همه چیز درباره رومینگ همراه اول | هزینه + فعال سازی

از سفر بدانید
همه چیز درباره رومینگ همراه اول | هزینه + فعال سازی

هنگامی که به سفر خارجی می‌روید، دغدغه اصلی هر شخصی ارتباط با عزیزان خود در ایران است. همچنین در صورتی که برای کار قصد خرید بلیط هواپیما خارجی و سفر دارید، به دنبال راه حلی برای ارتباط با شرکای کاری خود در آن سوی مرز هستید. هرچه که باشد، در عصر ارتباطات نداشتن ارتباط با دنیای مجازی یک معضل بزرگ است. سوالات زیادی شاید هنگام تصمیم بر سفر خارجی برای نحوه و راه‌های ارتباط در ذهنتان باشد. در ادامه این مطلب از مجله گردشگری پته، در صورتی که سیم‌کارت شما همراه اول است، همه چیز درباره رومینگ آن و چگونگی فعال سازی و هزینه این خدمت را برایتان شرح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

رومینگ همراه اول چیست؟

در صورتی که بخواهید با استفاده از سیم‌کارت داخلی مانند همراه اول به اپراتور خارجی متصل شوید، نیازمند خدمات رومینگ خواهید بود. فرض کنید برای مدت دو هفته به ترکیه رفته‌اید و در طول سفر برای مکالمه تلفنی و استفاده از اینترنت نیاز به سیم‌کارت دارید، رومینگ به شما این امکان را می‌دهد که بدون خرید سیم‌کارت از خدمات اپراتور آن کشور استفاده کنید. رومینگ همراه اول در سه نوع رومینگ تماس، پیامک و دیتا یا اینترنت فعال است و برای هر کدام تعرفه ای متفاوت دارد.

جهت استفاده از خدمات رومینگ باید این سرویس را بر روی سیم‌کارت خود فعال کنید. در بیشتر سیم‌کارت های دائمی و اعتباری هنگام خرید سیم‌کارت امکانات رومینگ فعال است و هنگامی که از کشور خارج می‌شوید، می‌توانید از این امکانات استفاده کنید. اما در صورتی که خدمات رومینگ همراه اول شما متصل نبود و یا نمی‌خواستید از این سرویس در سفر استفاده کنید، در ادامه قدم به قدم نحوه فعال‌سازی و غیرفعال کردن رومینگ را برایتان شرح خواهیم داد.

رومینگ همراه اول چیست؟

چگونه رومینگ همراه اول را فعال کنیم؟

همانطور که گفته شد سرویس رومینگ در بیشتر سیم‌کارت‌ها در ابتدای خرید، فعال است. در صورتی که رومینگ همراه اول برای شما فعال نبود به دو روش می‌توانید آن را فعال کنید. 

روش اول: فعال سازی با کد رومینگ

برای فعال‌سازی رومینگ با کد، هنگامی که در کشور خارجی بودید و رومینگ برای شما کار نمی‌کرد به راحتی و با ارسال کد  #۲۹*۱۰* می‌توانید رومینگ را فعال کنید. شیوه ورود کد از سمت چپ به راست است. و با گرفتن ستاره ده، ستاره بیست و نه، مربع رومینگ شما فعال می‌شود. 

روش دوم: فعال سازی با ارسال پیامک

در صورتی که نخواستید با کد اقدام به فعال سازی کنید و یا کد برای شما به درستی کار نکرد، می‌توانید با ارسال پیامک تنظیمات رومینگ را از اپراتور همراه اول دریافت کنید. برای این کار کافی است که کد ۲۹ را به شماره ۱۰  پیامک کنید و منتظر ارسال پیامک پیکربندی رومینگ بر روی گوشی خود باشید. 

فعالسازی رومینگ

چگونه هنگام رومینگ تماس برقرار کنیم؟

هنگامی که رومینگ بر روی خط شما فعال می‌شود دیگر با روش قبلی نمی‌توانید تماس برقرار کنید. در صورتی که به قسمت مخاطبین تلفن همراه خود بروید با اقدام به تماس با عبارت، شماره اشتباه یا (Wrong number) مواجه خواهید شد. برای برقراری تماس با خط ثابت و تلفن همراه دو روش مجزا وجود دارد. 

تماس با تلفن همراه در سرویس رومینگ

هنگامی که قصد برقراری تماس با تلفن همراه دارید باید کد کشور مدنظر را وارد و شماره تلفن همراه مدنظر را بدون صفر وارد کنید. برای مثال هنگامی که می خواهید به شماره ۰۹۱۲۱۲۳۴۵۶۷ زنگ بزنید باید پیش شماره ایران یعنی ۰۰۹۸ را شماره گیری کنید و شماره را بدون صفر به دنبال آن بزنید. پس برای تماس با سرویس رومینگ باید: ۰۰۹۸۹۱۲۱۲۳۴۵۶۷ را شماره گیری کنید. دقت داشته باشید در صورتی که بخواهید با سرویس رومینگ به کشور دیگری تماس بگیرید هزینه رومینگ بر اساس تعرفه کشور مقصد محاسبه می‌شود. برای مثال اگر در ترکیه اقدام به برقراری ارتباط با کشور آلمان کنید، تعرفه محاسبه شده بر اساس قیمت رومینگ در آلمان است.

تماس با خط ثابت در سرویس رومینگ

هنگامی که می‌خواهید با خط ثابت تماس برقرار کنید، باید مانند تلفن همراه ابتدا پیش شماره کشور مقصد را وارد کنید. برای مثال اگر می‌خواهید با شماره ۰۲۱۹۱۰۹۴۰۰۰ تماس بگیرید، باید ۰۰۹۸ را ابتدا شماره گیری کرده و سپس شماره مدنظر را بدون صفر اول کد استان وارد کنید. پس برای تماس با سرویس رومینگ باید: ۰۰۹۸۲۱۹۱۰۹۴۰۰۰ را شماره گیری کنید. 

برقراری تماس با رومینگ همراه اول

چگونه شبکه رومینگ را پیدا کنیم؟

در صورتی که شبکه رومینگ برای سیم‌کارت شما فعال نبود و به صورت پیامک و یا کد اقدام به فعال سازی آن کردید، باید شبکه رومینگ را در تنظیمات گوشی پس از دریافت فعال سازی از طرف اپراتور، پیدا کنید. این تنظیمات برای دو سیستم عامل اندروید و IOS متفاوت و به شرح زیر است.

پیدا کردن شبکه رومینگ در سیستم عامل اندروید

  1. ابتدا وارد بخش تنظیمات دستگاه یا (settings) شوید.
  2. سپس به دنبال گزینه ” شبکه بیشتر ” یا (more networks) بگردید و وارد آن شوید.
  3. پس از ورود به این صفحه، روی گزینه (mobile networks) کلیک کنید.
  4. در این قسمت، گزینه اپراتورهای شبکه (network operators) را پیدا و روی آن کلیک کنید. سپس تمامی اپراتورهای فعال برای شما به نمایش در می آید و می توانید در آنجا اپراتور مدنظر خود را انتخاب کنید.
  5. روی شبکه مورد نظر خود کلیک کرده، تنظیمات را ببندید تا رومینگ شبکه برای شما فعال شود.

پیدا کردن شبکه رومینگ در سیستم آیفون (IOS) 

  1. ابتدا وارد بخش تنظیمات دستگاه یا (settings) شوید.
  2. در صفحه تنظیمات، گزینه Carrier را کلیک کنید.
  3. با غیر فعال کردن گزینه اتوماتیک (automatic) در این صفحه روی گوشی، منتظر نمایش اپراتورهای فعال بر روی صفحه خود باشید.
  4. در آخر از بین اپراتورها، گزینه مدنظر خود را پیدا و روی آن کلیک کنید و منتظر بمانید تا رومینگ برای شما فعال گردد. 
یافتن شبکه رومینگ همراه اول

چگونه رومینگ همراه اول را در پرواز فعال کنیم؟

برای اطلاع از سلامتی خود به عزیزان در طول پرواز و یا انجام کارهای خود نیاز به رومینگ On Air یا رومینگ پروازی دارید. برای فعال سازی این رومینگ ابتدا قوانین استفاده از گوشی همراه را در ایرلاین خود مطالعه کنید.

در صورتی که از نظر امنیتی استفاده از خدمات گوشی مانند: تماس، پیامک و دیتا مشکلی نداشت، می‌توانید از رومینگ پروازی استفاده کنید. نحوه فعال سازی این رومینگ با رومینگ معمولی تفاوتی ندارد. در صورتی که ایرلاین شما این خدمات را پشتیبانی کند می‌توانید این رومینگ را استفاده کنید. تفاوت اصلی این رومینگ با رومینگ معمولی در تعرفه پرداختی است. 

ایرلاین هایی که خدمات رومینگ همراه اول را پشتیبانی می کنند:

  • هواپیمایی ایرفلوت
  • هواپیمایی آل نیپون
  • هواپیمایی آذربایجان
  •  بریتیش ایرویز
  •  سبوپسفیک ایر
  • هواپیمایی مصر
  • هواپیمایی امارات
  • هواپیمایی اتحاد
  • هواپیمایی هنگ کنگ
  • هواپیمایی لیبریا
  • هواپیمایی لیبی
  •  عمان ایر
  • هواپیمایی فیلیپین
  •  قطر ایرویز
  •  رویال جردن
  • هواپیمای تایلند
  • هواپیمایی تام برزیل
  • هواپیمایی سنگاپور
فعالسازی رومینگ همراه در پرواز

تعرفه رومینگ همراه اول چقدر است؟

رومینگ همراه اول بسته به کشور مقصد تعرفه‌های متفاوتی دارد. شما می‌توانید برای اطلاع از تعرفه اپراتورهای مختلف در هر کشور که همراه اول در آنجا خدمات دارد به صفحه mci.ir/roaming مراجعه کرده و نام کشور خود را جستجو کنید. دقت داشته باشد که هزینه تماس شما بر حسب دقیقه است و در صورتی که تماس شما یک دقیقه و یک ثانیه شود، هزینه پرداختی شما دو دقیقه محاسبه می‌شود. همچنین هزینه ۱۰ ثانیه تماس با ۵۵ ثانیه تماس یکسان است و یک دقیقه محاسبه می‌شود. نکته دیگر در مورد تعرفه رومینگ، خدمات اینترنت است. هنگامی که از کشور خارج می‌شوید بسته اینترنتی داخلی شما استفاده نشده و از رومینگ استفاده می‌شود. 

تعرفه رومینگ همراه اول در پرواز به شرح زیر است:

  • تماس با ایران هر دقیقه ۹۱۰۰۰ تومان
  • تماس دریافتی هر دقیقه ۷۰۰۰۰ تومان
  • ارسال پیامک برای هر ۱۶۰ کاراکتر ۲۵۰۰۰ تومان
  • اینترنت برای هر مگابایت ۶۰۰۰۰ تومان 
تعرفه رومینگ همراه اول

در چه کشورهایی رومینگ همراه اول فعال است؟

اپراتور همراه اول در حال حاضر در ۱۱۲ کشور مختلف و با ۲۲۲ اپراتور همکاری می‌کند. این رقم برای افرادی که از خط اعتباری استفاده می‌کنند به ۷۶ کشور و ۱۴۶ اپراتور کاهش پیدا می‌کند. اگر می‌خواهید لیست کشورهای فعال را برای سیم‌کارت دائمی و اعتباری مشاهده کنید وارد سایت همراه اول شوید و به جستجو کشور مورد نظر خود بپردازید. همچنین در صورتی که کشور مقصد شما خدمات را برای خط اعتباری و دائمی ارائه می‌دهد، از سیم‌کارت اعتباری برای رومینگ استفاده کنید. نحوه شارژ کردن و سرعت شارژ شدن این سیم‌کارت‌ها بیشتر است و همچنین می‌توانید از خانواده در ایران درخواست خرید شارژ کنید. 

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم؟

چگونه برای خط دائمی و اعتباری همراه اول رومینگ بخریم؟

همانطور که گفته شد این خرید در سرویس اعتباری راحت‌تر است. جهت خرید شارژ برای سیم کارت های دائمی و اعتباری، عملیات ریز را مرحله به مرحله انجام دهید.

خرید شارژ برای سیم کارت دائمی

در صورتی که سیم کارت شما دائمی است به دو روش می‌توانید سرویس رومینگ خود را شارژ کنید.

روش اول: خرید شارژ از طریق پیامک

برای خرید شارژ از طریق پیامک باید ۵ مرحله را پشت سر بگذارید.

  1. ابتدا حرف B را به شماره ۹۹۰۰۰۹ پیامک کنید.
  2. مبلغ مورد نظر خود را وارد کنید.
  3. شماره همراه خود را وارد کنید.
  4. منتظر ارسال شناسه پرداخت از طریق پیامک باشید.
  5. شناسه مورد نظر را پرداخت کنید و برگشت به سایت پذیرنده را بزنید. 

روش دوم: خرید از طریق سایت همراه اول

برای خرید شارژ سیم کارت دائمی در سایت، ۵ مرحله زیر را انجام دهید.

  1. وارد سایت همراه اول شوید
  2. در سایت روی قسمت ” سرویس ها و محصولات ” کلیک کنید.
  3. در این قسمت گزینه ” رومینگ و مکالمات بین الملل ” را انتخاب کنید.
  4. اکنون روی بخش ” مکالمات و پیامک بین الملل ” کلیک کنید.
  5. پس از این مراحل انواع خدمات با کد فعال سازی به شما نمایش داده می‌شود

خرید شارژ برای سیم کارت های اعتباری

خرید شارژ برای خدمات رومینگ روی سیم‌کارت های اعتباری به آسانی انجام می‌شود. کافی است تا مانند زمانی که در کشور اقدام به شارژ حساب خود می‌کنید، سیم کارت خود را شارژ کنید. برای خرید اعتبار می‌توانید از درگاه پرداخت استفاده کنید و به صورت خودکار اعتبار شما برای رومینگ مصرف می‌شود.

خرید رومینگ در خط دائمی و اعتباری همراه اول

جلوگیری از رومینگ همراه اول در مناطق مرزی چگونه است؟

اگر در مناطق مرزی کشور ساکن هستید یا سفری به این مناطق دارید، بهتر است با نحوه جلوگیری از رومینگ همراه اول در مناطق مرزی آشنا شوید. در صورتی که سیم‌کارت شما به صورت اتوماتیک رومینگ فعال داشته باشد هنگام نزدیک شدن به مرز ممکن است به اپراتورهای کشور همسایه متصل شوید. برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید در تنظیمات شبکه، اپراتور را دستی وارد کرده و به همراه اول تغییر دهید و یا با غیرفعال سازی رومینگ از این مشکل جلوگیری کنید. برای غیرفعال سازی رومینگ باید کد #۲۹*۱۰* را بزنید و در منو غیرفعال سازی را انتخاب کنید. 

نکات تکمیلی مهم سرویس رومینگ همراه اول 

  • دریافت پیامک در کشورهای دیگر رایگان است و شما هیچ هزینه‌ای بابت دریافت پیامک در کشورهای دیگر پرداخت نمی کنید.
  • هزینه برقراری ارتباط بین دو خط همراه اول رومینگ شده، در یک کشور دیگر بر اساس تعرفه‌های رومینگ محاسبه می‌شود. یعنی اگر شما و همسفرتان در ترکیه باشید و با هم تماس بگیرید هزینه بر اساس رومینگ محاسبه می‌شود و تفاوتی ندارد.
  • در صورت یکطرفه شدن خطوط دائمی، سرویس رومینگ شما به صورت خودکار قطع می‌شود. همچنین برای خط های اعتباری، با تمام شدن اعتبار حساب رومینگ شما قطع می‌گردد.
  • تماس دریافتی در کشورهای دیگر رایگان است. تفاوتی ندارد از کدام کشور با شما تماس بگیرند و شما بابت تماس دریافتی هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنید.
  • در صورتی که رومینگ شما فعال باشد ولی از خدمات رومینگ مانند: تماس، پیامک و دیتا استفاده نکنید، هیچ هزینه ای از حساب شما کسر نمی‌گردد و نیازی به غیرفعال کردن رومینگ ندارید.
  • بسته اینترنتی شما در داخل کشور برای رومینگ خارجی معتبر نیست و باید برای رومینگ تعرفه اینترنت خارجی پرداخت کنید. 
نکات تکمیلی خرید رومینگ همراه

کلام پایانی رومینگ همراه اول

تمامی مراحل فعال سازی و غیرفعال سازی رومینگ را برای شما توضیح دادیم. در صورتی که همچنان موفق به متصل کردن رومینگ خود نشدید با پشتیبانی همراه اول تماس برقرار کنید. در بیشتر کشورهای همسایه رومینگ برای سیم‌کارت اعتباری فعال است و اگر والدین شما به سفر زیارتی مانند حج تمتع عازم هستند این سیم‌کارت با راحت‌تر بودن استفاده برای آنها مناسب است. تجربه شما از رومینگ همراه اول در سفر چه بوده است؟ نظرات و خاطرات سفر خود را با ما به اشتراک بگذارید. 

درصورتی که از سیم کارت های ایرانسل و یا همراه اول استفاده می کنید می توانید به مطالعه اطلاعات کاملی از رومینگ رایتل و رومینگ ایرانسل بپردازید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید