میدان تقسیم استانبول نبض تپنده ترکیه | عکس، مسیر، هتل و جاذبه ها

میدان تقسیم استانبول نبض تپنده ترکیه | عکس، مسیر، هتل و جاذبه ها

استانبول ترکیه جهان‌گردی

امکان ندارد به ترکیه و استانبول سفر کرده باشید و از نزدیک شاهد زیبایی‌های میدان تقسیم یا تکسیم استانبول نبوده باشید. میدانی که گویی تاریخ ترکیه و بزرگ‌ترین تحولاتی که به خود دیده است را پیش روی همگان قرار می‌دهد. میدان تقسیم استانبول که در منطقه بی‌اوغلو قرار دارد و همان جایی است که همچون قلب تپنده کشور در حال تپیدن است.

حال اگر می‌پرسید، چرا؟ کافی است تا به مجسمه میدان تکسیم یا بنای یادبود استقلال و همچنین تاریخچه این میدان نگاهی بیندازید تا با نماد مصطفی کمال آتاتورک روبرو شوید. آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه، نه‌تنها یک رهبر انقلابی، بلکه یک فرمانده مقتدر و یک دولتمرد عادل و دانا هم بود. حتی اگر تجربه سفر به استانبول را هم نداشته باشید، احتمالاً نام میدان تقسیم را شنیده‌اید. به دلیل اهمیت زیادی که میدان تکسیم استانبول از نظر اقتصادی، سیاسی و توریستی دارد، حتماً گردشگرانی که به استانبول سفر می ‌کنند در طول مدت زمانی که در این شهر اقامت دارند به میدان تقسیم سر می ‌زنند.

سفر به دل تاریخ و هنر در استانبول
سفر به دل تاریخ و هنر در استانبول
خرید بلیط هواپیما استانبول

میدان تقسیم علاوه‌ بر آنکه در مرکز شهر استانبول قرار دارد، به منطقه بی‌اوغلو رونق چشمگیری بخشیده است. از این رو که در اطراف آن مراکز خرید، رستوران‌ها و هتل‌های معروف شهر استانبول دایر شده‌اند. پس اگر به‌قدر کافی مشتاق آشنایی با میدان تقسیم هستید، در ادامه با معرفی میدان تقسیم استانبول و هر آنچه به آن مرتبط است، با ما همراه باشید.

میدان تقسیم استانبول کجاست؟

میدان تقسیم یکی از مناطق قدیمی شهر استانبول است که در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است. این میدان که در منطقه بی اوغلو یا بیوگلو قرار دارد، در انتهای خیابان استقلال یکی از معروف‌ ترین خیابان ‌های استانبول واقع شده است. درست است که میدان تقسیم محل برگزاری جشن ‌های معروف سال نو در ترکیه است و هر ساله در زمان جشن سال نو، مردم در این میدان جمع می ‌شوند و سال نو میلادی را جشن می ‌گیرند، اما این میدان برای مردم ترکیه از نظر تاریخی و سیاسی هم اهمیت زیادی دارد.

بسیاری از تجمعات سیاسی، تظاهرات و جنبش‌ های مردمی در این میدان شکل گرفته‌ اند. به واسطه برگزاری رویداد های ملی در میدان تقسیم، هر ساله برای استقلال ترکیه در این میدان جشن گرفته می ‌شود. بنابراین نمی ‌توان گفت که میدان تقسیم فقط یک جاذبه گردشگری در شهر استانبول است، بلکه این میدان جایگاه ویژه ‌ای در میان مردم ترک زبان این کشور دارد.

تاریخچه میدان تقسیم استانبول

شاید تعجب کنید اگر بشنوید میدان تقسیم استانبول به عنوان نماد جمهوری مدرن در کشور ترکیه شناخته می‌ شود. این میدان که توسط مصطفی کمال آتاتورک رهبر آزادیخواه ترکیه تأسیس شده، نقش کلیدی در اتفاقات سیاسی استانبول و کشور ترکیه داشته است.

میدان تقسیم در ابتدا مانند سایر میدان‌ های دیگر کاربری معمولی داشته و در گذشته برای تقسیم آب مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما با مرور زمان و به وجود آمدن جمهوری ترکیه به فضایی برای تحرکات سیاسی و جنبش‌ های مردمی تبدیل شد.

میدان تقسیم حتی برای مدتی کلاً بی‌استفاده بود و تا ۱۳ سال هیچ‌کس نامی از این میدان را نمی ‌برد. اما با شروع جمهوری ترکیه به یک میدان پر جنب و جوش تبدیل شد و پادگان نظامی که از دوران جنگ جهانی اول در این میدان قرار داشت، تخریب شد. در همان زمان مؤسسات فرهنگی عمومی زیادی در اطراف این میدان ساخته شد.

بناهایی که امروزه در اطراف این میدان دیده می‌ شوند، بسیار قدیمی هستند. حتی بعضی از آن ها به قرن نوزدهم میلادی مربوط می‌ شوند. پس از مورد توجه قرار گرفتن میدان تقسیم، فضای عمده‌ای از میدان را برای استفاده‌ های فرهنگی قرار دادند و رستوران ‌ها، هتل ‌ها، مراکز خرید و اقامتگاه ‌های متعددی را در این منطقه ساختند.

یادبود جمهوریت نیز یکی از بنا های معروف تاریخی است که توسط یک مجسمه ساز ایتالیایی در سال ۱۹۲۸ در این میدان ساخته شد. بنای جمهوریت که مجسمه مصطفی کمال آتاتورک و سربازان او می ‌باشد، در واقع یک یادبود از سرباز های ترکیه است که پرچم انقلاب این کشور را در دست دارند. در واقع میدان تقسیم نوعی نماد مبارزه برای مردم این کشور است.

در سال ۱۹۷۷ میلادی نیز یک عملیات تروریستی در میدان تقسیم صورت گرفت و افراد مسلح به فعالان کارگری تیراندازی کردند. همین امر نشان می‌ دهد که چگونه تحولات سیاسی در کشور ترکیه ارتباط تنگاتنگی با میدان تقسیم استانبول دارند و همین باعث اهمیت تاریخی این میدان می ‌شود.

علت نام گذاری میدان تقسیم استانبول چیست؟

در بخش پیش اشاره کردیم که در گذشته از میدان استانبول برای تقسیم آب استفاده می ‌شد. زیرا در قسمت غربی میدان یک آب انبار بزرگ سنگی وجود داشته و مردم برای تقسیم آب در این میدان جمع می ‌شدند. میدان تقسیم که توسط سلطان محمود اول نام‌گذاری شد، مکانی برای عبور جریان اصلی آب از بخش شمالی استانبول محسوب می ‌شد و از آنجا آب به سایر قسمت ‌های شهر می ‌رفت. به همین خاطر در آن دوران نام این میدان را میدان تقسیم گذاشتند.

جاذبه ‌های دیدنی استانبول نزدیک تکسیم

در صورتی که علاقه مندید با جاذبه ‌های اطراف این میدان آشنا شوید، می ‌توانید به مقاله جاهای دیدنی نزدیک تکسیم در سایت پته مراجعه کنید. در این نوشتار به جاذبه ‌های دیدنی نزدیک این میدان پرداخته‌ایم. اما برای اینکه با این جاذبه ‌ها آشنا باشید، در ادامه به صورت خلاصه به آن ها اشاره می ‌کنیم.

 مجسمه میدان تکسیم (بنای یادبود جمهوریت)

مجسمه میدان تکسیم که به نام یادبود جمهوریت (Cumhuriyet Anıtı) نیز شناخته می‌شود، یکی از مهم‌ترین نمادهای شهر استانبول است و در مرکز این میدان بنده‌نوازی می‌کند. این مجسمه در سال ۱۹۲۸ میلادی توسط هنرمند مشهور ایتالیایی «پیترو کانونیکا» ساخته شده و به مناسبت تاسیس جمهوری ترکیه و به افتخار رهبر انقلاب «مصطفی کمال آتاتورک» و دستاوردهای انقلاب او برپا شده است. 

این بنای یادبود دارای دو بخش اصلی می‌شود که در دو طرف آن قرار دارد. در یک طرف آن آتاتورک و رهبران نظامی را با لباس نظامی و پشت سر او به تصویر می‌کشد؛ این در حالی است که طرف دیگر نمادی از تحولات فرهنگی و اجتماعی ترکیه و آتاتورک را این بار به‌عنوان رهبر جمهوری ترکیه به نمایش گذاشته است.

لازم به ذکر است که در نمای جنوبی مجسمه مشرف به خیابان سیراسلویلر (Sıraselviler)، علاوه‌بر مجسمه کمال آتاتورک، مجسمه عصمت اینونو و مارشال فوری چخماق از دیگر مشاهیر و پایه‌گذاران جمهوری ترکیه قرار دارند.

حتی دو مجسمه ژنرال روسی به نام‌های «میخائیل واسیلیویچ فرونز» (Mikhail Vasilyevich Frunze) و مارشال «کلمنت یفرموویچ وروشیلوف» (Kliment Yefremovich Voroshilov) را می‌توان پشت سر اینونو و چخماق مشاهده کرد. البته این دو شخص به‌واسطه نفوذ سیاسی و کمک نظامی ولادیمیر لنین رهبر جماهیر شوروی در طول جنگ استقلال به ارتش انقلابی آتاتورک پیوستند.

ارتفاع این یادبود حدود ۱۱ متر است و در نماهای شرقی و غربی این مجسمه نیز می‌توان سربازی با پرچم ترکیه که نمادی از ارتش ترکیه است را مشاهده کرد. موقعیت مکانی این مجسمه و قرارگیری آن در میدان تکسیم باعث شده که بازدیدکنندگان زیادی به آن جذب شوند و بسیاری از گردشگران این مکان را برای عکس‌برداری و آشنایی بیشتر با تاریخ ترکیه انتخاب کنند​.

مرکز فرهنگی آتاتورک (Atatürk Kültür Merkezi)

مرکز فرهنگی آتاتورک که به اختصار آن را با AKM می‌شناسند، یکی از مهم‌ترین مراکز فرهنگی استانبول است که در میدان تکسیم قرار دارد. این مرکز که در سال ۱۹۶۹ افتتاح شد، محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و هنری از جمله نمایش‌های تئاتر، کنسرت‌ها، اپرا، رقص باله و نمایشگاه‌های هنری بوده است. بازسازی و نوسازی این مرکز طی سال‌های اخیر باعث شده تا امکانات مدرن‌تری به آن افزوده شود و به‌مرور به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی استانبول شناخته شود.

ساختمان جدید مرکز فرهنگی آتاتورک که در سال ۲۰۲۱ مجدداً افتتاح شد، طراحی مدرن، قرمز رنگ و کروی‌شکلی دارد و شامل فضاهای چندمنظوره‌ای است که برای برگزاری انواع برنامه‌های فرهنگی و هنری مورد استفاده قرار می‌گیرند. این مرکز فرهنگی مساحتی بالغ بر ۹۵ هزار متر مربع دارد و یکی از بزرگ‌ترین مراکز فرهنگی در ترکیه محسوب می‌شود.

در این مجموعه علاوه‌بر سالن‌های بزرگ اجرا، گالری‌های هنری، سالن‌های کنفرانس و کافه‌ها نیز وجود دارند که رفاه حال بازدیدکنندگان را فراهم می‌کنند. همانطور که اشاره شد، مرکز فرهنگی آتاتورک در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد و دسترسی به آن بسیار آسان است و می‌توانید بازدید از آن را در برنامه سفر خود قرار دهید.

خیابان استقلال (Istiklal Street)

خیابان استقلال یکی از معروف‌ترین و پرترددترین خیابان‌های استانبول است که از میدان تکسیم آغاز شده و به ایستگاه متروی تونل ختم می‌شود. این خیابان حدود ۱.۴ کیلومتر طول دارد و به‌دلیل سنگفرش بودن، وسایل نقلیه عمومی حق تردد در آن را ندارند؛ تنها یک تراموای قرمز نوستالژیک در مسیر حرکت می‌کند که جذابیت خاصی به فضا می‌بخشد.

شاید برایتان جالب باشد که این خیابان به‌عنوان اولین سکونتگاه مسلمانان در این بخش از شهر استانبول در قرن پانزدهم شناخته می‌شود. در طول قرن شانزدهم میلادی به‌مرور این منطقه پیشرفت کرد و با خانه‌های مسکونی، مغازه‌های تجاری و کارگاه‌ها رونق گرفت. در سال‌های بعد از آن نیز عده‌ای از اروپاییان به منطقه کنونی این خیابان مهاجرت کردند و ظاهر شرقی آن را با نقوش غربی تغییر دادند.

لازم به ذکر است که این خیابان تاریخی که قدمتی طولانی دارد و در زمان امپراتوری عثمانی به‌عنوان خیابان «کبیر» شناخته می‌شد. پس از تاسیس جمهوری ترکیه در سال ۱۹۲۳، نام این خیابان به «استقلال» تغییر یافت تا به نمادی از استقلال و هویت ملی کشور تبدیل شود.

خیابان استقلال به‌عنوان یک مرکز خرید و تفریحی، مملو از فروشگاه‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و گالری‌های هنری است که همگی باعث شده‌اند تا این خیابان همیشه پرانرژی، شاد و زنده باشد. در ساعات شب، نورپردازی‌های زیبا و موسیقی خیابانی توسط نوازندگان خیابانی ولی حرفه‌ای، فضایی دلنشین و جذاب ایجاد می‌کند که گردشگران ناخودآگاه را به‌سمت خود می‌کشاند.

گفتنی است شما می‌توانید از معماری قدیمی و اماکن تاریخی مانند برج گالاتا در انتهای خیابان استقلال لذت ببرید و همچنین از حضور در کافه‌ها و رستوران‌های متنوع لذت کافی ببرید. پس اگر قصد دارید تا برای خرید در استانبول اقدام کنید، سری به خیابان استقلال سری بزنید و مطمئن باشید که گزینه‌های مختلفی را برای خرید برند و سوغات محلی در دسترس خواهید داشت.

پارک گزی (Gezi Park)

پارک گزی یکی از پارک‌های مرکزی و مهم استانبول است که درست جنب میدان تکسیم واقع شده است. این پارک ضمن اینکه به‌عنوان یکی از جاذبه‌های دیدنی پرطرفدار شهر استانبول شناخته می‌شود، تنها مکان سرسبز این میدان است و مردم محلی و گردشگران علاقه زیادی به آن دارند. اگرچه پارک گزی مساحت کمی دارد، اما در عین حال جذابیت عالی و فضای کافی برای استراحت و پیاده‌روی در دل شهر پرهیاهوی استانبول را فراهم آورده است.

قدمت پارک گزی به قرن نوزدهم بازمی‌گردد، یعنی همان زمانی که این منطقه به‌عنوان بخشی از مجموعه نظامی و توپخانه‌ای خلیل پاشا مورد استفاده قرار می‌گرفت. لازم به ذکر است که طی سال‌های اخیر، مخصوصا در سال ۲۰۱۳، این پارک در مرکز اعتراضات مردمی علیه تخریب و تبدیل آن به مجتمع تجاری و ساخت بناهای جدید قرار داشت. این اعتراضات به یکی از بزرگ‌ترین جنبش‌های مدنی در تاریخ معاصر ترکیه تبدیل شد که باعث تغییراتی اساسی و بنیادی در سیاست‌های موجود شهری شد.

پارک گزی همچنین به‌دلیل دسترسی آسان به هتل‌ها، رستوران‌ها و مراکز خرید متنوع مجاور، یکی از همان مکان‌های محبوبی است که باید در سفر خود به استانبول آن را لحاظ کنید.

مسجد تقسیم (Taksim Mosque)

مسجد تقسیم یکی از جاذبه‌های دیدنی استانبول است که در نزدیکی میدان تقسیم قرار دارد و زمان افتتاح آن به تاریخ ۸ می ۲۰۲۱ بازمی‌گردد. این مسجد به دستور رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور وقت ترکیه، افتتاح شد و ساخت آن نمادی از اتحاد و همبستگی ملت ترکیه به‌شمار می‌آید. این مسجد، با گنجایش حدود ۴,۰۰۰ نفر، طراحی نسبتا مدرنی دارد که در عین حال به سبک معماری سنتی اسلامی و عثمانی هم وفادار مانده است.

در سال 2013 اعتراضاتی در جهت مخالفت شدید با ساخت این مسجد در میدان تکسیم صورت گرفت که ظاهرا در نهایت با شکست مواجه شده است. معترضین عنوان داشتند که ساخت مسجد در این میدان با آرمان‌های سکولار آتاتورک در تضاد است و نمی‌خواستند که سایه مسجد بر سر مجسمه و نماد جمهوریت قرار گیرد. این پروژه یکی از سه پروژه مهم مذهبی اخیر در استانبول پس از مسجد بزرگ چاملیجا و بازگشایی ایاصوفیه به‌شمار می‌آید که نمادی از تاریخ و فرهنگ ترکیه هستند.

مسجد تقسیم طی سال‌های اخیر به یکی از مکان‌های محبوب گردشگران و ساکنان استانبول تبدیل شده و قرارگیری آن در مرکز شهر، باعث شده تا همیشه مورد توجه جمع زیادی از گردشگران قرار گیرد. مسجد تکسیم علاوه‌بر آنکه مکانی برای اقامه نماز و انجام فعالیت‌های مذهبی است، محلی برای برگزاری رویدادهای فرهنگی و اجتماعی ترکیه است؛ همین امر علت دیگری است تا اهمیت آن را دوچندان کند.

برج گالاتا (Galata Tower)

برج گالاتا یکی از برج‌های تاریخی و از نمادهای شهر استانبول است که در نزدیکی میدان تقسیم و خیابان استقلال قرار دارد. این برج با ارتفاع ۶۶.۹ متر در 9 طبقه، بالاتر از بناهای اطراف آن قابل مشاهده است و در قرن ۱۴ میلادی توسط جنوائی‌ها به‌عنوان بخشی از سیستم دفاعی شهر ساخته شد. برج گالاتا ابتدا به‌عنوان سازه‌ای برای شناسایی کشتی‌های دشمن و وقوع آتش‌سوزی در شهر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

جالب آنکه این برج در طول قرون متمادی تحت تاثیر حکومت‌های مختلف، از جمله امپراتوری بیزانس و عثمانی، قرار گرفت و در سال ۱۴۵۳، با فتح قسطنطنیه توسط عثمانی‌ها، تحت کنترل آن‌ها درآمد. در دوره عثمانی، برج گالاتا برای اهداف نظامی و همچنین به‌عنوان رصدخانه توسط منجم معروف تقی‌الدین استفاده می‌شد​.

شما می‌توانید با استفاده از آسانسور تا طبقه هفتم و سپس از طریق پله‌ها به بالای برج برسید و از نمای پانورامای بی‌نظیر استانبول و تنگه بسفر لذت کافی ببرید. این برج همچنین دارای رستوران و کافه‌ای با چشم‌اندازی خیره‌کننده است که مکان مناسبی برای استراحت، تجدید قوا و مشاهده مناظر زیبای شهر محسوب می‌شود​.

آدرس برج گالاتا: Bereketzade, Galata kulesi, 34421 Beyoglu/Istanbul

محله جهانگیر (Cd Cihangir)

جهانگیر، نام محله‌ای در منطقه بی‌اوغلو استانبول است که در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد. این محله با معماری‌های سنتی اعم از بناها و خیابان‌های باریک و پیچ‌درپیچ خود، یکی از مکان‌های محبوب و هنری استانبول به‌شمار می‌آید. جهانگیر به‌دلیل دسترسی آسان به جاذبه‌های معروف استانبول مانند برج گالاتا، میدان و مسجد تکسیم مورد توجه بسیاری از گردشگران و هنرمندان قرار گرفته است. محله جهانگیر در امتداد خیابان مجاور استقلال، یعنی خیابان سیراسلویلر (Sıraselviler Caddesi) قرار دارد و پس از 10 دقیقه پیاده‌روی وارد آن خواهید شد.

گفتنی است از بالکن‌های بسیاری از خانه‌های قدیمی و کافه‌های این محله می‌توان چشم‌اندازهای زیبایی از تنگه بسفر را مشاهده کرد که منظره شگفت‌انگیزی را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. علت نام‌گذاری این محله را عشق و علاقه سلطان سلیمان به پسرش جهانگیز عنوان کرده‌اند؛ سلطان پس از مرگ فرزندش، این محله را که ظاهرا پاتوق و مورد علاقه وی بوده را به نام او نام‌گذری می‌کند و مسجدی چوبی با همین نام هم در آن می‌سازد.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استانبول، حمام قدیمی Ağa در این محله قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین حمام‌های ترکی ساخته شده در استانبول است. جای شگفت است که این حمام قدیمی قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد. این حمام ضمن برخورداری از معماری خاص، خدماتی نظیر ماساژ حرفه‌ای را ارائه می‌دهد که تجربه‌ای متفاوت را برای گردشگران رقم می‌زند. علاوه‌براین، محله جهانگیر با رستوران‌ها و کافه‌های جذاب، شیک و هنری خود شناخته می‌شود و پاتوق بسیاری از ساکنان بومی و مسافران است. پیشنهاد می‌شود اگر به محله جهانگیر سری زدید، از قهوه‌خانه فیروز آقا (Firuzaga Coffee House) هم غافل نشوید که 24 ساعته به مشتریانش خدمات می‌دهد.

محله چوکور جوما (Cukur / The Pit)

محله چوکور جوما یکی دیگر از محله‌های قدیمی و تاریخی استانبول است که در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد و به‌خاطر کوچه‌های باریک، ساختمان‌های قدیمی، و فروشگاه‌های جواهرفروشی یا همان عتیقه‌فروشی‌اش شناخته می‌شود. این محله نیز همانند محله جهانگیر به‌عنوان یکی از مقاصد محبوب گردشگری مخصوصا قشر علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ در استانبول شناخته می‌شود. برای ورود به محله چوکور جوما برخلاف محله جهانگیر (که باید امتداد سمت چپ خیابان را پیش می‌گرفتید) باید امتداد خیابان سیراسلویلر را در سمت راست آن ادامه دهید. 

موزه معصومیت (Museum of Innocence) این محله که توسط «اورهان پاموک»، نویسنده ترک‌تبار برنده جایزه نوبل، تاسیس شده است، مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار گرفته است. محله چوکور جوما علاوه‌بر فروشگاه‌های عتیقه‌فروش و جواهرفروش، دارای کافه‌ها و رستوران‌های دنج و متنوعی است که فضایی آرامش‌بخش را برای بازدیدکنندگان فراهم می‌کند. شما می‌توانید با قدم زدن در خیابان‌های سنگ‌فرش شده این محله، گذری هرچند کوتاه به گذشته‌های دور و تاریخی استانبول داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
محله سلطان احمد استانبول

بنابراین پس از آنکه خوب از میدان تکسیم و برج گالاتا بازدید کردید، با اندکی پیاده‌روی خود را به چوکور جوما برسانید و اگر دستتان به جیبتان رفت عتیقه‌ای به‌عنوان سوغات بخرید.

رستوران ‌های نزدیک میدان تقسیم استانبول

میدان تقسیم به دلیل اینکه یکی از مناطق شلوغ و پر جنب و جوش شهر است، محل قرارگیری رستوران ‌ها، کافه ‌ها و کلوب‌ های شبانه ‌ای است که همیشه پذیرای مردم استانبول و گردشگران خارجی هستند. با توجه به اینکه همیشه تعداد گردشگرانی که برای دیدن این میدان و جاذبه ‌های تفریحی اطراف آن گشت و گذار می‌ کنند، نیاز به استراحت و تجدید قوا دارند، وجود رستوران ‌های متعدد در این منطقه بدیهی است.

در اطراف میدان تقسیم، چرخ ‌های غذا فروشی و دست فروش‌ هایی هستند که نان تازه و خوراکی ‌های خوشمزه ترکی مانند سیمیت تازه، بلوط کبابی، باقلوای تازه، چای، بلال و … را به فروش می ‌رسانند. اما در رستوران‌ ها و کافه ‌های لوکس اطراف میدان هم می ‌توانید غذا های معروف ترکی را امتحان کنید. حتی می توانید به رستوران‌ های بین‌المللی بروید و فست فود های خوشمزه را میل کنید. از جمله معروف ‌ترین رستوران ‌ها و کافه ‌های نزدیک میدان تقسیم، می‌توان موارد زیر را نام برد.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بهترین رستوران‌ های استانبول 

 رستوران توم توم کباب (İstanbul Tom Tom Kebap Restoranı)

رستوران توم توم یا تام تام کباب در منطقه بی‌اوغلو استانبول و در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد که فاصله چندانی با خیابان استقلال ندارد. این رستوران به‌دلیل ارائه انواع کباب‌های ترکی (کباب آدانا و اورفا)، آن هم به سبک سنتی و اصیل، بهترین مکان ممکن برای تجربه طعم‌های متنوع و خوشمزه ترکیه است. فضای داخلی رستوران توم توم با طراحی زیبا که تلفیقی از دکوراسیون مدرن و سنتی است و همچنین کارکنان خوش‌برخورد و خدمات باکیفیت، مکانی زیبا و آرام برای غذاخوری مخصوصا برای گردشگران ایجاد کرده است.

ساعت کاری: تمامی روزهای هفته از ساعت 13 الی 22

آدرس رستوران توم توم کباب:  Firuzağa, Yeni Çarşı Cd. 39 A, 34425 Beyoğlu/İstanbul

رستوران پیده نظام (İstanbul Pide Nizam Restoranı)

رستوران پیده نظام یکی از بهترین رستوران‌های شهر استانبول است که بیشتر به‌دلیل سرو پیده‌های اصیل و خوشمزه‌اش شهرت یافته است. این رستوران که در نزدیکی میدان تکسیم واقع شده، برای گردشگران و اهالی این منطقه مقصدی محبوب به‌شمار می‌آید. رستوران پیده نظام با منوی متنوعی از پیده‌ها و غذاهای سنتی ترکی، مفهوم یک غذای اصیل سرو شده توسط آشپزان ترکی را به مهمانان خود القا می‌کند. این رستوران قدیمی که در سال 1850 میلادی تاسیس شده است، یک فضای گرم و صمیمی با تلفیقی از المان‌های سنتی و مدرن مورد توجه بسیاری از گردشگران قرار می‌گیرد. پیده نانی سنتی که با موادی چون گوشت، مرغ و سبزیجات تهیه می‌شود، محبوب‌ترین غذای رستوران پیده نظام است.

ساعت کاری: تمامی روزهای هفته از ساعت 9 الی 17

آدرس رستوران پیده نظام: Katip Mustafa Çelebi, Katip Mustafa Çelebi Mahallesi İstiklal Caddesi, Büyük Parmakkapı Sk. No:18, 34433 Beyoğlu/İstanbul

رستوران اوتانتیک (Otantik Anadolu Yemekleri)

رستوران اوتانتیک در خیابان استقلال و در نزدیکی میدان تکسیم استانبول قرار دارد و به‌خاطر داشتن فضای سنتی حس خوبی را به مشتریان خود القا می‌کند. این رستوران غذاهای محلی ترکی و بین‌المللی را با کیفیت بالا و قیمتی ارزان ارائه می‌دهد و محیطی دوستانه را برای گردشگران و مسافران ایجاد کرده است. بنابراین رستوران اوتانتیک را به‌عنوان یک رستوران خوب برای صرف صبحانه، ناهار و شام، با توجه به کیفیت بالای انواع نان گوزلمه و سایر غذاهای ترکی در سفر خود به استانبول بدانید.

ساعت کاری: تمامی روزهای هفته از ساعت 9 صبح الی 2 بامداد

آدرس رستوران اوتانتیک: Hüseyinağa, İstiklal Cd. No: 80/A, 34435 Beyoğlu/İstanbul

کافه رستوران حافظ مصطفی 1864 (Hafiz Mustafa 1864)

کافه رستوران حافظ مصطفی 1864 یکی دیگر از معروف‌ترین کافه رستوران‌های استانبول است که به‌طور ویژه‌ای برای باقلواهای شیرین و دسرهای سنتی ترک مشهور است. این کافه رستوران در میدان تکسیم و دیگر نقاط شهر شعبه دارد و گردشگران می‌توانند انواع شیرینی‌های سنتی و اصیل ترکی را در محیطی دنج و زیبا خریداری و میل کنند. همچنین لازم به ذکر است که این کافه از سال ۱۸۶۴ که تاسیس شده تاکنون به فعالیت خود ادامه می‌دهد و به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین و معتبرترین شیرینی‌فروشی‌های استانبول هم محسوب می‌شود. باقلوای ساده خانگی، خشک، شکلاتی، پسته‌ای و گردویی این کافه رستوران طعمی دیوانه‌کننده دارند.

آدرس رستوران حافظ مصطفی: Hocapasa Mahallesi, Muradiye Caddesi NO:25B | Sirkeci, Fatih, Istanbul 34420, Turkey

رستوران الئوس (Eleos)

رستوران الئوس نیز که در نزدیکی میدان تقسیم استانبول و خیابان استقلال قرار دارد، به‌دلیل فضای دنج و دلنشین خود، به‌عنوان یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای شکم‌گردی گردشگران در منطقه بی‌اوغلو شناخته می‌شود. این رستوران یونانی، تخصص چشم‌گیری در سرو غذاهای دریایی مانند ماهی سی‌باس کبابی و اختاپوس، کالامار کبابی، کنگر فرنگی و صدف سرخ شده دارد. همچنین لازم به ذکر است که قیمت غذاهای دریایی با توجه به تغییر فصل و محدودیت‌های صید ماهی در طول سال دچار نوسان می‌شود. پس اگر قصد دارید تا در سفر به ترکیه، یک غذای دریای خوشمزه را حین گوش سپردن به موسیقی زنده و تماشای مناظر فوق‌العاده بسفر میل کنید، رستوران الئوس پیش روی شما است.

ساعت کاری: تمامی روزهای هفته از ساعت 14:30 تا 1 بامداد

آدرس رستوران Eleos:

Istiklal Cad. Hıdivyal Palas No:231 K:2 Beyoğlu Merkez, Istanbul Turkey

مراکز خرید اطراف میدان تقسیم استانبول

هر جا که جمعیت و شلوغی باشد، قطعاً پر از مراکز خرید و فروشگاه است. چرا که گردشگران بخش عمده‌ای از هزینه ‌های سفر خود را به خرید سوغاتی و یا وسایل مورد نیاز خود اختصاص می ‌دهند. از آنجا که مسافران دوست دارند از برند های معتبر ترکیه‌ای اجناس با کیفیت را خریداری کنند، حتماً به فروشگاه‌ ها و مراکز خرید سر می‌ زنند. از فروشگاه ‌های نزدیک میدان تقسیم می ‌توان به فروشگاه‌ هایی که در خیابان استقلال قرار دارند، اشاره کرد. بعضی از این فروشگاه‌ ها نیز در اطراف میدان هستند و کالا های برند های معتبر جهانی را به فروش می‌ رسانند. از جمله این مراکز خرید می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

مرکز خرید دمیرورن (Demiroren Istiklal Shopping Center)

مرکز خرید دمیرورن یکی از مراکز خرید مدرن و پرطرفدار استانبول است که در خیابان استقلال و در نزدیکی میدان تکسیم واقع شده است. این مرکز خرید با 41 فروشگاه در زمینی با مساحت 19 هزار متر مربع، مجموعه‌ای از برندهای معتبر بین‌المللی و رستوران‌های مختلف را در خود جای داده است. مرکز خرید دمیرورن همچنین با موقعیت استراتژیک خود در قلب استانبول، به راحتی از طریق حمل و نقل عمومی در دسترس است​.

ساعت کاری: تمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 22

آدرس مرکز خرید دمیرورن: Hüseyinağa, İstiklal Cd. No:52, 34435 Beyoğlu/İstanbul

مرکز خرید اوزدیلک (Ozdilek Shopping Mall)

مرکز خرید اوزدیلک یکی از مراکز خرید مدرن استانبول است که در سال 2009 تاسیس شده که برای خرید یکی از بهترین مقاصد ممکن در شهر است. این مرکز خرید با بیش از 170 فروشگاه از برندهای محلی و بین‌المللی مانند زارا، اچ‌اند‌ام و آدیداس خرید و تفریح را برای گردشگران آسان یا به عبارتی در یک مکان خلاصه کرده است. امکانات رفاهی و تفریحی دیگری مانند سینما و گیم‌فکتوری نیز در این مجموعه فراهم شده تا گردشگران و حتی اهالی شهر استانبول اوقات خوشی را تجربه کنند.

ساعت کاری: تمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 22

آدرس مرکز خرید اوزدیلک: Gümüşsuyu, 34437 Beyoğlu/İstanbul, Türkiye

مرکز خرید کانیون (Kanyon Shopping Mall)

مرکز خرید کانیون در منطقه تجاری لونت شهر استانبول قرار دارد و با معماری مدرن خود، یک مجموعه چند منظوره شامل 179 آپارتمان مسکونی، ۱۶۰ فروشگاه، برج اداری ۲۶ طبقه و بلوک مسکونی ۲۲ طبقه می‌شود. این مرکز خرید در ژوئن سال ۲۰۰۶ در زمینی به مساحت 37,500 متر مربع افتتاح شده و علاوه‌بر فروشگاه‌های لوکس، دارای ۹ سالن سینما و دو فضای سبز باز و بسته نیز هست.

ساعت کاری: تمامی روزهای هفته از ساعت 10 الی 22

آدرس مرکز خرید کانیون: Levent, Büyükdere Cd. No:185, 34394 Şişli/İstanbul, Türkiye 

هتل‌ های اطراف میدان تقسیم

میدان تقسیم محل قرارگیری هتل‌ های بسیار معروفی است که از نظر کیفیت مورد توجه گردشگران خارجی قرار می ‌گیرند. البته سوئیت ‌ها، خانه ‌های یک خوابه، دو خوابه و سه خوابه هم در نزدیکی میدان تقسیم قرار دارند که گردشگران می‌ توانند در آنجا اقامت داشته باشند. اما به خاطر اینکه دسترسی هتل‌ های نزدیک میدان تقسیم به وسایل حمل و نقل عمومی، جاذبه ‌های گردشگری و مرکز شهر به ویژه استانبول اروپایی بسیار مناسب است، اکثر گردشگران ترجیح می‌ دهند در این هتل‌ ها اقامت کنند.

البته بعضی از هتل ‌ها شعبه ‌های گوناگونی در سراسر شهر استانبول دارند و یکی از شعبه ‌های آن ها نیز در میدان تقسیم است. مانند هتل مارمارا که یک هتل بی‌نظیر و با کیفیت است و در نزدیکی تنگه بسفور می‌ تواند چشم اندازی زیبا را برای مسافران فراهم کند. هتل‌های دیگری که نزدیک میدان تقسیم قرار دارند عبارتند از:

هتل سی وی کی پارک بسفر (CVK Hotels Park Bosphorus)

هتل سی وی کی پارک بسفر در قلب استانبول و درست در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد و فقط ۱۵۰ متر با این میدان معروف فاصله دارد. این هتل ۵ ستاره با طراحی داخلی مدرن به امکانات رفاهی لوکسی مانند استخر، مرکز آبگرم به مساحت ۸,۵۰۰ متر مربع، حمام ترکی، سونا و حتی خدمات ماساژ مجهز است. اتاق‌های هتل سی وی کی پارک بسفر همچنین مجهز به تلویزیون LED (نمایش خانگی)، اینترنت رایگان، کتری برقی و جکوزی در برخی اتاق‌ها هستند.

آدرس هتل سی وی کی پارک بسفر: Gümüssuyu Mah. Inönü Cad. No:8, 34437 İstanbul, Turkey

هتل گزی بسفر (Gezi Hotel Bosphorus)

هتل گزی بسفر یکی از بهترین هتل‌های ۵ ستاره و بوتیک کلاس استانبول است که در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد. این هتل مدرن امکانات فوق‌العاده‌ای مانند اتاق‌هایی با چشم‌انداز بسفر، اسپای مجهز، حمام ترکی، سونا و رستوران دریایی (مدیترانه‌ای) را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. هتل گزی به‌دلیل موقعیت مرکزی خود، دسترسی به جاذبه‌های مهمی چون میدان تکسیم، پارک گزی و خیابان استقلال را برای مهمانان خود آسان کرده است. پس به‌طورکلی هتل گزی بسفر برای بسیاری از مسافران که به گردش در استانبول علاقه‌مند هستند، این هتل یکی از بهترین گزینه‌های ممکن، آن هم با خدمات کامل و محیطی آرامش‌بخش به‌شمار می‌آید.

آدرس هتل گزی بسفر: Mete Cd. 34 Taksim, Beyoglu, 34437 Istanbul, Turkey

هتل آوانگارد (Avantgarde Urban Taksim)

هتل آوانتگارد تکسیم استانبول یکی از هتل‌های 4 ستاره این شهر است که با توجه به موقعیت مکانی آن که در نزدیکی میدان تکسیم قرار دارد، هتل مورد علاقه بسیاری از گردشگران است. در واقع شما می‌توانید با اقامت در این هتل به جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید استانبول دسترسی داشته باشید. این هتل به خدمات قابل قبولی چون استخر سرپوشیده، مرکز تناسب اندام، سونا و اسپا در فضایی حدود ۳۰۰ متر مربع مجهز شده است. صبحانه بوفه با انواع غذاهای محلی و بین‌المللی از دیگر امکانات و خدمات این هتل است که بیشتر مشتریان و گردشگران را از اقامت در این هتل راضی نگه‌می‌دارد . همچنین لازم به ذکر است، فاصله هتل آوانتگارد تا ایستگاه مترو تکسیم بسیار کوتاه است و گویی امکان دسترسی سریع به جاهای تاریخی استانبول از پیش فراهم شده است.

آدرس هتل آوانگارد: Abdulhakhamit Sok. No: 40-42 Talimhane Taksim, Beyoglu, 34437 Istanbul, Turkey

هتل تایتانیک سیتی (Titanic City Taksim)

هتل تایتانیک سیتی یکی دیگر از هتل‌های موجود در نزدیکی میدان تکسیم استانبول است که با اقامت در این هتل، بازدید از جاذبه‌های گردشگری و مراکز خرید این منطقه، به یکی از گزینه‌های روی میز گردشگران تبدیل می‌شود. این هتل نیز به امکاناتی همچون استخر سرپوشیده، حمام ترکی، باشگاه ورزشی مجهز و رستوران Alesta مجهز شده است که انواع غذاهای بین‌المللی و ترکی را سرو می‌کند. همچنین نباید که از سالن ماساژ و سونای این هتل چشم‌پوشی کرد؛ زیرا پس از گردشی نسبتا طولانی در طول روز، با یک ماساژ و سونا گرفتن، حس بسیار خوبی به گردشگران القا خواهد شد.

آدرس هتل تایتانیک سیتی: Lamartin Cad. No:47, Istanbul 34437 Turkey

هتل اکسپرس تکسیم (Taxim Express Bosphorus Hotel)

هتل اکسپرس تکسیم در نزدیکی میدان تقسیم استانبول قرار دارد و به مهمانان این امکان را می‌دهد تا به جاذبه‌های گردشگری اطراف این میدان دسترسی داشته باشند. از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری نزدیک به این هتل می‌توان به خیابان استقلال، مرکز خرید نیشانتاشی، کاخ دولما باغچه و کلیسای سنت آنتونی اشاره کرد. این هتل 4 ستاره با ۶۰ اتاق و امکانات رفاهی نظیر رستوران، کافه، تلویزیون، خشکشویی، ایستگاه تله‌کابین، اینترنت رایگان و خدمات‌رسانی ۲۴ ساعته، اقامت مسافران در استانبول را سهولت بخشیده است.

آدرس هتل اکسپرس تکسیم: İnönü Mahallesi, Cumhuriyet Cd. No:135, 34373 Şişli/İstanbul, Turkey

کلام آخر

میدان تقسیم استانبول یکی از بهترین مکان ‌ها برای گشت و گذار، خرید، اقامت و دیدن جاذبه‌ های تاریخی است. با رفتن به این میدان می ‌توانید در قلب شهر استانبول پیاده‌روی کنید. به مغازه های عتیقه فروشی سری بزنید و جاذبه ‌های دیدنی اطراف را هم از نظر بگذرانید.

میدان تکسیم کجای استانبول قرار دارد؟

این میدان در بخش اروپایی استانبول و در انتهای شرقی خیابان استقلال واقع شده است.

دلیل نام‌گذاری میدان تکسیم چیست؟

این میدان در دوره سلطان محمود اول میدان تکسیم به‌عنوان محل اصلی توزیع آب به سایر مناطق استانبول مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

دلیل شهرت میدان تکسیم چیست؟

شهرت میدان تکسیم، بیشتر به‌دلیل وجود نماد و مجسمه جمهوریت و البته سایر جاذبه‌های گردشگری از قبیل مسجد تقسیم، خیابان استقلال، پارک گزی، برج گالاتا و … است.

نماد میدان تکسیم چیست؟

بنای یادبود استقلال و جمهوریت که مجسمه آتاتورک، بنیانگذار جمهوری ترکیه در مرکز توجه همگان قرار می‌گیرد.

کوچک‌ترین پارک شهر استانبول کجاست؟

پارک گزی کوچکترین پارک شهر استانبول است که در میدان تکسیم قرار دارد.

آیا امکان تردد خودرو از میدان تقسیم وجود دارد؟

عبور و مرور خودرو از این میدان ممنوع است و فقط تراموای قرمز و نوستالژیک شهر مجوز عبور از آن را دارد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید