راهنمای کامل هزینه سفر به استانبول ۱۴۰۳

از سفر بدانید استانبول ترکیه جهان‌گردی ویزا و پاسپورت
راهنمای کامل هزینه سفر به استانبول ۱۴۰۳

دانستن هزینه های سفر به شما کمک می کند تا با اطلاعات کامل در مورد مخارج برنامه ریزی دقیقی برای سفر خود داشته باشید. هر چند هزینه های هر سفری بسته به عوامل زیادی دارد که این عوامل سبب می شود هزینه های سفر را به طور تقریبی تخمین بزنید. استانبول از مناطق پر سفر برای ایرانیان است و هزینه سفر به استانبول در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ‌های پیش افزایش داشته است. اما همچنان به خاطر اینکه استانبول جزو کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان است، می ‌تواند جزو گزینه ‌های محبوب برای سفری ارزان و خاطره انگیز باشد. در این مطلب از پته با راهنمای کامل هزینه سفر به استانبول با ما همراه باشید.

محاسبه هزینه‌ های سفر به استانبول ۲۰۲۴

اگر بخواهیم تمام هزینه‌ های سفر به استانبول در سال جاری را حساب کنیم، باید به موارد متعددی توجه داشته باشیم. از هزینه خرید بلیط هواپیما برای سفر به استانبول گرفته تا هزینه ‌های مربوط به رزرو هتل به همراه سایر هزینه ‌های جانبی، همگی در فهرست بلند بالای ما قرار می‌گیرند که قصد داریم در این نوشتار به همه آن ها اشاره کنیم.

البته توجه داشته باشید که انتخاب وسیله سفر برای رفتن به استانبول به میزان زیادی روی هزینه‌ های سفر تأثیر دارد. به عنوان مثال اگر شما بخواهید به صورت زمینی با قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی به استانبول سفر کنید، هزینه ‌های شما کمتر تمام می شود. اما هزینه ‌های دیگری باید پرداخت کنید. به همین خاطر ما درباره هزینه سفر به استانبول با هواپیما، قطار و ماشین شخصی به صورت جداگانه صحبت می ‌کنیم.

واحد پول ترکیه چیست؟

لیر، واحد پول ترکیه است. اولین چیزی که هنگام سفر به هر کشوری باید بدانید واحد پولی آن کشور و ارزش پول آن است. لیر واحد پول اصلی ترکیه است و واحد پول ریزش کروش است که هر لیر برابر با ۱۰۰ کروش هست. یکی از هزینه های سفر به ترکیه خرید پول این کشور و تبدیل پول تان است که از دو راه امکان پذیر است:

  1. تهیه مستقیم لیر از صرافی های ایران
  2. تهیه دلار از صرافی های ایران و تبدیل آن به لیر در صرافی های ترکیه

راهکار پیشنهادی: برای مدیریت هزینه های خود، بهتر است در سفر بخشی از پول خود را به صورت دلار و بخشی دیگر را به صورت لیر داشته باشید تا هر زمان متناسب با نیاز استفاده نمایید.

 

هزینه سفر به استانبول

هزینه ‌های پیش از سفر به استانبول

درست است که برای سفر به استانبول نیاز به ویزا ندارید، اما حتماً باید گذرنامه تهیه کنید و هزینه مربوط به آن را هم پرداخت کنید. به همین خاطر در این قسمت به هزینه‌ های پیش از سفر به شهر استانبول ترکیه می ‌پردازیم. بر اساس آخرین اطلاعیه ‌ها که در سال ۱۴۰۲ صادر شده‌اند، هزینه‌ هایی که گردشگران برای سفر به استانبول باید بپردازند، شامل موارد زیر می ‌شوند.

هزینه صدور یا تمدید پاسپورت

تهیه پاسپورت برای خروج از کشور به هر مقصدی، ضروری است. بنابراین اگر پاسپورت ندارید باید به فکر تهیه آن باشید و اگر از تاریخ اعتبار آن گذشته،‌حتما باید به فکر تمدید آن باشید. هزینه تمدید یا صدور گذرنامه در سال ۱۴۰۰ به شرح زیر است:

  • هزینه صدور گذرنامه: ۱,۲۵۰,۰۰۰ ریال
  • هزینه عوارض شهرداری: ۶۲,۵۰۰ ریال
  • خدمات گذرنامه: ۷۳۱,۵۲۰
  • هزینه عکاسی و احراز هویت در پلیس+۱۰:  ۴۳۰,۰۰۰ ریال

همچنین مطالعه شرایط و نحوه گرفتن پاسپورت می تواند به شما در این زمینه مفید باشد.

عوارض خروج از کشور

عوارض خروجی از کشور به هزینه ای گفته می شود که هر فرد هنگام خروج از کشور باید به دولت پرداخت کند. این هزینه در سال ۱۴۰۱ بنا به تصویب مجلس شورای اسلامی از تمام افرادی که سفر خارجی دارند اخذ می شود. این هزینه به صورت اینترنتی پرداخت می شود و مبلیع آن به شرح زیر است:

  • برای اولین سفر ۴۰۰ هزار تومان
  • برای سفر دوم ۶۰۰ هزار تومان
  • برای سفر سوم به بعد ۸۰۰ هزار تومان

هزینه وسایل نقلیه برای سفر به استانبول

حالا که صحبت از هزینه خرید بلیط شد باید انتخاب کنید که قصد دارید با هواپیما به استانبول سفر کنید یا با قطار و خودروی شخصی، هزینه سفر با هر یک از این وسایل با یکدیگر تفاوت دارد. اما از آنجا که راحت‌ترین و ساده‌ترین روش، خرید بلیط هواپیما و سفر هوایی است، ابتدا درباره هزینه خرید هواپیما صحبت می‌کنیم.

خرید بلیط هواپیما استانبول

قیمت بلیط هواپیما به مقصد استانبول با توجه به نوع بلیط، زمان سفر و تاریخ پرواز متفاوت است. به همین خاطر نمی ‌توان قیمت دقیقی برای بلیط هواپیما استانبول در نظر گرفت. مسافرانی که شانس بیاورند و بلیط‌ های چارتری استانبول را خریداری کنند، مسلماً قیمت کمتری نسبت به بلیط ‌های سیستمی پرداخت می‌کنند. به طور کلی سفر به استانبول با هواپیما از ۱۱ میلیون تا ۱۶ میلیون تومان برای هر نفر هزینه دارد.

هزینه سفر به ترکیه

خرید بلیط قطار استانبول

اگر قصد داشته باشید با قطار به استانبول بروید، هزینه کمتری نسبت به خرید بلیط هواپیما می‌ پردازید. اما از آنجا که ۶۰ ساعت طول می ‌کشد تا با قطار به استانبول سفر کنید، بهتر است از قبل این نکته را بدانید و تصمیم خود را بگیرید. با توجه به نوع کوپه و خدمات اضافی که شما می ‌توانید در طول سفر با قطار به استانبول دریافت کنید، هزینه سفر متغیر است. به صورت میانگین هزینه سفر با قطار به کشور ترکیه برای هر نفر، ۵۲ الی ۵۵ یورو است که به پول خودمان حدود دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان می ‌شود.

توجه: پس از شیوع کرونا، خطوط قطار تهران به وان و تهران به آنکارا متوقف شده است بنابراین فعلا این روش برای سفر به استانبول منتفی است.

هزینه سفر به استانبول با خودرو شخصی

افرادی که بخواهند هزینه کمتری برای سفر به استانبول پرداخت کنند، معمولاً تصمیم می ‌گیرند از طریق سفر زمینی به استانبول بروند. اما این افراد هم باید هزینه ‌های مربوط به کاپوتاژ، گرفتن گواهینامه بین المللی خورد و خوراک در طول سفر، توقف در طول مسیر و … را محاسبه کنند. بنابراین نمی ‌توان گفت که سفر زمینی به استانبول هزینه خیلی کمی دارد.

افرادی که بخواهند برای رفت و برگشت از وسیله نقلیه شخصی خود به استانبول استفاده کنند، باید حدود ۱۰ هزار لیر برای رفت و برگشت خود هزینه پرداخت کنند. همچنین کار های اداری و کاغذ بازی ‌های مربوط به دریافت گواهینامه بین المللی، پاسپورت برگه کاپوتاژ و … هم هست که باید حتماً انجام دهند. هزینه‌هایی که برای سفر به استانبول با وسیله نقلیه شخصی باید پرداخت کنید، شامل موارد زیر می ‌شوند.

  • هزینه کاپوتاژ…. ۲۵۰ هزار تومان
  • هزینه ترجمه گواهینامه بین المللی…. ۳۵۶ هزار تومان
  • هزینه دفترچه مالکیت…. ۳۳۷ هزار تومان
  • هزینه دریافت پلاک ترانزیت…. 1 میلیون و ۷۵ هزار تومان
  • هزینه دریافت علامت… IR و CD…. ۱۳ هزار تومان
  • هزینه تایید سوابق گواهینامه، مدارک، ترانزیت و دفترچه مالکیت…. ۵۰ هزار تومان
  • هزینه بنزین از ایران تا ترکیه و در ترکیه هم هر لیتر بنزین بین ۷ تا ۸ لیر است

 

هزینه سفر به استانبول با اتوبوس

اتوبوس یکی از وسایل حمل و نقل عمومی است که با توجه به هم مرز بودن ترکیه با ایران می ‌توانید از آن استفاده کنید. مسافرانی که بخواهند به استانبول بروند، ابتدا باید بلیط اتوبوس تهیه کنند و از یکی از مرز ها که معمولاً مرز بازرگان است به استانبول بروند. در طول مسیر باید از شهر های مختلفی عبور کنند تا بتوانند به مقصد خود برسند.

 

هزینه‌ های بعد از سفر

بخش عمده‌ای از هزینه سفر به استانبول مربوط به هزینه ‌های بعد از سفر و رسیدن به استانبول می ‌شود. چراکه شما باید در یک هتل اقامت کنید و هزینه هتل به همراه هزینه خورد و خوراک و وسایل حمل و نقل عمومی را بپردازید. به همین خاطر باید اطلاعات کاملی در این باره داشته باشید. اگر با تور های مسافرتی به استانبول سفر کنید هزینه اقامت و گشت و گذار در ابتدا از شما دریافت می ‌شود، اما اگر به صورت شخصی سفر می‌ کنید با توجه به نوع هتلی که انتخاب می ‌کنید، هزینه ‌های شما متفاوت خواهد بود.

هزینه اقامت برای هر نفر در یک هتل متوسط در استانبول ترکیه ۱۵۰۰ لیر است. اگر بخواهید هزینه ‌های حمل و نقل عمومی، خوردن صبحانه، ناهار، شام یا گشت و گذار در شهر را هم به آن اضافه کنید، باید روزانه ۱۰۰۰ لیر هم برای این موارد کنار بگذارید.

در این بخش به هزینه ‌های مربوط به خورد و خوراک، دیدن اماکن گردشگری و وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول ترکیه می‌پردازیم.

هزینه هتل در استانبول

هزینه هتل در استانبول

هزینه هتل در استانبول متفاوت است و این موضوع بستگی به این دارد که هتل انتخابی شما چند ستاره است. طبیعتا هزینه رزرو هتل متناسب با شرایط و امکانات هتل متفاوت است. اما دو عامل می تواند کمک کند تا هزینه های هتل خود را کاهش دهید:

  1. سفر در زمستان: در فصل سرد سال با توجه به کم بودن میزان مسافران می توانید با قیمت مناسب تری هتل تهیه کنید.
  2. رزرو هتل از قبل از سفر: رزرو هتل قبل از سفر به شما کمک می کند تا با صبر و حوصله بهترین گزینه را انتخاب کنید و اقامتی اسوده بعد از رسیدن به مقصد داشته باشید.

هزینه خورد و خوراک در استانبول 2022

اگر بخواهیم هزینه خورد و خوراک در استانبول را به سه بخش صبحانه، ناهار و شام تقسیم کنیم، نمی ‌توان گفت که هزینه صبحانه برای هر نفر چقدر می ‌شود یا هزینه ناهار در استانبول چقدر است. چرا که هر کس ممکن است عادات غذایی متفاوتی داشته باشد و از مواد غذایی مختلفی استفاده کند. اما به صورت میانگین قیمت برخی از مواد غذایی مورد نیاز را ارائه می ‌کنیم.

  • یک بطری آب ۱.۵ لیتری حدودا ۲ لیر
  • ۶ عدد تخم مرغ ۱۴ لیر
  • نان حدود ۳.۵ لیر
  • یک کیلو برنج شروع قیمت از ۱۵ لیر
  • یک کیلو سینه مرغ ۴۵ لیر

هزینه خورد و خوراک در استانبول

هزینه رستوران در استانبول

شهر تفریح و خوشگذرانی استانبول قطعا بهترین رستوران ها را برای علاقمندان به خوراکی ها و غذاهای لذیذ ترکی دارد. هزینه رستوران در استانبول را می توان به چند دسته زیر تقسیم کرد:

  • هزینه رستوراتن ارزان در استانبول: ۵۰ لیر برای هر نفر
  • هزینه رستوران معمولی در استانبول: ۱۰۰ لیر برای هر نفر
  • هزینه رستوران لوکس: برای هر نفر ۱۵۰ لیر
  • هزینه فست فودی های معتبر مثل مک دونالد: ۳۵ لیر برای هر نفر

هزینه وسایل حمل و نقل عمومی در استانبول

برای جابجایی و گشت و گذار در شهر استانبول و دیدن جاذبه ‌های گردشگری و مراکز خرید، می ‌توانید از وسایل حمل و نقل مانند تاکسی، اتوبوس، مترو، تراموا کشتی و قایق استفاده کنید.

هزینه حمل و نقل در شهر استانبول را می‌توانید با استانبول کارت پرداخت کنید. بیشتر گردشگرانی که به ترکیه و شهر استانبول سفر می ‌کنند، استانبول کارت تهیه می‌ کنند و آن را شارژ می ‌کنند تا هنگام گشت و گذار در شهر از آن استفاده کنند. هزینه خرید یک عدد استانبول کارت ۵۰ لیر است و می ‌توانید آن را تا هر میزان که بخواهید شارژ کنید.

  • هزینه گشت و گذار در استانبول با کشتی ‌های تندرو در تنگه بسفر…. ۱۲ الی ۳۰ لیر
  • هزینه خرید بلیط مترو برای هر نفر…. ۲۰ لیر
  • هزینه تاکسی در استانبول برای هر کیلومتر…. ۸.۵ لیر
  • هزینه تاکسی شهری استانبول برای هر کیلومتر…. ۱۳ لیر

 

هزینه بازدید از جاذبه ‌های گردشگری استانبول

یکی از هزینه ‌هایی که در طول سفر به استانبول حتماً باید به آن توجه کنید، هزینه بازدید از جا های دیدنی شهر استانبول است. بعضی از جاذبه ‌های گردشگری رایگان هستند، اما بعضی دیگر از این جاذبه ‌ها دارای هزینه هستند. به طور کلی هزینه بازدید از جاذبه‌ های گردشگری استانبول، بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ لیر متغیر است.

هزینه خرید و تهیه سوغاتی در استانبول

یکی از هزینه های سفر را خرید و تهیه سوغاتی در بر می گیرد. بهترین راه برای خرید از ترکیه سفر در فصل زمستان و پاییز و در حقیقت در فصل حراجی های استانبول است. توجه داشته باشید ترکیه به خاطر صنعت پوشاک مرغوبش در دنیا مطرح است پس بد نیست در سفر به استانبول کمی از هزینه های خود را برای خرید از برندهای مطرح ترکیه و جهان کنار بگذارید.

 

سخن آخر

سفر به استانبول برای گردشگران ایرانی جذابیت زیادی دارد. به همین خاطر درباره هزینه ‌های سفر به این شهر زیبا کنجکاو هستند و می ‌خواهند بدانند برای سفر به استانبول چقدر پول نیاز دارند. ما در این نوشتار به هزینه‌ های مربوط به قبل و بعد از سفر اشاره کردیم. اما توجه کنید که اگر می ‌خواهید سفری ارزان به استانبول را داشته باشید، سفر در تابستان را فراموش کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید