ساحل درک چابهار، تلفیقی از کویر و دریا

استان سیستان و بلوچستان ایرانگردی چابهار
ساحل درک چابهار، تلفیقی از کویر و دریا

در گوشه‌ای از استان سیستان و بلوچستان، جایی که کویر و دریا در هم می‌آمیزند، ساحلی زیبا و منحصربه‌فرد قرار دارد که به ساحل درک معروف است. این ساحل، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است که هر ساله گردشگران زیادی از سراسر جهان به آن سفر می‌کنند. در این مطلب از مجله پته همراه باشید تا در مورد جاهای دیدنی این شهر ساحلی زیبا، اقامتگاه ها و جاهای دیدنی آن مطلع شوید. آژانس هواپیمایی پته ارائه دهنده بلیط هواپیما با ارزان ترین قیمت است. شما می توانید برای خرید بلیط هواپیما با کارشناسان مجموعه ارتباط بگیرید و در سریع ترین زمان ممکن پرواز خود را رزرو کنید.

روستای درک کجاست؟

روستای درک در استان سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران قرار دارد و از توابع شهرستان کنارک می باشد. این روستا در فاصله 15 کیلومتری زرآباد و 150 کیلومتری شرق چابهار قرار دارد. روستای درک، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان سیستان و بلوچستان است. این روستا به دلیل تلاقی کویر و دریا، مناظری بدیع و منحصربه‌فرد دارد.

 

جاذبه های روستای درک (جاهای دیدنی درک) را بشناسید

در سفر به روستای درک نباید از دیدن جاذبه های گردشگری بی شمار آن غافل شد، جاذبه هایی که تنها در این خطه از زمین می توانید ببینید و منحصر به ساحل درک است. برخی از این جاذبه‌ها عبارتند از:

 

ساحل درک

ساحل درک، یکی از زیباترین سواحل ایران است. این ساحل، به دلیل تلاقی کویر و دریا، مناظری بدیع و منحصربه‌فرد دارد. در این ساحل، می‌توانید از امکاناتی مانند آلاچیق، نیمکت، مسیر پیاده روی و سرویس بهداشتی استفاده کنید. اما تفریحات این منطقه تنها به جاذبه های دیدنی‌ آن محدود نمی شود بلکه امکان دوچرخه سواری، عکاسی، آفرود و … همه درکنار شنا و استراحت در ساحل این منطقه حال و هوایی دیگر به دوستداران طبیعت بکر درک می دهد.

تک درخت درک

تک درخت درک

تک درخت چابهار که در محل تلاقی دریا و کویر وجود داشت خود از جاذبه های دیدنی این منطقه به شماره می رفت که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفت و توسط افرادی ناشناس قطع شد.  هر چند ساعاتی پس از انتشار این خبر، گروهی از مردم روستای درک با همکاری سازمان میراث فرهنگی زرآباد، یک نفر نخل دیگر را در همان محل کاشتند. ساحل درک یکی از زیباترین ساحل‌های استان سیستان و بلوچستان است و تک درخت نخل آن به شناسه‌ای برای این ساحل بود.

کوه های مریخی

کوه‌های مریخی، یکی از جاذبه‌های گردشگری روستای درک هستند. این کوه‌ها، به دلیل شکل و رنگ خاصشان، به کوه‌های مریخی معروف شده‌اند. شکل خاص این کوه ها و وجود دریاچه ای صورتی رنگ در میان این کوه ها از جاذبه های خارق العاده این منطقه هستند. ظاهر شبیه به کوه های مریخ این منطقه سبب شده هر ساله همایشی با عنوان مریخ نوردی در چابهار در این منطقه برگزار شود. طی این همایش علاقمندان به طبیعت گردی مسیری را پیاده از ساحل دریای عمان تا کوه های مینیاتوری طی می کنند و از مشاهده طبیعت بکر این منطقه لذت می برند.

کوه های مریخی

نخلستان درک

نخلستان درک، یکی از بزرگ‌ترین نخلستان‌های جنوب ایران است. این نخلستان، در کنار ساحل درک قرار دارد و مناظری زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده است.

نخلستان درک، یکی از بزرگ‌ترین نخلستان‌های جنوب ایران است. این نخلستان، در کنار ساحل درک قرار دارد و مناظری زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده است. نخلستان درک، در فاصله ۱۸۰ کیلومتری از چابهار و در شهرستان زرآباد قرار دارد. این نخلستان، دارای بیش از ۱۰۰۰۰ نخل است که در زمینی به وسعت ۷۰ هکتار قرار گرفته‌اند. نخلستان درک، یکی از مناطق مهم زیست‌محیطی ایران است. در این منطقه، می‌توانید گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را مشاهده کنید. از جمله گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به روباه، شغال، گرگ، خرگوش، کبک، تیهو، حواصیل، لک‌لک و غیره اشاره کرد. از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه می‌توان به درختان نخل، درختان جنگلی، گیاهان دارویی و غیره اشاره کرد.

نخلستان درک، یکی از جاذبه‌های گردشگری چابهار است. گردشگران زیادی از سراسر ایران و جهان برای دیدن این نخلستان زیبا به چابهار سفر می‌کنند. بهترین زمان برای بازدید از نخلستان درک، فصل پاییز است. در این فصل، هوا معتدل است و می‌توانید از زیبایی‌های نخلستان لذت ببرید.

نخلستان ساحل درک

منطقه حفاظت شده درک

منطقه حفاظت‌شده درک، یکی از مناطق مهم زیست‌محیطی ایران است. در این منطقه، می‌توانید گونه‌های مختلف جانوری و گیاهی را مشاهده کنید. منطقه حفاظت شده درک در استان سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران قرار دارد. این منطقه در بخش زرآباد، شهرستان کنارک، و در فاصله ۱۵ کیلومتری روستای درک و ۱۵۰ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.

منطقه حفاظت شده درک با مساحت ۱۴۰۰۰ هکتار، یکی از مناطق حفاظت شده مهم ایران است. این منطقه به دلیل تلاقی کویر و دریا، مناظری بدیع و منحصربه‌فرد دارد. در این منطقه، تپه‌های ماسه‌ای کویر در کنار سواحل زیبا و صخره‌ای دریای عمان قرار گرفته‌اند.

منطقه حفاظت شده درک از نظر تنوع زیستی بسیار غنی است. این منطقه زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است. از جمله گونه‌های گیاهی این منطقه می‌توان به درختان کنار، کرت، گز، و کهور اشاره کرد. از جمله گونه‌های جانوری این منطقه می‌توان به گوسفند وحشی، آهوی ایرانی، گربه شنی، روباه، شغال، و انواع پرندگان اشاره کرد.

منطقه حفاظت شده درک یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه سالانه پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.

از جمله جاذبه‌های گردشگری منطقه حفاظت شده درک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساحل درک: یکی از زیباترین سواحل ایران
  • تپه‌های ماسه‌ای کویری: مناظری بدیع و منحصربه‌فرد
  • جنگل‌های حرا: زیستگاه انواع پرندگان و جانوران
  • چشمه‌های آب گرم: چشمه‌های آب گرم طبیعی

برای بازدید از منطقه حفاظت شده درک، باید از طریق اداره محیط زیست شهرستان کنارک مجوز دریافت کنید.

در ادامه به برخی از ویژگی‌های مهم منطقه حفاظت شده درک اشاره می‌کنیم:

  • موقعیت جغرافیایی: منطقه حفاظت شده درک در بخش زرآباد، شهرستان کنارک، و در فاصله ۱۵ کیلومتری روستای درک و ۱۵۰ کیلومتری شرق چابهار واقع شده است.
  • مساحت: مساحت منطقه حفاظت شده درک ۱۴۰۰۰ هکتار است.
  • تنوع زیستی: منطقه حفاظت شده درک از نظر تنوع زیستی بسیار غنی است. این منطقه زیستگاه انواع گونه‌های گیاهی و جانوری است.
  • جاذبه‌های گردشگری: منطقه حفاظت شده درک یکی از مهم‌ترین مناطق گردشگری استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه سالانه پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور است.

منظقه شکار ممنوع زرآباد

روستای ساحلی زرآباد

روستای ساحلی زرآباد، یکی از روستاهای مجاور روستای درک است. این روستا، دارای سواحل زیبا و امکانات رفاهی خوبی است. این روستا که پدیده خارق العاده تلفیق دریا و کویر در آن اتفاق می افتد در ۱۷۰ کیلومتری چابهار واقع شده است.

 

منطقه آزاد چابهار

منطقه آزاد چابهار، یکی از مهم‌ترین مناطق آزاد تجاری ایران است. در این منطقه، می‌توانید از مراکز خرید و تفریحی مختلفی دیدن کنید. ویژگی های ممتاز این منطقه آزاد عبارتند از:

  • نزدیک ترین و آسان ترین راه دسترسی به آب های آزاد برای افغانستان و کشورهای آسیای میانه
  • کاهش هزینه های تخلیه و بارگیری با سبب اتصال خشکی به آب برخلاف بنادر کیش و قشم
  • برخورداری از دو اسکله با گنجایش ۷۰ هزار تن
  • دسترسی راحت به فرودگاه بین المللی کنارک و جاده های مواصلاتی
  • اب و هوای همیشه بهاری
  • داشتن جاذبه های طبیعی و تاریخی زیاد

منطقه آزاد چابهار

منطقه تیس

روستای تیس با دارا بودن سابقه چندین هزار ساله آثار دیدنی جذابی همچون قلعه پرتغالی ها، قلعه بلوچ گت، سدهای تیس، غارهای بان مسیتی، قلعه انوشیروان، تالاب لیپار و البته قبرستان جن ها را در دل خود جای داده است.

منطقه تیس چابهار

منطقه پزم (ساحل پزم)

خلیج پزم در ۱۰ کیلومتری غرب چابهار و انتهای پادگان کنارک واقع شده است. این خلیج زیبا که مردم بومی به آن خلیج تیاب، بندر صیادی پزم و پزم تیاب می گویند؛ بسیار شبیه شبه جزیره است و دماغه آن به وال یا نهنگ شباهت بسیاری دارد.

ساحل صخره ای زیبا، اسکله صیادی و سنگی، غار ساحلی و ساحل ماسه ای یا شوکین و معروف ترین دیدنی آن چشم اقیانوس است. در این محل امکان قایق سواری و خرید در بازار ماهی  و … را دارید.

بندر پزم

چشم اقیانوس

یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی سیستان و بلوچستان چشم اقیانوس است. این گودال که از بالا شبیه چشم آبی رنگ در ساحل پزم است علت نامگذاری این گودال به چشم اقیانوس شده است. در فصل تابستان وجود بادهای موسمی سبب به وجود آمدن آبفشان هایی با ارتفاع ۱۰ متر است.صخره های سفید رنگ ساحل پزم شبی وال است.

چشم اقیانوس چابهار

ساحل بریس

اسکله و ساحل بریس از پرطرفدارترین جاهای دیدنی نزدیک چابهار و درک است. سواحل صخره ای منحصر به فرد،این اسکله زیبا که با نام ساحل تراسی نیز شناخته می شود همچنان محل ماهی گیری و تردد قایق ها و لنج های صیادی هستند. اسکله بریس در زیباترین سواحل دریای مکران یکی از مهمترین جاهای دیدنی سیستان و بلوچستان است. منظره زیبایی تلاقی دریا و سواحل صخره ای با شکل های عجیب و قریب چشم اندازهای بی نظیری ایجاد کرده اند. کوه های مریخی از جمله کوه های عجیب و غریب این منطقه هستند.  اگر قصد دارید از روستای درک دیدن کنید، بهتر است برنامه‌ریزی مناسبی داشته باشید و زمان کافی برای بازدید از این جاذبه‌ها داشته باشید.

ساحل بریس

بهترین زمان بازدید از ساحل درک چابهار

بهترین زمان برای سفر از چابهار و بازدید از روستای درک، فصل بهار و پاییز است. در این فصول، آب و هوای روستای درک معتدل است و می‌توانید از مناظر زیبای این روستا لذت ببرید.

روستای درک

ساحل درک کجاست؟

ساحل درک، یکی از زیباترین سواحل ایران است که در استان سیستان و بلوچستان و در سواحل مکران قرار دارد. این ساحل در فاصله ۱۵ کیلومتری زرآباد و ۱۵۰ کیلومتری شرق چابهار قرار دارد. ساحل درک، به دلیل تلاقی کویر و دریا، مناظری بدیع و منحصربه‌فرد دارد. در این ساحل، می‌توانید از امکاناتی مانند آلاچیق، نیمکت، مسیر پیاده روی و سرویس بهداشتی استفاده کنید.

ساحل درک، به دلیل ویژگی‌های زیر، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران است:

  • تلاقی کویر و دریا

ساحل درک، یکی از معدود سواحلی است که در آن می‌توان کویر و دریا را در کنار هم دید. این تلاقی، مناظری بدیع و منحصربه‌فرد ایجاد کرده است.

  • آب‌های زلال و شن‌های سفید

آب‌های ساحل درک، زلال و شفاف هستند و شن‌های این ساحل، سفید و نرم هستند. این امر، ساحل درک را به گزینه مناسبی برای شنا و آفتاب‌گرفتن تبدیل کرده است.

  • نخلستان‌های زیبا

نخلستان‌های زیبا در کنار ساحل درک قرار دارند و مناظری زیبا و چشم‌نواز ایجاد کرده‌اند. برای بازدید از ساحل درک، می‌توانید از طریق زمینی یا هوایی اقدام کنید. اگر قصد دارید از طریق زمینی به ساحل درک سفر کنید، می‌توانید از طریق جاده چابهار – کنارک به این ساحل برسید. اگر قصد دارید از طریق هوایی به ساحل درک سفر کنید، می‌توانید از فرودگاه چابهار به فرودگاه کنارک بروید و سپس با ماشین یا تاکسی به ساحل درک بروید.

فاصله روستای درک تا چابهار چقدر است؟

فاصله روستای درک تا چابهار، حدود ۱۷۰ کیلومتر است. این فاصله، با ماشین حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد.فاصله تهران تا روستای درک، حدود ۱۸۰۰ کیلومتر است. این فاصله، با ماشین حدود ۲۴ ساعت طول می‌کشد.

 

در سفر به روستای درک کجا اقامت کنیم؟

در روستای درک، می‌توانید از گزینه‌های مختلفی برای اقامت استفاده کنید. برخی از گزینه‌های اقامت در روستای درک عبارتند از:

  • اقامتگاه‌های بوم‌گردی

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، گزینه‌ای مناسب برای کسانی است که می‌خواهند تجربه‌ای متفاوت از اقامت در روستا داشته باشند. در این اقامتگاه‌ها، می‌توانید از غذاهای محلی و فرهنگ مردم روستا لذت ببرید.

  • هتل‌ها

در روستای درک، چند هتل نیز وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها انتخاب کنید.

  • خانه‌های محلی

اگر قصد دارید با مردم روستا بیشتر آشنا شوید، می‌توانید در خانه‌های محلی اقامت کنید. این خانه‌ها، معمولاً امکانات رفاهی کمتری نسبت به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌ها دارند، اما می‌توانید از تجربه زندگی در یک خانه محلی لذت ببرید.
برای انتخاب محل اقامت در روستای درک، باید به چند عامل توجه داشته باشید:

۱-بودجه

اقامتگاه‌های بوم‌گردی، معمولاً ارزان‌تر از هتل‌ها هستند.

۲- امکانات

هتل برای افرادی که دنبال اقامتی بی دردسر و با امکانات رفاهی کامل هستید، بهتر گزینه اقامت در هتل است.

۳- موقعیت مکانی

اگر می‌خواهید به ساحل درک نزدیک باشید، بهتر است در نزدیکی ساحل اقامت کنید.

اگر می‌خواهید تجربه‌ای متفاوت از اقامت داشته باشید، بهتر است در اقامتگاه بوم‌گردی یا خانه محلی اقامت کنید.

ساحل درک کجاست

چگونه به درک سفر کنیم؟

برای بازدید از روستای درک، می‌توانید از طریق زمینی یا هوایی اقدام کنید. برای آشنایی با هر یک از دو روش زمینی و هوایی مراحل زیر را طی کنید:

  • سفر زمینی

اگر قصد دارید از طریق زمینی به روستای درک سفر کنید، باید از جاده چابهار – کنارک به این روستا بروید. این جاده، آسفالت و در وضعیت خوبی قرار دارد. فاصله چابهار تا روستای درک، حدود ۱۷۰ کیلومتر است و با ماشین حدود ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد. در طول مسیر، می‌توانید از جاذبه‌های گردشگری دیگری مانند کوه‌های مریخی، نخلستان درک و منطقه حفاظت‌شده درک دیدن کنید.

  • سفر هوایی

اگر قصد دارید از طریق هوایی به روستای درک سفر کنید، باید از فرودگاه چابهار به فرودگاه کنارک بروید. این پرواز، حدود ۴۵ دقیقه طول می‌کشد. پس از رسیدن به فرودگاه کنارک، می‌توانید با ماشین یا تاکسی به روستای درک بروید. برای بلیط هواپیما چابهار، می توانید از پته اقدام به خرید کنید.

در نهایت سفر به این روستای زیبا قطعا خالی از لطف نیست. چمدان خود را ببندید و به این شهر ناشناخته سفر کنید تا با زیبایی های استان سیستان و بلوچستان بیشتر آشنا شوید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. مطلب تون عالی بود لذت بردم انگار خودم سفر کردم

    آیا مفید بود؟
  2. با سلام و تشکر از شما که این مطالب را به اشتراک گذاشتید.
    من به همراه ۳ خانواده دیگر به چابهار سفر کردیم و طبق صحبتهای شما هم داخل مسیر و هم منطقه درک بسیار عالی مناطق چشم نواز و رویایی را به مسافران هدیه می دهد از جمله محله های دیگر منطقه تیس و یکی از قشنگترین جاهای دیدنی دنیا منطقه پزم و چشم اقیانوس می باشد که هر چه وقت صرف نمایید بسیار کم واز دیدن آن سیر نمی شوید.

    آیا مفید بود؟
    • همراه گرامی سلام
      ممنون از حسن نظر شما
      قطعا زیبایی های ناشناخته این منطقه بکر بسیار زیاد هستند

      آیا مفید بود؟