راهنمای سفر به برنجستانک | مقصدی برای آخر هفته‌های تهرانی‌ها

راهنمای سفر به برنجستانک | مقصدی برای آخر هفته‌های تهرانی‌ها

ایرانگردی مازندران

یکی از سوالاتی که همیشه در ذهن گردشگران یا مسافران شکل می‌گیرد، این است که این بار کجا بریم و واقعا باید از خودشان بپرسند چه جایی بهتر از مناطق شمال کشور ایران وجود دارد. استان مازندران یکی از استان‌های خوش آب و هوای شمال کشور است که مناطق سرسبز و سواحل زیبایش زبانزد همگان است.

یکی از مقاصد گردشگری استان مازندران برای تفریح، سفر به برنجستانک یا زمزم است که از طبیعت سرسبز و امکانات رفاهی مناسبی برخوردار است. در ادامه با ما در پته همراه شوید تا شما را با این دهکده توریستی آشنا کنیم.

معرفی برنجستانک

دهکده برنجستانک یا زمزم یکی از دهکده‌های گردشگری استان مازندران است که در ارتفاعات شهرستان سوادکوه قرار گرفته است و قلب تپنده بخش نارنجستان سوادکوه به شمار می‌آید. دهکده برنجستانک با جمعیت 350 نفری در دهستان چای‌باغ قرار دارد.

دهکده گردشگری برنجستانک در واقع یک شالیزار کوچک بوده است که کاشت برنج در آن رواج داشته است؛ پس به دلیل کاشت برنج این دهکده را در ابتدا «برنجستان» و با اضافه کردن حرف «ک» به آن کوچک بودن آن را نیز نشان داده‌اند و آن را «برنجستانک» نامیدند. شالیزاری کوچک که زمانی محلی برای کاشت برنج بوده است، بعدها به «برنجستانک» و اکنون «زمزم» نامیده می‌شود.

آدرس دهکده برنجستانک: استان مازندران، 22 کیلومتری شهرستان قائمشهر، شهرستان سوادکوه، بخش نارنجستان، دهستان چای‌باغ، دهکده توریستی برنجستانک

مسیر دسترسی برای سفر به برنجستانک سوادکوه

برای رفتن از تهران به دهکده برنجستانک باید از جاده فیروزکوه به سمت شمال حرکت کنید. در طول حرکت در این مسیر باید از مرکز شهرستان سوادکوه شمالی، شهر شیرگاه عبور کنید. بعد از پیمودن 7 کیلومتر به یک تابلوی راهنما می‌رسید که شما را به طرف برنجستانک و شهرک صنعتی بشل راهنمایی می‌کند. 10 کیلومتر از جاده آسفالته را پیمایش کنید تا به یک دوراهی برسید.

سمت چپ این دوراهی شما را به طرف جنگل هدایت می‌کند و طرف راست این دوراهی شما را به سد زمزم برنجستانک می‌رساند و به همین مسیر ادامه دهید تا در نهایت به روستای برنجستانک برسید.

آب و هوای برنجستانک سوادکوه

به‌طورکلی دهستان چهارباغ از آب و هوای بسیار خوبی دارد، ولی برنجستانک نسبت به دیگر مناطق اطراف از آب و هوای بهتری برخوردار است. برنجستانک در فصل‌های بهار و تابستان، آب و هوایی معتدل و خنک دارد و گاهی مانند امسال که بارش باران تقریبا کم‌سابقه بوده است، باران‌های بهاری به رگبار مبدل می‌شوند.

دهکده زمزم در بیشتر روزهای سال اقلیمی مرطوب دارد و ممکن است، این برای بعضی از افراد ناخوشایند باشد. در فصل‌های پاییز و زمستان، آب و هوای زمزم به مراتب سرد و کوهستانی است و با بارش برف و باران می‌تواند سفر بسیاری از افراد را لغو کند.

بهترین زمان برای سفر به برنجستانک

تابستان‌های برنجستانک به‌دلیل گرمای آب و هوا و رطوبت بالای آن نسبتا آزاردهنده است و فقط مناسب افرادی است که در تابستان فرصت رفتن به سفر دارند؛ البته با در نظر گرفتن این نکات ممکن است، بسیاری از افراد ترجیح دهند تا مکان‌های دیگری را برای سفر انتخاب کنند. از طرفی دیگر فصل تابستان با تمام نکات منفی آب و هوایی به‌دلیل استقبال کمتر گردشگران، این منطقه را به خلوتگاه گردشگران و مسافرانی که از مکان‌های شلوغ دوری می‌کنند، تبدیل کرده است. بدین ترتیب دهکده زمزم در فصل تابستان خلوت‌تر و هزینه‌های سفر به برنجستانک در این فصل ارزان‌تر می‌شود.

زمستان‌های برنجستانک به‌دلیل بارش شدید برف و باران، این منطقه را خشک و لغزنده می‌کند و گاهی شدت بارش به قدری زیاد می‌شود که امکان بیرون رفتن نیز وجود ندارد؛ پس بهتر است جهت جلوگیری از خراب شدن سفرتان، دور برنجستانک را در زمستان خط بکشید.

به جرات می‌توان اظهار کرد که فصل بهار بهترین فصل برای سفر به بسیاری از نقاط کشور است و دهکده توریستی زمزم نیز از این قضیه مستثنی نیست. دهکده برنجستانک و منطقه سوادکوه در فصل بهار و بالاخص اردیبهشت ماه به بهشتی تبدیل می‌شود که به سادگی نمی‌توان از آن گذر کرد.

بازدید از زمزم سوادکوه در فصل پاییز نیز خالی از لطف نیست و اگر به برگ‌ریزان زرد، نارنجی و قرمز درختان جنگلی علاقه دارید، از سفر به این دهکده توریستی پشیمان نمی‌شوید. اگرچه در این فصل آب و هوا تا حدودی سرد می‌شود و امکان تفریحات آبی وجود ندارد؛ ولی صرف نظر از این تفریحات، مناظر زیبای برنجستانک در این فصل شمار ار کفایت می‌کنند.

جاهای دیدنی برنجستانک سوادکوه

روستای برنجستانک سوادکوه، یکی از مناطق زیبا و دیدنی شمال ایران است. این روستا با مناظر طبیعی بکر و جاذبه‌های فرهنگی، مقصدی مناسب برای گردشگران طبیعت‌دوست و علاقه‌مندان به تاریخ و فرهنگ محلی است. برخی از جاهای دیدنی برنجستانک سوادکوه عبارتند از:

دریاچه گل پل شاهی

در فاصله 5 کیلومتری دهکده زمزم، در میان جنگل‌های سوادکوه، یک دریاچه 5 هکتاری وجود دارد که پادشاه قلبتان می‌شود. این دریاچه که یک دریاچه آب شیرین است، دریاچه گل پل شاهی نام دارد و سکونتگاه پرندگان دریایی است. نام این دریاچه برگرفته از نام قائم‌شهر کنونی است که پیش از انقلاب «شاهی» نام داشته است و اگرچه نام شهر تغییر کرده است، دریاچه‌اش همان شاهی قدیم مانده است.

متاسفانه برای انی دریاچه امکانات رفاهی خاصی در نظر گرفته نشده است، ولی با رعایت نکات ایمنی می‌توانید در این دریاچه شنا کنید و لذت ببرید؛ فقط فراموش نکنید که عمق آب این دریاچه در بعضی نقاط به 5 متر می‌رسد، پس اگر شنا بلد نیستید، بهتر است با جلیقه نجات شنا کنید.

همچنین پیشنهاد می‌شود، اگر اهل ماهیگیری هستید تجهیزات خود را همراهتان بیاورید تا شاید با انداختن قلابتان به آب، ناهار یا شامتان را از ماهی‌های همین دریاچه فراهم کنید؛ البته اگر در فصل تخم‌ریزی به این دریاچه سفر می‌کنید از ماهیگیری جدا خودداری کنید.

  • آدرس دریاچه گل پل شاهی: استان مازندران، جنوب شرقی شهرستان قائمشهر

سد برنجستانک (سد زمزم)

سد برنجستانک یا سد زمزم در عوض خشکسالی‌های روتین، با قرار گرفتن در منطقه حفاظت‌شده خیبوس و جنگل‌های انجیل‌سی کمک‌های زیادی برای آبیاری زمین‌های کشاورزی به اهالی منطقه رسانده است. این سد بر روی رود تیچون ساخته شده است و در فاصله 8 کیلومتری روستای برنجک قرار دارد.

به‌ دلیل قرارگیری سد زمزم در دل جنگل‌های انجیل‌سی، مناظر زیبایی در اطراف این سد مهیا شده است. عکاسی از مناظر چشم‌نواز سد برنجستانک را فراموش نکنید و لحظات خاص آن را همراه با تصویری از خود به یادگار بگذارید.

  • آدرس سد برنجستانک: استان مازندران، شهرستان سوادکوه، 8 کیلومتری جنوب شرقی قائمشهر، جاده پلنگ‌رود، سد زمزم

هفت آبشار

یکی دیگر از جاهای دیدنی در سفر به برنجستانک، زمزم آبشاری معروف بنام هفت آبشار است که به‌صورت پلکانی حوضچه‌های متعددی پدید آورده است. ابعاد این آبشار پلکانی مساوی نیستند و بعضی کوچک و بعضی بزرگ‌تر هستند. ارتفاع هفت آبشار در مجموع 9 متر است و آخرین حوضچه آن یا حوضچه زیرین، عمق مناسبی برای شنا و آب‌تنی دارد.

در اطراف هفت آبشار مراتع و طبیعت سرسبزی وجود دارند که از جمله زیباترین و سرسبزترین مراتع شمال کشور ایران می‌توان به جنگل لفور سوادکوه اشاره کرد. هفت آبشار در کنار جنگل‌های سرسبز و رودخانه پرآب نزدیک آن مناظر زیبایی را شکل داده‌اند که خوراک گشت و گذار و عکاسی هستند.

  • آدرس هفت آبشار: استان مازندران، 35 کیلومتری غرب سوادکوه، نزدیک روستای تیرکن، هفت آبشار

جنگل و مرداب قادیکلا

در مرکز دهستان علی‌آباد که از توابع شهرستان قائمشهر، قادیکلای بزرگ قرار دارد. روستای قادیکلا حدود 2 کیلومتر مربع مساحت دارد و این در حالی است که جنگل‌های اطراف آن بیش از 15 کیلومتر مربع مساحت دارند. پس اگر تصور می‌کنید که 2 کیلومتر مربع را نمی‌توان بزرگ نامید؛ بله، درست می‌فرمایید، ولی وجود همین جنگل‌های 15 کیلومتر مربعی است که قادیکلا را به بزرگ‌ترین روستای شهرستان قائمشهر تبدیل کرده است.

مرداب قادیکلا در مجاورت همین روستا و در ابتدای ورودی اصلی جنگل، بعد از شالیزارها و باغ‌های مرکبات قرار دارد. این مرداب در میان درختان بلندقامت که ریشه و ساقه‌های این درختان در آب‌های این مرداب فرو رفته‌اند و بخشی از آن‌ها قابل مشاهده هستند.

ضمن رعایت نکات ایمنی و عدم قدم زدن در حریم خطرناک مرداب، تماشای نیلوفرهای آبی روی آب‌های این مرداب، بسیار لذت‌بخش است. جنگل و مرداب قادیکلا را می‌توان یکی از بهترین مکان‌ها برای کمپینگ دانست، ولی همانطور که اشاره کردیم رعایت نکات ایمنی لازمه داشتن سفری فراموش‌نشدنی و عاری از خطر است.

  • آدرس جنگل و مرداب قادیکلا: استان مازندران، شهرستان قائمشهر، روستای قادیکلا، جنگل و مرداب قادیکلا

منطقه حفاظت‌ شده خیبوس

یکی دیگر از جاهای دیدنی در سفر به برنجستانک، منطقه حفاظت‌شده خیبوس با مساحت 3,471 هکتار است و شامل جنگل‌های هیرکانی سربه‌فلک‌کشیده و سرسبز می‌شود. این منطقه که با نام خیبوس خوانده می‌شود، در سال 1378 شمسی به‌دلیل داشتن گونه‌های جانوری مختلف و پوشش گیاهی متنوع به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده شناخته شد. رودخانه توجی که از میان جنگل‌های این منطقه می‌گذرد، خیبوس را به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌کند. جنگل‌های خیبوس جزو جنگل‌های هیرکانی شمال ایران هستند و از جمله پوشش گیاهی این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  درختان ازگیل، خرمالو و زالزالک وحشی
  • درختان توسکا، مازو، ممرز و خرمندی
  • درختان انجیلی، ملچ، خرمندی و پلت شیردار

جنگل‌های خیبوس به‌دلیل پوشش گیاهی متنوع زیستگاه جانوران اهلی و وحشی مختلفی است که از جمله گونه‌های جانوری مختلف این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پلنگ
  • خرس قهوه‌ای
  • روباه
  • مازال
  • سنجاقک
  • توکای پشت‌بلوطی
  • مار آبی
  • لوس‌مار
  • آدرس منطقه حفاظت‌ شده خیبوس: استان مازندران، شهرستان قائمشهر، بین قادیکلا و کوه برنجستانک، منطقه حفاظت‌شده خیبوس

امکانات رفاهی برنجستانک سوادکوه

روستای برنجستانک، به عنوان یکی از مقاصد گردشگری امکانات رفاهی متعددی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است. این امکانات به گونه‌ای طراحی شده‌اند که گردشگران بتوانند از طبیعت بکر و زیبای منطقه لذت ببرند و همزمان از خدمات رفاهی مناسب بهره‌مند شوند. برخی از این امکانات رفاهی عبارتند از:

کمپینگ

شاید با وجود اقامتگاه‌های زیبا و مجهز در دهکده گردشگری برنجستانک، کمپینگ برای بسیاری از افراد گزینه روی میز نباشد؛ ولی عاشقان طبیعت و ماجراجویی خواب در کیسه‌خواب و چادر زدن در طبیعت زیبای این دهکده را ترجیح می‌دهند. در این دهکده حتی برای گردشگران که قصد کمپ زدن دارند، امکانات مورد نیاز آن‌ها فراهم شده است؛ اتراق در کنار دریاچه، کمپینگ در میان جنگل‌های سرسبز و پردرخت و کوهنوردی در ارتفاعات سوادکوه شما را از کمپینگ در زمزم ناامید نخواهند کرد.

اگر قصد داشتید تا در میان جنگل‌های اطراف انی دهکده، اتراق کنید و آتش روشن کنید؛ از آسیب‌رسانی به درختان این جنگل و ریختن زباله در طبیعت خودداری کنید. ضمنا حین آتش روشن کردن وضعیت باد و احتمال گسترش آتش را در نظر بگیرید، مبادا آتشی روشن کنید که سبب آتش گرفتن جنگل و چادر خودتان شود.

عکاسی

برای گرفتن عکس‌های زیبا در دهکده توریستی زمزم نیازی به داشتن مهارت‌های بالا در عکاسی ندارید، بلکه کافی است تا در لحظه درست و در مکان درست اقدام به گرفتن چندین تصویر باکیفیت کنید. اگر از گردشگران باتجربه باشید، احتمالا با مهارت‌های عکاسی نیز آشنایی دارید و بهترین چشم‌اندازها را در لحظه درست شکار می‌کنید.

اما برای افرادی که در دسته گردشگران تازه‌کار یا مسافران معمولی هستند، پیشنهاد می‌شود که ابتدا سعی کنند تا از سفر خود و گشت و گذار در طبیعت زیبای این منطقه لذت ببرند. پس اگر تجربه زیادی در زمینه گردشگری و عکاسی ندارید، فقط از تک‌تک لحظات خود لذت ببرید و از هر منظره‌ای که برایتان زیبا و لذت‌بخش است، عکس و فیلم بگیرید تا اگر از دیده رفت، از دل نرود.

تفریحات آبی و ماهیگیری

با وجود دو دریاچه گل پل شاهی و سد زمزم چه تفریحی بهتر از تفریحات آبی و ماهیگیری می‌تواند باشد تا شما را برای چندین ساعت غرق در لذت کند. ماهیگیر باشید یا نباشید باید بدانید که ماهیگیری بدون صبر امری غیرممکن است؛ یعنی نمی‌شود قلاب خود را به آب بیندازید و انتظار داشته باشید در همان لحظه دست پر قلاب را از آب خارج کنید.

حین ماهیگیری می‌توانید از مناظر زیبای اطراف لذت ببرید تا قلابتان به شما تلنگری بزند و تا به خودتان بیایید برای صید ماهی در تلاش هستید؛ صیدتان که موفق‌آمیز شود، دیگر نیازی به صرف غذا در رستوران‌های گران‌قیمت را نخواهید داشت و از غذای لذیذ خود نهایت لذت را خواهید برد.

از طرف دیگر قایق‌سواری در آب‌های دریاچه زمزم می‌تواند برای ساعت یا حتی ساعاتی شما را سرگرم کند و با اجاره قایق‌های پدالی چهارنفره از گشت و گذار در آب‌های این دریاچه لذت ببرید. اگر همراه خود کودکی دارید، توصیه می‌شود که مراقب آن‌ها باشید تا بازیگوشی نکنند و جان خود را به خطر نیندازند.

سوارکاری

یکی دیگر از اصلی‌ترین و بهترین تفریحات رایج در دهکده توریستی زمزم، بازدید از باشگاه سوارکاری این دهکده است. در این باشگاه سوارکاری، اسب‌های زیبایی از نژادهای مختلفی نگهداری می‌شوند که می‌توانید با انتخاب خود سوار یکی از این اسب‌ها شوید. حتی برای کسانی که اسب‌سواری بلد نیستند، یک بخش آموزشی در نظر گرفته شده است که می‌توانید با کمک یکی از مربیان برای چندین دقیقه با یکی از اسب‌ها دور بزنید.

برای کسانی که از سواری بر روی این اسب‌های نجیب خودداری می‌کنند نیز تماشای این اسب‌های زیبا می‌تواند لذت‌بخش باشد. ضمنا اگر قصد داشتید تا با دست‌های خود به این اسب‌ها غذا دهید با مسئولین و مربیان این باشگاه هماهنگ کنید؛ زیرا ممکن است، بعضی از این اسب‌ها نسبت به بعضی مواد غذایی حساسیت داشته باشند و این غذاها برای سلامتی آن‌ها مضر باشد.

اقامت در دهکده توریستی برنجستانک

اقامت در دهکده توریستی برنجستانک می‌تواند به‌طور جداگانه برای شما چالش‌هایی ایجاد کند؛ زیرا اقامتگاه‌های بوم‌گردی سوادکوه بالاخص کلبه‌های سوئیسی دهکده برنجستانک جزو پرطرفدارترین اقامتگاه‌های این منطقه هستند.این کلبه‌ها که به‌صورت مثلثی و سه‌گوش طراحی شده‌اند و 40 متر مربع مساحت دارند.

به‌طورکلی در دهکده گردشگری زمزم، 9 باب سوئیت یا کلبه وجود دارد که ظرفیت اسکان تا 40 نفر راه فراهم کرده‌اند. این کلبه‌های سوئیسی از امکانات رفاهی مناسبی برخوردارند و برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تلویزیون با نمایشگر LCD و LED
  • مبلمان
  • تخت‌خواب‌های تک‌نفره و دونفره
  • آشپزخانه
  • سرویس خواب
  • سرویس بهداشتی
  • پارکینگ بدون سقف
  • باربیکیو
  • سیستم سرمایشی و گرمایشی اعم از کولر، پنکه، بخاری و شوفاژ
  • امکان سفارش غذاهای محلی شامل میرزاقاسمی، ماهی و جوجه کباب
  • وای فای رایگان
  • راهنمای تور
  • پرسنل مسلط به زبان انگلیسی

این کلبه‌ها نزدیک به دریاچه هستند و می‌توانید چشم‌اندازهای زیبایی را از بیرون این کلبه‌ها تماشا کنید. حال انتخاب با شما است که اقامت در کلبه‌های مثلثی را ترجیح می‌دهید یا کمپینگ در طبیعت سرسبز سوادکوه را ترجیح می‌دهید.

سخن پایانی

حال که با دهکده گردشگری برنجستانک، جاهای دیدنی، تفریحات رایج و تمامی اطلاعات مرتبط با این دهکده آشنا شدید، بهتر است یک روز را در تقویم خود برای سفر به این دهکده علامت بزنید؛ در واقع شما برای هر سفری باید پیش‌نیازهای آن را فراهم کنید و اگر قصد سفر به برنجستانک را دارید، بهتر است تا اقدامات لازم را برای سفر به این دهکده انجام دهید.

اگر فروردین و اردیبهشت تمام شد، نگران نباشید هنوز خرداد ماه فصل بهار باقی مانده است و هنوز هم آنقدرها برای رفتن به این دهکده توریستی دیر نشده است. نظر شما درباره دهکده توریستی برنجستانک چیست؟ آیا برنامه‌ای برای سفر به این دهکده زیبا دارید یا ترجیح می‌دهید جای بهتری برای سفر انتخاب کنید؟ خوشحال می‌شویم اگر سابقه سفر به این دهکده را دارید یا از اهالی این دهکده هستید، تجربه و نظر خود را درباره سفر و جاهای دیدنی این دهکده با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

این دهکده در استان مازندران، 22 کیلومتری شهرستان قائمشهر، شهرستان سوادکوه، بخش نارنجستان، دهستان چای‌باغ واقع شده است.

دریاچه گل پل شاهی، سد برنجستانک (سد زمزم)، جنگل و مرداب قادیکلا، منطقه حفاظت‌شده خیبوس و هفت آبشار

کمپینگ، عکاسی، ماهیگیری، قایق‌سواری، شنا و سوارکاری

فصل بهار بالاخص اردیبهشت ماه و فصل پاییز بهترین زمان برای سفر به دهکده برنجستانک هستند.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. جای بسیار عالی و دنج و هرامش بخشی است ولی در بالای سد بعضی از غرفه ها مخصوصا” جگرکی که واقعا گرانفروشی میکند ولی سوپر و آش فروشی آن محل واقعا به قیمت اجناس را عرضه میکند.پرسنل کار درست و مودب،و زحمتکش،کاپیتانهای اتوبوس دریایی هم دلسوزانه خدمات میدهند.مخصوصا مسئول پذیرش و مسئول حراست مجموعه.

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      ممنون از اینکه تجربیات خود را با ما و دیگر همراهان سایت به اشتراک گذاشتید

      آیا مفید بود؟