راهنمای سفر به آنتالیا؛ توریستی‌ترین شهر ترکیه

آنتالیا ترکیه جهان‌گردی
راهنمای سفر به آنتالیا؛ توریستی‌ترین شهر ترکیه

به دنبال یک مقصد جذاب برای سفر هستید؟ سفر ارزان بدون نیاز به ویزا؟ بهتر است چمدان‌های خود را جمع کنید تا یک سفر هیجان‌انگیز به ترکیه را شروع کنیم. کشور ترکیه از گذشته تا به امروز یکی از مقاصد معروف و پرطرفدار ساکنان اروپا و آسیا است. کشوری توریستی که هرساله مورد توجه بسیاری از گردشگران ایرانی قرار می‌گیرد. مزایای سفر به ترکیه برای ایرانیان کم نیست، از نزدیکی این کشور به ایران و تنوع جاذبه‌ها تا یک سفر ارزان و مقرون به صرفه. بعید نیست بگوییم یک سفر همه چیز تمام! آنتالیا با سواحل بی‌نظیر و امکانات شهری مطلوبش هم برای سفر خانوادگی مقصد مناسبی است و هم برای سفرهای گروهی و دوستانه و البته بهترین انتخاب برای سفر ماه عسل. قیمت بلیط هواپیما آنتالیا یا قیمت هتل‌های این شهر آنقدرها گران نیست و کمی پس‌انداز کافیست تا یک سفر بی نظیر را برای تفریح و استراحت تجربه کنید. این راهنما معرفی هشتمین شهر بزرگ ترکیه و یکی از مهم‌ترین نقاط کانونی توریستی این کشور بعد از استانبول است. (راهنمای سفر به استانبول را از دست ندهید.)  در ادامه از جاذبه‌های توریستی آنتالیا، مراکز خرید، هتل‌ها، رستوران‌های این شهر و هرآنچه برای سفر به آنتالیا نیاز دارید را خواهید خواند.

سفر به آنتالیا یکی از بزرگ‌ترین شهرهای ترکیه  و پس از استانبول مهم‌ترین کانون گردشگری این کشور محسوب میشود. سفر به آنتالیا به عنوان یک توریست نیاز به کمی آمادگی قبل از بازدید دارد. آنتالیا واقع در خلیج آنتالیا و بزرگ‌ترین شهر در سواحل مدیترانه‌ای غرب ترکیه است. این شهر ترکیبی از سنت و مدرنیته است و جاذبه‌های تاریخی این شهر را در کنار امکانات و تفریحات مدرن، خواهید دید.

اطلاعات ضروری که در سفر به آنتالیا باید بدانید

  • آنتالیا در منطقه‌ زمانی UTC/GMT +3 قرار دارد بنابراین زمان محلی آنتالیا یک ساعت و نیم از ساعت رسمی ایران عقب‌تر است. حواس‌تان به ساعت‌های رزرو خود در ترکیه باشد.
  • زبان رسمی مردم آنتالیا ترکی است.
  • اگر بخواهید پول خود را برای سفر به ترکیه تبدیل کنید بهتر است بدانید واحد پول ترکیه لیر است.
  • کد تلفن ترکیه: ۹۰+
  • کد تلفن آنتالیا: ۲۴۲
  • پلیس: ۱۵۵
  • آتش‌نشانی: ۱۱۰
  • آمبولانس: ۱۱۲

وضعیت آب و هوای آنتالیا

آنتالیا در ناحیه معتدله مدیترانه‌ای واقع شده در اکثر مواقع سال آب و هوای مطلوبی دارد. در زمستان‌ها دمای هوا تا 5 درجه کاهش می‌یابد که همراه با باران‌های موسمی و ناگهانی شدیدی است اما در اواخر اسفند که هوا رو به گرم شدن می‌رود فصل تفریحات آبی و دریایی است و هر ساله در عید نوروز گردشگران ایرانی زیادی به آنتالیا سفر می‌کنند.

 

جاذبه‌های تاریخی آنتالیا

  • شهر باستانی کالیشی

محله‌ پرپیچ‌وخم Kaleiçi برای گشت و گذار و قدم زدن ساخته شده است. یکی از جذاب‌ترین شهرهای تاریخی آنتالیا است. این منطقه با نام‌های دیگری نظیر کاله‌ایجی، کالیجی، کالجی و کالچی نیز شناخته می‌شود. قدمت این شهر به دوره سلجوقیان و رومیان باستان برمی‌گردد. احتمالا اگر نام این شهر را در موتور جستجوگر خود سرچ کنید عکس گردشگرانی را می‌بینید که در خیابان‌های سنگ‌فرش، خانه‌هایی با سقف‌های رنگی قرمز و سفید ببینید. فضای فوق‌العاده خیابان‌هایی که مملو از انواع و اقسام هتل، رستوران، فروشگاه‌های تهیه‌ سوغاتی، بوتیک و گالری‌های هنری است.

«میدان اصلی» که دارای یک دروازه‌ ورودی و یک برج ساعت سنگی است، «مسجد محمد پاشا» که یک بنای تاریخی زیبا مربوط به قرن هجدهم میلادی است و در نهایت «مناره‌ کوتاه»، تنها برخی از جاذبه‌های گردشگری کالیچی هستند. «مناره‌ کوتاه» در قرن نوزدهم به آتش کشیده شد و اکنون تنها مخروبه‌ آن باقی مانده است. این مکان در ابتدا یک معبد رومی بود که بعدها به یک کلیسای بیزانسی تبدیل شد و اکنون نیز یک مسجد است. همچنین دو ساحل متفاوت شنی (ساحل لارا در شرق) و صخره‌ای (کنیالتی در غرب) از جذابیت‌های این منطقه‌ زیبای آنتالیا هستند. علاوه بر این بندر کالیچی دارای امکانات قایق‌سواری است که توصیه می‌کنیم صبح زود را برای استفاده از این قایق‌ها و امکانات‌شان انتخاب کنید.

 

  • دروازه هادریان (Hadrian)

اگر بخواهید وارد شهر کالیچی شوید، بهتر است از ورودی دروازه هادریان وارد شوید. این مکان تاریخی مربوط به یونان و رم باستان است که از کل بنا دروازه هادریان باقی‌مانده است که یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا ترکیه است. بنای دروازه دارای یک در ورودی از جنس سنگ مرمر با سه طاق قوسی‌شکل است که توسط برج‌هایی در کناره‌هایش مستحکم و با مجسمه‌ها و حکاکی‌های زیبا آذین‌بندی شده است. اگر از زیر طاق‌های این دروازه عبور کنید، می‌توانید از تماشای حکاکی‌های روی سقف آن لذت ببرید؛ حکاکی‌هایی که به‌خوبی طی زمان سالم مانده‌اند.

 

  • آسپندوس؛ گوهر آنتالیا (Aspendos)

یکی از شهرهای ویران شده آنتالیا که به دلیل قدمت و زیبایی مکان‌های آن بسیار معروف است. این شهر در 40 کیلومتری آنتالیا و در هشت کیلومتری شهر سریق قرار دارد. آمفی تئاتر باستانی قرن دوم این شهر، از لحاظ معماری و تاریخی شهرت جهانی دارد. امروزه این شهر با ظرفیت 15 هزار نفر، میزبان جشنواره سالانه اپرا و باله آسپندوس است. دیگر ساختمان‌های دیدنی اطراف عبارتند از یک قنات، مکانی که ساختار آن برای استفاده در شورای محلی بوده است. از طرفی به نظر می‌رسد بیشتر مخروبه‌های دیگر آسپندوس تنها برای برخی از افراد خاص دارای جذابیت باشد.

 

  • برج و باروی رومی (Hıdırlık Kalesi)

اگر بخواهید با یک تیر چند نشان بزنید، بازدید از قلعه رومی آنتالیا را در برنامه‌های بازدید خود قرار دهید. این قلعه در نزدیکی بندر قدیمی ساخته شده‌است به عنوان برج مراقبت بندرگاه ساخته شده‌است. هنگاه بازدید از این قلعه می‌توانید نمایی از بندر قدیمی و کشتی‌سازی آلانیا داشته باشید.

  • پرج یا پرگه (Perge)

منطقه باستانی پرج که در 18 کیلومتری آنتالیا واقع شده‌است، در سال 1500 میلادی محل اقامت هیتیت‌ها بوده است. این منطقه خیابان‌های سنگ‌فرش شده مملو از بازارهای قدیمی و بزرگ، میدان بزرگ، آمفی تئاتر و حمام‌های رومی است. از دیگر جذابیت‌های این شهر باستانی این است که ظاهرا الهه ماه، آرتمیس روزی در اینجا بوده و نشانه‌هایی نیز از خود به جای گذاشته‌است.

جاذبه‌های طبیعی آنتالیا

  • پارک ملی کوپرولو کانیون

این پارک ملی شگفت انگیز، یکی از مهیج‌ترین جاذبه‌های گردشگری آنتالیا است. جذابیت پارک ملی به آب سبز رنگ آن است که به شکل زیبایی از بالای صخره به پایین ریخته می‌شود. این پارک یکی از زیباترین مقاصد آبی ترکیه به‌شمار می‌رود. اگر می‌خواهید سفر هیجان انگیزی داشته‌ باشید حتما سری به این پارک ملی بزنید و از تفریحات آبی آن نهایت لذت را ببرید.

  • غار کاراین؛ غار نئاندرتال‌های ترکیه

27 کیلومتری شمال غربی آنتالیا غاری وجود دارد که باستان شناسان پی بردند انسان‌های نئاندرتال در گذشته‌های دور در این غار زندگی می‌کردند. همچنین یافته‌های خارج شده از این منطقه نشان می‌‌دهد که استخوان‌های موجود در آن مربوط به انسان‌های دوره نوسنگی است. برخی از این یافته‌های فوق‌العاده در موزه جمع‌آوری شده‌اند که عاشقان تاریخ می‌توانند از آنها دیدن کنند و اطلاعات جالبی درباره مردمانی که در گذشته در این غار زندگی می‌کردند، به دست آورند.

تجربه غار نوردی، آن هم در شهری مثل آنتالیا حتما باید هیجان انگیز باشد، به خصوص اگر بدانید قدمت برخی از آثار این غار به ۱۶۰ هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد!

سواحل آنتالیا

مگر میشود به آنتالیا سفر کرد و حداقل یک روز کامل را در ساحل سپری نکرد؟ اما بهترین ساحل آنتالیا کجاست؟ پاسخ شما در این مطلب است.

  • ساحل لارا: ساحالی مرجانی و سفید که بسیاری از عشاق برای قدم زدن و عکاسی به این ساحل سفر می‌کنند. ساحل لارا در جنوب مرکز شهر آنتالیا واقع شده ‌است.
  • ساحل کنیالتی: یکی از بهترین سواحل برای تماشای دریای مدیترانه زیر سایبان‌ها است. این ساحل در شرق مرکز شهر آنتالیا واقع شده‌است. از مزیت‌های ساحل کنیالتی می‌توان به دسترسی راحت به رستوران‌ها و کافی‌شاپ اشاره کرد. دسترسی این ساحل به اماکن تفریحی بسیار خوب است و می‌توانید از این امکانات در کنار ساحل آرام کونیالتی استفاده کنید.
  • دهکده‌های المپوس و Çıralı

دهکده‌های المپوس و Çıralı در ساحلی زیبا در نزدیکی بقایای شهر باستانی المپوس قرار گرفته‌اند. علاوه بر بقایای باستانی یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های این منطقه، پدیده‌ طبیعی چیمائرا است. شعله‌های آتش دائمی که از دل صخره زبانه می‌کشند. المپوس یک مقصد محبوب برای کوله‌گردان است و به خاطر شب‌های پرهیجان و محیط جوان‌پسندش مشهور است. در دهکده‌ Çıralı می‌توانید آرامش و استراحت در ساحل را تجربه کنید. هر دوی این مقاصد گردشگری برای دوستداران تعطیلات ساحلی مناسب هستند و در ۸۴ کیلومتری جنوب غربی آنتالیا قرار دارند.

  • چشمه‌های کارستی

اطراف آنتالیا چشمه‌های تراورتنی وسیعی وجود دارد. رسوبات آهکی به جامانده از این چشمه‌ها، پس از گذراندن دوران ۱٫۵ تا ۲ میلیون ساله، به تراس‌های تراورتنی تبدیل شده‌اند. چشمه‌های کارستی یکی از این جاذبه طبیعی شگفت‌انگیز است که فرصت خوبی هستند تا کمی از شهر و شلوغی‌های آن فاصله بگیرید و شگفتی طبیعت را نظاره کنید.

 

هزینه سفر به آنتالیا

می توان گفت سفر به آنتالیا و هزینه ای که برای این مسافرت باید در نظر گرفته شود بستگی به فصل، زمان سفر، وسیله رفت و آمد عواملی این چنینی دارد. معمولا در فصل تابستان به دلیل اینکه تقاضای سفر بیشتر از زمستان است و حتما هتل ها، مجتمع های تجاری و مراکز تفریحی شلوغ تر است، هزینۀ بیشتری را برای سفر خود باید در نظر گرفت. اما در فصول سرد سال هزینۀ کمتری بابت مخارج سفر خود پرداخت خواهید کرد.

هتل‌های آنتالیا

شهر آنکارا بیش از 100 مرکز اقامتگاهی از جمله هتل‌های بسیار بزرگ و معروفی دارد. تعدادی از هتل‌های آنکارا را در ادامه معرفی می‌کنیم

  • هتل آکرا(Akra): یکی از بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های شهر آنکارا است و برای هر شب اقامت باید حدود 180 تا 240 دلار پرداخت کنید.
  • هتل مگاساری (Megasaray west beach): از دیگر هتل‌های لوکس و گران‌قیمت آنتالیا است. صبحانه بوفه این هتل زبان‌زد خاص و عام است.
  • هتل قصر دلفین (Delphin Imperial): هتلی بسیار مجلل و شیک با تمام امکانات رفاهی و قیمتی بسیار بالا برای سفری لاکچری و آرامش بخش. برای هر شب اقامت در این هتل حدود 400-450 دلار باید هزینه کنید.

دیگر هتل های مطرح آنتالیا از بیشترین به کمترین قیمت، به شرح زیر است.

  • هتل شاهین(Falcon Hotel)
  • هتل توانا (Tuvana Hotel)
  • هتل Ring downtown
  • هتل آسپن(Aspen Hotel)
  • هتل هادریانوس(Hadrianus)
  • هتل تریانا(Triana)
  • مهمانپذیر بتا اس(BetaS)
  • هتل آپارتمان اوتو(Otto)

توجه داشته باشید هتل‌های معرفی شده به ترتیب قیمت از بالا به پایین طبقه بنده شده‌‌اند و برای معرفی آن‌ها سعی شده کیفیت و قیمت در نظر گرفته شود.

 

بهترین رستوران‌های آنتالیا

یکی از جذاب‌ترین قسمت‌های هر سفری غذاهای آن است. تجربیاتی که در طعم و مزه‌های جدید می‌توان داشت دریچه جدیدی از خوراک مردمان دیگر کشورها را برای ما باز می‌کند. به طور کلی غذا یکی از عناصر فرهنگی و تاریخی هر جامعه‌ایی است و اتفاقی که در سفر به آنتالیا و غذاهای آن برای شما رقم می‌خورد بسیار دلچسب است زیرا که ذائقه غذایی مردمان ترکیه به ایرانیان بسیار نزدیک است و پایه اکثر غذاهای ترکی گوشت است که با انواع ادویه‌ها به شکل‌های مختلفی پخته می‌شود در ادامه با ما همراه باشید تا به معرفی چندین رستوران آنتالیا بپردازیم.

رستوران آرما

آرما یکی از لوکس‌ترین و زیباترین رستوران‌های آنتالیاست که چشم انداز بسیار زیبایی از دریای مدیترانه و رو به شهر قدیمی کالیچی دارد. غذاهای این رستوران که شامل انواع غذاهای ترکی و مدیترانه‌ای است قیمتی از حدود 20 لیر تا 190 لیر دارد. موقعیت رستوران باعث شده که بسیاری از زوج‌های جوان مراسم عروسی خود را در این رستوران برگزار کنند.

رستوران سون مهمت

این رستوران که داستان بسیار جالبی هم دارد یک رستوران تازه تاسیس است که طرفداران زیادی پیدا کرده و این را مدیون خدمات و کیفیت بسیار خوبش است. اگر به آنتالیا سفر کردید این رستوران را از دست ندهید و ماجرای عدد 7 را از پرسنل رستوران بپرسید زیرا که داستان جالبی برای شما نقل می‌کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های این رستوران این است که برای افراد گیاهخوار هم غذاهایی تدارک دیده، پس اگر گیاهخوار هستید حتما سری به این رستوران بزنید.

رستوران سراسر

رستورانی با غذاهای بسیار متنوع که انتخاب را بسیار دشوار می‌کند. قیمت‌های بسیار مقطوع و کیفیتی مثال زدنی از دیگر ویژگی‌های این رستوران است. گرچه فضای رمانتیک و جذاب این رستوران برای صرف یک شام عاشقانه بسیار مناسب است اما اگر مجرد هم هستید به شما توصیه می‌کنیم که حتما وعده‌ای را به این رستوران اختصاص دهید.

رستوران وانیلا لونژ

رستوران وانیلا Vanilla که در سال 2007 توسط سرآشپز انگلیسی و همسر ترک تبار او به نام وانیلا به بهره برداری رسید یکی از رستوران های معروفی است که در پخت غذاهای خود از 2 سبک سنتی و مدرن با منوی غذای فرانسوی، بین المللی، وگان، بدون گلوتن و حلال، پیتزا و استیک بهره برده است.

چطور به آنتالیا سفر کنیم؟

سفر زمینی به آنتالیا

اگر شما نیز قصد سفر به آنتالیا را دارید و می خواهید در هزینه های سفر خود صرفه جویی کنید باید بگویم سفر زمینی به آنتالیا یکی از روش های کاهش هزینه‌های سفر است. البته تنها مزیت تورهای زمینی کاهش هزینه‌های سفر نیست، شما در سفر زمینی به آنتالیا علاوه بر کاهش هزینه‌های سفرتان می‌توانید در طول سفر از مسیر فوق العاده بی نظیر به آنتالیا لذت ببرید و یک گشت مختصر در ترکیه داشته باشید. البته در این گشت شاید نتوانید به داخل شهرهای ترکیه سر بزنید و در آن‌ها گردش داشته باشید اما مختصری از این مسیر جذاب را خواهید دید. سفر زمینی به آنتالیا با اتوبوس انجام می شود اما به تازگی مسیر زمینی به قطار به مقصد آنکارا نیز مهیا شده است که می‌توانید از تهران به آنکارا بروید و سپس از آن‌جا با قطارهای داخلی ترکیه به آنتالیا سفر کنید که در این نوع سفر می‌توانید با خیالی آسوده‌تر و بدون نگرانی بابت جا ماندن از همسفران در برخی شهرهای ترکیه نیز گشت و گذار داشته باشید. برای سفر زمینی به آنتالیا شما باید از مرز بازرگان که در ماکو قرار گرفته است خارج شوید و وارد کشور ترکیه شوید.فاصله آنتالیا تا مرز بازرگان چیزی حدود 1500 کیلومتر است.

خریدبلیط هواپیما آنتالیا

سفر زمینی ممکن است در هزینه های شما صرفه جویی کند اما زمان زیادی را از شما خواهد گرفت. اگر میخواهید در سریع ترین زمان ممکن به مقصد برسید و دردسرهای سفر با خودروی شخصی را نداشته باشید، خرید بلیط هواپیما بهترین راهکار برای شماست.

فرودگاه‌های آنتالیا

فرودگاه آنتالیا در ۱۰ کیلومتری شمال شرق مرکز شهر در منطقه یشیل کوی قرار گرفته و از لحاظ حجم مسافر در رده دوازدهم فرودگاه‌های اروپا و دوم فرودگاه‌های ترکیه قرار دارد. حجم مسافرین جابجا شده از این فرودگاه در سال ۲۰۱۰ نزدیک به ۲۲ میلیون نفر بوده‌است که بیش از ۱۸ میلیون نفر از مسافران آن در همان‌سال را خارجیان تشکیل می‌داده‌اند.
از فرودگاه بین‌المللی آنتالیا به مقصد اکثر فرودگاه‌های معروف دنیا پرواز وجود دارد.

 

آیا برای سفر به آنتالیا نیاز به ویزا داریم؟

ایرانیان برای اهداف گردشگری اگر به ترکیه سفر کنند نیازی به اخذ ویزا ندارند. اما اگر برای کار یا تحصیل به ترکیه می‌روید باید برای اخذ ویزا اقدامات لازم را از طریق سفارت ترکیه انجام دهید.

 

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید