همه چیز درباره رومینگ رایتل | هزینه + فعالسازی

همه چیز درباره رومینگ رایتل | هزینه + فعالسازی

از سفر بدانید

سفر به خارج از کشور با رشد تکنولوژی و گستردگی کسب و کارها بیشتر از گذشته شده است. حتی ممکن است که هنگام سفر و خرید بلیط پرواز خارجی، در چند کشور دیگر هم توقف کرده و از آن کشور بازدید کنید. اما برقراری ارتباط در عصر ارتباطات در خارج از کشور چگونه است؟ سوالات متفاوتی مثل چگونگی تهیه سیم‌کارت خارجی برای حفظ ارتباط و غیره برای سفرهای خارج از کشور پیش می‌آید و آیا اصلا این کار ضروری است؟ راه حل و جواب همه این سوالات از گذشته در جیب شما است و با همان سیم‌کارت و گوشی خود که در کشور فعالیت کردید، می‌توانید در تمامی نقاط دیگر جهان نیز ارتباط برقرار کنید. در این مقاله از مجله گردشگری پته، به معرفی سرویس رومینگ رایتل می‌پردازیم و همه چیز درباره نحوه کار و فعال سازی این سرویس را توضیح خواهیم داد. 

سرویس رومینگ رایتل چیست؟

هنگامی که در یک کشور خارجی به استفاده از یک سیم‌کارت کشور دیگری اقدام به برقراری ارتباط انجام دهید، در واقع ارتباط شما از دکل های مخابراتی کشور میزبان و اپراتورهای یک سرویس دهنده فعال در همان کشور انجام می‌شود، به این عمل رومینگ می‌گویند. به همین دلیل هنگامی که به یک کشور خارجی سفر کنید دیگر نیاز به خرید سیم‌کارت آن کشور و اپراتورهای آن کشور را نخواهید داشت.

رومینگ‌ها انواع مختلفی دارند. سرویس رومینگ رایتل شامل: رومینگ تماس، رومینگ پیامک و رومینگ دیتا یا اینترنت است. البته دقت کنید که رومینگ رایتل در تمامی کشورهای جهان فعال نیست اما، تعداد کشورهای فعال آنقدر زیاد است که احتمالا در سفر خود خللی در مورد برقراری ارتباط تلفنی پیدا نخواهید کرد. همچنین استفاده از اینترنت پر سرعت در بیشتر کشورهای طرف قرارداد رومینگ رایتل برقرار است و نگرانی از این بابت نخواهید داشت. 

سرویس رومینگ رایتل چیست؟

چگونه سرویس رومینگ رایتل را فعال کنم؟

اکنون که از مزایای رومینگ برای سفرهای خارجی مطلع شدید شاید دوست داشته باشید با نحوه فعال سازی آن آشنا شوید. سرویس رومینگ رایتل برای تماس، پیامک و دیتا به صورت پیش فرض روی سیمکارت های دائمی و اعتباری هنگام خرید فعال می‌شود. هنگامی که از کشور خارجی می‌شوید این خدمات به صورت اتوماتیک برای شما فعال می‌شود و می‌توانید از آن استفاده کنید. اما در صورتی که از کشور خارج شدید و سرویس رومینگ برایتان فعال نشد و یا نمی‌خواستید از خدمات رومینگ استفاده کنید، می‌توانید به صورت دستی و با استفاده از کدهای زیر اقدام به فعال سازی و یا غیر فعال سازی رومینگ سیم‌کارت رایتل کنید.

  • در صورتی که می‌خواهید رومینگ را فعال کنید، کد ON IR  را به شماره ۲۰۲۰ پیامک کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید از وضعیت رومینگ خود اطمینان حاصل کنید، کد  VIEW IR را به شماره ۲۰۲۰ پیامک کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید رومینگ را غیرفعال کنید، کد OFF IR را به شماره ۲۰۲۰ پیامک کنید.

دقت داشته باشید که پس از ارسال کدهای گفته شده، گوشی همراه خود را خاموش کرده و مجددا روشن کنید.

چگونه با سرویس رومینگ رایتل تماس بگیریم؟

برای برقراری تماس با سرویس رومینگ رایتل به دو خط ثابت و همراه باید به شیوه‌های مختلفی اقدام به برقراری ارتباط کنید. برای برقراری تماس به تلفن همراه داخلی باید ابتدا پیش شماره ایران ( ۰۰۹۸) را گرفته و سپس صفر اول شماره را حذف کنیم.

برای مثال اگر می‌خواهید با شماره ۰۹۱۲۱۲۳۴۵۶۷ تماس بگیرید باید شماره ۰۰۹۸۹۱۲۱۲۳۴۵۶۷ را شماره گیری کنید. این روش برای تماس با دیگر کشورها هم به همین شکل است، ابتدا پیش شماره کشور را وارد و سپس صفر اول در شماره همراه را حذف کنید. در مورد تماس با تلفن ثابت باید صفر را از پیش شماره استان حذف کنید. برای مثال اگر می‌خواهید به شماره ۰۲۱۹۱۰۹۴۰۰۰ تماس حاصل کنید باید شماره ۰۰۹۸۲۱۹۱۰۹۴۰۰۰ را شماره گیری کنید. 

چگونه با سرویس رومینگ رایتل تماس بگیریم؟

چگونه شبکه رومینگ رایتل را پیدا کنیم؟ 

در صورتی که بخواهید از شبکه رومینگ رایتل استفاده کنید ابتدا باید شبکه رایتلی که در آن محل فعال است را پیدا کنید. در بالا توضیح دادیم که این تنظیمات هنگام خرید سیم‌کارت دائمی و اعتباری روی سیم‌کارت نصب و فعال است و به صورت پیامک جزئیات آن به شما اطلاع داده می‌شود، اما اگر برای سیمکارت شما فعال نبود، می‌توانید به صورت دستی آن را فعال کنید.

فعال کردن خدمات شبکه رومینگ بر روی گوشی های با سیستم عامل اندروید و IOS متفاوت است. در ادامه به صورت مجزا هر کدام از سیستم عامل ها را توضیح می دهیم.

پیدا کردن شبکه بر روی دستگاهای اندرویدی

این سیستم عامل پر کاربرد ترین سیستم عامل بر روی گوشی و دیگر لوازم الکترونیکی هوشمند در کشور است. برای پیدا کردن شبکه بر روی دستگاهای اندرویدی مراحل زیر را انجام دهید. 

  1. ابتدا وارد بخش تنظیمات دستگاه یا (settings) شوید.
  2. سپس به دنبال گزینه ” شبکه بیشتر ” یا (more networks) بگردید و وارد آن شوید.
  3. پس از ورود به این صفحه، روی گزینه (mobile networks) کلیک کنید.
  4. در این قسمت، گزینه اپراتورهای شبکه (network operators) را پیدا و روی آن کلیک کنید. سپس تمامی اپراتورهای فعال برای شما به نمایش در می‌آید و می‌توانید در آنجا اپراتور مد نظر خود را انتخاب کنید.
  5. روی شبکه مورد نظر خود کلیک کرده، تنظیمات را ببندید تا رومینگ شبکه برای شما فعال شود.

 پیدا کردن شبکه بر روی دستگاهای آیفون یا IOS

نحوه فعال سازی شبکه رومینگ بر روی دستگاهای سیستم عامل IOS به شرح زیر است.

  1. ابتدا وارد بخش تنظیمات دستگاه یا (settings) شوید.
  2. در صفحه تنظیمات، گزینه Carrier را کلیک کنید.
  3. با غیر فعال کردن گزینه اتوماتیک (automatic) در این صفحه روی گوشی، منتظر نمایش اپراتورهای فعال بر روی صفحه خود باشید.
  4. در آخر از بین اپراتورها، گزینه مد نظر خود را پیدا و روی آن کلیک کنید و منتظر بمانید تا رومینگ برای شما فعال گردد. 
پیدا کردن شبکه بر روی دستگاهای اندرویدی

چگونه رومینگ رایتل را در پرواز فعال کنیم؟

بسیاری از افراد به علت مشغله فراوان نیاز دارند تا در پرواز هم به اینترنت متصل باشند یا امکان ارسال پیامک داشته باشند. برای این مورد ابتدا باید از وجود خدمات On-Air در پرواز خود مطمئن شوید. همچنین با تماس با ایرلاین و یا مطالعه قوانین ایرلاین سیاست های امنیتی ایرلاین در مورد نحوه استفاده از شبکه مخابراتی گوشی را متوجه شوید.

سپس در صورتی که از نظر امنیتی امکان استفاده از رومینگ پروازی رایتل را داشتید می‌توانید با فعال کردن آن مانند فعال سازی رومینگ عادی اقدام به استفاده از این رومینگ کنید. تفاوت رومینگ عادی و رومینگ پروازی در قیمت آن است و دارای دو تعرفه متفاوت است که هر دو بر اساس دقیقه محاسبه می‌شوند. قیمت رومینگ پروازی به شرح زیر است. 

  • هزینه هر دقیقه تماس : ۸۵۰۰ تومان
  • هزینه پیامک : ۳۰۰۰ تومان
  • هزینه هر مگابایت دیتا : ۶۵۰۰۰ تومان

دقت داشته باشید که در صورتی که مکالمه شما یک دقیقه و یک ثانیه شود هزینه دو دقیقه از شما کسر می‌گردد. لیست ایرلاین‌هایی که خدمات بر خط یا On-Air را پشتیبانی می‌کنند به شرح زیر است.

  • هواپیمایی آئروفلوت 
  • آل نیپون ایرویز 
  • آذربایجان ایرلاینز 
  • بریتیش ایرویز 
  • شرکت هواپیمایی سبو پسیفیک
  •  اجیپت ایر
  •  هواپیمای امارات 
  • هواپیمایی اتحاد 
  • هنگ کنگ ایرلاینز
  •  ایبریا ایرلاین
  •  هواپیمایی لیبی
  •  عمان ایر
  •  فیلیپین ایرلاینز
  •  قطر ایرویز
  •  ایرلاین سلطنتی اردن
  •  سنگاپور ایرلاینز
  •  هواپیمایی سعودی
  •  هواپیمایی TAM
چگونه رومینگ رایتل را در پرواز فعال کنیم؟

کشورهای ارائه دهنده خدمات رومینگ رایتل

بیشتر کشورهایی که برای ایرانیان پرطرفدار هستند، خدمات رومینگ رایتل در آنها موجود است. در صورتی که می‌خواهید بدانید که کشور مقصد شما خدمات رومینگ رایتل را دارد می‌توانید لیست زیر را مطالعه کنید.

افغانستانآذربایجانآفریقای جنوبیآلبانیالجزایر
آلماناتریشارمنستاناسپانیااستونی
اسلونیازبکستانامارات متحده عربیانگلستانایالات متحده
ایتالیاایرلندبلژیکبلغارستانپرتغال
تاجیکستانتانزانیاتایلندتایوانترکیه
تونسچکدانمارکروسیهرومانی
سریلانکاسنگاپورسوئدسوئیسعربستان سعودی
عمانفرانسهفنلاندقطرقرقیزستان
قزاقستانکامبوجکاناداکره جنوبیکرواسی
کویتلهستانلوکزامبورگمالتمالزی
مالیمجارستانمغولستانمکزیکمراکش
میانمارمصرنروژنیوزلندهلند
هنگ کنگیونان

کشورهای ارائه دهنده خدمات رومینگ رایتل

نحوه جلوگیری از رومینگ رایتل در مناطق مرزی چگونه است؟

در صورتی که در شهرهای مرزی زندگی می‌کنید و یا به این شهرها سفر دارید مراقب جلوگیری از رومینگ شدن سیم‌کارت رایتل خود باشید. در صورتی که در شبکه سیم‌کارت نامی به جزء رایتل مشاهده کردید، سیم‌کارت شما به اپراتور کشور همسایه متصل شده و تعرفه خدمات سیم‌کارت به صورت رومینگ محاسبه می‌شود.

برای جلوگیری از این اتفاق می‌توانید با پیامک به ۲۰۲۰ رومینگ خود را غیرفعال کنید و یا با رفتن به منو تنظیمات خدمات شبکه را از حالت اتوماتیک خارج و روی حالت دستی قرار دهید و اپراتور رایتل را انتخاب کنید.

 

جلوگیری از رومینگ رایتل در مناطق مرزی

کلام پایانی

در این مقاله تلاش کردیم تا به تمامی سوالات شما در مورد رومینگ رایتل پاسخ دهیم، در صورتی که مشکلات شما با این راه حل ها برطرف نشد می‌توانید با پشتیبانی رایتل تماس و یا در سایت رایتل به آدرس rightel.ir مراجعه کنید. در صورتی که می‌خواهید بدون غیر فعال کردن خدمات رومینگ هزینه‌ای بابت پرداخت نکردن خدمات در کشور دیگر پرداخت نکنید با استفاده نکردن از خدمات تماس، پیامک و دیتا هیچ هزینه‌ای بابت رومینگ از شما کسر نمی‌گردد. تجربه شما در سفر از استفاده از رومینگ رایتل چه بوده است؟ این رومینگ چقدر به حل شدن مشکلات ارتباطی شما کمک کرده است؟ نظرات شما باعث بهبود عملکرد ما می شود، مارا از نظرات خود محروم نکنید. 

درصورتی که از سیم کارت های ایرانسل و یا همراه اول استفاده می کنید می توانید به مطالعه اطلاعات کاملی از رومینگ همراه اول و رومینگ ایرانسل بپردازید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید