روستای دهسلم نهبندان | دروازه ورود به کویر لوت

ایرانگردی بیرجند خراسان جنوبی
روستای دهسلم نهبندان | دروازه ورود به کویر لوت

روستای دهسلم تمام تصورات شما رو درباره کویر لوت و بیابان های بی آب و علفش عوض می کند. اگرچه دروازه ورود به کویر لوت است، اما بواسطه دارا بودن قنات های پر آب و نخلستان های باشکوه چهره ای متفاوت با صحرای سوزان دارد.

روستای دهسلم کجاست؟

روستای دهسلم نام یکی از روستاهای شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی است. این روستا که ۳۵ کیلومتر تا کویر لوت فاصله دارد به عنوان دروازه ورود به کویر شناخته می ‌شود. شهرستان نهبندان در شرق استان خراسان جنوبی قرار گرفته و به خاطر داشتن جاذبه ‌های طبیعی، تاریخی و گردشگری، علاوه بر مسافران داخلی، پذیرایی گردشگران خارجی از سراسر کشور های جهان است.

روستای دهسلم در این شهرستان قرار گرفته و در نزدیکی گرمترین نقطه زمین یعنی کویر لوت قرار دارد. مسافرانی که بخواهند به کویر بروند، باید از این روستا و مسیر خاکی آن عبور کنند.

روستای دهسلم کجاست؟

تاریخچه روستای دهسلم

مقر پایگاه میراث طبیعی بیابان لوت روستای ده سلم است. بر اساس داستان ‌های نقل شده، این روستا تاریخچه جالبی دارد. دو برادر با نام ‌های تور و سلم در این منطقه قنات های آبی پیدا کردند و آبادی ‌هایی را در کنار این قنات ‌ها ساختند. از آن زمان دو روستا با نام های تورآباد و سلم آباد به وجود آمدند. اما به مرور زمان نام روستای سلم آباد به دهسلم تغییر پیدا کرد و امروزه نیز جزو مهمترین روستاها و جاذبه ‌های گردشگری استان خراسان جنوبی است.

جالب است بدانید که به خاطر وجود منابع طبیعی در این روستا، در سال ‌های اخیر، آسیاب ‌های بادی در این منطقه نصب شده‌اند که دارای محور های افقی هستند و از باد های مناطق سیستان و بلوچستان که به مدت ۱۲۰ روز در این منطقه می ‌وزند، بهترین استفاده را می ‌کنند.

تاریخچه روستای ده سلم

جاذبه ‌های گردشگری روستای دهسلم

روستای دهسلم به دلیل جاذبه ‌های طبیعی که دارد، یکی از زیباترین روستاهای کویری کشور است. درختان نخل سر به فلک کشیده، قنات‌ های پر آب و همچنین خانه ‌های قدیمی این روستا برای گردشگران جذابیت زیادی دارند. از جاذبه ‌های مهم گردشگری روستا می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • قلعه قدیمی دهسلم
  • خانه ‌های گنبدی و گلی روستا
  • دریاچه نمک دهسلم
  • کویر لوت
  • رود شور

همان‌طور که مشاهده کردید یکی از اصلی‌ترین جاذبه ‌های گردشگری روستا، کویر لوت است که در ۳۵ کیلومتری آن قرار می ‌گیرد. وجود تپه ‌های ماسه‌ای بی‌نظیر، کوه ‌های مریخی و ریگ یلان در کویر لوت باعث شده تا در میان کویر های ایران، جزو مهم ترین آن ها محسوب شود.

نکته: ریگ یلان به پهنه های ماسه‌ای وسیعی گفته می ‌شود که مستطیلی شکل هستند. این مناطق بیابانی در شرق استان کرمان، در بخش ‌های غربی استان سیستان و بلوچستان و جنوب همین استان خراسان قرار گرفته‌اند. ریگ یلان در واقع نقطه تلاقی سه استانی است که نام آن ها را بردیم.

جاذبه ‌های گردشگری روستای دهسلم

بهترین زمان سفر به روستای دهسلم

شاید از نظر خیلی ‌ها روستای دهسلم یک مکان رویایی برای گردشگری نباشد. اما خیلی از افراد هستند که به بیابانگردی و کویرگردی علاقه دارند. به همین خاطر به جای اینکه به مناطق سرسبز و خوش آب و هوا بروند، روستا هایی مانند ده سلم را انتخاب می‌ کنند که دارای نخلستان ‌های زیبا و منحصر به فردی هستند.

این روستا که یکی از روستاهای باشکوه کویری کشور است به خاطر داشتن شب‌ های ستاره بارانش بین گردشگران شهرت زیادی پیدا کرده است. البته تپه‌ های ماسه‌ای زیبای این روستا هم در هر فصلی دیدن دارند. اما اگر می ‌خواهید بدانید بهترین زمان سفر به دهسلم از نظر آب و هوایی چه فصلی است، باید بگوییم که تمام مناطق کویری از جمله روستای دهسلم در فصل ‌های پاییز و زمستان شرایط بهتری برای مسافرت دارند. زیرا دمای هوای کویر در فصل تابستان اصلاً قابل تحمل نیست. بنابراین بهتر است پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید.

بهترین زمان سفر به روستای دهسلم

راه‌ های دسترسی به روستای دهسلم

برای دسترسی به روستای دهسلم، ابتدا باید به شهرستان نهبندان بروید. برای این کار می ‌توانید با خرید بلیط هواپیما از سایت پته سفر خود را آغاز کنید و به استان خراسان جنوبی بروید. البته می ‌توانید یک بلیط اتوبوس هم خریداری کنید و مستقیم به طرف نهبندان بروید. فاصله روستای ده سلم تا شهرستان نهبندان، ۸۲ کیلومتر است. اگر با خودروی شخصی خودتان سفر می ‌کنید که کار ساده‌ای پیش رو دارید. فقط باید پس از رسیدن به نهبندان در جاده نهبندان شهداد، مسیر خود را ادامه دهید تا به این روستا برسید.

راه‌ های دسترسی به روستای ده سلم

در روستای دهسلم کجا اقامت کنیم؟

با توجه به استقبال گردشگران از این روستای زیبا و کویری کشورمان، اقامتگاه ‌های بومگردی متعددی برای اسکان مسافران آماده شده‌اند. بنابراین اگر به این روستا سفر کردید، می ‌توانید در هتل سنتی دهسلم، اقامتگاه‌های بومگردی و خانه‌ های مردم محلی اقامت کنید که برای پذیرایی از مهمانان آماده شده‌اند. در سال ‌های اخیر، اقامتگاه ‌های متعددی برای مهمانان خارجی و داخلی آماده شده که دارای امکانات رفاهی مناسب برای اسکان مسافران هستند.

سوغات روستای دهسلم

درست است که در سفر به دروازه کویر، می ‌توانید زیباترین تصویر از شب‌ های کویر و خاطرات شیرینتان را به عنوان یادگار با خود ببرید، اما بد نیست صنایع دستی و هنرهای دستی بانوان خوش ذوق روستای دهسلم را هم به عنوان سوغاتی تهیه کنید.

  • انواع قالی ‌ها و قالیچه‌ هایی که با استفاده از موی شتر بافته می ‌شوند.
  • پارچه ‌های سنتی و گلیم‌ ها نیز جزو سوغاتی‌ های روستای دهسلم محسوب می ‌شوند.
  • زیرانداز های حصیری
  • کلاه‌ های حصیری
  • عروسک ‌هایی که خیلی ماهرانه با استفاده از حصیر ساخته شده‌اند، همه و همه جزو صنایع دستی و سوغاتی ‌هایی هستند که زنان روستا با دستان خود تهیه می ‌کنند.
  • از خرمای خوشمزه و اصیل نخلستان‌ های این روستا هم نباید غافل شوید.

سوغات روستای ده سلم

حیات وحش روستای دهسلم

روستای زیبای دهسلم به خاطر داشتن قنات هایی که هنوز دارای آب هستند و نسبت به سایر قنات‌ های اطراف پرآب‌تر هستند، جزو زیستگاه‌ های جانوری مهم برای حیوانات کویری محسوب می ‌شوند. در این منطقه حیواناتی چون روباه شنی، انواع مار، گربه، عقرب و … زندگی می ‌کنند. بعضی از پرندگان مانند زاغ بور نیز بومی همین منطقه هستند. بنابراین در سفر به روستای دهسلم، می ‌توانید از گونه ‌های بی‌نظیر جانوری هم دیدن کنید.

حیات وحش روستای ده سلم

کلام آخر

اگر می ‌خواهید از نزدیک کویر لوت و بیابان ‌های زیبایی را ببینید که جزو میراث جهانی یونسکو هستند، باید ابتدا از دروازه آن عبور کنید. روستای دهسلم به عنوان دروازه ورود به این منطقه کویری شناخته می ‌شود و خودش به خاطر داشتن پوشش گیاهی منحصر به فرد و قنات پر آب جزو زیباترین مناطق کویری کشور است.

سوالات متداول

روستای دهسلم در استان خراسان جنوبی و ۸۲ کیلومتری مرکز شهرستان نهبندان قرار دارد.

زیرا فاصله روستای دهسلم تا کویر لوت ۳۵ کیلومتر است و یک مسیر خاکی از روستا به کویر می ‌رسد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید