محله سلطان احمد استانبول

استانبول ترکیه جهان‌گردی
محله سلطان احمد استانبول

منطقه سلطان احمد استانبول جزو محله های تاریخی شهر استانبول است که بین دو قاره اروپا و آسیا قرار گرفته است. اگر قصد سفر به استانبول را دارید و می ‌خواهید بدانید مسجد آبی استانبول در کدام محله قرار گرفته، باید حتماً به محله سلطان احمد بروید که قصد داریم در این نوشتار بیشتر درباره آن توضیح دهیم.

معرفی منطقه سلطان احمد

میدان سلطان احمد استانبول در قلب شهر استانبول قرار دارد و یکی از مهم‌ ترین مراکز تاریخی و گردشگری این شهر است. در این بخش از استانبول که درست بین دو قاره آسیا و اروپا قرار گرفته، گردشگران می‌ توانند معماری ‌هایی را ببینند که ترکیب منحصر به فردی از سبک‌ های مدرن و سنتی هستند.

محله سلطان احمد در زمان امپراتوری روم شرقی و عثمانی، پایتخت و محل اصلی حکومت آن ها بوده است. در گذشته منطقه سلطان احمد در قسمت شرقی شهر توپکاپی قرار گرفته بود. به همین خاطر قصر توپکاپی نیز که در آن زمان محل اقامت پادشاهان بوده، هنوز هم در نزدیکی این محل قرار دارد.

مسجد سلطان احمد استانبول یا همان مسجد آبی به همراه مسجد ایاصوفیه نیز در این بخش از شهر استانبول واقع شده ‌اند. به دلیل اهمیت تاریخی و سیاسی این منطقه، بسیاری از جاذبه ‌های گردشگری معروف استانبول مانند آب انبار باسیلیکا و میدان هیپوترم نیز در این قسمت قرار دارند و زیبایی این منطقه را دوچندان نموده ‌اند. بسیاری سازه های باستانی استانبول نیز در این منطقه قرار دارند. بنابراین هرچه از اهمیت و زیبایی این منطقه گردشگری استانبول بگوییم، کم گفته ‌ایم.

منطقه سلطان احمد استانبول در بخش بالایی تنگه بسفر و در یک شبه جزیره قرار گرفته است.

کاخ توپ کاپی، حمام بخار ترکی، بازار استانبول، دیوار باستانی شهر تئودئوس و ... جزو جاذبه ‌های گردشگری این منطقه هستند.

موقعیت محله سلطان احمد

نکته جالبی که درباره محله سلطان احمد وجود دارد این است که این منطقه یک شبه جزیره کوچک در تنگه بسفر است. گردشگرانی که بخواهند از این منطقه دیدن کنند از طریق اتوبوس، مترو و خط تراموا، می ‌توانند خود را به این منطقه برسانند. اگر می ‌خواهید بدانید فاصله میدان تقسیم تا محله سلطان احمد چقدر است، باید بگوییم که این دو منطقه فاصله زیادی از یکدیگر ندارند و شما می ‌توانید با استفاده از تراموا و مترو از میدان تقسیم به محله سلطان احمد بروید. با استفاده از اتوبوس شماره ۶۱ B هم می ‌توانید از میدان تقسیم تا محله بایزید رفته و پس از آن سوار تراموا شوید تا به محله سلطان احمد برسید.

جاذبه ‌های گردشگری منطقه سلطان احمد

با توجه به اینکه این محله استانبول هم اهمیت تاریخی دارد و هم از نظر موقعیت جغرافیایی خاص و منحصر به فرد است، جاذبه ‌های گردشگری زیادی در اطراف آن قرار دارند. بنابراین شما در طول سفر خود به استانبول، می ‌توانید از جاذبه‌ های دیدنی اطراف این محله که در ادامه به آن ها اشاره می‌ کنیم، دیدن کنید.

محله سلطان احمد استانبول

پیاده ‌روی در امتداد دیوار های باستانی

در محله سلطان احمد هنوز هم دیوار های شهر باستانی تئودئوس دیده می ‌شوند. شما می‌ توانید در کنار این دیوار های باستانی قدم بزنید و به تاریخ پرفراز و نشیب این شهر در دوران رومیان، نیم نگاهی بیندازید. این دیواره ‌ها که در اطراف شبه جزیره منطقه سلطان احمد قرار گرفته ‌اند، 6.5 کیلومتر طول دارند.

در این طول این مسیر پیاده ‌روی، رستوران ‌ها و کافه ‌های متعددی وجود دارند که می ‌توانید در آنجا استراحت کنید و از مناظر زیبای پیش روی خود نیز لذت ببرید. در انتهای مسیر پیاده ‌روی نیز امکان قایق سواری برای گردشگران فراهم شده است تا بتوانند خود را به تنگه شاخ طلایی برسانند و غروب آفتاب را به نظاره بنشینند.

حمام بخار ترکی

یکی از جا های دیدنی استانبول در منطقه سلطان احمد، حمام بخار ترکی است. برای ساخت این حمام ‌ها از سنگ مرمر استفاده شده و دارای گنبد های بسیار بزرگی هستند. وسایل شستشوی سنتی مانند تشت مسی، داخل این حمام‌ ها قرار دارد که می ‌توانید از نزدیک آن ها را ببینید.

حمام بخار ترکی

خیابان بالات و فنر

دو محله دیدنی شهر استانبول یعنی خیابان فنر و خیابان بالات در نزدیکی منطقه سلطان احمد قرار دارند. اگر به مقاله خیابان بالات در وب سایت پته مراجعه کنید، می ‌توانید اطلاعات دقیق‌تری درباره این خیابان و خانه ‌های رنگارنگ و سنگ فرش‌ های تمیز آن به دست بیاورید.

آثار تاریخی بسیاری از زمان زندگی یهودیان، ارامنه و یونانی ‌ها در این محله ‌ها وجود دارد که می ‌توانید از آن ها دیدن کنید. اما اکنون تعداد کافه ‌ها و رستوران ‌های این منطقه به قدری زیاد است که برای گردشگران غیر قابل باور است. در خیابان بالات و فنر می ‌توانید از کلیسای بلغاری و کلیسای سنت استفان هم دیدن کنید.

بازار استانبول

بازار سلطان احمد یا همان بازار بزرگ استانبول در این منطقه قرار دارد. بازار سنتی استانبول ۴۰۰۰ مغازه دارد که صنایع دستی عتیقه، ادویه، انواع پوشاک، لباس، میوه و سبزیجات را به فروش می ‌رسانند. در واقع هر چیزی که لازم داشته باشید، می ‌توانید در این بازار بزرگ پیدا کنید.

بازار استانبول

هتل آرکادیا بلو

هتل آرکادیا بلو یک هتل بسیار زیبا است که در منطقه سلطان احمد قرار گرفته و گردشگران می ‌توانند برای بازدید از قسمت‌ های مختلف آن هزینه بپردازند و وارد هتل شوند. این هتل یک کافه بسیار زیبا دارد و منظره بسیار جالبی را از شهر استانبول پیش روی تماشاچیان قرار می ‌دهد.

کاخ توپکاپی

یکی از مهم ترین جاذبه ‌های تاریخی شهر استانبول، کاخ توپکاپی است. این کاخ نیز در منطقه سلطان احمد قرار گرفته است. گردشگران می‌ توانند یک روز کامل را به گشت و گذار و دیدن کاخ توپکاپی اختصاص دهند.

در این قصر قدیمی تعداد زیادی از پادشاهان عثمانی زندگی کرده ‌اند. این کاخ دارای باغ‌ های بزرگ، بخش‌ های مختلف با تزیینات و کاشی‌کاری ویژه، موزه و همچنین آشپزخانه‌ های بزرگی است که دیدن آن ها ساعت‌ ها طول می‌ کشد.

مراکز خرید منطقه سلطان احمد

بسیاری از گردشگرانی که به استانبول سفر می ‌کنند، ترجیح می‌ دهند در طول سفر خود به مراکز خرید معروف ترکیه هم سری بزنند. از آنجا که منطقه سلطان احمد یک منطقه گردشگری و مهم محسوب می ‌شود، مراکز خرید بسیاری در این منطقه قرار گرفته اند که شهرت زیادی بین گردشگران دارند. از این مراکز خرید می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

مرکز خرید هیستوریا

یک پاساژ بسیار جدید و شیک که دارای سالن سینما و رستوران است در منطقه سلطان احمد باز شده که با نام مرکز خرید هیستوریا شناخته می ‌شود.

بازار آستارا

افرادی که به صنایع دستی، فرش و این قبیل کالا ها علاقه دارند، می ‌توانند از بازار آستارا در منطقه سلطان احمد دیدن کنند.

مراکز خرید لوکس استانبول 

گالری قیصریه

یکی از کتاب‌فروشی ‌های اصلی شهر استانبول همین گالری قیصریه است که می ‌توانید در طول بازدید خود از منطقه سلطان احمد از آن دیدن کنید.

گالری آیدین

بازار فروش فرش‌ های قدیمی ترکی، ایرانی و قفقازی در گالری آیدین قرار دارد. همچنین اگر به اشیای عتیقه علاقه دارید، توصیه می ‌کنیم حتماً از گالری آیدین هم یک سوغاتی برای خودتان تهیه کنید.

 رستوران ‌های محله سلطان احمد

هرجا که صحبت از گردشگری و تفریح باشد، قطعاً رستوران‌ ها و کافه ‌های متعددی وجود دارد. در منطقه سلطان احمد نیز بعضی از رستوران‌ های معروف استانبول قرار گرفته ‌اند که مسافران می‌ توانند در طول گشت و گذار در این منطقه، برای استراحت، ساعاتی را در این رستوران‌ ها بمانند و غذا های خوشمزه ترکی را امتحان کنند. از این رستوران ‌های معروف که در محله سلطان احمد قرار دارند، می ‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • رستوران موزاییک
  • رستوران کوفته پزی سنتی
  • رستوران چشمه
  • رستوران سیزنز
  • رستوران گریتلی

 رستوران ‌های محله سلطان احمد

هتل‌ های محله سلطان احمد

با توجه به اینکه منطقه سلطان احمد محل گشت و گذار و عبور گردشگران است، هتل ‌های زیادی نیز در این منطقه تأسیس شده ‌اند که دارای امکانات رفاهی متنوعی هستند. بیشتر هتل‌ های این منطقه دارای کیفیت و قیمت خوبی هستند. اما هتل ‌های گران قیمتی هم هستند که مانند هتل جلال سلطان و فورسیزن، امکانات رفاهی بسیار لوکسی را در اختیار مسافران قرار می‌ دهند. از هتل‌ های خوش قیمت و ارزان این منطقه هم می‌ توان موارد زیر را برشمرد.

  • هتل آنر
  • هتل هاندان
  • هتل اسانس
  • هتل آرمادا
  • هتل آمیرا
  • هتل دارالسعاده

هتل‌ های محله سلطان احمد

سخن آخر

منطقه سلطان احمد استانبول برای دیدن جاذبه ‌های تاریخی، استراحت، بازار گردی و رزرو هتل بسیار مناسب است. زیرا هر امکاناتی که گردشگران بخواهند، می ‌توانند در این منطقه به دست بیاورند. بافت این منطقه تقریباً قدیمی است. اما هر آنچه که یک گردشگر خوش ذوق برای تفریح و گشت و گذار به آن نیاز دارد را فراهم کرده است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید