منطقه بشیکتاش استانبول؛ محله ای تاریخی و اروپایی

استانبول ترکیه جهان‌گردی
منطقه بشیکتاش استانبول؛ محله ای تاریخی و اروپایی

استانبول به داشتن محله‌ های قدیمی شهرت دارد. یکی از محله ‌های معروف استانبول نیز بشیکتاش است که قصد داریم در این نوشتار از سایت پته درباره آن صحبت کنیم. اگر نمی ‌دانید بشیکتاش استانبول کجاست و چه کار هایی می ‌توانید در این محله قدیمی انجام دهید با ما همراه باشید.

بشیکتاش استانبول کجاست؟

محله بشیکتاش در ساحل بسفر و در بخش اروپایی استانبول واقع شده است. این محله از سمت شمال با محله شیشلی و ساریر مرتبط است و از قسمت جنوب به محله بی اوغلو می ‌رسد. در قسمت شرقی محله بشیکتاش، تنگه بسفر و محله قدیمی اسکودار قرار گرفته اند. بسیاری از مهاجران خارجی و ایرانیانی که در شهر استانبول اقدام به خرید ملک می ‌کنند، در محله بشیکتاش ساکن می ‌شوند.

محله بشیکتاش

دلیل نام‌گذاری بشیکتاش استانبول چیست؟

بر اساس مدارک به دست آمده از زمان عثمانی‌ ها، دلیل نام‌گذاری بشیکتاش که در دوران عثمانی به با نام بستاس شناخته می ‌شد، این بوده است که در این منطقه ۵ ستون سنگی قرار داشتند. قایق ها و کشتی ‌ها برای پهلوگیری در این قسمت از دریا از این ۵ ستون استفاده می‌ کردند.

معنای کلمه بشیکتاش سنگ گهواره است. با توجه به ریشه این نام که به دوران حکومت بیزانس در ترکیه برمی‌گردد، هر کس داستان‌ های گوناگونی نقل می ‌کند. اما در واقع تاریخچه نام‌گذاری این محله به خاطر وجود همان ۵ سنگ بوده است که بر اثر پهلوگیری کشتی ‌ها در این منطقه به وجود آمده بودند.

دلیل نام‌گذاری بشیکتاش استانبول

فاصله بشیکتاش تا تکسیم

فاصله بشیکتاش تا میدان تقسیم استانبول پیاده ۳۰ دقیقه است. اما گردشگران می ‌توانند با استفاده از مترو و سوار شدن بر خط D3 یا با استفاده از تاکسی در سریع‌ترین زمان ممکن پس از طی ۳ کیلومتر مسافت به این منطقه برسند.

دسترسی محله بشیکتاش به میدان تقسیم در سریع‌ترین زمان ممکن انجام می ‌شود اگر بتوانید از مترو و تاکسی استفاده کنید. البته با مترو از تقسیم تا بشیکتاش ۱۹ دقیقه است و با تاکسی ۱۱ دقیقه، اما پیاده هم می ‌توانید این مسیر را طی کنید. اما به خاطر وجود مراکز خرید و دیدنی ‌های زیادی که در طول این مسیر قرار دارند، احتمالاً پیاده‌روی شما بیشتر از ۳۰ دقیقه طول می‌ کشد.

فاصله بشیکتاش تا تکسیم

تاریخچه بشیکتاش استانبول

با توجه به اینکه محله بشیکتاش یکی از محبوب‌ترین محله ‌های استانبول اروپایی است، تاریخچه آن نیز برای گردشگران اهمیت زیادی دارد. به خاطر وجود بنا های تاریخی مانند کاخ ییلدیز و کاخ دولما باغچه در محله بشیکتاش که زمانی مقر حکومت عثمانی ‌ها و زندگی پادشا هان عثمانی بوده، این منطقه اهمیت تاریخی دارد. در سال ‌های ۱۸۴۶ تا ۱۸۷۹ حاکمان عثمانی در این دو کاخ زندگی می ‌کردند. در حال حاضر نیز این دو بنای تاریخی جزو جاذبه‌ های گردشگری استانبول محسوب می ‌شوند که گردشگران از آن ها دیدن می ‌کنند.

تاریخچه بشیکتاش

محله بشیکتاش استانبول و جاهای دیدنی اطراف آن

منطقه بشیکتاش استانبول سراسر جذابیت است و گردشگرانی که بخواهند از این منطقه دیدن کنند، گزینه‌ های متنوعی پیش روی خود دارند. از بازار ماهی فروش ‌ها گرفته تا کاخ ‌های تاریخی، همه و همه برای گردشگران دیدنی و خاطره انگیز هستند. البته بسیاری از گردشگران تصور می‌ کنند که بشیکتاش نام یک تیم فوتبال در کشور ترکیه است، اما بشیکتاش تنها به تیم فوتبال محدود نمی ‌شود و تنوع بالایی از وجود رستوران‌ ها، هتل‌ ها، مراکز خرید و جاهای دیدنی استانبول را دارد.

محله بشیکتاش استانبول

 ساحل بشیکتاش

یکی از معروف‌ترین بخش ‌های منطقه بشیکتاش استانبول ساحل زیبا و بی‌نظیر آن است که نمای بسیار فوق العاده‌ای از تنگه بسفر برای تماشاگران و گردشگران فراهم می ‌کند. این منطقه ساحلی که نزدیک پل بسفر قرار گرفته، موقعیت جغرافیایی خوبی برای گردش و تفریح دارد. بسیاری از مسافران با کروز سواری در تنگه بسفر و گشت و گذار در سواحل زیبای این منطقه وقت خود را می‌ گذرانند.

 ساحل بشیکتاش

بازار بشیکتاش استانبول

بازار بشیکتاش استانبول نیز برای مردم این شهر اهمیت زیادی دارد. زیرا هر هفته در روز های شنبه یک بازار محلی به نام جومارتسی پازاری برگزار می‌ شود که اجناس با کیفیت و خوش قیمتی را به فروش می ‌رساند. گردشگران می‌ توانند در این بازار با زندگی روزمره مردم آشنا شوند و از ماهی‌ های تازه گرفته تا غذا های محلی استانبول را امتحان کنند.

بازار بشیکتاش استانبول در یک پارکینگ طبقاتی قدیمی برگزار می ‌شود که در خیابان نوزتیه قرار گرفته است. برای دسترسی به این بازار گردشگران می ‌توانند از خط مترو M2 استفاده کنند و پس از رسیدن به ایستگاه عثمان بی، حدود ۲۰ دقیقه تا بازار پیاده‌روی کنند.

بازار بشیکتاش استانبول

ساحل اورتاکوی

ساحل ارتاکوی در محله بشیکتاش استانبول قرار گرفته و یکی از جا های دیدنی است که پیشنهاد می ‌کنیم در سفر خود به ترکیه حتماً از آنجا دیدن کنید. پل معروف بوغاز نیز یک پل قدیمی است که در این ساحل قرار گرفته و دو بخش آسیایی و اروپایی استانبول را به یکدیگر متصل می ‌کند. در ساحل اورتاکوی مسجد زیبای اورتاکوی نیز قرار گرفته است. بازارچه معروف این ساحل نیز یکی دیگر از جا های دیدنی است که در جشن سال نو میلادی آتش بازی در آنجا انجام می‌ شود.

ساحل اورتاکوی

 اسکله بشیکتاش استانبول

اسکله بشیکتاش استانبول محل مناسبی برای کشتی سواری در تنگه بسفر است. گردشگرانی که بخواهند از زیر پل بوغاز عبور کنند و عکس ‌های یادگاری بگیرند، حتماً به اسکله بشیکتاش در این منطقه هم سری می ‌زنند. این اسکله تاریخی که یکی از قدیمی ‌ترین اسکله ‌ها در شهر استانبول است و در گذشته تنها همین یک اسکله برای پهلو گرفتن کشتی ‌ها وجود داشت، امروزه برای استفاده قایق ‌های مسافربری کاربرد دارد.

 اسکله بشیکتاش استانبول

کاخ دولما باغچه

یکی از زیباترین کاخ‌ های به جا مانده از دوران عثمانی کاخ دولما باغچه است که با طراحی و معماری باروک و نئوکلاسیک ساخته شده است. این کاخ قرن نوزدهمی به خاطر ظاهر بسیار زیبا و اشیای عتیقه‌ای که دارد بین گردشگران معروف است و حتماً در طول سفر خود از این کاخ دیدن می ‌کنند.

کاخ دولما باغچه

مسجد دولما باغچه

مسجد دولما باغچه نیز در نزدیکی قصر دلما باغچه قرار گرفته است. این مسجد توسط مادر سلطان عبدالمجید اول در دوران عثمانی یا همان والده سلطان وقف شده است. البته به غیر از این مسجد، مسجد های دیگری هم هستند که با نام مادران سلطان ‌های عثمانی شناخته می ‌شوند.

مسجد دولما باغچه

پارک ییلدیز

یکی از پارک ‌های زیبای شهر استانبول در منطقه بشیکتاش قرار گرفته و با نام ییلدیز شناخته می ‌شود. این پارک فضای سبز بسیار بزرگی دارد و در گذشته بخشی از تفرجگاه ‌ها و باغ ‌های سلطنتی بوده است. انواع گیاهان کهنسال و گونه ‌های گیاهی زیبایی در این پارک وجود دارند و مسافران می ‌توانند با گشت و گذار در این فضای سبز زیبا، دمی استراحت کنند.

پارک ییلدیز

موزه نیروی دریایی

یکی از جاذبه‌ های دیدنی اطراف منطقه بشیکتاش استانبول، موزه نیروی دریایی یا موزه دنیز است. این موزه که حدود ۱۰۰ سال پیش تأسیس شده از وسایل مربوط به نیروی دریایی ترکیه، نگهداری می ‌کند. بسیاری از قایق‌ های جنگی حاکمان پادشاهان عثمانی، توپ ‌های جنگی و تجهیزات و ابزارآلات دریانوردی در این موزه وجود دارند که گردشگران می ‌توانند از آن ها دیدن کنند.

موزه نیروی دریایی

موزه نقاشی

در نزدیکی کاخ دلما باغچه یک موزه مجسمه و نقاشی قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست. این موزه هنری از مجسمه‌ ها و تابلو های نقاشی بسیار زیبایی نگهداری می ‌کند که می ‌توانید آن ها را ببینید.

موزه نقاشی

هتل ۵ ستاره چراغان

هتل ۵ ستاره چراغان یک کاخ قدیمی است که مربوط به دوران امپراتوری عثمانی می‌ شود. درست است که امروزه به یک هتل ۵ ستاره تبدیل شده، اما همچنان به عنوان یکی از جاذبه ‌های گردشگری شناخته می‌ شود.

هتل ۵ ستاره چراغان

موزه اورتاکوی

همانند ساحل اورتاکوی، موزه اورتاکوی نیز یکی از جاذبه‌ های دیدنی منطقه بشیکتاش است. این موزه که دارای یک ساختمان باشکوه هست با معماری نئو باروک ساخته شده و از آثار خوشنویسی اسلامی نگهداری می ‌کند. چشم انداز منظره پشت موزه نیز برای عکاسی و تفریح بسیار مناسب است.

 موزه اورتاکوی

نقشه منطقه بشیکتاش استانبول

با مراجعه به سایت پته می ‌توانید نقشه منطقه بشیکتاش استانبول را ببینید و دسترسی‌ های این منطقه به سایر نقاط دیدنی شهر را مشاهده نمایید. به طور قطع می ‌توان گفت که محله بشیکتاش یک جواهر گرانقدر در تنگه بسفر است که دارای جاذبه ‌های تاریخی و گردشگری بی‌نظیری است.

هتل های منطقه بشیکتاش استانبول

یکی از مناطق جذاب و زیبایی که در سفر به استانبول می ‌توانید در آنجا اقامت کنید و دسترسی خوبی به سایر مناطق شهر جاذبه ‌های گردشگری و مکان‌ های تفریحی داشته باشید، محله بشیکتاش است. هتل ‌های مناسبی هم در این منطقه قرار گرفته اند که می ‌توانید در آنجا اقامت کنید. هم هتل‌ های ۵ ستاره و لوکس در این منطقه هستند و هم هتل ‌های ارزان قیمت و این بستگی به شما دارد که کدام یک از این هتل ‌ها را انتخاب می ‌کنید. از جمله هتل ‌های نزدیک میدان تقسیم و منطقه بشیکتاش می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

هتل های منطقه بشیکتاش استانبول

هتل رافائلز

هتل ۵ ستاره رافائلز یکی از هتل ‌های بین‌المللی است که دارای سالن ‌های ورزشی، استخر، رستوران بین المللی و امکانات رفاهی مدرن است. این هتل که روبروی تنگه بسفر قرار گرفته، نمای بسیار خوبی دارد و می ‌تواند یک اقامت خاطره انگیز برای شما فراهم کند.

هتل رافائلز

هتل ولنتر

هتل ولنتر یکی از هتل‌ های زیبا با امکانات رفاهی ایده آل است. این هتل که با کاخ دلما باغچه یک کیلومتر و تا میدان تقسیم دو کیلومتر فاصله دارد، برای اقامت گردشگران بسیار مناسب است.

هتل ولنتر

هتل شانگری لابوسفور

هتل شانگری لابوسفور یک هتل بسیار مجلل است که در نزدیکی موزه نیروی دریایی و کاخ دلما باغچه قرار گرفته است. افرادی که در این هتل اقامت کنند، می ‌توانند در تراس واحد های اقامتی گلدن هورن و کشتی ‌های تفریحی روی تنگه بسفر را تماشا کنند.

هتل شانگری لابوسفور

رستوران ‌های منطقه بشیکتاش استانبول

طبیعی است که در این محله شلوغ و جمع قدیمی جمعیت زیادی تردد داشته باشند و از آن طبیعی‌تر است اگر رستوران ‌ها و کافه ‌های زیادی در این منطقه برای پذیرایی از گردشگران افتتاح شده باشند. ما نیز در این بخش قصد داریم به رستوران ‌های معروف و کافه‌ هایی که در منطقه بشیکتاش قرار دارند، اشاره کنیم.

رستوران کارا دنیز

دونر کباب ترکی یکی از معروف ‌ترین غذا های استانبول است و رستوران کارادنیز یکی از رستوران ‌های معروف این شهر است که همیشه مردم برای خوردن غذای آن صف می ‌کشند. بنابراین اگر به محله بشیکتاش هستید، حتماً دونر کباب این رستوران را انتخاب کنید.

Kara Deniz Restaurant

 رستوران vogue

این رستوران که یکی از رستوران ‌های بین المللی است در پنت هاوس BKKPLAZA قرار گرفته است. گردشگرانی که بخواهند در این رستوران غذا بخورند می ‌توانند یک منظره فوق العاده از شهر استانبول را ببینند و انواع غذا های بین المللی کشور های جهان را سفارش دهند.

 رستوران vogue

رستوران بالکان لوکانتاسی

رستوران بالکان انواع غذا های ارزان و لذیذ ترکی را در اختیار گردشگران و مشتریان خود قرار می ‌دهد. بیشتر مردم محلی برای خوردن ناهار به این رستوران می ‌روند. بیشتر گردشگرانی که به ترکیه سفر می ‌کنند، برای امتحان کردن غذا های محلی و سنتی به این رستوران سر می ‌زنند.

رستوران بالکان لوکانتاسی

رستوران چاکمک کهولتی سالنو

این رستوران با نام عجیب و غریبی که دارد برای صرف صبحانه بسیار مناسب است. چرا که صبحانه هایی سرشار از مواد مغذی مانند پنیر های ترکی، گوجه فرنگی، زیتون دریای اژه، فلفل تازه، تخم مرغ و …. را به همراه خامه و عسل سرو می‌ کند. بنابراین اگر به صبحانه ‌های اصیل ترکی علاقه دارید، حتماً به این رستوران سری بزنید.

Chakmek Keholti Salonu restaurant

مراکز خرید بشیکتاش استانبول

با توجه به اینکه در هر محله و منطقه شهر استانبول فروشگاه‌ ها و مراکز خرید وجود دارند، بنابراین بد نیست با مراکز خرید استانبول در منطقه بشیکتاش هم آشنا شوید تا در صورت رفتن به این منطقه بتوانید از بازار ها و مراکز خرید آنجا دیدن کنید. علاوه بر بازار های محلی که در روز های شنبه و یکشنبه در منطقه بشیکتاش برگزار می ‌شوند و بازار ماهی فروش‌ های بشیکتاش که یک مکان بین المللی محسوب می ‌شود، می ‌توان به مراکز خرید زیر هم اشاره کرد.

  • مرکز خرید زورلو سنتر
  • فروشگاه Hazal Kilim
  • فروشگاه بولگاری
  • فروشگاه Luxuria Istanbul

مراکز خرید بشیکتاش استانبول

کلام آخر

محله بشیکتاش استانبول خود به تنهایی یکی از جاذبه ‌های گردشگری این شهر محسوب می ‌شود. زیرا هم جاذبه‌ های تفریحی فراوانی دارد و هم به خاطر داشتن بازار های معروفی مانند بازار ماهی ‌فروش ‌ها و بازار های محلی شهرت بسیاری در بین مردم شهر استانبول دارد. بسیاری از هتل‌ ها و رستوران ‌های معروف استانبول نیز در این منطقه قرار گرفته اند که در این نوشتار به آن ها اشاره کردیم.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید