بلیط هواپیما چارتری چیست؟

از سفر بدانید
بلیط هواپیما چارتری چیست؟

ممکن است عبارت بلیط هواپیما چارتری را زیاد شنیده باشید، اما اطلاعات کاملی درباره معنای آن نداشته باشید! کلمه چارتر یعنی، به‌ صورت کامل اجاره کردن، اما هنگامی‌ که از این کلمه در کنار بلیط هواپیما استفاده می‌ شود، به معنای اجاره دربست صندلی‌ های هواپیما است.

چارتر چیست؟

همان‌ طور که اشاره کردیم چارتر به معنای اجاره کردن است و این کلمه ممکن است برای اجاره کردن کشتی، هواپیما، قطار، هلیکوپتر و یا حتی هتل نیز استفاده شود. معمولاً چارتر کردن در یک بازه زمانی معین انجام می‌ شود.

شرکت‌ ها یا اشخاصی که وسایل حمل‌ و نقل عمومی یا هتل‌ ها را چارتر می‌ کنند، می‌ توانند از تخفیفات ویژه استفاده کنند. بعضی از شرکت‌ های بزرگ یا آژانس‌ های گردشگری هستند که صندلی‌ های هواپیما را چارتر می‌ کنند. به این صورت صندلی‌ های اجاره‌ شده را خودشان با قیمت‌ های کمتری به مسافران می‌ فروشند. این‌ یک راهکار برای رقابت با شرکت‌ های دیگر است.

هر چند قیمت بلیط های چارتری دائم در حال تغییر است و اگر اهل سفر و پرواز باشید، می‌ توانید چند روزی صبر کنید و پس از جستجوی دقیق بین تمام پروازهای چارتری، بهترین بلیط را با بهترین قیمت انتخاب کنید. اگر درباره چارتر صحبت کنیم باید مطالبی را نیز درباره چارترکننده و چارتر دهنده بگوییم تا این بحث کامل شود.

  • چارتر کننده به دفترهای خدمات مسافرتی یا آژانس‌ های مسافرتی گفته می‌ شود که اقدام به اجاره صندلی‌ های یک پرواز یا تخت‌ های هتل می‌ کنند و آن ها را به مسافران می‌ فروشند.
  • چارتر دهنده نیز به شرکت هواپیمایی یا ایرلاینی گفته می‌ شود که صندلی‌ های هواپیما را اجاره می‌ دهد. در مورد چارتر هتل نیز چارتر دهنده، هتلی است که تخت‌ هایش را به آژانس‌ های مسافرتی اجاره می‌ دهد.

بلیط هواپیما چارتری

همه‌ چیز درباره بلیط چارتر

مسیرهای پرطرفدار پروازی همیشه برای خرید بلیط متقاضی دارند. به همین خاطر شرکت‌ های مسافرتی ترغیب می‌ شوند تا در تمام روزهای هفته بلیط های چارتر این مسیرها را عرضه کنند. البته فقط دفترهای خدمات گردشگری و آژانس‌ های مسافرتی نیستند که اقدام به اجاره صندلی‌ های هواپیما می‌ کنند، بلکه برخی از شرکت‌ های معروف، سازمان‌ ها، باشگاه‌ های ورزشی و ارگان‌ های دولتی نیز برای زیرمجموعه‌ های خودشان اقدام به چارتر یا اجاره صندلی‌ های هواپیما می‌ کنند.

به‌ این‌ ترتیب هم هزینه خرید بلیط برای کارکنانشان کمتر می‌ شود و هم در طول مدت پرواز یا اقامت در هتل، آزادی عمل بیشتری دارند. پروازهای چارتری دارای دو نوع هستند که در این قسمت به آن ها اشاره می‌ کنیم.

 

  • بلیط فول چارتر
    زمانی که آژانس مسافرتی همه صندلی‌ های هواپیمایی را برای مدت زمان معینی اجاره می‌ کند، یعنی به‌ صورت عمده اقدام به خرید بلیط های هواپیما نموده و قیمت بلیط ها را بسیار پایین تر از بلیط های سیستمی در نظر می گیرد. به این صورت گفته می‌ شود که بلیط هواپیما فول چارتر یا به‌ صورت اجاره کامل است.
  • بلیط سیت چارتر
    زمانی که آژانس مسافرتی تنها بعضی از صندلی‌ های یک مسیر پروازی را در یک دوره خاص اجاره کند، به این صورت گفته می‌ شود که آژانس سیت چارتر نموده یا برخی از صندلی‌ها را اجاره کرده است.
    با توجه به اینکه پروازهای چارتری طرفداران زیادی دارند. بهتر است درباره مزایا و معایب این بلیط ها بیشتر بدانید.

 

مزایای بلیط هواپیما چارتری

بلیط های چارتری یکی از انواع بلیط هواپیما هستند که توسط آژانس‌ های هواپیمایی به‌ صورت مستقیم عرضه می‌ شوند و سود و زیان آن ها به آژانس هواپیمایی بر می‌ گردد. این آژانس‌ های هواپیمایی از شرکت هواپیمایی مورد نظر، بلیط ها را اجاره می‌ کنند و خودشان به‌ صورت مستقیم می‌ فروشند. به‌ همین‌ خاطر قیمت بلیط چارتری متغیر است و ممکن است خیلی اوقات کمتر از بلیط های سیستمی به فروش برسند. بلیط چارتری مزایایی دارد که در ادامه به آن اشاره می کنیم.

 

  • قیمت ارزان
    مهم ترین مزیت بلیط های چارتری قیمت آن ها است که همیشه از بلیط های سیستمی ارزان‌ تر است؛ اما این بلیط ها نیز تحت تأثیر عواملی چون زمان پیک سفر و مسیرهای پر پرواز قرار می‌ گیرند و قیمت آن ها تغییر می‌ کند؛ بنابراین ممکن است نتوانید در زمان‌ های پیک سفر بلیط های خوش قیمت چارتری پیدا کنید؛ اما در زمان‌ هایی که تقاضا برای خرید بلیط کم می‌ شود، آژانس‌ های چارتر کننده برای اینکه بتوانند ظرفیت صندلی‌ های هواپیما را تکمیل کنند، قیمت این بلیط ها را کاهش می‌ دهند.
  • تبدیل‌شدن به بلیط های لحظه آخری
    یکی دیگر از مزایای بلیط های چارتری این است که در ساعات باقی‌مانده تا پرواز اگر به فروش نروند، آژانس مسافرتی حاضر می‌ شود این بلیط را حتی کمتر از قیمتی که خودش خریداری کرده به شرکت هواپیمایی پس بدهد.
    مسافران در این مواقع می‌ توانند با خرید بلیط های لحظه آخری قیمت بسیار کمتری را برای خرید بپردازند. در این مواقع بلیط چارتری به بلیط لحظه آخری تبدیل می‌ شود و قیمت آن بسیار کاهش پیدا می‌ کند.
پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بلیط لحظه آخری چیست؟

مزایای بلیط هواپیما چارتری

معایب بلیط هواپیما چارتری

مزیت بلیط چارتری یعنی ارزان بودن قیمت آن، باعث شده تا بیشتر مسافران به معایب آن توجه نکنند. ممکن است حتی اگر از معایب آن نیز اطلاع دارند، به خاطر قیمت پایینی که برای خرید بلیط می‌ پردازند، چشم شان را روی این معایب ببندند. بنابراین در این قسمت می‌ خواهیم به معایب بلیط های چارتری اشاره‌کنیم تا قبل از خرید بلیط هواپیما به آن ها توجه داشته باشید و پس از خرید پشیمان نشوید.

  • یکسان بودن قیمت بلیط برای کودکان و بزرگسالان
    بلیط های چارتری دارای قیمت ارزانی هستند، اما قیمت این بلیط‌ ها برای کودکان و بزرگسالان هیچ فرقی ندارد؛ بنابراین اگر با افراد خانواده سفر می‌ کنید، بهتر است قبل از خرید بلیط های ارزان چارتری، این نکته را بدانید که ممکن است بلیط های سیستمی از لحاظ قیمتی برای شما به‌ صرفه‌ تر باشند. چرا که این بلیط ‌ها را می‌ توانید برای کودکان، نیم‌ بها یا کمتر از آن خریداری کنید.

 

  • قیمت بلیط چارتر درزمان پیک سفر بالا است!
    بلیط های چارتر بانام بلیط ارزان شناخته می‌ شوند، اما اگر در زمان پیک سفر یا بازه‌ های زمانی شلوغ اقدام به خرید بلیط های چارتری کنید، ممکن است قیمت این بلیط‌ ها از بلیط های عادی هم بیشتر شود! چرا که شرکت‌ های چارترکننده طبق قوانین خودشان قیمت بلیط را تعیین می‌ کنند و هیچ نظارتی روی آن ها نیست.
  • عدم استرداد بلیط
    بسیاری از آژانس‌ های مسافرتی، این اجازه را به مسافران نمی‌ دهند که بتوانند بلیط چارتر را کنسل کنند. حتی اگر این امکان را به مسافران بدهند، مبالغ بسیار بالایی برای جریمه کنسلی بلیط بر می‌ دارند.

قیمت بلیط هواپیما چارتری

قیمت بلیط چارتری بسیار به‌ صرفه‌ تر از بلیط های سیستمی است. به‌ عنوان‌ مثال: اگر شما برای خرید بلیط پرواز به مشهد تهران، 1 میلیون تومان پرداخت می‌ کنید، با خرید بلیط های چارتری می‌ توانید این مبلغ را 500 هزار تومان کاهش دهید. این در حالی است که تمام خدمات ارائه‌ شده در پروازهای سیستمی و چارتری یکسان هستند.

قیمت بلیط های چارتری همیشه یکسان نیست و قانون خاصی برای تعیین قیمت این بلیط ها وجود ندارد. در واقع این آژانس‌ های مسافرتی هستند که در بازه‌ های زمانی مختلف، قیمت بلیط چارتر را افزایش یا کاهش می‌ دهند. گاهی ممکن است قیمت بلیط های چارتری حتی از سیستمی کمتر باشد، گاهی اوقات نیز به دلیل بالا رفتن تقاضا برای خرید بلیط، قیمت آن ها از بلیط های عادی هم بیشتر شود.

قیمت بلیط چارتری

نحوه خرید بلیط هواپیما چارتری

برای خرید بلیط هواپیما چارتری در سایت پته گزینه‌ های بسیاری پیش روی شما قرار دارد.

  1. اولین راهکار این است که مبدأ و مقصد سفر خود را وارد کنید و پروازهای موجود را جستجو کنید. به این صورت می‌ توانید فهرست تمام پروازهای چارتری، سیستمی و لحظه آخری رو ببینید و درنهایت بلیط های چارتری را انتخاب کنید.
  2. راهکار دوم این است که از طریق نمودار قیمتی موجود در سایت پته، لیست پروازهای ارزان‌ قیمت چارتری را با یکدیگر مقایسه کنید و اقدام به رزرو و خرید بلیط نمایید.
  3. در نهایت با استفاده از فیلتر نوع بلیط و گزینش بلیط های چارتری در سایت پته، خیلی راحت می‌ توانید فقط فهرست پروازهای چارتری را مشاهده کنید. به این صورت گزینه‌ های پیش روی شما محدودتر می‌ شوند و می‌ توانید همه پروازهای چارتری را از نظر قیمت مقایسه کرده و در بازه زمانی موردنظر خودتان آن را رزرو کنید.

تفاوت بلیط چارتری با سایر بلیط‌ ها

انواع بلیط های هواپیما به دو دسته تقسیم می‌ شوند.

  • بلیط های چارتری
  • بلیط های سیستمی

همان‌ طور که در قسمت‌ های پیش اشاره کردیم، تفاوت بین بلیط های سیستمی و چارتری مربوط به قیمت آن ها است؛ اما هنگام خرید بلیط هواپیما ممکن است با اصطلاحات دیگری مانند بلیط اکونومی، بلیط چارتری اکونومی یا بلیط سیستمی اکونومی مواجه شوید که معنی آن ها را ندانید.

در ادامه می‌ خواهیم تفاوت هر یک از انواع بلیط را با یکدیگر توضیح دهیم تا اگر از این به بعد با این عبارت‌ ها مواجه شدید، معنی و تفاوت آن ها را با یکدیگر بدانید.

 

تفاوت بلیط چارتری و اکونومی

بلیط چارتر یک نوع بلیط ارزان‌ قیمت است که توسط شرکت‌ های چارتر کننده به فروش می‌ رسد. قیمت بلیط های چارتری معمولاً ارزان است و در بعضی از بازه‌ های زمانی قابل خریداری هستند؛ اما اکونومی نام یک کلاس پروازی است و به‌ طور کلی مفهوم آن با بلیط چارتری تفاوت دارد. ها

اجازه بدهید با یک مثال این قضیه را برای شما روشن کنیم. تصور کنید که شما یک بلیط سیستمی مشهد به تهران می‌ خرید هنگامی‌ که شما گزینه‌ های مربوط به بلیط را بررسی می‌ کنید، می‌ توانید از کلاس پروازی اکونومی یا اقتصادی استفاده کنید یا کلاس پروازی تجاری یا فرست کلاس را انتخاب کنید.

کلاس پروازی تعیین می‌ کند که در طول پرواز به مسافران چه خدماتی ارائه شود. به‌ عنوان‌ مثال: در کلاس اکونومی، خدمات ویژه‌ ای به مسافران ارائه نمی‌ شود و قیمت بسیار کمی دارند. مسافران در طول پرواز در صندلی‌ های نزدیک به هم می‌ نشینند و تنها می‌ توانند یک وعده غذایی رایگان یا میان وعده در طول پرواز دریافت کنند؛ اما در کلاس پروازی تجاری یا فرست کلاس، امکانات ویژه‌ ای در اختیار مسافران قرار داده می‌ شود که هزینه‌ های بسیار بالاتری دارد.

بنابراین نمی‌توان بلیط چارتری را با بلیط اکونومی مقایسه کرد. ولی شما می‌ توانید برای ارزان شدن هزینه، یک بلیط چارتری بخرید که دارای کلاس اکونومی است. به این صورت در هزینه‌ های خودتان به میزان زیادی صرفه‌ جویی کرده‌ اید.

 

تفاوت بلیط چارتری و سیستمی

همان‌ طور که در ابتدای بحث اشاره‌ کردیم، ما دو نوع بلیط سیستمی و چارتری داریم و اصلی‌ ترین تفاوت آن ها قیمت آن‌ هاست، اما اگر بخواهیم به‌ صورت کامل تفاوت بین بلیط های چارتری سیستمی را توضیح دهیم، باید بگوییم که این دو بلیط از نظر برنامه زمانی و شرایط سنی نیز با یکدیگر تفاوت دارند.

قیمت بلیط های سیستمی برای مسافر بزرگسال گران‌ تر است، اما برای کودکان و نوزادان زیر دو سال کمتر می‌ شود. بلیط های چارتری چه برای کودکان تهیه شود، چه برای بزرگسالان، قیمت یکسانی دارد. قیمت پروازهای سیستمی همیشه مشخص است و هزینه آن ها نیز دچار نوسان نمی‌ شود. به همین خاطر می‌ توانید از چند ماه قبل این بلیط ‌ها را خریداری نموده و هزینه آن را بپردازید. حتی می‌ توانید اگر شرایط سفر شما تغییر کرد تاریخ آن را جابجا کنید. شرایطی که درباره بلیط های چارتری صدق نمی‌ کند.

تفاوت بلیط چارتر و معمولی

منظور از بلیط های معمولی همان بلیط های سیستمی است و تفاوت آن ها را در بخش پیش عنوان کردیم. به دلیل اینکه اکثر مسافران اطلاعات کافی درباره انواع بلیط ندارند، تنها از بلیط های معمولی یا سیستمی استفاده می‌ کنند، اما پس از مطالعه این مطلب می‌توانند با اطلاعات بیشتر برای خرید بلیط اقدام کنند.

تفاوت بلیط چارتر با هواپیما در واقع به خاطر قیمت بلیط های چارتری است که کمتر از بلیط های سیستمی هواپیما هستند. البته بلیط های سیستمی مزایای دیگری نسبت به بلیط های چارتری دارند که در بخش‌ های پیش آن ها اشاره کردیم.

 

سخن پایانی

در این مقاله درباره مزایا و معایب بلیط چارتری و تفاوت آن با سایر بلیط های هواپیما صحبت کردیم؛ اما اگر قصد خرید بلیط هواپیما را دارید، بهتر است به زمان سفر خودتان توجه کنید. چنانچه از قبل برای سفر برنامه‌ ریزی کرده‌ اید، بهترین گزینه برای شما خرید بلیط سیستمی از سایت پته است، اما اگر زمان پرواز برای شما مهم نیست، می‌ توانید بلیط های چارتری لحظه آخری ارزان‌ قیمت را انتخاب کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید