر آشنا شوید و ویژگی‌های مختص به آن‌ها را بشناسید.

  • ماسال

ماسال شهری سرسبز و بهشتی است که سقف آسمانش سرپوشیده از مه است و در ارتفاعات می‌توانید بالای این سقف را نیز تماشا کنید؛ ولی از پشت بام ماسال، شاید سطح شهر را نتوانید به خوبی ببینید و با فضایی کاملا مه‌آلود مواجه شوید و اگر آرزوی قدم زدن روی ابرها را دارید به جای درستی آمده‌اید.

مردم ماسال این شهر را «بام سبز» می‌نامند و این لقب بدین سبب به ماسال داده شده است که ارتفاعات ماسال و روستاهای اطراف آن، مکان‌های ییلاقی و خنکی هستند که به چراگاه اهالی منطقه تبدیل شده‌اند. طبیعت متنوعش شامل آبشارهای مرتفع و جنگل‌های سرسبز هیرکانی مملو از حیوانات اهلی و وحشی کمیاب، پوشش گیاهی متنوع است؛ این طبیعت زنده و زیبا زیر سقف آسمانی با آب و هوای کوهستانی و نسبتا مرطوب همگی به دلایلی تبدیل شده‌اند تا گردشگران زیادی از این منطقه بازدید کنند و ماسال را به ماسوله ترجیح دهند. همچنین اقامتگاه‌های چند ستاره و مجهزی در اطراف ماسال وجود دارد که البته به‌دلیل دوری از شهر ممکن است، نسبت به ماسوله یک امتیاز منفی محسوب شوند.

ماسال

  • ماسوله

اما این همه از ماسال گفتیم به این معنا نیست که ماسوله چیزی در چنته ندارد و چه بسا بالعکس ماسوله آرامش قبل طوفان باشد. ماسوله را ماسالی بدانید که از نظر تاریخی غنی‌تر است و تابستان‌های خنک‌تر و زمستان‌های برفی و یخی دارد. منازل مسکونی ماسوله به‌صورت پلکانی هستند و یکی از دلایل اصلی شهرت این شهر، معماری منازل مسکونی آن است که سقف هر منزلی به‌عنوان حیاط همسایه محسوب می‌شود. ماسوله نیز همانند ماسال منزلگاه ییلاق‌های زیادی در ارتفاعات کوهستان‌های خود است، ولی در مقایسه با ماسال آبشارها و چشمه‌های بیشتر و معروف‌تری دارد. از طرفی به‌دلیل شرایط مسکونی بهتر و امکاناتی که شهر ماسوله دارد، اقامتگاه‌های بیشتر و مجهزتری در این شهر وجود دارد.

هتل‌ها و اقامتگاه‌های شهر ماسوله نسبت به اقامتگاه‌های شهر ماسال فاصله نزدیکی با شهر دارند. برای مثال هتل آپارتمان نوید که در مرکز شهر ماسوله قرار دارد، برای مسافران بسیار مناسب‌‌تر است تا هتل‌های بیرون از شهر که محدودیت دسترسی به امکانات رفاهی بیشتری دارند.

به‌طورکلی اگر بخواهیم تفاوت‌های ماسال و ماسوله را برای شما توصیف کنیم، باید این موضوع را مدنظر قرار دهید که ماسوله از نظر تاریخی نسبت به ماسال قدیمی‌تر است. از طرفی زمان زیادی از پیدایش ماسال توسط مسافران و گردشگران به‌عنوان یک مقصد گردشگری نمی‌گذرد. منازل مسکونی پلکانی ماسوله نیز نسبت به معماری منازل مسکونی ماسال برتری دارند. با اینکه ماسال و ماسوله هر دو دارای طبیعت سرسبز و جنگلی هستند، ولی در این مورد ییلاق‌های ماسال نسبت به ماسوله ارجحیت داده می‌شوند و طبیعت و آب و هوای بهتری دارند.

موقعیت جغرافیایی ماسال و ماسوله

همانطور که قبل‌تر هم به این موضوع اشاره کردیم، شهر ماسال یکی از شهرهای استان گیلان است که مساحتی حدود 662 کیلومتر مربع دارد. این شهر به‌دلیل قرارگیری در ارتفاع 84 متری از سطح دریا، دارای آب و هوای سرد و کوهستانی است و از حیث ارتفاع، دومین شهر مرتفع استان گیلان، بعد از شهر رودبار محسوب می‌شود. ماسال در همسایگی شهرهای فومن، رضوانشهر، خلخال، صومعه‌سرا و اردبیل است. البته اگر بخواهیم به‌طور دقیق‌تر همسایگان ماسال را از جهات مختلف نام ببریم، بدین صورت است که:

  • همسایگان شمالی: تالش، هشتپر، رضوانشهر، ساحل گیسوم، اسالم، آبشار ویسادار و مرکز خرید آستارا
  • همسایگان جنوبی و جنوب غربی: اردبیل و خلخال
  • همسایگان شرقی: ماسوله، فومن، قلعه رودخان و صومعه‌ سرا

اما شهر ماسوله با اینکه هنوز جزو یکی از کوچکترین شهرهای ایران است، ولی نسبت به ماسال بزرگتر است و مساحت آن حدود 100 هکتار برآورد شده است. ارتفاع ماسوله از سطح دریاهای آزاد 1050 متر است و نکته حائز اهمیت معماری خانه‌های مسکونی این شهر اختلاف ارتفاع 120 متری بین پایین‌ترین و بالاترین خانه مسکونی است. شمال، جنوب و غرب ماسوله را کوه‌ها احاطه کرده‌اند و از سمت شرق به دره‌های سرسبز راه دارد. ماسوله از شمال با ماسال، از جنوب با زنجان و از سمت شرق با ماکلوان و فومن همسایه است.

موقعیت جغرافیایی ماسال و ماسوله

تاریخچه ماسال و ماسوله

بافت شهر ماسال قدمتی چند میلیون ساله دارد و به عصر آهن بازمی‌گردد. باستان‌شناسان با کشف گورستان و بناهایی که در شهر ماسال کشف کرده‌اند، این موضوع را تایید کرده‌اند. از شناخته شدن ماسال به‌عنوان یک شهر کمتر از نیم قرن می‌گذرد. شهر ماسال قبل از آنکه به‌عنوان یک شهر شناخته شود، امکانات رفاهی زیادی نداشته است و رونق کنونی خود را به شخصی بنام انامقلی ماسالی مدیون است.

زمانی که عده‌ای از مورخان، ماسال را یک بن‌بست جغرافیایی و اجتماعی می‌دانستند، انامقلی ماسالی با اینکه سواد زیادی نداشت، طی 50 سال با خدمات فراوانی که برای این شهر انجام داد، محل مناسبی برای سکونت پدید آورد. ماسال تا سال 1375 شمسی هنوز به‌عنوان یک شهر جداگانه شناخته نمی‌شد و روستایی از توابع شهر تالش بود، اما در سال 1376 شمسی بالاخره ماسال را شهری مستقل اعلام کردند.

شهر ماسوله سال‌هاست به‌عنوان منطقه‌ای مسکونی شناخته می‌شود و حدود 800 الی 1000 سال قدمت دارد. البته ماسوله قبلا در منطقه دیگری قرار داشته است. بعدها ساکنین ماسوله کهنه به‌دلیل وقوع زلزله‌ای سهمگین در سال 890 هجری قمری به ماسوله کنونی کوچ کرده‌اند. ماسوله قدیمی در 5 کیلومتری غربی جاده ماسوله به خلخال قرار داشته است. همچنین ماسوله کهنه در جهت شمال غربی ماسوله کنونی و در فاصله 6 کیلومتری آن قرار داشته است. معادن آهن و کوره‌های ریخته‌گری فلزات ماسوله مربوط به قرن پنجم تا هشتم هجری قمری هستند و سفال‌های آبدار آن به دوره سلجوقیان تعلق دارند. البته در مورد شکل‌گیری ماسوله کنونی روایت دیگری نیز وجود دارد که در مقاله ماسال و ماسوله گیلان به تفسیر در مورد آن سخن گفته‌ایم.

ماسال و ماسوله کجاست؟ مسیر ماسال به ماسوله چقدر است؟

شهر ماسال، شهری کوچک در نزدیک رودخانه خالکایی در استان گیلان است. فاصله ماسال تا شهر رشت مرکز استان گیلان 55 کیلومتر است و با شهر تالش نیز 60 کیلومتر فاصله دارد. از تهران تا ماسال حدود 380 کیلومتر فاصله وجود دارد.

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان، در جنوب شهر ماسال قرار دارد و از سمت جنوب با استان زنجان هم‌مرز است. ماسوله تا شهر رشت حدود 60 کیلومتر فاصله دارد و در میان جنگل‌های هیرکانی فومن، در بخش سردار قرار دارد. ماسوله با فومن 35 کیلومتر فاصله دارد. شهر ماکلوان دیگر شهر نزدیک به ماسوله در فاصله 20 کیلومتری آن واقع شده است.

فاصله ماسال تا ماسوله حدود 45 کیلومتر برآورد شده است و شهرهای فومن و ماکلوان بین این دو شهر قرار دارند.

از نظر جاهای دیدنی، ماسال بهتره یا ماسوله؟

اگر تا اینجا با ما همراه بوده باشید، با این دو شهر به خوبی آشنا شده‌اید و می‌دانید که این دو شهر جاهای دیدنی زیادی دارند که در ادامه به شما معرفی می‌کنیم. اما اینکه بین این دو شهر، کدام‌یک جاهای دیدنی بهتری دارند، قضاوتش با شماست.

از نظر جاهای دیدنی، ماسال بهتره یا ماسوله؟

جاهای دیدنی ماسوله را بشناسید!

شهر ماسوله در مقایسه با ماسال شهر بزرگ‌تری است و به‌دلیل منازل مسکونی پلکانی آن که معماری خاصی دارند، خود شهر ماسوله را می‌توان به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی ماسوله به‌حساب آورد. همچنین موزه‌های مردم‌شناسی ماسوله و حیات وحش نیز در سطح شهر وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. بدین ترتیب با فرهنگ مردم ماسوله، سوغات و صنایع دستی ماسوله و حیوانات و پرندگانی که در این منطقه زندگی می‌کنند، بیشتر آشنا شوید. همچنین می‌توانید از بقعه عون بن علی که یکی از شخصیت‌های مهم تاریخی و مذهبی منطقه واقع در مرکز شهر، بازدید کنید. از دیگر جاهای دیدنی شهر ماسوله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ییلاق‌های کوربار، للندیر و آندره
  • قله شاه معلم
  • آبشارهای ماسوله رودخان، کوشم، لارچشمه، تریشوم و خرم بو
  • چشمه زمزمه (علی زاخونی)
  • پارک جنگلی ماسوله
  • بقعه امامزاده هاشم

جاهای دیدنی ماسال کجاست؟

شهر ماسال که زمان زیادی از شهرتش به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری نمی‌گذرد، شهرتش را مدیون جاذبه‌های طبیعی خود است. ماسال پر از ییلاق‌های خوش آب و هوا است و بسیاری از عشایر این ییلاق‌ها را برای سکونت انتخاب می‌کنند. ییلاق‌های ماسال بیشتر در ارتفاعات غرق در ابرهای مه‌آلود هستند، پس حتما لباس گرم با خود داشته باشید. اما یکی از جاهای دیدنی ماسال که فاصله نزدیکی با شهر دارد، بام سبز ماسال است که در ارتفاعات شهر ماسال قرار دارد و فاصله‌ای تقریبا یک کیلومتری با ماسال دارد. در ادامه لیستی از بهترین جاهای دیدنی آن آورده‌ایم:

  • ییلاق‌های اولسبلنگاه، سوچاله، واشیار و اسپی دشت
  • ییلاق‌های تلارگاه، خشکه دریا، ملومه و خندیله پشت
  • ییلاق‌های شنبه راه، دشت آلنزه، شالما و خان بند
  • منطقه شاندرمن
  • منطقه باستانی اسبه ریسه
  • ارتفاعات آلاله پشته
  • قلعه کول
  • غار آویشو
  • آبشار تولی نسا
  • پارک ساحلی ماسال
  • پارک جنگلی ریزه‌مندان

در مقاله ماسال و ماسوله گیلان آدرس و مشخصات این جاهای دیدنی را آورده‌ایم.

فاصله ماسوله و ماسال تا دریا

به هر شمال است و دریای خزر، مگر می‌شود کسی به شمال برود و از سواحل دریای خزر بازدید نکند. اما حالا فاصله ماسال تا دریا بیشتر است یا ماسوله فاصله بیشتری با دریای خزر دارد؟

از ماسال که قصد عزیمت به دریا کنید، حدود 30 کیلومتر تا ساحل رضوانشهر و 61 کیلومتر تا بندر انزلی فاصله دارید. فاصله ماسوله تا ساحل رضوانشهر حدود 80 کیلومتر و تا بندر انزلی تقریبا 99 کیلومتر است و نسبت به ماسال از دریا دورتر است.

فاصله دسترسی به نقاط دیدنی گیلان، ماسال بهتره یا ماسوله؟

برای بررسی این موضوع که فاصله ماسال و ماسوله با دیگر نقاط دیدنی استان گیلان چقدر است و کدام‌ یک برای بازدید از دیگر جاهای دیدنی گیلان بهتر است، باید فاصله این دو شهر را با این نقاط را محاسبه کنیم.

  • فاصله ماسال تا جواهرده و فاصله ماسوله تا جواهرده: فاصله ماسال تا جواهرده حدود 189 کیلومتر فاصله دارد، در حالی‌که برای رفتن از ماسوله به جواهرده باید 201 کیلومتر مسافت پیمود.
  • فاصله ماسال تا بندر انزلی و فاصله ماسوله تا بندر انزلی: فاصله ماسال تا بندر انزلی حدود 61 کیلومتر و فاصله ماسوله تا بندر انزلی 99 کیلومتر برآورد شده است.
  • فاصله مسیر ماسوله به اولسبلنگاه و فاصله ماسال به اولسبلنگاه: اولسبلنگاه که یکی از جاهای دیدنی ماسال است نیز هست، حدود 25 تا 29 کیلومتر با ماسال فاصله دارد. از طرفی برای رفتن از ماسوله به اولسبلنگاه باید مسافتی 72 کیلومتری بپیمایید.

فاصله دسترسی به نقاط دیدنی گیلان، ماسال بهتره یا ماسوله؟

سخن پایانی

ما در ابتدا این موضوع را به شما عرض کردیم که ما قصد نداریم ماسال و ماسوله را نسبت به یکدیگر برتری دهیم. قصد ما از مطرح کردن موضوع ماسال بریم یا ماسوله، این بود که شما نسبت به سلیقه و نیاز خود یکی از این دو شهر را برای مسافرت انتخاب کنید. در واقع ما با شفاف‌سازی ویژگی‌ها، جاهای دیدنی و تفاوت‌های این دو، شما را در تصمیم‌گیری یاری نمودیم. حال تصمیم با شماست که تصمیم خود را بگیرید که ماسال برید یا ماسوله! نظر شما چیست؟ آیا تجربه سفر به ماسال یا ماسوله را داشته‌اید؟ اگر داشته‌اید، نظر خود را درباره این شهرها با ما در پته به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

بین ماسال و ماسوله حدود 45 کیلومتر فاصله وجود دارد.

ماسال نسبت به ماسوله فاصله کمتری با دریا دارد و تا بندر انزلی 61 کیلومتر فاصله دارد.

جاهای دیدنی ماسال به‌دلیل ییلاق‌های متنوعش بیشتر هستند، ولی آبشارهای ماسوله نسبت به ماسال بیشتر هستند.

ییلاق اولسبلنگاه یکی از جاهای دیدنی شهر ماسال است که در فاصله 25 کیلومتری شهر ماسال قرار دارد و درختان ممرز بلندقامتش معروف هستند.

خانه‌های پلکانی مختص به شهر ماسوله هستند و یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر ماسوله محسوب می‌شوند. سقف هر خانه مسکونی در ماسوله، حیاط همسایه است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. با سلام به دوستان ما در مشهد . روستایی بنام گنگ داریم واقعا زیباست با مردمی خونگرم و مهمان نواز و مهربان
    وقتی آمدید مشهد حتماً سری به این روستای زیبا بزنید

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      حتما در محتواهای بعدی به بررسی این منطقه زیبا هم پرداخته می شود.

      آیا مفید بود؟
  2. ماسال و ماسوله که رفتید حتما قلعه رودخان هم برید واقعا بهشته .
    بین ماسال و ماسوله ، قطعا انتخاب من ماسال هست. بهشت واقعی
    راستی این منطقه رفتید کلبه مجنون هم برید . برای اقامت یه رویاست. یه کلبه جنگلی قدیمی ولی تمیز و عالی. تو سایت های رزرو یا اینستا پیداش کنید

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      بله قلعه رودخان مکان بسیار زیبایی هست؛ از اینکه نظرات خودتون رو با ما به اشتراک می گذارید خیلی ممنونیم.

      آیا مفید بود؟
  3. ماسال یک بهشت گمشده است که برای اقامت در ماسال زیبا میتوانید از اقامتگاه های زیبای آن استفاده کنید.

    آیا مفید بود؟
  4. به هیچ عنوان ماسال نرید ، خصوصا اولسبلانگاه ، کلبه ای اجاره کردیم شب سرد شد و از کسی که اجاره کرده بودیم درخواست کپسول گاز کردیم ، تلفن همراه آنتن نمی‌داد و تا صبح با بچه کوچیک یخ زدیم ،براشون مهم نبود اصلا ،واقعا از انسانیت به دور بودن

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز، متاسفیم بابت تجربه ناخوشایندی که داشتین، اما نمیشه با یک چوب همه رو زد و انسان های خوب و بد همه جا هستن.

      آیا مفید بود؟
  5. هیچ جا نریم بهتره خصوصا شمال که اجاره ویلاها گران است هم وطن گرامی خیلی خیلی گرانی است.

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز، بله اما همه ما بعد از مدتی کار مداوم نیاز به تفریح و استراحت داریم، همچنین هستند مکان هاییی که قیمت مناسب تری داشته باشند.

      آیا مفید بود؟
  6. ممنون از مطالب مفیدتون من یکبار به ماسال و ماسوله رفتم هر دوشون زیباییهای خودشون را دارند ولی ماسال بنظر من یک رویا بود . وقتی به شهرمون برگشتم انگار از خواب بیدار شدم

    آیا مفید بود؟
    • زبان وهویت مردم ماسال و ماسوله تالش, زبان یمی از فاکتورای گردشگردی توریسم است که نگاه رنده از آن بیان نکرده است

      آیا مفید بود؟
      • سلام دوست عزیز ممنونیم از نکته سنجی شما، بله حتما در آپدیت های بعدی محتوا این نکته رو مد نظر قرار میدیم.

        آیا مفید بود؟