چادگان کجاست؟ | سفر به بهشت گردشگری اصفهان

چادگان کجاست؟ | سفر به بهشت گردشگری اصفهان

اصفهان ایرانگردی

دیدن ساحل، فقط در رفتن به حاشیه دریای خزر و خلیج فارس محدود نمی‌شود. می‌توان در میان منطقه‌ای کویری به دیدار ساحل رفت. شهرستان چادگان در اصفهان یک شهر ساحلی در دل کویر است. هر چند خود این شهر یک منطقه کوهستانی و بسیار مرتفع است و این تضاد جالبی که مردم خود اصفهان را علاقه مند به این منطقه دیدنی کرده است. چادگان با وجود آب و هوای خنک و درختان زیاد در حاشیه رودخانه زاینده رود تبدیل به نگین گردشگری استان اصفهان شده است. اما دیدن جاذبه‌های چادگان فقط به تفریحات آبی و گشت و گذار در طبیعت ختم نمی‌شود، این شهر با تاریخچه کهن یادگار روزهای پر شکوه این سرزمین است. در ادامه تمام زوایا و دیدنی‌های چادگان را به شما معرفی می‌کنیم تا بار دیگر که به این منطقه زیبا رفتید، با وسعت دید بیشتر در اعماق جاذبه‌های این منطقه غرق شوید.

معرفی شهرستان چادگان

چادگان کجاست؟ شهر چادگان در مرکز شهرستانی به همین اسم قرار دارد. این شهرستان در قسمت غربی استان اصفهان قرار گرفته است. شهرستان چادگان از جنوب به استان چهارمحال و بختیاری از غرب و شمال غرب به فریدن و فریدونشهر و در شمال و شمال شرق به تیران و کرون محدود شده است.

این شهرستان به دلیل آب و هوای مطبوع یکی از جاذبه‌های دیدنی اصفهان به شمار می‌رود. این شهرستان بر فراز دره‌ها و تپه‌های کوچک مشرف به زاینده رود ساخته شده و ساکنان آن را عموما ترک زبانان قشقایی تشکیل می‌دهند. طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی فراوان باعث شده تا این شهرستان مکانی مناسب برای گذراندن چند روز تفریحی به یاد ماندنی باشد. برخی از مسافران چادگان با خرید بلیط هواپیما اصفهان به این منطقه گردشگری سفر می‌کنند.

دهکده تفریحی چادگان

شهرستان چادگان کجاست؟

شهرستان چادگان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری اصفهان و در کنار زاینده رود قرار دارد. در کنار شهرستان چادگان در امتداد رشته کوه دالانکوه قرار گرفته که باعث طبیعت سرسبز و دیدنی این شهرستان شده است. این شهر با مساحتی به بزرگی ۱۲۰۰ کیلومتر مربع هم مرز و چسبیده به استان چهارمحال و بختیاری است. موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در قسمت نیمه کوهستانی باعث شده تا مردمان این شهر بیشتر به کشاورزی و دامداری مشغول باشند.

مسیر دسترسی به چادگان

چادگان کجاست؟ و مسیر دسترسی به آن چگونه است؟ برای دسترسی به چادگان باید مسیر اصفهان را در پیش بگیرید. سپس به سمت اتوبان صفه و اتوبان ذوب آهن حرکت کنید. در مسیر خود باید از نجف آباد و تیران رد شوید. سپس مسیر خود را در جاده تیران به سمت روستای علی آباد در سمت راست جاده تغییر دهید. با ادامه مسیر روستای علی آباد – قهریزجان، به شهرستان چادگان میرسید. همچنین می توانید در مسیر خود از روستای گرم دره و پل گپز دیدن کنید و سفر تفریحی خود را قبل از رسیدن به چادگان شروع کنید.

قدمت و تمدن چادگان

شهرستان چادگان به علت وجود مشکلات شاه عباس صفوی با ترک زبانان منطقه و کوچ اجباری آنها به این منطقه به وجود آمد. این شهرستان با موقعیت عالی جغرافیایی به دستور شاه عباس صفوی و برای سکونت ایل قشقایی ساخته شد. کلمه چادگان از دو بخش ” چاد ” و ” گان ” تشکیل شده است. (چاد) در زبان ترکی به شکاف دره گفته می‌شود و (گان) قید محل است و عبارت چادگان به معنای محل شکاف دره است، که به موقعیت جغرافیایی این شهر اشاره دارد.

تمدن و قدمت چادگان اما فراتر از دوران صفویه است. در متون تاریخی گفته شده که در دوران هخامنشی این منطقه به اسم پارتاک معروف بوده و جهت گردآوری لشکر جنگی و راهی شدن به سمت همدان امروزی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

همچنین گفته می‌شود اسکندر مقدونی در این مکان مدتی زندگی می‌کرده و روستایی به نام اسکندری در نزدیکی چادگان گواه این ادعا است. وجود ستون های چند هزار ساله و سفالینه‌های متعدد در دل کوه‌های چادگان، روایتگر دورانی با شکوه برای این منطقه است.

جاهای دیدنی چادگان

قدمت تاریخی و طبیعت زیبا، چادگان را به نگین گردشگری اصفهان تبدیل کرده است. علاوه بر جاذبه های طبیعی، وجود امکانات رفاهی و تفریحی فراوان این منطقه را بیش از پیش به مکانی مناسب برای هر گردشگری بدل کرده است. در ادامه به معرفی زیبا‌ترین جاهای دیدنی چادگان می‌پردازیم

دهکده تفریحی زاینده رود | جاذبه تفریحی چادگان

شاخص ترین جاذبه گردشگری در چادگان، دهکده تفریحی زاینده رود است. این دهکده با ۲۴۵ هکتار فضای سبز و ۱۲۴ گونه مختلف گیاهی طبیعتی زیبا و منحصر به فرد دارد. همچنین وجود امکانات تفریحی متعدد مانند: اسکله قایقرانی، زمین‌های ورزشی، باشگاه سوارکاری، مسیر دوچرخه‌سواری، مراکز تجاری، رستوران‌ها، استخر و چای‌خانه‌های سنتی به این دهکده اعتبار زیادی داده است.

این دهکده مناسب گشت و گذار در طبیعت و ماهیگیری و گذراندن وقت با خانواده و فراموشی دغدغه های مختلف است. این دهکده مناسب سلیقه های گوناگون است و هر چیزی که از یک تعطیلات دلچسب بخواهید را می‌توانید در این دهکده تجربه کنید.

دهکده تفریحی زاینده رود

روستای انالوجه | جاذبه طبیعی چادگان

یکی از روستاهای توابع چادگان، روستای انالوجه است. این روستا که در دامنه دالانکوه قرار دارد به دشت های وسیع پر گل در فصل بهار و تابستان شناخته می شود. آب و هوای خنک و معتدل و وجود چشمه های متعدد و دشت وسیع، بهشتی رویایی برای هر طبیعت‌گردی را رقم می‌زند.

در کنار سرسبزی و دیدنی های طبیعی این روستا، وجود قبرستان تاریخی متعلق به دوران زندیه جاذبه های این روستا را دو چندان کرده است. در فصل تابستان به علت ارتفاع زیاد و مجاورت دریاچه سد زاینده رود این روستا چندین درجه خنک تر از دیگر مناطق چادگان است و هوایی دلپذیر دارد.

روستای انالوجه

دهستان مشهد کاوه | جاذبه تاریخی چادگان

یکی از جاذبه‌های تاریخی چادگان، دهستان مشهد کاوه و آرامگاه کاوه آهنگر است. این دهستان که قبلا کودلیه نام داشت بعدها با قیام کاوه آهنگر علیه ضحاک مار دوش به نام مشهد کاوه، تغییر نام یافت. آرامگاه کاوه آهنگر و پسرش در این دهستان قرار دارد. این آرامگاه نماد شکوه و غیرت در میان مردمان چادگان به شمار می‌رود.

در کوچه و پس کوچه‌های زیبای این دهستان و در دل باغ‌های این منطقه مردمانی را می‌بینید که زبان به زبان، نقل و قول ها و اتفاقات این شخصیت اساطیری را تعریف می‌کنند. سالانه گروه های مختلف گردشگری تاریخی و ایران شناسی برای بازدید از مقبره کاوه آهنگر راهی این دهستان زیبا می‌شوند.

دهستان مشهد کاوه

خانه معظم الملک میر پنج | عمارت تاریخی چادگان

یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی شهر چادگان، خانه معظم الملک میر پنج است. هنگام بازدید از این بنا؛ با یک ساختمان اروپایی مواجه می‌شوید. این بنا تلفیقی از معماری اروپایی و هنر معماری اصفهانی است. کاشی کاری‌ها و آینه کاری‌ها که مخصوص بناهای تاریخی این استان است را در تالارها و سالن های این بنا مشاهده خواهید کرد.

ساختمان بنا طوری طراحی شده که از تند باد های زمستان چادگان در امان باشد. در ایوان این بنا شیشه های رنگارنگی که جلوی نفوذ باد را میگیرد قرار داده شده است. این خانه که متعلق به دوران قاجاریه است جزء میراث تاریخی کشور به ثبت رسیده است. وجود حوض دایره ای شکل در این بنا با شیشه های رنگارنگ ایوان جلوه ای مسحور کننده به فضای خانه معظم الملک میر پنج بخشیده است.

خانه معظم الملک میر پنج

دریاچه سد زاینده رود | جاذبه طبیعی چادگان

یکی دیگر از جاذبه های طبیعی چادگان، دریاچه سد زاینده رود است. دریاچه زیبای سد زاینده رود با وسعت ۵۴ کیلومتر مربع  به بعنوان بزرگترین دریاچه منطقه مرکزی فلات ایران شهرت دارد. ماهیگیری و قایق سواری تفریحات محبوب طبیعت‌گردان در کنار این دریاچه است.

دریاچه سد زاینده رود برای تامین برق استان و همچنین جلوگیری از تولید سیلاب ساخته شده است. در این دریاچه آبزیانی مانند: کپور، شیر ماهی، ساردین، فیتوفاگ، قزل‌آلا و خرچنگ زیست می کنند که محل مناسبی برای ماهیگیری را به وجود آورده اند.

دریاچه سد زاینده رود

پل اورگان | جاذبه تاریخی چادگان

یکی از ۱۱ پل تاریخی در مسیر زاینده رود، پل اورگان است. این پل که به دست بختیاری های مرکز ایران در قرن گذشته ساخته شد یادآور روزهای پر رونق این منطقه است. در این پل از ساروج به عنوان مصالح اصلی استفاده کرده اند. روستای اورگان با طبیعت سرسبز در ۳۵ کیلومتری چادگان قرار گرفته است.

در گذشته مردمان این روستا باید از رود یخ زده زاینده رود برای رسیدن به چادگان گذر می‌کردند. به همین دلیل در سال ۱۳۰۸ شخصی به نام ” حاج جلیل استکی ” به کمک روستاییان این پل زیبا را ساخت. در اطراف این پل مردمان ایل بختیاری جمع می‌شوند و در مراسمات خود به این پل ادای احترام می‌کنند.

پل اورگان

بهترین فصل برای بازدید از چادگان

چادگان با موقعیت نیمه کوهستانی منطقه ای چهار فصل و زیبا است. برای دیدن این منطقه می‌توانید کل سال به این شهرستان بروید. از اوایل بهار تا انتهای تابستان چادگان یکدست سبز پوش می‌شود و وجود آب و هوای خنک این منطقه شما را از گرمای سوزان اصفهان نجات می‌دهد. در فصل بهار با به وجود آمدن آبشارهای فصلی و سرسبزی زیاد، بهترین فصل برای بازدید از چادگان زیبا است. فصل پاییز نیز در کنار دریاچه زاینده رود، درختان جشنواره رنگ‌ها را به وجود می‌آورند و زیبایی درختان پاییزی با منظره آبی بیکران دریاچه دو چندان می‌شود. زمستان های این منطقه سخت و سوزناک است. اگر عاشق طبیعت‌گردی در دل زمستان هستید می‌توانید به اطراف این شهر بروید و شاهد برف و یخبندان بر دریاچه باشید. در بازدید از چادگان در زمستان وسایل و تجهیزات کامل نیاز دارید و در صورت عدم شناخت منطقه از بومیان چادگان کمک بگیرید.

شهرستان چادگان

سوغات چادگان

ساکنان چادگان ترکیبی از ایل بختیاری، ایل قشقایی و مرمان اصفهان هستند. در این شهر می‌توانید سوغات گوناگونی از هر فرهنگی را پیدا و خریداری کنید. گلیم بافی و فرش بافی با نگاره های قشقایی و پشم بز مخصوص این شهر است. همچنین انواع کشک و قارا و خوراکی های خوشمزه را می‌توانید از چادگان زیبا تهیه و به سوغات ببرید.

اقامتگاه های چادگان

در این شهر زیبا و تاریخ پر از اقامتگاه های مختلف است که می‌توانید برای چند شب در آنها اقامت کنید. همچنین دهکده تفریحی زاینده رود پر از ویلاهای زیبا و لاکچری است که می توانید برای اقامت آنها را کرایه کنید. اقامتگاه بومگردی پلاسجان و اقامتگاه وارگه بختیاری از محبوب ترین اقامتگاه‌ها در چادگان محسوب می شوند.

کلام پایانی

جاهای دیدنی اصفهان، نصف جهان به حدی زیاد است که ایرانیان هر فصلی را برای سفر به این شهر زیبا انتخاب می کنند. همچنین شهرستان چادگان با جاذبه های فراوان می‌تواند یک تعطیلات به یاد ماندنی را برای شما و خانواده رقم بزند. دیدن مناظر طبیعی و تاریخی در منطقه ای خوش آب و هوا می‌تواند روح شما را سیقل دهد و انرژی طبیعت شما را شارژ کند. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی چادگان پرداختیم، حالا زمان آن است که شما چمدان ها را ببندید و از نزدیک این جاذبه ها را به تماشا بنشینید. اگر تا به حال به این منطقه زیبا سفر کرده اید، تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

از ابتدای بهار تا پایان تابستان بهترین زمان بازدید از چادگان است.

شهرستان چادگان در فاصله ۱۲۰ کیلومتری غرب اصفهان قرار دارد.

دهکده تفریحی زاینده رود، دهستان مشهد کاوه، روستای انالوجه، پل اورگان، خانه معظم الملک میر پنج و سد زاینده رود از جاهای دیدنی چادگان هستند.

دهکده تفریحی زاینده رود با امکانات متعدد، معروف ترین جاذبه گردشگری چادگان است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. با سلام و عرض ادب خدمت همه همشهریان و ایرانی طباران.لازم به ذکر و یادآوری است که در 5 کیلومتری چادگان روستایی به اسم سمندگان قرار دارد که از زیبایی و طبیعت بسیاری برخوردار است کسایی که برای بازدید و تفریح تشریف می‌برید چادگان حتما از این روستای زیبا دیدن نمایید.با تشکر

    آیا مفید بود؟
  2. باسلام شماهم جاراکفتید غیرازشهرزیارتی رزوه که جاهای دیدنی زیادی داره به غیرازامامزاده عبداله زیدحسنی چادگان ایابه غیرازویلاها که اکثرا هم دولتی هستندوقیمت بالایی هم دارندچیزدیگری نداره اکثراینهایی که فرمودیدمال شهرهای دیگه هستندممنون

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      این مطلب در مورد چادگان بود و با محوریت آن نوشته شده است با این وجود حتما به عنوان جاهای دیدنی اطراف چادگان در آپدیت های بعدی اضافه می شود

      آیا مفید بود؟
  3. سلام دوستانی که مطلع هستند ویلا جهت اجاره کنار رودخانه وجود داره،اگر بله حدود قیمت ،از چند تا چند؟؟

    آیا مفید بود؟
      • سلام همراه گرامی
        دیدنی های اصفهان و اطراف آن بسیار زیاد هستند. امیدواریم در سفر به چادگان از دیدنی های این شهر زیبا و اطراف آن دیدن نمایید.

        آیا مفید بود؟
  4. با سلام .در ابتدای مقاله ذکر شده است که منطقه چادگان در دل کویر می باشد.این موضوع کاملا اشتباه است.چادگان و کلا منطقه فریدن یک منطقه کوهستانی و بسیار مرتفع می باشد .به طوری که فریدون شهر که همجوار منطقه چادگان می باشد ،بلند ترین شهر ایران است .

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید.
      منظور نویسنده خود اصفهان بوده که در قسمت شمالی و شرقی به کویر محدود می‌گردد

      آیا مفید بود؟
  5. با سلام و احترام و تشکر از شما به علت معرفی کردن چادگان زیبا لازم به یادآوری است که روستای حجت آباد چادگان نیز از مناطق دیدنی و خوش آب وهوای در ساحل زاینده رود جنب سد تنظمی میباشد، باسپاس و احترام

    آیا مفید بود؟
  6. چادگان فقط قسمت ویلا هاش جالب ودیدنی که اونهم اکثرا مال شرکت ها وادارت دولتی هستند و در روزهای تعطیل همیشه از قبل رزرو شدن اونهم با قیمت‌های نجومی ! حواستون باشه پا نشید همینجوری را بیفتید سمت چادگان اگه جیبتون پر پول از قبل ویلا رزرو کنید والا آواره و سرگردون می شید.

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      بله بهتر هست قبل از رفتن به هر مکان گردشگری با رزرو اقامتگاه از در دسترس بودن اقامتگاه مناسب و با قیمت مناسب مطمئن باشید

      آیا مفید بود؟
      • با سلام
        شهر زیارتی رزوه در پنج کیلومتری شهر چادگان قرار دارد و امامزاده عبدالله علیه السلام مدفون در شهر رزوه فرزند علی شدید بن حسن بن زید بن امام حسن مجتبی علیه السلام است. امامزاده عبدالله علیه السلام پدر حضرت امامزاده عبدالعظیم حسنی علیه السلام مدفون در شهر ری است.
        پشنهاد میشه از این شهر دیدن کنید و نایب الزیاره ما هم باشید، التماس دعا

        آیا مفید بود؟
        • سلام و عرض ادب خدمت شما همراه گرامی
          ممنونم از پیشنهاد خوبتون انشالله دوستانی که به چادگان زیارت می کنند از این مکان دیدنی نزدیک این شهر زیبا هم دیدن نمایند و نایب الزیاره ما هم باشند

          آیا مفید بود؟
          • تو گوگل سرچ کنی از شهر زیارتی رزوه و راه های زیر زمینی وجا های دیدنی زیبای این شهر بیشتر آشنا میشید حتماً رفتین دیدن کنید

            آیا مفید بود؟
          • سلام همراه گرامی
            ممنون از اینکه دیدگاه خود را با ما به اشتراک گذاشتید

            آیا مفید بود؟
          • سلام
            زواره یکی از دیدنی های اطراف چادگان است که توصیه می کنیم اگر فرصت بازدید داشتید حتما از دیدنی های اطراف اصفهان نیز دیدن نمایید

            آیا مفید بود؟