آبشار سمیرم اصفهان؛ عروس رشته کوه زاگرس

استان اصفهان ایرانگردی
آبشار سمیرم اصفهان؛ عروس رشته کوه زاگرس

یکی از بهترین جاذبه‌های گردشگری در هر منطقه‌ای، مختص به آبشارهای آن است. واقعا هم چه پدیده‌ای زیباتر از آبشارهایی که از ارتفاع سرازیر می‌شوند، وجود دارد که با صدای گوش‌نواز خود روح انسان را به آرامش دعوت می‌کنند. در سفر به اصفهان، یکی از این آبشارهای پر سر و صدا وجود دارد که به آبشار سمیرم معروف است. این آبشار که یک پدیده طبیعی است در ارتفاعات کوه‌های زاگرس قرار دارد و به عروس زاگرس معروف است. حال که کم‌کم به فصل تابستان نزدیک می‌شویم و آب و هوا هم‌اکنون نیز گرم‌تر شده است، وقت آن رسیده تا تفریحات آبی را آغاز کنیم. پس در ادامه با ما در پته همراه شوید تا شما را هر چه بیشتر با این جاذبه گردشگری که مقصد طبیعت‌دوستان زیادی است، آشنا کنیم.

آبشار سمیرم کجاست؟

آبشار سمیرم یکی از بهترین و مشهورترین جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان در فاصله 4 کیلومتری شهر سمیرم است که در بخش جنوبی استان اصفهان قرار گرفته است. همانطور که عرض کردیم، آبشار سمیرم همچنین به عروس زاگرس نیز معروف است. اگر تصمیم به دیدن آبشار سمیرم دارید، پیشنهاد می‌کنیم بلیط هواپیما اصفهان را خریداری کرده و برنامه طبیعت گردی‌تان را تکمیل کنید.

پیشنهاد می‌کنیم بخوانید:
چادگان: بهشت گردشگری اصفهان

آبشار سمیرم در منطقه‌ای کوهستانی و پوشیده از درختان سرسبز قرار دارد که در فصل بهار لباسی از لاله‌های واژگون و شکوفه‌های صورتی گیلاس به تن می‌کند. به‌طور دقیق‌تر بخواهیم منطقه آبشار سمیرم را توصیف کنیم، بدین صورت است که آبشار سمیرم در میان تنگه‌ای در محاصره دیواره‌های سنگی بلند قرار دارد.

آدرس آبشار سمیرم: استان اصفهان، 160 کیلومتری جنوب اصفهان، سمیرم، جاده آبشار، 4 کیلومتری شرق سمیرم، محوطه تفریحی و بین‌المللی سمیرم

آبشار سمیرم کجاست

مسیر دسترسی به آبشار سمیرم

همانطور که اشاره کردیم، آبشار سمیرم در فاصله 4 کیلومتری شرق شهر سمیرم و سمیرم در فاصله 160 کیلومتری جنوب اصفهان قرار دارد. برای رفتن به آبشار کافی است تا ابتدا به سمیرم سفر کنید. اگر مقصد اصلی شما اصفهان بوده و قصد دارید تا در سفر خود از آبشار سمیرم نیز بازدید کنید، از خروجی جنوبی اصفهان که به طرف شهرضا می‌رود، بروید. پس از عبور از شهرضا، از سمت جنوب غربی شهرضا وارد بزرگراه شهرضا-سمیرم شوید و همین مسیر را ادامه دهید تا به سمیرم برسید.

زمانی که وارد سمیرم شدید، باید از خروجی شرقی شهر و از طریق خیابان مولوی و بلوار دنا وارد جاده آبشار شوید. جاده آبشار سمیرم حدود 3 کیلومتر تا آبشار فاصله دارد و در انتهای مسیر جاده، شما وارد محوطه تفریحی و بین‌المللی سمیرم شوید. از محوطه تفریحی و بین‌المللی سمیرم تا آبشار فاصله زیادی نیست و پس از پارک خودروی خود می‌توانید به‌راحتی و پس از کمی پیاده‌روی به آبشار برسید.

فضای آبشار سمیرم

آبشار سمیرم یا عروس زاگرس در منطقه‌ای عمومی و در دسترس قرار دارد و گردشگران زیادی سالانه از آن بازدید می‌کنند. این آبشار به‌دلیل نزدیکی به شهر سمیرم به یکی از مکان‌های گردشگری محبوب برای اهالی سمیرم تبدیل شده است و آخر هفته‌های خانواده‌های سمیرم در این منطقه سپری می‌شود. همچنین به‌دلیل آنکه برای رفتن به آبشار سمیرم نیازی به پیمودن مسیرهای چند ساعته نیست، بیشتر مردم شرایط بازدید از این آبشار را دارند.

آبشار سمیرم حدود 35 متر ارتفاع دارد و اگر به مسیر راه‌پله‌ای آن دقت کنید که آبشار های ریز چندطبقه‌ای را پدید آورده‌اند. البته آبشار سمیرم سال‌ها قبل ارتفاعی بیش از 75 متر داشت؛ ولی به مرور زمان و تغییر شرایط اقلیمی، سخره‌های آبشار تخریب شده و هم‌اکنون ارتفاعی بین 35 تا 45 متر است. این اختلاف ارتفاع نیز به‌دلیل میزان نوسان بارش باران در سال‌های اخیر است. همچنین به‌طور میانگین میزان آبدهی این آبشار حدود 2 متر مکعب در ثانیه تخمین زده شده است و آب آن شیرین و قابل شرب است. این آبشار در تاریخ 20 بهمن 1389 شمسی در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسیده است.

آب آبشار سمیرم از چشمه عزیزخان و چشمه‌های مزارع اطراف تامین می‌شود. محل جوشش آب آبشار در بالای تخته سنگی صاف و بزرگی است که سبب سرسبز شدن زمین‌های اطراف شده است.

سمیرم که یکی از قدیمی‌ترین مناطق موجود در اصفهان است، طبق نظریه زمین‌شناسان، آبشار سمیرم نیز همانند شهر نزدیکش که نامش را از آن گرفته است، قدمت زیادی دارد؛ ولی به‌طورکلی آبشار سمیرم از اول وجود نداشته است و در گذر زمان شکل گرفته است.

پوشش گیاهی اطراف آبشار سمیرم بسیار متنوع هستند و گیاهان دارویی و معطر، درختان بادام کوهی، بید، گز، سیب، گلابی و افرا در این منطقه یافت می‌شوند. درختچه‌ها و بوته‌های وحشی زالزالک و زرشک در اطراف این آبشار در تیررس چشمان تیز جویندگان هستند. باغ‌های سیب سمیرم شهرت زیادی دارند و جزو محصولات صادره این شهر محسوب می‌شوند. آب و هوای خوب، زمین‌های حاصل‌خیز و دسترسی به آب فراوان شرایط مناسبی را برای باغداران و کشاورزان فراهم کرده است.

طبیعت اطراف آبشار سمیرم

امکانات در نزدیکی آبشار سمیرم

همچنین غرفه‌ها و بوفه‌هایی که در این پارک وجود دارند، امکان خرید خوراکی و وسایل مورد نیاز بازدیدکنندگان را فراهم می‌کنند. وجود این پارک باعث شده است تا در طول شب نیز نور کافی برای لذت بردن از زیبایی‌های آبشار سمیرم وجود داشته باشد. اگرچه آبشار سمیرم یکی از جاذبه‌های گردشگری اصفهان و ایران است و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی از آن بازدید می‌کنند، ولی به اندازه کافی امکانات رفاهی ندارد. برای مثال در شهر سمیرم خبری از هتل‌های چند ستاره نیست و فقط به اقامتگاه‌های بوم‌گردی اکتفا کرده‌اند که نسبت به هتل‌ها امکانات کمتری دارند. ولی در اطراف آبشار سمیرم سکوهایی برای اسکان بازدیدکنندگان فراهم شده است تا به راحتی در کنار آبشار مستقر شوند. از دیگر امکانات آبشار سمیرم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • رستوران و غذاخوری
  • سوپرمارکت و بوفه
  • آلاچیق‌های چوبی
  • سرویس‌های بهداشتی
  • نمارخانه

متاسفانه در تعطیلات عید نوروز که آبشار سمیرم مورد استقبال فراوان قرار می‌گیرد و شلوغ است، در محوطه آبشار محل مناسبی برای پارک خودرو وجود ندارد. در واقع آبشار سمیرم فاقد پارکینگ مناسب برای پوشش خودروهای تعداد زیادی از گردشگران است و ظرفیت نسبتا کمی دارد. به‌همین دلیل پیشنهاد می‌شود در فصول خلوت‌تر و روزهایی بجز اواخر هفته به آبشار سمیرم بروید.

اقامت در نزدیکی آبشار سمیرم

در اطراف آبشار سمیرم، پارک بزرگی برای تفریح بازدیدکنندگان ساخته شده است تا امکانات رفاهی بیشتری در اختیار عموم مردم باشد. این پارک به‌دلیل داشتن سکوهای سنگی، محل مناسبی برای برپایی چادر است. سعی کنید زیاد چادر خود را نزدیک آبشار نزنید تا هوای سرد آن در شب شما را آزار ندهد. البته شما امکان اقامت در اقامتگاه‌های بوم‌گردی مختلفی که در اطراف آبشار سمیرم قرار دارند را نیز دارید. اقاتگاه‌های بوم‌گردی هماتاج سمیرم، بابا ابراهیم، خانه سیب، چکاوک و اشینه در نزدیکی این آبشار قرار دارند. البته همانطور که اشاره کردیم، در سمیرم هتل‌های مجهز و گران‌قیمت وجود ندارند و نزدیک‌ترین هتل‌های آبشار سمیرم در اصفهان وجود دارند.

اقامتگاه بومگردی سمیرم

تجهیزات لازم برای بازدید از آبشار سمیرم

همانطور که قبل‌تر نیز به این مورد اشاره شد، به‌دلیل قرار داشتن یک محوطه تفریحی در نزدیکی آبشار سمیرم نیازی به همراه داشتن تجهیزات کوهنوردی و یا پیمودن مسافت زیادی نیست. همانند دیگر سفرهای خود تجهیزات مخصوص کمپینگ و پیک‌نیک را همراه خود ببرید. اگر در فصل زمستان یا تعطیلات عید نوروز به این منطقه سفر می‌کنید، لباس گرم همراه خود داشته باشید. از آنجایی که بازدید از آبشار، آبت‌تنی را می‌طلبد، همراه خود حوله، کفش شنا و لباس اضافی همراه داشته باشید.

امکانات سفر و اقامت در آبشار سمیرم

آیا امکان شب ماندن در کنار آبشار سمیرم وجود دارد؟

در بخش اقامت در نزدیکی آبشار سمیرم این مورد عرض شد که می‌توان در محوطه تفریحی و بین‌المللی آبشار سمیرم چادر بزنید و سکوهایی را بدین منظور در محل فراهم کرده‌اند. امنیت این منطقه فراهم شده است، ولی به‌دلیل عدم فضای کافی در پارکینگ برای پارک خودرو در اوقات شلوغ، بهتر است تا مراقب باشید. از طرفی شرایط آب و هوای سمیرم و اصفهان را بررسی کنید تا زیر باران گرفتار نشوید. بهتر است قبل از اسکان، محل را بررسی کنید و در صورت عدم وجود محل مناسب برای اسکان در شب، در یکی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی اتراق کنید.

دیدنی‌های اطراف آبشار سمیرم

سمیرم یکی از شهرهای خوش آب و هوای ایران و اصفهان است که شاید زیر سایه سنگین اصفهان نادیده گرفته شده است. متاسفانه حتی با وجود این همه جاذبه گردشگری در این شهر که طبیعت زیبای ایران زمین را به رخ جهانیان می‌کشد، امکانات رفاهی و اقامتگاه‌های مناسبی در این شهر لحاظ نشده است.

از طرفی ما ایرانیان نمونه بارز «از ماست که بر ماست هستیم» و خودمان با دست خود جاهای دیدنی و طبیعی سرزمین خود را کثیف و آلوده می‌کنیم. گاهی به جاذبه‌های طبیعی اکتفا نمی‌کنیم و علاوه بر درخت‌نگاری و ریختن زباله در طبیعت، اقدام به تخریب و نوشتن یادگاری بر میراث فرهنگی به جای مانده می‌کنیم و خط بطلانی بر قانون حفظ آثار تاریخی می‌کشیم. البته بسیاری از مردم بافرهنگ ایران نیز در حفظ محیط زیست و آثار تاریخی می‌کوشند و شایسته تقدیر هستند.

سمیرم بیش از آنکه یک شهر تاریخی باشد، شهر جاذبه‌های طبیعی است و پر از زیبایی‌های چشم‌گیر شده است؛ از آبشارهای پرآب متعدد که آبشار سمیرم بر راس آن است گرفته تا غارها و چشمه‌های گوارایش. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با دیدنی‌های اطراف آبشار سمیرم آشنا کنیم تا در سفر خود، چشمی به آن‌ها نیز داشته باشید.

پارک دریاچه سمیرم

یکی از نزدیک‌ترین و بهترین جاهای دیدنی نزدیک به آبشار سمیرم، پارک دریاچه سمیرم است که یکی از تفریحگاه‌های واقع در شهر سمیرم است. این پارک در بخش جنوبی شهر سمیرم و خیابان شورا قرار دارد. این پارک دارای تجهیزات و امکانات مختلفی برای تفریح خانواده‌ها و گردشگران است و وسایل بازی مختلفی برای بازی کودکان در این پارک وجود دارد که کودکان را غرق در شادی می‌کند. اما بهترین تفریح این پارک، قایق‌سواری در دریاچه سمیرم است که نمی‌توان به‌سادگی از آن عبور کرد. رستوران، بوفه و پارکینگ از دیگر امکانات پارک دریاچه سمیرم هستند که این پارک را به محل مناسبی برای توقف گردشگران و تفریحات آخر هفته‌ای ساکنین سمیرم تبدیل کرده است.

آدرس پارک دریاچه سمیرم: استان اصفهان، سمیرم، خیابان شورا

پارک دریاچه سمیرم

چالقفا

در فاصله 15 کیلومتری غرب سمیرم، کوهستانی سرسبز مرتفع وجود دارد که به کوهستان چالقفا معروف است. این کوهستان پوشش گیاهی متنوعی دارد و درختان انبوه و بلندقامت این منطقه، چالقفا را به یکی از بهترین ییلاق‌های اطراف سمیرم تبدیل کرده است. اما نقطه عطف کوهستان چالقفا دشتی است که در بالای آن قرار دارد که در فصل‌های بهار و تابستان منزلگاه گیاهان دارویی و گل‌های معطر است. صخره‌های کوهستانی بلند، چشمه‌ها و جویبارهای متعدد چالقفا زیبایی منحصربه‌فردی به این منطقه بخشیده‌اند. برای رفتن به چالقفا کافی است تا از غرب شهرستان سمیرم حدود 13 کیلومتر به‌طرف ونک حرکت کنید تا به جاده فرعی کوهستان چالقفا برسید. از آبشار سمیرم تا چالقفا حدود 32 کیلومتر فاصله وجود دارد.

آدرس چالقفا: استان اصفهان، 13 کیلومتری جنوب غربی سمیرم به‌طرف ونک، جاده فرعی چالقفا

چالقفا سمیرم

چشمه ناز ونک

چشمه ناز ونک سمیرم گویای اصل مطلب است و به‌دلیل زیبایی خاص این چشمه لقب ناز را به آن داده‌اند. بازدید از چشمه ونک بازدید اندکی چالش برانگیز است و می‌تواند برای کودکان و سالمندان خطرناک باشد؛ زیرا برای رسیدن به چشمه ناز ونک بادی از رودخانه ونک عبور کنید. این چشمه بیشتر جوان‌پسند است تا عمومی، گویا بدین خاطر مسیر دسترسی به خود را تنگ کرده است تا شور و شوق جوانی را در اطراف خود تماشا کند؛ ولی این بدین منظور نیست که عبور از رودخانه برای افراد مسن غیرممکن است، بلکه بهتر است تا این افراد با جوانان همراه شوند تا حین عبور از رودخانه با مشکلی مواجه نشوند. پوشش گیاهی متنوع اطراف این چشمه با وجود رودخانه پرآب ونک بی‌نظیر است و درختانی از قبیل بادام، پسته، پسته کوهی، انجیر، زالزالک، بنه، بید و بلوط در اطراف چشمه وجود دارند. درختان سپیدار و گیاهان دارویی زیره سبز، موسیر، باریجه، سیاه‌دانه، آنغوزه و بابونه شیرازی در مسیر رسیدن به چشمه فراوان است. شهر ونک در 35 کیلومتری شهر سمیرم قرار دارد و چشمه ناز در 6 کیلومتری جنوب شرقی روستای ونک واقع شده است. از آبشار سمیرم تا چشمه ناز ونک حدود 47 کیلومتر فاصله وجود دارد.

آدرس چشمه ناز ونک: استان اصفهان، 6 کیلومتری ونک

چشمه ناز ونک سمیرم

آبشار آب ملخ

همانطور که واضح است با آبشار عجیبی روبرو هستید که آبشار آب ملخ نام دارد. علت نام‌گذاری این آبشار بدین دلیل است که اهالی منطقه بر این باورند که مواد معدنی موجود در آب این آبشار سبب دفع حشرات موذی از قبیل ملخ می‌شود. کشاورزان منطقه به‌دلیل همین دفع ضرر آب این آبشار، اصرار به آبیاری مزارع خود با آب آبشار آب ملخ دارند. مسیر رفتن به آبشار آب ملخ سختی زیادی ندارد و چالش‌براانگیز نیست، ولی پیشنهاد می‌شود زیاد کنجکاوی نکنید و بیخیال پرتگاه خطرناک پشت آبشار شوید. این پرتگاه بسیار خطرناک است و سابقه گرفتن جان کنجکاوان را دارد؛ پس به زیبایی‌های آبشار آب ملخ اکتفا کنید و سر خود را به باد ندهید. این آبشار در نزدیکی روستای آب ملخ در فاصله 2 و نیم کیلومتری آن قرار دارد. فاصله آبشار آب ملخ تا آبشار سمیرم حدود 60 کیلومتر است.

آدرس آبشار آب ملخ: استان اصفهان، 54 کیلومتری سمیرم، 2.5 کیلومتری روستای آب ملخ

آبشار آب ملخ

آبشار بی بی سیدان

آبشار بی بی سیدان در همان حوالی آبشار آب ملخ است و فاصله دورتری نسبت به آبشار آب ملخ با آبشار سمیرم دارد. ولی زیبایی‌های آبشار بی بی سیدان به دلیلی تبدیل شده است که ما حتما این جاذبه طبیعی را که در 3 و نیم کیلومتری روستایی با همین نام قرار گرفته است را به شما معرفی کنیم. روستای بی بی سیدان در فاصله 52 کیلومتری سمیرم قرار دارد و رودخانه پرآب و زلال کاسگان در نزدیکی این روستا روان است.

اما در نزدیکی این رودخانه، دره زیبایی بنام تنگه نازی وجود دارد که معلوم است چون چشمه ناز ونک واقعا ناز است ولی اندکی خشن‌تر، آبشار بی بی سیدان وجود دارد. در اطراف آبشار بی بی سیدان رودخانه دیگری بنام رودخانه درازه وجود دارد که نمای بسیار زیبایی از بالا دارد. به هر حال این آبشار دست شما را در انتخاب باز گذاشته است و می‌توانید در رودخانه‌های اطراف آن به آب‌تنی بپردازید. مسیر دسترسی به آبشار بی بی سیدان واضح است، ولی رفتن به این آبشار، شایان ذکر یک نکته است و آن مسیر خاکی روستای بی بی سیدان است که برای ماشین‌های عزیز مضر است؛ بااین‌حال پیشنهاد ما روی میز است و ترجیح می‌دهیم به هیچ‌وجه این جاذبه طبیعی را از دست ندهید.

برای رفتن از آبشار سمیرم به آبشار بی بی سیدان، می‌توانید از دو جاده سمیرم-حنا و سمیرم-یاسوج استفاده کنید؛ هرچند مسیر سمیرم-یاسوج به‌دلیل مسافت 58 کیلومتری پیشنهاد می‌شود که نسبت به مسافت 67 کیلومتری جاده سمیرم-حنا کوتاهتر است.

آدرس آبشار بی بی سیدان: استان اصفهان، 52 کیلومتری سمیرم، 3.5 کیلومتری روستای بی بی سیدان

آبشار بی بی سیدان

روستای خفر

روستای خفر در جنوب استان اصفهان و هم‌مرز با استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد و روستای مرزی اصفهان محسوب می‌شود. این روستا رودخانه‌ای دارد که در میان جنگل‌های پردرخت سرسبزش جوش و خروش می‌کند. روستای خفر زمستان‌های سرد و پربرفی دارد و در زمستان‌های به جهنم سفید معروف است. یخچال‌های طبیعی، آبشارهای کوچک و بزرگ و رودخانه‌های پرآب این روستا به قدری زیبا هستند که نمی‌توان از زیبایی‌هایش چشم‌پوشی کرد.

آبشار خفر در فاصله 5 کیلومتری روستای خفر در دره قاش مستان است و ارتفاع این آبشار به 35 متر نیز می‌رسد. آب این آبشار به قدری سرد و سفید است که در فصل زمستان نمی‌توان دست خود را نزدیک آن کرد و بخش‌هایی از این آب یخ می‌زند. این آبشار در فاصله 2 کیلومتری روستای خفر قرار دارد. اقامتگاه و باغ تفریحی آبشار در نزدیکی این آبشار، تمامی الزامات را برطرف کرده است و دغدغه‌ای برای بازدیدکنندگان باقی نگذاشته است. غار یخی، غار کیخسرو، تنگه دنا آسا و چشمه سید محمود از دیگر جاهای دیدنی روستا خفر هستند که این منطقه را به یکی از بهترین مراکز گردشگری تبدیل کرده است.

برای رفتن از آبشار سمیرم به روستای خفر دو مسیر وجود دارد؛ از طریق جاده سمیرم-حنا پس از پیمودن 84 کیلومتر از آبشار سمیرم به روستای خفر می‌رسید. از طرفی جاده سمیرم-یاسوج کمی طولانی‌تر است و 97 کیلومتر فاصله بین آبشار سمیرم و روستای خفر فاصله وجود دارد.

آدرس روستای خفر: استان اصفهان، 81 کیلومتری سمیرم، روستای خفر

روستای خفر

بهترین زمان بازدید از آبشار سمیرم

آب و هوای آبشار سمیرم به‌دلیل موقعیت جغرافیایی آن، سرد و کوهستانی است. حتی اگر در تابستان به این محل سفر می‌کنید، مراقب باشید که لباس گرم همراه خود داشته باشید که شب‌های بسیار سردی دارد و تابستان و زمستان نمی‌شناسد. در شب‌های زمستان آب این آبشار یخ می‌زند و مناظر زیبایی پدید می‌آورد، ولی به‌دلیل سردی هوا در این منطقه سفر در فصل زمستان پیشنهاد نمی‌شود. بهترین زمان برای سفر به آبشار سمیرم فصل بهار و تابستان است که فرصتی برای آب‌تنی نیز فراهم می‌شود. همچنین در فصل بهار طبیعت اطراف آبشار گل می‌کند و رنگ و روی تازه‌ای می‌گیرد. اگرچه در سمیرم، آب و هوای خنک و پاکی وجود دارد، ولی در 6 ماه اول سال به‌دلیل استقبال گسترده از این جاذبه گردشگری، ممکن است در پیدا کردن محل مناسبی برای اسکان در نزدیکی آبشار با مشکلاتی مواجه شوید.

نکاتی قابل تامل درباره بازدید از آبشار سمیرم

بازدید از آبشار سمیرم، پیشنهادی است که خود ما آن را مطرح کرده‌ایم و ابایی از آن نداریم، ولی لازم است تا قبل از سفر به سمیرم و بازدید از آبشار آن، مواردی را رعایت بفرمایید. این نکات عبارتند از:

  1. آبشار سمیرم به‌لطف خداوند، یکی از زیبایی‌های طبیعی ایران زمین است، مبادا با ریختن زباله در محیط اطراف آن یا ریختن زباله در آب آبشار، آن را آلوده سازید.
  2. پاکبانان وظیفه دارند هر روز این منطقه را پاکسازی کنند، پس حداقل حرمت این افراد زحمت‌کش را نگه‌دارید و زباله‌های خود را در سطل‌های زباله بیندازید.
  3. در صورت نیاز کیسه زباله همراه خود داشته باشید تا زباله‌های خود را جمع‌آوری کنید و قبل از ترک محل، زباله‌های خود را در سطل زباله بیندازید.
  4. هزینه ورود به پارکینگ محوطه تفریحی و بین‌المللی سمیرم حدود 10 هزار تومان است، پس بهتر است پول نقد همراهتان باشد.

 

سخن پایانی

حال که با آبشار سمیرم آشنا شدید و بالا و پایینش را با یکدیگر بررسی کردیم؛ نوبت شماست تا تصمیم بگیرید که آیا آبشار سمیرم به اندازه کافی به‌عنوان مقصد نهایی یا به‌عنوان یک توقفگاه در طول سفر مناسب است یا خیر؟ نظر خود را درباره آبشار سمیرم با ما در میان بگذارید و اگر خاطره‌ای از سفر به آبشار سمیرم دارید، خوشحال می‌شویم تا با ما در پته به اشتراک بگذارید.

 

سوالات متداول

فاصله آبشار سمیرم تا اصفهان حدود 160 کیلومتر است و تا سمیرم 4 کیلومتر بیشتر راه نیست.

آبشار سمیرم به عروس زاگرس معروف است.

بهترین زمان برای سفر به آبشار سمیرم، سفر در فصل‌های بهار و تابستان است، ولی اوایل بهار هنوز آب و هوای اطراف آبشار سرد است.

پارک دریاچه سمیرم، چشمه ناز ونک، سد قره قاچ، آبشار تقرچه، غار دنگزلو و چالقفا بهترین جاهای دیدنی اطراف آبشار سمیرم هستند.

دیگر آبشارهای معروف سمیرم، آبشار آب ملخ، آبشار بی بی سیدان، آبشار خفر، آبشار پی دنی، آبشار تنگ رود قر و آبشار تقرچه هستند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. متاسفانه شهردار سمیرم میتونست امکانات زیادی برای آبشار شهرش انجام بده نه فقط پول ورودی دریغ ازحتی یه امکانات ساده گردشگری

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی متاسفانه بسیاری از مناطق گردشگری ایران عزیزمان آنچنان که باید مورد توجه مسئولین قرار نگرفته اند

      آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      بله حتما در آپدیت های بعدی به توصیف سد حنا هم پرداخته می شود، ممنونم از همراهی شما.

      آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه دیدگاه تون را با به اشتراک گذاشتید
      قطعا آبشار سمیرم یکی از زیباترین آبشارهای استان اصفهان است

      آیا مفید بود؟
  2. سلام
    مگه فقط نیمه شمالی کشور سکنه داره که ادرس رو از اصفهان شروع میکنین.
    مثلاً اگه کسی از دهدشت،اهواز،بوشهر یا بندرعباس تصمیم داشت بیاد از این آبشار دیدن کنه ،حتما باید بیاد اصفهان بعد برگرده!!
    آدرس رو از طرف جنوب ایران هم اعلام کنید.
    آبشارهای زاگرس همه زیبا هستند.

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز، آدرس تمامی شهرها باتوجه به مرکز اون استان نوشته می شوند، چون در غیر این صورت باید فاصله و آدرس هر منطقه از تمام شهرها بیان شود.

      آیا مفید بود؟
  3. خوب القاب سایر جاذبه ها رو دارید به نفع خودتون غصب میکنید. آبشار سمیرم در مقابل آبشار های شوی و زرد لیمه و بیشه و لندی و کرودیکن که همشون در زاگرس قرار دارن فقط حکم عجوزه را داره نه عروس

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      همه جای ایران سرای من است. از آبشار زیبای سمیرم گرفته تاااا آبشار لندی و کرودیکن.

      آیا مفید بود؟
    • شما نرفتی اونجا و ندیدی خواهشا قضاوت نکن، طبیعت به این بکری داره سمیرم مخصوصا آبشارش.

      آیا مفید بود؟