سفر به خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

ایرانگردی
سفر به خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

بسیاری از ما به خاطر تعطیلی مدارس و دانشگاه ‌ها، فصل تابستان را برای مسافرت و گشت و گذار انتخاب می کنیم. البته آفتاب دلپذیر و آسمان آبی هم در این انتخاب بی تأثیر نیستند. شهرهای زیبای ایران هر کدام می ‌توانند مقصد مناسبی برای سفر و تفریح در فصل تابستان باشند، اما بعضی از شهر ها در طول تابستان گرمای طاقت‌فرسایی دارند؛ به همین خاطر ممکن است به این فکر بیفتیم که بهترین و خنک ترین شهرهای ایران در تابستان کدام است که آب و هوای خنکی داشته باشد و بتوانیم چند روزی را در این شهر به استراحت و تفریح در آب و هوای خنک بپردازیم. هر چند فعالیت های پیشنهادی در تهران با توجه به خلوتی این شهر مناسب است اما اب و هوای آن قطعا گرم است. در ادامه به معرفی خنک ترین شهرها در تابستان میپردازیم.

نقاط بهشتی ایران برای فرار از گرمای جهنمی تابستان

ایران کشوری چهار فصل با جاذبه‌های گردشگری بالایی است و نقاط بهشتی زیادی برای فرار از گرمای تابستان دارد. در اکثر شهرهای ایران مناطقی وجود دارد که برای سفر ایده‌آل و خاطره‌انگیز هستند که می‌توان به چشمه‌های خنک‌ کوهستانی و معماری سنتی اشاره کرد. اگر از گرمای طاقت‌فرسای تابستان خسته شدید و به دنبال مکانی خنک و آرام برای فرار از این گرما هستید نقاطی که در ادامه ذکر خواهیم کرد را از دست ندهید چون بهترین و خنک ترین شهرهای ایران در تابستان هستند.

سفر به گیلان خنک ترین شهر ایران در تابستان

روزهای گرم تابستان بهانه‌ خوبی برای سفر به گیلان است. از خنک‌ترین مناطق گیلان که برای سفر مناسب است می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

گیلان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

جنگل اسالم

این جنگل که در یکی از شهرهای استان گیلان قرار دارد، منطقه ای بسیار سرسبز و خوش آب و هوا است. جنگل اسالم درواقع یکی از بهترین جاهای دیدنی گیلان است که افراد زیادی برای گشت و گزار به آنجا می‌روند.

جنگل اسالم

ماسوله

ماسوله بافتی پلاکانی دارد و یکی از خنک‌ترین مقاصد تابستانی گیلان است. ماسوله زمستان‌های سرد و پربرف و تابستان‌های خنک و دل انگیزی دارد‌ که در ۶۰ کیلومتری شهر رشت و ۳۶ کیلومتری فومن قرار دارد.

ماسوله

ماسال

ماسال در دامنه کوه‌های تالش گیلان واقع شده که یک منطقه سرسبز و زیبا در دل کوه‌ها است. ماسال بهشتی است که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی بوده و برای فرارداز گرمای تابستان بهترین گزینه است.

ماسال

داماش

داماش زمردی سبز و درخشان در دل طبیعت گیلان قرار دارد و یکی از خنک‌ترین مقاصد تابستانی گیلان است.

داماش

سوباتان

سوباتان یکی از ییلاقات گیلان است که با اردبیل فاصله زیادی ندارد. سوباتان با ارتفاع 1900 تا 2500 متر از سطح دریا قرار دارد که زمستان و پاییزی سرد و تابستانی خنک دارد. سوباتان در یکی از خنک‌ترین شهرهای گیلان است که در ۲۰ کیلومتری لیسار در نزدیکی تالش قرار دارد. خانه‌های چوبی قدیمی با سقف‌های شیروانی از جاذبه‌های سوباتان است.

سوباتان

جنگل گیسوم

یک نمونه از مراکز گردشگری ایران در تابستان که آب و هوای بسیار خنکی دارد، جنگل و ساحل گیسوم است. این ساحل زیبا و خنک در مسیر اسالم به رضوانشهر قرار دارد.

البته تمام به شهرهای ساحلی دریای خزر آب و هوای خنکی دارند، اما این ساحل به دلیل قرار گرفتن در کنار جنگل زیبای گیسوم نسبت به سایر شهرهای دیگر آب و هوای بهتری دارد.

سوادکوه

سواد کوه مازندران یکی از خنک‌ترین شهرهای این استان است که در رشته البرز طبیعت بکر و دست نخورده‌‌ای دارد. سواد کوه یک‌منطقه بسیار زیبا با جنگل های دست نخورده ای مانند جنگل های راش، جنگل های لفور و… می باشد.

سواد کوه از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

تالش

شهر زیبای تالش در بین رشته کوه های البرز و دریای خزر قرار گرفته است. همین چند کلمه کافی است تا متوجه شوید آب و هوای این شهر تا چه اندازه خنک و دلپذیر است.

شهر تالش به نام هشت پر شهرت دارد و در بسیاری از روزهای سال پوشیده از ابر است. آبشارهای زیبای این شهر دریاچه ها و غار سوباتان جز مناظر گردشگری و زیبای این شهر هستند.

دیلمان 

دیلمان یکی از مناطق سرسبز استان های شمالی است که از لحاظ زیبایی بی نظیر است. اقامتگاه های اجاره‌ای این منطقه هر سال مملو از گردشگرانی است که برای استفاده از آب و هوای دلپذیر و طبیعت زیبای این منطقه به استان گیلان سفر می کنند.

سفر به کردستان خنک ترین شهر ایران در تابستان

کردستان یکی از زیبا‌ترین استان‌های ایران با طبیعتی بسیار زیبا است. آب و هوای این استان در تابستان‌ها گرم و در زمستان‌ها سرد و مرطوب است، با شروع فصل بهار آب و هوای کردستان مطبوع و معتدل شده و طبیعت آن رو به سرسبزی و زیبایی می‌رود.

اگر می‌خواهید در سفرهای بهاری و در اوایل تابستان به یک شهر خوش‌ آب‌ و هوا و متعادل بروید کردستان‌ بهترین گزینه است. سفر به کردستان در فصل زمستان توصیه نمی‌شود؛ اما اگر می‌خواهید از جشواره‌های مختلف مانند مراسم‌های نوروزی کردی، نوروزی تنگسیر و سایر جشنواره‌های استقبال کنید، اواخر زمستان بهترین زمان سفر است.

کردستان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

پالنگان

پالنگان در نزدیکی پاوه و در استان کردستان قرار دارد. این منطقه جزء یکی از خنک ترین شهرهای مناطق کوهستانی استان کردستان است.

رودخانه خروشان و زیبایی که از میان روستای پالنگان عبور می کند، جنگل های بلوط، خانه های پلکانی در اطراف این رودخانه و آبشاری که سرچشمه این رودخانه است. می تواند در دل تابستان تن و جان شما را با نسیم خنک نوازش دهد.

اگر پالنگان را به عنوان مقصد سفر در تابستان انتخاب کردید، حتماً ماهی کباب معروف پالنگان را امتحان کنید. ماهی هایی که از رودخانه خروشان پالنگان صید می شود و تازه و لذیذ روی زغال درختان بلوط کبابی می شود، طعمی بهشتی دارد.

سفر به مازندران خنک ترین شهر ایران در تابستان

مازندران با داشتن جنگل‌های سرسبز، دامنه کوه‌های مه‌آلود و ییلاقات کوچک و بزرگ یکی از خنک‌ترین مناطق ایران در فصل تابستان شناخته شده است. از همین رو سفر به مازندران را نیز به شما توصیه می‌کنیم.

مازندران از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

آلاشت

آلاشت یکی از مقاصد خنک برای سفر‌های تابستانی است و در ارتفاع 1900 متر از سطح دریا قرار دارد. آلاشت بهشت گمشده مازندران است و در کوه‌های مرتفع قرار گرفته است. آلاشت شهری با نمای قدیمی، کوچه‌های باریک و سنگ فرش شده و خانه‌های قدیمی با شیروانی‌های رنگی است و یکی از رویایی‌ترین مقاصد تابستانی شمال است.

این شهر به خاطر ارتفاع و آسمان پاک و بدون غبارش به عنوان بهشت ستاره‌شناسان شناخته شده است. با اجاره ویلا در آلاشت می‌توانید اقامتی دلچسب و خنک در وسط گرمای تابستان را تجربه کنید.

آلاشت

چمستان نور

چمستان نور یک منطقه ییلاقی و زیبا است که در استان مازندران واقع شده است. این شهر خنک و خوش آب و هوا با وجود دیدنی‌های طبیعی و تاریخی مانند پارک‌های جنگلی، آبشارها، دریاچه‌ها و آب‌گرم‌ها هر سال گردشگران و طبیعت‌گردان بسیاری را جذب می‌کند. چمستان در احاطه جنگل، دریا و کوهستان‌ها قرار دارد و یک موقعیت استراتژیک ایجاد کرده است.

چمستان نور

کلاردشت 

کلاردشت گیلان آب‌ و هوای کم نظیری دارد و یکی از خنک‌ترین مقاصد شمال در تابستان است که در 48 کیلومتری چالش و 170 کیلومتری تهران واقع شده است. کلاردشت از جنوب به قله تخت سلیمان و از شمال به عباس آباد منتهی می‌شود. از زیبایی این ناحیه می‌توان به جنگا‌های انبوه و سرسبز، رودخانه سردآبرود و جنگل‌های عباس آباد و غیره اشاره کرد.

کلاردشت

مازیچال

مازیچال یکی از خنک‌ترین شهرهای گیلان است این ناحیه فوق‌العاده زیبا بر فراز ابرهاست و یک تجربه فراموش‌‌ نشدنی را به همراه دارد. مازیچال در پاییز پر از رنگ‌های زیبا و فوق العاده زیباست و در تابستان‌ها به خاطر ارتفاع زیادش آب و هوای بسیار مطبوع دارد.

مازیچال

جاده پل زنگوله

پل زنگوله روستایی از توابع بخش مرزن آباد مازندران است که آب‌ و هوای معتدل دارد. این روستا از لحاظ تقسیمات کشوری در دهستان کوهستان واقع شده و دارای زیارتگاه و استراحتگاه‌های زیادی است.

جاده پل زنگوله

روستای فیلبند

روستای فیلبند یکی از روستا های خنک و پر گردشگر در فصل تابستان است. این روستا در ارتفاع ۲۷۰۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است.

به همین خاطر آب و هوای این منطقه بسیار خنک و دلنشین است. اگر دوست دارید اولین جایی که صبح ها بعد از بیدار شدن روی آن قدم می گذارید فرشی از ابر باشد، حتماً سری به روستای فیلبند در استان مازندران بزنید.

فیلبند

جواهرده

روستای جواهرده یکی از بهترین مقاصد سفر در تابستان است. این روستای زیبای توریستی در شهرستان رامسر و استان مازندران قرار گرفته است.

آب و هوای مطبوع و خنک، جویبار های پرآب، آبشارهای زیبا در کنار غذاهای محلی شمالی توجه هر گردشگری را به خود جلب می کنند.

سفر به اردبیل خنک ترین شهر ایران در تابستان

اردبیل خنک‌ترین شهر ایران در منطقه شمال غربی کشور است که با طبیعت زیبا و مردم خونگرم خود مسافران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. دمای اردبیل در تابستان‌ها به ۱۹ درجه سانتی گراد می‌رسد، از گرما می‌توان به آنجا پناه برد و از آب و هوا خنک، دلچسب و لذت بخش آن لذت برد.

اردبیل از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

جنگل فندقلو

جنگل فندقلو دریاچه در شمال غربی کشور واقع شده و یکی از جنگل‌های مناسب برای گذراندن تعطیلات تابستانی است. این جنگل در 30 کیلومتری اردبیل و 10 کیلومتری شهر نمین واقع شده است که جاذبه‌های گردشگری منحصر به فرد خود را دارد و به دلیل نزدیکی به گردنه حیران در میان طبیعت‌گران دوستان محبوبیت بالایی یافته است.

جنگل فندقلو

دریاچه شورابیل

یکی از جاذبه‌های گردشگری اطراف اردبیل دریاچه شورابیل است که با افزوده شدن آب شیرین از شوری آن کاسته شده است که می‌توان هر نوع ماهی را در آن پرورش داد و از امکانات تفریحی، ورزشی، فرهنگی، قایق‌رانی،  پیست دومیدانی، دوچرخه سواری، باغ وحش، هتل‌های مجهز و زیبا، مجموعه شهربازی، رستوران در وسط دریاچه و غیره بهره‌مند شد.

دریاچه شورابیل

دریاچه نئور

دریاچه نئور در 42 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل واقع شده و 2,480 متر از سطح دریا فاصله دارد. دسترسی به این دریاچه در طول 13 کیلومتر است و از جاده بین شهری اردبیل و خلخال در محل قریه بودالالو به طرف شرق منشعب می‌شود.‌

دریاچه نئور

سرعین اردبیل

استان اردبیل هم مانند استان کرمانشاه در غرب کشور قرار دارد. به طور کلی شهرهایی که در شمال غربی ایران قرار دارند دارای آب و هوای بسیار خنکی در تابستان هستند.

سرعین اردبیل و جاذبه های طبیعی روستای خلخال، پل معلق شهر مشگین شهر و دیگر جاذبه های دیدنی سرعین می توانند علاوه بر آب و هوای خنک مسافران تابستانی را به سمت خود فرا بخوانند.

جنگل مشه

جنگل مشه یکی دیگر از مناطق گردشگری استان اردبیل است که با این شهر ۲۵ کیلومتر فاصله دارد. این جنگل در شهر یمین قرارگرفته و مقصد بسیاری از مسافران تابستانی است.

آب و هوای خنک این جنگل در کنار استخر آب گرمی که آن را منحصر به فرد کرده باعث می شود تا هر ساله گردشگران زیادی برای فرار از گرما و استفاده از خواص درمانی چشمه های آب گرم به این جنگل سفر کنند.

سفر به همدان خنک ترین شهر ایران در تابستان

همدان یکی از شهرهای کوهستانی ایران است و به عنوان خنک‌ترین شهر ایران شناخته شده است. این شهر جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و درواقع یکی از مقاصد گردشگری تابستانه است.

همدان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

غار علی صدر

غار علی صدر یکی از بزرگترین و زیباترین غار آبی ایران است که در استان همدان واقع شده است. غار علیصدر یک غار شگفت‌انگیز در روستای علیصدر شهرستان کبودرآهنگ استان همدان قرار گرفته که آب و هوای خنکی دارد. باید بدانید که غار علیصدر شناخته‌شده‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان همدان است و بزرگترین مسیر قایق‌رانی داخل غار دنیا را دارد.

غار علی صدر

سفر به تهران خنک ترین شهر ایران در تابستان

مناطق شمالی تهران به سمت استان‌های شمالی و شمال غربی هوا خنک است و در تعطیلات تابستانی زمان مناسبی برای گردش و تفریح فراهم می‌کند.

تهران از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

فیروزکوه

فیروزکوه یکی از خوش آب و هواترین مناطق ییلاقی تهران است که در روزهای گرم و داغ تابستان آب و هوای خنک و مطبوع دارد. فیروزکوه شهری کوهستانی در دامنه‌ کوه‌های البرز است که در مسیر 143 کیلومتری از تهران واقع شده است. گردشگران با سفر به فیروزکوه فرصت دارند از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی این منطقه دیدن کنند.

فیروزکوه

سفر به لرستان خنک ترین شهر ایران در تابستان

لرستان‌ یکی از شهرهای خنک ایران است که به دلیل کوه‌ها، آبشارها، جنگل‌های بلوط شهرت یافته است. این منطقه خوش‌ آب‌ و هوا و چهار فصل با جاذبه‌های طبیعی، فرهنگی و تاریخی منحصر به فردش شناخته شده است و به یکی از بهترین مقاصد گردشگری تابستان برای گردشگران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

بهترین فصل برای سفر به لرستان فصل بهار به خصوص اردیبهشت است، که به همراه داشتن لباس‌های متناسب فصل می‌تواند سفری راحت و دلپذیر برایتان رقم بزند.

لرستان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

مخمل کوه

مخمل کوه یکی از کوه‌های زیبا و دیدنی در شمال‌شرقی خرم‌آباد است که به دلیل آب و هوای خنک و دلپذیر، مناظر طبیعی زیبا و امکانات رفاهی مناسب یکی از جاهای دیدنی لرستان به شما می‌آید و برای گردشگران پراهمیت است.

مناظر زیبا و سرسبز این منطقه، روح و روان انسان را نوازش می‌دهد و باعث رفع خستگی و استرس می‌شود. این کوه تماشایی در مرکز استان لرستان واقع شده و در ارتفاع 1900 متری بین رشته کوه‌های زاگرس شرقی و کوه‌های متوسط استان لرستان قرار گرفته است.

مخمل کوه

دریاچه کیو

دریاچه کیو با وسعت 70 هکتار در شمال غربی شهرستان لرستان واقع شده که خودجوش است و در فصل پاییز خشک و در زمستان آبگیری می‌شود. این دریاچه از چشمه سراب کیو و چشمه مخمل کوه تامین می‌شود که 3 تا 7 متر عمق دارد. برای طی این مسیر باید خیابان ساحلی خرم‌آباد را طی کنید و از آنجا می‌توانید میدان مادر ببینید، زمانی که به میدان مادر رسیدید به سادگی دریاچه کیو را پیدا خواهید کرد.

سفر به کهگیلویه و بویراحمد خنک ترین شهر ایران در تابستان

کهگیلویه و بویراحمد یکی از خنک‌ترین منطقه ایران و اصلی‌ترین زیستگاه‌های عشایری است. وجود دو آب و هوای گرمسیری و سردسیری در این منطقه باعث شده در بخشی از مناطق گرمسیری مانند گچساران و چرام و بهمئی گل و سبزه می‌روید در فاصله‌ی یک ساعت منطقه دیگر از برف پوشید شود. این منطقه زیستگاه گوزن زرد ایرانی است و تعدادشان به 17 راس می‌رسد.

کهکیلویه و بویراحمد از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

کوهرنگ شهری

شهر کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری یکی از جاذبه های طبیعی و زیبای ایران است که به خاطر چشمه های آب خنک در کل کشور شهرت زیادی دارد.

بیشتر شهرهای بزرگ ایران مانند اصفهان و یزد آب آشامیدنی خودشان را از چشمه های پربرکت کوهرنگ می‌ گیرند. زیبایی طبیعت کوهرنگ هم به خاطر وجود چشمه ها و آبشارهای فراوان در این منطقه است که باعث شده آب و هوای آن را در فصل تابستان خنک و دلپذیر کند. یکی از چشمه های معروف استان چهارمحال و بختیاری چشمه دیمه است که در شهر کوهرنگ قرار دارد.

سفر به اصفهان خنک ترین شهر ایران در تابستان

اصفهان در دامنه‌های کوه‌های زاگرس واقع شده و از لحاظ تاریخی بسیار غنی است. از خنک‌ترین شهرهای اصفهان می‌توان به چادگان، فریدن، خوانسار، داران و غیره اشاره کرد. برای یک تجربه سفر تابستانی خنک‌ترین به شهر اصفهان می‌توانید از چادگان دیدن کنید.

اصفهان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

رشته کوه دنا

اگر از استان اصفهان به سمت کهگیلویه حرکت کنید در بلندی آسمان با رشته کوه دنا مواجه خواهید شد. بلند‌ترین رشته کوه چین خورده زاگرس رشته کوه دنا است که در مرز سه استان اصفهان، کهگیلویه و چهارمحال قرار دارد. این رشته کوه زیبا غارها و چشمه‌های زیادی دارد که باعث شکل‌گیری حیات وحشی غنی ‌و متنوع شده است.

قله مرتفع و پربرف دنا سرچشمه رودها و جویبارهای زیادی است که باعث سرسبزی و طراوت این کوهستان شده است. رشته کوه دنا زیستگاه حیواناتی مانند سیاه‌گوش، بز و چکاوک، خرس قهوه‌ای، کرکس، سمور، راسو، كبك دري ، عقاب و.. غیره دارد و تنوع گیاهی ارزشمندی در آن به چشم می‌خورد.

رشته کوه دنا

چادگان اصفهان

شهر چادگان در استان اصفهان یکی از مناطق خنک و خوش آب و هوای این استان است. البته استان اصفهان به داشتن آب و هوای گرم در تابستان شهرت دارد، اما برخی از مناطق مانند چادگان آب و هوای بسیار دلپذیری دارند. قرار گرفتن در نزدیکی دهکده زاینده رود و سد چادگان باعث شده تا آب و هوای این مناطق کوهستانی بسیار خنک و دلپذیر باشد.

خوانسار

شهر خوانسار یکی دیگر از شهر های زیبا و خوش آب و هوای استان اصفهان است که پوشیده از باغ ها و مناطق سرسبزی است که آب و هوای بسیار خنک و معتدلی در طول فصل تابستان دارند.

چشمه های معروفی مانند چشمه مرزنگوشت و چشمه پیر، جزء جاذبه های گردشگری این شهر زیبا و خوش آب و هوا هستند. بیشتر گردشگران در فصل بهار برای تماشای لاله های واژگون به خوانسار می روند، ولی در طول تابستان هم آب و هوای خنک این شهر پذیرای گردشگران تابستانی زیادی از سراسر نقاط ایران است.

سفر به گرگان خنک ترین شهر ایران در تابستان

گرگان مرکز استان گلستان و در شمال شرقی کشور واقع شده است. از طبیعت دیدنی گرگان می‌توان به کوه، جنگل، چمنزارها، جلگه و دشت‌ها، بیابان و شوره‌زار، دریا و خلیج، رودخانه‌ و تالاب، زمین کشاورزی و غیره اشاره کرد. با داشتن آب و هوای خنک بهترین مکان برای فرار از گرمای تابستان است.

گرگان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

جهان نما

جهان نما در یکی از خنک ترین و زیباترین مناطق ایران است و در استان گرگان قرار دارد. این منطقه در تمام فصل های سال پذیرای گردشگران و مسافران بی شماری است، اما به دلیل آب و هوای خنکی که دارد هر سال تابستان بسیاری از مسافران به این دهکده جذاب و رؤیای سفر می کنند.

به خاطر اینکه منطقه جهان نما بیش از ۳۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد آب و هوایی بسیار بی نظیر و جذاب دارد.

سفر به استان فارس خنک ترین شهر ایران در تابستان

استان فارس پر از جاذبه‌های گردشگری کوچک و بزرگ است که هر گردشگری را به سمت و سوی خود می‌کشاند. یکی از مناطق خنک فارس روستای قلات است که این روستای تاریخی شکل پلکانی و بافت سنتی و قدیمی دارد و محیطی دنج برای سفرهای خارج از استان محسوب می‌شود. این روستا پر از جاذبه‌های گردشگری و امکانات رفاهی است که سالانه میزبان زیادی از گردشگران است.

فارس از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

تنگ بستانک یا بهشت گمشده 

تنگ بستانک یکی از زیباترین جاهای دیدنی استان فارس است که گردشگران زیادی در طول سال به این منطقه سفر می‌کنند. زیبایی‌های منحصربه‌فرد طبیعی این منطقه باعث جذب بسیاری از طبیعت‌گردان شده است و گروه‌های مختلف کوهنوردی در طول سال از این منطقه بازدید می‌کنند. بهشت گمشده جاذبه‌های تاریخی و طبیعی زیادی دارد که ارزش این منطقه را دو چندان کرده است.

منطقه بهشت گمشده از مناطق حفاظت شده استان فارس است که در طول سال گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. در گوشه کنار بهشت گمشده مناظری زیبا و آبشارهای کم ارتفاع دیده می‌شود و آب فراوانی دارد که در بخس‌های مختلف کوهپایه روان می‌شود. محیط اطراف این منطقه ظرفیت بالایی برای کوهنوردی و جنگل نوردی دارد و به دلیل درهم پیچیدگی شاخه‌های درختان راهی برای عبور نور خورشید وجود ندارد و همیشه تاریک است.

تنگ بستانک شیراز

سفر به سمنان خنک ترین شهر ایران در تابستان

سمنان جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد و سالانه پذیرایی گردشگران زیادی از سراسر کشور است. سمنان یکی از شهرهای کویری ایران در جنوب رشته کوه البرز واقع شده است، اگر از سمت تهران به مشهد حرکت کنید با هوای خنک این منطقه مواجه خواهید شد. به علت تاریخی بودن این شهر آثار باستانی زیادی دارد که بیانگر قدمت سمنان است.

سمنان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

شهمیرزاد 

شهمیرزاد یکی از خنک‌ترین و زیباترین ییلاق‌های ایران در استان کویری است که محل تلاقی سمنان و مازندران است. شهمیرزاد طبیعت سرسبز و آب و هوای خنک بدون شرجی دارد که چهره‌های متفاوتی به نمایش گذاشته و باعث شگفتی گردشگران می‌شود. برای دسترسی به شهمیرزاد باید از مرکز استان سمنان حرکت کنید در این فاصله کوتاه با آب و هوای کاملا خنک و متفاوت روبرو خواهید شد.

شهمیرزاد سمنان

ییلاق اوپرت

ییلاق اوپرت مرز طبیعی بین دو استان سمنان و مازندران است، این منطقه در فاصله 55 کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهر با دیواره‌های فلات مرکزی ایران، در شمالی‌ترین نقطه سمنان و جنوبی‌ترین نقطه مازندران واقع شده است.

منطقه ییلاقی اوپرت با آب و هوای خوش، طبیعت سرسبز و بکر، چشمه‌ها، دشت و روستاهای تماشایی شهرت یافته است. گردشگران برای تماشای ارتفاعات به ویژه پدیده اقیانوس ابرهای اوپرت و طبیعت سرسبز و ییلاقی می‌توانند به این منطقه سفر کنند.

ییلاق اوپرت

سفر به گلستان خنک ترین شهر ایران در تابستان

گرگان مرکز استان گلستان در شمال ایران است، این شهر از شمال با آق قلا، شمال غربی، کردکوی و بندر ترکمن در شرق و ارتفاعات شاهکوه و استان سمنان در جنوب مرز است. گلستان در نزدیکی دریای خزر، شمال دشت گرگان و جنگل‌های سرسبز رشته کوه البرز واقع شده است. این شهر آب و هوای نسبتا معتدلی دارد و در تابستان‌ها هوای نسبتا خنکی را می‌توان تجربه کرد.

گلستان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

کردکوی

کردکوی شهری در شمال شرق ایران واقع شده است. کردکوی از شمال به بندر ترکمن از جنوب به رشته‌کوه‌های البرز شرقی و استان سمنان، از شرق به شهرستان گرگان و از غرب به شهرستان بندرگز محدود می‌شود.

کردکوی یکی از زیباترین شهرهای استان گلستان است و به دلیل آثار تاریخی و طبیعت چشم‌نواز طرفداران زیادی دارد و یکی از مقاصد گردشگری در استان گلستان است. آب و هوای معتدل در تابستان، جنگل‌های انبوه تا ارتفاع 400 متری، زمین‌های کشاورزی و چمنزارها عواملی است که باعث جذابیت این منطقه شده است.

کردکوی

سفر به خراسان خنک ترین شهر ایران در تابستان

خراسان آب و هوایی معتدل و سرد کوهستانی دارد و در بعضی از مناطق گستردگی آب و هوایی بیشتر است. خراسان از 28 شهرستان تشکیل شده که می‌توان به شهرهای شهرهای نیشابور، سبزوار، تربت جام و تربت حیدریه و مشهد اشاره کرد. خرید بلیط هواپیما بجنورد و سفر به این استان به دیلی اینکه خنک‌ترین آب و هوا را در تابستان دارد برای گردشگری مناسب است.

خراسان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

سفر به آذربایجان خنک ترین شهر ایران در تابستان

آذربایجان شرقی از جذاب‌ترین استان‌های نیمه شمال غرب ایران است و به عنوان خنک‌ترین مناطق شمالی کشور شناخته شده است. تاریخ غنی و مردم مهمان‌نواز، فرهنگ خاص این منطقه بر روی جذابیت این استان افزوده است.

آذربایجان از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

چالدران

شهرستان چالدران در شمال غربی آذربایجان غربی واقع شده و با نام‌های مختلفی مانند قره‌عینی، سیه‌چشمه و چالدران شناخته می‌شود. چالدران از شمال به شهرستان ماکو، از غرب به مرز ترکیه و از جنوب به شهرستان خوی محدود می‌شود.

چالدران

روستای کندوان

روستای کندوان یکی از جاهای دیدنی آذربایجان شرقی است و به عنوان روستای صخره‌ای شناخته شده است. این روستا در نزدیکی اسکو واقع شد و شهرت جهانی دارد، سبک زندگی خاص مردم ساکن این روستا باعث شده تا کندوان سالانه میزبان هزاران گردشگر باشد. روستای کندوان دو خواهر دو قلو در ترکیه و ایالات متحده دارد‌. بهترین زمان برای بازدید از کندوان اواسط بهار و اواخر تابستان است.

کندوان

سفر به کرمانشاه خنک ترین شهر ایران در تابستان

کرمانشاه یکی از شهرهای تاریخی ‌کهن ایران است که از شرق تا غرب آن آب و هوای کاملا متفاوت دارد. از خنک‌ترین مناطق کرمانشاه می‌توان به شهر صحنه و از مناطق گرمسیری می‌توان به طاق بستان، قصرشیرین و گیلان غرب اشاره داشت.

کرمانشاه از خنک ترین شهرهای ایران در تابستان

روستای هیروه

روستای هیروی در شهرستان پاوه در کنار رودخانه سیروان واقع شده است. روستای هیروه تابستان‌های گرم و زمستان‌های معتدلی دارد، تابستان‌ها برای فرار گرما بهترین زمان است. آب و هوای شهرستان پاوه از چندین اقلیم مجزا تشکیل شده است، هیروه با اقلیم نیمه سرد و مدیترانه‌ای برای سفرهای تابستانی بسیار مناسب است.

روستای هیروه

اورامان با روستاهای پلکانی مشهور

یکی از شهر های خنک و کوهستانی که در غرب ایران و در استان کرمانشاه واقع شده، منطقه اورامان است که در شهر پاوه قرار دارد. منطقه اورامان و به ویژه روستای های زیبای کوهستانی این منطقه لذت تنفس در هوایی پاک را به شما هدیه می دهند.

سفر به چهارمحال و بختیاری خنک ترین شهر ایران در تابستان

شهرکرد که از آن به عنوان بام تهران نیز یاد می شود، خنک‌ترین شهر در ایران است که دمای آن در طول سال به صورت میانگین ۱۱.۵ سانتی گراد است و خنک‌ترین شهر برای سفر در تابستان به حساب می آید.

لردگان

شهر لردگان در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. جنگل های پوشیده از درخت بلوط و جاذبه های طبیعی این استان بیشمار هستند.

چشمه های زیبایی مانند چشمه سد کارون و آبشار های زیبایی مانند آبشار آتشگاه که در یکی از روستاهای لردگان قرار دارد، جزء مناطق گردشگری مناسب برای تابستان هستند که اکثر علاقه مندان به طبیعت در طول تابستان حتماً سری به آنجا می زنند.

لردگان

در پایان

اگر شرایط سفری چند روزه در تابستان برایتان فراهم شد، این بار بر خلاف همیشه عمل کنید و به غیر از شهرهای شمالی، مقاصد دیگری را هم برای سفر در تابستان مد نظر داشته باشید.

همیشه این دغدغه وجود دارد که بهترین شهر برای سفر در تابستان یا خنک‌ترین شهر در تابستان کجاست؟ اگر عاشق طبیعت و گشت و گذار در آن باشید، انتخاب هایتان کم نخواهد بود.

روستاها و شهرهای بسیاری در کشور وجود دارند که هر یک با طبیعت بکر و خنکی هوا، بیشترین لذت در سفر را به شما خواهند داد. مقاصد خنکی که حتی در اوج تابستان، بهترین آب و هوا را خواهند داشت و علاوه برآن به نسبت مناطق شمالی بسیار خلوت‌تر و به دور از ازدحام و شلوغی خواهند بود.

از جمله بهترین شهرها برای سفر در تابستان می توان به اردبیل، کردستان،کرمانشاه، لرستان و … اشاره کرد. اصفهان، شهرکرد و خوانسار نیز از جمله مقاصد خنک دیگر برای سفر در تابستان است.

سوالات متداول

روستای زیبای فیلبند در استان مازندران قرار دارد.

فیلبند در استان مازندران، سرعین اردبیل، کوهرنگ در استان چهار محال و بختیاری و استان کردستان جزء بهترین شهرها برای مسافرت تابستانی هستند.  

شهرکرد یکی از زیباترین و خنک ترین شهرهای ایران برای سفر در تابستان است

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید