آشنایی با واحد پول کشورها به همراه حروف اختصار آن ها

آشنایی با واحد پول کشورها به همراه حروف اختصار آن ها

از سفر بدانید

کشورهای مختلف جهان از گذشته تاکنون برای مبادله و رفع نیازهای خود از پول‌های مختلفی استفاده کرده‌اند و اکنون یک ارز رسمی ملی به عنوان واحد پول کشورها برای تبادل تعریف شده است. برای مثال در کشور ما ایران با صعود بی‌وریه ارزهای رایج دنیا از قبیل دلار و یورو و کاهش تاسف‌بار قیمت ریال ایران، بسیاری با بازار ارز یک آشنای نسبی پیدا کردند. به‌طورکلی در بازار جهانی 164 ارز رسمی ملی در نظر گرفته شده است و این در حالی است که در جهان، 197 کشور مستقل و مستعمره در جهان وجود دارند؛ دلیل آن هم عدم تعریف ارز ملی برای این کشورها است و از ارزهای خارجی برای تبادل در این کشورها استفاده می‌شود.

برای افرادی که قصد دارند تا به کشورهای خارجی سفر کنند، بهتر است تا قبل از سفر، برای رفع نیازهای خود با ارز رسمی ملی آن کشور آشنایی قبلی داشته باشند. در ادامه با ما همراه شوید تا شما را با رایج‌ترین ارزهای کشورهای جهان، واحد پول و علائم تعریف شده برای پول آن‌ها آشنا کنیم.

رایج‌ ترین واحدهای ارزی در کشورهای جهان

با افزایش آگاهی افراد از بازارهای ارز جهانی و داغ شدن مبحث بازار ارزهای دیجیتال، بسیاری قصد دارند تا بیشتر با ارزهای رایج جهان آشنا شوند. اگرچه ما قصد نداریم در این مقاله به ارزش ارزهای دیجیتال بپردازیم و صرفا به ارزهای رسمی ملی جهان اکتفا می‌کنیم. لازمه سفرهای خارجی آشنایی با ارزهای رسمی این کشورها و ارزش این پول‌ها نسبت به پول ملی کشور ایران است.

از طرفی شاید تعدادی از افراد قصد داشته باشند تا با خرید بلیط هواپیما خارجی در سفر خارجی خود کالا و اجناسی را به‌عنوان سوغاتی یا رفع نیاز خود خریداری کنند. برای تبدیل ارزهای گردشگران و مسافران در هر کشوری، صرافی‌هایی وجود دارند که می‌توانید پول‌های خود را به ارز رسمی آن کشور تبدیل کنید؛ هرچند بهتر است، قبل از عازم شدن به سفر پول خود را تبدیل کنید تا در طول سفر با مشکلی مواجه نشوید. در ادامه لیستی از رایج‌ترین واحدهای ارزی در کشورهای جهان را برای شما فراهم کرده‌ایم.

دلار – آمریکا

دلار را می‌توان مهم‌ترین و غول ارزهای رایج در جهان دانست؛ اگرچه دلار نسبت به یورو و پوند و بسیاری ارزهای دیگر جهان از ارزش کمتری برخوردار است، ولی دلار به‌دلیل آنکه متعلق به ایالات متحده آمریکاست به‌عنوان رایج‌ترین ارز در معاملات شناخته می‌شود. دلارهایی که با تصویری از جرج واشنگتن قدرت‌نمایی می‌کنند، قدرت خود را فقط با کدUSD  و یک علامت $ به رخ جهان کشیده‌اند. از طرفی دلار را می‌توان به‌عنوان ارز رسمی 31 کشور در جهان به‌شمار آورد که بیش از 18 درصد از سهم 164 ارز رسمی جهان را به خود اختصاص داده است.

البته باید به این نکته اشاره داشت که دلار آمریکا نسبت به دلار کشورهای دیگر از ارزش بالاتری برخوردار است. دلار کانادا، دلار استرالیا، دلار نیوزلند، و دلار کارائیب شرقی را می‌توان به‌عنوان رایج‌ترین و ارزشمندترین دلارهای رایج در جهان دانست که هر کدام دارای تاریخچه، ارزش‌گذاری، نشانه و پول‌های چاپی متفاوتی دارند. از مهم‌ترین نکات در مورد دلار آمریکا که شاید برایتان جالب باشد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر تصور می‌کنید که دلار صرفا یک پول کاغذی و چاپی همانند پول‌های چاپی ایران است، باور خود را تغییر دهید؛ همین که بدانید 75 درصد از هر یک ورق دلار از جنس پنبه و 25 درصد آن از جنس کتان است، برای شما کفایت می‌کند. هر ورق دلار را شما می‌توان 8 هزار بار تا بزنید و انعطاف ویژه این پول‌ها ریشه در جنس آن‌ها دارد.
  • پس از تحقیقاتی که در آزمایشگاه‌های آمریکا انجام شده است، بر روی 90 درصد دلارهای شهرهایی چون بوستون و دیترویت اثراتی از کوکائین مشاهده شده است.
  • بر روی هر دلار آمریکا، تصویری از جرج واشنگتن، اولین رئیس جمهور کشور آمریکا نقش بسته است.
  • بر روی طرف دیگر دلارهای آمریکا تصویری از نقشه ایالات متحده آمریکا، نماد سپر عقاب و تصویری از یک هرم که بالای آن یک چشم دیده می‌شود، طراحی شده‌اند. سپر عقاب نماد رسمی ایالات متحده آمریکا به‌شمار می‌رود و نمادی از قدرت، حفاظت، صلح، آزادی و استقلال است. نماد هرم روی هر اسکناس دلار نیز نماد قدرت، اعتماد و ثبات و به مثابه چشم محافظ که خدای ناظر باشد، در نظر گرفته می‌شود.

پوند استرلینگ – انگلستان

پوند استرلینگ را می‌توان به‌عنوان قدیمی‌ترین پول قابل استفاده در جهان محسوب کرد. واحد پولی که متعلق به یکی از امپراتوری‌های بزرگ جهان، بریتانیای کبیر بوده است و اکنون مختص کشور انگلستان است. بر روی هر اسکناس پوند استرلینگ تصویری از ملکه فقید انگلستان، ملکه الیزابت ثبت شده است.

پوند استرلینگ با کد GBP و نشانه £ در جهان به رسمیت شناخته می‌شود، یکی از رایج‌ترین و ارزشمندترین ارزهای رسمی جهان است. در ادامه نکاتی در رابطه با پوند اضافه می‌کنیم:

  • اسکناس‌های پوند نیز همانند دلار آمریکا از کاغذ ساخته نمی‌شوند و این پول‌های ارزشمند از جنس پلیمر ساخته می‌شوند. این موضوع سبب شده است تا مقاومت این اسکناس‌ها در برابر آسیب‌های احتمالی افزایش یابد و عمر طولانی داشته باشند.
  • جعل اسکناس‌های پوند نسبت به دیگر اسکناس‌های رایج جهان، سخت‌تر است.
  • نشانه £ که به‌عنوان نماد پوند استرلینگ شناخته می‌شود، یکی از حروف لاتین است و واحدی برای سنجش وزن بوده که لیبرا نام داشته است.
  • کشور انگلستان برخلاف دیگر کشورهای اروپایی دارای یک واحد پول جداگانه است و پول این کشور نسبت به پول دیگر کشورهای اروپایی از ارزش بالاتری برخوردار است.

یورو – 19 کشور عضو اتحادیه اروپا

یورو یکی دیگر از ارزهای ارزشمند جهان است که پس از ورود رسمی در تاریخ اول ژانویه سال 2002 به کشورهای عضو اتحادیه اروپا با دلار و پوند رقابت قابل توجهی دارد. یورو که با کد ایزوEUR  و با نشانه در جهان به رسمیت شناخته می‌شود. هم‌اکنون 19 کشور از 28 کشور عضو اتحادیه اروپا از جمله آلمان، اسپانیا، فرانسه، ایتالیا، هلند، بلژیک، اتریش، یونان، ایرلند، فنلاند و لوکزامبورگ از یورو به‌عنوان ارز رسمی ملی استفاده می‌کنند. اطلاعات زیر درباره یورو نیز حائز اهمیت هستند:

  • اسکناس‌های چاپی یورو از اسکناس‌های 5 یورویی شروع می‌شوند؛ در واقع ارزان‌ترین اسکناس‌های یورو 5 یورو هستند.
  • نشانه € برگرفته از یک حرف یونانی بنام اپسیلون است که نماد تمدن اروپا نیز هست. از اپسیلون در ریاضیات و علوم مهندسی برای نشان دادن مقادیر ریز و حد صفر استفاده می‌کنند.
  • تصویر پنجره و دربی که بر روی اسکناس‌های یورو درج شده‌اند، نماد آزادی در اتحادیه اروپا، ارتباطات باز با کشورهای اتحادیه اروپا و دیگر کشورهای جهان است.

فرانک – سوئیس

سوئیس یکی از کشورهای امن و اقتصادی جهان است که حتی از آسیب‌های ویرانگر جنگ جهانی اول نیز در امان مانده است. کشور سوئیس به اقتصاد قوی معروف است و ارزش فرانک نیز گویای همین امر است. فرانک سوئیس با کد و نشانه  CHFبه‌طور مشترک در دنیا به رسمیت شناخته می‌شود و علاوه‌بر کشور سوئیس در کشور لیختن‌اشتاین به‌عنوان ارز رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای آشنایی بیشتر با فرانک سوئیس، توجه به نکات زیر خالی از لطف نیست:

  • فرانک در معنای لغوی به‌معنای Safe Haven آمده است و معادل فارسی آن «پایگاه امن» است. فرانک آنقدر قدرتمند است که ارزش آن حتی با ورشکستگی بانک‌های این کشور سقوط نمی‌کند و همیشه ارزی قدرتمند و ارزشمند است.
  • فرانک یکی از معدود ارزهای جهان است که از دلار آمریکا ارزش بالاتری دارد.

دلار – کانادا

با اینکه ارز رسمی و پول ملی کشور کانادا دلار است، ولی ارزش آن در بازار جهانی نسبت به دلار آمریکا کمتر است. دلار آمریکا نسبت به دلارهای که در کشورهای دیگر مبادله می‌شوند، ارزش بیشتری دارد. یک دلار کانادا که با کد CAD به رسمیت شناخته می‌شود را «لونی» می‌نامند و دلیل آن تصویر پرنده‌ای با همین نام بر روی اسکناس‌های یک دلاری است. دلار کانادا را با با علامت اختصاری  $می‌شناسند.

نکته جالب دیگری در رابطه با دلار کانادا وجود دارد و آن تصویر ملکه الیزابت انگلستان بر روی دلار کانادا است؛ این تصویر از سال 1935 میلادی بر روی دلارهای کانادایی چاپ شد. علت اصلی قرار گرفتن تصویر ملکه الیزابت بر روی این اسکناس‌ها، ارتباط قوی و وسیع این دو کشور در طول تاریخ بوده است. ضمنا در قرون گذشته بخش زیادی از آمریکای شمالی تحت سلطه بریتانیا بوده است.

دلار – استرالیا

دلار استرالیا یکی دیگر از ارزهای رایج کشورهای جهان است که در دسته ارزهای دلار قرار دارد. دلار استرالیا با کدAUD  و با علامت اختصاری $ در جهان به رسمیت شناخته می‌شود و همانند دیگر دلارها نسبت به دلار آمریکا ارزش کمتری دارد.

این ارز علاوه‌بر کشور استرالیا در کشورهای کیریباتی، جزایر کریستین و جزایر نورفولک مورد استفاده قرار می‌گیرد. چندین نکته در مورد دلار استرالیا در ادامه آورده‌ایم:

  • اسکناس‌های دلار استرالیا در اعداد 5، 10، 20، 50 و 100 دلاری چاپ می‌شوند. هر کدام از این دلارها دارای طراحی متفاوتی نسبت به یکدیگر هستند.
  • دلار استرالیا برای اولین بار در سال 1966 تولید و چاپ شد.
  • جنس اسکناس‌های دلار استرالیا از جنس پلیمر هستند و کشور استرالیا اولین کشور تولیدکننده اسکناس‌های پلیمری است.
  • دلار استرالیا پس از دلار آمریکا، یورو، پوند، ین و فرانک سوئیس در بازار مبادلاتی ارزی جهانی کاربرد دارد.

دلار – نیوزیلند

دلار نیوزلند عضو دیگر خانواده دلار است که در کشور نیوزلند، جزایر کوک، جزایر پیتکرن، نیو و توکلا به‌عنوان ارز رسمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلار نیوزلند را با کد ایزو NZD می‌شناسند و نشانه اختصاری این ارز همانند دیگر دلارها، علامت $ است که نشانگر قدرت اقتصادی هر کشوری است.

دلار نیوزلند را گاهی با نام دلار کیوی معرفی می‌کنند، ولی این نام غیررسمی و مستعار است. البته دلیل نامگذاری آن، وجود پرندگان بومی این کشور است که کیوی نام دارند و تصویری از این پرنده بر روی سکه‌های 1 دلاری نیوزلند نقش بسته‌اند.

دلار نیوزلند برای اولین بار در سال 1967 میلادی معرفی شد و برای هر دلار آن، 100 سنت در نظر گرفته شد. 5 نوع سکه و 5 نول اسکناس در کشور نیوزلند رواج دارد که در این بین، سکه‌های 10 سنتی به‌عنوان کم‌ارزش‌ترین ارز این کشور شناخته می‌شوند؛ البته پس از تورم اقتصادی و هزینه‌های بالای تولید انی نوع سکه‌ها به مرور از رده خارج شدند. اسکناس‌های دلار نیوزلند همانند دلار استرالیا از جنس پلیمر ساخته می‌شوند.

درهم – امارات

اساسا امارات تا سال 1966 میلادی دارای هیچ ارز یا واحد پول اختصاصی برای خود نداشت و از روپیه خلیج فارس استفاده می‌کردند. در واقع تا سال 1971 میلادی کشوری بنام امارات متحده عربی تاسیس نشده بود و امارات تحت سلطه انگلستان قرار داشت.

اما در سال 1971 با تاسیس امارات متحده عربی، درهم با کد AED و با علامت اختصاری د.إ به‌عنوان ارز رسمی این کشور در جهان به رسمیت شناخته شد. نکات جالبی درباره پول اماراتی‌ها وجود دارد که در ادامه خیلی کوتاه به آن پرداخته‌ایم:

  • درهم از یک کلمه یونانی بنام دراخما گرفته شده است و دراخما از گذشته به‌عنوان واحدی از وزن و پول شمرده شده است.
  • اسکناس‌های تولید شده درهم امارات از جنس پلیمر هستند.
  • نماد شاهین بر روی یک طرف اسکناس‌های درهم جهت جلوگیری از تقلب و جعل اسکناس درج شده است.
  • درهم امارات از ارزشمندترین ارزهای رایج در خاورمیانه و جهان عرب است که نسبت دلار به درهم امارات از سال 1978 برابر با نرخ 3.67 بوده و تاکنون ثابت مانده است.

ریال – سعودی عربستان

ریال واحد کشورهای متنوعی از جمله عربستان و کشور عزیزمان ایران است، ولی ریال عربستان کجا و ریال ایران کجا؟ کشورهای عربی بارها جهت یکپارچه‌سازی واحد پول کشورهایی که ارز ریال را به‌عنوان ارز رسمی کشور خود انتخاب کرده‌اند، مطرح کرده‌اند که به نتیجه مطلوبی نرسیده است. ریال عربستان با کد SAR و نشانه اختصاری در جهان به رسمیت شناخته می‌شود. اطلاعات زیر در مورد ریال عربستان سعودی را از دست ندهید:

  • سکه‌های ریال عربستان سعودی برای اولین بار در سال 1935 میلادی تولید و عرضه شدند.
  • ملک عبدالعزیز بن عبدالرحمن آل سعود اولین پادشاه عربستان سعودی تلاش‌های زیادی در راستای به رسمیت شناخته شدن ریال به‌عنوان ارز رسمی کشور کرد.
  • ریال واحد کشورهای ایران، قطر، عمان و یمن است که ریال ایران کم‌ارزش‌ترین ریال در میان دیگر ریال‌های رایج در جهان است.

لیره – ترکیه

واحد پول کشورهای ترکیه و قبرس شمالی لیره است. بر روی تمام اسکناس‌های لیره ترکیه تصویری از آتاتورک، نخست وزیر موثر در تاریخ ترکیه که به پدر ترکیه مدرن نیز معروف است، نقش بسته است. اسکناس‌های لیره ترکیه مشکلات زیادی از قبیل سهولت جعل و چاپ تقلبی دارند که گاهی قابل تشخیص نیستند.

اسکناس‌های قدیمی لیره ترکیه که از پیش از سال 2009 چاپ شده‌اند، فاقد اعتبار هستند و باید تعویض شوند. لیره ترکیه با کد TRY و علامت در جهان به رسمیت شناخته می‌شود و ارزش بالایی نسبت به ریال ایران دارد.

ین – ژاپن

سرزمین خورشید، ژاپن یک واحد پول اختصاصی با ارزش به خود اختصاص داده است که ین نام دارد. ین ژاپن را می‌توان در جمع رایج‌ترین و باارزش‌ترین ارزهای مورد استفاده در بازار ارزهای جهانی قرار داد. ین ژاپن با کد JPY و علامت اختصاری ¥ در جهان به رسمیت شناخته می‌شود. اطلاعاتی در مورد ین ژاپن در ادامه آورده‌ایم که توجه به آن‌ها می‌تواند مفید و جالب باشد:

  • تصاویر دانشمندان، نویسندگان و شاعران نامدار ژاپنی بر روی اسکناس‌های ین ژاپنی چاپ می‌شود. برای مثال بر روی اسکناس‌هی هزار ینی، تصویری از میکروب‌شناس معروف ژاپنی، هیدئو نوگوچی قرار گرفته است.
  • ین در فرهنگ لغوی به‌معنای جسمی گرد و دایره‌ای آمده است. دلیل این نامگذاری گرد و دایره‌ای بودن سکه‌های ین ژاپنی بوده است.
  • ین جزو پرگردش‌ترین ارزهای جهان است و کشور ژاپن پیش از سه‌ماهه پایانی سال 2023 به‌عنوان سومین اقتصاد برتر جهان شناخته می‌شد؛ اما پس از آن جایگاه خود را به آلمان واگذار کرد و اکنون بعد از آمریکا، چین و آلمان در رتبه چهارم لیست اقتصادهای برتر جهان قرار دارد.

یوان – چین

یوان نام واحد پول و ارز رسمی یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین کشورهای جهان، جمهوری خلق چین است که نام دیگر آن رنمینبی (Renminbi) است. رنمینبی در فرهنگ لغوی به‌معنای پول مردم به کار می‌رود و این نام شعار بزرگی برای دولت و مردم چین به‌شمار می‌رود. یوان با کدCNY  و نشانه اختصاری ¥ در جهان به رسمیت شناخته می‌شود و یکی از پرگردش‌ترین ارزهای جهان است. یوان چین را بیشتر بشناسید:

  • بر روی اسکناس‌های یوان، تصویر سیاست‌مدار، نظریه پرداز مشهور و اولین رهبر حزب کمونیست چین، مائو زدونگ نقش بسته است. مائو بنیان‌گذار چین معاصر و ایدئولوژی مائوییسم است که تاثیر بسزایی در رشد اقتصادی چین به‌عنوان دومین قدرت اقتصادی جهان داشته است.
  • اسکناس‌های یوان چین با دقت بسیار بالایی چاپ می‌شوند و جعل این اسکناس‌ها با محدودیت‌های زیادی همراه است.
  • اگر اسکناس‌های یوان چین را در برابر نور قرار دهید، تصاویری از گل رز و چندین علائم دیگر ظاهر می‌شوند که در نوع خود جالب است. دقیقا وجود همین علائم است که جعل اسکناس‌های چینی را سخت کرده است.

راند – آفریقای جنوبی

5 سال پیش از استقلال آفریقای جنوبی و در تاریخ فوریه سال 1961 میلادی که هنوز آفریقای جنوبی در استعمار انگلستان قرار داشت، راند یا رند آفریقای جنوبی طراحی و عرضه شد. در ابتدا هر رند آفریقای جنوبی معادل با 10 شیلینگ یا نیم پوند بود.

در فرهنگ لغوی، راند (Rand) به‌معنای صخره‌ای با ظاهری دیواری آمده است که برگرفته از کلمه Witwatersrand، دیواره سنگی 56 کیلومتری راند در آفریقای جنوبی است. این دیواره به‌عنوان بزرگترین معدن طلای جهان شناخته می‌شود. راند با کد ZAR و با نشانه اختصاری R در جهان به رسمیت شناخته می‌شود.

دلار – کارائیب شرقی

دلار کارائیب شرقی واحد پول رسمی جزایر و ایالات شرق دریای کارائیب شامل جزایر ویرجین، دومینیکا، گرنادا، سنت لوسیا، سنت وینسنت و گرنادین‌ها، سنت کیتس و نویس، آنتیگوا و باربودا است. هم‌اکنون تصویر الیزابت دوم بر روی اسکناس‌های دلار این مجموعه جزایر نقش بسته است که در تاریخ 21 ژوئیه سال 2023، بانک مرکزی شرق دریای کارائیب تصمیم بر حذف این تصویر گرفته شده است. دلار کارائیب شرقی با کدXCD  و با علامت اختصاری $ در جهان به رسمیت شناخته می‌شود.

واحد پول کشورهای جهان به تفکیک قاره

واحد پول کشورهای جهان دارای نام، کد ایزو و علامت اختصاری مختص به خود هستند، هرچند واحد پول برخی کشورها با یکدیگر مشترک است؛ این اشتراک شامل نام پول، کد ایزو و علامت اختصاری پول رسمی آن کشور می‌شود. کد ایزو یک سیستم استاندارد بین‌المللی برای شناسایی و نمایش واحدهای پولی هر کشور است که برای کشورهایی که دارای واحد پول مشترک هستند، یکسان است.

کد ایزو هر واحد پول کمتر و بیشتر از 3 حرف نمی‌شود که این حروف می‌توانند وابسته به زبان رسمی، نام و فرهنگ آن کشور متفاوت باشند. برای افرادی که قصد دارند تا با فرهنگ، اقتصاد و واحد پول رسمی کشورهای جهان آشنا شوند یا الزاما برای سفر خود نیاز به آشنایی ابتدایی با واحد پول کشور مقصد دارند؛ در ادامه لیست کاملی از واحد پول رسمی کشورهای جهان به تفکیک قاره کرده‌ایم:

واحد پول کشورهای آسیایی

نام کشورواحد پولعلامت اختصاریکد ایزو (ISO-4217)ارزش به ریال ایران (IRR)
اردندینار اردند.اJOD836,400
ارمنستاندرامդրAMD1,530
ازبکستانسومлвUZS3.32
افغانستانافغانی؋AFN0.0141
امارات متحده عربیدرهمد.إAED161,010
اندونزیروپیه اندونزیRpIDR2.57
ایرانریال ایرانIRR
برونئیدلار برونئی$BND31,028.70
بنگلادشتاکاBDT5,100
بوتاننگولترومNuBTN514.42
پاکستانروپیه پاکستانPKR2,131
تاجیکستانسامانیЅMTJS55,400
تایلندبات฿THB16,130
تایواندلار جدید تایوانNT$TWD18,300
ترکمنستانمنات ترکمنستانTTMM176,400
ترکیهلیرهTRY18,300
تیمور شرقیدلار آمریکا$USD219,800
جمهوری آذربایجانمنات آذربایجانAZN347,600
چینیوان¥CNY81,500
روسیهروبل روسیهRUB6,650
ژاپنین¥JPY3,762
سریلانکاروپیهLKR1,920
سنگاپوردلار سنگاپور$SGD438,400
سوریهلیره£SYP235
عراقدینار عراقع.دIQD460
عربستان سعودیریالSAR157,690
عمانریال عمانOMR1,540,300
فلسطیندینار اردند.اJOD836,400
فیلیپینپزوPHP10,100
قبرسپوند قبرس£CYP514,640
قرقیزستانسومлвKGS6,780
قزاقستانتنگهлвKZT1,310
قطرریال قطرQAR168,400
کامبوجرییلKHR150
کره جنوبیوونKRW430
کره شمالیوونKPW430
کویتدینار کویتد.کKWD1,931,500
گرجستانلاریGEL207,900
لائوسکیپLAK1.92
لبنانپوند لبنان£LBP0.47
مالدیوروفیهRfMVR38,700
مالزیرینگتRMMYR125,600
مغولستانتوگریک مغولیMNT12.199
میانمار (برمه)کیاتKMMK280
نپالروپیه نپالNPR4,500
هندروپیه هندINR7,080
ویتنامدانگVND1.66
یمنریال یمنYER2,370

واحد پول کشورهای اروپایی

نام کشورواحد پولعلامت اختصاریکد ایزو (ISO-4217)ارزش به ریال ایران (IRR)
آلبانیلکLekALL6,200
آلمانیوروEUR639,100
آندورایوروEUR639,100
اتریشیوروEUR639,100
اسپانیایوروEUR639,100
استونیکرونEEKEEK0.0000913
اسلواکیکروناSkSKK311.02
اسلوونییوروEUR639,100
اوکراینهریونیاUAH1,027.40
ایتالیایوروEUR639,100
ایسلندکروناkrISK4,300
بریتانیاپوند استرلینگ£GBP755,700
بلاروسروبل بلاروسBrBYR180,300
بلژیکیوروEUR639,100
بلغارستانلوлвBGN327,700
بوسنی و هرزگوینمارک تبدیل پذیرKMBAM23,104.51
پرتغالیوروEUR639,100
ترکیهلیره ترکیهTRY18,300
دانمارککرونkr.DKK85,500
روسیهروبلRUB6,650
رومانیلئوleiRON128,200
سان مارینویوروEUR639,100
سوئدکرونkrSEK56,800
سوئیسفرانک سوئیسCHFCHF660,100
صربستاندینار صربستانДинRSD5,470
فرانسهیوروEUR639,100
فنلاندیوروEUR639,100
قبرسپوند قبرس£CYP51,464
قزاقستانتنگهлвKZT1,310
کرواسیکونایknHRK88,000
کوزوویوروEUR639,100
لتونیلاتسLsLVL1,245.5
لهستانزلوتیPLN147,000
لوکزامبورگیوروEUR639,100
لیتوانیلیتاسLtLTL996.66
لیختن اشتاینفرانک سوئیسCHFCHF660,100
مالتیوروEUR639,100
مالتلیرهMTL513.64
مجارستانفورینتFtHUF1,610
مقدونیهدینارденMKD10,400
مولداویلئوLMDL33,700
موناکویوروEUR639,100
مونته نگرویوروEUR639,100
نروژکرونkrNOK55,800
هلندیوروEUR639,100
واتیکانیوروEUR639,100
یونانیوروEUR639,100

واحد پول کشورهای آفریقایی

نام کشورواحد پولعلامت اختصاریکد ایزو (ISO-4217)ارزش به ریال ایران (IRR)
الجزایردینار الجزایردجDZD311.44
آنگولاکوانزاKzAOA49.25
بنینفرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربیCFAXOF970
بوتسواناپولاPBWP43,500
بورکینافاسوفرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربیCFAXOF970
بروندیفرانک بروندیFBuBIF14.57
آفریقای جنوبیراندRZAR20,686
اتیوپیبیرብርETB10,300
اریترهناکفای اریترهናቕፋERN2805.833
اوگانداشیلینگ اوگانداUShUGX160
تانزانیاشیلینگ تانزانیاTShTZS230
توگوفرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربیCFAXOF970
تونسدینار تونسد.تTND190,400
جمهوری آفریقای مرکزیفرانک سی‌اف‌ای آفریقای مرکزیFCFAXAF970
جمهوری دموکراتیک کنگوفرانک کنگوFCCDF14.81
جمهوری کنگوفرانک سی‌اف‌ای آفریقای مرکزیFCFAXAF970
جیبوتیفرانک جیبوتیFdjDJF3,400
چادفرانک سی‌اف‌ای آفریقای مرکزیFCFAXAF970
رواندافرانک روانداFRwRWF460
زامبیاکواچای زامبیاZKZMK22,400
زیمبابوهدلار زیمبابوه$ZWD130.707
سائوتومه و پرینسیپدُبراDbSTD27,200
ساحل عاجفرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربیCFAXOF970
سنگالفرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربیCFAXOF970
سوازیلندلیلانگنیESZL32,500
سودان جنوبیپوند سودان جنوبی£SSP1,040
سومالیشیلینگ سومالیSSOS1,110
سیرالئونلئونLeSLL32.6
سیشلروپیه سیشلSCR46,500
غناسدیGH₵GHC39,400
کامرونفرانک سی‌اف‌ای آفریقای مرکزیFCFAXAF970
کنیاشیلینگ کنیاKShKES4,600
کیپ ورداسکودو$CVE409.80
گابنفرانک سی‌اف‌ای آفریقای مرکزیFCFAXAF970
گامبیادالاسیDGMD8,800
گینهفرانک گینهFGGNF69
گینه استواییفرانک سی‌اف‌ای آفریقای مرکزیFCFAXAF970
گینه بیسائوفرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربیCFAXOF970
لسوتولوتیLLSL32,500
لیبریادلار لیبریا$LRD215.76
لیبیدینار لیبیل.دLYD122,300
ماداگاسکارآریاری مالاگاسیArMGA130
مالاویکواچا مالاویMKMWK340
مالیفرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربیCFAXOF970
مجمع‌الجزایر قمرفرانک کُمُرCFKMF91.79
مراکشدرهم مراکشDHMAD61,300
مصرپوند مصر£EGP12,400
موریتانیاوگوئیایUMMRO1,064.04
موریسروپیه موریسMUR13,100
موزامبیکمتیکالMTMZN9,300
نامیبیادلار نامیبیا$NAD32,500
نیجرفرانک سی‌اف‌ای آفریقای غربیCFAXOF970
نیجریهنایراNGN390

واحد پول کشورهای آمریکای شمالی

نام کشورواحد پولعلامت اختصاریکد ایزو (ISO-4217)ارزش به ریال ایران (IRR)
آنتیگوا و باربودادلار کارائیب شرقی$XCD219,800
السالوادوردلار ایالات متحده$USD59,100
ایالات متحده آمریکادلار ایالات متحده$USD59,100
باربادوسدلار باربادوس$BBD299,500
باهاماسدلار باهاماس$BSD299,500
بلیزدلار بلیز$BZD300,100
پانامابولبوئا./BPAB605,000
ترینیداد و توباگودلار ترینیداد و توباگوTT$TTD88,800
جامائیکادلار جامائیکاJ$JMD3,800
جمهوری دومینیکنپزو دومینیکنRD$DOP704.55
دومینیکادلار کارائیب شرقی$XCD219,800
سنت کیتس و نویسدلار کارائیب شرقی$XCD219,800
سنت لوسیادلار کارائیب شرقی$XCD219,800
سنت وینسنت و گرنادین هادلار کارائیب شرقی$XCD219,800
کاستاریکاکولونCRC79.44
کانادادلار کانادا$CAD436,500
کوباپزوی کوبا$CUC24,700
گرنادادلار کارائیب شرقی$XCD219,800
گواتمالاکتزالQGTQ77,900
مکزیکپزو مکزیک$MXN31,800
نیکاراگوئهکوردوباC$NIO16,300
هائیتیگوردGHTG315.36
هندوراسلمپیراLHNL24,400

واحد پول کشورهای آمریکای جنوبی

نام کشورواحد پولعلامت اختصاریکد ایزو (ISO-4217)ارزش به ریال ایران (IRR)
آرژانتینپزو آرژانتین$ARS660
اکوادوردلار ایالات متحده$USD59,100
اوروگوئهپزو اروگوئهU$UYU15,300
برزیلرئال$RBRL109,300
بولیویبولیویانو$bBOB5.24
پاراگوئهگوارانیGsPYG5.57
پرونوئوو سول./SPEN159,700
سورینامدلار سورینام$SRD1,332.47
شیلیپزو شیلی$CLP640
کلمبیاپزو کلمبیا$COP150
گیانادلار گیانا$GYD295,400
ونزوئلابولیوارBs VEF133,250

واحد پول کشورهای استرالیا و اقیانوسیه

نام کشورواحد پولعلامت اختصاریکد ایزو (ISO-4217)ارزش به ریال ایران (IRR)
استرالیادلار استرالیا$AUD393,300
پاپوآ گینه نوکیناKPGK154,600
پالائودلار ایالات متحده$USD59,100
تونگاپاآنگا$TTOP17,866.14
تووالودلار استرالیا$AUD393,300
جزایر سلیماندلار جزایر سلیمان$SBD4,976.85
جزایر مارشالدلار ایالات متحده$USD59,100
ساموآتالا$WSWST15026.786
فیجیدلار فیجی$FJD266,400
کیریباتیدلار استرالیا$AUD393,300
میکرونزیدلار ایالات متحده$USD59,100
نائورودلار استرالیا$AUD393,300
نیوزلنددلار نیوزلند$NZD36,460
وانواتوواتوVTVUV5,000

سخن پایانی

جهان بزرگی که در آن زندگی می‌کنیم پر از شگفتی و تنوع است؛ تنوع در سلایق، علایق، ویژگی‌ها و … که هر کدام به‌گونه‌ای در رفتار و اعمال ما بروز می‌کند. این تفاوت‌ها باعث شده‌اند که فرهنگ‌ها، باورها و تفکرات مختلف با یکدیگر داشته باشیم و هر کدام برای خود تفکر، عقیده و فرهنگی مختص به خود داشته باشیم.

ارزهای جهان نیز همین گونه ایجاد شده‌اند بر اثر اختلافات و منافعی که در ایجاد یک ارز مختص به هر کشور وجود داشته است؛ هر کشوری از زمان گذشته تاکنون یک ارز رسمی برای خود به‌گونه‌های مختلف اعم از سکه و اسکناس داشته است. با تمام این تفاوت‌ها و اختلافات، کشورها برای برقراری ارتباط و مبادلات خود نیاز داشته‌اند تا ارزهای خود را با یکدیگر مبادله کنند.

شما هم برای همین اینجا هستید، یا آمده‌اید تا اطلاعاتی درباره دیگر کشورها کسب کنید یا ارز رسمی کشوری که قصد دارید به آن سفر کنید را شناسایی کنید. پیشنهاد می‌شود برای سفر خود علاوه‌بر ارز رسمی کشور مقصد، مقداری دلار همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کنید.

سوالات متداول

دلار ایالات متحده آمریکا، یورو، پوند استرلینگ انگلستان، ین ژاپن، یوان چین، ریال عربستان، لیره ترکیه درهم امارات و دینار کویت جزو رایج‌ترین ارزها برای مسافرت هستند.

164 ارز رسمی ملی از 197 کشور مستقل و وابسته در بازار ارز جهانی مبادله می‌شوند.

19 کشور از 28 کشور عضو اتحادیه از یورو به‌عنوان ارز رسمی استفاده می‌کنند.

31 کشور در سراسر جهان از دلار برای مبادلات خود استفاده می‌کنند که ارزش کمتری نسبت به دلار آمریکا دارد.

به ترتیب دلار آمریکا، پوند استرلینگ انگلستان و یورو اتحادیه اروپا

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید