بهترین مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه

بهترین مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه

از سفر بدانید ایرانگردی

تعطیلات و سفرهایش خوش است، وقتی فکر کردن به مشکلات، گرهی از مشکلات باز نمی‌کند، بهتر است با سفری چند روزه ذهن خود را از آشوب‌هایش باز کنید؛ البته اگر هنوز انگیزه و توانی برای رفتن به سفر برایتان باقی مانده باشد. فصل بهار آخرین فرصت برای بازدید از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است؛ زیرا با شروع تابستان گرم، دیگر گلستان‌ها تاب مقابله با خورشید را ندارند و بعضی از جاذبه‌های گردشگری ایران در این فصل کم‌فروغ و در نهایت خشک و ناپدید می‌شوند.

حال اگر قصد دارید تا مشکلات و خستگی‌هایتان را از ذهن و بدن خود بیرون کنید و خود را دوباره از نو بسازید؛ در ادامه با ما در پته همراه شوید تا بهترین جاذبه‌های طبیعی ایران را به شما معرفی کنیم تا در صورت رضایت، تاریخ سفر به مقصد خود را در تقویم علامت بزنید. 

چرا سفر در خرداد؟

سوالی که برای بسیاری از گردشگران و مسافران یا هر فردی که این مقاله را می‌خواند، پیش می‌آید، این است حالا چرا خرداد؟ تابستان که نزدیک است و این جاهای دیدنی هم که جای دوری نمی‌روند؛ ولی همانطور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، بعضی از جاذبه‌های طبیعی ایران، پدیده‌هایی فصلی هستند که مختص به بهار هستند و با شروع تابستان به مرور از تکاپو می‌افتند.

از طرفی ابتدای خرداد ماه فرصت مناسبی برای خانواده‌هایی است که فرزندان مدرسه‌ای و دانشگاهی دارند تا قبل از شروع امتحانات حال و هوایشان تغییر کند و با انگیزه بیشتری برای موفقیت در امتحاناتشان تلاش کنند. پس یک نفر باشید یا خانواده، اهل سفرهای دونفره باشید یا اکیپ‌های چندنفره، خرداد منتظر شماست.

مقاصد طبیعت گردی در خرداد

بهترین جاهای دیدنی ایران برای مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه

برای سفر در مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه گزینه‌های متعددی بر روی میز قرار دارد که شاید تمام این مکان‌های دیدنی در یک مقاله نگنجد؛ ولی به شما این قول را می‌دهیم که مکان‌هایی که ب شما معرفی می‌کنیم، بهترین آن‌ها باشند. البته بهترین هر فردی با بهترین فرد دیگر می‌تواند متفاوت باشد و این طبیعی است و گله‌ای نیست؛ پس اگر به احتمال 1 درصد مکان ایده‌آل شما در این لیست نبود، بر ما خرده نگیرید که دلیلش تفاوت در سلیقه‌هاست. همانطور که اشاره کردیم، جاهای دیدنی این لیست با توجه به مزیتشان در فصل بهار و خردادماه و متمرکز بر شگفتی‌ها و ویژگی‌های طبیعت آن‌هاست.

جاده اسالم به خلخال؛ مسیر سبزی زیباتر از هر مقصدی

به احتمال زیاد نام جاده اسالم به خلخال را شنیده‌اید که اگر نشنیده‌اید نیز توفیق آن را نداشته‌اید تا از این مسیر سرسبز زیبا که یکی از زیباترین جاده‌های ایران است، گذر کنید. این جاده که در استان گیلان قرار دارد، شهر اسالم و خلخال از استان اردبیل را به یکدیگر مرتبط می‌کند و در واقع بخشی از آن در استان اردبیل قرار دارد. جاده اسالم به خلخال با طول 70 کیلومتر، مسافران و گردشگران را به این فکر وامی‌دارد که اصلا به کجا می‌خواهند بروند که از این مسیر زیباتر باشد و چرا در همین محل توقف نکنند.

این جاده در فصل بهار بالاخص خرداد ماه سرسبز و خوش آب و هوا می‌شود و درختانش برای خودنمایی رنگ زیبایی به خود می‌گیرند. اگر قصد داشتید تا برای ساعتی در این منطقه گردش کنید، حتما لباس گرم هم با خود داشته باشید که هوای خنک و نسبتا سردی دارد. ضمنا این جاده پرپیچ‌وخم است، پس حواستان به مناظر پرت نشود و باید باک بنزین خودروی شما پر باشد که در طول مسیر این جاده هیچ جایگاه سوختی وجود ندارد.

  • آدرس جاده اسالم به خلخال: استان گیلان، جاده شهر اسالم به شهر خلخال در جنوب استان اردبیل
جاده اسالم به خلخال

اولسبلنگاه، ییلاق سرسبز ماسال

ماسال یکی از روستاهای سرسبز و بهشتی و از بهترین مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است که ییلاق‌های سرسبز و خوش آب و هوای آن زبانزد همگان است؛ یکی از این ییلاق‌های سرسبز، ییلاق اولسبلنگاه است که نامش به تنهایی جذاب است.

سفر به اولسبلنگاه آن هم در خردادماه می‌تواند نقطه عطف سفر شما باشد؛ چون رسما بلیط ورود به بهشت ایران زمین را به رایگان دریافت کرده‌اید. از دشت‌های سرسبز و چمنزارهای پرفروغش گرفته تا آسمان ابری و مه‌آلود آن، می‌تواند برای بازدیدکنندگان لحظاتی را خلق کنند که تا به حال آن را تجربه نکرده‌اید.

نسیم صبحگاهی و تنفس هوای پاک این دشت سرسبز بجز شادی پیامی ندارد و تماشای درختان سرافراز 30 متری آن شادی شما را تا اوج آسمان بالا می‌برند. کلبه‌های چوبی اولسبلنگاه نیز در نوع خود جذاب هستند و می‌توانید در صورت تمایل در همین کلبه‌ها اقامت کنید و طبیعت زیبای این ییلاق را از پجره‌های کلبه تماشا کنید و چای خود را بنوشید. در صورت سفر به اولسبلنگاه، لبنیات محلی و نان تازه آن را فراموش نکنید که صبحانه لذت‌بخشی برایتان رقم می‌زند.

  • آدرس اولسبلنگاه: گیلان، 25 کیلومتری غرب ماسال، 35 کیلومتری جاده گیلوان
اولسبلنگاه

جواهرده؛ بهشتی از گنج‌ها و گوهرهای قیمتی

جواهرده یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است که خردادماه لباس قیمتی سبزش را به تن دارد. روستای جواهرده یک روستای تاریخی و طبیعی در استان مازندران و مرز گیلان است که یکی از جاهای دیدنی رامسر نیز محسوب می‌شود. از همان ابتدای ورود به جاده منتهی به جواهرده متوجه زیبایی‌های آن می‌شوید و غرق در هوای مه‌آلود آن می‌شوید. این روستا در فصل بهار آب و هوای خنکی دارد و با مه‌آلود شدن آب و هوای ان باید لباس‌های گرم خود را بپوشید که حسابی سردتان می‌شود.

براساس روایات و فرضیه‌هایی که مطرح شده است، از دوره ساسانیان تا دوره حکومت آل بویه رسم بر این بوده است که اجساد مردگان را همراه با جواهراتشان در دخمه‌هایشان دفن کنند. این روستا از پوشش گیاهی متنوع و درختان هیرکانی چندین هزارساله‌ای برخوردار است که شما را شگفت‌زده می‌کند. کافی است تا اندکی در جنگل‌های آن گردش کنید تا با درختان ممرز، راش، اقاقیا، آویشن و ازگیل مواجه شوید و در صورت خستگی زیر سایه آن‌ها اندکی استراحت کنید.

اگر قصد داشتید تا در جنگل‌های آن قدم بزنید و گردش کنید، دقت کنید با حیوانات وحشی چون خرس، گرگ و شغال مواجه نشوید؛ هرچند اگر شانس با شما یار باشد، شاید بتوانید با تماشای بازهای شکاری، توکا، روباه، سنجاب و قرقاول از حیات وحش این جنگل لذت ببرید.

روستای جواهرده جاذبه‌های طبیعی و تاریخی مختلفی در خود جای داده است که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آبشار کوهستانی جواهرده
  • چشمه‌های معدنی سلیمان
  • دخمه‌های تاریخی گبری
  • کوه کنین و برشی
  • مسجد آدینه با 700 سال قدمت
  • مقبره شاه یحیی در نوک قله سماموس با ارتفاع 3,721 متر

پس با توجه تمامی ویژگی‌های این روستا و جواهر بودن آن، به‌هیچ‌عنوان فرصت بازدید از آن را از دست ندهید و خرداد خود را با سفر به این روستا، تاریخی کنید.

  • آدرس روستای جواهرده: استان مازندران، شهرستان رامسر، دهستان سخت‌سر، روستای جواهرده
جواهرده از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه

ماکو؛ شهری مرزی از جنس تمدن باستانی ایران

اگر تاکنون نام ماکو به گوشتان نخورده است، پس بهتر است بدانید که ماکو شهری مرزی در استان آذربایجان غربی است که بهارش از خردادش پیداست. دلیل به تاخیر افتادن بهار این منطقه سرمای بیش از حد آن است که تا اواخر اردیبهشت به طول می‌انجامد.

ماکو علاوه‌بر طبیعت زیبایش از تاریخ غنی برخوردار است و بیش از 3,000 اثر تاریخی از دوره‌های مختلف در این منطقه و موزه‌هایش وجود دارند. از مهم‌ترین آثار تاریخی ماکو می‌توان به کلیسای تادئوس (قره کلیسا)، کلیسای مریم مقدس، عمارت کلاه فرنگی ماکو، گوردخمه ایوان و روستای مرگن اشاره کرد.

البته جاذبه‌های طبیعی این منطقه نیز حرف‌های زیادی برای گفتن دارند؛ رودخانه ارس که یک رودخانه مرزی است، دره باغی، چشمه ثریا، منشورهای بازالتی و غار خزنگاه از جمله مکان‌های مناسب برای طبیعت‌گردی در ماکو هستند. 

  • آدرس ماکو: استان آذربایجان غربی، هم‌مرز با کشورهای ترکیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان، شهر مرزی ماکو
ماکو از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه

شیروان دره؛ دره‌ای زیبا با حکایاتی از جنس مروارید و مرجان

یکی دیگر از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه دره‌ای در استان اردبیل، نزدیک به لاهرود و در فاصله 20 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر است که یک جاذبه کاملا طبیعی به شمار می‌آید و شیروان دره (شیروان دره‌سی) نام دارد. این دره که در نزدیکی مشگین‌شهر واقع شده است، از جمله جاهای دیدنی مشگین‌شهر است که ارزش بازدید از آن را چندین برابر می‌کند.

شیروان دره یک دره عمیق و اعجاب‌انگیز است که از شمال به روستای قلچقلو و از جنوب به کوه‌های بلند سبلان منتهی می‌شود. جنس خاک این دره از جنس ماسه است و خاک‌های ماسه‌ای این دره بر اثر تغییرات جوی و فرسایش به مرور اشکال سنگی غول‌پیکر و عجیبی را پدید آورده‌اند. بالای این دره، منطقه زیبایی بنام «میدان اشک» یا همان «هوشنگ میدانی» وجود دارد که سنگ‌های غول‌پیکر مذکور را می‌توانید در این محل تماشا کنید.

در نزدیکی این دره جاذبه‌های طبیعی دیگری همچون دریاچه آت گولی و جیران گولی، آبشار و رودخانه پرآبی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها نیز بازدید کنید. این دره زیستگاه گیاهان و گونه‌های جانوری متنوعی است که در طول مسیر می‌توانید آن‌ها را مشاهده کنید. طبیعت و آب و هوای این دره در ماه خرداد بسیار خوب و خنک می‌شود و بهترین زمان برای بازدید از این دره فصل بهار است.

  •  آدرس شیروان دره: استان اردبیل، مشگین‌شهر، 20 کیلومتری جنوب شرقی مشگین‌شهر، نزدیک لاهرود
شیروان دره از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه

آبشار هریجان؛ تفریحگاه تهرانی‌ها در منطقه سرسبز کلاردشت

یکی دیگر از بهترین مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه، آبشار زیبای هریجان است که در استان مازندران و در امتداد جاده چالوس قرار دارد. این آبشار به‌دلیل قرارگیری در منطقه کلاردشت از طبیعت سرسبز و آب و هوای خوبی برخوردار است. از طرف دیگر این آبشار فاصله چندانی با شهر تهران ندارد، از این رو بسیاری از ساکنین پایتخت برای گذراندن تعطیلات خود به این منطقه سفر می‌کنند.

آبشار هریجان در روستایی با همین نام قرار گرفته است و قدم زدن در کوچه‌باغ‌های این روستا نیز می‌تواند در نوع خود جالب و لذت‌بخش باشد. برای رفتن به روستای هریجان باید وارد شهرستان چالوس شوید و با عبور از منطقه سیاه بیشه، خود را به گردنه هزار چم برسانید تا وارد روستا شوید.

از روستای هریجان تا آبشار آن حدود نیم ساعت فاصله است، پس دغدغه‌ای بابت دوری از شهر و روستا نخواهید داشت؛ البته مسیر رفتن از روستا به آبشار هریجان ممکن است تا حدودی چالش‌برانگیز باشد و بخشی از این مسیر سنگلاخی با پستی و بلندی همراه است. بدین ترتیب تجهیزات کوهنوردی و کفش مناسب همراه خود داشته باشید.

  • آدرس آبشار هریجان: استان مازندران، شهرستان چالوس، بخش کلاردشت، روستای هریجان
آبشار هریجان

ماسوله، شهری کامل و پلکانی 

اگرچه احتمالا دیگر ماسوله نیازی به معرفی مفسر ندارد، ولی همین که بدانید ماسوله، شهر یا روستای پلکانی 1,000 ساله ایران، در فصل بهار طبیعتی زیبا و آب و هوای خنکی دارد، کفایت می‌کند. ماسوله در واقع یکی از کوچک‌ترین شهرهای ایران و شهری پلکانی در ارتفاعات استان گیلان است که در جنوب غربی استان گیلان قرار دارد.

ماسوله در فاصله 60 کیلومتری شهرستان رشت، مرکز استان گیلان و در جنگل‌های فومن بخش سردار قرار دارد. ماسوله در فصل بهار و خرداد ماه، روزهای پربارانی دارد و هوای مه‌آلود آن می‌تواند شما را از مناظر زیبای طبیعت اطرافش غافل کند. این شهر علاوه‌بر طبیعت زیبا و آب و هوای پاک و مطبوعش، بافتی قدیمی دارد که خانه‌های مردم این شهر مانند پلکان بر روی همدیگر بنا شده‌اند و سقف هر خانه‌ای به مثابه حیاط همسایه‌اش در نظر گرفته می‌شود.

قله شاه معلم، چشمه زمزم، آبشارها و ییلاق‌های متعدد ماسوله هر مسافری را غرق در بهشت آن می‌کند و مگر می‌شود که از طبیعت زیبا و متنوع آن کسی خسته شود.

  • آدرس ماسوله: استان گیلان، 35 کیلومتری غرب شهرستان فومن، ماسوله
ماسوله

جلفا؛ شهری تاریخی و منطقه آزاد تجاری صنعتی ایران

جلفا یکی از بهترین جاهای دیدنی و یکی از شهرهای تاریخی ایران است که می‌تواند جزو بهترین مقاصد گردشگری در خرداد ماه است. این شهر یکی از قطب‌های تجاری و صنعتی ایران است که در مرزهای استان آذربایجان شرقی با جمهوری آذربایجان قرار دارد.

جلفا منطقه‌ای سردسیر و کوهستانی است که آب و هوای بسیار سردی دارد که تا اوایل فصل بهار نیز می‌توان تصور کرد که هنوز زمستان به پایان نرسیده است. پس بهار جلفا از خرداد ماه شروع می‌شود و مناظر زیبایی برای تماشا و گردش دارد.

این شهر علاوه‌بر زیبایی‌های طبیعی آن چون آبشار آسیاب خرابه و رودخانه مرزی ارس دارای آثار تاریخی فراوان از قبیل کلیسای سنت استپانوس، کلیسای چوپان و حمام عباس میرزا کردشت است. گردش در بازارچه مرزی، پارک ملی کنتال، پارک ساحلی جلفا و پارک کوهستانی ارس نیز می‌توانند برای ساعاتی شما را سرگرم و خوشحال کنند.

  • آدرس جلفا: استان آذربایجان شرقی، 135 کیلومتری شمال تبریز، 65 کیلومتری شمال مرند 
جلفا از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه

سوباتان؛ روستایی سرسبز با چشمه‌های جوشیده از قلب زمین

منطقه سوباتان یکی دیگر از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است که فقط خرداد ماه به زمین فرود می‌آید و انسان را غرق در حیرت و لذت می‌کند. منطقه سوباتان در واقع یکی از ییلاق‌های خوش آب و هوا و زیبایی‌های طبیعی استان گیلان است که در فاصله 36 کیلومتری شهر تالش قرار دارد. اهالی سوباتان و شهرستان تالش در زبان محلی تالشی‌ها، آن را «سووتون» می‌نامند.

واژه «سو» در زبان تالشی به‌معنای «گلپر» و «وتون» به‌معنای «روییدن» آمده است که به وفور در این منطقه می‌رویند. اما مانند همه نام‌ها، نام این منطقه نیز در گذر زمان از «سووتون» به «سوباتان» تغییر نام یافته است. البته فرضیه دیگری وجود دارد که ارتباط مستقیمی با زبان ترکی دارد؛ «سو» در زبان ترکی به‌معنای «آب» و «باتان» به معنای «محل فرو رفتن» آمده است. نسبت دادن سوباتان به این منطقه به‌دلیل وجود چشمه‌های متعدد آن است که از دل زمین جوشیده‌اند و در گذر زمان دوباره به خاک همین زمین فرو رفته‌اند.

سوباتان با وجود دشت‌های سرسبز و غرق در گل، مناظر طبیعی کم‌نظیر و چشمه‌های معدنی آن در ماه خرداد به اوج زیبایی خود می‌رسند و گردشگران را به سوی این منطقه می‌کشانند. چشمه‌های معدنی سوباتان در خرداد پر از آب می‌شوند و از جمله این چشمه‌ها می‌توان به نظیری بلاغی، ساری بلاغ، نومندان بلاغ و کلیه سویی اشاره کرد. اقامت در کلبه‌های چوبی زیر سقف اقیانوس ابرهای مه‌آلود سوباتان می‌تواند بهترین انتخاب برای سفر در خردادماه باشد.

  • آدرس سوباتان: استان گیلان، 36 کیلومتری شهرستان تالش، بخش گرگان‌رود، سوباتان
سوباتان از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه

لرستان، بهشت آبشارهای ایران 

اگر ترجیح می‌دهید تا در عوض یک به سفر خسته‌کننده و تکراری، یک برنامه کامل طبیعت‌گردی برای خود داشته باشید، بهترین مقصد برای شما استان لرستان است. استان لرستان که به بهشت آبشارهای ایران معروف است، بلندترین و زیباترین آبشارهای ایران را در خود جای داده است که از جمله این آبشارها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

البته زیبایی‌های استان لرستان فقط به آبشارهای پرآب و مرتفع خلاصه نمی‌شود و دره‌ها و تنگه‌های متعدد زیبایی دارد که معروف‌ترین آن‌ها دره خزینه یا گرندکانیون ایران است. تنگه شیرز، منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه معروف به کوه آلپ ایران، دریاچه گهر، دشت لاله‌های واژگون الیگودرز، غار کلماکره و مخمل کوه از دیگر جاذبه‌های طبیعی استان لرستان هستند.

لرستان همان جایی است که می‌خواهید، پس تا خرداد تمام نشده است و آبشارهای فصلی آن از تب و تاب نیوفتاده‌اند، سفر خود را برنامه‌ریزی کنید. تازه علاوه‌بر این جاهای دیدنی لرستان، آثار تاریخی متعددی چون قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد در لرستان وجود دارد که حیف است فرصت بازدید از آن‌ها را در سفر به این استان از دست دهید.

لرستان

پارک جنگلی گیسوم؛ پارکی سرسبز، جنگلی و ساحلی 

پارک جنگلی گیسوم یکی دیگر از بهترین مقاصد طبیعت‌گردی در خرداد ماه است که نباید فرصت آن را به‌دلیل بهانه‌های از پیش پا افتاده از دست داد. در سراسر این جنگل، درختان بلندقامت و تنومند هیرکانی از زمین‌های سرسبز رشت سربرافراشته‌اند.

این جنگل حدود 80 هکتار مساحت دارد و در انتهای مسیر این جنگل، شما به ساحل دریای خزر می‌رسید. نام این جنگل از روستایی نزدیک به این جنگل گرفته شده است که یکی از روستاهای زیبای شمال کشور است. پارک جنگلی گیسوم پاتوق طبیعت‌گردان و علاقه‌مندان کمپینگ است و تفریحاتی چون اسب‌سواری، قایق‌سواری، موج‌سواری، پاراگلایدر، ترامپولین و پارک بادی برای کودکان در این جنگل طرفداران زیادی دارد.

پارک جنگلی گیسوم فاصله چندانی با جاده اسالم به خلخال دیگر مقصد طبیعت‌گردی ایران در خرداد ندارد و می‌توانید از هر دو جاذبه طبیعی با یکدیگر بازدید کنید.

  • آدرس پارک جنگلی گیسوم: استان گیلان، محور رشت به آستارا، 10 کیلومتری جاده اسالم به خلخال
پارک جنگلی گیسوم

روستای گیلوان؛ روستایی هخامنشی در خلخال سرسبز

روستای گیلوان یکی از روستاهای تاریخی استان اردبیل است که به‌دلیل طبیعت زیبا، جنگل‌های سرسبز و آب و هوای خنکش یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است. روستای گیلوان روستایی قدیمی از دوره هخامنشیان است که قلعه خشتی 6 هکتاری و گورستان تاریخی آن که محل دفن میرزا کوچک خان جنگلی است، مهر تاییدی بر قدمت این روستا هستند. پس اگر سفری تلفیقی از طبیعت و تاریخ می‌خواهید، روستای گیلوان بهترین گزینه روی میز است.

  • آدرس روستای گیلوان: استان اردبیل، شهرستان خلخال، بخش شاهرود، روستای گیلوان
روستای گیلوان

جنگل‌های ارسباران؛ جنگلی هیرکانی، تاریخی و شاعرانه

جنگل‌های ارسباران یکی دیگر از مناطق حفاظت‌شده و از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است که در شمال آذربایجان شرقی قرار دارد. این جنگل مکان مناسبی برای تفریحاتی چون کوه‌نوردی و پیاده‌روی است. دژ طوماسیاش، قلعه بابک، پارک جنگلی مکیدی، روستا و منطقه حفاظت‌شده آینالو و کلیسای نازینی از جمله جاذبه‌های گردشگری این جنگل هستند.

گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی متنوع این جنگل بعضا کمیاب و خاص هستند و ارزش بازدید از این جنگل را دوچندان کرده‌اند.

  • آدرس جنگل ارسباران: استان آذربایجان شرقی، 46 کیلومتری کلیبر، منطقه حفاظت‌شده ارسباران
جنگل‌های ارسباران

گلاب گیری کاشان؛ اردیبهشتی که کاش همیشه به خرداد ختم شود

کاشان و مراسم گلاب‌گیری آن شهرت جهانی دارند و این شهر کاشان را بیش از هر چیزی با گلاب‌های دوآتیشه و سه‌آتیشه مرغوبش می‌شناسند. اگرچه نقطه عطف گلاب‌گیری کاشان در ماه اردیبهشت هر سال است، ولی امسال با افزایش بارش و به تعویق افتادن شروع گرما، چیدن گل‌های سرخ و گلاب‌گیری تا خرداد ماه نیز به طول انجامیده است.

چیدن گل‌های محمدی و مراسم گلاب‌گیری در شهرهای اطراف کاشان همچون شهرهای قمصر و نیاسر به‌طور گسترده‌ای برگزار می‌شود. بااین‌حال اگر به کاشان سفر کردید تا در مراسم گلاب‌گیری آن شرکت کنید، بازدید از آتشکده خرم‌دشت، حمام و باغ فین، خانه تاریخی طباطبایی‌ها و بروجردی‌ها را فراموش نکنید.

  • آدرس کاشان: استان اصفهان، شهر کاشان
گلاب گیری کاشان

روستای فیلبند؛ جنگل ابر و لوبیای سحرآمیز

اگر برای بالا رفتن از درخت لوبیای سحرآمیز آماده شده‌اید تا در میان ابرهای سفید و آب و هوای مه‌آلود روستای فیلبند قدم بزنید؛ لحظه‌ای درنگ نکنید که خردادماه یکی از بهترین اوقات برای بهره‌وری کامل از طبیعت زیبای آن است. روستای فیلبند در میان اقیانوسی از ابرهای سفید غرق شده است، برای رفتن به این روستا باید از میان این ابرها گذر کنید.

این روستای شگفت‌انگیز در استان مازندران و در ارتفاعات کوهپایه‌ای چلاو قرار دارد. رفتن به این روستا از طریق خروجی شمال شرق تهران به بزرگراه پردیس میسر است و مسیر رودهن به خروجی جاده هراز را پیش بگیرد تا به جنگل الیمستان وارد شوید. در شرق جاده هراز و روبروی روستای پرن، یک جاده فرعی وجود دارد که شما را به طرف روستای فیلبند هدایت می‌کند. همچنین در صورت داشتن زمان کافی پس از تماشای روستای فیلبند میتوانید به تماشای جاهای دیدنی پلور که در همان نزدیکی قرار دارند بپردازید.

  • آدرس روستای فیلبند: استان مازندران، شهرستان بابل، بخش بندپی غربی، 25 کیلومتری جاده هراز از آمل به پلور، روستای فیلبند
روستای فیلبند

دشت‌های شقایق و آفتابگردان؛ فرش‌های قرمز و زرد کالپوش

دشت مزرعه آفتابگردان و مزرعه شقایق قرمز کالپوش شاهرود از زیباترین دشت‌های کشور ایران هستند که در فصل بهار بالاخص خرداد ماه به اوج زیبایی خود می‌رسند.

دشت کالپوش شاهرود در یک منطقه نیمه‌مرطوب با پوشش گیاهی متنوع واقع شده است. این منطقه در بسیاری از اوقات سال برقرار است، ولی زیبایی دشت‌های زرد و قرمز آن در فصل بهار همچون فرشی زرد و قرمز رنگ هستند. این منطقه گردشگری در استان سمنان و در دشت کالپوش قرار دارد.

  • آدرس دشت‌های شقایق و آفتابگردان: استان سمنان، شهرستان شاهرود، میامی، دشت کالپوس 
دشت‌های شقایق و آفتابگردان

گردنه حیران، مسیر سرسبز و مه‌آلود آستارا

گردنه حیران مانند نامش حیران‌کننده و پرپیچ‌وخم است که از جاده آستارا به اردبیل متصل می‌شود. این مسیر در میان جنگل‌های سرسبز و رودخانه‌ای پرآب قرار دارد. در طول مسیر 35 کیلومتری گردنه حیران باید حواستان باشد که تمرکزتان از روی رانندگی و جاده به مناظر اطراف پرت نشود.

این منطقه از آب و هوای بسیاری مطبوعی برخوردار است که در صورت داشتن فرصت می‌توانید از روستاهای حاجی امیر پایین، حاجی امیر بالا و روستای ونه‌بین بازدید کنید. به‌دلیل آب و هوای مه‌آلود و جنگل‌های سرپوشیده از ابر، تالشی‌های منطقه به این گردنه لقب حیران را داده‌اند.

حیران در گویش تالشی به‌معنای منطقه احاطه شده با مه و ابر است که گویای جو حاکم بر این گردنه است. تفریحاتی چون سورتمه، ترامپولین، کارتینگ و زیپ‌لاین در تفریحگاه‌های این منطقه طرفداران زیادی دارند.

  • آدرس گردنه حیران: استان گیلان، جاده آستارا به اردبیل، گردنه حیران
گردنه حیران از مقاصد گردشگری خرداد

جنگل فندقلو؛ جنگلی فندقی و دشت بابونه‌های ایران

جنگل فندقلو یکی از جنگل‌های زیبا با درختان فندق متعدد است که در استان اردبیل و 10 کیلومتری جنوب شهر نمین قرار دارد. این جنگل پر از درختان فندق و دشت‌های پر از گل بابونه است و نام این جنگل نیز به‌دلیل وجود همین درختان فندق است. آب‌گرم مشه سویی یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی جنگل فندقلو است که در میان این جنگل واقع شده است و لذت گردش در این جنگل را دوچندان کرده است.

این چشمه آب گرم دارای خاصیت‌های آب‌درمانی است و برای درمان بعضی بیماری‌های خاص شفابخش واقع می‌شود. البته پوشش گیاهی متنوع این جنگل را نمی‌توان نادیده گرفت و رویش گل‌های سوسن چلچراغ که گل‌های کمیابی هستند، یکی دیگر از ویژگی‌های جذاب این جنگل است.

آب و هوای جنگل فندقلو در فصل بهار خنک، ابری و پر از باران است؛ از این رو خرداد ماه آخرین فرصت لذت بردن از طبیعت و آب و هوای مطبوع این جنگل است. برای رفتن به جنگل فندقلو می‌توانید از دو مسیر اردبیل و گردنه حیران استفاده کنید که پیشنهاد ما به شما همان گردنه حیران است که در وصفش توضیحاتی به شما ارائه دادیم.

  • آدرس جنگل فندقلو: استان اردبیل، جنوب شهر نمین
جنگل فندقلو

جواهردشت؛ دشتی ییلاقی و زادگاه جواهری انسان‌نما

روستای جواهردشت یکی از بهترین مقاصد طبیعت گردی در خرداد خوش آب و هوای شمال کشور است که در استان گیلان و شهرستان رودسر قرار گرفته است. جواهردشت شامل کوه، دشت، جنگل‌ها و مراتع سرسبز و انبوه است که با داشتن آب و هوای خنک، تمام ویژگی‌های یک ییلاق را دارد. روستای جواهردشت به‌طور دقیق‌تر در ارتفاعات شهرستان رودسر و در بخش چابکسر قرار دارد.

این ییلاق خوش آب و هوا در ارتفاع 2,500 متری از سطح دریا قرار دارد و در مرز شرقی استان گیلان واقع شده است. نام این روستا برگرفته از نام یکی از بزرگان روستا بوده است که برای اهالی روستا محترم و سرور بوده است و از این رو نام وی را بر روستا گذاشته‌اند. برای رفتن به این روستا می‌توانید از جاده چالوس و اتوبان کرج-قزوین استفاده کنید.

  • آدرس جواهردشت: استان گیلان، شهرستان رودسر، بخش چابکسر، دهستان سیاهکلرود، روستای جواهردشت
جواهردشت

سوادکوه؛ محل تلاقی طبیعت و تاریخ

شهرستان سوادکوه یکی از شهرهای شرقی استان مازندران است که یکی دیگر از مقاصد پیشنهادی ما برای مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه است. این شهرستان در مرز استان‌های تهران و سمنان قرار گرفته است و از این رو بعضی از ساکنین پایتخت تعطیلات خود را در همین منطقه سرسبز و خوش آب و هوا می‌گذرانند.

آب و هوای خوب این شهرستان به‌واسطه قرار گرفتن این شهر در کوهپایه‌های البرز مرکزی است. اگر قصد دارید تا هر طور که شده به این شهرستان سفر کنید، بهتر است بدانید که جاهای دیدنی این شهر برای طبیعت‌گردی عبارتند از:

علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی این شهرستان، آثار تاریخی چون پل ورسک، کلیسای سرخ‌آباد و سد البرز در این شهر می‌توانند در نوع خود جالب باشد و علاقه‌مندان به آثار باستانی را به وجد آورند. بهترین مسیر برای رفتن از تهران به سوادکوه، استفاده از جاده فیروزکوه است.

  • آدرس سوادکوه: استان مازندران، شهرستان سوادکوه
سوادکوه

مریوان، شهری کردستانی و خوش آب و هوا

مریوان یکی از شهرستان‌های مشهور استان کردستان است که از طبیعت زیبا و منحصربه‌فردی برخوردار است که آن را به یکی از مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه و در غرب ایران تبدیل کرده است. شهر مریوان بعد از شهر سنندج که مرکز استان کردستان است، مهم‌ترین شهر استان محسوب می‌شود.

در اطراف این شهر جاذبه‌های طبیعی متنوعی برای طبیعت‌گردی موجود است که شاید فصل بهار و ماه خرداد بهترین زمان برای سفر به این شهرستان باشد. دریاچه زریوار، دشت بیلو، غار کونا شم‌شم، آبشارهای سلور و گویله، منطقه تفریحی قمچیان و تفرجگاه ملاقوبی از جمله جاهای دیدنی مریوان هستند که به این منطقه رونق زیادی بخشیده‌اند.

برای رفتن به شهر مریوان می‌توانید از جاده سنندج به مریوان اقدام کنید؛ ولی رفتن از استان‌های آذربایجان غربی و کرمانشاه به شهر مریوان از طریق جاده‌های مرزی بوکان-سقز-مریوان و کرمانشاه-پاوه-مریوان استفاده کنند.

  • آدرس مریوان: استان کردستان، 13 کیلومتری غرب سنندج، شهرستان مریوان
مریوان

اورامانات؛ سرزمین خورشید و ماسوله کردستان

استان کردستان سراسر زیبایی و اصالت است که نمی‌توان به‌سادگی از آن گذر کرد. روستای اورامانات یکی دیگر از مقاصد طبیعت گردی در خرداد با طبیعتی زیباست که در فصل بهار و خرداد ماه در بهترین حالت خود قرار می‌گیرد. اورامانات یا روستای اورامان تخت شاید شبیه‌ترین روستا به شهر پلکانی ماسوله در ایران است و خانه‌های پلکانی این روستا، سنگ‌تراشیده و زیبا معماری شده‌اند.

در این روستا چشمه‌ها و چراگاه‌های متعدد و زیبایی وجود دارند که در کنار جنگل‌های سرسبز و خانه‌های پلکانی آن می‌توانند برای طبیعت‌گردی گزینه‌های جالب و مناسبی باشند. این روستا در منطقه کوهستانی اورامانات و در مرز استان‌های کردستان و کرمانشاه قرار دارد.

آب و هوای اورامانات سرد و کوهستانی است که حتی در تابستان نیز پایدار است و خبری از گرمای آزاردهنده نیست. برای رفتن به اورامانات از مبدا تهران می‌توانید از مسیرهای ساوه، همدان و سنندج استفاده کنید تا پس از عبور از سروآباد در نهایت به اورامان برسید.

  • آدرس اورامانات: استان کردستان، شهرستان مریوان، جنوب شرقی مریوان، اورامانات
اورامانات از مقاصد طبیعت گردی در خرداد

مشگین شهر؛ شهر فرش آذربایجانی و معدن چشمه‌های معدنی

مشگین شهر یا مشکین شهر یکی از شهرهای زیبا و خوش آب و هوای ایران است که در شمال غربی ایران و در مرکز استان اردبیل قرار دارد. این شهر دومین شهر بزرگ استان اردبیل است که پر از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی است و از همین رو سالانه میزبان گردشگران زیادی است. این شهر به‌دلیل تولید فرش‌های آذربایجانی و چشمه‌های معدنی و گوارایش معروف است و رودخانه‌های پرآب خیاو، انار و مشکین چای نیز مزید بر علت شده‌اند.

از طرفی این شهر فاصله چندانی با کوه سبلان ندارد؛ کوهی که ارتفاع 4811 متری آن بسیاری از کوهنوردان را ترغیب به صعود از آن می‌کند. مشگین شهر به‌طورکلی شامل 9 چشمه آبگرم معدنی، 11 مجتمع آبدرمانی، صخره‌های سنگی زیبا، آبشار، جنگل، آبشار، بیشه‌زار و دشت مغان می‌شود که تنوع بالای این شهر را از نظر جاذبه‌های طبیعی نشان می‌دهد.

البته علاوه‌بر جاذبه‌های طبیعی متعدد مشگین شهر، این شهر دارای آثار تاریخی متعدد و معروفی همچون قلعه کهنه، کتیبه شاپور ساسانی، پل معلق، شهریری، قلعه آقچه، قبرستان اونار، آرامگاه شیخ حیدر و امامزاده سید سلیمان است.

  • آدرس مشگین شهر: استان اردبیل، شهرستان مشگین شهر
مشگین شهر

تجربه سفری خوش و خاطره‌انگیز

حال که با مقاصد طبیعت گردی در خرداد ماه آشنا شدید؛ بهتر است تا بدانید که قصد ما از معرفی این مکان‌ها این بود که با معرفی مقاصد متنوع دست شما را در انتخاب باز گذاشته و حسب سلیقه خود، بهترین انتخاب را داشته باشید. اگر قصد دارید تا از سفر خود نهایت لذت را ببرید، هدف خود از سفر به مقصد را مشخص کنید؛ ضمنا این را مدنظر قرار دهید که شما برای کمپینگ سفر می‌کنید یا اقامت در هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی را ترجیح می‌دهید. از طرفی روش‌های سفر به مقصد را بررسی کنید و مزایای هرکدام را مدنظر قرار دهید تا سفری راحت، کم‌هزینه و هیجان‌انگیز را تجربه کنید.

در صورت نیاز به خرید بلیط هواپیما نیز می‌توانید از شرکت مسافربری پته راهنمایی دریافت کنید و بلیطی مناسب و ارزان خریداری کنید. نظر شما در مورد این مقاصد گردشگری چیست؟ آیا مقصد ایده‌ال خود را در میان گزینه‌های معرفی شده پیدا کردید یا خیر؟ خوشحال می‌شویم نظر خود را با ما در پته به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

ماسوله، جواهرده، جواهردشت، پارک جنگلی گیسوم و اولسبلنگاه جزو بهترین مقاصد گردشگری شمال کشور در خرداد ماه هستند.

آبشارها و دره‌های لرستان، سوباتان، جنگل فندقلو، جنگل ارسباران، اورامانات، مریوان، سوادکوه و جاده اسالم به خلخال از بهترین جاهای دیدنی ایران در خردادماه هستند.

جاده اسالم به خلخال، جواهرده، جواهردشت، ماسوله پارک جنگلی گیسوم، اولسبلنگاه، سوادکوه و گردنه حیران از سرسبزترین جاهای ایران برای سفر در تعطیلات خردادماه هستند.

بهترین شهرهای ایران برای داشتن سفری متمرکز بر جاذبه‌های طبیعی در خردادماه، استان‌های مازندران و گیلان هستند و در مقابل شهرهای کرمانشاه و کردستان برای داشتن سفری متمرکز بر آثار تاریخی هستند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سنندج قلب آذربایجان 💜سینان داش قلب آذربایجان 💜یاشاسین آذربایجان 💜یاشاسین سینان داش آذربایجان

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه دیدگاه خودتون را با ما به اشتراک گذاشتید
      قطعا آذربایجان با طبیعت و فرهنگ غنی خود توانسته به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شود

      آیا مفید بود؟
        • سلام همراه گرامی؛
          در محتواهای بعدی وبسایت قطعا درباره این استان زیبا نوشته می شود.

          آیا مفید بود؟