میدان تقسیم استانبول نبض تپنده ترکیه را بشناسید (عکس+ مسیر دسترسی و…)

جاذبه های گردشگری
میدان تقسیم استانبول نبض تپنده ترکیه را بشناسید (عکس+ مسیر دسترسی و…)

حتی اگر تجربه سفر به استانبول را هم نداشته باشید، احتمالاً نام میدان تقسیم را شنیده‌اید. به دلیل اهمیت زیادی که میدان تکسیم استانبول از نظر اقتصادی، سیاسی و توریستی دارد، حتماً گردشگرانی که به استانبول سفر می ‌کنند در طول مدت زمانی که در این شهر اقامت دارند به میدان تقسیم سر می ‌زنند.

میدان تقسیم استانبول کجاست؟

میدان تقسیم یکی از مناطق قدیمی شهر استانبول است که در بخش اروپایی استانبول قرار گرفته است. این میدان که در منطقه بی اوغلو یا بیوگلو قرار دارد، در انتهای خیابان استقلال یکی از معروف‌ ترین خیابان ‌های استانبول واقع شده است. درست است که میدان تقسیم محل برگزاری جشن ‌های معروف سال نو در ترکیه است و هر ساله در زمان جشن سال نو، مردم در این میدان جمع می ‌شوند و سال نو میلادی را جشن می ‌گیرند، اما این میدان برای مردم ترکیه از نظر تاریخی و سیاسی هم اهمیت زیادی دارد.

بسیاری از تجمعات سیاسی، تظاهرات و جنبش‌ های مردمی در این میدان شکل گرفته‌ اند. به واسطه برگزاری رویداد های ملی در میدان تقسیم، هر ساله برای استقلال ترکیه در این میدان جشن گرفته می ‌شود. بنابراین نمی ‌توان گفت که میدان تقسیم فقط یک جاذبه گردشگری در شهر استانبول است، بلکه این میدان جایگاه ویژه ‌ای در میان مردم ترک زبان این کشور دارد.

 

تاریخچه میدان تقسیم استانبول

شاید تعجب کنید اگر بشنوید میدان تقسیم استانبول به عنوان نماد جمهوری مدرن در کشور ترکیه شناخته می‌ شود. این میدان که توسط مصطفی کمال آتاتورک رهبر آزادیخواه ترکیه تأسیس شده، نقش کلیدی در اتفاقات سیاسی استانبول و کشور ترکیه داشته است.

میدان تقسیم در ابتدا مانند سایر میدان‌ های دیگر کاربری معمولی داشته و در گذشته برای تقسیم آب مورد استفاده قرار می‌گرفته، اما با مرور زمان و به وجود آمدن جمهوری ترکیه به فضایی برای تحرکات سیاسی و جنبش‌ های مردمی تبدیل شد.

میدان تقسیم حتی برای مدتی کلاً بی‌استفاده بود و تا ۱۳ سال هیچ‌کس نامی از این میدان را نمی ‌برد. اما با شروع جمهوری ترکیه به یک میدان پر جنب و جوش تبدیل شد و پادگان نظامی که از دوران جنگ جهانی اول در این میدان قرار داشت، تخریب شد. در همان زمان مؤسسات فرهنگی عمومی زیادی در اطراف این میدان ساخته شد.

بناهایی که امروزه در اطراف این میدان دیده می‌ شوند، بسیار قدیمی هستند. حتی بعضی از آن ها به قرن نوزدهم میلادی مربوط می‌ شوند. پس از مورد توجه قرار گرفتن میدان تقسیم، فضای عمده‌ای از میدان را برای استفاده‌ های فرهنگی قرار دادند و رستوران ‌ها، هتل ‌ها، مراکز خرید و اقامتگاه ‌های متعددی را در این منطقه ساختند.

یادبود جمهوریت نیز یکی از بنا های معروف تاریخی است که توسط یک مجسمه ساز ایتالیایی در سال ۱۹۲۸ در این میدان ساخته شد. بنای جمهوریت که مجسمه مصطفی کمال آتاتورک و سربازان او می ‌باشد، در واقع یک یادبود از سرباز های ترکیه است که پرچم انقلاب این کشور را در دست دارند. در واقع میدان تقسیم نوعی نماد مبارزه برای مردم این کشور است.

در سال ۱۹۷۷ میلادی نیز یک عملیات تروریستی در میدان تقسیم صورت گرفت و افراد مسلح به فعالان کارگری تیراندازی کردند. همین امر نشان می‌ دهد که چگونه تحولات سیاسی در کشور ترکیه ارتباط تنگاتنگی با میدان تقسیم استانبول دارند و همین باعث اهمیت تاریخی این میدان می ‌شود.

 

علت نام گذاری میدان تقسیم استانبول چیست؟

در بخش پیش اشاره کردیم که در گذشته از میدان استانبول برای تقسیم آب استفاده می ‌شد. زیرا در قسمت غربی میدان یک آب انبار بزرگ سنگی وجود داشته و مردم برای تقسیم آب در این میدان جمع می ‌شدند. میدان تقسیم که توسط سلطان محمود اول نام‌گذاری شد، مکانی برای عبور جریان اصلی آب از بخش شمالی استانبول محسوب می ‌شد و از آنجا آب به سایر قسمت ‌های شهر می ‌رفت. به همین خاطر در آن دوران نام این میدان را میدان تقسیم گذاشتند.

 

دلیل اهمیت میدان تقسیم استانبول

اهمیت میدان تقسیم استانبول به خاطر وجوب وجود جاذبه ‌های گردشگری نزدیک میدان تقسیم، هتل‌ ها، رستوران‌ ها و مراکز خریدی است که در اطراف میدان قرار دارند. به همین خاطر گردشگران خارجی در سفر خود به استانبول حتماً برای دیدن جاذبه ‌ها و دیدنی ‌های اطراف میدان تقسیم سری به آنجا می ‌زنند. حتی ممکن است بعضی از گردشگران در هتل‌ های نزدیک میدان تقسیم اقامت کنند.

 

جاذبه ‌های دیدنی استانبول نزدیک تکسیم

در صورتی که علاقه مندید با جاذبه ‌های اطراف این میدان آشنا شوید، می ‌توانید به مقاله جا های دیدنی استانبول نزدیک تکسیم در سایت پته مراجعه کنید. در این نوشتار به جاذبه ‌های دیدنی نزدیک این میدان پرداخته‌ایم. اما برای اینکه با این جاذبه ‌ها آشنا باشید، در ادامه به آن ها اشاره می ‌کنیم.

  • خیابان استقلال
  • پارک گزی
  • یادبود جمهوریت
  • مسجد تقسیم
  • برج گالاتا
  • محله جهانگیر
  • محله چوکور جوما

 

رستوران ‌های نزدیک میدان تقسیم استانبول

میدان تقسیم به دلیل اینکه یکی از مناطق شلوغ و پر جنب و جوش شهر است، محل قرارگیری رستوران ‌ها، کافه ‌ها و کلوب‌ های شبانه ‌ای است که همیشه پذیرای مردم استانبول و گردشگران خارجی هستند. با توجه به اینکه همیشه تعداد گردشگرانی که برای دیدن این میدان و جاذبه ‌های تفریحی اطراف آن گشت و گذار می‌ کنند، نیاز به استراحت و تجدید قوا دارند، وجود رستوران ‌های متعدد در این منطقه بدیهی است.

در اطراف میدان تقسیم، چرخ ‌های غذا فروشی و دست فروش‌ هایی هستند که نان تازه و خوراکی ‌های خوشمزه ترکی مانند سیمیت تازه، بلوط کبابی، باقلوای تازه، چای، بلال و … را به فروش می ‌رسانند. اما در رستوران‌ ها و کافه ‌های لوکس اطراف میدان هم می ‌توانید غذا های معروف ترکی را امتحان کنید. حتی می توانید به رستوران‌ های بین‌المللی بروید و فست فود های خوشمزه را میل کنید. از جمله معروف ‌ترین رستوران ‌ها و کافه ‌های نزدیک میدان تقسیم، می‌توان موارد زیر را نام برد.

  • رستوران حافظ مصطفی
  • خانه فلافل
  • رستوران اوتانتیک
  • رستوران نیزم پیده
  • کافه استارباکس
  • فست فود برگررکینگ
  • رستوران یمنی
  • فست فود مک دونالد
  • سیمیت سرای ترکی
  • رستوران توم توم کباب

 

مراکز خرید اطراف میدان تقسیم استانبول

هر جا که جمعیت و شلوغی باشد، قطعاً پر از مراکز خرید و فروشگاه است. چرا که گردشگران بخش عمده‌ای از هزینه ‌های سفر خود را به خرید سوغاتی و یا وسایل مورد نیاز خود اختصاص می ‌دهند. از آنجا که مسافران دوست دارند از برند های معتبر ترکیه‌ای اجناس با کیفیت را خریداری کنند، حتماً به فروشگاه‌ ها و مراکز خرید سر می‌ زنند. از فروشگاه ‌های نزدیک میدان تقسیم می ‌توان به فروشگاه‌ هایی که در خیابان استقلال قرار دارند، اشاره کرد. بعضی از این فروشگاه‌ ها نیز در اطراف میدان هستند و کالا های برند های معتبر جهانی را به فروش می‌ رسانند. از جمله این مراکز خرید می ‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • فروشگاه زارا
  • فروشگاه ماوی
  • فروشگاه ال سی وای کیکی
  • فروشگاه کوتون
  • فروشگاه مک
  • فروشگاه پاستل
  • فروشگاه اچ اند ام

 

هتل‌ های اطراف میدان تقسیم

میدان تقسیم محل قرارگیری هتل‌ های بسیار معروفی است که از نظر کیفیت مورد توجه گردشگران خارجی قرار می ‌گیرند. البته سوئیت ‌ها، خانه ‌های یک خوابه، دو خوابه و سه خوابه هم در نزدیکی میدان تقسیم قرار دارند که گردشگران می‌ توانند در آنجا اقامت داشته باشند. اما به خاطر اینکه دسترسی هتل‌ های نزدیک میدان تقسیم به وسایل حمل و نقل عمومی، جاذبه ‌های گردشگری و مرکز شهر به ویژه استانبول اروپایی بسیار مناسب است، اکثر گردشگران ترجیح می‌ دهند در این هتل‌ ها اقامت کنند.

البته بعضی از هتل ‌ها شعبه ‌های گوناگونی در سراسر شهر استانبول دارند و یکی از شعبه ‌های آن ها نیز در میدان تقسیم است. مانند هتل مارمارا که یک هتل بی‌نظیر و با کیفیت است و در نزدیکی تنگه بسفور می‌ تواند چشم اندازی زیبا را برای مسافران فراهم کند. هتل‌های دیگری که نزدیک میدان تقسیم قرار دارند عبارتند از:

هتل اکسپرس تکسیم

هتل لوکس اکسپرس تکسیم یک هتل بسیار با کیفیت است که در نزدیکی میدان تقسیم و نزدیک به مراکز خرید قرار گرفته است. اقامت در این هتل برای گردشگران هر شب ۹۹۰ لیر الی ۱۳۰۰ هزینه برمی‌دارد.

هتل سیتی سنتر

هتل فوق العاده سیتی سنتر که جزو هتل ‌های گران قیمت ترکیه است، برای یک شب از مسافران ۱۷۸۰ تا ۲۰۰۰ لیر هزینه دریافت می‌ کند.

هتل گزی بسفروس

هتل گزی بسفروس نزدیک ساحل قرار گرفته و فاصله کمی تا ایستگاه مترو دارد. به همین خاطر مسافرانی که در این هتل اقامت کنند، می ‌توانند ویوی بسیار خوبی از تنگه بسفر را ببینند. اقامت در این هتل نیز برای هر شب ۷۰۰ الی ۹۰۰ لیر است.

هتل رزیدنس

نزذیک ترین هتل به میدان تقسیم این هتل است که تنها 5 دقیقه پیاده با میدان فاصله دارد. هزینه اقامت در هتل رزیدنس هم برای هر شب ۷۰۰ الی ۹۲۰ لیر است.

 

راه‌ های دسترسی به میدان تقسیم استانبول

دسترسی به میدان تقسیم بسیار ساده است. چرا که وسایل حمل و نقل عمومی مانند تاکسی، تراموا، اتوبوس و مترو در اطراف این میدان ایستگاه دارند. برای اینکه بدانید چگونه به میدان تقسیم بروید، می ‌توانید به مقاله جاهای دیدنی استانبول نزدیک میدان تقسیم مراجعه کنید. در این مقاله درباره تمام راه‌ های دسترسی و ایستگاه ‌های اطراف میدان جزئیات دقیق را ارائه نموده‌ایم.

به عنوان مثال اگر بخواهید با مترو به میدان تقسیم و استانبول اروپایی بروید، باید سوار خط M2 شوید. اگر بخواهید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید، می ‌توانید به چهار ایستگاه اتوبوس و ایستگاه ‌های تاکسی اطراف میدان تقسیم بروید.

 

کلام آخر

میدان تقسیم استانبول یکی از بهترین مکان ‌ها برای گشت و گذار، خرید، اقامت و دیدن جاذبه‌ های تاریخی است. با رفتن به این میدان می ‌توانید در قلب شهر استانبول پیاده‌روی کنید. به مغازه های عتیقه فروشی سری بزنید و جاذبه ‌های دیدنی اطراف را هم از نظر بگذرانید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید