سیزده بدر کجا بریم؟؛ بدرقه نوروز در روز طبیعت

از سفر بدانید ایرانگردی
سیزده بدر کجا بریم؟؛ بدرقه نوروز در روز طبیعت

سیزده بدر کجا بریم سوالی است که شاید از الان ذهن شما را به خود مشغول کرده و به دنبال یک مکان ایده آل در پهنای این سرزمین هستید. تفاوتی ندارد که در کدام شهر ایران هستید؛ چرا که این کره خاکی مکان های تفریحی زیادی دارد که یک روز خاطره انگیز را برای شما به ارمفان می آورد. اگر در مشهد، تهران، اصفهان، شیراز، شمال و جنوب ایران به دنبال این هستید که سیزده بدر کجا بریم؟ در ادامه این مقاله از پته با ما همراه باشید.

سیزده بدر 

سیزده بدر یکی از آداب و رسوم سنتی و باستانی است که از زمان های قدیم ایرانیان برای گرامیداشت آن ارزش زیادی قائل بودند و نیاکان ما آن را روز طبیعت نام‌گذاری کرده‌اند. از آن‌جایی که سیزده بدر سال 1403 در روز دوشنبه و مقارن با 21 ماه رمضان است، شاید برای شما دغدغه باشد که با وجود تقارن عید و ماه رمضان کدام منطقه تفریحی برای شما مناسب تر است.

تعداد مکان های تفریحی که بتوانید ساعاتی را در دل طبیعت با خانواده سپری کنید و خوش باشید کم نیست و شاید تنها نیاز به یادآوری اسامی آن داشته باشید. حتی ممکن است مکان‌هایی وجود داشته باشد که تا به‌حال به آن‌جا نرفتید و به دنبال یک تجربه جدید هستید؛ از این رو مکان های پیشنهادی پته برای خلق یک تجربه خاطره انگیز را معرفی می کنیم.

سیزده بدر در مشهد کجا بریم؟

از آنجایی که حرم مطهر امام رضا در شهر مشهد وجود دارد، مشهد پذیرای مسافران زیادی است و همچنین یکی از شهرهای بزرگ ایران است که مکان های تفریحی زیادی در دل طبیعت دارد که هم اهالی مقیم این شهر و هم مسافران از آن بی خبرند و البته می‌تواند یک مکان بکر و زیبا برای برگزاری مراسم سیزده بدر باشد.

اگر روز طبیعت را در مشهد سپری می کنید و مدام به این فکر هستید که سیزده بدر کجا بریم، مشهد عجایب بسیاری برای شما دارد. طرقبه، شاندیز، آبشار قره‌ سو، سد چالیدره، پارک جنگلی وکیل آباد و منطقه ییلاقی عنبران که در مورد هرکدام توضیحاتی را ارائه می‌کنیم تا راحت‌تر حق تصمیم گیری داشته باشید. 

سیزده بدر در مشهد

طرقبه

طرقبه یکی از جاذبه های طبیعی محبوب و معروف مشهد است که در هر فصلی از سال، گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آب و هوای باصفای طرقبه می تواند تنها گزینه مجاب کننده برای انتخاب مکان تفریحی در سیزده بدر باشد. منطقه‌ای ییلاقی که طبیعت جذابی هم در بهار و تابستان دارد. علاوه بر این موارد، طرقبه با وجود چشمه سارها، رود ها و کوه های فراوان لوکیشن های عکاسی جذابی دارد.

پارک پونه که پارک عمومی طرقبه است جزو مکان های تفریحی مشهد به حساب می‌آید. همچنین رستوران‌های سنتی زیادی هم وجود دارد که با وجود طبخ غذاهای محلی و ایرانی، جاذبه های این منطقه را برای ما ایرانیان چندین برابر کرده است. با وجود این تفاسیر طرقبه می تواند یکی از گزینه های خوب و ایده آل در پاسخ به این سوال که “سیزده بدر کجا بریم” باشد.

طرقبه

شاندیز

شهری ییلاقی در 30 کیلومتری مشهد که آب و هوای خوش بهاری را می توانید در آنجا استشمام کنید؛ همراه با طبیعتی بکر و دیدنی که در روز سیزده بدر می تواند خاطره خوشی را برای شما بسازد.

معمولا گشت و گذار مناطق ییلاقی در فصل بهار لطف دیگری دارد و خوب است که از این فرصت استفاده کنید و از مکان های تفریحی دیگر همچون مسجد جامع شاندیز مشهد، دژ کهن شاندیز، روستای ابرده، رباط ویرانی شاندیز، قلعه باستانی، اخی علی قتلقشاه شاندیز، موزه باستانی، آرامگاه شیخ حافظ ابرده ای و سنگ نگار شتر سنگ هم بازدید کنید.

علاوه براین موارد، شاندیز به رستوران هایش معروف است و می توانید در کنار لذت بردن از پدیده های طبیعی رستوران ها، ناهار روز 13 بدر را هم در رستوران پدیده شاندیز، رستوران معلق و سایر رستوران های آن، نوش جان کنید.

شاندیز

آبشار قره‌ سو

اگر انتخاب شما برای روز سیزده بدر، لذت بردن از طبیعت بکر و آب و هوایی معتدل و دلپذیر است، تماشای آبشار قره سو را از دست ندهید. در این منطقه ییلاقی هشت آبشار و چشمه های خنکی وجود دارد که لازم است برای رسیدن به آن مسیر نردبان های فلزی را طی کنید.

اگر انتخاب شما برای روز سیزده بدر این آبشار است، می توانید از مناطق اطراف آن هم بازدید کنید. مثلا بازدید از کاخ خورشید که متعلق به زمان نادرشاه افشار است. همچین منطقه زیبای هزارمسجد و بابارمضان و روستای لایین هم در نزدیکی این آبشار هستند که برای گشت و گذار در یک روز، گزینه بسیار خوبی خواهند بود. 

آبشار قره‌ سو

سد چالیدره

مجموعه ای گردشگری همراه با آب و هوای خنک و معتدل که یکی از معروفترین مکان های تفریحی شهر مشهد است. این گزینه هم می تواند برای گذراندن روز سیزده بدر در مشهد مناسب باشد. وجود امکانات رفاهی و تفریحی همچون قایق سواری، ماهیگیری و رستوران ها در سد چالیدره آن را به یک مکان جذاب تبدیل کرده است.

در سد چالیدره می توانید از تفریحات آبی همچون ماهیگیری، قایق سواری، لنج سواری و غواصی بهره ببرید، یا از ترن کوهستان، تله سیژ و تله کابین استفاده کنید. همچنین در این مجموعه گردشگری ماساژ ماهی وجود دارد که می توانید زمانی را برای ریلکس کردن و سرزنده شدن خود و خانواده اختصاص دهید. اگر جزو افرادی هستید که همواره حتی روز طبیعت هم به هیجان نیاز دارند، بانجی جامپینگ، زیپ لاین و سافاری را امتحان کنید. 

امکانات تفریحی سد چالیدره به همین موارد ختم نشده و پله های پارکینگ تا دریاچه، تونل وحشت، دوچرخه سواری، پل معلق، ورزش راپل (پایین آمدن از ارتفاع با طناب)، زمین بازی کودکان، سوئیت‌های اقامتی، مسجد و آلاچیق هم وجود دارد. 

سد چالیدره

پارک جنگلی وکیل آباد

پارک جنگلی وکیل آباد گزینه ای ناب برای افرادی که هم به دنبال تفریح در طبیعت هستند و هم تمایل دارند از سایر امکانات تفریحی بهره ببرند. وجود چشمه و رودخانه فصلی لذت شما را برای بهره بردن از طبیعت دوچندان می کند و تفریح در باغ وحش شما را به دنیای حیوانات نزدیک تر. از شهربازی بزرگ آن هم که نمی شود غافل شد. پارک جنگلی وکیل آباد با داشتن امکانات سرگرمی و بازی برای کودکان انتخاب فوق العاده ای است. 

پارک جنگلی وکیل آباد

منطقه ییلاقی عنبران

و باز هم برگردیم با معرفی یکی دیگر از مناطق ییلاقی مشهد به نام عنبران که طبیعت آن مسخ کننده است. منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا که با وجود تپه های پوشیده از گیاه و عطر خوش‌شان لذت کوهنوردی در دل طبیعت را برای شما حاصل می کند. منطقه ییلاقی عنبران هم مانند شاندیز و طرقبه رستوران های زیبا و البته معروفی دارد که می توانید طعم خوش غذاهای ایرانی و محلی را آن جا تجربه کنید.

منطقه ییلاقی عنبران

سیزده بدر در تهران کجا بریم؟

شاید تهران در نظر شما یک شهر پرترافیک و آلوده تداعی شود اما در فصل بهار، آن هم در تعطیلات عید که می توان آن را خلوت تر دید، گزینه خوبی برای گذراندن سیزده بدر و رفتن به دل طبیعت است. از قضا هم که جاذبه های طبیعی زیادی دارد. حال بیایید به این سوال پاسخ دهیم که سیزده بدر کجا بریم تا در این شهر پر از دود بهترین خاطره را برای خود و خانواده رقم بزنیم.

تهران مکان های تفریحی و گردشگری زیادی دارد که در اینجا فقط می خواهیم نام چندتا از آن ها را بیاوریم که در روز طبیعت گزینه بهتری برای گشت و گذار است. 

سیزده بدر در تهران

فشم 

در شمال شرقی تهران به یک شهر خوش آب و هوا می رسیم که منطقه ییلاقی و سرسبز شهر تهران است. زیبایی منحصر بفرد فشم آن را به یکی از مکان های تفریحی تهران تبدیل کرده است.

جاهای دیدنی زیادی در فشم وجود دارد که اگر اهل طبیعت گردی باشید گزینه خوبی برای شما خواهد بود. آبشار لالون یا لالان، آبشار لار محله، آبشار یخی آبنیک، دشت جانستون، دره آهنگرک، کوه های فشم، باغ میوه ها، پیست اسکی در بندر سر و غار اسبل همگی جزو مکان های دیدنی و تفریحی فشم است. بنابراین اگر فشم را برای سیزده بدر انتخاب کنید، هیچ زمان خالی برای حوصله سر رفتن پیدا نخواهید کرد.

فشم 

پارک جنگلی چیتگر 

چیتگر یکی از تفرجگاه های تهران است و محبوبیت خاصی هم بین ساکنان این شهر و همچنین گردشگران دارد. چیتگر جزو مکان هایی است که با انتخاب آن می توانید یک تیر و چند نشان بزنید؛ هم از طبیعت آن در کنار درختان بهره ببرید و هم از تفریحی، ورزشی و رفاهی آن استفاده کنید. بعد از سپری کردن چند ساعت در دل طبیعت می توانید به باغ راز هستی، باشگاه سوارکاری، پیست دوچرخه سواری و پینت بال بروید و در کنار خانواده با هم چند ساعتی را ورزش کنید و خوش بگذرانید.

پارک جنگلی چیتگر 

پارک جنگلی لویزان

یکی دیگر از تفرجگاه های شهر تهران است که گزینه خوبی برای پیک نیک رفتن با خانواده است. یک جنگل 100 هزار هکتاری که می توانید به راحتی در آن نفس بکشید و هوای تازه استشمام کنید.

در این پارک جنگلی امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی وجود دارد، رستوران، سفره‌خانه سنتی، بوفه، کافی‌شاپ، مجموعه ورزشی، دستگاه‌های بدن‌سازی، ۶ زمین بازی برای کودکان، آلاچیق، کباب‌پز، سطل‌های زباله و نیمکت، ایستگاه پلیس، مسجد و ۱۹ چشمه سرویس بهداشتی. با وجود این امکانات می توانید به راحتی در سیزده بدر کنار خانواده خود شاد باشید و از هوای تازه لذت ببرید.

پارک جنگلی لویزان

دارآباد

محله دارآباد با وجود اماکنی همچون کاخ مظفری، موزه حیات وحش، کوهستان، رودخانه ای از ارتفاعات توچال سرچشمه می‌گیرد، قنات و آب های زیر زمینی می تواند گزینه خوبی برای روز سیزده بدر شما باشد. در این محله آب و هوای مطلوبی را استشمام می کنید و می توانید ساعاتی را هم در موزه تاریخ طبیعی دارآباد و کاخ مظفری قدم بگذارید. 

از دیگر مکان های تفریحی دارآباد می توان به سیمین قلعه و پارک ساحلی دارآباد اشاره کرد.

دارآباد

لواسان 

شهری با طبیعت سرسبز و بی نظیر که مکان های تفریحی زیادی هم دارد. برای قدم گذاشتن در دل طبیعت لواسان هم گزینه خوبی می تواند باشد. ا

گر به دنبال این هستید که چندین جاذبه طبیعی را یکجا مشاهده کنید، لواسان گزینه خوبی است؛ چرا که رودخانه جاجرود، پارک جنگلی لواسان یا غزال، سد لتیان، آبشار ناران، قلعه امامه، باغ موزه وزیری، چنار نظام السلطان، روستای افجه، آبشار کفترلو و آبشار شکرآب همگی در لواسان هستند. لواسان با وجود این جاذبه های طبیعی و مکان های تاریخی، روز خاطره انگیزی را برای شما رقم می زند.

لواسان 

پارک جنگلی پردیسان

بوستانی قدیمی و البته باصفا در تهران که فضای سبز زیادی را در اختیار شما قرار می دهد. امکانات تفریحی این پارک جنگلی زیاد نیست اما برای تنفس هوای پاک و سالم در تهران گزینه خوبی است. موزه تنوع زیستی، باغ وحش، پل معلق نهج البلاغه | پل آسمان از مکان های تفریحی آن هستند.

این بوستان فضای خوبی برای پیاده روی و دوچرخه سواری دارد که می توانید از این موقعیت برای هم قدم شدن با خانواده استفاده کنید. تماشای منظره پایتخت و برج میلاد هم یکی دیگر از خوبی های این بوستان است که در لحظات پایانی سیزده بدر و موقع شب می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

پارک جنگلی پردیسان

سیزده بدر در اصفهان کجا بریم؟

اگر اهل اصفهان هستید یا حتی برای تعطیلات نوروز به اصفهان سفر کردید حتما این سوال شماست که سیزده بدر کجا بریم؟ بازدید از اصفهان در فصل بهار حال و هوای دیگری دارد، چرا که مکان های تفریحی و طبیعی جان تازه ای دارند. اصفهان برای سیزده بدر در مکان های مختلف پذیرای شما خواهد بود و از آن جا که شهر توریستی و گردشگری است، امکانات زیادی هم برای خوشگذرانی دارد. 

سیزده بدر در اصفهان

پارک جنگلی ناژوان

یکی از مناطق سرسبز برای افرادی که دوست دارند در روز طبیعت از مناطق طبیعی لذت ببرند، پارک جنگلی ناژوان است. در باب اهمیت و زنده بودن این پارک جنگلی بهتر است بدانید که دومین میراث شهر اصفهان و به عنوان یکی از بهترین جاهای دیدنی اصفهان شناخته می شود. در این پارک مناطق دیدنی زیادی اعم از باغ پرندگان، آکواریوم، باغ خزندگان، باغ موزه پروانه ها و موزه صدف وجود دارد. همچنین می توانید از امکانات تفریحی آن مثل تله سیژ ناژوان، شهربازی و پارک آبی بهره ببرید. امکانات رفاهی این پارک جنگلی هم، همه چیز را برای لذت بردن از روز 13 بدر فراهم می کند. 

  • فضای سبز مناسب پیک‌نیک
  • امکان چادر زدن و کمپینگ
  • آلاچیق
  • زمین‌های بازی کودکان
  • زمین‌های ورزشی
  • مسیرهای پیاده‌روی
  • ایستگاه‌های درشکه‌سواری
  • پیست دوچرخه‌سواری
  • مانژ اسب‌سواری
  • بوفه
  • کافه
  • رستوران
  • غرفه صنایع دستی
  • نمازخانه
  • عکاس‌خانه
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ

همگی از امکانات این پارک جنگلی است.

پارک جنگلی ناژوان

کوه صفه

کوه صفه یکی از تفرجگاه های محبوب در شهر اصفهان است که امکانات زیادی را هم در اختیار شما می گذارد. رفتن به صفه عنوان یک مکان تاریخی می تواند حس و حال خوبی را به شما القا کند. قلعه شاه دژ و گردنه باد از مکان های دیدنی و چشمه کوه صفه، چشمه پاچنار، چشمه خاچیک، چشمه گل زرد و چشمه نقط از جاذبه های طبیعی این مکان گردشگری است.

در کوه صفه غارهای زیادی برای بازدید وجود دارد. امکانات تفریحی هم برای گردشگران وجود دارد که می تواند آن را به یک گزینه کامل برای گذراندن یک روز عالی در سیزده بدر تبدیل کند. تله کابین، شهر بازی، باغ وحش، زیپ لاین، پل معلق، سالن بولینگ و سالن بیلیارد از امکانات سرگرمی و تفریحی این مکان است. 

کوه صفه

آبشار نیاسر

برای بازدید از این آبشار باید از اصفهان خارج شوید و به کاشان بروید؛ البته ارزش آن را دارد که بخواهید چند کیلومتری از این شهر فاصله بگیرید. آبشار نیاسر یکی از جاذبه های طبیعی است که گردشگران زیادی را به خود جذب می کند.

اگر گذرتان به اینجا افتاد، می توانید از مکان های تاریخی اطراف این آبشار هم دیدن کنید، مثل چهارطاقی نیاسر، غار رئیس، حمام صفویه، چشمه اسکندریه، آسیاب آبی، باغ تالار و عمارت کوشک. 

آبشار نیاسر

زاینده رود

زاینده رود که دیگر نیازی به توضیح و معرفی ندارد؛ مکانی که یادآور نام اصفهان است و با وجود خشکسالی که اخیرا پیش آمده هنوز هم به عنوان یکی از مکان های تاریخی و گردشگری شهر اصفهان شناخته می شود و سرزندگی در آن جریان دارد. در فضای سبز حاشیه زاینده رود می توانید اطراق کنید و از موسیقی های زنده لذت ببرید و چند ساعتی را با هم وطنانتان غرق در شادی شوید. 

زاینده رود

میدان نقش جهان

میدان نقش جهان هم شناسنامه ی شهر اصفهان است و در تمام ساعات شبانه روز شلوغ و پرتردد است. این شلوغی حس طراوت و زنده بودن را القا می کند. مهم ترین جاذبه گردشگری شهر اصفهان که هم خود یک مکان تاریخی است هم در دل و اطرافش مکان های تاریخی دیگری به چشم می خورد. مسجد جامع عباسی یا مسجد شاه، مسجد شیخ لطف الله، عمارت عالی قاپو، سر در قیصریه و بازار قیصریه. در این میدان می توانید درشکه سواری کنید، از سوغاتی و خوراکی های محلی اصفهان لذت ببرید و یک روز خوب را برای خود بسازید.

میدان نقش جهان

تنگه بی‌ بی سیدان

آبشار بی بی سیدان در سمیرم، جاذبه ای طبیعی در خارج از اصفهان که باز هم ارزش دیدن و خروج از شهر را دارد. منطقه ای طبیعی و بسیار زیبا که گزینه خوبی برای آب بازی و تفریح است. این آبشار منظره ای زیبا و چشم نواز دارد و گویا برای گذراندن روز سیزه بدر در دل طبیعت ساخته شده است. خلاصه گذراندن سیزده بدر در این مکان هم می تواند گزینه خوبی باشد و حس و حال شما را عوض کند. 

تنگه بی‌ بی سیدان

سیزده بدر در شیراز به کجا بریم؟

زیبایی های گردشگری شیراز در فصل بهار بیش از هر زمان دیگری جلوه می کند. پس اگر برای تعطیلات نوروز شیراز هستید در فکر کردن به این سوال که “سیزده بدر کجا بریم” هستید، پته چندتا از مکان های جذاب و جاهای دیدنی شیراز برای سیزده بدر را معرفی می کند.

سیزده بدر در شیراز

چله‌گاه

چله‌گاه به دلیل امکانات رفاهی و محل مناسبی که برای اقامت دارد گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. در کنار آب و هوای جذاب آن، وجود اقامتگاه در کنار طبیعت، ویژگی مثبت چله گاه است. همچنین مکان های تفریحی و جاذبه های طبیعی هم در چله گاه وجود دارد که می توانید در سیزده بدر به آن سر بزنید. بازدید از پیست اسکیت پولادکف و آبشار مارگون را از دست ندهید.

چله‌گاه

تنگه تیزاب

از تفرجگاه های دیدنی این شهر که آب و هوای خوشی هم دارد، تنگه تیزاب است. وجود آبشار و دیگر جاذبه های طبیعی آن را با صفا کرده و برای اطراق کردن در دل طبیعت برای سیزده بدر گزینه مطلوبی است. رودخانه تنگ تیزاب یکی از جاذبه های دیدنی است که روح شما را زنده می کند و فرصت خوبی را برای آب تنی به شما و خانواده می دهد.

از ویژگی های مثبتی که تنگ تیزاب برای پیک نیک رفتن در 13 بدر دارد، وجود امکانات رفاهی آن است. سرویس بهداشتی، سکویی برای نشستن و نصب چادرها،‌ آلاچیق ها و کمپ اقامتی گزینه هایی هستند که اقامت را برای شما آسان تر می کنند.

تنگه تیزاب

پارک ملی بمو

سومین پارک ملی محافظت شده ایران است که در کنار بازدید از گونه‌های مختلف حيات وحش شامل پستانداران و پرندگان می توانید از چشم‌اندازهای بديع طبيعی و آثار تاريخی آن هم لذت ببرید. در ابتدای ورودی محدوده این پارک، می توانید از موزه پارک ملی هم بازدید کنید.

پارک ملی بمو

دشت ارژن

با وجود زیبایی هایی که در داخل شیراز وجود دارد، در اطراف آن هم می توان از مکان های تفریحی بهره برد. دشت ارژن یکی از آن‌هاست، آب و هوای عالی، محیط سرسبز، درختان و علفزار‌های سبز، دریاچه و آبشار آن را به یک گزینه عالی برای گشت و گذار تبدیل کرده است. برای لذت بردن از جاذبه های طبیعی همچون دریاچه و آبشار چرونیز تعطیلی سیزده بدر روز خوبی است. در اطراف دشت ارژن هم جاذبه های زیادی همچون دریاچه پریشان، شهر باستانی بیشاپور و دشت برم قرار دارد.

دشت ارژن

تنگ بستانک   

تنگ بستانک که به بهشت گمشده شیراز معروف است و از همین نام می توان همه چیز را در مورد آن فهمید و بی برو برگرد آن را برای سیزده بدر انتخاب کرد. ییلاق زیبا و سرسبز تنگ بستانک، آبشار روان، رودهای خروشان، منظره کوهستانی و دشت های خرم همه و همه جزو زیبایی‌های منحصربه‌فرد طبیعی تنگ بستانک هستند. 

با رفتن به تنگ بستانک می توانید از سایر جاذبه های طبیعی شیراز مثل رود کر، دره تنگ براق و روستاهای خوش آب و هوا هم دیدن کنید.

تنگ بستانک   

سیزده بدر در طبیعت زیبای شمال ایران

در هر جای شمال کشور که قدم بگذارید چیزی جز زیبایی نخواهید دید و تنها در این بخش از کشور می توانید هر جایی باشید و طبیعت را در آغوش بگیرید. به نظر می رسد این حجم از زیبایی و وجود مناظر طبیعی در شمال کشور، بهترین مقصد برای برگزاری مراسم سیزده بدر باشد.

همانطور که می دانید، شمال ایران پر از جنگل های سرسبز است که حتما یکبار به آنجا سفر کرده اید؛ اما اگر به دنبال یک طبیعت بکر و البته جدید هستید در اینجا چندین مکان پیشنهادی از جاهای دیدنی رشت، گیلان و مازندران را به شما معرفی خواهیم کرد.

سیزده بدر در طبیعت زیبای شمال ایران

مناطق گردشگری نور مازندران برای سیزده بدر

  • پارک جنگلی نور 
  • پارک جنگلی کشپل
  • جنگل چمستان
  • آبشار آب پری 
  • روستای جوربند

نور مازندران برای سیزده بدر

مناطق گردشگری گیلان برای سیزده بدر

  • تالاب انزلی
  • ماسال
  • پارک جنگلی سراوان
  • مناطق گردشگری رامسر برای سیزده بدر
  • پارک جنگلی هزار پله
  • جنگل دالخانی
  • تله کابین رامسر و منطقه گردشگری آن

گیلان در سیزده بدر

مناطق گردشگری سوادکوه برای سیزده بدر

  • دریاچه لفور
  • جنگل لفور
  • جنگل راش
  • آبشار گز
  • غار زنگیان
  • روستای آلاشت

سوادکوه برای سیزده بدر

سیزده بدر در جنوب به کجا بریم؟

شاید محو زیبایی های طبیعت شمال شده باشید و از وجود مناظر و چشم اندازهای زیبای جنوب کشور غافل مانده باشید. اما لازم است بدانید در جنوب کشور هم زیبایی های طبیعی زیادی وجود دارد که می تواند یک انتخاب منحصر بفرد و متفاوت برای گذراندن سیزده بدر باشد.

سیزده بدر در جنوب

جزیره هنگام

هنگام یکی از جزایر کوچک جنوب است و در 2 کیلومتری قشم قرار دارد. این جزیزه هم جاذبه های گردشگری متنوعی دارد:

  • تماشای دلفین ها
  • تماشای آهوها
  • غرفه و بازارهای سنتی
  • ساحل نقره ای
  • کشتی به گل نشسته پرتغالی ها

جزیره هنگام

جزیره هرمز

هرمز به قدری زیباست که به آن بهشت زمین می گویند. اگر تمایل به تجربه متفاوت و منحصر بفرد از سیزده بدر را دارید،جاهای دیدنی هرمز را در لیست خود قرار دهید. 

جاذبه های گردشگری هرمز

  • دره پرتغالی ها
  • فرش قرمز
  • کوه برفی بدون برف
  • جنگل مانگرو
  • دشت آهوها
  • بازار و خانه زعفرانیه
  • بقایای قصر بی بی گل و بی بی صورت
  • دره رنگین کمان
  • ساحل سرخ
  • قدمگاه حضرت خضر

جزیره هرمز

سیزده بدر در بوشهر کجا بریم؟

بوشهر را در سراسر جهان به دریایی ترین شهر می شناسند؛ بوشهر هم با وجود جاذبه های دیدنی یکی از مقاصد گردشگران برای سفر به جنوب است و همچنین می تواند گزینه خوب برای بدر کردن سیزده باشد. 

موقع بازدید از بوشهر می توانید از مناطق تاریخی و طبیعی ین شهر دیدن کنید و لذت ببرید.

سیزده بدر در بوشهر

چشمه آب گرم میراحمد

شاید سیزده بدر زمان خوبی باشد تا به این چشمه بروید و برای درد مفاصل از آب گرم طلب درمان کنید و بعد ادامه روز سیزده را با جسمی سرحال تر بگذارنید. 

چشمه آب گرم میراحمد

عمارت ملک بوشهر

اگر عاشق بناهای تاریخی هستید و همچنان دوست دارید به دید و بازدید ادامه دهید، عمارت ملک بوشهر جای خوبی برای گشتن خواهد بود. 

عمارت ملک بوشهر

عمارت گلشن

عمارت گلشن متعلق به دوره قاجار است و سبک و سیاق معماری دوران قاجار کاملا در آن مشهود است؛ لذا می تواند گزینه خوبی برای عکاسی و زیبا گذراندن سیزده بدر شما باشد. همچنین عمارت گلشن در بازه زمانی مشخصی محل برگزاری فستیوال کوچه بوشهر بوده است.

عمارت گلشن

عمارت دهدشتی

یکی دیگر از گزینه هایی که حتما باید در هنگام سفر به بوشهر بازدید کنید، عمارت دهدشتی است و چه زمانی بهتر از سیزده بدر. چرا که این عمارت در فصل بهار با رویش گیاهان و گل ها زیبایی معماری اروپایی را دو چندان کرده است. 

عمارت دهدشتی

سایر مکان های دیدنی بوشهر در سیزده بدر

  • عمارت کازرونی
  • بازارهای قدیمی
  • آب انبار قوام
  • مدرسه سعادت
  • گورستان شغاب
  • بازارهای قدیمی

سیزده بدر در کیش و قشم کجا بریم؟

کیش و قشم هم که جزو مناطق گردشگری معروف و محبوب بین ایرانی ها هستند و چند سال اخیر با وجود هتل ها و مهمانسراهای لاکچری و سنتی جذب گردشگری بیشتری هم داشته اند.

در بهار 1403 قشم از آب و هوای بسیار مطلوبی برخوردار است و انتخاب خوبی برای سیزده بدر خواهد بود. جزیره کیش هم که با وجود برنامه های متنوع و امکانات تفریحی بسیار، سیزده بدر شما را عالی خواهد کرد.

سیزده بدر در کیش و قشم 

موقع سفر به قشم از این مناطق هم دیدن کنید

  • جنگل حرا
  • جزایر ناز
  • دره ستارگان
  • دره تندیس ها

 مکان های تفریحی کیش برای سیزده بدر

  • اسکله تفریحی کیش
  • درخت سبز
  • کشتی یونانی کیش
  • آکواریوم کیش
  • باغ پرندگان کیش
  • پارک دلفین کیش
  • اسکله تفریحی کیش
  • روستای باغو 
  • ساحل درختان نارگیل

سیزده بدر در بندرعباس کجا بریم؟

بندر عباس مقصدی جذاب برای سفر به جنوب ایران است؛ اگر سیزده بدر در بندرعباس هستید و نمی دانید به کجا بروید، ما برای شما چند پیشنهاد داریم:

  • حمام و مسجد گله داری
  • پل لاتیدان
  • برکه های باران
  • بازارهای محلی و مراکز خرید
  • معبد هندوها
  • حمام گپ
  • کوه گنو

قدم زدن در ساحل بندرعباس هم که حتما جزو یکی از گزینه های شما خواهد بود.

سیزده بدر در بندرعباس

سیزده بدر در چابهار کجا بریم؟

چابهار در استان سیستان و بلوچستان  واقع است و یکی از شگفت انگیز ترین مناطق در جنوب ایران است که با وجود مناطق دیدنی زیادی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند. تنها بندر اقیانوسی ایران، چابهار، در فروردین ماه آب و هوای معتدلی دارد و از این رو می تواند گزینه خوبی برای سیزده بدر باشد. 

سیزده بدر در چابهار

کوه های مینیاتوری

اگر اهل پیاده روی، صخره نوردی و فعالیت های ورزشی هستید و در سیزده بدر هم جنب و جوش را دوست دارید، از کوه های مینیاتوری دیدن کنید. در ضمن کوه های مینیاتوری این فرصت را به شما می دهد که از تماشای آسمان هم لذت ببرید. 

کوه های مینیاتوری

بندر گواتر

بندر گواتر یا به قول بومیان بندر مکران یکی دیگر از مناطق توریست پذیر چابهار است. اگر دوست دارید از بناهای تاریخی و طبیعت بازدید کنید، به این بندر سر بزنید.

بندر گواتر

تالاب لیپار

دریاچه ای به رنگ صورتی که قطعا اولین تجربه شما از یک دریای غیر آبی را رقم می زند. تماشای دریاچه ای به رنگ صورتی در حوالی سیستان و بلوچستان خالی از لطف نیست.

تالاب لیپار

ساحل درک

در سیزده بدر هنوز ساحل درک آب و هوای معتدلی دارد و می تواند پذیرای شما باشد. برای انجام بازی های آبی، قدم زدن در ساحل، تماشای غروب، آفرود سواری و شن درمانی به ساحل درک بروید.

گورستان جن ها، غارهای بان مسیتی، دریاچه صورتی شبیه دریاچه مهارلو شیراز و ساحل شب تاب از دیگر مناطق گردشگری چابهار هستند که می توانید برای سیزده بدر از آن جا بازدید و با خیال راحت سیزده خود را آنجا بدر کنید.

ساحل درک

سیزده بدر در خوزستان کجا بریم؟

اگر خوزستان مقصد شما برای تعطیلات نوروزی است و قصد دارید روز طبیعت را هم در این شهر بدر کنید، همراه ما باشید تا جذاب ترین جاهای دیدنی خوزستان را برایتان معرفی کنیم.

سیزده بدر در خوزستان

کاخ آپادانا

در روز طبیعت که از رسم نیاکان ما است، بازدید از بناهای شکوهمند می تواند حس و حال قشنگی را به شما القا کند. یکی از جاذبه های تاریخی خوزستان این کاخ است که می توانید بازدید از آن را در برنامه سیزده بدر خود قرار دهید.

کاخ آپادانا

پل بند لشکر

یکی دیگر از جاهای دیدنی خوزستان، پل بند لشکر است که با وجود داشتن یک مجموعه تفریحی می تواند گزینه خوبی برای سیزده بدر باشد. تفرجگاهی که در پل بند لشکر قرار دارد، از داخل آن رودخانه در حال عبور است و هوا را تا حد زیادی خنک می کند. ترکیب طبیعت و بنای تاریخی و تفریحی را می توانید در اینجا ببینید.

  • مسجد جامع شوشتر
  • آرامگاه دانیال نبی
  • بازارهای قدیمی
  • زیگورات چغازنبیل

از دیگر مکان های تفریحی خوزستان هستند.

پل بند لشکر

نتیجه گیری

با معرفی مختصری از مکان های دیدنی ایران قشنگ من، سعی کردیم شما را برای انتخاب بهترین مکان برای گرامیداشت روز سیزده بدر راهنمایی کنیم و مهم ترین دغدغه شما از اینکه سیزده بدر کجا بریم را پاسخ داده باشیم. در نهایت امیدواریم با مناطق معرفی شده در این وبلاگ، روز خاطره انگیزی را سپری کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید