جاهای دیدنی بوشهر؛ ناخدای خلیج فارس (همراه با عکس و آدرس)

استان بوشهر ایرانگردی بوشهر
جاهای دیدنی بوشهر؛ ناخدای خلیج فارس (همراه با عکس و آدرس)

جاهای دیدنی بوشهر درست از کرانه ‌های خلیج فارس شروع می ‌شوند و تا قلب این شهر دریایی ادامه دارند. همان نخلستان ‌هایی که بوشهری ‌ها به آن نخلیات می ‌گویند، جزو جا های دیدنی شهر هستند. مناطق حفاظت شده، بنادر زیبا و عمارت‌ های تاریخی، همه و همه جزو جاهای دیدنی بوشهر هستند که در این نوشتار به همه آن ها می ‌پردازیم.

جاهای دیدنی بوشهر را بشناسید

بندر بوشهر مانند جواهری است که در سواحل ماسه‌ای خلیج فارس جا خوش کرده است. این شهر تاریخی به خاطر تنوع طبیعت و سواحل زیبایی که دارد، جزو مناطق گردشگری محبوب کشور محسوب می ‌شود. معماری جالب خانه ‌های قدیمی بوشهری، موسیقی اصیل بندری که در فستیوال ‌های موسیقی چون فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر برگزار می ‌شوند، همه و همه رنگ و بوی محلی دارند و سفر به بوشهر را به یکی از فراموش نشدنی‌ترین خاطرات عمرتان تبدیل می ‌کنند. اگر می ‌خواهید بدانید جاهای دیدنی بوشهر کدامند، این مقاله از سایت پته را از دست ندهید.

سواحل بوشهر کرانه ‌های خلیج فارس

اگر با کشتی به بوشهر سفر کنید از دوردست‌ ها هیچ مرزی بین خشکی و دریا نمی ‌بینید. گویی که بوشهر تا نیمه در آب فرو رفته است و این به خاطر ارتفاع پایین بوشهر نسبت به سطح دریا است. ۹۰۰ کیلومتر خط ساحلی با خلیج فارس، نشان می ‌دهد که چه مناطق بکر و دست نخورده‌ای در سواحل بوشهر وجود دارند. اگرچه بعضی از شهر های بندری خود جزو جاهای دیدنی بوشهر هستند، اما در این قسمت فقط می ‌خواهیم درباره زیباترین سواحل بوشهر صحبت کنیم.

کاخ سنگ سیاه، کاخ چرخاب و کاخ بردک سیاه در استان بوشهر قرار دارند.

بازار قدیمی بوشهر و بازار ماهی فروش‌ ها برای خرید سوغاتی بسیار مناسب هستند.

بازار بوشهر در محله دهدشتی، بافت تاریخی شهر و خیابان شهدا قرار دارد.

ساحل ریشهر

ریشهر نام قدیمی بوشهر است و ساحلی به همین نام (ساحل ریشهر) در بخش جنوبی این بندر قرار گرفته است. یکی از زیباترین و مهم‌ترین سواحل بندر بوشهر که دارای انواع امکانات و تفریحات آبی است، همین ساحل ریشهر است. اگر برای آبتنی و تفریحات آبی به بوشهر سفر کرده‌اید، حتماً از این ساحل، مناظر شنی و صخره‌ای زیبای آن نیز دیدن کنید.

آدرس: جنوب شرقی بندر بوشهر -ساحل ریشهر

ساحل ریشهر بوشهر

ساحل صدفی

ساحل صدفی بوشهر که با نام پارک ساحلی بوستان صدف هم شناخته می‌ شود، در غرب بوشهر و نزدیک جاده ساحلی قرار دارد. امکانات رفاهی متعددی هم در این ساحل برای مسافران وجود دارد.

آدرس: غرب بوشهر- جنب جاده ساحلی- پارک ساحلی بوستان صدف

ساحل صادفی بوشهر

ساحل آب شیرین کن

بیشتر مسافران بوشهر پارک ساحلی آب شیرین کن را می ‌شناسند و در آلاچیق‌ های این ساحل چند ساعتی را به تفریح و استراحت گذرانده اند.

آدرس: خیابان بهمنی- خیابان دانشگاه -خلیج -پارک آب شیرین کن

ساحل آب شیرین کن

ساحل بندر حماد

بندر تاریخی حماد یکی از سواحل زیبای بوشهر است که در شهر دیلم قرار گرفته است. این منطقه که یکی از قطب ‌های اقتصادی بوشهر است به خاطر داشتن امکانات رفاهی و بهداشتی مناسب برای مسافران، جذابیت دارد. این منطقه زیستگاه جانورانی چون حلزون، خرچنگ ‌های رنگی، صدف، انواع گوش ماهی و ماهیان دوزیست است.

آدرس: بوشهر- شهر دیلم- بندر تاریخی حماد

ساحل بندر حماد

پارک ساحلی بنک

یکی دیگر از سواحل زیبا و جاهای دیدنی بوشهر که در شهرستان کنگان قرار گرفته، پارک ساحلی بنک است. در این پارک ساحلی وسایل مناسب برای بازی کودکان، امکانات شنا، قایق سواری، زمین والیبال و … وجود دارد.

آدرس: استان بوشهر- شهرستان کنگان- پارک ساحلی بنک

پارک ساحلی بنک

پارک ساحلی شغاب

یکی از بهترین سواحل بوشهر که دارای امکانات تفریحی و رفاهی مناسب برای مسافران است، پارک شغاب در کنار جاده ساحلی است. امکانات کمپینگ برای گردشگران و مسافران نوروزی در این ساحل فراهم شده است. این ساحل برای افرادی که بخواهند شنا کنند، شرایط خوبی دارد.

آدرس: بوشهر -روبروی خیابان امیرالمومنین -کنار جاده ساحلی -پارک ساحلی شغاب

پارک ساحلی شغاب

ساحل بندر امام حسن

یک بندر صخره‌ای زیبا در بوشهر قرار دارد که با نام ساحل بندر امام حسن شناخته می ‌شود. این ساحل به دلیل داشتن صخره‌ هایی با ظاهر عجیب و غریب به ساحل مریخی در بوشهر معروف است. اگر به دنبال سواحل بکر و دست نخورده در بندر بوشهر می ‌گردید، این ساحل می ‌تواند برای شما گزینه مناسبی باشد.

آدرس: ۳۰ کیلومتری جنوب دیلم- بندر امام حسن

ساحل بندر امام حسن بوشهر

ساحل بندر دیلم

پلاژ ماسه‌ای بندر دیلم هم یکی از جاهای دیدنی بوشهر است. در این ساحل تفریحات مناسبی برای مسافران وجود دارد. از این تفریحات می ‌توان به موتور سواری، اسب سواری و قایق سواری اشاره کرد. بازارچه‌ های محله کوچکی هم در این ساحل قرار دارند. این ساحل از خور جن تا خور یفره ادامه دارد. به همین خاطر جزو محبوب‌ترین سواحل مسافران است.

آدرس: بوشهر- بندر دیلم -خلیج فارس- بلوار دریا

ساحل بندر دیلم

ساحل بنود

در بندر عسلویه، یک ساحل بسیار زیبا و پرطرفدار در روستای بنود قرار گرفته که تا عسلویه ۳۵ کیلومتر فاصله دارد. درست است که این ساحل در بندر عسلویه قرار گرفته، اما به خاطر داشتن صخره ‌های بسیار زیبا و غار معروف و سحرانگیز خود، جزو جاهای دیدنی بوشهر محسوب می ‌شود.

آدرس: ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی عسلویه- روستای بنود -ساحل بنود

ساحل بنود

ساحل بندر دیر

بنادر مهم استان بوشهر سواحل زیبا و دیدنی دارند. در بندر دیر هم سه اسکله معروف وجود دارد که مخصوص صادرات ماهی و میگو به کشور های دیگر و شهر های داخلی هستند. بسیاری از مسافران که علاقه دارند با قایق و لنج روی دریا گشت و گذار کنند به ساحل بندر دیر می‌ روند.

آدرس: جنوب استان بوشهر- بندر دیر- اسکله بندر دیر

ساحل بندر دیر

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
راهنمای سفر به ساحل دلوار بوشهر

طبیعت زیبای بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر فقط محدود به سواحل خلیج فارس نمی ‌شوند. نخلیات بوشهر، جنگل های حرا و مساحت ۳۹ هزار هکتاری درختان خرما هم جزو جاهای دیدنی بوشهر محسوب می‌ شوند. از آنجا که یکی از سوغاتی ‌های معروف بوشهر خرما و فرآورده ‌های خرما است، بدیهی است که سرزمین‌ های وسیعی در بوشهر به درخت نخل و خرما اختصاص داشته باشند. نخلستان ‌های بوشهر در شهر هایی مانند دشتستان، وحدتیه، جم، دشتی، برازجان آب پخش و سعدآباد قرار دارند. بنابراین اگر می ‌خواهید نخلیات شهر بوشهر را ببینید، باید به یکی از این شهرستان ‌ها بروید.

 

بخش تاریخی شهر بوشهر

بوشهر یک هویت تاریخی دارد که آن را از سایر شهر های دیگر جنوب کشورمان متمایز می‌ کند. معماری ‌های تاریخی مربوط به دوران قاجار، سازه‌ هایی که در زمان مستعمره بودن بوشهر در این بندر تاریخی توسط خارجی‌ ها ساخته شده‌اند، همه و همه جزو جاهای دیدنی بوشهر هستند. بافت قدیمی بوشهر نزدیک دریا قرار دارد.

با گشت و گذار در میان دیوار های گلی و قدیمی و دیدن طاقچه خانه ‌های تاریخی می ‌توانید سفری در تاریخ پرفراز و نشیب بوشهر داشته باشید. شاید هم یکی از همین درب های چوبی به روی شما باز شود و بتوانید از نزدیک داخل خانه ‌های تاریخی محله دهدشتی، بهبهانی، کوتی و شنبدی را از نزدیک ببینید. برخی از معروف‌ترین عمارت‌ های تاریخی بوشهر که در بافت سنتی این شهر قرار گرفته‌اند را در ادامه مشاهده می ‌فرمایید.

در سفر به بوشهر ببینید:
فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر

مدرسه سعادت

مدرسه سعادت یک مدرسه قدیمی است که از سال ۱۲۷۸ در بوشهر ساخته شده است. ساختمان این مدرسه که از چوب ساخته شده، دارای زیبایی منحصر به فردی است. این مدرسه دارای شیشه ‌های رنگی است و محل تحصیل رزمندگان جنگ، شاعران به نام، پزشکان و افراد معروفی بوده است. در حال حاضر می‌ توان گفت که مدرسه علاوه بر اینکه جزو جاهای دیدنی بوشهر است به یک گالری هنری تبدیل شده است. می ‌توانید انواع صنایع دستی و سوغاتی ‌های بوشهر را در آنجا پیدا کنید. البته عکس‌ ها و وسایل قدیمی هم در این مدرسه قدیمی نگهداری می‌ شوند.

آدرس: بوشهر- خیابان امام -روبروی میدان معلم- محله کوتی

مدرسه سعادت

عمارت کازرونی

عمارت زیبای کازرونی که در ابتدای دوران قاجار ساخته شده در محله بهبهانی قرار دارد. معماری این ساختمان از بنا های هندی الهام گرفته است.

آدرس: استان بوشهر -محله قدیمی بهبهانی

عمارت کازرونی

عمارت گلشن

عمارت گلشن نیز در دوران قاجار ساخته شده است. این بنا ۱۷۰ سال قدمت دارد و صاحب اصلی آن آقای گلشن یکی از تاجران معروف بوشهری بوده است. در این بنای سه طبقه، علاوه بر آشپزخانه، آب انبار، حمام و دستشویی، واحد های مسکونی برای اهالی ساختمان قرار دارد.

آدرس: استان بوشهر- ۸ کیلومتری بوشهر -خیابان ساحلی -محله بهبهانی

عمارت گلشن

عمارت ملک

عمارت ملک متعلق به محمد مهدی ملک التجار یکی از تاجران ثروتمند و مشهور بوشهری بوده است و امروزه به یکی از جاهای دیدنی بوشهر تبدیل شده است. پس از اینکه آقای ملک التجار سفری به فرانسه داشته و کاخ وزرای قرون وسطا را از نزدیک می ‌بیند، تصمیم می‌گیرد یک نمونه شبیه آن را در بوشهر بسازد. ماحصل این همه تلاش و زحمت هم می‌ شود، عمارت ملک التجار.

آدرس: استان بوشهر- ۸ کیلومتری بوشهر -خیابان ماهینی- کوچه ملک

عمارت ملک

عمارت دهدشتی

در استان بوشهر از این قبیل عمارت‌ های تاریخی بسیارند که در دوران قاجار ساخته شده اند. حاج اسماعیل دهدشتی هم یک تاجر معروف بوشهری بوده که برای خود یک بنای چهار طبقه و بسیار مجلل در آن دوران ساخته است. این عمارت با نام عمارت روغنی هم شناخته می ‌شود.

آدرس: استان بوشهر- ۸ کیلومتری بوشهر -محله کوتی -خیابان انقلاب

عمارت دهدشتی

عمارت امیریه

یکی دیگر از عمارت ‌های قاجاری بوشهر، عمارت امیریه است. این عمارت در سال ۱۳۱۷ ساخته شده است. زمانی حکمران جزایر خلیج فارس و بنادر دریایی در این عمارت زندگی کرده است.

آدرس: ۸ کیلومتری بوشهر- محله کوتی -خیابان ساحلی -پارک خلیج فارس

عمارت امیریه

موزه‌ های بوشهر یادگاری از تاریخ پرفراز و نشیب این شهر

اگر اهل موزه گردی در بوشهر باشید و بخواهید با تاریخ این شهر بیشتر آشنا شوید، می ‌توانید چند موزه تاریخی پیدا کنید و ساعاتی را در این موزه‌ها سپری کنید. موزه‌ های مهم بوشهر عبارتند از:

 

موزه دریانوردی

به موزه دریانوردی عمارت کلاه فرنگی هم گفته می ‌شود. ساختمان اصلی موزه در دوران قاجار ساخته شده است. پس خود ساختمان نیز جزو جا های دیدنی بوشهر است. اما به دلیل اینکه ساختمان کنسولگری و عمارت کلاه فرنگی در این قسمت قرار گرفته‌اند، مقامات شهر تصمیم گرفتند آن را به موزه دریانوردی تبدیل کنند. به همین خاطر اسلحه ‌های جنگی، کشتی قدیمی پرسپولیس و وسایل دریانوردی در این موزه نگهداری می ‌شوند.

آدرس: بوشهر- محله عبدالمهین- بلوار سلمان فارسی -بلوار یاسینی

موزه دریانوردی

موزه تجارت دریایی بوشهر

در سال ۱۳۹۲ یک موزه دیگر هم در بوشهر تاسیس شده که با نام موزه تجارت دریایی شناخته می ‌شود. در این موزه آثاری نگهداری می ‌شود که مربوط به اسناد حاکمیت خلیج فارس می‌ باشد. کلیه آثار تاریخی که توسط باستان شناسان و کاشفان ایرانی کشف شده، مانند خمره‌ های سفالی و اشیای تاریخی دوران قاجار، در این موزه نگهداری می ‌شوند.

آدرس: بلوار دهقان- حد فاصل اداره بندر و دریانوردی بوشهر

 

موزه تاریخ پزشکی

اگر می خواهید با سیر تحول پزشکی در کشور آشنا شوید، می ‌توانید در عمارت دهدشتی یکی از جذاب‌ترین موزه‌ های کشور را ببینید. کلیه آثاری که در این موزه نگهداری می ‌شوند، مربوط به وسایل پزشکی، دریانوردان نظامیان و حتی متن ‌های دعانویسان قدیمی می ‌شوند. جعبه کمک ‌های اولیه، وسایل پیشگیری از بیماری‌ های واگیردار و اسکلت انسان‌ هایی که از دوران باستان کشف شده‌اند در این موزه هستند.

آدرس: بوشهر- خیابان انقلاب- پشت بانک مسکن -عمارت دشتی -موزه تاریخ پزشکی خلیج فارس

 

موزه مردم شناسی بوشهر

در موزه مردم شناسی بوشهر می‌ توانید هرچه بیشتر با آداب و رسوم سنتی مردم بوشهر آشنا شوید. این موزه که ساختمان آن قدیمی و قاجاری است، دارای ۱۰ اتاق است که در هر اتاق آن آثار تاریخی مربوط به ساکنان قدیمی بوشهر نگهداری می ‌شود. ابزار های موسیقی محلی، ماکت لنج ‌ها و شناور های قدیمی نیز در این موزه قرار دارند.

آدرس: محله بهبهانی -خیابان ساحلی -عمارت طاهری سابق

 

موزه رئیسعلی دلواری

خانه موزه رئیسعلی دلواری یک ساختمان قدیمی است که در سال ۱۳۷۶ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. شهید رئیسعلی دلواری یکی از سرداران معروف بوشهر است که در زمان جنگ جهانی اول با انگلیسی‌ ها مبارزه می‌ کرد. این خانه که دارای گچبری ‌های بسیار زیبا است محل نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی مردم بوشهر است. وصیت‌نامه شهید رئیسعلی دلواری نیز در این موزه نگهداری می‌ شود.

آدرس: شهر دلوار از توابع تنگستان- استان بوشهر

Rais Ali Delwari Museum

موزه وایت هاوس

وایت هاوس یا همان کاخ سفید فقط در آمریکا نیست! در بوشهر خودمان هم یک موزه بسیار زیبا قرار گرفته که نام آن برگرفته از نام یک پزشک بریتانیایی به نام دکتر دیوید وایت هاوس بوده است. زمانی که بخش ‌هایی از بندر معروف سیراف در بوشهر را حفاری می ‌کردند، آثار تاریخی در این منطقه به دست آمد که دکتر وایت هاوس آن ها را به انگلستان فرستاد. اما هنوز برخی از این آثار در موزه وایت هاوس نگهداری می ‌شوند.

آدرس: بوشهر- بندر سیراف –کنگان- روبروی کوچه صدف

 

معروف‌ترین جاهای دیدنی بوشهر

تا اینجا درباره موزه ‌ها، پارک‌ های ساحلی و عمارت‌ های تاریخی در بافت قدیمی بوشهر صحبت کردیم. اما بعضی از جاهای دیدنی بوشهر هستند که برای مسافران شناخته شده هستند. این جاذبه‌ های گردشگری عبارتند از:

 

آب انبار قوام

آب انبار قوام در سال ۱۲۲۶ ساخته شده است. معماری این بنا با استفاده از سنگ‌ های رسوبی است و در گذشته برای تأمین آب آشامیدنی مردم مورد استفاده قرار می ‌گرفت. در حال حاضر این آب انبار یک رستوران سنتی است که غذا های خوشمزه محلی را برای مسافران سرو می‌ کند.

آدرس: غرب بوشهر- خیابان ساحلی -نزدیک پارک پرندگان

 

گنبد نمکی جاشک

بین بندر دیر و شهرستان دشتی یک گنبد نمکی یا همان کوه نمکی قرار گرفته که در خاورمیانه مشهور است. این کوه نمکی جزو جاذبه ‌های طبیعی بندر بوشهر محسوب می ‌شود. آبشار نمکی، یخچال‌های نمکی و غار های نمکی این منطقه جذابیت زیادی برای گردشگران دارند. انواع سنگ ‌های نمک زرد، قهوه‌ای، قرمز، نارنجی، مشکی و سفید را می‌ توانید در این گنبد نمکی ببینید.

آدرس: استان بوشهر – ۱۴۴ کیلومتری شهر بوشهر -بین شهر های دیر و خورموج

 

کاخ‌ های سه گانه هخامنشی

در بوشهر سه کاخ قدیمی وجود دارد که مربوط به دوران هخامنشی هستند. نام‌ های این مجموعه کاخ ‌ها چرخاب، بردک سیاه و کاخ سنگ سیاه است. برای دیدن این کاخ ‌ها می ‌توانید به شهر برازجان بروید.

آدرس: ۶۵ کیلومتری بوشهر -جنوب غرب برازجان

 

چشمه آب گرم اهرم

در استان بوشهر چشمه ‌های آب گرم و دهکده ‌های آب گرم متعددی وجود دارند که دمای آب آن ها ۳۵ تا ۴۰ درجه سانتی گراد است. اهرم یکی از معروف ترین چشمه ها است. در این مجموعه یک بازار هفتگی هم وجود دارد و مسافران می‌ توانند ساعات خوشی را در آنجا سپری کنند.

آدرس: استان بوشهر- اهرم خیابان آبگرم

چشمه آب گرم اهرم

مسجد بردستان

یکی از عمارت ‌های بسیار زیبا در شهر بردستان بوشهر این مسجد هزار ساله است. کتیبه‌ای که در یکی از اتاق‌ های این مسجد پیدا شده که مربوط به اوایل اسلام است. در اطراف مسجد نیز قبر هایی دیده می ‌شوند که روی آن ها با خطوط عربی و کوفی نوشته شده است. این مسجد دارای یک بادگیر است که ممکن است شما را به یاد بادگیر های شهر یزد بیندازد.

آدرس: بوشهر- بردستان- محله سادات

 

بازار قدیمی بوشهر

یکی از مکان ‌های تاریخی و جاهای دیدنی بوشهر، بازار قدیمی این شهر است. این بازار که در دوران قاجار ساخته شده، محل داد و ستد و قلب اقتصادی شهر است. اگر قصد خرید سوغاتی و صنایع دستی بوشهر را دارید، حتماً به بازار قدیمی بوشهر سری بزنید.

آدرس: محله دهدشتی- بافت تاریخی شهر -خیابان شهدا- بازار قدیمی بوشهر

 

قلعه نصوری

بیشتر آثار تاریخی موجود در بوشهر مربوط به دوران قاجار هستند. قلعه نصوری هم ۱۸۰ سال پیش ساخته شده است. این قلعه که دارای سنگ ‌های بسیار بزرگی است و یک درب چوبی بزرگ دارد، جزو جاهای دیدنی بوشهر است. گچبری ‌های زیبا، ستون ‌های سنگی و ایوان مزین شده این قلعه، همگی برای گردشگران جذاب هستند.

آدرس: بوشهر- بندر سیراف -کوچه نصوری

قلعه نصوری

بازار ماهی‌فروشان بوشهر

بازار ماهی فروش ‌ها نیز در بوشهر جزو بازارهای قدیمی و تاریخی است. این بازار از سال ۱۳۴۵ تاکنون اصلی‌ترین مرکز عرضه و فروش ماهی و میگو در بوشهر است.

آدرس: بوشهر -خیابان شهدا -بازار روز

 

گورستان شغاب

یک گورستان قدیمی مربوط به دوره اشکانیان و ساسانیان در جنوب بوشهر کشف شده که آثار به دست آمده از آن بسیار ارزشمند است. یک سنگ نوشته بزرگ، اسکلت ‌هایی که در خمره ‌های بزرگ دفن شده بودند، تابوت ‌های سنگی، مهره ‌های قدیمی و عتیقه، همه و همه جزو یافته ‌های باستان شناسان از قبرستان شغاب هستند.

آدرس: بخش جنوبی استان بوشهر- ساحل خلیج فارس -کوی شغاب

 

خانه قاضی

خانه قاضی جزو جذاب‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. این مجموعه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده، متعلق به خانواده قاضی است.

آدرس: خیابان خلیج فارس- محله بهبهانی

خانه قاضی بوشهر

گور سیبویه

یکی ازجاهای دیدنی بعد از اسلام، گور سیبویه است که در بندر سیراف قرار دارد. قدمت این منطقه تاریخی هم به دوران تاریخی بعد از اسلام برمی‌گردد.

آدرس: بوشهر -کنگان دره لیل -غرب بندر طاهری

 

قلعه خورموج

این قلعه که حدود ۱۵۰ سال پیش ساخته شده، دارای یک عمارت مرکزی، اصطبل و قراول خانه است. این عمارت نیز در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و ۸۰ کیلومتر با بوشهر فاصله دارد.

آدرس: استان بوشهر -خورموج خ-یابان شهید مطهری

 

پارک ژنرال

پارک ژنرال یا همان قبر ژنرال که محل دفن یکی از ژنرال‌ های انگلیسی است، امروزه به یک پارک معروف در بوشهر تبدیل شده است.

آدرس: بوشهر -خیابان امام خمینی

پارک ژنرال

دژ برازجان

یک کاروانسرای قدیمی با نام کاروانسرای مشیرالملک در بوشهر قرار دارد که جزو جاذبه ‌های دیدنی بوشهر و برازجان محسوب می ‌شود. بنای زیبای این کاروانسرا که مربوط به دوران قاجاریه می‌ شود، توسط میرزا ابوالحسن خان مشیرالملک شیرازی ساخته شده است.

آدرس: بوشهر -برازجان میدان اصلی شهر

 

گور دختر

یکی از بناهای تاریخی و بسیار آشنا که شباهتی به آرامگاه کوروش در پاسارگاد دارد، گور دختر در برازجان است. یکی از افراد خاندان هخامنشی در این گور دفن شده است. ولی اطلاعی از هویت آن فرد در دست نیست.

آدرس: شهرستان دشتستان- دشت میانکوهی پشت پر

 

گورستان صخره‌ای سیراف

بندر سیراف یک تنه یکی از اصلی‌ترین جاهای دیدنی بوشهر است. به همین خاطر بسیاری از جاذبه‌ های بوشهر در همین بندر قرار گرفته اند. گورستان سیراف که یکی از عجایب این شهر است در دره لیرودی شیلو قرار گرفته است. قبر های سنگی که در این منطقه قرار گرفته‌اند، خیلی عجیب و غریب هستند. اگر به بندر سیراف رفتید، حتماً این جاذبه دیدنی را از نزدیک ببینید.

آدرس: استان بوشهر -بندر سیراف- شمال غربی بندر سیراف

 

کاخ کوروش

یکی از جاهای دیدنی بوشهر که دارای معماری منحصر به فرد و تاریخی بسیار کهن است، کاخ زمستانی کوروش هخامنشی است. این کاخ در سال ۵۲۹ پیش از میلاد توسط کوروش کبیر در بوشهر ساخته شده است. ستون‌های این کاخ که به رنگ زرد و سیاه هستند، نشان از جذابیت معماری دوران هخامنشی دارند. این بنای تاریخی به دلیل وفات کوروش کبیر ناتمام ماند و علت کامل نشدن آن هنوز هم مانند رازی سر به مهر باقی مانده است. در اطراف این بنای ناتمام، حفاری ‌هایی توسط باستان شناسان انجام شده که حاصل آن به دست آمدن جواهرات دفن شده، آثار هنری، سنگ تراشی ‌ها و نمونه ‌های باشکوهی هستند که از دوران هخامنشیان به جا مانده اند.

آدرس: استان بوشهر -بلوار پاسداران- جاده کاخ کوروش

 

اسکله جفره

یکی از مکان ‌های دیدنی بوشهر برای گشت و گذار و تفریح در ساحل، اسکله جفره است. این اسکله در بخش شمال غربی بندر بوشهر قرار گرفته و دارای چشم انداز بسیار زیبایی از خلیج فارس است. اگر قصد خرید ماهی تازه را داشته باشید، می ‌توانید در این اسکله تازه‌ترین ماهی ‌هایی که توسط صیادان سختکوش بوشهری صید شده‌اند را پیدا کنید. حتی می ‌توانید هنگام طلوع و غروب خورشید به این اسکله بروید و عکس ‌های بی نظیری را از غروب آفتاب بگیرید.

آدرس: بوشهر- میدان شهرداری- خیابان رئیسعلی دلواری- مسیر ساحلی جفره- اسکله جفره

 

پارک جنگلی چاه کوتاه

پارک قدیمی چاه کوتاه یک پارک ۱۵۰ هکتاری است که در زمان صفویه در این بندر مهم جنوبی کشورمان ساخته شده است. این شهر در فصل پاییز، زمستان و همچنین اوایل بهار، دارای آب و هوای دلنشینی است. دلیل نامگذاری این پارک هم کم عمق بودن چاه‌ های موجود در آنجا است. اگر می ‌خواهید از نزدیک صدای مرغان دریایی و پرندگان ساحلی را بشنوید، پیشنهاد می ‌کنیم حتماً به این پارک ۴۰ ساله سری بزنید. علاوه بر پوشش گیاهی و طبیعت زیبای پارک چاه کوتاه، می ‌توانید در آلاچیق ‌هایی که برای خانواده‌ ها ساخته شده‌اند، استراحت کنید.

آدرس: بوشهر -بزرگراه بوشهر برازجان- جاده دویره -پارک جنگلی چاه کوتاه

پارک جنگلی چاه کوتاه

چشمه جوشان آبگرم قوچارک

آبگرم قوچارک یکی از چشمه‌ های آب معدنی طبیعی است که در بوشهر وجود دارد. آب این چشمه‌ ها گرم است و دارای خواص درمانی هستند. وجود املاح معدنی مفید مانند منیزیم، سولفات، کلسیم و … برای افرادی که قصد درمان مشکلات پوستی، تنفسی و کاهش دردهای مفاصل را دارند، بسیار مناسب است. البته استفاده از آب گرم طبیعی در آب و هوای شرجی بوشهر برای همه مناسب نیست. بنابراین بهتر است در فصل‌هایی به این چشمه آب گرم بروید که آب و هوا معتدل و خنک باشد.

آدرس: بوشهر –تنگستان- ۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر اهرم -چشمه جوشان آب گرم قوچارک

 

دهکده گردشگری پازارگاد

دهکده پازارگاد یا پازارلند یکی از جاذبه ‌های گردشگری بندر بوشهر است که در عسلویه قرار دارد. این دهکده گردشگری به خاطر داشتن امکانات تفریحی مانند شهربازی برای کودکان، فضای بازی، پیست اسکیت، جامپینگ، هانیبال و رستوران‌ های ساحلی، محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد. امکان استفاده از تفریحات آبی مانند پاراسل، غواصی و اسکی روی آب هم در این منطقه وجود دارد. یک سینمای چند بعدی، باغ پرندگان، پینت بال و همانطور که اشاره کردیم امکانات ورزشی و شهربازی در این دهکده وجود دارند. امکانات دیگری مانند اتاق ماساژ، جت اسکی، قایق سواری و آموزش غواصی نیز در این دهکده گردشگری قرار دارد. اقامتگاه‌ های بسیار لوکس و مدرنی نیز در آنجا وجود دارند که گردشگران می ‌توانند برای اقامت از آن ها استفاده کنند.

آدرس: بوشهر- بزرگراه بندر کنگان –عسلویه- گلوگاه شیرینو -خیابان بوشهر

 

کوه پدری بوشهر سرزمین اسرار

کوه پردیس یا کوه پدری بوشهر در یک منطقه خوش آب و هوا قرار دارد و به خاطر پوشش گیاهی بی‌نظیر خود، محل مناسبی برای گردش و تفریح است. جالب است بدانید که شایعات زیادی درباره کوه پدری بوشهر می ‌گویند. همین باعث می ‌شود تا هر ساله به تعداد مسافران و گردشگرانی که می ‌خواهند این منطقه را از نزدیک ببینند، افزوده ‌شود. گفته می‌ شود در این کوه خصوصیات مغناطیسی بسیار ویژه‌ای وجود دارد. احتمالاً در کلیپ‌ های اینستاگرامی دیده‌اید که خودروها می ‌توانند برخلاف جاذبه زمین و به سمت بالای کوه حرکت کنند. همچنین بعضی از افراد معتقدند افرادی که بیماری‌ هایی مانند سرطان یا ایدز دارند، می‌ توانند در این کوه با استفاده از خواص مغناطیسی و انرژی‌ های طبیعی خود را درمان کنند.

البته ادعاهای تاریخی نیز درباره این کوه وجود دارد که گفته می ‌شود این کوه ارتباطی با جام جهان نمای جمشید دارد. آثار به دست آمده نشان می ‌دهد که جمشید بر این منطقه حکومت داشته است. در کوه پردیس مسافران می‌ توانند عسل ‌های طبیعی با خواص درمانی منحصر به فردی را تهیه کنند که بی‌نظیر هستند. همچنین خرماهای این منطقه نیز به خاطر دارا بودن مواد مغذی برای درمان بیماری ‌هایی چون دیابت بسیار مفید هستند.

آدرس: بوشهر -شهرستان جم -جاده جم به سیراف

کوه پدری بوشهر سرزمین اسرار

مدرسه گلستان

مدرسه گلستان یک مدرسه قدیمی است که در دوران قاجار در بوشهر ساخته شده است. این بنای تاریخی فرهنگی در ابتدا متعلق به فردی به نام شیخ نصر بود. اما در سال ‌های بعد به اداره پست و تلگراف و بعد از آن به یک مدرسه تبدیل شد. از دیدنی ‌های جالب این مدرسه درب سنگین و چوبی آن است که ۵ متر ارتفاع دارد. این درب از جنس ساج ساخته شده و عرض آن ۴ متر است. شعرهای زیبایی هم بر این درب چوبی حکاکی شده اند و دیوار های اصلی ساختمان مدرسه با استفاده از سنگ ‌های مرجانی ساخته شده اند. این بنای تاریخی جزو آثار ملی کشورمان و در بوشهر است.

آدرس: بوشهر- بلوار خلیج فارس- روبروی اداره بندر

 

بندر سی نیر

بندر تاریخی سی نیر یکی از بنادر قدیمی و باستانی بوشهر است. این بندر در ساحل امام حسن و شهرستان دیلم قرار گرفته است. بندر سی نیر در زمان ساسانیان یکی از مراکز فرهنگی محسوب می‌شده و به خاطر وجود یک دانشگاه و کتابخانه بزرگ از نظر فرهنگی اهمیت بسیار زیادی داشته است.

آدرس: بوشهر- شهرستان دیلم -جاده گناوه دیلم -محله امام حسن -بندر سی نیر

 

کوشک اردشیر

کوشک اردشیر یکی از نمادهای تاریخی و فرهنگی ایران باستان است که در شهرستان دشتستان و ۱۵۰ کیلومتر دورتر از شرق بوشهر قرار گرفته است. این کوشک تاریخی تا جنوب شهر کازرون فاصله چندانی ندارد و یادگاری از شاهنشاهی ساسانی و حکومت اردشیر یکم است. معماری این بنا در سال ۱۳۹۰ به خاطر زلزله دچار آسیب‌ های شدیدی شد. اما هنوز هم برای گردشگران دیدن آن جالب است.

آدرس: استان بوشهر –برازجان- روستای خیرک

 

گورستان انگلیسی ‌ها

یکی از آثار مهم به جا مانده از دوران استعمار بریتانیای کبیر بر بنادر جنوبی کشور، گورستان انگلیسی ‌ها است که در محله بهمنی قرار دارد. در این گورستان اجساد ۳۵ سرباز و افسر ارتش انگلیس دفن شده است و روی مقبره‌ های آن ها صلیب ‌های بزرگی قرار دارد.

آدرس: بوشهر -میدان رفاه- بلوار ماهینی

 

کلیسای مسیح مقدس

کلیسای ارامنه گریگوری یا کلیسای مسیح مقدس بوشهر یکی از نمادهای فرهنگی و تاریخی این شهر است که در دوران قاجار ساخته شده است. خانواده‌ های مسیحی که در بوشهر ساکن بودند، این کلیسا را ساختند و همچنان تا سال ۱۹۴۸ برای انجام عبادت و دعا توسط آن ها مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما پس از فوت ملکومیان یکی از معروف‌ترین ارامنه شهر بوشهر، تمام اموال و وسایل این کلیسا به اصفهان و کلیسای وانک منتقل شد. اما امروزه ساختمان این کلیسا در محله شنبدی است و جزو جاهای دیدنی بوشهر محسوب می ‌شود.

آدرس: بوشهر- بافت تاریخی بوشهر

کلیسای مسیح مقدس

نخلستان ‌های بوشهر

بیش از ۳۹ هزار هکتار نخلستان در آب پخش بوشهر وجود دارد که این منطقه را به جاذبه ‌های طبیعی گردشگری این استان تبدیل کرده است. برداشت خرما در شهریور و مهر ماه هر سال از این نخلستان‌ ها جذاب و دیدنی است.

آدرس: بوشهر- جاده برازجان گناوه- آبپخش

 

مجموعه تفریحی رافائل

یکی از جدیدترین و زیباترین جاهای دیدنی بوشهر، کشتی رافائل است که دارای طراحی بسیار زیبا و خیره کننده‌ای است. این کشتی که دارای امکاناتی پیشرفته‌ و مدرن است، حدود ۲۷۶ متر طول و ۳۱ متر عرض دارد. باشگاه ‌های بدنسازی، باشگاه ژیمناستیک، سینما، سالن های اجتماعات، کابین ‌های دارای حمام و سرویس بهداشتی، استخر شنا و بسیاری دیگر از امکانات تفریحی در این کشتی عظیم قرار دارند که گردشگران می ‌توانند از همه آن ها استفاده کنند.

آدرس: بوشهر- بندر بوشهر

 

پارک سیادت

پارک سیادت بوشهر یا همان پارک تی وی یکی از سواحل زیبای بوشهر است که فضای سرسبز و دلنشینی دارد. در این پارک یک نمایشگر بسیار بزرگ قرار دارد و به خاطر همین بوشهری ‌ها که از کلمات انگلیسی زیاد استفاده می کنند، به آنجا پارک تی وی می ‌گویند. علاوه بر امکانات ورزشی، مسیر دوچرخه سواری ساحلی و فضای سبز، آلاچیق ‌هایی نیز برای پیک نیک خانواده‌ ها در این پارک قرار داده شده است.

آدرس: بوشهر- خیابان انقلاب- بلوار خلیج فارس

پارک سیادت بوشهر

چشمه آب گرم میر احمد

اگر از بوشهر به سمت خورموج حرکت کنید، یک چشمه آب گرم طبیعی را در اطراف روستای عالی حسینی در شهرستان تنگستان می‌بینید. شاید تعجب کنید. اما این روستا در تابستان ‌های داغ بوشهر هم آب و هوای خنکی دارد. چشمه آب گرم این روستا نیز برای افرادی که به دنبال درمانگاه‌ های طبیعی هستند، بسیار مناسب است. در بعضی از قسمت ‌ها عمق این چشمه به ۱۱ متر می‌رسد. بنابراین توصیه می کنیم از بخش‌ های کم عمق استفاده کنید.

آدرس: بوشهر- بلوار پاسداران -جاده کاخ کوروش

 

مسجد کوفه

کمی عجیب است، اما در بوشهر خودمان هم یک مسجد کوفه وجود دارد که در محله بهبهانی قرار گرفته است. این مسجد که در زمان ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده، دارای معماری اسلامی است و در گذشته توسط بازرگانان بهبهانی برای سکونت مورد استفاده قرار می ‌گرفت. اگر به گنجینه ‌های معماری اسلامی علاقه دارید، دیدن مسجد کوفه را از دست ندهید.

آدرس: بوشهر -بافت قدیمی شهر- بلوار خلیج فارس

 

جاهای دیدنی بوشهر در بهار

آب و هوای استان ‌های حاشیه خلیج فارس در بهار بسیار معتدل و مناسب است. اگر قصد دارید در بهار به بوشهر سفر کنید از این جاهای دیدنی غافل نشوید.

  • عمارت ملک
  • مدرسه تاریخی سعادت
  • بندر سیراف
  • نخلستان ‌های آبپخش
  • پارک شغاب
  • بافت تاریخی بوشهر

جاهای دیدنی بوشهر در بهار

جاهای دیدنی بوشهر در تابستان

معمولاً در فصل تابستان کمتر کسی پیدا می ‌شود که به بوشهر و استان ‌های جنوبی سفر کند. اما اگر بدانید که بعضی از مناطق گردشگری و جاهای دیدنی بوشهر هستند که فقط در فصل تابستان دیدن آن ها امکان پذیر است، برای خرید بلیط هواپیما بوشهر عجله می‌کنید. به عنوان مثال برداشت محصول از نخلستان‌ های بوشهر فقط در شهریور و اوایل مهر ماه انجام می ‌شود. از دیگر جاهای دیدنی بوشهر در تابستان می ‌توان موارد زیر را برشمرد.

  • عمارت طاهری
  • بازار سیراف
  • دهکده گردشگری نخل تقی
  • موزه رئیسعلی دلواری
  • دهکده گردشگری پازارگاد

جاهای دیدنی بوشهر در تابستان

جاهای دیدنی بوشهر در پاییز

فصل پاییز و زمستان بهترین زمان برای سفر به بوشهر هستند. بنابراین می ‌توانید از تمام جاهای دیدنی که در این نوشتار به آن ها اشاره کردیم، دیدن کنید. اما بعضی از آن ها هستند که در فصل پاییز دیدنشان خالی از لطف نیست. مانند:

  • جنگل ‌های حرا
  • موزه رئیسعلی دلواری
  • گنبد نمکی جاشک
  • بازار قدیم
  • مدرسه سعادت
  • موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس
  • عمارت دهدشتی
  • عمارت طاهری

جاهای دیدنی بوشهر در پاییز

جاهای دیدنی بوشهر در زمستان

در فصل زمستان همه جاهای دیدنی بوشهر رنگ و بوی دیگری دارند. زیرا از رطوبت هوا کاسته شده و دمای هوا پایین آمده است. بنابراین از جای جای این بندر زیبا می ‌توانید با فراغ بال دیدن کنید. اما بهترین جاهای دیدنی برای گردش و تفریح در زمستان عبارتند از:

  • بازار قدیم بوشهر
  • عمارت دهدشتی
  • موزه دریا و دریانوردی
  • مدرسه سعادت
  • بندر سیراف
  • پارک شغاب
  • نخلستان
  • بوستان ساحلی دلوار
  • عمارت گلشن
  • دهکده گردشگری پازارگاد

 

کافه ‌های ساحلی بوشهر؛ شب نشینی با صدای امواج

در بوشهر خیابان‌ های ساحلی زیادی هستند که برای مسافران بسیار جذاب‌اند. زیرا می ‌توانند در این خیابان‌ های ساحلی به کافه‌هایی بروند که روبروی خلیج فارس قد برافراشته‌اند و چشم در چشم خورشید غروب آن را تماشا می‌ کنند. شب ‌ها در بوشهر، هوا خنک می ‌شود. گردشگران هم به خاطر اینکه بتوانند با خیال راحت صدای موج ‌های آرام خلیج فارس را بشنوند و به موسیقی جنوبی گوش کنند، شب‌ ها به کافه ‌های ساحلی می ‌روند. غذا های محلی بوشهر هم در این کافه ‌ها سرو می ‌شوند که بسیار خوش عطر و خوش طعم هستند. از معروف ‌ترین کافه‌ های بوشهر می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

 

کافه ناجی

کافه ناجی بوشهر یکی از کافه ‌های قدیمی است که در محله شنبدی بوشهر و روبروی عمارت حاج رئیس قرار داشت. پس از انتقال بازار قدیم بوشهر به مکان فعلی، کافه ناجی نیز به همین محل منتقل شد و از آن زمان تاکنون یکی از کافه ‌های معروف بوشهر است که نزدیک بازار میوه بوشهر و بازار ماهی از گردشگران پذیرایی می‌ کند. به دلیل اینکه این کافه در گذشته پاتوق ماهیگیران و دریانوردان بوده، طراحی فضای داخلی آن شباهت بسیاری به کشتی دارد. وقتی که وارد آنجا می‌ شوید، نیمکت ‌های چوبی یا سکان ‌های کشتی را می ‌بینید که بسیار زیبا هستند.

آدرس: بوشهر- بازار- بلوار طالقانی -خیابان شهدا

کافه ناجی

کافه حاج رئیس بوشهر

یکی از معروف‌ترین کافه ‌های بوشهر که آوازه‌اش تا آن طرف مرزها هم رسیده، کافه حاج رئیس است. این کافه قدیمی که در دوران قاجار متعلق به تاجر بزرگی به نام حاج عبدالرسول طالبی بود، محل برگزاری مراسم ‌های عمومی در بوشهر نیز بود. حاج عبدالرسول طالبی که با نام رئیس التجار شناخته می‌شد در میان مردم عزت و ارج بسیاری داشت. این عمارت که زمان راهسازی بوشهر دچار آسیب‌ هایی شد، مجدداً مورد بازسازی قرار گرفت و امروزه به یک هتل و کافه تبدیل شده است. این کافه محل برگزاری فستیوال موسیقی کوچه بوشهر است و بسیاری از موسیقیدانان و نوازندگان را از سراسر ایران و حتی کشور های دیگر به سمت خود می‌ کشاند.

آدرس: بوشهر- کوی شنبدی- کوچه هتل پلاس ۲

 

سخن آخر

در این مقاله فهرست کاملی از جاهای دیدنی بوشهر را ارائه نمودیم اکنون وقت سفر است، بلیط هواپیما بوشهر را تهیه کنید و داستان سفر خود را هم اکنون بنویسید. در ادامه اگر جاذبه ‌هایی باشند که از قلم افتاده است می توانید نام این جاذبه ‌ها را در بخش نظرات، برای ما بنویسید تا شما هم در این سفر پرماجرا با ما همراه شوید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید