بزرگترین قلعه های جهان | غول های سنگی کجا هستند؟

از سفر بدانید جاذبه های گردشگری
بزرگترین قلعه های جهان | غول های سنگی کجا هستند؟

یقینا یکی از جذاب‌ترین بناهای ساخته شده در تاریخ، قلعه‌ها هستند که در طول تاریخ و دوره‌های مختلف برای تامین امنیت پادشاهان و اشراف‌زادگان بنا شده‌اند. البته برحسب نیاز پادشاهان و موقعیت مکانی اندازه این قلعه‌ها با یکدیگر متفاوت است. ارتفاع و وسعت قلعه‌های ساخته شده، بیش از هر معیاری به چشم می‌آید و این معماری خاص آن‌ها را نشان می‌دهد. در کتاب رکوردهای جهانی گینس آمده است که بزرگترین قلعه های جهان شامل پراگ و ویندزور می شوند. در ادامه با ما در پته همراه باشید تا دو قلعه مذکور و هشت قلعه دیگر که جزو بزرگ‌ترین دژهای جهان هستند را به شما معرفی کنیم.

بزرگترین قلعه های جهان

بزرگترین قلعه‌ های جهان به دلیل ابعاد زیاد و یا ارتباط تاریخی و فرهنگی مهمی که دارند، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ و فرهنگ هر کشوری ثبت کرده اند. برخی از این قلعه‌ها شامل:

بزرگترین قلعه های جهان

قلعه ادینبورگ (Edinburgh Castle) – اسکاتلند

اولین قلعه‌ای که به آن پرداخته می‌شود، قلعه ادینبورگ است که با مساحت 35,737 متر مربع در رتبه دهم لیست بزرگترین قلعه های جهان قرار دارد. این قلعه بر روی یک صخره آتشفشانی خاموش واقع در ادینبورگ، پایتخت اسکاتلند قرار دارد که در بریتانیا به‌عنوان دومین شهر جهانگردی شناخته می‌شود.

این قلعه در قرن دوازدهم میلادی با ساختاری چوبی بنا شده است و قرن‌ها بعد معماری آن به قلعه‌ای سنگی تغییر کرد. نقش مسکونی قلعه ادینبورگ در قرن پانزدهم میلادی کاهش پیدا کرد و در قرن هفدهم میلادی بیشتر به‌عنوان یک قلعه نظامی مورد استفاده قرار گرفت.

در اوایل قرن نوزدهم این قلعه به‌عنوان بخشی از میراث ملی اسکاتلند مورد توجه بیشتری قرار گرفت و بدین سبب برنامه‌هایی برای بازسازی ساختمان‌های آن در نظر گرفته شد. هم‌اکنون تعداد اندکی از ساختمان‌های موجود در این قلعه مربوط به قرن شانزدهم میلادی هستند و اکثرا ساختمان‌های بازسازی شده جدید جای ساختمان‌های ناقص قبلی را گرفته‌اند. البته کلیسای سنت مارگارت که در قلعه ادینبورگ قرار دارد به‌عنوان قدیمی‌ترین ساختمان موجود در این قلعه شناخته می‌شود و قدمت آن به قرن دوازدهم بازمی‌گردد.

قلعه ادینبورگ
ساعات بازدید

تمامی روزهای هفته باز است، ولی ساعت بازدید وابسته به روزها و ماه‌های سال متغیر است:

  • از 29 مارس تا 30 سپتامبر از ساعت 9:30 الی 18
  • اول اکتبر تا 23 دسامبر از ساعت 9:30 الی 17 و 24 دسامبر از ساعت 9:30 الی 16
  • روزهای 25 و 26 دسامبر تعطیل است.
  • 27 دسامبر تا 31 دسامبر از ساعت 9:30 الی 17
  • اول ژانویه از ساعت 11 الی 17
  • روزهای 2 ژانویه تا 28 مارس از ساعت 9:30 الی 17
هزینه بلیط 19 تا 22 یورو
آدرس  Castlehill, Edinburgh EH1 2NG, UK

بزرگترین قلعه جهان قلعه ادینبورگ

ارگ حلب (Citadel of Aleppo) – سوریه

ارگ حلب قلعه دیگری است که با مساحت 39,804 متر مربع، جزو قدیمی‌ترین و بزرگترین قلعه های جهان تاریخ است. این قلعه یک قلعه قرون وسطایی است که در شهر حلب واقع در شمال سوریه و بر روی یک تپه مرتفع 50 متری بنام سیتادل بنا شده است. نام سیتادل را شاید بارها شنیده باشید و ندانسته باشد که دقیقا به کجا تعلق دارد، ولی قدمت استفاده از تپه سیتادل به اواسط هزاره سوم پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد.

قلعه ارگ همانند سوریه در طول تاریخ فراز و نشیب‌های زیادی را به خود دیده است و تمدن‌ها و اقوام مختلفی در این قلعه سکونت داشته‌اند. از یونانی‌ها و بیزانسی‌ها گرفته تا ایوبیان و ممالیک‌های ترک‌تبار، این قلعه را تصرف کرده‌اند. ارگ حلب در سال 1986 میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.

سرانجام در سال 2018 با تعمیرات و بازسازی‌هایی که صورت گرفت به یکی از مکان‌های پربازدید سوریه تبدیل شد. (هرچند آتش جنگ در سوریه و مرزهای آن مجالی برای بازدید و گشت و گذار در سوریه باقی نگذاشته است.

ارگ حلب
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 16
هزینه بلیط 3 دلار
آدرس 55X6+9RW, Unnamed Road, Aleppo, Syria

ارگ حلب از بزرگترین قلعه های جهان

قلعه هیمه جی (Himeji Castle) – ژاپن

یکی دیگر از زیباترین قلعه‌های جهان و شاید زیباترین قلعه ژاپن، قلعه هیمه جی با مساحت 41,468 متر مربع است. این قلعه نیز همانند دیگر قلعه‌های ساخته شده، تاریخچه پرفراز و نشیبی داشته است، ولی به‌صورت‌کلی پس از در امان ماندن از گزند جنگ‌های داخلی سامورایی، زلزله‌های متعدد و بمباران‌های ویران‌کننده، هنوز پابرجا مانده است.

قلعه هیمه جی برای اولین بار در قرن چهاردهم ساخته شده است، ولی پروژه ساخت این قلعه تا سال 1609 میلادی به طول انجامیده است و در همین سال تکمیل گردیده است. این قلعه را می‌توان به‌عنوان بهترین نمونه بازمانده از معماری اولیه قلعه‌های ژاپنی در نظر گرفت.

این قلعه با مجموعه‌ای از 83 اتاق مجهز به سیستم‌های دفاعی پیشرفته مختص با دوران فئودال ژاپن است. این قلعه همچنین در میان اهالی ژاپن با نام‌های هاکورو جو و اساگی جو شناخته می‌شود. دلیل نام‌گذاری اساگی جو که به‌معنای قلعه سفید است، به‌دلیل ظاهر سفید این قلعه است که از بیرون چون پرنده‌ای در حال پرواز به اوج آسمان است. شکوفه‌های گیلاس در محوطه باغ‌های قلعه و اتاق‌های چوبی به سبک معماری ژاپنی، فضای بسیاری زیبا و نوستالژیکی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

قلعه هیمه جی
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 17، بجز روزهای 31 جولای تا اواخر 31 اوت که از ساعت 9 الی 18 امکان بازدید وجود دارد. قلعه هیمه جی در روزهای 29 و 30 دسامبر تعطیل است.
هزینه بلیط 1000 ین
آدرس 68 Honmachi, Himeji, Hyogo 670-0012, Japan

هیمه جی از بزرگترین قلعه های جهان

قلعه بودا (Buda Castle) – مجارستان

قلعه بودا با مساحت 44,674 متر مربع واقع در بخش جنوبی تپه قلعه بوداپست در مجارستان است که یکی دیگر از بزرگ‌ترین (هفتمین قلعه بزرگ) و زیباترین قلعه‌های جهان است. این قلعه در قرن سیزدهم میلادی برای دفاع شهروندان بودا در برابر حملات مکرر مغول‌ها ساخته شد.

معماری این قلعه، امروزه بخشی از سبک معماری‌های گوتیک و باروک است و این قلعه به‌دلیل حملات مغول‌ها بارها مورد بازسازی قرار گرفت. این قلعه در منطقه‌ای بنام Várnegyed قرار دارد و معماری خانه‌های قرون وسطایی، کلیساها، باروک و نئوکلاسیک و دیگر ساختمان‌های این قلعه ارزش تاریخی دارند.

این قلعه در قرون گذشته به‌عنوان محلی برای حکومت سلاطین و حاکمان مورد استفاده قرار گرفته است. هم‌اکنون علاوه‌بر بازدید از بخش‌های مختلف این قلعه، می‌توانید از قلعه گالری ملی گرجستان و موزه تاریخی بوداپست نیز بازدید کنید. بازدید از باغ‌ها و حیاط‌های قلعه بودا به‌صورت 24 ساعته در طول 7 روز هفته به روی عموم باز است و سالانه جشنواره‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود.

قلعه بودا
ساعات بازدید
  • ساعات بازدید از گالری ملی گرجستان: روزهای سه‌شنبه از ساعت 10 الی 18
  • ساعات بازدید از موزه تاریخی بوداپست: تمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 16 و گاهی اوقات تا 18
هزینه بلیط 12 یورو
آدرس Budapest, Szent György tér 2, 1014 Hungary

قلعه بودا (Buda Castle)

قلعه اسپیس (Spiš Castle) – اسلواکی

قلعه بزرگ دیگر این لیست قلعه اسپیس با مساحت  49,485 متر مربع واقع در شرق اسلواکی است که یکی از بزرگترین قلعه های جهان باقی‌مانده ار دوران قرون وسطای اروپای مرکزی است. این قلعه در ارتفاعات شهرک Spišské Podhradie و روستای Žehra، در منطقه‌ای بنام Spiš قرار دارد. دیواره‌های این قلعه در اطراف شهر، جلوه زیبایی به شهر داده‌اند و جالب آنکه این قلعه برای فیلم‌سازی و فیلم‌برداری فیلم‌هایی از قبیل Dragonheart و The Last Legion مورد استفاده قرار گرفته است.

قلعه اسپیس
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 19
هزینه بلیط 8 تا 16 یورو، چهارشنبه‌های اول هر ماه بازدید از ورودی قلعه رایگان است.
آدرس 053 61 Žehra, Slovakia

قلعه اسپیس (Spiš Castle)

قلعه هوهنسالزبورگ (Fortress Hohensalzburg) – اتریش

قلعه هوهنسالزبورگ با مساحت 54,523 متر مربع یکی دیگر از قلعه‌های بزرگ جهان است که در شهر سالزبورگ اتریش قرار دارد. سازه‌های این قلعه به‌سبک معماری قرون وسطایی بنا شده‌اند. این قلعه در ارتفاعات کوه فستونگسبرگ و در ارتفاع 506 متری از سطح دریا قرار دارد. دستور ساخت این قلعه را شاهزاده اسقف اعظم سالزبورگ در سال 1077 میلادی (قرن یازدهم) صادر کرده است. ابعاد این قلعه بدین صورت است:

  • 250 متر طول
  • 150 متر عرض

این قلعه بین سال‌های 1495 تا 1519 میلادی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت و پیشرفت‌های زیادی در ساختار آن ایجاد شد و بدین هیبت درآمده است. معماری این قلعه با برج و باروهای آن، نمایانگر مهارت بالای معماران قرون وسطایی است. این قلعه از بخش‌های مختلفی از قبیل موزه قلعه، موزه ماریونت و موزه هنگ راینر تشکیل شده است که آثار هنری و تاریخی مختلفی در این موزه‌ها نگه‌داری می‌شود.

قلعه هوهنسالزبورگ
ساعات بازدید

امکان بازدید از بخش‌های مختلف قلعه در تمامی روزهای هفته وجود دارد، ولی ساعت بازدید وابسته به روزها و ماه‌های سال متغیر است:

  • ژانویه تا آوریل از ساعت 9:30 الی 17
  • مه تا سپتامبر از ساعت 8:30 الی 20 (بازدید از موزه‌ها، اتاق‌های شاهزاده و تئاتر از ساعت 9 الی 19 میسر است.)
  • اکتبر تا دسامبر از ساعت 9:30 الی 17
  • اواخر هفته و روزهای عید پاک از ساعت 9:30 الی 18
  • روز 24 دسامبر فقط تا ساعت 14 امکان بازدید وجود دارد.
هزینه بلیط 12 تا 18 یورو
آدرس Mönchsberg 34, 5020 Salzburg, Austria

قلعه هوهنسالزبورگ

قلعه ویندزور (Windsor Castle) – انگلستان

دژ مستحکم ویندزور با مساحت 54,835 متر مربع به‌عنوان اقامتگاه سلطنتی در ویندزور برکشایر بریتانیا (انگلستان) مورد استفاده قرار گرفته است. قلعه ویندزور که ابعاد بزرگش آن را به یکی از بزرگترین قلعه های جهان تبدیل کرده است، هم‌اکنون به‌عنوان یکی از اقامتگاه‌های رسمی ملکه الیزابت دوم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گاهی اوقات ملکه الیزابت دوم تعطیلات آخر هفته خود را در این قلعه می‌گذراند و جلسات و جشن‌های خصوصی و دولتی در این مکان برگزار می‌کند. درون دیوارهای این قلعه، کلیسای سنت جورج وجود دارد که متعلق به قرن پانزدهم میلادی است. این کلیسا از سوی مورخ معروف جان مارتین رابینسون یکی از بهترین و موفق‌ترین دستاوردهای معماری گوتیک عمود بر انگلیسی شناخته شده است.

قلعه ویندزور
ساعات بازدید روزهای پنج‌شنبه تا دوشنبه از ساعت 10 الی 17:15، امکان بازدید از این قلعه در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه وجود ندارد.
هزینه بلیط  19 تا 33 یورو
آدرس Windsor SL4 1NJ, UK

قلعه ویندزور

قلعه پراگ (Prague Castle) – جمهوری چک

اگرچه قلعه پراگ با مساحت 66,761 متر مربع، از نظر وسعت سومین قلعه بزرگ جهان است، ولی نام قلعه پراگ در کتاب گینس به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه جهان ذکر شده است. قلعه پراگ محل اقامت رسمی و محل کار ریاست جمهور کشور جمهوری چک است و قلعه‌ای متعلق به قرن نهم میلادی است.

این قلعه از قرن نهم تاکنون به‌عنوان مقر حکومت پادشاهان بوهم و امپراتوران روم باستان و رهبران چکسلواکی شناخته شده است. این قلعه مجموعه کاملی از سازه‌های دیدنی را در خود جای داده است و کلیساهای سنت ویتوس و سنت جورج در این قلعه قرار دارند.

این قلعه در حوالی سال 880 میلادی به دست فردی بنام «پرینس بوریووج» بنا شده است، ولی بناهای ساخته شده در این قلعه، از جمله کلیساهای مذکور به مرور زمان در دوره‌های مختلف به این قلعه اضافه شده‌اند. کلیسای سنت جورج مقدس در قرن دهم و کلیسای سنت ویتوس در قرن یازدهم در این قلعه بنا شدند.

قلعه پراگ
ساعات بازدید

تمامی روزهای هفته در دو فصل تابستان و زمستان

  • از اول آوریل تا اکتبر 31 (بازدید از بناهای قلعه از ساعت 6 صبح الی 22 و بازدید از بناهای تاریخی از ساعت 9 الی 17)
  • از اول نوامبر تا 31 مارس (بازدید از بناهای قلعه از ساعت 6 صبح الی 22 و بازدید از بناهای تاریخی از ساعت 9 الی 16)
هزینه بلیط  32 تا 36 دلار
آدرس Hradčany, 119 08 Prague 1, Czechia

قلعه پراگ از بزرگترین قلعه های جهان

قلعه مهرانگر (Mehrangarh Fort) – هندوستان

دومین قلعه بزرگ جهان، قلعه مهرانگر یا مهرانگهر با مساحت 81,227 متر مربع واقع در کشور هندوستان است. این قلعه بر بلندای تپه‌ای 125 متری در فاصله 5 کیلومتری جوداپور قرار دارد. ارتفاع دیوارها و ساختمان‌های قلعه به 36 متر می‌رسد و عرض آن 21 متر است. ورود به این قلعه پس از عبور از هفت دروازه ممکن است و همین هفت دروازه این قلعه زیبایی‌های خاص خود را دارند.

قلعه مهرانگر در سال 1459 میلادی توسط «رائو جودا» حاکم راجپوت بنا شده است. در واقع این قلعه زمانی ساخته شده است که پایتخت از ماندور به جوداپور منتقل شده است. البته قلعه کنونی مهرانگر با قلعه‌ای که در ابتدا ساخته شده است، تفاوت‌های زیادی دارد و قلعه کنونی بیشتر به قرن هفدهم میلادی تعلق دارد.

ساخت قلعه مهرانگیز داستان طولانی و شنیدنی برای گفتن دارد و فقط به همین اکتفا می‌کنیم که قبل از ساخت این قلعه بر روی تپه، زاهدی بنام «Cheeria Nathji» در آن به ریاضت پرداخته است. ولی با اصرار رائو جودا و درخواست کمک از قدیسی بنام «کارنی ماتا» توانسته است، این زاهد را راضی به ترک تپه کند.

البته این روایت نیز وجود دارد که زاهد حین رفتن از تپه، پادشاهی رائو جودا را نفرین کرده است و رائو جودا برای دفع نفرین، فردی بنام «راجا رام مگوال» را در محل مذکور دفن کرده است. در آن زمان این آیین رواج داشته است که برای دفع نفرین فرد دیگری را در محل بخصوصی دفن کرده‌اند. پروژه ساخت قلعه مهرانگر حدود یک قرن پس از تاسیس آن، دروازه‌ها و دیوارهای آن را بازسازی کرد.

قلعه مهرانگر
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 17
هزینه بلیط بازدید از قلعه، هزینه‌ای ندارد، ولی بازدید از موزه داخل قلعه 600 روپیه هزینه دارد.
آدرس Fort Rd., Jodhpur 342006 India

قلعه مهرانگر

قلعه مالبورک (Malbork Castle) – لهستان

اما به بزرگترین قلعه های جهان، قلعه مالبورک رسیدیم که با مساحت 143,591 متر مربع با تفاوت فاحشی به‌عنوان بزرگترین قلعه های جهان شناخته می‌شود. هرچند نام این قلعه در کتاب گینس به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه ثبت نشده است. این قلعه که در اصل توتونیک نام دارد به‌دلیل قرار داشتن در شهر مالبورک لهستان، بیشتر با نام مالبورک خوانده و شناخته می‌شود.

این قلعه در سال 1247 میلادی توسط شوالیه‌های تتونیک ساخته شد و محل استقرار شوالیه‌های لهستانی برای مقابله با دشمنان لهستان بوده است. این قلعه بارها و بارها در طول سال‌های مدید توسعه و گسترش پیدا کرد تا ظرفیت شوالیه‌های بیشتری داشته باشد. این قلعه در نهایت و در سال 1406 میلادی، تکمیل گردید و به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه آجری در جهان شناخته شد. از طرفی معماری گوتیک این قلعه در مجاورت رودخانه، نمونه بارزی از قلعه‌های دوران قرون وسطی است.

قلعه مالبورک متشکل از سه قلعه جداگانه است و لایه‌های دفاعی، برج‌ها و خندق‌های فراوانی برای دفاع از قلعه در برابر حملات دشمنان لهستان در نظر گرفته شده است. این قلعه از آنجایی که در کنار رودخانه ویستولا قرار داشته است به بهانه‌ای برای دریافت عوارض از کشتی‌ها و کرجی‌هایی که از مجاورت قلعه عبور می‌کردند، شده بود و شوالیه‌ها از این طریق هزینه‌های خود را تأمین می‌کردند.

این قلعه تا سال 1772 میلادی محل سکونت خاندان سلطنتی لهستان بوده است، ولی طی جنگ جهانی دوم و حملات برق‌آسای «هیتلر» نازی به لهستان، این قلعه نیز به تصرف آلمان‌های نازی درآمد. این قلعه در جنگ جهانی دوم آسیب‌های فراوانی دید، ولی در سال 2016 بازسازی‌های متعددی انجام گرفت تا قلعه از نو سرپا گردید و به‌عنوان یک موزه تاریخی مورد استفاده قرار گرفت.

قلعه مالبورک
ساعات بازدید

روزهای سه‌شنبه تا یکشنبه

  • بازدید از مسیرهای تاریخی قلعه از ساعت 9 الی 20
  • بازدید از محوطه قلعه از ساعت 17:15 الی 20
  • بازدید از قلعه مالبورک در روزهای دوشنبه ممکن است و هزینه‌ای برای بازدید از قلعه دریافت نمی‌شود.
هزینه بلیط 15 دلار
آدرس Starościńska 1, 82-200 Malbork, Poland

قلعه مالبورک (Malbork Castle)

سخن ‌پایانی

نمی‌توان انکار کرد که قلعه‌ها جزو زیباترین سازه‌های دنیا هستند و تاریخ‌ها و داستان‌های شنیدنی برای روایت دارند. این قلعه‌ها که بیشتر برای سکونت و حکومت حاکمان و پادشاهان ساخته شده‌اند، وابسته به موسس خود مورد تقدیر و تحسین یا لعن و نفرین قرار می‌گیرند.

قلعه‌هایی که در گذشته ساخته شده‌اند به‌قدری اعجاب‌انگیز بوده‌اند که هم‌اکنون ساخت این قلعه‌ها با پیشرفت علم و توانایی‌های دور از تصور گذشتگان، سخت و بعضا غیرممکن هستند. به‌طورکلی قطعا قلعه‌های زیباتری نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست، ولی قصد ما خیلی واضح و مبرهن بود که 10 قلعه بزرگ جهان را معرفی کردیم.

نظر شما درباره این قلعه‌های بزرگ چیست؟ آیا تاکنون از این قلعه‌ها بازدید کرده‌اید؟ اگر قبلا از این قلعه‌های بزرگ بازدید کرده‌اید، نظر خود را درباره این قلعه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

با وجود وسعت بیشتر قلعه‌های مهرانگر و مالبورک، قلعه پراگ در کتاب گینس به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه جهان ثبت گردیده است.

هدف از ساخت قلعه‌ها بیشتر تامین امنیت حاکمان و نیروهای نظامی بوده است. قلعه‌ها همچنین به‌عنوان مقر حکومت پادشاهان و حاکمان نیز مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

قلعه پراگ که به‌عنوان بزرگ‌ترین قلعه جهان در کتاب گینس ثبت شده است، هنوز هم محل کار و اقامت ریاست جمهوری کشور جمهوری چک است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید