طاق بستان | شکارگاه شاهان ایرانی در کرمانشاه

استان کرمانشاه ایرانگردی کرمانشاه
طاق بستان | شکارگاه شاهان ایرانی در کرمانشاه

طاق بستان مجموعه‌ای از سنگ‌نگاره‌ها و سنگ‌نوشته‌های دورهٔ ساسانی بوده و در شمال شرقی کرمانشاه و غرب ایران واقع شده است. این مجموعه طاق بستان، شکارگاه شاهان ایران در قرن سوم میلادی ساخته شده و آثار هنری و تاریخی زیادی به جا گذاشته است.

در صحنه تاریخی آن تاج‌گذاری خسرو پرویز، تاج‌گذاری اردشیر دوم، تاج‌گذاری شاپور دوم و سوم و چند سنگ نوشته به خط پهلوی وجود دارد. این بنای باشکوه را می‌توانید در شهر کرمانشاه بازدید کنید. یکی از بهترین جاهای باستانی و تاریخی در سفر به کرمانشاه بازدید از طاق‌بستان است.

استان کرمانشاه با داشتن جاذبه‌های تاریخی غنی و آب و هوای خنک و مطبوع یکی از بهترین مقاصد گردشگری در فصل تابستان است. جهت اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تاریخچه طاق بستان

طاق بستان، شکارگاه شاهان ایران مجموعه از نقش‌های برجسته و کتیبه‌های عصر ساسانی است. اردشیر دوم به عنوان پادشاه ساسانیان در سال‌های 379 تا 383 میلادی این بنا را تاسیس کرد و بهترین مکان برای ایجاد سنگ نوشته‌های سلطنت به شمار می‌آید. این بنای تاریخی از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است و بین راه جاده‌ی ابریشم قرار گرفته که غرب، شرق و جنوب آسیا را به شرق قاره‌ی اروپا و شمال قاره آفریقا پیوند می‌دهد.

این منطقه از طبیعت بکر و زیبایی برخوردار بوده که چشمه‌های زیبا و چشم‌نواز زیبایی این محیط را دو برابر کرده است. در این محوطه بناهای دیگری وجود دارد که اکنون اثری از آن‌ها وجود ندارد و در محل بقای پلی در سمت شرقی برجسته اردشیر دیده می‌شود. در سال‌های اخیر در بالای چشمه طاق‌بستان سنگ نگاره‌های کشف شده که نشان از قدمت این بنا است.

طاق بستان، شکارگاه شاهان ایران

طاق بستان کجاست؟

در پاسخ به سوال طاق بستان کجاست؟ باید گفت در دامنه کوهی در شمال شرقی حاشیه کنونی کرمانشاه واقع شده است که برای دیدن این بنا تاریخی و زیبا باید راهی غرب کشور شد. طاق‌بستان در 9 کیلومتری شهر کرمانشاه قرار دارد و این مجموعه نقوش بر دامنه کوه و کنار دریاچه قرار دارد و با دریاچه طاق‌بستان شناخته می‌شود.

از گذشته تا کنون این مکان با آب و هوای مطبوع و طبیعتی بکر مکانی برای تفریح و شکار شاهان ساسانی بوده که نقش‌های حجاری بیانگر این موضوع است. مجموعه تاریخی طاق بستان در فصل تابستان از ساعت 8 صبح تا 8 شب و در زمستان‌ها از ساعت 7:30 پذیرای گردشگران است.

همنین قابل ذکر است که در طول تاریخ پادشاهان در تلاش بودند تا به کار بردن هنر، شکوه و عظمت آن تمام تاریخ را به نمایش بگذارند. یکی از روش‌ها خوب برای نشان دادن قدرت و بزرگی پادشاهان حجاری روی صخره‌ها، کوه‌ها و ایجاد نقش برجسته از وقایع و رویدادهای مهم زمان بوده است که هنرمندان وقایعی مانند تاج‌گذاری، پیروزی بر دشمنان را بر روی بلندای کوه و صخره‌ها حک می‌کردند.

طاق بستان نمایانگر چه چیزی است؟

در ورودی طاق بستان تصاویری کنده شده از فرشتگان بالدار، تصاویری از شکار فیل و اسب دیده می‌شود که نشانی از مراسم شادی است. این مجموعه در برگیرنده یک طاق بزرگ است که بر روی آن تاج‌گذاری خسرو پرویز به چشم می‌آید.

در این طاق‌بستان سه تندیس وجود دارد که در سمت راست فروهر، در سمت چپ آناهیتا و شاه در میان آن‌ها قرار دارد. بخش دیگری از زیبایی طاق‌بستان به زنان اختصاص دارد که در حال نواختن چنگ و دیگر آلات موسیقی هستند. در زیر نقش تاج‌گذاری خسرو پرویز فردی سوار بر اسب است که نشان‌دهنده‌ی فر و قدرت شاه است.

طاق کوچک دارای سنگ نبشته‌ها و کتیبه‌هایی است که به خط پهلوی نوشته شده است، بخش دیگری از این طلاق مختص به سنگ نگاره‌هایی از تاج‌گذاری شاپور دوم و سوم است. در قسمت دیگری از طاق‌بستان سنگ نگاره‌ای از دوران قاجاریه وجود دارد که به خط نستعلیق نوشته شده است. فرشی از جواهر روی کف طاق بستان قرار دارد که به جریان حمله اعراب میان فرمانده‌های عرب تقسیم شده است.

مزیت‌های بازدید از طاق بستان

طاق‌بستان از دو طاق به هم پیوسته کوچک و بزرگ از سنگ خام خاکستری ساخته شده است. تاج‌گذاری خسرو پرویز بر روی طاق بزرگ و تاج‌گذاری شاهپور دوم و سوم بر روی طاق‌های کوچک‌تر مشاهده می‌شود.

در ورودی طاق بزرگ نقش‌های مختلفی همچون شکار حیواناتی مانند فیل، اسب، فرشته‌های بال‌دار، درخت زندگی و آلات موسیقی دیده می‌شود. در طاق کوچک‌تر مجموعه طاق بستان سنگ‌ نبشته‌ها و کتیبه‌هایی از خط پهلوی وجود دارد. از مزیت‌های بازدید از طاق‌بستان می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • طاق بستان از نظر تاریخی و هنری اهمیت زیادی دارد و مهم‌ترین آثار تاریخی در ایران و جهان است.
  • قدمت این آثار باستانی به 2000 سال پیش از میلاد بر می‌گردد.
  • چشمه و کوه‌های اطراف طاق بستان فضای دل‌انگیز ایجاد کرد که زیبایی آن را دو چندان کرده است.
  • نخستین انیمشن سنگی دنیا در این مجموعه ساخته شده است.
  • فضایی جذاب و دیدنی برای شب است.

طاق بستان، شکارگاه شاهان ایران

بهترین زمان بازدید از طاق بستان

طاق بستان همه روزه از ساعت 9 صبح تا 8:30 عصر به جز 9 و 10 محرم، 28 صفر، 21 رمضان، 25 شوال و 14 خرداد میزبان گردشگران در نقاط مختلف کشور است. برای ورود به این مجموعه تاریخی باید بلیط ورودی تهیه کنید و زمان پیشنهادی برای بازدید 2 تا 3 ساعت است. بهتر است بدانید طاق‌بستان 9 کیلومتر از کرمانشاه به طرف شمال‌ غربی کشور فاصله دارد و با تاکسی‌هایی که در سطح شهر وجود دارد می‌توانید به بلوار طاق بستان برسید.

بهترین زمان سفر به کرمانشاه و طاق بستان

کرمانشاه آب و هوای معتدل و خنکی دارد و فصل تابستان‌ بهترین مقصد برای سفر است. اگر قصد خرید بلیط هواپیما ارزان و سفر به این شهر غنی از جاذبه‌های تاریخی را دارید ماه‌های خرداد و شهریور بهترین زمان برای سفر و گردشگری است.

مکان‌های دیدنی نزدیک طاق بستان کرمانشاه

بیشتر مردم، کرمانشاه را به واسطه طاق بستان می‌شناسند. شهر کرمانشاه به دلیل طبیعت زیبا و اهمیت تاریخی جاهای دیدنی و تاریخی زیادی دارد. اگر قصد سفر به شهر کرمانشاه را دارید می‌توانید از جاهای دیدنی این شهر دیدن کنید:

  • امامزاده ابراهیم
  • پارک کوهستان
  • بام کرمانشاه
  • مسجد جامع شافعی کرمانشاه
  • مسجد عماد الدولة
  • تکیه بیگلربیگی
  • موزه یارانه سنگی زاگرس
  • موزه مردم شناسی
  • تکیه معاون الملک
  • کلیسای قلب مقدس
  • خانه خواجه باروخ
  • مجموعه تاریخی بیستون
  • تالاب هشیلان
  • سراب قنبر
  • سراب نیلوفر
  • غار دو اشکفت
  • غار پراو

سخن پایانی

طاق بستان یک مجموعه تاریخی در شمال شرق حاشیه کنونی کرمانشاه واقع شده و یادگیر دوران ساسانیان در قرن سوم میلادی است. با بازدید از این بنای تاریخی سنگ‌نگاره‌هایی از تاج گذاری خسرو پرویز، اردشیر دوم و شاپور دوم و سوم را مشاهده خواهید کرد.

در گذشته این محل با داشتن آب و هوای مطبوع و طبیعی برای تفریح و شکار شاهان ساسانی بود و نقش‌های حجاری شده نشان‌دهنده این موضوع بوده است. این مجموعه بارها مرمت و بازسازی شده و بر خلاف تلاش مسئولان هنوز ثبت جهانی نشده است.

سوالات متداول

طاق بستان در دامنه کوهی شمال شرقی شهر کرمانشاه واقع شده است.

بهترین زمان برای سفر به طاق بستان، شکارگاه شاهان ایران، اوایل و اواخر تابستان است.

برای بازدید از طاق بستان هر روز از ساعت ۹ صبح تا 8.5 شب می‌توانید اقدام کنید.

طاق بستان یکی از آثار دیدنی و جذاب کرمانشاه است که بازدید از آن مزیت‌های زیادی دارد که می‌توان به مواردی همچون: فضای جذاب و دیدنی به ویژه در شب، وجود نخستین تابلوی سنگی با رعایت قاعده و اصول نقاشی در جهان، وجود نخستین انیمیشن سنگی دنیا و میزبان مشهورترین نقش برجسته های تاریخ ایران و... اشاره کرد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید