چاله هوایی چیست و آیا واقعا خطرناک است؟

از سفر بدانید
چاله هوایی چیست و آیا واقعا خطرناک است؟

اگر شما هم به دفعات زیاد تجربه سفر با هواپیما را داشته‌اید، حتما با دست‌اندازهای هوایی رو به رو شده‌اید که ممکن است کمی هم ترسیده و احتمال داده باشید که هواپیما می‌خواهد سقوط کند. در صورتی که دست انداز یا چاله هوایی تنها برخورد دو توده هوایی با یکدیگر است. وقتی که جریان هوایی با سرعت زیادی به جریان هوایی با سرعت کمتر برخورد می‌کند، دلیل ایجاد تکان‌های شدیدی می‌شود که به چاله هوایی یا دست‌انداز هوایی معروفند. در این مقاله قصد داریم بیشتر با  چاله هوایی (turbulence) آشنا شویم و بدانیم که ماهیت وجودی چاله هوایی چیست و چه خطراتی می‌تواند به همراه داشته باشد.

چاله هوایی (دست انداز هوایی) چیست؟

چاله‌های هوایی، دست اندازهای کوچکی هستند که همه روزه در پرواز با آن‌ها مواجه می‌شویم. همانطور که در زمان رانندگی با ماشین با دست اندازهای خیابان روبه رو می‌شوید، در زمان مسافرت با هواپیما نیز با چالش‌های هوایی زیادی مواجه خواهید شد. در آسمان نیز دست اندازها به اسم چاله هوایی شناخته شده و با رفتن هواپیما در این چاله‌ها هواپیما با لغزش‌هایی روبه رو می‌شود.

این چاله‌های هوایی خطرناک نیستند ولی قسمتی جدا نشدنی از پرواز هستند. وضعیت آب و هوا نیز می‌تواند در به وجود آمدن چاله هوایی تاثیر گذار باشد. به این صورت که وقتی در آسمان باد به صورت افقی می‌وزد، جریان قوی ایجاد می‌کند که این جریان در اثر برخورد با جریان هوای آرام باعث به وجود آمدن چند هوای مختلف شده که به آن چاله هوایی گفته می‌شود.

دست انداز هوایی چیست

چاله‌های هوایی چه انواعی دارند؟

به طور کلی 3 نوع چاله هوایی ملایم، متوسط و شدید وجود دارد که شاید شنیدن نوع شدید آن برای شما ترسناک باشد ولی باید بدانید خلبان‌ها با توجه به این که پروازهای زیادی داشته‌اند، تجربه برخورد با این چاله‌های هوایی برای آن‌ها عادی است. ولی برای مسافران به خصوص کسی که برای اولین بار پرواز هوایی را تجربه می‌ند، ممکن است حتی نوع ملایم آن نیز ترسناک باشد. در این قسمت به بررسی انواع چاله‌های هوایی پرداخته می‌شود.

ملایم: این چاله هوایی برای خلبان‌ها مانند یک دست انداز معمولی است و فقط چند فوت در ارتفاع هواپیما اثر می‌گذارد.

متوسط: این نوع چاله هوایی نسبت به نوع ملایم کمتر  اتفاق می‌افتد و میزان آشفتگی آن برای خلبان‌ها ترسناک نیست و حدود 10 تا 15 دقیقه به طول می‌انجامد. این نوع چاله هوایی برای مسافران نیز زیاد تاثیرگذار نیست و مانند تکان خوردن یک فنجان چایی می‌باشد. اما در صورت ادامه دار شدن می‌تواند آن‌ها را اذیت کند.

شدید: نوع شدید چاله هوایی هم اصلا خطرناک نیست و به ندرت اتفاق می‌افتد ولی اصلا برای مسافران خوشایند نمی‌باشد. حتی خلبانان که به تعداد زیاد با هواپیما سفر می‌کنند، به دفعات کم با این چاله هوایی رو به رو می‌شوند.

آیا چاله هوایی قابل پیش‌بینی است؟

یکی از راه‌های مهم و اساسی که با استفاده از آن‌ها می‌توان به آشفتگی هوا پی برد، برخورداری از گزارش سایر هواپیماها و بررسی اطلاعات برج مراقبت است. پس از آن سعی می‌کنیم که در ارتفاعات امن پرواز کنیم. هر چند ممکن است پرواز سایر هواپیماها در محدوده مورد نظر مانع آن شود. به هر حال شما باید سعی کنید که به خلبان اعتماد کنید و امن‌ترین و راحت‌ترین مسیر را برای پرواز انتخاب نمایید.

مقابله با چاله هوایی

در مواجهه با چاله هوایی چه کار کنیم؟

چاله هوایی همانطور که پیشتر گفته شد، چاله هوایی مانند همان دست اندازی است که زیر لاستیک خودرو قرار می‌گیرد. مواجهه با آن اجتناب ناپذیر است. اما خب حس مواجهه با چاله هوایی بسیار متفاوت‌تر است، زیرا شما روی زمین نیستید و در حال پرواز هستید. تنها کاری که باید انجام دهید حفظ آرامش می‌باشد. زیرا جز این که آرام باشید و بدانید که این تکان‌های هواپیما زود گذر است و خطری شما را تهدید نمی‌کند.

سخن نهایی

با خواندن این مقاله آموختید که چاله هوایی چیست و انواع آن کدام است. چاله‌های هوایی خطری ندارند و فقط ممکن است از نظر روانی روی حال مسافران تاثیر گذارد و آن‌ها را با ترس رو به رو کند. آیا شما در سفرهای خود تجربه برخورد با چاله هوایی را داشته‌‌اید؟ در صورتی که در سفرهای هوایی خود آن راتجربه کرده‌اید، در قسمت دیدگاه‌ها تجربه خود را با ما به اشتراک بگذارید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید