راهنمای سفر به دهاقان اصفهان | سرزمین لاله های واژگون

استان اصفهان اصفهان ایرانگردی
راهنمای سفر به دهاقان اصفهان | سرزمین لاله های واژگون

دهاقان یکی از شهرهای توریستی و گردشگری استان اصفهان است. این شهرستان در فاصله 20 کیلومتری از غرب شهرضا و 100 کیلومتری اصفهان در ناحیه سردسیر و کوهستانی دامنه زاگرس قرار داد. در سفر به دهاقان اصفهان که سه محور اصلی گردشگری دارد افراد در محور نخست می‌توانند از روستای بودجان دیدن کنند و از چشمه‌ها و مناظر بکر طبیعی دشت لاله‌های واژگون (اشک مریم) و قنات‌های چشمه‌سازان لذت ببرند. محور دوم گردشگری دهاقان اصفهان بروجن است که دارای باغ‌های سرسبز و قنات‌های زیبا و بیشه بی‌نظیری روستایی و عشایری است. محور سوم نیز در برگیرنده مساجد، بازار و آسیاب‌ها و روستای پوده است. در ادامه مطلب قصد داریم با مکان‌های دیدنی و گردشگری دهاقان اصفهان بیشتر آشنا شویم؛ پس با ما همراه باشید.

تاریخچه دهاقان اصفهان

دهاقان اصفهان یکی از شهرهای تاریخی و گردشگری بوده که در فاصله 90 کیلومتری جنوب غربی در مرکز فلات ایران واقع شده است. قدمت تاریخی دهاقان به دوران قبل از اسلام برمی‌گردد. آثار و بقای تاریخی موجود در این شهر بیانگر زندگی و حیات در حدود 700 سال پیش از بوده است.

سه دوره ساسانی در همگین و آیین ذبح گاو همچنین بقایای سکونت در کنار گورستان کهن بودگان نشانگر قدمتی بیش از این است. آثار و بقای تاریخی شهر دهاقان اصفهان شامل موارد زیر است:

تاریخچه دهاقان اصفهان

آب و هوای دهاقان اصفهان

شرایط آب و هوای دهاقان اصفهان نسبتا سرد، خشک و کوهستانی است و زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتا معتدل دارد، درجه حرارت هوای این منطقه ۱۴ درجه سانتی گراد است. این شهر با آب و هوای مساعد و خاک حاصل‌خیز برای کشاورزی مناسب است که در دامنه شرقی کوه‌های زاگرس و میانه راه بروجن و شهرضا واقع شده است.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
چادگان: بهشت گردشگری اصفهان

دهاقان اصفهان با داشتن خاک حاصل‌خیز برای کشت محصولاتی مانند گندم، جو، حبوبات، انار، سیب، انگور و گردو مناسب است. پوشش گیاهی این منطقه بیشتر از نوع کوهستانی است و حدود 10 هزار هکتار از زمین‌های این شهرستان زمین کشاورزی است و 120 هکتار به گلخانه‌های سبزی، صیفی و گل اختصاص دارد.

آب و هوای دهاقان اصفهان

بهترین فصل سفر به دهاقان اصفهان

دهاقان آب و هوایی کوهستانی داشته و زمستان‌های سرد و تابستان‌های معتدلی دارد. بهترین فصل سفر به دهاقان اصفهان، فصل بهار و تابستان است که می‌توان از این سفر نهایت لذت را ببرید. با سفر به دهاقان اصفهان می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری و تفریحی آن بهره‌مند شوید و انواع غذاهای محلی و سنتی مانند خورشت آلو، مُسما پلو، جو پلو، کوفته پلو، کتلت محلی (گُندی)، قیمه، قورمه‌سبزی، پلو مرغ، زرشک‌پلو، کباب، جوجه‌کباب و غیره را طبخ کنید.

همچنین با سفر به دهاقان از اقامت بوم گردان امکانات و خدماتی مانند پارکینگ غیر مسقف با ظرفیت ۱۵ خودرو، آشپزخانه، سیستم گرمایش کولرآبی، سیستم سرمایش بخاری گازی و راهنمای محلی برخوردار می‌شوید.

بهترین فصل سفر به دهاقان اصفهان

جاهای دیدنی دهاقان اصفهان

دهاقان اصفهان یکی از شهرهای پرجاذبه و دارای هویت فرهنگی است و توانسته در تاریخ ایران و اسلام بدرخشد. دهاقان اصفهان جاهای دیدنی زیادی دارد که می‌توان به مناظر دشت لاله‌های واژگون و دشت آسانه که در اردیبهشت ماه زیبایی خاصی دارد اشاره کرد.

مناظر چشمگیر تختگاه شاه صفی در 15 کیلومتری جنوب غربی دهاقان واقع شده صفا و جلوه خاصی دارد. رویش گونه‌های گیاهی و گل‌های وحشی در مراتع کوهستانی و دره‌ها در فصل بهار مناظر زیبایی خلق می‌کند و چشم بینندگان زیادی را به خود خیره می‌کند.‌ طبیعت زیبا، درختان بید، نارون و چمنزارهای اطراف چشمه علی و چشمه حیدر یکی از مکان‌های جذاب برای گردشگرهای این منطقه است.

از مکان‌های گردشگری و جاهای دیدنی اصفهان در این شهرستان می‌توان به چشمه مردنگ، چشمه بازن، قنات بنوی، قنات بودجان، دشت لاله‌های واژگون، باغ‌های بودجان، دره شاه صفی، دشتک، هرندی و تخت چمن آستانه اشاره کرد.

بقایای سکونتگاه‌های بشر در روستای بودجان و روستاهای قدیمی پوده، قمبوان، قهه، لاریچه و قمیشلو نشانگر قدمت فرهنگ و تمدن مردمان این شهرستان است.

بازار قدیمی دهاقان نیز اثر تاریخی خاص خود را دارد و در دل خود مساجدی مانند جامع میر، حاج مهدی را جای داده و جزو آثار ملی به ثبت رسیده است. آسیاب محمد رحیم با قدمت 225 ساله از معروف‌ترین آسیاب‌های 18 گانه شهر دهاقان است و براساس میراث فرهنگی و گردشگری مرمت و آماده‌سازی شده است. تاریخ ساخت خانه حسن خان خطائی به دوران زندیه برمی‌گردد که این آثار ارزشمندی در حال مرمت و بازسازی است.

جاهای دیدنی دهاقان اصفهان

مسجد میر

مسجد میر در اواخر دوره سلجوقی و دوره ایلخانی تاسیس شده و در وسط بازار و شمال مسجد جامع واقع شده است‌. این مسجد به دلیل رطوبت ناشی از برف و باران در حال تخریب است.

مسجد جامع دهاقان

مسجد جامع دهاقان یکی از بناهای دوره قاجاریه است و در یک مسیر ورودی، حیاط کوچک و شبستانی ستون‌دار قرار گرفته و پوشش آن به صورت چهار ضربی است. شبستان آن نیز با آجرهایی با ابعاد 20×20×5 سانتی‌متر در سه ردیف ستون از جنس آجر ساخته شده است. محراب مسجد دارای تزئینات مقدس و گچبری از نقوش اسلامی است و در پشت بام این بنا یک ساعت آفتابی قرار گرفته که اذن ظهر و زمان خواندن نماز است را اعلام می‌کند.

خانه حسین‌ قلی خان

خانه حسین‌قلی خان در محله قلعه قرار گرفته و با مصالحی چون خشت ساخته شده و به عنوان مصالح اصلی و فرعی بر پا شده است.

خانه حسین‌ قلی خان

مقبره سلطان محمد

این مقبره نوساز از یک فضای مسقف و ساده ساخته شده و حاوی یک سنگ قبر کامل و کوچک از یک سنگ قبر است. قدمت این مقبره به سال 755 هجری قمری باز می‌گردد و نشان از قدمت تاریخی این شهر است. مساحت کلی این بنا 104 متر مربع است که 40 متر آن را حیاط تشکیل داده است.

سوغات دهاقان اصفهان

دهاقان اصفهان در نوع صنایع دستی و خوراکی‌های خوشمزه است. از صنایع دستی سوغات اصفهان می‌توان به قالی یلمه، تخت کشی، گیوه‌دوزی، قفل‌سازی، پارچه بافی، نخ ریسی، گلیم بافی و رنگرزی اشاره داشت.

قالی یلمه روستای علی آباد جمبزه در بین گردشگران طرفداران خاص خود را دارد و به عنوان یکی از پرفروش‌ترین سوغات این دیار به شمار می‌آید. باقلوا، سوهان عسلی و بیسکویت شکری از سوغاتی‌های خوشمزه دهاقان است که در سطح کشور بسیار پرآوازه هستند.

غذاهای محلی دهاقان اصفهان

دهاقان اصفهان 100 غذای سنتی و محلی دارد و در ایام نوروز و تابستان میزبان مهمانان زیادی است. از غذاهای محلی دهاقان اصفهان می‌توان به کوفته، گندی، پلو گندمی، پلو ارزن، نان جوش شیر برگ یا برگ شیر، کاچی شیر، دنگو، مرغی، حلوا کنجدی، کباب آبی، مغولی، کباب گندمی، چوبه، شیر بلغور، خال بی‌بی، کاچی شیر و پر شیره و غیره اشاره کرد.

جالب است بدانید که مردم دهاقان به این باورند که کاجی بی‌بی حور و بی‌بی نور را نباید آسمان رویت کند و فرزندان ذکور نباید آن را بخورند؛ زیرا در صورتی که از این غذا استفاده کنند دزد یا بزهکار خواهند شد.

غذاهای محلی دهاقان اصفهان

سخن پایانی

دهاقان اصفهان با جاذبه‌های سرسبز بهاری و زیبایی‌های برفی زمستان هر ساله پذیرای گردشگران عاشق طبیعت است. یکی از جاذبه‌های گردشگری دهاقان اصفهان دشت لاله‌های واژگون است. این دشت دربرگیرنده گیاه لاله واژگون به گل سر به زیر، لاله سرنگون، اشک مریم و اشک سیاوش شهرت دارد.

زمان شکفتن لاله‌های واژگون در این دشت از اواسط فروردین ماه شروع و تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد. روستای قمبوان دهاقان در 25 کیلومتری باختر شهرضا واقع شده و آب و هوای معتدل دارد. از محصولات کشاورزی این روستا می‌توان به لوبیا چیتی و از سوغات این روستا می‌توان به سوهان محلی سوغات اشاره کرد.

سوالات متداول

از غذاهای محلی دهاقان می‌توان به بلغور گندم، بلغور جو، قیمه ریزه، عدس پلو و آش رشته و کوفته، گندی، پلو گندمی، پلو ارزن، نان جوش شیر برگ یا برگ شیر، کاچی شیر، دنگو، مرغی، حلوا کنجدی، کباب آبی، مغولی، کباب گندمی، چوبه، شیر بلغور، خال بی‌بی، کاچی شیر اشاره کرد.

فاصله اصفهان تا دهاقان 107 کیلومتر حدود 1 ساعت و 33 دقیقه است.

بهترین زمان برای سفر و گردشگری اردیبهشت و ماه خرداد است.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. لطفا گیاهان کوهی که در دامنه کوهها رشد میکند را بیان کنید ببینیم خوردنی هست یا نه

    آیا مفید بود؟
    • سلام دوست عزیز،
      بله حتما در آپدیت های بعدی به این موضوع می پردازیم، ممنونم از همراهی شما.

      آیا مفید بود؟
  2. سلام .و سپاس از زحمات شما خانم پاکباز
    و ضمن خسته نباشی به شما که واقعا زحمت کشیدید برا م معرفی این شهر زیبا و طبیعت گردی دهاقان ..
    ان شاااا مسئولین این شهر برا هر چه رونق بخشیدن به گردشگری این شهر و حفظ نگهداشتن طبیعت این شهر کوشا باشند .و دقت لازم را انجام دهندند

    آیا مفید بود؟