آشنایی با ساحل ریشهر بوشهر

استان بوشهر ایرانگردی بوشهر
آشنایی با ساحل ریشهر بوشهر

ساحل ریشهر در جنوب یک شهر بندری به اسم بوشهر واقع شده است و البته یکی از بهترین جاهای دیدنی بوشهر است. احتمالا می‌دانید که بنادر خلیج فارس به چه اندازه زیبا هستند چرا‌که تماشای آبی پهناور خلیج فارس از جمله تجربه‌هایی است که اکثر گردشگران ایرانی خواهان آن هستند. حال تصور کنید در ساحلی هستید که قدمتی دیرینه دارد و ضمن آن لنج‌هایی در ساحل وجود دارند که پیر شده‌اند. عکس‌های ثبت شده در کنار لنج‌های فرسوده ساحل ریشهر می‌تواند در لیست بهترین عکس‌های گردشگری شما قرار گیرد. از طرفی شما می‌توانید به هنگام غروب آفتاب لب ساحل ریشهر بنشینید و به همراه یک نوشیدنی خنک از تماشای غروب آفتاب لذت ببرید. برای آشنایی بیشتر با ساحل ریشهر بوشهر و جاذبه‌های آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تاریخچه ساحل ریشهر بوشهر

حال این‌که ساحل ریشهر بوشهر چه قدمتی دارد و چرا به یکی از جاذبه‌های دیدنی این منطقه تبدیل شده است، می‌تواند سوال خیلی از شماها باشد. در پاسخ می‌توانیم از این‌جا شروع کنیم که ریشهر منطقه‌ای باستانی است که در نزدیکی ساحل و در ۸ کیلومتری جنوب شهر بوشهر قرار دارد. این منطقه در زمان ایلامی‌ها به عنوان قصر پادشاهان بود و اکنون تنها زمین‌های خاکی و بناهای تاریخی آن به جای مانده است.

ساحل اطراف این منطقه نیز ساحل ریشهر نامیده می‌شود. همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم ساحل ریشهر بوشهر جزو سواحل قدیمی این بندر است و پادشاهان زیادی در این بندر به فعالیت‌های مهمی پرداخته‌اند. بر اساس تحقیقاتی که باستان‌شناسان فرانسوی در سال‌های ۱۲۵۱ تا ۱۲۵۶ شمسی انجام داده‌اند؛ قدمت اشیای کشف شده از این ساحل نشان‌دهنده آن است که تمدن در ریشهر به هزاره اول تا سوم پیش از میلاد مربوط است. از جمله اشیای کشف شده از این ساحل می‌توان به کتیبه‌های میخی از عهد شوتروک ناهوته، سفال‌های نقش‌دار و اشیا مفرغی اشاره کرد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
راهنمای سفر به ساحل دلوار بوشهر

مروری بر نام و ریشه‌ی اسم ساحل ریشهر

بهتر است این مورد را نیز اضافه کنیم که نام ساحل ریشهر در گذشته لیان بوده است، باستان‌شناسان و محققان این حقیقت را از طریق خواندن نوشته‌های روی آجر‌های بنای تاریخی دریافته‌اند. بنای تاریخی ساحل ریشهر و در اصل خود این منطقه شاهد اتفاقات مهم و البته گوناگونی در تاریخ خود بوده است به عنوان مثال این منطقه در عهدی از باستان جزو یکی از مهم‌ترین نقاط اتصال تمدن‌های غرب و شرق بوده است.

جاهای دیدنی ساحل ریشهر

نقش ساحل ریشهر در تاریخ

از دیگر وقایع مهمی که در این منطقه رخ داده است، می‌توان به کانون علمی و ادبی بودن آن در زمان ساسانیان اشاره کرد. دانشمندان در زمان ساسانیان کتاب‌های مختلفی در زمینه‌های طبی، فلسفی، نجوم، مذهبی و … در این مرکز نوشته‌اند. از آن‌جایی که خطوط به کار رفته برای نگارش این کتاب‌ها به خط گشتک بود، به نوشته‌های آن گشتک دفتران نیز می‌گفتند. همچنین اردشیر بابکان در زمان حکموت خود شهرهای زیادی را فتح کرده است که ریوارد اردشیر یکی از آن‌ها بوده و ریشهر خلاصه شده نام همین شهر است. این شهر در زمان حکومت ساسانیان به یکی از مهم‌ترین مراکز علمی و ادبی تبدیل شد.

یادبود شوشی ناک و همسرش کریرشه یکی از آثاری است که از زمان ایلامی‌ها در این منطقه باقی مانده است. ایلامیان در عهد قدیم و در این منطقه بناهای باشکوه زیادی ساخته‌اند.

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری ریشهر

همان‌طور که تا اینجای کار متوجه شدید، ساحل ریشهر در جنوب شهر زیبای بوشهر واقع شده است و قدمتی طولانی دارد. شما با سفر به این ساحل زیبا ضمن بازدید از جاذبه‌های زیبا و دیدنی این ساحل، با مردم خونگرم و مهمان‌نواز جنوب کشورمان آشنا می‌شوید. از دیگر جاذبه‌های و فعالیت‌های دل‌انگیز در این ساحل می‌توان به تماشای غروب آفتاب اشاره کرد‌. تصور کنید در کنار ساحل نشسته‌اید و دریایی بیکران با آبی پهناور جلوی رویتان قرار دارد که در افق آن خورشید سوزان و طلایی در حال غروب است. طبیعتا آرامش این لحظه را در هیچ جایی پیدا نخواهید کرد. سفر به این ساحل می‌تواند به شما انرژی روز افزون داده و روحیه شما را برای بازگشت دوباره به کار و زندگی برانگیزد.

در سفر به بوشهر بدانید:
فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر

آشنایی با تفریحات رایگان ریشهر

ساحل ریشهر تفریحات کوچک و بزرگ زیادی را برای افراد مختلف ترتیب داده است به عنوان مثال اگر شناگر ماهری هستید و یا به شنا کردن علاقه دارید، می‌توانید در قسمت کم عمق ساحل خلیج فارس در ریشهر به آب‌تنی و یا شنا بپردازید. قسمت‌های کم عمق خلیج به گونه‌ای هستند که حتی کودکان نیز می‌توانند با احتیاط و تحت نظر والدین خود در آب شنا کنند. خوشبختانه ساحل ریشهر برای گردشگرانی که به صورت اکیپی و یا تیمی یه مسافرت آمده‌اند نیز تفریحاتی مهیا کرده است که از جمله می‌توان به زمین‌های والیبال اشاره کرد که در کنا منظره زیبای ساحل و آب می‌تواند تجربه بازی جالبی برای شما به ارمغان بیاورد.

از دیگر کارهای جالب که شما می‌توانید انجام دهید این است که‌ از صدف‌های زیبا و رنگارنگ ساحل ریشهر جمع‌آوری کرده و برای عزیزانتان به یادگاری ببرید. قدم زدن در ساحل نرم و شنی خلیج فارس نیز می‌تواند آرامشی تکرار نشدنی به شما هدیه دهد. در این میان اگر احساس گرسنگی کردید، می‌توانید در یکی از رستوران‌های جنوبی این ساحل خودتان را به یک غذای دریایی مهمان کنید.

دیدنی های ساحل ریشهر

ساحل ریشهر معروف‌ترین ساحل بندر بوشهر است و اگر کسی بخواهد به تفریحاتی همچون شنا کردن و یا دیگر تفریحات ساحلی بپردازد، ساحل ریشهر بهترین و مناسب‌ترین گزینه برای او است. شما می‌توانید در این ساحل زیبا، یک روز به یادماندنی در کنار خانواده خود سپری کنید. همان‌طور که گفتیم ساحل ریشهر علاوه بر داشتن زیبایی‌های دیدنی، فضای ساحلی و شنی دارد که به افراد اجازه شنا کردن می‌دهد. این ساحل اندکی بالاتر از سطح آب دریا قرار دارد در نتیجه شما برای ورود به آب باید از پله‌ها بالا بروید. پارک اطراف ساحل ریشهر برای انجام تفریحات و پیک‌نیک در کنار خانواده بسیار مناسب است.

 

جاهای دیدنی اطراف ساحل ریشهر

برای سفر به بوشهر و تماشای ساحل ریشهر، انتخاب های دیگری هم برای کسب تجربه های جدید دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

دهکده گردشگری

یکی از اماکن دیدنی که در اطراف ساحل ریشهر وجود دارد، دهکده گردشگری است که مجموعه‌ای تفریحی و ساحلی در اطراف خلیج فارس به حساب می آید. از جمله امکانات این مجموعه می‌توان به دریاچه، قایق‌سواری، آلاچیق‌های چند طبقه، رستوران و کافی شاپ، پیست دوچرخه‌سواری، شترسواری و پیاده روی اشاره کرد. البته ناگفته نماند که دهکده گردشگری نیز همانند ساحل ریشهر، ساحلی زیبا و شنی برای پیاده روی و یا شنا کردن دارد.

عمارت ملک بوشهر

عمارت ملک بوشهر تنها در سه کیلومتری ساحل ریشهر قرار دارد که بنای قدیمی به جای مانده از عهد قاجار است. قسمت تاریخی بوشهر از دیگر اماکن دیدنی اطراف ساحل ریشهر است و بافت تاریخی آن به زمان پادشاهی نادرشاه افشار بر می‌گردد. به این صورت که در آن زمان، نادرشاه در خور شرقی بوشهر معروف به خور نادری، پایگاهی دریایی احداث کرد و از آن به بعد روستای کوچک ماهیگیری بوشهر به بندری بسیار مهم تبدیل شد. در ادامه رونق و آبادانی در این بندر روز به روز بیشتر شد. عمارت ملک بوشهر توسط تاجری ساخته شده است که به سفر فرانسه رفته بوده و در آن‌جا از کاخ ورسای بازدید کرده است. در نهایت به کمک تلاش‌های او و معماران فرانسوی، عمارتی به این باشکوهی در ایران ساخته شده است. متاسفانه این عمارت، در زمانی توسط انگلیسی‌ها اشغال شد و تا مدت‌ها در دست آن‌ها باقی ماند. در دوران رضاشاه نیز از این عمارت به عنوان خوابگاه استفاده کردند. به همین علت قسمت‌هایی از این عمارت خراب شده است. توجه داشته باشید که امروزه تنها بخش بیرونی این عمارت برای گردشگران قابل بازدید است.

گنبد نمکی

از دیگر اماکن جذاب و دیدنی در اطراف ساحل ریشهر می‌توان به گنبد نمکی جاشک اشاره کرد که دیدن آن خالی از لطف نیست. این مکان کوهستانی بوده و شما می‌توانید در این منطقه کوه، غار و آبشاری از نمک را مشاهده کنید که عظمت آن‌ها چشم هر بیننده‌‌ای را به وجد می‌آورد.

گنبد نمکی بوشهر

قلعه نصوری سیراف

قلعه نصوری سیراف نیز منطقه‌ای است که می‌توانید پس از گشت و گذار در ساحل ریشهر به آن‌جت بروید. این قلعه دو بخش دارد و بسیار زیبا است. به این صورت که شما می‌توانید به بالای قلعه بروید و منظره زیبای دریا را تماشا کنید.

بازارهای محلی

همچنین شما می‌توانید به بازارهای محلی بوشهر نیز بروید و از صنایع دستی بوشهر، میگو، ماهی و دیگر آبزیان خریداری کنید. البته خرما و دیگر محصولاتی از این دست، به راحتی در بازارهای بوشهر یافت می‌شود و شما می‌توانید به عنوان سوغاتی برای عزیزانتان تهیه کنید.

موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس

در دو و نیم کیلومتری ساحل ریشهر، موزه دریا و دریانوردی خلیج فارس قرار دارد که برای علاقه‌مندان به کشتی و یا کشتی‌رانی می‌تواند بسیار جذاب باشد. این منطقه در گذشته کنسولگری انگلیس بوده و بر همین علت نیز نمای بیرونی موزه نیز بسیار دیدنی است. به طوری‌که قدمت این بنا به دوران پادشاهی ناصرالدین شاه و قاجار باز می‌گردد. چهل شناور از جمله کشتی‌ها و برخی از زیردریایی‌ها در بخش بیرونی موزه و نقشه‌های قدیمی دریانوردی، لنج‌ها، ماکت‌هایی از کشتی‌ها و … در بخش درونی موزه قرار گرفته است. از جمله این کشتی‌ها می‌توان به کشتی پرسپولیس اشاره کرد که قدمت آن به بیش از صد سال پیش باز می‌گردد و البته ناگفته نماند که اولین ناو جنگی و مدرن است که کشورمان ایران از آن در طی عملیات‌های مختلف استفاده کرده است.

 

سوغات ساحل ریشهر بوشهر

ار سوغاتی‌های جذاب و بسیار خوشمزه ساحل ریشهر بوشهر می‌توان به خرما و پنیر نخل اشاره کرد که می‌توانند در نوع خود سوغاتی بسیار خوبی برای عزیزانتان باشند. البته حصیر، کاه و زنبیل از جمله صنایع دستی شهر بوشهر است که می‌توانید به عنوان سوغاتی تهیه کنید. اگرچه شما ‌می‌توانید با مراجعه به بازارهای این شهر، میگو و یا ماهی تازه صید شده خریداری کنید و تجربه خوردن غذای دریایی سالم را به دست آورید.

مسیر دسترسی به ساحل ریشهر بوشهر

همان‌طور که گفتیم ساحل زیبا و تماشایی ریشهر در جنوب بندر بوشهر قرار دارد. شما به چند طریق می‌توانید به این ساحل زیبا دسترسی پیدا کنید. توجه داشته باشید که روزانه از مراکز بسیاری نظیر استان تهران، شهر کرد، شیراز، اصفهان، بندرعباس، قم و اهواز اتوبوس‌هایی به مقصد بوشهر حرکت می‌کنند. در نتیجه راه اول برای شما، استفاده از اتوبوس است.

اگر ترجیح شما هواپیما است، راه دوم پیش روی شما برای سفر به ساحل ریشهر، هواپیما است. از شهرهای تهران و بندرعباس، در طول هفته و در روزهای خاصی، هواپیماهایی به مقصد شهر بوشهر وجود دارند. راه آخر و سوم نیز، استفاده از وسيله شخصی است که این راه نیز می‌تواند تفریحاتی بیشتری برای شما به ارمغان بیاورد.

درنهایت که به روش‌های مختلفی به بندر بوشهر قدم گذاشتید، مقصد بعدی شما ساحل ریشهر است. اگر بخواهیم به طور دقیق آدرس ساحل ریشهر یا ساحل لیان را برای شما ذکر کنیم، باید بگوییم؛ بوشهر، جنوب منطقه باستانی ریشهر. این منطقه به طور دقیق در جنوب غربی بوشهر واقع شده و حدود ۳ کیلومتر از مرکز شهر بوشهر فاصله دارد.

ناگفته نماند که اگر برای سفر به بوشهر، اتوبوس را انتخاب کرده اید، بهتر است ابتدا به خیابان طالقانی بروید، این خیابان را که درست از کنار فرودگاه بین‌المللی بوشهر می‌گذرد، تا آخر ادامه دهید و در نهایت به بلوار شهدای نیروی دریایی وارد شوید. در این بلوار نیز به قدری جلو بروید که به میدان برسید و از آن‌جا وارد خیابان علمدار شوید. انتهای این بلوار و بیمارستان تامین اجتماعی را رد کنید. شما در نهایت به یک زمین چمن می‌رسید که خروجی آن خیابان ریشهر است. انتهای خیابان ریشهر به ساحل زیبای ریشهر ختم می‌شود.

 

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به ساحل ریشهر بوشهر

طبيعتا پس از گشت و گذار و انجام تفریحات در ساحل ریشهر به مکانی نیاز خواهید داشت که شبی پر از آرامش داشته باشید و استراحت کنید. اگر اهل چادر و کمپ زدن هستید، می‌توانید در پارک اطراف ساحل، به اقامت بپردازید. یا اگر به دنبال هتل هستید، هتل‌های زیر در نزدیکی ساحل ریشهر قرار دارند؛

  • هتل دلوار  بوشهر در فاصله ۹ کیلومتری ساحل قرار دارد.
  • هتل پرواز بوشهر در فاصله ۸ کیلومتری ساحل قرار دارد.
بهترین اقامت در بوشهر با مطالعه:
بهترین هتل های بوشهر، سرزمین آفتاب را بشناسید

بهترین زمان سفر به ریشهر بوشهر

همان‌طور که در ابتدا نیز گفتیم، شهر بوشهر به علت این‌که اندکی بالاتر از سطح دریا قرار دارد و به مدار راس السرطان نزدیک است، آب و هوای گرم و شرجی دارد، بادهای گرمی در این منطقه می‌وزد و میزان بارش کم است. هر چند که دمای بوشهر سالانه از صفر تا ۴۲ درجه سانتی‌گراد متغیر است ولی معمولا روزهای گرم آن زیاد است و به طور خلاصه می‌توان گفت که میانگین دمای هوا در این منطقه حدو ۲۵ درجه سانتی‌گراد است. در نتیجه بهترین موقع سفر به ساحل ریشهر بوشهر از اوایل آذر تا اواسط فروردین است. توجه داشته باشید که هر چقدر دمای هوا مناسب‌تر باشد، شما لذت زیادی از این سفر خواهید برد.

سفری سریع، مطمئن و ارزان با خرید بلیط هواپیما بوشهر از پته…

سخن آخر

ساحل ریشهر بوشهر در جنوب بندر زیبای بوشهر واقع شده است که شما می‌توانید به طرق مختلفی از جمله اتوبوس، ماشین شخصی و هواپیما به این منطقه سفر کنید. قدمت این منطقه به هزاره دوم و قسمتی از هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد. پیاده‌روی در ساحل زیبای ریشهر و تماشای غروب بی‌نظیر آفتاب در این منطقه می‌تواند در لیست یکی از بهترین تجربه‌های شما از این سفر به یادماندنی قرار گیرد. همان‌طور که گفتیم در این مکان و یا در اطراف آن دیدنی‌های بسیار جذابی از جمله عمارت ملک بوشهر، موزه دریا، بازار قدیمی بوشهر، قلعه نصوری سیراف و گنبد نمکی وجود دارد که شما می‌توانید از تک تک آن‌ها بازدید کنید.

 

سوالات متداول

هتل دلوار و هتل پرواز بوشهر

از اوایل آذر تا اواسط فروردین، به علت دمای هوای مناسب، بهترین موقع سفر به ساحل ریشهر بوشهر است.

از سوغات خوشمزه این منطقه می‌توان به خرما و پنیر نخل اشاره کرد. از دیگر صنایع دستی جذاب نیز می‌توان به حصیر، کاه و زنبیل اشاره کرد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید