بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران | سفری یک روزه به دور از شلوغی

استان تهران ایرانگردی شهر تهران
بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران | سفری یک روزه به دور از شلوغی

ترافیک شهر، آلودگی هوا و شرایط سخت زندگی آپارتمان­ نشینی، عواملی هستند که به شدت روحیه ساکنان پایتخت را تضعیف می­کنند. از این رو، افراد نیاز دارند که به بیرون از شهر بروند و مکانی راحت و خلوت در دل طبیعت برای وقت گذرانی خود پیدا کنند. بدون تردید، پیدا کردن جایی سرسبز و پر از آواز پرندگان به همراه شنیدن صدای حرکت آب رودخانه و وزش باد در لابه لای شاخ و برگ درختان، فرصتی برای دور ماندن از شلوغی شهر را برای شما فراهم می­کند. تماشای جاهای دیدنی اطراف تهران یک تجربه خوشایند و لذت بخش است که توصیه می­کنیم در اولین فرصت آن را امتحان نمایید.

اگر ساکن تهران هستید حتماً مشکلات زندگی شهری را تجربه کرده ­اید. برای فرار کردن از این مشکلات و سختی­ های زندگی شهرنشینی، بهتر است کمی استراحت به خود بدهید  و در دامن طبیعت سرسبز اطراف تهران، ذهن خود را آرام کنید.

در این مقاله شما را با جاهای دیدنی اطراف تهران آشنا می‌کنیم تا هر زمان که خسته هستید و می‌خواهید به دل طبیعت بروید و یا اگر به پایتخت سفر می‌کنید و دوست دارید به اطراف تهران نیز سر بزنید، به راحتی لیست جاذبه ­های طبیعی تهران را در اختیار داشته باشید.  لیستی از مکان‌های جالب و جالب که باید در دست داشته باشید.
در ابتدا بهترین مکان‌ها جالب و دیدنی اطراف تهران را به شما معرفی می‌کنیم که بهترین زمان برای بازدید از آنها در فصل بهار و شکوفه دادن درختان است.

چرا مکان های گردشگری نزدیک تهران مهم هستند؟

رانندگی در ترافیک سنگین پایتخت و سر و صدای زیاد ماشین ها، از همه مهم­تر آلودگی هوا و بوی دود، تحمل زندگی مدرن شهری را سخت و طاقت فرسا کرده است. به همین دلیل پایتخت نشینان از نظر جسمی و روحی خسته هستند و می­خواهند اوقاتی را به رهایی از شلوغی شهر اختصاص بدهند.

یکی از مهمترین کارهایی که پایتخت نشینان می­توانند برای تقویت روحیه و سلامت جسم خود انجام بدهند این است که حداقل تعطیلات آخر هفته را به دل جاده و طبیعت بزنند.  رفتن به یک مکان جدید که ترکیبی از آرامش و حس سرزندگی را در شما بیدار کند،  قطعا تاثیر مثبت زیادی در روحیه شما خواهد داشت.

با توجه به اینکه معمولا فرصت کمی برای رانندگی و گشت و گذار در طبیعت وجود دارد، افراد ترجیح می دهند مکان­های نزدیک را برای تجربه یک روز متفاوت انتخاب کنند تا بیشترین بهره را از آن ببرند. بدون تردید، جاذبه های اطراف تهران می توانند ناجی شما از شلوغی تهران و صداهای آزار دهنده آن باشند.

بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران

شناخت جاهای دیدنی اطراف تهران

با شناخت مقاصد گردشگری و جاهای دیدنی اطراف تهران می توانید خود را برای سفرهای کوتاه اما هیجان انگیز، آماده کنید.

آبشار هریجان

اگر می‌خواهید به عمق طبیعت بروید و از زیبایی‌های طبیعی اطراف مسیر چالوس لذت ببرید، از هزار چم عبور کنید تا آبشار هریجان را از نزدیک ببینید. لازم به ذکر است برای ورود به این منطقه و بازدید از آبشار هریجان باید از سازمان محیط زیست منطقه چالوس کسب اجازه کنید.

این آبشار در قسمت غربی روستایی به همین نام قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از جاده­ای پر پیچ و خم عبور کرد. ارتفاع آبشار هریجان به 9 متر می‌رسد. این در حالی است که طبیعت زیبای اطراف آبشار می‌تواند لحظات خوشی را برای شما رقم بزند. در روستای هریجان همچنین، امامزاده­ای به نام امامزاده شاهزاده محمود وجود دارد.
برای دیدن این آبشار تماشایی باید به جاده تهران – چالوس، گردنه هزار چم بروید.

آبشلر هریجان از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران

روستای برغان

اگر آخر هفته است و نمی‌دانید کجا بروید و چگونه لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید، در عین حال  تورهای روستاگردی نیز علاقمند هستید و دیدن زیبایی‌های اطراف تهران شما را به وجد میاورد، ما روستای برغان را پیشنهاد می‌کنیم.

این روستا در فصل بهار طبیعت بسیار زیبایی دارد. در وسط روستا دو رودخانه شاهرود و سنج را می‌بینید. درختان هزار ساله، تپه باستانی کش کالا، پل تاریخی و حمام قدیمی این روستا از مهمترین مکان­های دیدنی هستند که شما را جذب شکوه و زیبایی خود می­کنند. در این روستا بازاری قدیمی به نام بازار برغان وجود دارد که در قدیم به عنوان یکی از مراکز خرید و فروش محصولات کشاورزی مانند پنبه شناخته می­شده است.

در این سفر یک روزه، اگر می‌خواهید خوراکی­های خوشمزه را با خود به عنوان سوغات برای دوستان و عزیزان­تان ببرید، می‌توانید گردو، عسل، آلوچه و لبنیات را در نظر بگیرید. حیف است به روستای برغان بروید و طعم غذاهای محلی لذیذ مانند آش کشک، آش جو، فسنجان، 2 بندی نان و … را نچشید.

  • روستای برغان در 13 کیلومتری شمال غربی شهر کرج در شهرستان ساوجبلاغ از توابع چندار واقع شده است.

روستای برغان از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران

دشت آرزو

آیا می‌خواهید در یک دشت سرسبز قدم بزنید؟ دشتی با چشم انداز قله دماوند و هوای مطبوع که نهایت احساس آرامش و طراوت را به شما می‌دهد؟ اگر پاسخ مثبت است، می‌توانید با خرید بلیط ارزان هواپیما به پایتخت رفته و سپس به روستای نوا در 85 کیلومتری آمل بروید تا یکی از زیباترین مناطق را ببینید.

دشت‌ها به ویژه در فصل بهار زیبا هستند و گل‌های وحشی در آنجا می‌رویند. اگر به تماشای ستارگان در شب علاقمند هستید، باید بدانید که این دشت یکی از بهترین مکان‌ها برای رصد ستارگان است.

اگر اهل طبیعت­گردی هستید و وسایل کافی برای ماندن در دل طبیعت را دارید، به شما پیشنهاد می­کنیم حتماً یک شب را در دشت آرزو بگذرانید تا از آسمان پر ستاره لذت ببرید.

دشت آرزو از بهترین جاهای دیدنی اطراف تهران

دریاچه شورمست

اگر به دنبال وقت گذرانی در اطراف دریاچه ­ای زیبا و جذاب در اطراف تهران هستید، به شما دریاچه شورمیست را پیشنهاد می­کنیم. در فصل بهار این دریاچه بسیار زیبا، جذاب و شگفت انگیز است. در این دریاچه می‌توانید فعالیت­های سرگرم­کننده مانند قایق سواری، ماهیگیری و اسکی روی آب را تجربه کنید. همچنین می‌توانید از اسب سواری و دوچرخه سواری در اطراف دریاچه لذت ببرید. البته به این موضوع توجه داشته باشید که شنا در این دریاچه ممنوع است.

  • دریاچه شورمست در جنوب غربی شهر سوادکوه و در شش کیلومتری غرب شهر پل سفید واقع شده است.

دریاچه شورمست از جاهای دیدنی اطراف تهران

سد لتیان

یکی از مناطق و جاهای دیدنی اطراف تهران که توصیه می­کنیم بازدید از آن را حتما در برنامه تهران گردی خود بگنجانید، دیدن سد لتیان است. این سد در سال 1346 ساخته شده است. فعالیت‌های لذت بخشی که می‌توانید در این منطقه تجربه کنید شامل پیک نیک، قایق سواری و از همه مهم­تر، ماهیگیری است. اگر وقت کافی دارید، تماشای جنگل‌های اطراف این منطقه را از دست ندهید.

  • سد لتیان در پنج کیلومتری شمال جاجرود در جنوب شهر لواسان واقع شده است.

سد لتیان

روستای افچه

به قدم زدن در کوچه پس کوچه‌های روستاهای قدیمی علاقه دارید؟ آیا از صحبت کردن با روستاییان و تماشای طبیعت زیبا لذت می­برید؟ کافیست سوار ماشین بشوید و به شرق شهر لواسان بروید. در این منطقه روستای افچه قرار دارد که طبیعت گردی در آنجا می‌تواند تجربه بی نظیری را برای شما رقم بزند.

جالب است بدانید که دشت هویج نیز در نزدیکی این روستا واقع شده است. اگر به صخره نوردی علاقه دارید، احتمالاً این دشت و قله‌های اطراف آن مانند ساکا، قله یخچال،  آتشکده و مهر چال را می­شناسید.

این روستا دارای دشت‌های زیبا، حمام تاریخی، باغ‌های گیلاس و کوچه‌های زیبا و دیدنی است. این روستا دارای یک درخت چنار 400 ساله نیز می‌باشدکه تماشای آن از نزدیک خالی از لطف نیست.

  • روستای افچه در پنج کیلومتری شمال شرقی شهرستان لوسان واقع شده است.

روستای افچه

پل و آبشار ورسک

پل ورسک یکی از جذاب‌ترین و در عین حال قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین پل‌های ریلی ایران است. این پل در دوره پهلوی اول و با هدف اتصال دو کوه بزرگ عباس آباد ساخته شد. ارتفاع این پل از دره پایین آن به 110 متر می‌رسد. در ساخت این پل از فلز استفاده نشده است.

جالب است بدانید که این پل در جنگ جهانی دوم نقش مهمی در کمک به نیروهای متفقین داشت و به همین دلیل پل پیروزی نامیده می‌شود. یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه، آبشار فصلی چشمه علی یا ورسک است که در شرق شهر و زیر قله اتابک قرار دارد و ارتفاع آن تقریبا 20 متر است.

  • پل ورسک در ۴۵ کیلومتری جنوب شهر زیرآب و ۸۵ کیلومتری شهر قائم شهر واقع شده است.

پل و آبشار ورسک

گشت و گذار در مناطق دیدنی اطراف تهران در  فصل تابستان

در ادامه مطلب می‌توانید مکان‌های دیدنی اطراف تهران را ببینید که بهترین زمان برای تماشای آنها در فصل تابستان است.

دشت لار

دشت لار به عنوان یکی از معروف‌ترین و زیباترین مکان‌های طبیعی اطراف تهران شناخته می­شود و در ردیف مناطق حفاظت شده و پارک‌های ملی ایران نامگذاری می­گردد. روییدن گل­های شقایق در این دشت، زیبایی آن را به هنگام فصل بهار دو چندان می‌کند.

اگر خودروی آفرود دارید و می‌خواهید مناظر جذاب و دیدنی کوه دماوند را تجربه کنید، باید به این دشت بروید. این دشت دارای کوه‌های مرتفع و رودخانه‌ها و چشمه‌های متعددی است. همچنین، یک سد خاکی به نام سد لار نیز در این منطقه وجود دارد که امکان ماهیگیری را برای گردشگران فراهم می­سازد. اگر اهل ماهیگیری هستید، در صورت داشتن تجهیزات کامل ماهیگیری می‌توانید از این فرصت استفاده کنید.

  • دشت لار در استان مازندران، شهرستان امل و بخش لاریجان واقع شده است.

دشت لار

روستای لالون

اگر می‌خواهید در تابستان به روستایی کوهستانی با آب و هوای خوب بروید، روستای لالون رودبار قصران  را به شما پیشنهاد می­کنیم. این مکان به عنوان یکی از روستاهای زیبای اطراف تهران شناخته می‌شود و دارای طبیعت سرسبز و رودخانه‌های پر آب و زیبا است.

همچنین می‌توانید قله‌ها و کوه‌های مختلفی را در اطراف این شهر ببینید. اگر کوهنورد هستید، به احتمال زیاد با قله‌هایی مانند خال نو آشنا دارید. همچنین در اطراف این روستا، غارهای متعددی وجود دارد که علاقمندان به غارنوردی می‌توانند وارد آنها شوند و لحظات هیجان­انگیزی را سپری کنند.

آبشار چشمه تلخاب و تونل‌های برفی از دیگر پدیده‌های طبیعی جالب در این منطقه به شمار می­روند.

  • روستای لالون در 12 کیلومتری شمال شرقی فشم واقع شده است.

روستای لالون

آهار و شکراب

اگر دوست دارید در مرکز زیبایی‌های منطقه تهران پیاده روی کنید، مسیر آهار به شکر آب را امتحان نمایید. این مسیر از روستای اهار شروع شده و تا منطقه شکراب ادامه دارد. در طول راه می‌توان رودخانه‌های خروشان، درختان سرسبز سر به فلک کشیده، کوه‌های بلند، باغ‌های گیلاس و آلبالو را دید.

اگرچه تابستان بهترین زمان برای بازدید از این منطقه است، اما اگر در فصل بهار یا پاییز به این منطقه سفر کنید، درختان زرد رنگ پاییزی این منطقه را زیباتر می‌کنند. اگر به عکاس و ثبت لحظه های زیبای خود علاقمند هستید، می‌توانید عکس‌های زیبایی بگیرید.

شکر آب باغی ییلاقی است که در غرب دره آهار واقع شده است. در این منطقه چندین آبشار و قنات را مشاهده خواهید کرد.

  • روستای اهار در 23 کیلومتری شمال غربی گلندوک واقع شده است.
  • روستای شکراب نیز در 13 کیلومتری فشم قرار دارد.

آهار و شکراب

تنگه واشی فیروزکوه

یکی از معروف‌ترین دیدنی‌های طبیعی اطراف تهران، تنگه واشی نام دارد که به نام‌های دیگری مانند ساواشی، سوواشی و سوباشی نیز شناخته می‌شود. بهترین زمان برای دیدن تنگه واشی فیروزکوه در ماه‌های تابستان است.

با ورود به این منطقه فورا احساس خنکی مطبوعی را تجربه می‌کنید و گرمای آزاردهنده تابستان را از یاد خواهید برد. البته لازم به ذکر است که شما قبل از ورود به تنگه، باید حدود یک کیلومتر پیاده روی کنید. پس از ورود به تنگه باید از رودخانه به سمت آبشار داخل تنگه رفته و در مسیر از چند صخره، بالا و پایین بروید.

توصیه می کنیم قبل از رفتن به تنگه واشی، حتماً کفش و شلوار مناسب رودخانه نوردی بپوشید. اگرچه این مسیر خیلی سخت نیست، اما بهتر است از نظر وضعیت بدنی در حالت نرمال و خوبی باشید( آمادگی رودخانه نوردی داشته باشید).

در انتهای دو تنگه آبشاری به ارتفاع 15 متر دیده می­شود که تنگه واشی اولین تنگه در این منطقه است. این تنگه طولانی‌تر و عریض‌تر از تنگه دیگر است. تنگه دوم به سا معروف است و از تنگه اول باریک‌تر می­باشد.

در تنگه واشی، نقش‌ برجسته­ های ساسانی وجود دارند که از دوره قاجار باقی مانده است.

  • تنگه واشی در 17 کیلومتری شهرستان فیروزکوه واقع شده است.

تنگه واشی فیروزکوه

روستای فیلبند

یکی از زیباترین مکان‌های تهران روستای فیلبند است که از سطح دریا 2300 متر ارتفاع دارد. این روستا در 57 کیلومتری جنوب شهر امل و در مسیر جاده هراز قرار دارد. اگر می‌خواهید بهترین منظره از اقیانوس ابرها را ببینید، باید به این روستا سفر کنید.

در تابستان بهترین آب و هوا در انتظار شماست، در این زمان می‌توانید دریایی از ابرها را در اطراف خود ببینید. اگر به کوهنوردی علاقه دارید، در این روستا کوه‌های متعددی وجود دارد که می‌توانید با بالا رفتن از آنه، قله را فتح کنید. البته لازم است که تمامی وسایل ضروری کوهنوردی را به خود به همراه داشته و در کنار یک تیم آشنا به مسیر، به قله صعود کنید.

وقتی هوا رو به خنک شدن می­گذارد، گرمای تابستان قدرت خود را از دست داده و شما باید لباس‌های پاییزی خود را بپوشید.  این در حالی است که با شروع فصل پاییز شاهد رنگ زرد و یا نارنجی برگ درختان اطراف تهران خواهید بود و فضایی رویایی را تجربه خواهید کرد.

روستای فیلبند

آبشار شاهان دشت

تماشای آبشارهای زیبای اطراف تهران می‌تواند تجربه­ای فراموش نشدنی را برای شهرنشینان، ایجاد کند. یکی از این آبشارها شاهان دشت نام دارد که به عنوان دومین آبشار مرتفع ایران شناخته می­شود و در شهر آمل و در جاده هراز قرار دارد.

جالب است بدانید که آبشار شاهان دشت از اتصال 3 آبشار کوچک‌تر ایجاد شده که ارتفاع کل آنها به 180 متر می‌رسد. در نزدیکی این آبشار دائمی، قلعه ای تاریخی به نام قلعه ملک بهمن وجود دارد که یکی از بزرگ‌ترین قلعه‌های کوهستانی البرز معرفی می­گردد.

  • آبشار شاهان دشت در 96 کیلومتری جاده هراز و 65 کیلومتری شهر آمل واقع شده است.

آبشار شاهان دشت

روستای طالقان

یکی از محبوب‌ترین تفرجگاه‌های منطقه تهران، طالقان است. طبیعت سرسبز زیبا، آب و هوای مطبوع، وجود آثار طبیعی و تاریخی، این منطقه را به شهرت رسانده است. قلعه‌های تاریخی اسماعیلیان، چشمه‌ها و آبشارهای متعدد، غارهای زیبا و جذاب، سد طالقانی،  امامزادگان متعدد از جاذبه‌های دیدنی این منطقه هستند.

  • طالقان در 120 کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده است.

روستای طالقان از روستاهای دیدنی اطراف تهران

روستای زرین دشت

اگر به گردشگری روستایی علاقمند هستید و از سختی زندگی شهری به ستوه آمده­اید و می‌خواهید آخر هفته خود را در کوچه ­های روستاهای اطراف تهران سپری کنید، به شما پیشنهاد می­دهیم از روستای زرین دشت دیدن نمایید.

به خصوص اگر در فصل پاییز به این روستا سفر کنید، شاهد زیبایی­های وصف نشدنی طبیعت خواهید بود. آب و هوای دلپذیر و مطبوع به همراه تماشای برگ زرد رنگ درختان، لحظات خوشی را برای شما رقم می­زند.

در فصل بهار نیز لذت بازدید از این روستا وصف نشدنی است.

وجود رودخانه حبل رود و چشمه­ های معدنی مانند دریابک و خمده از جاذبه­ های این منطقه محسوب می­شوند. این روستا همچنین دارای باغ­های گیلاس، آلبالو و توت است.

  • روستای زرین دشت در چهل کیلومتری جنوب فیروزکوه و در 120 کیلومتری شهر تهران واقع شده است.

روستای زرین دشت

آبشار سنگان

اگر می‌خواهید آبشارهای نزدیک شهر تهران را ببینید، آبشار سنگان یکی از این آبشارها است که در دامنه تپه پهنه حصار واقع شده است. برای دیدن این آبشار باید به 20 کیلومتری شمال غرب تهران رفته و به دنبال روستای سنگان باشید. جالب است بدانید که این آبشار در ماه‌های سرد سال کاملا یخ می‌زند و منظره باشکوهی را خلق می­کند.

چنانچه در پاییز تصمیم به دیدن این آبشار بگیرید، لذت تماشای درختان زرد و نارنجی اطراف آبشار یخ زده، نصیب شما خواهد شد. پس از بازدید از این آبشار می‌توانید از روستای مجاور نیز دیدن نموده و غرق شادی و لذت شوید.

آبشار سنگان

روستای ایگل

به دنبال روستایی با آب و هوای خوب در نزدیکی شهر تهران هستید؟ ایا می‌خواهید آخر هفته پاییزی را متفاوت بگذرانید؟ بازدید روستای ایگل را به شما پیشنهاد می­دهیم. طبیعت بسیار زیبای این روستا می‌تواند لحظات خوشی را برای شما رقم بزند.

جالب است بدانید که این روستا در شمال شرقی قله توچال واقع شده و در طول مسیر می‌توانید موفق به فتح قله توچال بشوید. باغ‌های گیلاس و سیب در این روستا جلوه ای منحصر به فرد به آن بخشیده است. آبشار  ایگل یکی از جاذبه‌های خاص روستا است که بازدید از آن ۲ ساعت زمان می‌برد.

  • روستای ایگل در 25 کیلومتری شمال شرق تهران و 4 کیلومتری غرب اوشان واقع شده است.

روستای ایگل

برگ جهان

اگر می‌خواهید از روستاهای باستانی دیدن کنید، بازدید از روستای برگ جهان را به شما توصیه می‌کنیم. بهترین زمان برای سفر به این روستا فصل بهار و پاییز است. آب و هوای این روستا در فصل بهار لذت بخش است و در پاییز مناظر طبیعی این روستا زیباتر از همیشه به نظر می­رسد. کوچه باغ­‌های بسیار جذاب این روستا، منظره­ های فوق العاده ای برای عکاسی ایجاد می­کند. قلعه دختر، امامزاده اسماعیل و آبشار آن از دیدنی‌های این روستا به شمار می­روند.

آبشار برگ جهان در مسیرقله سیاهچاله واقع شده و کوهنوردانی که می­خواهند به قله صعود کنند، می‌توانند این آبشار را از نزدیک ببینند. وجود غار زیبا و شگفت انگیزی به نام غار خمر از دیگر جاذبه‌های طبیعی این روستا محسوب می­شود که در قدیم محل زندانی شدن تبهکاران بوده است و به همین دلیل به نام زندان خان لار شناخته می­شود.

  • روستای برگ جهان در 13 کیلومتری شهر لواسان و 11 کیلومتری شرق روستای افجه قرار دارد.

برگ جهان از جاهای دیدنی اطراف تهران

حوض سلطان

یکی از زیباترین جاهای دیدنی تهران، حوض سلطان است. دریاچه و حوض سلطان به اسم­های نام‌های دیگری مانند دریاچه قم، دریاچه شاهی و دریاچه ساوه نیز خوانده می­شوند و بدون اغراق از جالب‌ترین و جذاب‌ترین پدیده‌های طبیعی ایران هستند. این دریاچه 7 هزار هکتار وسعت دارد و شکوه آسمان را به زیبایی منعکس می­کند.

این دریاچه را می‌توان یک دریاچه نمک در کویر دانست که انواع مختلف گیاهان، جانوران و میکروارگانیسم‌ها در آن زندگی می‌کنند. در فصل زمستان که آب این دریاچه یخ می‌زند، مردم آینه­ای طبیعی و زیبا می‌بینند. با توجه به اینکه این دریاچه در 40 کیلومتری شمال قم قرار دارد به راحتی با خرید بلیط قطار تهران به قم می­توانید از آنجا دیدن کنید.

حوض سلطان از جاهای دیدنی اطراف تهران

شهرستانک

شهرستانک به عنوان یکی از معروف‌ترین نقاط گردشگری تهران شناخته می­شود. اگر به دنبال برنامه­ریزی برای یک سفر یک روزه در اطراف تهران هستید و می‌خواهید در طبیعت زیبای روستاهای اطراف غرق شوید، به شهرستانک بروید. با شروع فصل پاییز، این روستای تاریخی مانند یک نقاشی رنگارنگ به نظر می‌رسد.

در این روستا یک کاخ ییلاقی از دوران قاجار وجود دارد. همچنین قلعه­ای تاریخی به نام قلعه دختر در این منطقه وجود دارد که دیدن آن تجربه فوق العاده عالی خواهد بود.

  • روستای شهرستانک در 54 کیلومتری شمال غربی کرج در روستای آسارا واقع شده است.

شهرستانک از جاهای دیدنی اطراف تهران

جاذبه­ های دیدنی اطراف تهران در فصل زمستان

با شروع فصل سرما شاید فکر کنیم که در اطراف تهران مکان‌های طبیعی زیادی برای بازدید وجود ندارد و بهتر است سری به کافه‌ها و رستوران‌های تهران بزنیم یا به دنبال مناطق تفریحی سربسته باشیم. یا به این فکر می­کنید که برای سفر به شهرهای جنوبی برنامه­ریزی داشته باشید. اما خوشبختانه باید به شما بگوییم که در فصل زمستان می‌توانید از مکان‌های زیبای اطراف تهران دیدن کنید. در ادامه لیست جاهای دیدنی اطراف تهران در فصل زمستان را آورده­ایم.

الموت و دریاچه اوان

طبیعت سرسبز اطراف تهران در منطقه الموت و دریاچه ایوان جلوه باشکوهی را به تصویر می­شکد. الموت ناحیه ای کوهستانی در قزوین است که به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می‌شود. مناظر تاریخی جالبی مانند قلعه الموت در این منطقه وجود دارد. دریاچه ایوان نیز به عنوان یکی از جاذبه‌های طبیعی این منطقه معرفی می­شود و در لیست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد.

تماشای پرندگان دریاچه از جاذبه­ های لذت بخش این منطقه به شمار می­رود. در فصل سرد که آب این دریاچه یخ می‌زند، لذت اسکیت روی یخ را تجربه خواهید کرد. قایق سواری و صخره نوردی از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توانید در این منطقه انجام بدهید و اوقات خوشی برای خود رقم بزنید.

  • دریاچه الموت و ایوان در ۷۵ کیلومتری شمال شرقی شهر قزوین و در روستای معلم کلایه شده است.

به دلیل ازدحام جمعیت، امکان بازدید از مکان‌های دیدنی اطراف تهران در یک روز وجود ندارد، بنابراین توصیه می‌کنیم با اجاره خانه مبله در تهران؛ چند روزی را در پایتخت بمانید و جاذبه‌های گردشگری تهران را از نزدیک ببینید.

الموت و دریاچه اوان

پیست اسکی اطراف تهران در فصل زمستان

یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین فعالیت‌هایی که می‌توانید در فصل زمستان انجام دهید، اسکی است. در اطراف تهران پیست‌های اسکی متعددی ساخته شده که در این بین، پیست‌های اسکی دیزین، آبعلی، توچال، شمشک و دربند از همه شناخته­ تر هستند.

اگر می‌خواهید در فصل زمستان یک روز جذاب را سپری کنید، از شهر دور شوید و در طبیعت زیبای اطراف تهران ورزش کنید، به پیست‌های اسکی اطراف تهران سر بزنید.

غار یخی مراد

اگر تصمیم دارید آخر هفته را به گونه ای متفاوت سپری کنید، غار یخی مراد، بهترین انتخاب برای شماست. این غار به دلیل قندیل­ های یخی که دارد همواره مورد توجه غارنوردان قرار می‌گیرد. این غار بین 50 تا 230 میلیون سال قدمت دارد. این غار از اواخر زمستان تا اواسط بهار یخ می‌زند و در تابستان و پاییز آب می‌شود.

اگر تصمیم به بازدید از این غار را دارید، باید به شما بگوییم که بهترین زمان برای بازدید از این مکان اواخر زمستان و اوایل بهار است. با این حال می‌توانید در ماه‌های دیگر سال نیز به این غار زیبا سر بزنید.

  • غار یخی مراد در ۶۵ کیلومتری جاده کرج – چالوس و ۴ کیلومتری جنوب گچ­سر در روستای رود افشان واقع شده است.

غار یخی مراد

وردیج و واریش

اگر می‌خواهید از جاذبه‌های شگفت‌انگیز زمین­شناسی طراف تهران بازدید نموده و اخر هفته را کمی متفاوت سپری کنید، به غرب تهران و در امتداد بزرگراه شهید خرازی سر بزنید تا یکی از جالب‌ترین رویدادهای زمین‌شناسی منطقه تهران را در روستاهای وردیج و واریش ببینید. این روستا در میان کوه‌های البرز واقع شده و با رفتن به این روستاها صخره‌هایی بسیار زیبا با اشکال شگفت انگیز و زیبا که شبیه آدمک­های سنگی هستند را می‌بینید.

مردم محلی می­گویند که این پیکره‌ها بقایای یک قلعه باستانی هستند و برخی دیگر معتقدند فرسایش طبیعی صخره‌های این منطقه در طول زمان شکل‌های عجیبی را ایجاد کرده است که در حال حاضر ببینید. این منطقه همچنین دارای آبشار زیبایی به نام لت مال است و در عین حال باغ‌های متعددینیز دارد.

بهترین زمان برای سفر به این شهر اردیبهشت ماه است. اما اگر می‌خواهید از طریق هوایی به پایتخت سفر کنید، تهران را بگردید و از شهرهای جذاب آن دیدن کنید، شهرهای وردیج و واریش و صخره‌های عجیب­شان می‌توانند آخر هفته جذابی برای شما رقم بزنند.

وردیج و واریش

غار رود افشان

غار رودافشان به عنوان یکی از غارهای آبی- خشک آب شناخته می­شود و دارای استالاکتیت ها و استالاگمیت‌های جذاب است. طول آن به 800 متر و ارتفاع آن به 15 متر می‌رسد. عرض غار در قسمت‌های مختلف، متفاوت است و بین 1 تا 6 متر می­باشد. این غار بر اثر عبور آب‌های زیرزمینی در طول زمان ساخته شده و دارای دیواری از کهربا و شیشه است.

اگر می‌خواهید آخر هفته را به گشت و گذار در یکی از بزرگ‌ترین غارهای ایران بگذرانید، حتماً از غار رود افشان دیدن کنید. توجه داشته باشید که باید با یک راهنمای مجرب به ماجراجویی در دل این غار بروید و از همراه داشتن تجهیزات کافی مطمئن شوید.

غار رود افشان

آبگرم رینه لاریجان

یکی از بهترین کارها در فصل سرد زمستان، بازدید از آبگرم‌های تهران است. یکی از این تفرجگاه‌ها که با خواص درمانی خود می‌تواند به درمان ناراحتی‌های عصبی، بیماری‌های تنفسی، زخم‌های کهنه و بیماری‌های پوستی کمک کند، تفرجگاه لاریجان است.

رنگ این آبگرم شفاف بوده و در عین حال بوی مواد شیمیایی مانند سولفور هیدروژن از آن استمشمام می­شود. در این آبگرم مقدار زیادی گوگرد وجود دارد و دمای آن بین 65 تا 70 درجه سانتیگراد است. اگر قصد دارید تعطیلات آخر هفته خود را در چشمه آبگرم اطراف تهران بگذرانید، به شهر آمل، روستای آبگرم لاریجان سر بزنید.

وجود جاذبه های تاریخی مانند حمام شاه عباسی (که از دوران صفویه باقی مانده) از دیگر جاهای دیدنی این منطقه به شمار می­رود. با رزرو تور گردشگری ارزان تهران می توانید جاذبه های گردشگری این منطقه را از نزدیک ببینید و لحظات خوشی را برای خود رقم بزنید.

آبگرم رینه لاریجان

دهستان لفور

اگر به اندازه کافی وقت دارید که حداقل چند روز از زندگی شهرنشینی فاصله بگیرید و روستاگردی را تجربه کنید، پیشنهاد می­دهیم در سفر به اطراف تهران حتما از دهستان زیبای لفور دیدن کنید. این دهستان از 29 شهر و روستا تشکیل شده و زیباترین، متنوع ترین و دیدنی ترین جاذبه­ های گردشگری اطراف تهران را در خود جای داده است.

جنگل لفور یکی از سرسبزترین و زیباترین جنگل‌های استان مازندران است در دل خود رودخانه‌ها و چشمه‌هایی دارد که حس سرزندگی و حیات را در تماشاچیان، بیدار می­کند. جالب است بدانید که جنگل لفور یکی از غنی ترین پوشش های گیاهی را دارد که برای دیدن همه آنها تقریبا باید 2-3 ساعت پیاده روی کنید.

در مورد موقعیت روستای لفور باید به شما بگوییم که این منطقه در حدود 250 کیلومتری تهران قرار دارد و برای رسیدن به آن باید مسیر چهار ساعت را بپیمایید.  اگر دوست دارید در میان جنگل­های سر به فلک کشیده قدم بزنید، خود را برای این سفر چهار ساعته آماده کنید.

دهستان لفور از جاهای دیدنی اطراف تهران

آبشار گزو 

اگر روستای لفور را برای سفر به نقاط توریستی اطراف تهران در نظر گرفته­اید، بازدید از آبشار گزو را از دست ندهید. آبشار گزو با ارتفاع تقریبی 75 متر در منطقه سرسبز زیبای لفور مازندران و نزدیک به امامزاده معروف به سه بزرگوار گزو(در 25 کیلومتری شهر زیر آب) واقع شده است.

چشم اندازهای دیدنی اطراف آبشار گزو این مکان را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری تبدیل کرده است.
بهترین فصل برای بازدید از این آبشار بهار و پاییز است. شاید به این دلیل که رطوبت زیاد در فصل تابستان ممکن است افراد را آزار دهد. در صورتی که با وجود رطوبت زیاد هوا در تابستان مشکلی ندارید، می توانید از آبشارهای متعدد گزو در فصل گرم سال دیدن کنید.

آبشار گزو 

جاده چالوس 

غیرممکن است که از کسی بپرسیم بهترین جا برای عوض کردن حال و هوایمان کجاست که در عین حال به تهران نیز نزدیک باشد و نام جاده چالوس را نشنوید. جاده چالوس بدون اغراق یکی از پرطرفدارترین مکان های دیدنی تهران است که همه دوستداران سفرهای کوتاه می­خواهند لذت تماشای مسیر سرسبز این منطقه را تجربه کنند.

وجود مناظر سرسبز و زیبا، فاصله کم جاده چالوس از تهران و عدم نیاز به تجهیزات خاص؛ مهم ترین عواملی هستند که جاده چالوس را به یکی از بهترین گزینه ها برای یک تفریح ​​و سفرهای کوتاه تبدیل کرده­اند.

به جرات می­توان گفت که این جاده به عنوان یکی از زیباترین جاده های جهان نام­گذاری می­شود و به دلیل مناظر سرسبز و زیبای منطقه، در تعطیلات آخر هفته و به ویژه تعطیلات عمومی شاهد ترافیک سنگینی در این جاده هستیم.  پیشنهاد می­کنیم قبل از اینکه در این جاده شگفت انگیز و رویایی حرکت کنید، مطمئن شوید که شرایط ترافیک را بررسی کرده ایدو از وضعیت جاده خبر دارید.

جاده چالوس 

کردان

کردان از توابع شهرستان ساوج بلاغ در استان البرز؛ هم اکنون به یکی از مراکز تفریحی و گردشگری تهران تبدیل شده است. کردان که در 65 کیلومتری شمال غربی تهران واقع شده است به جهت نزدیکی مسافت با بزرگراه قزوین جای خود را در دل علاقمندان به طبیعت سرسبز اطراف تهران باز کرده است.

روستای کردان با آب و هوای مطبوع می تواند مکانی مناسب برای یک سفر کوتاه در هر چهار فصل سال باشد. با این حال باید به این موضوع توجه داشته باشید که سرمای پاییز و زمستان کردان بسیار شدیدتر  از تهران است.

کردان

شمشک

احتمالا با شنیدن نام شمشک به یاد برف و اسکی افتاده­اید. این شهر که در بخش رودبار قصران شهرستان شمیرانات استان تهران واقع شده است یک مکان فوق العاده برای تجربه اسکی روی برف شناخته می­شود. قرار گرفتن این شهر بر ارتفاعات بلند، باعث می­شود که از گرمای تهران کاملا دور شوید.  روستای امامه، امامزاده اسماعیل و قله سرکچال مهم­ترین جاهای دیدنی هستند که در مسیر حرکت به شمشک آنها را مشاهده می­کنید.

جالب است بدانید که ویلاهای شمشک دارای طراحی کاملا متنوع هستند و شما با هر سلیقه ای که داشته باشید، می­توانید به راحتی اتاق مورد نظر خود را انتخاب کنید. توجه داشتته باشید که فاصله تهران تا شمشک حدود 59 کیلومتر می­باشد و رسیدن به شمشک از تهران یک ساعت و 22 دقیقه زمان لازم است.

شمشک

باغ لاله گرماب

تماشای منظره باغی پر از لاله های رنگارنگ در هوای خنک و مطبوع چالوس به همراه استشمام عطر بی نظیر گل­ها،  رویایی دست یافتنی است که در سفر به گرماب به واقعیت می­پیوندد. باغ لاله گرماب در صدر لیست جاهای دیدنی اطراف تهران قرار دارد و دیدن آن شما را به وجد میاورد. این باغ در 60 کیلومتری جاده کرج به سمت چالوس و در روستایی به همین نام واقع شده است.

دیدنی ترین لاله های جهان را می­توانید در این باغ پیدا کنید که در فصل بهار منظره­ای بی نظیر، رنگارنگ و باورنکردنی را به نمایش می­گذارند. با تماشای لاله های زیادی که در این باغ رشد می­کنند، محو تابلو هنری پیش رو خواهید شد. تنوع لاله ­ها به قدری زیاد است که شما می­توانید انواع لاله ­های جامی،  قدحی، ستاره­ای، فنجانی و … را در این منطقه مشاهده کنید. چنانچه، فصل بهار و اردیبهشت ماه را برای بازدید از باغ لاله گرماب انتخاب کنید، مسحور جذابیت طبیعت خواهید شد.

روستای گرماب فاصله چندانی با پایتخت ندارد و بعد از یک و نیم تا دو ساعت می توانید به آنجا برسید. از این رو، روستای گورماب با باغ لاله ­های معروفش، بهترین و محبوب ترین مقصد گردشگری برای سفرهای کوتاه معرفی می­شود. قبل از اینکه برای تماشای این باغ راهی جاده شوید، حتما دوربین عکاسی خود را بردارید زیرا فضای رنگارنگ لاله­ ها بهترین موقعیت ثبت عکس را در اختیار شما قرار می­دهد.

اگر می­خواهید این سفر مفرح و بی نظیر را تجربه کنید، پیشنهاد می­کنیم همراهان خوب را نیز برای سفر خود به همراه داشته باشید تا لذت سفر برای شما صد چندان شود.

  • موقعیت باغ لاله گرماب:‌ البرز،‌ فاصله‌ ۶۰ کیلومتری جاده کرج به سمت چالوس،‌ روستای گرماب،‌ باغ لاله گرماب

باغ لاله گرماب از جاهای دیدنی اطراف تهران

ابشار سنج

آیا تا به حال شده که بخواهید چمدان هایتان را ببندید و به مکانی دنج و آرام سفر کنید که صدایی جز طنین آب و پرندگان شنیده نشود؟ ما به شما آبشار سنج را معرفی می­کنیم که به عنوان یکی از بهترین جاذبه های اطراف تهران شناخته می­شود.  این آبشار شگفت انگیز در روستای سنج و در منطقه ای کوهستانی با آب و هوای مطبوع و در داخل دره­ای از دیوارهای سنگی قرار دارد. آب این آبشار از ارتفاعات روستای سنج سرچشمه می گیرد و تصویری ناب از این منطقه به وجود آورده که هرگز فراموش نخواهد شد.

تصور کنید در کنار آبشاری به ارتفاع 15 متر به صدای آب گوش می دهید و وقتی به مسیر آب نگاه می کنید، می بینید که در انتهای دره به چشمه ای زیبا می ریزد.

نزدیکی این منطقه به تهران؛ فرصتی منحصر به فرد برای سفرهای کوتاه در اطراف پایتخت فراهم کرده است. با رفتن به این منطقه و تماشای آبشار سنج از نزدیک، فضایی رویایی را تجربه خواهید کرد.

  • موقعیت آبشار سنج: استان البرز،‌ شهرستان ساوجبلاغ،‌ بزرگراه کرج-قزوین،‌ خروجی کردان،‌ روستای کردان،‌ روستای سنج،‌ آبشار سنج

ابشار سنج

روستای ارنگه

اگر به دنبال یکی از جذاب ترین مکان­های اطراف تهران هستید که در اردیبهشت ماه به آنجا سفر کنید، بهتر است برای بازدید از  روستای ارنگه برنامه ریزی نمایید. این روستای زیبا با کوچه پس کوچه های رویایی خود بیشتر شبیه تابلو نقاشی به نظر می­رسد و هر بیینده­ای را مسحور جذابیت خود می­کند.

طبیعت بکر ارنگه در اردیبهشت ماه به قدری زیباست که هرگز تجربه سفر به آنجا را از یاد نخواهید برد. صدای جریان رودخانه، وزش نسیم خنک، تماشای آبشارهای زیبا، روح شما را زنده می­کند. این روستا 1 ساعت و 30 دقیقه از تهران فاصله دارد و بهترین انتخاب برای تجربه سفر کوتاه می­باشد.

  • موقعیت روستای ارنگه: ایران، البرز، کیلومتر ۱۸ جاده چالوس

روستای ارنگه

کن و سولقان

ایا تاکنون به کن و سولقان سفر کرده­اید؟ اگر بلی، پس احتمالا می­دانید که این دو منطقه علی رغم اینکه دو روستای مجزا هستند اما یک روح در دو بدن خوانده می­شوند. قدمت روستای کن که در شمال غربی ایران واقع شده است، تقریبا به 1400 سال قبل می رسد. وقتی در کوچه­ های قدیمی روستا راه می­روید، چنین به نظر می­رسد که  چند هزار سال به قبل برگشته­ و با تاریخ همسو شده ­اید.

معروف ترین جاذبه­ای که در این منطقه می­بینید، امامزاده داود است که سالانه بسیاری از پایتخت نشینان و حتی گردشگرانی از شهرهای دیگر از آن دیدن می کنند. برخی از جاذبه­ های گردشگری این منطقه شامل رودخانه کن، پارک کوهسار، آبشار رندان و روستای سنگان هستند. غذاخوری ها و رستوران های مختلفی که در این منطقه وجود دارد فرصت خوبی برای استراحت ایجاد می­کنند.

  • آدرس کن و سولقان: استان تهران، اتوبان همت، بزرگراه آبشناسان، بلوار کوهسار

کن و سولقان

فیروزکوه

یکی از نقاط گردشگری شمال غرب تهران که دارای هوای لذت بخش و جاهای دیدنی فراوان است، فیروزکوه می­باشد. وجود رودخانه­ های پر آب و باغ های پر میوه در فیروزکوه این منطقه را به جاذبه گردشگری فوق العاده عالی تبدیل می­کند.  از دیگر جاذبه ­های این منطقه می­توان به چشمه معدنی خمده، روستای سله بن و دریاچه آهنگ اشاره کرد که همگی تجربه-های منحصر به فردی را در اختیار بازدیدکنندگان قرار می­دهد.

اگر می­خواهید سفر ارزان و اذت بخش را به اطراف تهران تجریه کنید، تور فیروزکوه یک انتخاب منحصر به فرد است تا از تکرارهای زندگی و استرس های کاری دور شوید.  از تهران تا فیروزکوه تنها 140 کیلومتر  مسافت وجود دارد  و تقریبا 2 ساعت رانندگی زمان می­برد.

  • موقعیت فیروز کوه: استان تهران، جاده فیروزکوه، شهرستان فیروزکوه

دریاچه تار و هویر

آیا به قایق سواری و ماهیگیری علاقه دارید؟ بهتر است از  دریاچه تار و هویر  دیدن کنید و ضمن ماهیگیری در کنار عزیزان خود نیز اوقات خوشی را سپری نمایید. این دو دریاچه که در 30 کیلومتری شهر دماوند و روستایی به نام هویر واقع شده است، از زیباترین مکان های اطراف تهران هستند.

جالب است بدانید که این دو دریاچه شگفت انگیز توسط کوهی به نام دوبرار از هم جدا شده و به عنوان بهترین مکان برای کمپینگ یا پیاده روی معرفی می­شوند. بررسی های زمین شناسی نشان می دهد که این دریاچه­ ها در اثر لغزش زمین و تشکیل گودالی به عمق 50 متر به وجود آمده­اند. منبع تامین آب دریاچه از ذوب برف های زمستانی و چشمه های زیرزمینی فراهم می­شود.

این دریاچه را 2 رشته کوه قره­داغ و زرین احاطه کرده­اند و به همین دلیل منطقه دارای آب و هوای خنک و مطبوع است. روستای هویر که در 30 کیلومتری شهر دماوند قرار دارد با مناظر باستانی و طبیعت دلفریب، امکان لذت بردن از طبیعت بکر و متفاوت را برای شما ممکن می­سازد. لازم به ذکر است در صورتی که قصد دارید،  شب را در طبیعت بگذرانید، حتما باید تجهیزات کامل در اختیار داشته باشید.

  • موقعیت دریاچه تار و هویر: استان تهران،‌ فاصله‌ ۳۰ کیلومتری شرق دماوند،‌ روستای هویر،‌ دریاچه تار و هویر

دریاچه تار و هویر

رود هن

این شهر تفریحی در نزدیکی تهران با هوای خنک و مطبوع خود زبانزد است. کسانی که تجربه سفر به این منطقه را داشته­اند به خوبی می­دانند اینجا بهترین انتخاب برای یک سفر کوتاه و هیجان انگیز است. رودهن یکی از نقاط گردشگری اطراف تهران است که با طبیعتی زیبا و جالب شما را از دغدغه ­هایی زندگی شهر نشنی نجات می دهد و حال و هوای تازه­ای به شما هدیه می­کند.

این شهر که در 30 کیلومتری شرق تهران  واقع شده نه تنها دارای طبیعت گردشگری است بلکه جاذبه های تاریخی و مذهبی را نیز در خود جای داده و پذیرای بازدیدکنندگان زیادی می­باشد. هوای مطبوع رودهن در بهار و تابستان  یک از دلایل جذب گردشگران  است.

همچنین وجود  باغ­ های پر شکوفه در فصل بهار به این منطقه جذابیت وصف نشدنی می­دهد. اگر می خواهید یکی از مکان های دیدنی اطراف تهران را برای سپری کردن تعطیلات آخر هفته در نظر بگیرید، به شما پیشنهاد می­کنیم برای بازدید از این منطقه برنامه ریزی داشته باشید.

  • موقعیت شهرستان رودهن:‌ تهران،‌ شهرستان دماوند،‌ شهر رودهن

رود هن از جاهای دیدنی اطراف تهران

روستای خور

وقتی به روستای خور سفر می­کنید در واقع با تاریخ هم قدم شده­اید و تجاربی منحر به فرد را به دست میاورید.  این منطقه به عنوان یکی از آرام‌ترین و زیباترین روستاهای اطراف تهران شناخته می­شود که با قدمتی حدود ۲ هزار سال در دل کوه‌های استان البرز و دامنه قله گندم چال قرار گرفته است.

چشمه خور، کوه نمار از مکان های طبیعی و شگفت انگیزی این منطقه هستند. همچنین می­توان به وجود چنار 800 ساله و چشمه خان کهریزک نیز اشاره کرد که با رفتن به این مکان­ها ذهن و روح شما آرام می­شود. سفر به روستای خور یک تور تاریخی منحصر به فرد است که شما را به هزاران سال پیش خواهد برد.

در نظر داشته باشید که هوای خور در فصل بهار بسیار مطبوع و دل نشین است و لذت متفاوتی را برای شما رقم می­زند.  برای رسیدن به روستای زیبای خور ابتدا باید به  البرز بروید و در ادامه مسیر وارد جاده چالوس شد.

قبل از رسیدن به سد کرج، 17 کیلومتر رانندگی کنید تا به یک خروجی به نام خورنکلا برسید. پس از عبور از از این منطقه و پشت سر گذاشتن  چند روستا به مقصد خود یعنی روستای زیبا و تاریخی خور می­رسید.

  • موقعیت روستای خور: تهران، استان البرز، جاده‌ی کرج-چالوس، بعد از خروجی خوزنکلا، روستای تاریخی خور

روستای خور از جاهای دیدنی اطراف تهران

برج طغرل

یکی دیگر از نقاط دیدنی اطراف تهران که بدون شک تحت تاثیر آن قرار خواهید گرفت، برج باستانی و خوش ساخت طغرل است. این اثر تاریخی، شکوه امپراتوری سلجوقی را به تصویر می­کشد و به گفته برخی مورخان مقبره بنیانگذار سلسله سلجوقیان؛ طغرل بیگ است. نگاهی دقیق به این برج تاریخی، 24 کنگره را در بالای آن نشان می دهد که همراه با بالا آمدن خورشید و پدیدار شدن در آسمان، نخستین کنگره روشن خواهد شد.

سپس همراه با حرکت خورشید، کنگره ­های دیگر نیز روشن می شوند. جالب است بدانید که در قدیم در قسمت بالای این برج‌ها آتش روشن می­کردند  تا مسافران جاده ابریشم راه را آسان‌تر پیدا کنند. بنای برج طغرل یک بار در زمان ناصرالدین شاه در سال 1377 تعمیر و بازسازی شد و در حال حاضر می توانید ه راحتی آن را مشاهده کنید.

برای رسیدن به یکی از متنوع ترین جاذبه های این منطقه، ابتدا به شهر ری تهران و خیابان ابن بابویه بروید. سپس می توانید ساختمان بلند این برج را ببینید.

  • موقعیت برج طغرل: تهران، شهرری، خیابان ابن‌بابویه، مقابل سردر شرقی آرامگاه ابن‌بابویه

برج طغرل از جاهای دیدنی اطراف تهران

روستای صالح

روستای سله بن که ترکیبی از جذابیت تاریخ و زیبایی طبیعت  را به تصویر می­کشد، در نزدیکی پایتخت  قرار دارد. این منطقه با آب و هوای کوهستانی خود، بهترین انتخاب برای سفر در فصل بهار و تابستان است. جالب است بدانید که علی رغم وجود آب و هوای بسیار خنک و مطبوع در فصل بهار و تابستان، شاهد سرمای شدید در پاییز و زمستان خواهیم بود.

مهم: کشف سفال های باستانی در کاوش­های باستان شناسی این منطقه نشان می­دهد که سله بند یک روستای تاریخی است. اعتقاد مورخان بر این است که سله بن تقریبا 3 هزار سال قدمت دارد و از هزاران سال پیش  تا کنون در این منطقه سکونت وجود داشته است.

یادتان باشد در سفر به این روستا حتما باید از جاذبه های طبیعی و بکر آن بازدید نمایید. سد نمرود و پل سله بن از مهم­ترین نقاط گردشگری این روستا به شمار می­روند.. اگر شما هم از استراحت در کنار رودخانه، پیک نیک و کمپینگ لذت می برید، برای تجربه لذت های فراموش نشدنی این منطقه آماده بشوید.

  • آدرس روستای سله بن: تهران،‌ فیروزکوه،‌ بخش ارجمند،‌ دهستان دوبلوک،‌ روستای سله بن

روستای جابان

حتما تخمه ژاپنی را امتحان کرده­اید و می­دانید که جقدر خوشمزه است. بسیاری از مردم به اشتباه فکر می کنند که این دانه محصول ژاپن است. در حالی که این تخمه خوشمزه، در کشور عزیزمان؛ ایران، رشد می­کند.

جابان  که به عنوان یکی از نقاط گردشگری تهران و در منطقه ییلاقی شهرستان دماوند واقع شده است به عنوان نهالستان بذر جابانی معرفی می­گردد.

به جرات می­توان گفت که جاذبه­ های دیدنی جابان را در هیچ جای دیگری نمی­توان دید و این منطقه به نوبه خود بهترین انتخاب برای تجربه تعطیلات آخر هفته است. اگر از تهران به مقصد جابان حرکت کنید، بعد از 2 ساعت رانندگی به این منطقه می­رسید.

  • موقعیت روستای جابان: تهران،‌ شهرستان دماوند،‌ بخش مرکزی، دهستان ابرشیوه،‌ روستای جابان

روستای جابان از جاهای دیدنی اطراف تهران

سخن پایانی

زندگی شهر نشینی همواره خستگی­ ها و دغدغه­ های زیادی را به همراه دارد. از این رو گاهی نیاز است که به مناطق نزدیک پایتخت سفر کرد و لحظات خوشی را سپری نمود. جاهای دیدنی اطراف تهران فرصتی برای گشت و گذار لذت بخش را در اختیار پایتخت نشینان قرار می­دهد.

سوالات متداول

این روستا در فصل بهار  بسیار زیبا است و رودخانه ­های پر آبی دارد.

روستای لالون رودبار قصران یک منطقه کوهستانی با  طبیعت سرسبز و رودخانه‌های پر آب و زیبا است.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید