جاهای دیدنی بهشهر؛ ماجراجویی تمام‌عیار در تاریخ و طبیعت

ایرانگردی مازندران
جاهای دیدنی بهشهر؛ ماجراجویی تمام‌عیار در تاریخ و طبیعت

استان مازندران با جاذبه های دیدنی همچون جنگل لفور، دریاچه ولشت و جاهای دیدنی نوشهر و … هر ساله میزبان گردشگران زیادی است؛ اما اگر قصد سفر به این خطه سرسبز شمالی کشورمان را دارید حتما از بهشهر هم دیدن کنید. بهشهر یکی از شهرهای استان مازندران است که شاید بسیاری از افراد، نام آن را شنیده باشند، ولی به‌سادگی از کنار آن گذر کرده‌اند. این شهر همانند دیگر شهرهای استان مازندران و اصولا شمال کشورمان ایران، طبیعتی سرسبز، ولی منحصربه‌فرد دارد؛ از این جهت منحصربه‌فرد است که به هر ترتیب، حتی اگر بعضی مناطق شبیه به هم باشند، ولی باز هم خط تمایز آن‌ها مشخص است. شهر بهشهر علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی و سرسبزش، دارای چندین مجموعه آثار تاریخی زیبا از جمله کاخ صفی‌آباد و باغ عباس‌آباد که به دوره شاه عباس صفوی تعلق دارند. روستاها، غارها، آبشارها، تالاب‌ها و دریاچه چهارفصل بهشهر، همگی دو چشم بیننده را به حیرت وامی‌دارند. البته شهر بهشهر از نظر مذهبی و فرهنگی نیز آثاری در خود جای داده است و بقعه امامزاده قاسم و بی‌بی زینب برای اهالی بهشهر اهمیت زیادی دارند. حال اگر سفر به شمال کشور و بازدید از استان مازندران را در برنامه‌های خود جای داده‌اید؛ پس در ادامه با ما در پته همراه باشید تا شما را بیشتر با این شهر سبزپوش آشنا کنیم.

موقعیت جغرافیایی و مسیر دسترسی به بهشهر

بهشهر در شمال ایران و شرق استان مازندران قرار دارد و در مرز گلستان و مازندران است. در شمال این شهر، تالاب میانکاله، از سمت شرق به شهرستان گلوگاه راه دارد و در غرب بهشهر، دو شهر ساری و نکا قرار دارند. سمت جنوب شهر بهشهر را نیز رشته‌کوه‌ البرز و شهرستان دامغان قرار دارند. این شهرستان از نظر جغرافیایی به سه بخش مرکزی، یانه‌سر و گلوگاه تقسیم می‌شود.

شهر بهشهر حدود 40 کیلومتر با مرکز استان مازندران یعنی شهر ساری فاصله دارد. شهر بهشهر پس از شهرهای ساری، بابل، آمل، قائمشهر، جزو پرجمعیت‌ترین شهرهای استان مازندران است. برای رفتن به بهشهر دو مسیر وجود دارد؛ یکی مسیر جاده هزار و دیگری نیز مسیری است که از جاده دماوند-فیروزکوه می‌گذرد.

به‌دلیل دوری این شهر از جاده چالوس، رفتن به این شهر از طریق جاده چالوس پیشنهاد نمی‌شود. دو مسیر دسترسی به بهشهر عبارتند از:

  1. مسیر اول از مبدا تهران به سمت پردیس شروع می‌شود تا وارد جاده هزار شوید. در طول این مسیر به‌ترتیب از پارک جنگلی لار، بابل، آمل، ساری، قائمشهر و نکا می‌گذرید. مسافت مسیر حدود 299 کیلومتر است و با سرعت متوسط طی 4 الی 5 ساعت به مقصد می‌رسید.
  2. مسیر دوم از مبدا تهران به سمت فیروزکوه شروع می‌شود. در مسیر این جاده از دماوند و فیروزکوه، ساری، قائمشهر و نکا عبور می‌کنید تا به مقصد برسید. مسافت مسیر دوم حدود 320 کیلومتر است و حدود 4.5 الی 5.5 ساعت برای رسیدن به مقصد زمان لازم است.

همچنین برای رفتن با قطار و هواپیما به بهشهر، می‌توانید به فرودگاه و ایستگاه راه‌آهن سفر کنید و از آنجا تا ساری که حدود 40 کیلومتر است، سوار اتوبوس‌های ساری-بهشهر شوید.

بهشهر مازندران

بهترین زمان سفر به بهشهر

آب و هوای بهشهر همانند بسیاری از شهرهای شمال، مرطوب و معتدل است. زمستان‌های بهشهر تا 1- درجه سانتی‌گراد پایین می‌آید و تابستان‌هایش تا 36 درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود. بدین ترتیب زمستان‌های بهشهر، سرد و طاقت‌فرسا و تابستان‌هایش گرم و نفس‌گیر است. اما بهترین زمان برای سفر به بهشهر دو فصل بهار و پاییز است که آب و هوای نسبتا معتدل و خنکی دارند.

 

جاذبه‌های طبیعی و طبیعت‌گردی در بهشهر

جاذبه های طبیعی بهشهر بسیار متنوع و جذاب هستند و مسافران را مشتاق به گشت و گذار بیشتر در این شهر زیبا می‌کنند. روستاهای اطراف بهشهر، جنگل‌ها، آبشارها، تالاب‌ها، چشمه‌ها، غارها و دریاچه عباس‌آباد، می‌توانند به اهداف اصلی طبیعت‌گردان شمال شهر تبدیل شوند. در ادامه لیستی از این جاهای دیدنی بهشهر و طبیعت بکر آن را آماده کرده‌ایم.

روستای یخ کش

اولین جای دیدنی بهشهر در واقع یک روستای قدیمی در فاصله 40 کیلومتری بهشهر است که روستای یخ‌کش نام دارد. این روستا در منطقه حفاظت شده هزار جریب قرار دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم، ولی نکته حائز اهمیت این روستا وجود جنگل‌های هیرکانی در بخش شمالی آن است. شما می‌توانید با اقامت در این روستا از امکانات کاملی چون پارکینگ، تلویزیون، کولر، بخاری، آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی بهره‌مند شوید.

همچنین جواب سوال خود را از همین حالا بگیرید و بدانید که شغل بیشتر اهالی این روستا در زمان قاجار یخ‌فروشی بوده است و آن‌ها را بدین سبب یخ‌کش نامیده‌اند؛ به‌همین‌دلیل نسبت فامیلی بیشتر مردم این روستا یخ‌کش است و از دیگر مناطق نزدیک به این روستا می‌توان به بندرگز، خلیل‌شهر و رستم‌کلا اشاره کرد.

آبشارهای معروف اطراف این روستا با نام‌های سمبی و یانه‌سر از جاذبه‌های طبیعی اطراف این روستا هستند که بازدید از آن‌ها بهترین تصمیم ممکن در فصل تابستان است. درختان سر به فلک کشیده افرا، ممرز، سرخ‌دار و انجیلی و وجود حیوانات اهلی و وحشی چون روباه، گرگ، خرس، پلنگ و انواع پرندگان به طبیعت این روستا روح تازه‌ای بخشیده‌اند.

آدرس روستای یخ‌کش: مازندران، 40 کیلومتری جنوب شرقی بهشهر، ارتفاعات رشته کوه مرز، منطقه هزار جریب

روستای یخ کش

روستای آهنگرکلا

روستای آهنگرکلا یکی از روستاهای خوش آب و هوای اطراف شهر بهشهر است که طبیعت سبز آن سند سفر به این روستا را امضا می‌کند. روستای آهنگرکلا یکی از روستاهای توابع شهرستان بهشهر است که در بخش یانه‌سر و دهستان عشر ستاق قرار دارد. حیوانات جنگل‌های این روستا نیز همانند روستای یخ‌کش متنوع هستند و حیواناتی چون پلنگ، خرس، گوزن، گرگ، شغال، خرگوش و گربه وحشی زندگی می‌کنند.

آدرس روستای آهنگرکلا: مازندران، بهشهر، بخش بانه‌سر، دهستان عشر ستاق

روستای آهنگرکلا

روستای پاسند

روستای پاسند نه تنها یکی از بهترین جاهای دیدنی شهر بهشهر است، بلکه یک مجموعه کامل از زیبایی‌ها را در خود جای داده است. از جنگل‌های سرسبز و درختان سربلند گرفته تا رودخانه پرآبی که از کنار آن می‌گذرد؛ از آب و هوای معتدل گرفته تا حیوانات متنوعش، همگی این دلایل سبب سرازیر شدن خیل مسافران به این روستا شده است. از جمله حیوانات این روستا نیز می‌توان به پلنگ، خرس، گرگ و روباه اشاره کرد. در ارتفاعات این روستا نیز پرندگانی چون عقاب و شاهین و در جنگل‌های سبزش نیز پرندگانی چون هدهد، کرکس و بلدرچین زندگی می‌کنند.

آدرس روستای پاسند: مازندران، بهشهر، بخش مرکزی، دهستان پنج‌هزاره

روستای پاسند بهشهر

منطقه حفاظت‌شده هزار جریب

همانطور که قبل‌تر به منطقه هزار جریب اشاره کردیم؛ این منطقه یک محدوده حفاظت‌شده است که به‌دلیل داشتن منابع طبیعی ملی و مختلف، تنوع گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی و دره‌های پرآب همچون یک گنجینه از آن مراقبت می‌شود. البته این بدان معنا نیست که ورود به این منطقه ممنوعه است، بلکه فقط از این منطقه در برابر آسیب‌های طبیعی و غیرعمدی و تهدیدهای انسانی حفاظت می‌کنند.

از طرفی منطقه حفاظت‌شده هزار جریب تماما مختص به استان مازندران و شهرستان بهشهر نیست و بخشی از این منطقه در استان سمنان قرار دارند. منطقه هزار جریب بسیار پهناور است و وسعت 6195 هکتاری آن، گویای این موضوع است. این منطقه به‌دلیل قرارگیری در ارتفاعات کوهستان، دارای آب و هوای نیمه‌معتدل و مرطوب است. هزار جریب را از زمان‌های گذشته به دو بخش دودانگه و چهاردانگه تقسیم کرده‌اند که بخش چهاردانگه آن بیشتر مورد توجه قرار گرفته است. چهاردانگه سورتیجی، چهاردانگه مسعودالملک و چهاردانگ شهریاری سه بخش چهاردانگه هستند.

از جمله حیواناتی که در این منطقه زندگی می‌کنند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خرس قهوه‌ای
  • پلنگ
  • روباه
  • مرال (نوعی گوزن قرمز یا گاو کوهی)
  • شوکا (کوچکترین گوزن ایران است که رنگی قهوه‌ای مایل به قرمز دارد)
  • پازن (بز کوهی)
  • گراز
  • شغال
  • گربه وحشی
  • تشی (نوعی جانور خاردار جونده است که شباهت زیادی به جوجه تیغی دارد)
  • سمور جنگلی
  • کبک
  • تیهو (نوعی کبک کمیاب)
  • توکا (نوعی گنجشک)
  • دلیجه (نوعی شاهین)
  • سارگپه (نوعی پرنده شکاری شبیه عقاب)
  • رودک (گورکن)

از جمله درختانی که در این منطقه وجود دارند نیز می‌توان به درختان بلوط، ممرز، شمشاد، انجیلی، راش، زرشک، ازگیل کوهی، آلوچه و سیب وحشی اشاره کرد. همچنین گیاهان دارویی آویشن و گل‌گاوزبان در این منطقه رشد می‌کنند. اقامتگاه بوم‌گردی نگین هزار جریب در روستای غریب نزدیک‌ترین اقامتگاه به این منطقه است.

آدرس منطقه حفاظت‌شده هزار جریب: مازندران، جنوب شرقی بهشهر

منطقه حفاظت‌شده هزار جریب

غار هوتو و کمربند

یکی دیگر از جاهای دیدنی بهشهر، غارهای هوتو و کمربند است که برای کاوشگران و ماجراجویان نقطه عطف این منطقه محسوب می‌شود. این غارها در روستای تروجن (شهیدآباد) از توابع بهشهر و در فاصله 50 متری روستا قرار دارند. غارهای هوتو و کمربند دو دهانه دارند و به‌همین دلیل است که دو نام دارند. در سقف غار یکی از غارها نیز سوراخی وجود دارد که می‌تواند به‌عنوان ورودی محسوب شود.

پیدایش اسکلت‌هایی با قدمت 10 هزار ساله نشان‌دهنده ارزش تاریخی این غار است و بدین سبب تاریخ‌شناسان و انسان‌شناسان این غار را به نوعی دیگر مشاهده می‌کنند. اما نکته حائز اهمیت این است که ما ایرانیان گویی در گذشته هم دستمان به جایی بند نبوده است و یک گروه باستان‌شناسی آمریکایی بین سال‌های 1327 تا 1329 در کاوش‌های خود، این غار را کشف کرده‌اند.

این گروه باستان‌شناسی به رهبری پروفسور Carleton Stevens Coon آمریکایی، از اساتید برجسته دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا، اسکلت‌های درون غار را پیدا کرده‌اند. شاید پیدایش اسکلت زن و نوزاد در آغوشش مهم‌ترین و حیرت‌انگیزترین نشانه این غار باشد. همچنین تعدادی پارچه از پشم گوسفند و بز کشف شده است که قدمتی بیش از 6500 سال دارند.

آدرس غار هوتو و کمربند: مازندران، بهشهر، روستای تروجن

غار هوتو و کمربند

غار علی‌تپه

غار دیگری نزدیک غار هوتو و کمربند قرار دارد که غار علی‌تپه نام دارد که نامش از روستای نزدیک به آن گرفته است. آثار کشف‌شده در این غار به دوران پارینه سنگی یعنی حدود 3 میلیون سال پیش و 8 هزار سال پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد. غار علی‌تپه در زمان‌های گذشته محل زندگی انسان‌ها بوده است؛ ولی در موازات با آخرین دوره یخبندان، حدود 9300 سال پیش، بخش‌های زیادی از غار تخریب می‌شود و مردم به ناچار این محل را ترک می‌کنند. کاوش در این غار ممکن است برای بسیاری از افراد عادی چالش‌برانگیز باشد و برای بازدید حتما با تجهیزات کامل و یک راهنما همراه خود داشته باشید.

آدرس غار علی‌تپه: مازندران، بهشهر، روستای علی‌تپه، نزدیک دریای خزر

غار علی‌تپه

دریای چهارفصل

دریای چهارفصل دریایی در واقع بخشی از قسمت پایینی دریای خزر است که حول شبه جزیره میانکاله قرار دارد. وجود جزیره میانکاله سبب شده است تا در این دریا خبری از موج‌های خروشان و پرتلاطم نباشد. البته براساس روایات اخیرا امکان بازدید از دریای چهارفصل سلب شده است، پس قبل از رفتن به طرف دریا از صحت این مطلب مطلع شوید.

آدرس: مازندران، بهشهر، خیابان امام خمینی، 12 کیلومتری جاده دانشگاه علم و فناوری مازندران

دریای چهارفصل بهشهر

چشمه پلنگ خیل

چشمه پلنگ‌خیل یکی از جاهای دیدنی بهشهر است که در نزدیکی کاخ صفی‌آباد واقع شده است که یکی از بناهای تاریخی بهشهر است. وجود این چشمه در نزدیکی کاخ صفی‌آباد سبب شده است تا آب و هوای خنکی در منطقه پدید آید. معماران برای این امر با استفاده از آبراه‌هایی که از چشمه پلنگ‌خیل به کاخ ‌صفی‌آباد منتهی میشد، مهارت معماری خود را به رخ کشیده‌اند. مردم برای آبیاری زمین‌های کشاورزی خود از آب این چشمه استفاده می‌کنند.

آدرس چشمه پلنگ‌خیل: مازندران، 3 کیلومتری جنوب غربی بهشهر، غرب کاخ صفی‌آباد

چشمه پلنگ خیل

آبشار اسپه او

یکی از جاذبه‌های طبیعی شهر بهشهر آبشار اسپه‌او است که به‌دلیل آب خروشان سفیدش به این نام خوانده می‌شود. اسپه‌او در زبان محلی معمای آب سفید می‌دهد و حوضچه‌های آهکی و پلکانی آن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. آبشار اسپه‌او با ارتفاع بیش از 100 متری از سطح زمین منظره زیبایی در دل جنگل‌های سرسبز منطقه پدید آورده است و آب چشمه از شکاف یک سنگ و درخت قدیمی می‌جوشد. این آبشار در 30 کیلومتری بهشهر و در نزدیکی روستای پاسند قرار دارد. از روستای پاسند باید به‌سمت رودخانه نکا حرکت کنید تا به آبشار اسپه‌او برسید.

آبشار اسپه‌او: مازندران، 30 کیلومتری بهشهر، منطقه هزار جریب، روستای پاسند

آبشار اسپه او

آبشار شرشر

اگر بخواهیم آبشار شرشر بهشهر را برای شما توصیف کنیم، فقط شما را به آوای شُرشُر ارجاع می‌دهیم. آبشار شرشر نیازی به معرفی خاصی ندارد و از نامش مشخص است که با چه پدیده طبیعی روبرو هستید. اگر به بخش یانه‌سر برای بازدید از آبشار شرشر در دل طبیعت بروید و به صدای شرشر آبشار گوش بسپارید، آن زمان بدانید که حق مطلب را ادا کرده‌اید.

آبشار شرشر: مازندران، بهشهر، بخش یانه‌سر

 

آبشار سنگ نو

بازدید از آبشار سنگ نو نسبت به آبشار شرشر با چالش‌هایی همراه است، پس بهتر است تا کفش‌های خود را آماده گشت‌زنی در جنگل‌های سرسبز اطراف بهشهر کنید. از بهشهر تا این آبشار باید حدود دو الی سه ساعت پیاده‌روی کنید و مسیر ماشین‌رو ندارد. در جنگل‌های اطراف این آبشار درختان بلوط وحشی، ممرز، انجیلی و سرخس ریشه دوانده‌اند. علت نام‌گذاری این آبشار به وجود یک سنگ بزرگ زیر آبشار است خلاصه می‌شود و این سنگ تحت فشار زیاد آب همچون یک حوضچه سنگی فرو رفته است. این آبشار در بین اهالی استان مازندران به «سنگ نور» معروف است.  آبشار سنگ نو در اطراف فراش‌محله قرار دارد و پس از بازدید از این آبشار می‌توانید در این محله قدیمی نیز گشت و گذار کنید.

آدرس آبشار سنگ نو: مازندران، جنوب بهشهر ، حوالی فراش‌محله

آبشار سنگ نو

تالاب میانکاله

تالاب میانکاله زیبایی‌های زیاد و متنوعی را در خود جای داده است؛ از شنزارهای ساحلی و مرداب‌‌های جنگلی گرفته تا آبگیرهای تالاب میانکاله، از پرندگان و آبزیان مختلف گرفته تا درختچه‌ها و پوشش گیاهی متنوع. این تالاب محل تخم‌ریزی آبزیان دریای خزر، پناهگاه پرندگان مهاجر زیبایی چون فلامینگو، پلیکان، چلچله و مرغ ماهی‌خوار است. درختچه‌های گز و بوته‌های تمشک این تالاب نیز معروف هستند. این تالاب را به‌دلیل وجود درختان گز، تالاب گز نیز می‌نامند. تالاب میانکاله در واقع بخشی از شبه جزیره میانکاله است و وسعت آن به 100 هزار هکتار می‌رسد.

جالب آنکه در کنوانسیون رامسر که به‌عنوان پیمان نامه بین‌المللی برای حفاظت از تالاب‌ها محسوب می‌شود، نام تالاب میانکاله در صدر لیست و به‌عنوان اولین تالاب ثبت شده است. پیشنهاد می‌شود برای بازدید از این منطقه دوربین عکاسی و دوربین شکاری همراه خود داشته باشید تا پرندگان را از دور تماشا کنید.

آدرس تالاب میانکاله: مازندران، 45 کیلومتری بهشهر، جنوب غربی شبه جزیره میانکاله

تالاب میانکاله

جاذبه های تاریخی بهشهر

عاشقان طبیعت نسبت به دوست‌داران تاریخ و فرهنگ و هنر ذوق و شوق بیشتری برای رفتن به شمال شهر دارند، ولی نمی‌توان از زیبایی‌های بناهای تاریخی چشم‌پوشی کرد. در واقع نام این شهر که بهشهر است را در دوره ساسانیان «تمیشه» آورده‌اند که به‌معنای شهر بوته و تمشک است. بعدها شاه عباس بزرگ صفوی این شهر را که در دوره تیموریان به «کبودجامه» می‌خواندند را به «اشرف‌الملوک» تغییر نام داد. این اسم از نام مادر شاه عباس «خیرالنساء بیگم اشرف‌الملوک» که از طوایف «خرگوران» بود، برگرفته شده است. هرچند سال‌های نه‌چندان دور رضا شاه آن را به‌دلیل عربی بودن واژه اشرف‌الملوک به معادل فارسی آن یعنی «بهشهر» تغییر داد. علت این نام‌گذاری نیز وجود چشمه‌ها و آبشارها، غار، سواحل و جنگل‌های هیرکانی است. بهشهر در فرهنگ لغوی به‌معنای «بهترین و شریف‌ترین شهر» آمده است. در ادامه لیستی از این جاذبه‌های تاریخی که در دوره‌های مختلفی بنا شده‌اند، برای شما آورده‌ایم.

 

کاخ صفی‌آباد

در دوره صفویان و با دستور شخص شاه عباس، کاخ و باغ صفی‌آباد در شهر بهشهر ساخته شد و شاه عباس نام فرزند خود را که علاقه زیادی به وی داشت، بر این بنا نهاد. در طول تاریخ این کاخ بارها به‌دلایل مختلفی چون آتش‌سوزی و حملات افغان‌ها تخریب شد، ولی سال‌ها بعد در دوره رضا شاه دوباره بازسازی شد.

این کاخ در میان باغ سرسبز و در منطقه خوش آب و هوایی ساخته شده است که ابعادی مربعی‌شکل دارد. کاخ دارای دو طبقه بوده و تعداد زیادی اتاق در این کاخ ساخته شده است. این کاخ قبلا دارای نقاشی‌های مختلفی بوده است و متاسفانه امروز خبری از آن نقاشی‌ها نیست. کاخ در قسمت شمالی باغ قرار داشته و دارای یک پلکان کوچک است. هوای این کاخ را با بهره‌گیری از لوله‌های سفالین تنبوشه که از چشمه پلنگ‌خیل آب می‌گیرند، خنک می‌کنند.

آدرس کاخ صفی‌آباد: مازندران، جنوب غربی بهشهر، بلوار هاشمی‌نژاد، خیابان طالقانی، جاده صفی‌آباد

کاخ صفی‌آباد بهشهر

مجموعه تاریخی عباس‌آباد

یکی دیگر از بناهای تاریخی بهشهر در 9 کیلومتری شهر بهشهر قرار گرفته است که باز هم متعلق به دوره صفویان و شاه عباس اول است. این مجموعه تاریخی شامل دریاچه، باغ، سد، کاخ و برج‌های آجری است که به دستور شاه عباس ساخته شده‌اند. برای توصیف زیبایی این مجموعه تاریخی همین بس که کاخی چهارطاق در میان دریاچه‌ای پرآب و در زمینی به وسعت 600 هکتار بنا شده است.

این بنای تاریخی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و از این چه بهتر که برای بازدید از این منطقه نیازی به تهیه بلیط نیست. در میان دریاچه می‌توانید یک آسیاب آبی را نیز مشاهده می‌کنید.

از تفریحات رایج این منطقه می‌توان به قایق‌سواری و اسب‌سواری اشاره کرد و امکاناتی از قبیل سکوهای مخصوص کمپینگ و رستوران‌های مختلف در این منطقه برای بازدیدکنندگان تعبیه شده است.

آدرس مجموعه تاریخی عباس‌آباد: مازندران، 9 کیلومتری بهشهر

 

خانه احمد علی خان هزار جریبی

خانه احمد علی خان هزار جریبی بنایی مستطیلی است که سقف آن با سفال پوشیده شده است. معماری این بنا به سبک معماری دوران قاجار بوده و دو ورودی در طرفین ساختمان برای آن در نظر گرفته شده است. البته بخش شاه‌نشین این خانه دارای تزئینات و گل و برگ‌های بیشتری نسبت به بخش دیگر است و پنجره‌های ارسی آن، طراحی خاصی دارند. این خانه تاریخی در روستای سرخ گریوه از توابع شهرستان بهشهر واقع شده است.

این روستا در فاصله 90 کیلومتری جنوب شرقی بهشهر و در نزدیکی سمنان قرار دارد و به‌عنوان روستای مرزی دو استان مازندران و سمنان محسوب می‌شود. این روستا با چشمه علی دامغان یکی از جاذبه‌های طبیعی با بناهای تاریخی قاجاری، در استان سمنان حدود 1 ساعت فاصله دارد.

آدرس خانه احمد علی خان هزار جریبی: مازندران، 90 کیلومتری جنوب شرقی بهشهر، روستای سرخ گریوه

خانه احمد علی خان هزار جریبی

موزه گوهرتپه

در فاصله 40 کیلومتری جاده ساری-بهشهر، سایت موزه گوهرتپه یکی از راویان تاریخ انسان قرار دارد. این موزه که در واقع یک سایت تاریخی است، به‌عنوان گورستان انسان‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. هزاران سال پیش انسان‌های غارنشین برای دفن مردگان خود از این منطقه کوهستانی استفاده می‌کردند.

در آن دوره تاریخی که افراد اکثرا غارنشین بوده‌اند و زندگی در روستا و شهر هنوز رواج پیدا نکرده بود، انسان‌های ساکن اطراف این محل برای دفن مردگان این محل را پیدا کرده‌اند. سایت موزه گوهرتپه در میان دره‌ها و غارهای قدیمی در دل دشت و جنگل‌های سرسبز قرار دارد. اشیاء قدیمی مختلفی از قبیل ابزارهای سنگی، زیورآلات سنگی چون گردنبند و وسایل سفالی از انسان‌های خفته در این محل کشف شده است.

آدرس موزه گوهرتپه: جاده رستم‌کلا-نکا، 40 کیلومتری جاده ساری-بهشهر

چشمه عمارت

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی بهشهر و استان مازندران در دل خود بهشهر و در نزدیکی کاخ صفی‌آباد قرار دارد. این عمارت در دو طبقه به سبک معماری دوران صفوی ساخته شده است. اما چیزی که معماری این عمارت را از دیگر بناهای تاریخی دوران صفوی متمایز می‌کند، وجود چشمه‌ای در وسط حیاط این عمارت و سیستم آب‌رسانی منحصربه‌فرد آن است. البته در دوره صفوی که پمپ آب وجود نداشت، آب این چشمه با استفاده از لوله‌های سفالین تنبوشه تامین می‌شده است. ابتدا آب به حوضچه طبقه اول انتقال داده میشد و پس از آن آبشاری شکل می‌گرفت که آب آن در حوضچه‌های طبقات زیر و همکف ریخته میشد. جالب آنکه بازدید از چشمه عمارت رایگان است و نیازی به تهیه بلیط نیست.

آدرس چشمه عمارت: مازندران، بهشهر، بلوار شهید هاشمی‌نژاد، خیابان پاسداران

چشمه عمارت

باغ چهلستون اشرف (پارک ملت)

باغ چهلستون اشرف یا باغ شاه که استراحتگاه شاه عباس صفوی بوده است، یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی بهشهر است. شاه عباس از این باغ برای برگزاری ضیافت و پذیرایی از مهمانان خود استفاده می‌کرده است و چه جایی بهتر از این مکان خوش آب و هوا وجود دارد. در اطراف این باغ گودال‌هایی کنده شده است که به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که درون آن‌ها شمع‌هایی قرار گرفته است تا فضای باغ را روشن کنند.

علاقه شاه عباس به مادرش تا حدی زیاد بود که نام مادر خود را چون کاخ صفی‌آباد که اشرف‌الملوک نام داشته است، بر این باغ نیز گذاشته است. این باغ در ابتدا دارای استخر و آبشار بوده است، ولی اکنون این فضاها برای پارک در نظر گرفته شده است. در این باغ که اکنون پارک ملت بهشهر خوانده می‌شود، درختان مختلفی چون انار، نارنج، لیمو، توت، خرمالو، سرو و گل رز کاشته شده است.

آدرس باغ چهلستون اشرف (پارک ملت): مازندران، بهشهر، بلوار شهید هاشمی‌نژاد، ساختمان شهرداری

باغ چهلستون اشرف

آتشکده کوسان

یکی از بناهای تاریخی شهر بهشهر که متعلق به دوران ساسانیان است، آتشکده کوسان است. این آتشکده که در زمان‌های گذشته طوسان خوانده شده است، در دوران ساسانیان و به دستور «کیوس» فرزند ارشد قباد ساسانی بنا شده است. معماری ساختمان این آتشکده به‌صورت مربعی است و با سنگ و ساروج ساخته شده است که در تاریخ 25 اسفند سال 1380 شمسی نیز در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

متاسفانه در اطراف آتشکده کوسان امکانات رفاهی خاصی وجود ندارد و نزدیک‌ترین روستا به این آتشکده روستای آسیاب‌سر است که حداقل دارای سوپرمارکت و سرویس بهداشتی است. آتشکده کوسان در واقع در شمال غربی این روستا بنا شده است.

آدرس آتشکده کوسان: مازندران، بهشهر، شمال غربی روستای آسیاب‌سر

 

خانه شهریاری

خانه شهریاری دوران قاجاری که محل زندگی افراد نظامی بوده است، یکی دیگر از بناهای تاریخی بهشهر است. «سردار رفیع یانه‌سری» اولین شخصی بوده است که در آن سکونت داشته و محل حکومت وی بوده است. سردار رفیع یانه‌سری حاکم شهرهای مختلفی چون شاهرود، استرآباد و بسطام بوده است. البته نام این بنا برگرفته از نام خانواده معروفی بنام «شهریاری» است که بعد از سردار یانه‌سری در این خانه سکونت داشته‌اند.

این خانه در دو طبقه از جنس آجر و خشت ساخته شده است و در و پنجره‌های چوبی زیر سقف شیروانی، نشان‌دهنده طراحی زیبای آن است. این بنای تاریخی در روز 17 اسفند 1381 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید و در سال 1391 مرمت و بازسازی شد. ایوان خانه شهریاری را که بنگرید، می‌توانید آرامشی که در خانه وجود داشته است را تصور کنید. برای بازدید از این خانه باید بلیط تهیه کنید، هرچند هزینه زیادی ندارد.

آدرس خانه شهریاری: مازندران، بهشهر، بخش یانه‌سر

 

کشتی صفوی

کشتی صفوی همانگونه که از نامش مشخص است یک کشتی متعلق به دوران صفوی است و یکی از جاذبه‌های تاریخی بهشهر محسوب می‌شود. هرچند از این کشتی فقط تکه‌های چوبی کمی باقی مانده است، ولی حدود 400 سال پیش وسیله‌ای برای باربری بوده است. اکنون برای بازدید از این کشتی باید به ماسه‌های روستای زاغمرز از توابع شهرستان بهشهر سفر کنید. بندر امیرآباد با مساحتی 60 هکتاری در نزدیکی این کشتی قرار دارد که از سه فاز برنامه‌ریزی‌شده، فاز اول آن فقط کامل شده است.

آدرس کشتی صفوی: مازندران، بهشهر، بندر امیرآباد

جاهای دیدنی بهشهر

قبرستان سفید چاه

قبرستان سفید چاه برخلاف بناهای دیگر که متعلق به شاهان صفوی و قاجاری است، آرامگاه بسیاری از مسلمانان است. قبرستان سفید چاه یکی از اولین گورستان‌های مسلمانان ساخته شده در دوره تیموریان است و اعتقاد مردم محلی بر این است که جسد مردگان خفته در این قبرستان از بین نمی‌روند. البته این باور مردم به هیچ وجه ساخته ذهن‌های خرافاتی نیست و علت از بین نرفتن اجساد به ساختار قبرستان مرتبط است.

خاک زمین قبرستان سفید چاه دارای آهک زیادی است و این موضوع سبب شده است تا اجساد دیرتر پوسیده شوند و حتی در مواردی به‌طور کامل از بین نروند. علت نام‌گذاری این قبرستان، وجود همان آهکی است که خاک قبرستان را سفید رنگ کرده‌اند. این قبرستان قدمتی بیش از 1200 سال دارد و محل دفن افراد مشهور زیادی از قبیل حاکم شمال و فرزندان حضرت موسی بن جعفر (ع) است. این قبرستان سال‌هاست که در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردیده است.

آدرس قبرستان سفید چاه: مازندران، بخش یانه‌سر، روستای سفیدچاه

جاهای دیدنی مذهبی و آرامگاه‌های دیدنی بهشهر

شهر بهشهر اگرچه از نظر مذهبی زیاد غنی نیست و بناهای مذهبی چندانی در آن یافته نمی‌شود؛ ولی با این حال بقعات امامزاده قاسم، بی‌بی زینب و سادات بابلکانی در این شهر قرار دارند. اکنون و با شرایط فعلی نمی‌توان گفت که این بقعات بازدیدکننده زیادی دارند، ولی بااین‌حال افراد معتقدی که از شهر بهشهر بازدید می‌کنند، به این بقعات متبرکه نیز سری می‌زنند.

امامزاده قاسم (ع)

مزار امامزاده قاسم (ع) شاید یکی از مظلوم‌ترین امامزاده‌ها باشد و با اینکه نسبت ایشان با امام موسی کاظم (ع) واضح و مبرهن است، ولی با موج زیاد امامزاده‌هایی که سند معتبری از نسبت آن‌ها وجود ندارد، نادیده گرفته شده است. ایشان در زمان خلافت هارون‌الرشید می‌زیسته است و به شهادت رسیده است. مزار این امامزاده در مسیر روستای ریحان‌آباد قرار گرفته است و امکانات رفاهی مناسبی از قبیل، مسجد الحاقی، زائرسرا و سرویس بهداشتی دارد.

آدرس امامزاده قاسم (ع): مازندران، 8 کیلومتری جاده گلوگاه بهشهر، روستای ریحان‌آباد

بقعه بی‌بی زینب (س)

بقعه متبرکه بی‌بی زینب یکی دیگر از جاهای دیدنی مذهبی شهر بهشهر است که در فاصله 18 کیلومتری بهشهر و در روستای خورشیدکلا قرار گرفته است. این بقعه دارای زائرسرای 5 طبقه‌ای است و فاصله 2 کیلومتری آرامگاه ایشان با جاده گلوگاه سبب شده است تا افراد معتقدی که از جاده می‌گذرند، از این بقعه بازدید کنند. این بقعه حدود 300 سال قدمت دارد. اگرچه نسبت بی‌بی زینب آنچنان مشخص نیست، ولی احتمال نسبت ایشان با امام موسی کاظم را داده‌اند. امکانات رفاهی مختلفی از قبیل مسجد الحاقی، پارکینگ و سرویس بهداشتی برای این آرامگاه در نظر گرفته شده است.

آدرس بقعه بی‌بی زینب (س): مازندران، 18 کیلومتری بهشهر، 2 کیلومتری گلوگاه، روستای خورشیدکلا

 

بقعه سادات بابلکانی

بقعه سادات بابلکانی در واقع مقبره دو سید به نام‌های «امیر کمال‌الدین» و «امیر شمس‌الدین» است که حاکمان طبرستان بوده‌اند. این بقعه معماری مربعی‌شکلی دارد و امکان ورود از چهار طرف آن ممکن است. آجرهای دیواره آن شبیه آتشکده‌های زرتشتی ایران باستان است. این بقعه متبرکه در روستای آسیاب‌سر قرار دارد که تا شهر بهشهر 3 کیلومتر فاصله دارد.

ساعات بازدید: هر روز هفته از ساعت 9 الی 24

آدرس بقعه سادات بابلکانی: مازندران، 3 کیلومتر مانده به بهشهر، روستای آسیاب‌سر، خیابان شهید عامری، میدان شهدا

بقعه سادات بابلکانی

جاهای تفریحی بهشهر

شهر بهشهر علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی فراوانی که دارد، دارای چندین پارک تفریحی مجهز است. در ادامه تعدادی از این پارک‌ها را برای شما آورده‌ایم تا در صورت تمایل به استراحت در این پارک‌ها مستقر شوید.

تفریحات مجموعه عباس‌آباد

عباس‌آباد که در بخش جاذبه‌های گردشگری به معرفی آن پرداختیم، در کنار بناهای تاریخی آن، امکان تفریحات مختلفی را برای گردشگران پدید آورده است. یکی از محبوب‌ترین تفریحات این مکان تاریخی، قایق‌سواری در آب‌های دریاچه آن است که می‌توانید سوار بر قایق به کاوش در این منطقه بپردازید و از نسیم خنک آن لذت ببرید. از طرفی امکان قدم‌زدن، اسب‌سواری و دوچرخه‌سواری در میان باغ وجود دارد.

آدرس مجموعه عباس‌آباد: مازندران، 9 کیلومتری بهشهر

 

پارک ملی پابند

پارک ملی پابند دارای یک طبیعت زیبا و سرسبزی است که تنوع بالای گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی آن سبب افزایش انگیزه در بازدیدکنندگان شده است تا از جای‌جای آن بازدید کنند. این پارک در زمینی به وسعت 26597 هکتار قرار گرفته است. بخشی از این پارک را جنگل‌های هیرکانی تشکیل داده‌اند که با وجود آب و هوای نیمه‌مرطوب بهشهر کاوش در جنگل را لذت‌بخش کرده است. این نکته را فراموش نکنید که در جنگل‌های هیرکانی حیوانات مختلفی از قبیل پلنگ، گرگ و خرس قهوه‌ای زندگی می‌کنند، پس مراقب باشید و تنهایی به دل جنگل نزنید.

آدرس پارک ملی پابند: مازندران، جنوب بهشهر، روستای پابند، منطقه حفاظت‌شده جریب

پارک ملی پابند

تپه نارنج باغ

تپه نارنج باغ در شهر نکا واقع در شرق بهشهر است، ولی اگر از شهر نکا گذر کردید در این پارک توقف کنید. تپه نارنج باغ نه‌تنها یکی از تفریحگاه‌های شهر نکا است، به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی بهشهر نیز می‌توان از آن نام برد. این پارک تفریحی دارای امکانات رفاهی، تفریحی و ورزشی زیادی است. از جمله امکانات تفریحی این پارک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استخر
  • زمین چمن مصنوعی
  • سینما
  • شهربازی کودکان
  • کافه
  • ایستگاه نقاشی کودکان

این پارک تفریحی که یکی از آثار به‌جامانده از دوران پس از ورود به اسلام در ایران است، در روز 11 دی ماه 1380 در فهرست آثار ملی ایران ثبت گردید.

ساعات بازدید: تمامی روزهای هفته از ساعت 12 الی 24

آدرس تپه باغ نارنج: مازندران، مرکز شهر نکا، حاشیه شرقی رودخانه، نرسیده به سیلوی گندم

جاهای دیدنی بهشهر برای خرید (مراکز خرید بهشهر)

مراکز خرید هر شهری برای ساکنین آن شهر و گردشگرانی که از آن شهر بازدید می‌کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. گردشگران می‌توانند برای خرید سوغاتی و امتحان کردن غذاهای محلی بهشهر، از مراکز خرید مختلف آن بازدید کنند. مراکز خرید بهشهر از یکدیگر فاصله زیادی ندارند و می‌توان به یک‌باره از تمام آن‌ها بازدید کرد. در ادامه مهم‌ترین مراکز خرید بهشهر را به شما معرفی می‌کنیم.

مرکز خرید تندیس

اولین مرکز خریدی که قصد معرفی آن را داریم مرکز خرید تندیس است که یک پاساژ لوکس و مدرن در شهر بهشهر است. این پاساژ در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه، صبح‌ها از ساعت 10 الی 13:30 و عصرها از ساعت 17 الی 21 باز است و می‌توانید از آن بازدید کرده و خرید کنید. بازار روز میوه بهشهر، مجتمع تجاری خاتم‌الانبیا، رستوران، فست‌فود، کافه و داروخانه در نزدیکی این مرکز خرید قرار دارند.

آدرس مرکز خرید تندیس: مازندران، بهشهر، محله امام خمینی، بلوار هاشمی‌نژاد

مرکز خرید تندیس بهشهر

مجتمع تجاری خاتم‌الانبیا

مجتمع تجاری خاتم‌الانبیا یکی دیگر از مراکز خرید بهشهر است که مردم بهشهر برای خرید روزانه خود از آن بازدید می‌کنند. این مجتمع تجاری در روزهای شنبه تا پنج‌شنبه، صبح‌ها از ساعت 9 الی 13 و عصرها از ساعت 16 الی 21 باز است. در اطراف مجتمع تجاری خاتم‌الانبیا چندین بیمارستان و داروخانه، کتابفروشی، مرکز خرید تندیس و بازار روز میوه وجود دارد.

آدرس مجتمع تجاری خاتم‌الانبیا: مازندران، بهشهر، محله امام خمینی، بین خاکپور و شهید بهشتی

بازار روز بهشهر

بازار روز بهشهر را شاید بتوان بهترین مرکز خرید این شهر به‌حساب آورد. این بازار به‌دلیل میوه و سبزی‌های تازه‌اش معروف است و بعضی‌ها آن را بازار روز میوه می‌نامند. این بازار حال و هوای بازارهای قدیمی را دارد و اهالی بهشهر را مشاهده می‌کنید که با لهجه شیرین مازنی، مردم را تشویق به خرید میوه و سبزیجات می‌کنند. گویی با یکدیگر در رقابتند، هرکدام به‌دنبال آن است تا با صدای رساتری میوه و قیمتش را اعلام کند. این بازار از ساعت 7 صبح تا 23 شب باز است، پس فراموش نکنید که از این بازار نیز بازدید کنید و در آن گشتی بزنید.

آدرس بازار روز بهشهر: مازندران، بهشهر، محله امام خمینی، بین مسجد جامع 6 و 7

 

بهشهر در یک جمله

اگر بخواهم شهر بهشهر را بهتر برای شما توصیف کنم؛ بهشهر، شهری است که تاریخش در ساسانیان شکوفه می‌زند و در صفویان میوه می‌دهد. طبیعتش هم که خدادادی است و بحثی در زیبایی آن نیست، پس پیشنهاد ما به شما این است که به هیچ‌وجه فرصت بازدید از این شهر را از دست ندهید. اگر شما نیز تجربه سفر به بهشهر را داشته‌اید و خاطره‌ای برای نقل کردن دارید، خوشحال می‌شویم آن را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید