دشت شقایق کالپوش؛ فرش قرمز سمنان برای گردشگران

استان سمنان ایرانگردی
دشت شقایق کالپوش؛ فرش قرمز سمنان برای گردشگران

اگر به دنبال طبیعتی بکر و دست نخورده هستید و دوست دارید زیبایی بی نهایتی را در دل ایران ببینید، سمنان برای شما فرش قرمزی ترتیب دیده است. بله درست متوجه شدید. دشت شقایق کالپوش فرش قرمزی است؛ در یکی از استان‌های مرکز ایران به نام سمنان. در این مطلب هدف ما آن است تا ویژگی‌های مختلف این ناحیه را به شما معرفی کنیم تا با بهترین آگاهی از آن به دل جاده بزنید و از این حجم زیبایی لذت ببرید.

ویژگی های دشت شقایق کالپوش

یکی از مهم‌ترین مواردی که در خصوص دشت شقایق کالپوش باید بدانید آن است که پوشش گیاهی این دشت تنها به شقایق‌های قرمز رنگ دل انگیز محدود نمی‌شود. در این ناحیه چهارده هزار هکتار جنگل وجود دارد و در کنار آن سی هزار هکتار مرتع را شاهد هستیم. جالب است بدانید که در این ناحیه مراتع زیر کشت نیز وجود دارند که ابعادی حدود سی و چهار هزار هکتار را شامل می‌شوند.

بد نیست در کنار پوشش گیاهی منطقه به تنوع جانوری این دشت نیز اشاره کنیم. در این دشت می‌توانید انواع پرندگان و پستاندارانی مانند خرگوش، روباه و… را در این ناحیه تماشا کنید. البته دقت کنید که به این جانوران و زیست‌گاه آن‌ها آسیبی وارد نکنید.

از طرفی اگر شب در این دشت بمانید می‌توانید دشتی از ستاره‌های درخشان را نیز در آسمان این ناحیه ببینید و از تمیزی و شفافیت این آسمان زیبا نهایت لذت را ببرید‌. در اطراف این دشت جاذبه‌های دیگری نیز موجود است که در ادامه به یک یک آن‌ها می‌پردازیم. اما در این جا بد نیست بدانید چندین روستا نیز دور تا دور این دشت حضور دارند که هر کدام مردمانی باصفا و خونگرم دارند.

دشت شقایق کالپوش کجاست؟

اگر می‌خواهید از تهران به سمت دشت شقایق راه بیفتید، باید وارد جاده تهران مشهد شوید. زمانی که به شهرستان میامی رسیدید، به سمت شمال این شهر یعنی جاده جاجرم می‌روید و بعد از ۱۴۰ کیلومتر است که می‌توانید کم کم دشت شقایق کالپوش را ببینید. این دشت حدود ۵۷۴ کیلومتر با تهران فاصله دارد.

چنان که عنوان کردیم در سمت جنوب این دشت شهرستان میامی را شاهد هستیم. در سمت شمال شرق آن پارک ملی گلستان قرار دارد و در قسمت غربی این دشت به شهرهای گنبد کاووس، کلاله و آزادشهر می‌رسیم. بنابراین سوا از خود دشت شقایق که بسیار زیبا و دیدنی است، اطراف این ناحیه نیز دیدنی‌های فراوانی را در دل خود جای داده است.

جاذبه‌های دیدنی نزدیک به دشت شقایق کالپوش

چنان که گفتیم اگر به دشت شقایق کالپوش می‌روید می‌توانید فاصله‌ای کوتاه را رانندگی کنید و به چند جاذبه گردشگری دیگر نیز سر بزنید که از این قرار هستند:

جنگل دشت شاد

در شمال شرق دشت شقایق با آن که هنوز در استان سمنان هستید اما می‌توانید جنگل‌هایی مانند جنگل‌های شمال ایران بیابید. شاهرود به جهت آن که نزدیک به استان گلستان است بافتی مشابه این استان دارد و جنگل دشت شاد نیز یکی از این جنگل‌هاست. این جنگل بسیار زیبا و خوش آب و هوا است و خوراک تفریحات خانوادگی شما عزیزان خواهد بود.

جنگل و آبشار نام نیک

در ناحیه جنوب شرق دشت کالپوش روستایی با نام نام نیک وجود دارد. در حوالی این روستاست که جنگل و آبشاری با همین نام نیز یافت می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان این آبشار زیبا را از دست ندهید.

پارک ملی گلستان

پیش‌تر نیز اشاره کردیم که در قسمت شمال شرقی این ناحیه استان گلستان قرار دارد و پارک ملی گلستان نیز در این جا وجود دارد. چنان که احتمالا می‌دانید این پارک به عنوان قدیمی‌ترین پارک ملی ایران در یونسکو نیز ثبت شده است. شما می‌توانید بسیاری از حیوانات را مانند پلنگ، خرس قهوه‌ای، گرگ، بز وحشی، شوکا و… را در این پارک جذاب و زیبا بیابید.

بهترین زمان بازدید از دشت شقایق کالپوش سمنان

چنان که می‌دانید بیش‌ترین دلیل مشهور بودن این دشت رویش شقایق‌های سرخ رنگ است. بنابراین اگر برای تماشای این شقایق‌ها عزم سفر دارید، باید از حدود اواسط اردیبهشت تا اواخر خرداد ماه اقدام به سفر کنید. تنها در این بازه کوتاه است که شقایق‌ها روییده‌اند و در نهایت طراوت و زیبایی قرار دارند. چنان که می‌دانید عمر گل کوتاه است و خیلی زود گرمای تابستان چیره خواهد شد. البته گرمای این ناحیه نیز آزاردهنده نیست و می‌توانید در این فصل نیز از مزارع آفتابگردان دیدن کنید.

از آن جایی که در حدود این یک ماه بهار گردشگران زیادی به این ناحیه می‌آیند، این دشت آخرهفته‌های شلوغی را به خود می‌بیند. بنابراین اگر برایتان مقدور است روزهای میان هفته را برای تماشای دشت شقایق کالپوش انتخاب کنید.

گزینه‌های اقامت در دشت کالپوش

اگر در فکر آن هستید که یک یا چند شبانه روز را در این دشت یا حوالی آن بگذرانید باید بگوییم این تصمیم بی نظیری است. ما نیز می‌توانیم گزینه‌هایی را برای اقامت و اتراق در این حوالی به شما پیشنهاد کنیم.

انتخاب اقامت‌گاه‌های بومگردی

در اطراف دشت شقایق کالپوش تعدادی اقامت‌گاه مخصوص را مشاهده می‌کنید که برای میزبانی از شما گردشگران عزیز ساخته شده اند. این اقامت‌گاه‌ها وسایل و امکانات رفاهی کامل را دارند و نیاز است شما تنها وسایل شخصی خود را به همراه داشته باشید. اگر بخواهیم دو مورد از معروف‌ترین این اقامت‌گاه‌ها را نام ببریم می‌توانیم به کلبه اقامتی دهگردی و اقامت‌گاه بومگردی پدربزرگ اشاره کنیم.

کمپینگ در دشت شقایق کالپوش

اما اگر دوست دارید در خود دشت اقامت کنید و شب زیبای آن نیز بهره ببرید، می‌توانید در این دشت اتراق کنید. فقط توجه داشته باشید که همه وسایل لازم مانند چادر، پتو، لباس، ظرف و ظروف، کمک‌های اولیه و… را همراه داشته باشید تا با خیال راحت و آرامش به تفریح بپردازید.

کلام آخر

در این مطلب تلاش ما آن بود که قدری در خصوص ویژگی‌های دشت شقایق کالپوش سمنان سخن بگوییم و آشنایی‌ای مختصر با این دشت زیبا به دست دهیم. اکنون شما می‌توانید سفر به این ناحیه را انتخاب کنید و از این سفر نهایت لذت را ببرید.

 

سوالات متداول

این دشت در استان سمنان است اما به خراسان شمالی و گلستان نیز بسیار نزدیک است.

اقامت‌های بومگردی اطراف دشت وجود دارند و همین طور امکان کمپینگ نیز فراهم است.

بهترین زمان برای بازدید از دشت کالپوش شقایق فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه است

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. دشت شقایق کالپوش سمنان !!!!!؟؟؟سمنان بی آب وعلف ،گرم وتفت کرده کجا، کالپوش خوش آب وهوا کجا،نگارنده یا سمنان را ندیده یا کالپوش را ندیده، این دو تا اسم کنار هم نمی گنجد اسم سمنان فقط یادآور شوری وگرماست وادعاهای الکی برای خوش جلوه دادن سمنان ،باز اگر اسمی از شهرستان شاهرود خوش اب وهوا میاورد که قبلا بنام دشت کالپوش شاهرود نام میبردند جای تامل داشت

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی ممنون از اینکه نظرتون را با ما به اشتراک گذاشتید
      بله شاهرود شهرستان استان سمنان است
      و کالپوش در شاهرود از توابع استان سمنان است

      آیا مفید بود؟