راهنمای سفر به مخمل کوه؛ شگفتی طبیعت لرستان

ایرانگردی خرم آباد لرستان
راهنمای سفر به مخمل کوه؛ شگفتی طبیعت لرستان

گردشگری در مناطق کوهستانی همواره با چالش های خاص خود، احساسی عمیق از آرامش و رهایی خیال را در انسان ایجاد می‌کند. طبیعت گردی و سفر به مخمل کوه، تجربه‌ای کاملاً متفاوت و شگفت‌آور است که در آن زیبایی فراوان طبیعت، از هر جای دیدنی دیگر بیشتر به چشم می آید. وقتی که پای صخره‌های مرتفع این کوهستان‌ها قرار می‌گیرید، از زیبایی‌های طبیعی مانند دره‌های سرسبز، آبشارهای بلند و کوهی با عبای سبز و یکدست را مشاهده خواهید کرد.

وجود مردمانی مهربان و سبک زندگی ساده شما را برای چند روز هم که شده از مشغله های شهری نجات می دهد. در این محتوا از مجله گردشگری پته  همسفر شما در مخمل کوه خواهیم بود. راهنمای سفر و خرید بلیط هواپیما به مخمل کوه همان چیزی است که قبل از رفتن به این مکان شگفت انگیز نیاز خواهید داشت.

مشخصات مخمل کوه

پیش از هر چیز بهتر است تا بدانیم که محل دقیق مخمل کوه کجاست و مسیر های دسترسی به آن چگونه است.

آدرس مخمل کوه در گوگل 

راهنمای سفر به مخمل کوه لرستان

مخمل کوه کجاست؟

لرستان یکی از استان های مرتفع با قله هایی سر به فلک کشیده است. مخمل کوه یکی از قله های شمالی خرم آباد به حساب می آید. اگر از سمت خرم آباد به جاده الشتر بروید و ۱۵ کیلومتر به مسیر خود ادامه دهید در طول مسیر از دل مخمل کوه عبور کرده و به روستایی در نزدیکی همین محل به نام پیرجد خواهید رسید. زیبایی و سرسبزی این کوه که در فاصله بسیار اندکی از شهرستان خرم آباد قرار دارد از ابتدای مسیر قابل رویت است. 

بهترین مسیر دسترسی به مخمل کوه

بهترین راه برای رفتن به مخمل کوه استفاده از وسیله نقلیه شخصی است تا بتوانید به جای جای این کوه زیبا سفر کنید. برای رسیدن به مخمل کوه کافی است از بلوار زند به سمت بلوار هدایت بروید و سپس از قسمت شمالی شهر رهسپار جاده الشتر شوید. پس از روستای بهرام جود دوربرگردان را به سمت خرم آباد دور بزنید و وارد جاده قلعه سنگی شوید.

پس از ورود به جاده قلعه سنگی با مشاهده تابلو مخمل کوه مسیر خود را به سمت پیرجد تغییر دهید و شاهد یکی از زیبا ترین مسیر های دسترسی سرسبز کشور باشید. همچنین از سمت شهرستان بروجرد نیز مسیر دیگری وجود دارد که با رفتن از آن و طی کردن ۲۰ کیلومتر از مسیر به محل کوهستان مخمل کوه خواهید رسید.

راهنمای سفر به مخمل کوه

وضعیت جاده ای مخمل کوه

مسیر جاده ای مخمل کوه از هر دو طرف چه خرم آباد و چه بروجرد آسفالت است. وضعیت مسیر به گونه ای است که ماشین های معمولی هم می توانند این مسیر را طی کنند. در فصل بهار و تابستان با خنک بودن هوا و نبودن بارش برف مسیر منتهی به مخمل کوه باز و قابل استفاده است.

در فصل زمستان و پاییز اما با بارش برف ممکن است برای طی کردن مسیر با ماشین های معمولی دچار مشکل شوید. بهتر است تا حدالامکان با ماشین های آفرودی به سمت مخمل کوه بروید اینگونه می توانید بیشتر تجهیزات کمپی و کوهنوردی خود را به راحتی تا انتهای مسیر حمل کنید. 

وضعیت جاده ای مخمل کوه

فاصله اصفهان تا مخمل کوه

 مخمل کوه در فاصله ۳۹۰ کیلومتری اصفهان قرار گرفته است. مسیر منتهی به این کوه سرسبز از اصفهان از شهر های نجف آباد، بروجرد و خرم آباد می گذرد. فاصله زمانی اصفهان تا مخمل کوه ۵ ساعت و ۲۰ دقیقه است. 

فاصله خرم آباد تا مخمل کوه

همانطور که اشاره کردیم مخمل کوه در فاصله ۱۵ کیلومتری خرم آباد قرار دارد و در مسیر منتهی به الشتر-خرم آباد قرار گرفته است. 

فاصله تهران تا مخمل کوه

تهران در فاصله حدودی ۶۰۰ کیلومتری از مخمل کوه قرار دارد. برای رسیدن به مخمل کوه از تهران نیاز به طی کردن مسیر از شهر های قم، اراک، بروجرد و خرم آباد دارید. فاصله زمانی رسیدن به مخمل کوه از تهران حدود ۷ الی ۸ ساعت است. 

راهنمای سفر به مخمل کوه

بهترین زمان بازدید از مخمل کوه

خزه ها و گل سنگ های مخمل کوه در فصل بهار و با آب شدن برف های کوهستان سرسبز و رنگارنگ و شاداب می شوند. در تابستان اما این خزه ها با نبودن رطوبت به رنگ قهوه ای در می آیند. این کوه یک منطقه ییلاقی به حساب می آید و تابستانی خنک و زمستانی سخت دارد. پس اگر به کوهنوردی و زندگی در شرایط سخت علاقه دارید و می خواهید خود را به چالش بکشید فصل زمستان برای شما مناسب است.

زیباترین فصل بازدید از این کوه شگفت انگیز بدون شک فصل بهار است. در نیمه اردیبهشت ماه و با پایان یافتن باران های موسمی در این منطقه سرسبزی و پوشش های مختلف گیاهی و جانوری مخمل کوه به بالاترین حد خود می رسد و چشمان شما را به خود خیره می کند.

بهترین زمان بازدید از مخمل کوه

گیاهان و جانوران منطقه مخمل کوه

وجود منطقه کوهستانی مخمل کوه فضای مناسبی برای رشد انواع درختان و بوته های متفاوت است. در این منطقه درختانی مانند بلوط، افرا، زالزالک و بید را می توانید مشاهده کنید. همچنین بوته هایی مثل گون، شیرین بیان، آویشن و پونه کوهی را می توانید بچینید و به عنوان دمنوشی آرامش بخش میل کنید.

در دشت های سرسبز این منطقه علف هایی مانند جو، گندم و شبدر وجود دارد. این منطقه بکر زیستگاه جانوران زیادی نیز هست و به عنوان منطقه حفاظت شده شکار از آن یاد می شود. انواع پرندگان و پستانداران و خزندگان مختلف را می توانید مشاهده کنید و از آواز پرندگان در کنار صدای آبشار لذت ببرید.

 

جاهای دیدنی اطراف مخمل کوه

در اطراف مخمل کوه پر از جاذبه های طبیعی است که می توانید از آنها بازدید کنید و لذت ببرید.

آبشار نوژیان

یکی از آبشار های اطراف مخمل کوه و در فاصله ۱۲ کیلومتری خرم آباد آبشار نو‹یان است. این آبشار با ارتفاع ۱۰۰ متری و عرض ۱۰ متری منظره زیبایی را خلق می کند. اطراف آبشار پوشش گیاهی و درختان زیادی وجود دارند که می توان از سایه آنها در کنار دیدن منظره آبشار لذت برد. 

آبشار نوژیان مخمل کوه

تنگه شبیخون

این تنگه در ادامه مسیر به سمت الشتر قرار گرفته است. تنگه شبیخون یکی از نقاط استراتژیک در ایران باستان بوده و محلی برای اتراق نظامیان در حال جنگ به حساب می آمده. وجود صخره ای فراوان و دشتی پهن و گسترده اجازه نمی داده تا سواره نظام دشمن به محل کمپ نزدیک شود. امروزه اما همین دشت پهناور و سرسبز به مکانی دنج و زیبا برای اتراق و کمپ و لذت بردن از آرامش طبیعت بدل شده است.

تنگه شبیخون

آبشار شبیخون

در کنار تنگه شبیخون آبشاری با همین نام وجود دارد. وجه تمایز این آبشار از دیگر آبشار ها این است که وجود گل سنگ ها و خزه ها در مسیر آبشار باعث تصفیه آب می شود و آب این آبشار را زلال و کریستالی می کند. همچنین مسیر این آبشار از میان این خزه های سبز منظره ای چشم نواز را خلق می کند و مناسب عکاسی است. 

آبشار شبیخون

آبشار کاکارضا

این آبشار در فاصله ۳۰ کیلومتری از خرم آباد و در حوالی مخمل کوه قرار دارد. در نزدیکی روستای کاکارضا می توانید یک منظره بی نظیر از سقوط آب بر صخره های سرسبز با ارتفاع ۵۰ متری را مشاهده کنید. همچنین در مسیر آبشار بازار های محلی وجود دارد که می توانید سوغات و خوراکی های لذیذ استان لرستان را امتحان کنید. 

آبشار کاکارضا

هفت حوض

اصلی ترین جاذبه طبیعی مخمل کوه هفت حوض نام دارد. این حوض ها که حاصل سایش آب بر روی صخره های کوه هستند به شکل حوض های متوالی در آمده اند. هفت حوض منظره دیدنی و تماشایی است که مشابه آن را هیچ جای دیگر نمی توانید تجربه کنید. آب این حوضچه ها خنک و زلال است و هر چه به حوضچه های پایین تر می ریزد زلال تر و شفاف تر از قبل می شود. 

هفت حوض

ده و رودخانه کهمان

یکی از رودهای خروشان اطراف مخمل کوه رودخانه کهمان است. این رود که ده کوچکی با همین نام را کنار خود می بیند یکی دیگر از مناظر دیدنی اطراف مخمل کوه و در فاصله ۴۰ کیلومتری از خرم آباد قرار گرفته است. خانه های سنتی و زیبای این روستا خود یک جاذبه هنری و زیبا هستند اما رود خروشان و زلال این روستا علت اصلی بازدید طبیعت گردان از این منطقه است. این رود از مراتع سرسبز و باغ های بسیاری عبور می کند و مناسب برپا کردن کمپ است. 

ده و رودخانه کهمان

امکانات تفریحی مخمل کوه

در این کوه با عظمت امکانات تفریحی گوناگونی وجود دارد که از مهم ترین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد.

کمپینگ اطراف کوهستان

یکی از دلایل اصلی سفر به مخمل کوه کمپینگ در این کوهستان سرسبز است. وجود غار های فراوان و دشت های وسیع این امکان را به وجود می آورد که در هر شرایط آب و هوایی امکان برپا کردن کمپ در این کوهستان فراهم باشد. 

کمپینگ اطراف کوهستان

عکاسی در طبیعت بکر

یکی از بهترین راه های ثبت خاطرات گرفتن عکس های بیاد ماندنی از سفر است. عکاسی در مخمل کوه حال و هوای دیگری دارد. وجود مناظر بسیار و گونه های مختلف گیاهی و جانوری باعث می شود که دوربین را لحظه ای از خود جدا نکنید و در زمان های مختلف روز اقدام به ثبت تصاویر زیبا از طبیعت کنید.

عکاسی در طبیعت بکر

طبیعت گردی

وسعت زیاد و هموار بودن بیشتر بخش های کوهستان باعث می شود که بتوانید با دوچرخه و یا پیاده به دل طبیعت بزنید. در کنار کمپینگ و مستقر شدن یک جا نمانید و در دشت اطراف مخمل کوه تا جایی که می توانید کنجکاوی کنید و دست به اکتشاف های گوناگون بزنید. در این مسیر احتمالا با افراد جدید و بومی های منطقه آشنا می شوید که خود سفر شما را زیبا تر و دوستان شما را بیشتر می کند. 

طبیعت گردی در سفر به مخمل کوه

کوه نوردی

کوه نوردی یکی دیگر از تفریحات روحیه بخش در مخمل کوه است. دیدن منظره های زیبا از دور و یکجا به شما انرژی بیشتری می دهد. همچنین مسیر های کوهنوردی این منطقه با شیب ملایم همراه است و برای افراد تازه کار خستگی به همراه ندارد. اگر می خواهید در مخمل کوه کوه نوردی کنید حتما لوازم کافی برای جهت یابی را فراموش نکنید وسعت این منطقه آنقدر زیاد است که در صورت نداشتن مهارت و یا لوازم کافی ممکن است گم شوید. 

کوه نوردی

تفریحات آبی مخمل کوه

در اطراف این کوه زیبا و زیر آبشار های شبیخون و نوژیان حوضچه های عمیقی وجود دارد که در فصل تابستان مناسب آب تنی و شنا است. آب بازی در آب های زلال و لذت بردن از فرو ریختن آبشار به روی سرتان یکی از لذت ها و تفریحات به یاد ماندنی برای شما خواهد شد.

تفریحات آبی مخمل کوه

امکانات رفاهی مخمل کوه

در اطراف این کوه زیبا و برای رفاه حال طبیعت گردان امکانات مختلفی وجود دارد. در مسیر های منتهی به مخمل کوه سرویس های بهداشتی عمومی قرار گرفته است. همچنین پارکینگ رایگان و امن اطراف کوه وجود دارد. رستوران های سنتی نیز محلی مناسب برای کم کردن خستگی و چشیدن مزه غذاهای سنتی این استان است. همچنین فروشگاه های مختلفی جهت خرید لوازم کوهنوردی و اقلام خوراکی مورد نیاز گردشگران وجود دارد. همچنین اقامتگاه های بوم گردی و هتل ها در جاده منتهی به مسیر مخمل کوه و نزدیک خرم آباد وجود دارد.

راهنمای سفر به مخمل کوه

اقامت در مخمل کوه

در این کوه زیبا محل های مختلفی مناسب با بودجه شما و همچنین علاقه شما وجود دارد که به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

کمپینگ و شب مانی در سفر به مخمل کوه

یکی از جذاب ترین و در عین حال مقرون به صرفه ترین نوع اقامت در مخمل کوه کمپینگ است. کمپینگ در مخمل کوه در تمامی فصول سال امکان پذیر است. در فصل بهار و تابستان مناسب ترین زمان برای کمپ است و اگر می خواهید در فصل های سرد سیر در این کوه باشید حتما لوازم استاندارد کمپ را به همراه داشته باشید.

کمپینگ و شب مانی در مخمل کوه

اقامتگاه بوم گردی در سفر به مخمل کوه

در نزدیکی مخمل کوه اقامتگاه های زیبا و فراوانی وجود دارد که به معرفی چند اقامتگاه می پردازیم.

اقامتگاه بوم گردی بلوط تاف کاسیت

اقامتگاه بلوط تاف کاسیت، یکی از اقامتگاه های سنتی و چند منظوره در نزدیکی مخمل کوه است. این اقامتگاه با داشتن کافه و رستوران سنتی و چادر های عشایری که متناسب با رسوم استان لرستان است اقامتی به یاد ماندنی را برایتان رقم می زند. 

اقامتگاه بوم گردی در مخمل کوه

اقامتگاه سنتی خانه روستایی کلدره

اقامتگاه سنتی کلدره در روستایی به همین نام و در نزدیکی مخمل کوه قرار گرفته است. خانه های کاهگلی با معماری و تزئین سنتی یادآور تاریخچه کهن این استان است. در این اقامتگاه انواع امکانات رفاهی و بهداشتی و همچنین رستوران و کافه مهیا و آماده پذیرایی از شما است. 

اقامتگاه سنتی خانه روستایی کلدره

دهکده گردشگری و سلامت مخمل کوه

نزدیک ترین و تجملی ترین اقامتگاه مخمل کوه دهکده گردشگری و سلامت مخمل کوه است. این اقامتگاه با زیبا ترین منظره و دارا بودن بالاترین امکانات رفاهی و تفریحی نظیر استخر، سونا، زمین بازی کودکان، پیست دوچرخه سواری، کافی شاپ و… می تواند همه نیازهای شما در سفر به مخمل کوه را برآورده کند.

دهکده گردشگری و سلامت مخمل کوه

هتل سنتی مخمل کوه

در حوالی مخمل کوه هتلی با امکانات مناسب و توانایی پذیرایی از ۸۰ را دارد. از امکانات این هتل می توان به سالن همایش، پیست دوچرخه سواری، فضای سبز و کافه و رستوران نام برد. 

هتل سنتی مخمل کوه

توصیه های ضروری برای سفری خاطره انگیز

برای ماجراجویی در دامنه‌های مخمل‌کوه، طبیعت گردان نیاز به آماده‌سازی دقیق دارند. از کفش‌های محکم و لباس‌های مقاوم برای مسیرهای کوهستانی تا بردن وعده های غذایی که در کوه به کار می آید. به همراه داشتن  آب آشامیدنی کافی، تضمین می‌کند که پیمودن این مسیر ها هیچگاه تشنه نشوید.  اما از همه مهمتر، رعایت اصول ایمنی و بهداشتی است و از بردن لوازم بهداشتی مانند مسواک و ضد آفتاب و کرم دفع حشرات می تواند به کیفیت سفر به مخمل کوه اضافه کند.

هرگز فراموش نکنید که همزمان با لذت‌بردن از طبیعت، به ایمنی خود و محیط زیست هم احترام بگذارید و با روشن نکردن آتش در محل رشد درختان به طبیعت این کوه اسیب وارد نکنید. با رعایت این اصول، سفری به دامنه‌های مخمل‌کوه به یادماندنی و سرشار از لذت خواهد بود.

توصیه های ضروری برای سفری خاطره انگیز

سخن پایانی

با خرید بلیط هواپیما خرم آباد و سفر به مخمل کوه بدون شک می توانید جایگاه ویژه ای در میان لحظات به یاد ماندنی خود ایجاد کنید. با رفتن به این منطقه زیبا به خصوص در فصل بهار تا مدت ها برای دوستان خود از جاذبه های دیدنی مخمل کوه تعریف خواهید کرد. جای کدام جاذبه دیدنی اطراف مخمل کوه در مجله گردشگری پته خالی بود؟ و تجربه شما از سفر به این نگین سبز رنگ استان لرستان چه بوده است؟ اگر از سفر به مخمل کوه لذت بردید به شما پیشنهاد می کنیم حتما از کوهدشت لرستان و تنگه شیرز هم بازدید نمایید و برایمان نقطه نظرات خود را به اشتراک بگذارید. 

سوالات متداول

مخمل کوه در  شمالی ترین نقطه شهر خرم آباد در استان لرستان قرار دارد.

پیاده‌روی، طبیعت‌گردی، کمپینگ در طبیعت، تماشای آبشار و آبتنی، صخره نوردی و کوه‌پیمایی تفریحات مخمل کوه هستند.

هفت حوض، آبشار نوژیان، آبشار شبیخون، تنگه شبیخون، آبشار کاکارضا و ده و رودخانه کهمان از جاهای دیدنی اطراف مخمل کوه است.

اقامتگاه بوم گردی بلوط تاف کاسیت، اقامتگاه سنتی و روستایی کلدره، دهکده سلامت و هتل سنتی مخمل کوه از اقامتگاه های مخمل کوه به شمار می روند. 

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام واقعا باشی خسته نباشید . همرو خوب اومدی ولی آبشار زیبای کبوترلو و پل چوبی کبوترلو و تنگه کبوترلو رو کاملا از یاد بردین
    شایدم تشریف نیاوردین واقعا بهشت حتما امتحان کنید
    خواستین تا آدرس بدم
    ممنون

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه اطلاع دادید
      حتما در اپدیت بعدی این مکان های دیدنی را به این مطلب اضافه خواهیم کرد.

      آیا مفید بود؟