غذاهای فرودگاهی که نباید بخورید!

از سفر بدانید
غذاهای فرودگاهی که نباید بخورید!

اگرچه برای سفر کردن روش‌های مختلفی وجود دارد، ولی از آنجایی که برای سفر به مسافت‌های دور محدودیت‌هایی وجود دارد، شاید بتوان سفر با هواپیما را مهم‌ترین و بهترین روش برای رفتن به سفر دانست. از طرفی مزایای سفر با هواپیما را نمی‌توان نادیده گرفت؛ رسیدن به مقصد در اسرع وقت و میزان تفاوت زمان رسیدن قابل ملاحظه با سفرهای زمینی و دریایی سبب شده است تا در عصر جدید که زمان برای بسیاری از افراد اهمیت قابل‌توجهی دارد، از سفرهای هواپیمایی استفاده کنند. بدین سبب لازم است تا افرادی که مدام در سفر هستند مواردی را در سفرهای خود مدنظر قرار دهند. یکی از مهم‌ترین ضروریات که در بعضی موارد باعث وخامت حال و لغو سفر می‌شود؛ نوشیدنی‌ها و غذاهای فرودگاهی است که نباید بخورید.

این غذاها و نوشیدنی‌ها برای سلامتی شما قبل از سفر و حتی در هواپیما خطرساز خواهد بود و سفر سختی را برایتان به ارمغان می‌آورد. در ادامه با ما در پته همراه باشید تا این غذاها و نوشیدنی‌ها را به شما گوشزد کنیم و نکاتی را در این رابطه به شما ارائه دهیم.

غذاهایی که نباید در فرودگاه بخورید!

در فرودگاه‌ها، برخی از غذاها به دلیل شرایط نگهداری، کیفیت نامطلوب و یا احتمال آلودگی، ممکن است مناسب نباشند. برخی از غذاهای فرودگاهی که نباید بخورید عبارتند از:

غذاهای فرودگاهی که نباید بخورید!

پرتزل‌‌های نرم

اگر با پرتزل‌های نرم آشنایی ندارید، پس بهتر است بدانید که پرتزل‌های نرم همان بیسکویت‌های پیچ در پیچ یا به یکدیگر گره خورده‌ای هستند که می‌توانند به‌عنوان یک وعده غذایی مورد استفاده قرار گیرند. این بیسکویت‌ها با نمک پخته می‌شوند و از همه مهم‌تر بوی آن‌ها ممکن است شما را به دام بیندازد؛ پس هرگز گارد خود را در مقابل این شیرینی‌ها پایین نیاورید. اما دلیل اصلی مخالفت ما با خوردن پرتزل‌های نرم، گرسنگی دوباره شما حین سفر است.

علت این گرسنگی، داشتن میزان بالایی کربوهیدرات، فقط برای مدت زمان کوتاهی شما را سیر خواهد کرد.  پس سعی کنید در عوض خوردن پرتزل‌های نرم یک وعده غذایی کامل همراه خود برای سفر داشته باشید.

قهوه

یکی از غذاهای فرودگاهی که مباید خورده شود قهوه است بنابراین اگر به نوشیدن قهوه علاقه دارید یا به نوشیدن قهوه اعتیاد دارید؛ پیشنهاد می‌شود از نوشیدن قهوه سنگین و با کافئین زیاد صرف‌نظر کنید و در عوض آن به یک قهوه با کافئین کم بسنده کنید. دلیل ما برای ارائه این پیشنهاد، تاثیرات قهوه بر فرد است که می‌تواند باعث ایجاد اختلال در خواب شما شود. بیسکویت‌ها و بستنی‌های شکلاتی و نوشیدنی‌های با کافئین کمتر نسبت به قهوه مانند کاپوچینو، نسکافه و چای گیاهی می‌تواند گزینه مناسب‌تری باشد.

پارفیت ماست

یکی از دسرهای موردعلاقه افراد پارفیت ماست است که ترکیبی از چندین لایه ماست و تکه‌های میوه است و طعم بسیار دلپذیری دارد. ماست یکی از غذاهای سالم است و می‌تواند به‌عنوان یک وعده غذایی نیز مورد استفاده قرار گیرد؛ ولی زمانی که در پارفیت ماست با میوه و دیگر خوراکی‌های افزودنی ترکیب می‌شود، ممکن است حال شما را تحت تاثیر قرار دهد. مواد اولیه پارفیت ماست عبارتند از:

  1. 85 گرم ماست بدون چربی
  2. 2 قاشق غذاخوری عسل
  3. ½  قاشق چای‌خوری پوست لیمو زنده‌شده
  4. ½  کاسه توت سیاه
  5. ½ کاسه تمشک
  6. 4 قاشق چای‌خوری برگ نعنا
  7. ¼ کاسه گرانولا
  8. ¼ کاسه پاپایا در قطعاتی به طول 2 سانتی‌متر

پیشنهاد می‌شود در عوض پارفیت ماست، ماست معمولی سفارش دهید.

ماست‌های قندی

در رابطه با پارفیت ماست از معایب ماست‌های ناخالص و مزایای ماست معمولی صحبت کردیم و ماست‌های قندی هم از این قضیه مستثنی نیستند. ماست‌های قندی که دارای طعم‌های مختلفی اعم از انواع شکلات و میوه هستند، در واقع از مواد غیرطبیعی تهیه می‌شوند و شیرینی بیش از حد این مواد می‌تواند مضر باشد. در عوض ماست‌های قندی، با اضافه کردن مقداری پودر وانیل به ماست‌های معمولی میان وعده سالمی برای خود فراهم کنید.

ماست قندی از غرای فرودگاهی ممنوع

گرانولا

یکی از وعده‌های غذایی موردعلاقه افراد در صبحانه که مخلوطی از مواد مقوی چون عسل، آجیل، جو دوسر، شکر قهوه‌ای و میوه‌های خشک‌شده است. اگرچه موادی که در این مخلوط استفاده می‌شود، ظاهرا مواد سالم، مغذی و مقوی هستند؛ ولی متاسفانه گرانولاهایی که توسط کارخانه‌ها تولید می‌شوند، به‌دلیل ناخالص‌بودن کاملا سالم نیستند.

گرانولاهایی که در این کارخانه‌ها تولید می‌شوند، دارای مواد افزودنی چون فروکتوزهای مصنوعی و شکرهای طبیعی به مقدار زیاد هستند. این مواد افزودنی سبب شده است تا این گرانولاها به یک وعده غذایی ناسالم تبدیل شوند و نهایتا می‌توانند فقط به‌عنوان یک میان وعده مورد استفاده قرار گیرند.

ساندویچ‌ های دوبل

فروشگاه‌ها و ساندویچی‌‌های فرودگاه دارای منوی متنوعی نیستند و دست شما در انتخاب بسته است؛ ولی از سفارش ساندویچ‌های دوبل چندلایه خودداری کنید. این ساندویچ‌ها دارای موادی چون گوشت، مرغ، نان و پنیر هستند که به‌دلیل سنگین‌بودن می‌توانند در طول پرواز برای شما دردسرساز شوند.

بطری‌ های آب معدنی

این مورد را فراموش نکنید که قبل از سفر در فرودگاه از خرید بطری‌های آب معدنی خودداری کنید؛ زیرا خرید این بطری‌ها ممکن است شما را ترغیب کند تا حتما تمام آب درون بطری را بنوشید و این سبب پرشدن مثانه شما می‌شود و در طول سفر با مشکلات زیادی مواجه می‌شوید. این بطری‌ها از طرفی هزینه بالایی دارند و از طرفی اگر تمام آب این بطری‌ها را ننوشید، اسراف کرده‌اید.

سرویس‌های بهداشتی خشک و صف‌های شلوغ بعضی از هواپیماها می‌تواند باعث نارضایتی شما شود. این سرویس‌های بهداشتی در بعضی از هواپیماهای کشورهای دنیا و اروپا مانند سوئیس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

هرچیزی که معده‌تان به آن عادت ندارد

اگر نسبت به برخی مواد غذایی و خوراکی حساسیت دارید، از خوردن این غذاها قبل از سفر یا حین سفر با هواپیما خودداری کنید. این غذاها از آنجایی که با معده شما در تضاد هستند، می‌توانند سبب مشکلاتی چون سوءهاضمه یا زخم معده شوند. غذاهایی که دارای کربوهیدرات و فیبر به میزان زیادی هستند نیز می‌توانند برای شما دردسرساز شوند و پروسه تست غذاهای جدید را تا رسیدن به مقصد به تاخیر بیندازید.

سالاد میوه

اگرچه سالاد میوه را می‌توان در دسته غذاهای سالم قرار داد، ولی همین سالادهای میوه گاهی ممکن است برای افراد مشکلات جدی ایجاد کنند. سالاد میوه می‌تواند برای بدن مقوی و مغذی باشد و اگر از نظر بهداشتی موردی نداشته باشد، غذای سالمی است. اما اگر برای تهیه همین سالادهای میوه از میوه‌های زیاد و شکر فراوان استفاده شود تا طعم این سالاد را بهتر کنند، برای سلامتی شما مضر هستند. اگر به خوردن سالاد علاقه دارید، بهتر است تا از منزل با خود سالاد میوه سالم همراه خود بیاورید و در فرودگاه یا هواپیما میل کنید.

آدامس

با اینکه شاید اینطور بنظر برسد که جویدن آدامس در عوض خوردن غذاهای سنگین فرودگاه ممکن است انتخاب بهتری باشد؛ ولی فراموش نکنید جویدن بیش از حد آدامس می‌تواند سبب اختلال در سیستم‌های ایمنی شما شود و مشکلاتی از قبیل نفخ معده، اسهال و خروج گاز از بدن می‌تواند آزاردهنده باشد.

از نظر یکی از متخصصان گوارش، کبد و معده بزرگسالان، دکتر روبین چاتکان اظهار داشته است: جویدن آدامس می‌تواند سبب نفخ معده شود و مواد شیرین‌کننده مصنوعی آدامس در روده کوچک جذب نمی‌شوند و در روده بزرگ بدن تخمیر می‌شوند. همچنین از طرفی با جویدن آدامس دهان شما مدام باز و بسته می‌شود و اکسیژن زیادی وارد بدن می‌شود که قاعدتا به گاز تبدیل شده و نفخ می‌شود. شیرین‌کننده‌های مصنوعی آدامس نیز سبب اسهال افراد می‌شوند.

غذای هواپیما

شاید برای شما درک این مسئله مشکل باشد که چرا نباید غذای هواپیما را خورد، ولی برای درک این مسئله کافی است تا در کنار استفاده از تجربیات دیگران، از اسناد علمی نیز استفاده کنید. زمانی که مجله بُن اَپتی (Bon Appetit) از آنتونی بوردین سرآشپز و مجری معروف آمریکایی تقاضای خوردن غذای هواپیما را کرده بود، او مخالفت کرد. او اینگونه پاسخ داد که تاکنون هیچکس پس از خوردن غذای هواپیما احساس خوبی نداشته است و این استدلال از نظر علمی سند قابل‌اتکایی ندارد.

زمانی که شما در جَو هوا قرار دارید، حس چشایی شما تحت تاثیر جو قرار گرفته و نمی‌توان طعم و مزه‌های غذا را از یکدیگر تشخیص دهید. بدین سبب شور و شیرین را ملایم می‌دانید و از طرفی با دوباره گرم‌کردن غذاهای هواپیما بافت پروتئین و بافت‌های ایده‌آل غذا خشک می‌شوند.

چیپس

شاید خود چیپس برای سلامتی شما چندان مضر نباشد، ولی صدایی که از خوردن چیپس در فضا پخش می‌شود، سبب آزار و اذیت دیگر مسافران می‌شود. بسیاری برای رهایی از شنیدن این صدای آزاردهنده به گذاشتن هدفون بر روی سر و هندزفری در گوش می‌پردازند.

چیپس از غذاهای فرودگاهی ممنوع

نمک بسیار زیاد

اگر از بیماری‌های فشار خون و تورم رنج می‌برید، از خوردن غذاهای حاوی نمک و سدیم خودداری کنید. خوردن این نمک‌ها سبب نگهداری مایعات در بدن و مثانه شده و ادرار شما به‌سختی خارج می‌شود. در عوض می‌توانید یک مخلوط قهوه‌ای و مافین تخم مرغی میل کنید.

رول گوشت و نان

رول گوشت و نان یا بوریتو یکی از بهترین غذاهای هواپیماست، ولی بهتر است تا رسیدن به مقصد و پایان سفر صبر کنید تا با مشکلی مواجه نشوید. بوریتوهای هواپیما به‌دلیل استفاده از ادویه‌های تند و زیاد معده فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهند و هضم غذای گوشتی نیز با دشواری‌هایی همراه است. از طرفی این غذاها دارای مقداری لوبیا و پیاز هستند که سبب تولید گاز و نفخ شکم می‌شوند.

رول گوشت و نان از غداهای فرودگاهی ممنوعه

مخلوط آجیل خشک

مخلوط آجیل خشک همانند تعداد دیگری از خوراکی‌هایی که به شما گوشزد کردیم، یکی از بهترین خوراکی‌های فرودگاه و هواپیماست؛ ولی از آنجایی که این آجیل‌ها سبب تولید گاز و نفخ شکم می‌شوند، می‌توانند برای دیگر مسافران نزدیک شما آزاردهنده باشند. در عوض خوردن مخلوط آجیل خشک می‌توانید تعدادی شکلات همراه خود بیاورید و میل کنید.

سیب و پرتقال

شاید این مورد دیگر برایتان تعجب‌آور باشد و شما را شگفت‌زده کند و ما را متهم به زیاده‌روی کنید؛ ولی سیب‌ها به‌دلیل داشتن فیبر تولید گاز کرده و اسیدیته پرتقال و آب پرتقال سبب سوزش معده می‌شوند. از دیگر غذاها و نوشیدنی‌هایی که سبب تولید گاز و نفخ شکم می‌شوند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تخم مرغ پخته
  • تن ماهی
  • غذاهای گیاهی
  • نوشابه‌های گازدار
  • بستنی
  • سبزیجات و کلم بروکلی
  • سیر و پیاز
  • آب‌نبات

نکته: شاید با خود از سر شوخی هم بگویید که نفخ شکم در خفا ایرادی ندارد و کسی متوجه نمی‌شود، ولی حالا بیایید این احتمال را هم بدهید که ممکن است همراه با این نفخ  صدایی نیز خارج شود و شما را خجالت‌زده کند.

کلام آخر

حال که با غذاهای فرودگاهی و نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که در هواپیما نباید بخورید، آشنا شدید و از دلایل این بازداشتن آگاه شدید؛ بهتر است که خوراکی‌ها و غذاهایی که برای سفر خود با هواپیما نیاز دارید را آماده کنید تا در فرودگاه با چالشی مواجه نشوید و فقط در صورت نیاز از فرودگاه خرید کنید. همچنین غذاها و نوشیدنی‌هایی که در فرودگاه‌ها به فروش می‌رسند، معمولا قیمت بیشتری نسبت به قیمت معمول دارند؛ پس مراقب باشید که سرتان کلاه نرود.

سوالات متداول

بله، شما می‌توانید غذاها و خوراکی‌های خانگی را با خود به هواپیما بیاورید؛ ولی مراقب باشید تا این خوراکی‌ها را در ظروف محکم، شفاف و دارای در قرار دهید.

بله، شما می‌توانید در هواپیما غذا سفارش دهید، ولی از سفارش غذاها و خوراکی‌های مشکل‌ساز که ذکر شد، خودداری کنید.

در صورتی که مسافران دچار مشکل حاد شوند و نیاز به تغییر مسیر باشد، مسیر هواپیما تغییر می‌کند؛ ولی در بیشتر موارد مشکلی برای کسی پیش نمی‌آید و در صورت وقوع مشکل برای مسافرین با استفاده از جعبه کمک‌های اولیه مشکل آن‌ها تا رسیدن به مقصد مدیریت می‌شود.

در فرودگاه‌های بعضی کشورهای خارجی چون آمریکا و کانادا حمل محصولات کشاورزی، میوه‌های دانه‌دار، هسته‌دار و سبزیجات ممنوع است؛ پس قبل از رسیدن به مقصد این خوراکی‌ها را مصرف کنید.

همراه داشتن داروهای مسکن قوی، مخدر و روان‌گردان در سفرهای هوایی ممنوع است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید