فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر

استان بوشهر ایرانگردی بوشهر
فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر

چندین سال است که دیگر آهنگ‌ها و موسیقی‌هایی که می‌شنویم رنگ و بوی قدیمی را ندارند. بعضی از آهنگ‌ها هم به قدری سطحی شده‌اند که ارزش گوش کردن ندارند. اما خبر خوش این است که فستیوال موسیقی بوشهر توانسته یک تنه تمام این کاستی‌ها را جبران کند. اگر می‌خواهید بیشتر درباره جشنواره موسیقی بوشهر بدانید، با ما همراه باشید.

بندر بوشهر که در جنوب کشور قرار گرفته، مردمان بسیار خونگرمی دارد. شاید این خون گرمی از آب و هوای گرم بوشهر است که حتی در زمستان هم این شهر بندری را به یکی از مقاصد اصلی سفر گردشگران تبدیل کرده است. اما موسیقی هم یکی از اجزای جدا نشدنی زندگی مردمان بوشهر است. علاقه آن ها به ساز و آواز، موسیقی و نی‌انبان را می‌توانید در جشنواره موسیقی کوچه که هر ساله در بافت تاریخی بوشهر در عمارتی قدیمی برگزار می‌شود، بهتر درک کنید.

حتماً که نباید در سفر به بوشهر، خرمای معروف بوشهر و صنایع دستی مانند حصیر بافی را به سوغات ببرید. سوغاتی بوشهر می‌تواند نواهای محلی موسیقی باشد که در جشنواره موسیقی کوچه در خاطرتان ثبت می‌کنید و از بوشهر به یادگار می‌برید.

برای رفتن به بوشهر، هم می‌توانید مسیرهای پرپیچ خم زمینی را انتخاب کنید و با اتوبوس به بوشهر سفر کنید. هم می‌توانید با خودروی شخصی خودتان بیشتر از 15 ساعت در راه باشید تا به بوشهر برسید. البته راه ساده‌تری هم هست و آن هم خرید بلیط هواپیما بوشهر و سفر به این شهر بندری است. پرواز شما نهایتاً یک و نیم الی دو ساعت طول می‌کشد. بنابراین خیلی راحت می‌توانید راهی بوشهر شوید و در اقامتگاه‌هایی چون اقامتگاه‌های بوم گردی بوشهر، ویلاهای ساحلی یا هتل‌های معروفی مانند هتل ناکو، هتل سیراف، هتل هیرون، هتل درسا و هتل جهانگردی اقامت کنید. پس از یک استراحت کوتاه هم می‌توانید خودتان را برای شرکت در جشنواره موسیقی کوچه آماده کنید که در ادامه بیشتر درباره آن صحبت می‌کنیم.

فستیوال موسیقی

 

تاریخچه برگزاری فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر

چند سالی است که یک جشنواره موسیقی محلی به همت هنرمندان خوش ذوق ایرانی در بندر بوشهر برگزار می‌شود. این جشنواره موسیقی که اولین بار در سال ۱۳۹۶ و در روز بوشهر فعالیت خود را آغاز کرد، توانست توجه بسیاری از هنرمندان را از سراسر کشور به خود جلب کند. بنیانگذاران این فستیوال موسیقی احسان و ادریس عبدی‌پور و هنرمند شناخته شده کشور، محسن شریفیان بودند. این جشنواره از سال ۱۳۹۶ تاکنون در بندر بوشهر برگزار می‌شود. اما چند سالی به خاطر شیوع بیماری کرونا تعطیل شده بود.

استقبال گرم هنرمندان از این فستیوال موسیقی باعث شد تا برگزارکنندگان این جشنواره برای حفظ هرچه بیشتر میراث خوانندگی و نوازندگی محلی در ایران تلاش کنند. این فستیوال موسیقی که یک بار هم در سال ۲۰۱۶ در کشور هندوستان و شهر بمبئی برگزار شده، یکی از جشنواره‌های موسیقی مورد علاقه هنرمندان محلی است.

فستیوال موسیقی بوشهر بدون دریافت هیچگونه کمک از سازمان‌های دولتی یا ارگان‌های مهم کشور فعالیت خود را انجام می‌دهد. همچنین برگزارکنندگان این مراسم هیچ دستمزدی برای خود دریافت نمی‌کنند. بلیط‌هایی هم که در این مراسم فروخته می‌شود، برای پرداخت دستمزد گروه‌های موسیقی و هزینه‌های برگزاری مراسم استفاده می‌شود.

آدرس جشنواره موسیقی بوشهر: بوشهر- خیابان انقلاب- خیابان کلیسا- کوچه روبروی نانوایی- کافه حاج رئیس

فستیوال موسیقی کوچه

زمان برگزاری فستیوال موسیقی کوچه بوشهر

در بخش تاریخچه جشنواره موسیقی بوشهر گفتیم که برگزاری این جشنواره هر ساله در روز بوشهر آغاز می‌شود. روز 18 اسفند در تقویم ایرانی مصادف با روز بوشهر است و این فستیوال نیز از نوزدهم اسفند به مدت ۶ روز برگزار می‌شود. افرادی که قصد داشته باشند به بوشهر سفر کنند به خاطر شور و هیجان این فستیوال موسیقی، تاریخ سفر را طوری برنامه‌ریزی می‌کنند که در یک هفته برگزاری فستیوال موسیقی کوچه در بوشهر باشند.

محل برگزاری فستیوال موسیقی کوچه

در خیابان کلیسا بوشهر یک کافه قدیمی وجود دارد که به کافه حاج رئیس معروف است. فستیوال موسیقی در این کافه برگزار می‌شود و هنرمندان، نوازندگان و خوانندگان بسیاری برای شرکت در جشنواره موسیقی در این کافه جمع می‌شوند. تمام موسیقی‌ها و آوازهایی که در این فستیوال اجرا می‌شوند، شاد و هیجان انگیز هستند. از موسیقی‌های محلی بوشهری گرفته که صیادان هنگام صید ماهی می‌خوانند تا آهنگ‌های شاد بوشهری که مناسب رقص‌های بندری هستند. اگر طرفدار موسیقی اصیل شاد ایرانی هستید با خرید یک بلیط هواپیما راهی بوشهر شوید و این فستیوال موسیقی را از نزدیک تماشا کنید. بهتر است قبل از سفر اطلاعات دقیق درباره فستیوال موسیقی بوشهر داشته باشید. چرا که ممکن است بعضی از فصل‌های سال این فستیوال در کوچه‌های دیگر بوشهر برگزار شود.

نکات مهم درباره فستیوال موسیقی کوچه بوشهر

شرکت در فستیوال موسیقی بوشهر فرصتی است که عاشقان هنر هیچگاه آن را از دست نمی‌دهند. در این فستیوال موسیقی، آهنگ‌هایی خوانده می‌شود که صیادان در حال تلاش و صید ماهی می‌خوانند و یا در حال پارو زدن زمزمه‌هایی آهنگین دارند که از دل آداب و رسوم این مردم برآمده است. شور و هیجان آهنگ‌های بندری که همه را به رقص می‌آورد نیز از دیگر ویژگی‌های موسیقی محلی بوشهر است. اگر عاشق نواختن موسیقی به سبک بندری و آوازخوانی هنرمندان جنوبی هستید، توصیه می‌کنیم حتماً در زمان برگزاری کوچه فستیوال موسیقی بوشهر به این بندر سفر کنید. از نکات جالب و ویژگی‌هایی که می‌توان درباره فستیوال موسیقی کوچه عنوان کرد عبارت‌اند از:

فستیوال بوشهر

  • در فستیوال موسیقی بوشهر انواع موسیقی‌ها با سبک‌های مختلف حتی موسیقی‌های خارجی نواخته می‌شوند.
  • برگزاری فستیوال موسیقی کوچه در روز بزرگداشت بوشهر برای جلب توجه مردم به این روز خاص بوده است.
  • از شهرهای مختلف کشور چون کردستان، لرستان، خوزستان، آذربایجان، گیلان و … هنرمندان دیگر هم به فستیوال موسیقی کوچه می‌آیند و هنرنمایی می‌کنند.
  • در این فستیوال کارگاه‌های آموزش موسیقی گیلان، خوزستان، کردستان، لرستان و هرمزگان نیز برگزار می‌شود.
  • برنامه‌های فستیوال موسیقی بوشهر بسیار شاد است و در شش روزی که این فستیوال برگزار می‌شود، خبری از آهنگ‌های غمگین نیست.
  • هیچ ارگان یا سازمان دولتی هزینه برگزاری این فستیوال موسیقی را پرداخت نمی‌کند.
  • موسیقی‌هایی که در فستیوال کوچه برگزار می‌شوند شامل خیام خوانی، نیمه خوانی، شروه خوانی و موسیقی محلی سایر شهرهای کشور می‌شود.

ایده شکل‌گیری و برگزاری فستیوال موسیقی بوشهر

برادران رئیسی اولین بار ایده شکل‌گیری این فستیوال موسیقی را در سر می‌پروراندند. آقای احسان عبدی‌پور که یکی از کارگردانان و فیلم‌نامه نویس‌های خوش ذوق ایرانی است، پس از اینکه مسحور اجرای هنرمندان محلی هرمزگان در کافه لاله اسکندری تهران شدند، تصمیم گرفتند به همراه برادرشان آقای ادریس عبدی‌پور یک رویداد فرهنگی هنری را در بوشهر برگزار کنند و هنرمندان سایر نقاط کشور را نیز در این منطقه گرد هم بیاورند.

آقای عبدی‌پور تصمیم گرفتند که محل برگزاری این فستیوال موسیقی در بافت تاریخی بوشهر و یکی از محل‌های شناخته شده باشد و کجا بهتر از کافه حاج رئیس که هر ساله پذیرای گردشگران بسیاری است و قبلاً هم سابقه اجرای موسیقی در این کافه وجود داشته است.

زمان برگزاری این فستیوال هم هجدهم و نوزدهم اسفند در نظر گرفته شد که به عنوان روز بوشهر در تقویم کشور شناخته می‌شود. کافه حاج رئیس که در ایام نوروز مهمان هنرمندان موسیقی محلی جنوبی کشور است، دو هفته قبل از عید نوروز نیز پذیرای هنرمندان و موسیقی‌دانانی است که از سراسر نقاط کشور برای شرکت در فستیوال موسیقی کوچه به آنجا سفر می‌کنند.

هدف از برگزاری این فستیوال موسیقی نیز کنار هم بودن هنرمندان ایرانی و اجرای قطعه‌های موسیقی محلی است که رفته رفته رو به فراموشی می‌روند. هر ساله نیز پس از اتمام جشنواره گروه هنری به عنوان گروه برتر انتخاب می‌شوند. در سال ۹۶ هم گروه داماهی به عنوان گروه برتر انتخاب شدند. آقای محسن شریفیان خواننده، آهنگساز، نویسنده و نوازنده معروف ایرانی هم یکی از افرادی هستند که در برگزاری این فستیوال به برادران عبدی‌پور کمک کردند.

این هنرمندان شناخته شده کشور به منظور ارائه موسیقی اصیل و ساده ایرانی و احترام به گوش و قلب مخاطبان، این فستیوال موسیقی را برگزار می‌کنند و شور و هیجان را به کوچه پس کوچه‌های بندر بوشهر می‌آورند.

کوچه فستیوال موسیقی بوشهر

انتخاب اقامتگاه برای شرکت در فستیوال موسیقی بوشهر

اگر می‌خواهید در تمام شش روزی که این جشنواره موسیقی در حال برگزاری است در بوشهر بمانید، حتماً باید یک محل اقامت برای خودتان پیدا کنید. درست است که بوشهر هتل‌های بسیار متعددی دارد و اقامتگاه‌های بوم گردی و سوئیت هایی که در سایت‌های اینترنتی وجود دارند، می‌توانند جزو اقامتگاه‌های محبوب مسافران باشند، اما مهم‌تر از همه آن ها هتل سنتی حاج رئیس در بوشهر است که می‌توانید به عنوان اقامتگاه انتخاب کنید.

این هتل که در بافت تاریخی شهر قرار گرفته حدود ۱۰ دقیقه با فرودگاه فاصله دارد و دسترسی خوبی به بازارهای بوشهر، بندر سیراف، اماکن دیدنی چون خانه دهدشتی، خانه کازرونی و موزه دریا و دریانوردی دارد. مهم تر از همه اینکه کافه حاج رئیس میزبان برگزاری فستیوال موسیقی است. اما اگر دیر بجنبید دیگر نمی‌توانید یکی از هفت سوئیت این هتل سنتی را برای اقامت انتخاب کنید. البته نگران نباشید به‌جز هتل حاج رئیس که نهایتاً ظرفیت ۳۵ گردشگر را دارد، می‌توانید هتل‌های دیگر را هم انتخاب کنید که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم.

  • هتل جهانگردی دلوار
  • هتل پلاس
  • هتل ناکو
  • اقامتگاه سنتی همیشه سبز

 

فستیوال موسیقی بوشهر

معرفی رستوران‌های اطراف فستیوال موسیقی

شاید از شنیدن نواها و آواهای قدیمی و موسیقی شاد لری، کردی و بندری خسته نشوید، اما قطعاً گرسنه می‌شوید و نیاز دارید در یکی از کافه‌ها و رستوران‌های اطراف تجدید قوا کنید و یک غذای خوشمزه جنوبی را هم امتحان کنید.

یکی از بهترین رستوران‌ها همین کافه و رستوران حاج رئیس است که در داخل همان عمارت از مهمانان فستیوال پذیرایی می‌کند. اکثر غذاهای خوشمزه جنوبی در رستوران این عمارت سرو می‌شوند و حتی می‌توانید قهوه و چای بعد از غذا را هم در کافه حاج رئیس میل کنید و اصلاً از عمارت خارج نشوید. اما رستوران‌های دیگری هم هستند که کیفیت غذای بسیار خوبی دارند. در بعضی از این رستوران‌ها هم موسیقی زنده پخش می‌شود. این رستوران‌ها عبارت‌اند از:

  • رستوران رافائل
  • رستوران میداف
  • رستوران قوام

کلام پایانی

بهترین زمان سفر به بوشهر اوایل اسفند تا نیمه‌های اردیبهشت است. اما به خاطر برگزاری فستیوال موسیقی بوشهر با نام کوچه، در هجدهم اسفند ماه تعداد گردشگرانی که برای خرید بلیط هواپیما و سفر به بوشهر در اسفند ماه اقدام می‌کنند، افزایش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید علاوه بر جاذبه‌های طبیعی و جاهای دیدنی بوشهر، فرصت شنیدن موسیقی‌های زیبای بندری را هم داشته باشید، جشنواره موسیقی کوچه بوشهر را از دست ندهید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام آفرین بر شما و برگزار کنندگان این فستیوال . گروه ما در استان کردستان شهرستان سنندج به عنوان شهر خلاق موسیقی با افتخار علاقمند به اجرای قطعات شاد موسیقی کردی جهت به اشتراک گذاشتن موسیقی کردی در آن دیار میباشد . چنانچه شما نیز علاقمند باشید گروه خوب و شاد ارغنون در خدمت شما عزیزان میباشد.

    آیا مفید بود؟