سوغات شمال | از مازندران و گیلان سوغات چی بخریم؟

ایرانگردی گیلان مازندران
سوغات شمال | از مازندران و گیلان سوغات چی بخریم؟

یکی از بزرگ‌ترین لذت‌های سفر به استان‌های شمال خرید سوغات شمال است. از سوغاتی‌های خوشمزه شمال می‌توان به زیتون، رب انار، کلوچه و شیرینی‌های خوشمزه اشاره کرد که تنوع بسیار بالایی دارند. از صنایع دستی سوغات شمال نیز می‌توان به قالی بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌چه بافی، بافت گلیچه، چوقا، شما و ملحفه، سوزن دوزی، رنگرزی، چاپ سنتی سفالگری و سرامیک سازی، محصولات تولیدی پوست و چرم، لوازم فلزی، صنایع چوبی، طراحی سنتی و نگارگری، صنایع عروسک‌سازی و دیگر صنایع اشاره کرد. در ادامه به بررسی سوغات شمال می‌پردازیم تا در سفر به شمال بتوانید از تمام جنبه‌های گردشگری این منطقه لذت ببرید.


معرفی انواع سوغات شمال

در این بخش به معرفی انواع سوغات شمال پرداخته‌ایم تا شما با آن‌ها آشنا شده و در نهایت بتوانید سوغات خوبی را تهیه کنید.

 

معرفی انواع سوغات شمال

صنایع‌ دستی

در استان‌های شمالی صنایع دستی معروف و قدیمی زیادی وجود دارد که می‌توان به قالب‌بافی، گلیم‌بافی، جاجیم‌چه‌بافی، بافت گلیچه، چوقا، شمد و ملحفه، سوزن‌دوزی، رنگرزی و چاپ سنتی سفالگری، لوازم فلزی، صنایع چوبی، حصیربافی، طراحی سنتی و نگارگری، صحافی وجلدسازی کتب، عروسک‌سازی و غیره اشاره داشت.

صنایع‌ دستی شمال

حصیر بافی

حصیر بافی بیشتر از نی و گیاهانی که در باتلاق‌ها وجود دارد ساخته می‌شود. بهتر است بدانید که حصیر بافی به شکل سنتی با بهترین کیفیت ساخته شده و با مرغوب‌ترین متریال به فروش می‌رسد.

حصیر بافی در شمال

صنایع چوبی

با توجه به شرایط آب و هوایی استان‌های شمالی، محصولات چوبی بسیاری توسط اهالی این استان ساخته می‌شود و فروش ویژه‌ای در میان گردشگران دارد. بسیاری از جعبه‌ جواهرات چوبی، صفحه‌ و مهره‌های بازی شطرنج، قلیان‌های سنتی، پیمانه و ظروف شیر، قاشق‌های شربت‌خوری، قندان، مجسمه‌های حیوانات و صندوقچه‌های چوبی در استان‌های شمالی ساخته می‌شود. با سفر به این منطقه می‌توانید از تمامی آن‌ها بازدید کنید و در صورت نیاز برای عزیزان خود تهیه کنید.

صنایع چوبی

سفالگری

قدمت صنعت سفالگری در استان‌های شمال به هزاران سال پیش برمی‌گردد. خاک رس در این مناطق یکی از علل افزایش این صنعت است. در این استان‌ها کارگاه‌های متعددی وجود دارد و علاقه‌مندان به خرید صنایع سفالی می‌توانند در کلاس این رشته ثبت‌نام کنند و با کمک مربی‌ها یک کوره زیبا و کوچک بسازند.

سفالگری در شمال

نمد مالی

یکی از صنایع دستی دیرینه استان‌های شمال نمد مالی است که قدمت چند هزار ساله دارد. لازم به ذکر است که در این استان محصولاتی مانند کلاه، کوله، کلمد، دوش‌ نمد و فرش‌های نمدی تولید و به فروش می‌رسد.

نمد مالی در شمال

پارچه بافی

پارچه‌بافی زیر مجموعه صنعت نساجی است و از هنرهای دستی قدیمی استان مازندران به شمار می‌رود. باید بدانید که پارچه‌بافی هنری است که با روی کار آمدن دستگاه‌های صنعتی در میان مردم کمرنگ‌تر شد. هنرمندان پارچه‌باف مازندران با ریسیدن نخ دست به تولید پارچه‌های نخی، ابریشمی و پشمی می‌کنند. درواقع در استان‌های شمالی برای دوخت کت زنانه از پارچه‌های جنس ابریشم و برای دوخت پالتو از پارچه‌های پشمی استفاده می‌کنند.

پارچه بافی در شمال

موج بافی

از موج‌بافی برای تولید پتو، رخت‌خواب‌، کرسی، سجاده، پشتی‌ها و… استفاده می‌شود. اگر دوستدار صنایع دستی هستید، این صنعت بهترین گزینه است. محصولاتی که با این دستگاه تولید می‌شوند سوغات خوبی برای افرادی است که به دنبال دکور نوستالژیک و سنتی هستند.

موج بافی در شمال

سوهان کنجدی یا پشت زیک

یکی از سوغات‌های خوشمزه و شیرینی‌های استان‌ها شمال سوهان کنجدی یا پشت زیک است. این شیرینی دل‌چسب و دوست داشتنی طعم فراموش نشدنی و بافت جالبی دارد. برای تهیه این نوع شیرینی از شکر، کنجد، عسل، گردو، کره، زعفران و هل استفاده می‌شود.

سوهان کنجدی یا پشت زیک

شیرینی آغوزنون

شیرینی آغوزنون یکی از شیرینی‌های خوشمزه و مقوی است که از گردو و کنجد تهیه شده است. ظاهر این شیرینی شبیه نان‌های محلی است و عطر و طعم متفاوتی دارد. این نوع شیرینی بسیار مقوی است و دارای ترکیبات فسفر، کلسیم و آهن نیز بوده که برای کودکان بسیار مفید است. آغوزنون در شب یلدا و عید در سفره‌های‌خانه‌ها مشاهده می‌شود و عنوان سوغات شمال به فروش می‌رسد.

شیرینی رشته به رشته

شیرینی رشته به رشته یکی از معروف‌ترین سوغات شمال کشور است. این شیرینی یک نوع شیرینی شبیه پشمک است و از لحاظ ضخامت کمی قطورتر است. برای تهیه این نوع شیرینی از گردو، آرد برنج، روغن، پودر قند و هل استفاده می‌شود.

شیرینی رشته به رشته

شیرینی کماج

شیرینی کماج یکی از خوشمزه‌ترین و پرطرفدارترین سوغات‌های خوراکی استان‌های شمالی است که شبیه به کلوچه است ولی ظاهر و مزه‌ای متفاوتی دارد. این نوع شیرینی از آرد برنج، زعفران، تخم مرغ، وانیل، زردچوبه، گلاب و شکر تهیه می‌شود.

شیرینی کماج از سوغات شمال

نان ییلاقی یا نان کوهی

نان کوهی یا نان ییلاقی یکی از خوراکی‌های خوشمزه استان‌های شمالی است و به عنوان سوغات شمال شناخته شده است. این نان کوهی مزه شبیه شیرمال دارد و طبخ آن در ماه رمضان رونق خوبی دارد و مانند زولبیا و بامیه مصرف می‌شود.

این شیرینی محلی از تخم‌مرغ، شیر، شکر، کره، آب و آرد درست می‌شود و داخل آن کنجد، گردو، شکر و زرده تخم مرغ استفاده می‌شود. باید بدانید که این شیرینی کوهی یکی از محبوب‌ترین خوراکی‌هایی است که در میان استان‌های شمالی به فروش می‌رسد.

نان ییلاقی یا نان کوهی

شیرینی‌های کلوچه و کوکی

شیرینی‌های کلوچه و کوکی نیز در استان‌های شمالی به فروش می‌رسند که عطر و طعم خاص خود را دارد.

شیرینی‌های کلوچه و کوکی

قماق مازندران

قماق یکی از شیرینی‌های محبوب شمال کشور است و به عنوان سوغاتی جذاب و کم کالری شناخته شده است. اگر فشار خون و دیابت دارید و به دنبال شیرینی کم کالری هستید قماق مازندران بهترین گزینه است. این شیرینی در مازندران به وفور یافته می‌شود عطر و طعم بی نظیری دارد.

قماق مازندران از سوغات شمال

عسل کوهی

عسل کوهی از دیگر سوغات شمال است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. این عسل خواص درمانی و کالری زیادی دارد و یک صبحانه مقوی محسوب می‌شود.

عسل کوهی

انواع شربت و مربا

شربت و مربا استان‌ مازندران از کیفیت خوبی برخوردار است که برای تهیه آن‌ها از انواع شربت‌های طبیعی و عرقی‌جات متنوع استفاده شده است. از محبوب‌ترین مرباهای استان مازندران می‌توان به مربای بهار نارنج اشاره داشت.

انواع شربت و مربا از سوغات شمال

انواع ترشی و لواشک

ترشی و لواشک از محبوب‌ترین سوغات شمال است، لواشک‌های بسیار خوشمزه از میوه‌های طبیعی تهیه می‌شود و دل هر فردی را به هوس می‌اندازد. همچنین می‌توانید ترشی‌های متنوع مانند ترشی بادمجان، ترشی سیر، ترشی لیته و ترشی مرکبات را خریداری کنید.

انواع ترشی و لواشک از سوغات شمال

ماهی و خاویار

استان‌های شمالی در ساحل دریای خزر واقع شده و به همین علت ماهی و خاویار به عنوان اصلی سوغات شمال شناخته شده است. اگر طرفداران غذاهای شمالی هستید و می‌خواهید یک سوغات خوب خریداری کنید، ماهی سفید، اردک ماهی، ماهی سالمون و کیلکا از بهترین ماهی‌هایی هستند که در شمال ایران می‌توانید به عنوان سوغات شمال تهیه کنید.

ماهی و خاویار

زیتون، چای و برنج

زیتون، چای و برنج یکی دیگر از سوغات معروف شمال به حساب می‌آیند. مناطق شمالی آب و هوا شرجی دارد که به علت رطوبت خاک محصول کشت شده کیفیت خوبی دارند. از دیگر محصولات کشت شده در مازندران می‌توان به زیتون پرورده اشاره داشت که طعم متفاوت و بی نظیری نیز دارد.

زیتون، چای و برنج از سوغات شمال

انواع مراکز خرید سوغات شمال

استان‌های شمالی به علت گردشگران زیاد و مسافران خاص خود، مراکز خرید زیادی دارد. با سفر در استان‌های شمالی با انواع فروشگاه‌ها، بازارهای سنتی، دست فروش‌های متعدد، مراکز خرید طبقاتی، مجتمع‌های تفریحی و بازارهایی هفته‌ای مواجه خواهید شد.

بازار ترکمن‌ها در شهر ساری

بازار ترکمن‌ها یکی از بهترین بازارهای استان‌‌های شمالی است. برای خرید انواع لباس زنانه، مردانه، کیف و کفش، محصولات پوشیدنی، اکسسوری و زیورآلات و همچنین سوغاتی‌های ماندگار و صنایع‌دستی مناسب می‌توانید به این بازار مراجعه کنید.

بازار ترکمن‌ها در شهر ساری

بازارهای محلی و هفتگی در شهر رامسر

رامسر یکی از شهرهای پر رفت و آمد استان مازندران است. در این مرکز خرید انواع محصولات با تنوع و کیفیت بالا به فروش می‌رسد و هر کسی را مجاب به خرید می‌کنند. در این بازار محلی خوراکی‌های خوشمزه و بومی به فروش می‌رسد و می‌توان انواع میوه‌ها، سبزیجات و ده‌ها مواد خوراکی خوشمزه را در این بازار تهیه کرد.

شما در این بازار می‌توانید انواع مواد غذایی خوش عطر و کاربردی مانند رب انار، انواع ترشی‌های دست‌ساز و شرکتی، زیتون پرورده، ماهی و میگو و صدها سوغات شمال را تهیه نمایید.

بازارهای محلی و هفتگی در شهر رامسر

بازار روز شهر نوشهر

برای خرید سوغات متنوع شمالی و معروف می‌توانید به بازار نوشهر مراجعه کنید. بازار روز نوشهر یک بازار محلی و سنتی است که در هر ساعتی شلوغ است‌. در این مکان می‌توانید انواع صنایع دستی، خوراکی‌های محلی، انواع ترشی‌جات، سبزیجات‌ تازه، مواد غذایی دریایی و… را تهیه کنید. پس از بازار گردی در این شهر زیبا در صورت داشتن کمی فرصت بیشتر می توانید از جاهای دیدنی نوشهر هم دیدن کنید.

بازار روز شهر نوشهر

نکات مهم در هنگام خرید سوغات شمال

اگر به شهرهای شمالی سفر کردید و قصد خرید سوغات شما را دارید باید به نکات زیر توجه کنید:

  • اصل بودن و ارگانیک بودن محصول: سوغات شمال محبوبیت زیادی دارد به همین دلیل فروشگاه‌های زیادی اقدام به فروش محصولات تقلبی می‌کنند. در هنگام خرید سوغات شمال به اصل بودن محصول توجه کنید و محصولی را تهیه کنید که ارگانیک و اصل باشد.
  • تازه بودن محصول: مهم‌ترین عاملی که بر روی کیفیت محصول تاثیر دارد، تازه بودن محصول است. خرید محصول تازه از اهمیت زیادی برخوردار است. بیشتر سوغات خوراکی شمال، مثل زیتون و زیتون پرورده به صورت بسته‌بندی شده به فروش می‌رسد در هنگام خرید باید به تاریخ بسته‌بندی کالا دقت داشته باشید.
  • شهر: همه شهرهای شمالی سوغات خاص خود را دارند. بعضی از شهرهای شمالی به دلیل زمین زراعی حاصل‌خیز محصولات با کیفیت‌تری را تولید می‌کنند.

سخن نهایی

یکی از مفرح‌ترین کارهایی که گردشگران استان‌های شمال در طول سفر خود انجام می‌دهند گشت و گذار در بازارهای محلی و مراکز تجاری به منظور خرید سوغات شمال است. استان‌های شمالی در بین مقاصد گردشگری بیشترین تنوع در اقلام سوغات را دارند.

سوغات شمال به شکل خوراکی و صنایع دستی موجود است. طعم و مزه سوغات‌های استان‌های شمالی بسیار خاص است و به همین دلیل خیلی‌ها حاضر هستند این مسافت را طی کنند تا از این طعم فوق العاده لذت ببرند. طعم‌های لذیذ و خاطر انگیز هر روزی از سال خاطرات زیادی را زنده می‌کند.

سوالات متداول

شمال کشور سوغاتی‌های خوشمزه زیادی دارد که بستگی به ذائقه هر شخص دارد. اگر عاشق شیرینی‌جات هستید کلوچه فومن بسیار خوشمزه بوده و برای علاقه‌مندان به شیرینی بهترین گزینه است.

برای خرید سوغات شمال در شهرهای شمالی کشوری به بازارهای محلی، هفته بازار و مراکز معتبر مراجعه کنید.

شهرهای شمال کشور مواد غذایی و صنایع دستی را به عنوان سوغات به فروش می‌رساند و از معروف‌ترین سوغات شمال می‌توان به ترشی‌جات، شیرینی‌جات، کلوچه، عسل کوهی، گلیم‌بافی، جاجیم‌بافی، چای، برنج و... اشاره داشت.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید