چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم؟

از سفر بدانید
چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که از ارتفاع می‌ترسند و در زمان سفر کردن ترجیح می‌دهند به جای مسافرت با هواپیما، با قطار، اتوبوس، ماشین و … سفر کنند، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را بخوانید. در این مقاله می‌آموزیم که چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم و جای این که 24 ساعت در مسیر سفر باشیم،  با صرف زمان کمتری به مقصد برسیم.

چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم؟

افراد زیادی هستند که ترس از پرواز و سوار شدن در هواپیما را دارند. این ترس تا حدی طبیعی است به خصوص برای افرادی که فوبیای ارتفاع دارند و حتی در زمان عبور از پل هوایی با تپش قلب و استرس رو به رو می‌شوند.

با وجود این که زیاد می‌شنویم راه و مسیر سفر دلچسب‌تر از رسیدن به مقصد است و با اتوبوس، قطار و ماشین شخصی نیز می‌توان سفر کرد و از مسر لذت برد، ولی گاهی اتفاق می‌افتد که شما مجبور می‌شوید با هواپیما سفر کنید و سریع به مقصد برسید. پس باید تکنیک‌های غلبه بر ترس از هواپیما را بدانید و ترش و وحشت خود از پرواز را کنار بگذارید. در این قسمت به روش‌های غلبه بر فوبیای پرواز می‌پردازیم:

با نحوه کار هواپیما آشنا شوید

یکی از دلایلی ک باعث می‌شود افراد ترس از پرواز و سوار شدن در هواپیما را داشته باشند، این است که بسیاری از افراد با نحوه کار کردن هواپیما و سیستم آن آشنا نیستند و نمی‌دانند هواپیما چگونه به پرواز در می‌آید و چگونه در هوا مستقر می‌ماند. نیروی پسار هواپیما، کمک می‌کند که در ابتدای حرکت و رانش به سمت جلو، نیروی مقاومت هوا را خنثی کند و نیروی رانش نیز باعث می‌شود هواپیما به سمت جلو حرکت کند بر نیروی گرانش زمین غلبه کند  و … نکته‌ی مهم این است که حتی اگر تمام موتورهای هواپیما نیر از کار افتاده باشد، می‌تواند 160 کیلومتر رو هوا مانده و به حرکت خودش ادامه دهد.

چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم

به خلبان‌ها اعتماد کنید

خلبان‌ها عاشق پرواز هستند و برای این که بتوانند به صورت مطمئن مسافران خود را به مقصد برسانند، دوره‌های بسیار سخت و طولانی‌ای را پشت سر گذاشته‌اند. خلبانی یکی از مشاغلی است که در سراسر دنیا انتخاب فرد خلبان و سنجش آن به صورت کاملا قانونمند عملی می‌شود. علاوه بر این هر خلبان هر 6 ماه یک بار مورد ارزیابی قرار گرفته و تمرین‌های سخت و پیشرفته به وی محول می‌شود. این باعث می‌شود که فرد خلبان در مسیر شغلی خود به روز‌تر، باتجربه و دارای مهارت بالایی گردد.

چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم

افکار منفی‌تان را کنترل کنید

زمانی که به پرواز کردن با هواپیما فکر می‌کنید و یا در حال پرواز هستید، مجسم کردن سناریوهای وحشتناک اصلا کار سختی نیست! مثلا شاید با خودتان فکر کنید که اگر همین الان بال هواپیما از جا کَنده شود و یا موتور هواپیما از کار بیفتد، چه اتفاقی می‌افتد. چیزی که در این میان مهم است این است که بتوانید این افکار منفی را کنترل کرده و همیشه پایانِ شاد را برای خودتان مجسم کنید، لحظه‌ای که پرواز تمام شده و هواپیما با موفقیت فرود آمده و شما در حال پیاده شدن از آن هستید. چنین ذهنیت مثبتی در کاهش استرس و اضطراب شما نقش به سزایی خواهد داشت.

چطور بر ترس از پرواز غلبه کنیم

یک سرگرمی برای خود فراهم کنید

از جمله روش‌هایی که می‌تواند به غلبه بر ترس شما از پرواز و هواپیما کمک کند، این است که خود را سرگرم کنید. مثلا یک کتاب به همراه داشته باشید و مطالعه کنید، به انجام یک بازی در گوشی همراه خود مشغول شوید، با فرد کناری یا مهمان‌دار هواپیما صحبت کنید، موزیک گوش دهید و … . به این صورت تمرکزتان را روی موضوع دیگری گذاشته و ترس از هواپیما و پرواز را تا حدودی فراموش می‌کنید.

نفس عمیق بکشید

سعی کنید نفس کشیدن خود را کنترل کرده و نفس‌های عمیق زیادی بکشید. با افزایش تعداد نفس‌های عمیق می‌توانید استرس و ترس خود را کاهش داده و با رساندن اکسیژن بیشتر به مغزتان سیستم عصبی خود را تسکین دهید. این کار به میزان زیادی در افزایش آرامش شما تاثیر خواهد گذاشت.

با چاله‌های هوایی یا توربولانس آشنا شوید

اگر تجربه پرواز را داشته باشید، ممکن بدانید چاله هوایی چیست. لرزش های هواپیما که احساس کنید از یک دست‌انداز رد شده‌اید. این مسئله باعث می‌شود ترس شما در ارتفاع و پرواز افزایش یافته و کمی برایتان ترسناک باشد. با وجود این که قضیه می‌تواند ترس‌افرین باشد، ولی لزوما خطرناک نیست. طراحی هواپیما به گونه‌ای است که می‌تواند از شدیدترین توربولانس‌های هواپیمایی نیز عبور کند.

علت ترس از پرواز چیست و چه علائمی دارد؟

زمانی ترس به سراغ انسان می‌رود که احساس خطر کند و در سفرهای هوایی هم به طبع بیشتر افراد به خصوص آن‌هایی که اولین بار است که تجربه سفر هوایی را دارند، این احساس به سراغ آن‌ها خواهد رفت. میزان این اضطراب در افرادی که ترس از پرواز دارند یا مدت زیادی است که با هواپیما سفر نکرده‌اند بیشتر است. علائم ناشی از ترس نیز به صورت مختلف بروز می‌کند. مثلا در برخی افراد با افزایش ضربان قلب، یخ کردن دست‌ها، لرز پاها، حالت تهوع، تنگی نفس، احساس خفگی، سردرد، عرق کردن و … بروز می‌کند.

در نهایت باید بگوییم که ترس از پرواز مسئله عجیبی است و باعث می‌شود در بسیاری از مواقع مانع از سفر فرد با هواپیما شود. به این صورت فرد به جای انتخاب مسیر کوتاه مدت با هواپیما، تصمیم می‌گیرد ساعت‌های زیادی را با ماشین یا قطار بگذراند تا به مقصد برسد ودر نتیجه از پرواز فرار کند. اما اگر بخواهد به صورت منطقی با این مسئله برخورد کند، باید تمام تلاشش این باشد که با ترس‌هایش رو به رو شده و با آن‌ها مقابله کند.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید