راهنمای سفر به قونیه | عارفانه ترین شهر ترکیه

ترکیه جهان‌گردی
راهنمای سفر به قونیه | عارفانه ترین شهر ترکیه

یکی از کشورهای پرطرفدار و پرگردشگر در سطح جهان، کشور ترکیه است که در بین ایرانیان نیز همیشه مقصدی زیبا و جذاب بوده است. هر کدام از شهرهای ترکیه به عنوان پلی میان آسیا و اروپا جاذبه‌های خاص خود را دارند. اما یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ترکیه، شهر قونیه است که احتمالا این شهر را همراه با نام مولانا جلال الدین بلخی می‌شناسید. در این مطلب قصد داریم تا سفر به قونیه را از جهات مختلف بررسی کنیم و راهنمای سفر به قونیه را فراهم کنیم.

قونیه کجاست؟

اولین نکته‌ای که در راهنمای سفر به قونیه می‌توان گفت، جغرافیای این شهر است. در فلات مرکزی آناتولی اگر به سمت جنوب غربی بروید، می‌توانید شهر قونیه را بیابید. از طرفی قونیه در قسمت جنوب شرقی ترکیه قرار می‌گیرد.

جالب است بدانید که این قسمت از ترکیه بزرگ‌ترین مساحت ترکیه را دارد و بیش‌ترین جمعیت ترکیه را در خود جای داده است. همین طور تنوع جغرافیایی و فرهنگی را در این شهر شاهد هستید که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد. شهر قونیه از شمال به استان کونیا، از شرق به استان آکسارای، از جنوب به استان کرامان و همچنین از غرب به استان افیون منتهی می‌شود.

اطلاعات ضروری شهر قونیه

برخی اطلاعات وجود دارد که در هر شهری مورد نیاز است و باید پیش از ورود به آن جا مطلع باشید. اول آن که از اموال خود به خوبی مواظبت کنید. اما اگر به هر صورت مشکلی پیش آمد، شماره پلیس در ترکیه ۱۵۵ است. همچنین کمک‌های اولیه را همراه خود داشته باشید.

امیدواریم که هیچ گاه چنین وضعیتی پیش نیاید اما در صورت بروز حادثه می‌توانید با ۱۱۲ به عنوان اورژانس ترکیه تماس بگیرید. همین طور شماره آتش نشانی ترکیه نیز ۱۱۰ است.

فرهنگ شهر قونیه

چنان که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، یکی از تاریخی‌ترین شهرهای ترکیه، شهر قونیه است. همین طور جالب است بدانید که قونیه نسبت به شهرهای دیگر ترکیه مانند آنکارا، آنتالیا و… که شهرهایی ساحلی هستند، مذهبی‌تر است. ساکنان این شهر مسلمان هستند و چنان که مشخص است، سنی مذهب هستند.

اما سوای از این مسئله حضور عرفان و تصوف نیز به شکلی فضای این شهر را مذهبی و معنوی کرده است. چنان که می‌دانید مولانا از بلخ به قونیه مهاجرت می‌کند و می‌توان گفت حضور مولانا و دیگر صوفیان چنین وضعیتی برای شهر قونیه ایجاده کرده که تا کنون نیز به شکلی پابرجاست.

فرهنگ مردم در سفر به قونیه

آب‌ وهوای قونیه

قونیه آب و هوایی سرد و خشک دارد. این شهر در نزدیکی کوه‌های طوروس قرار دارد و به این دلیل زمستان‌هایی سرد و برفی دارد. همین طور در تابستان هوا معمولا بین سی تا سی و پنج درجه سانتی گراد است. به ندرت ممکن است دمای هوا تا چهل درجه نیز برسد، اما اغلب هوایی خوش را در تابستان شاهد هستیم.

دمای هوای قونیه در پاییز میان ده تا بیست و نه درجه سانتی گراد است و در زمستان دمایی میان سه تا ده درجه سانتی گراد تجربه می‌کند. اما بهار چنان که در اغلب شهرها هوای معتدل‌تری دارد، در قونیه نیز هوایی خوش‌تر را ایجاد می‌کند. دمای هوای قونیه در بهار میان نه تا بیست و پنج درجه است.

اب و هوا و بهترین زمان سفر به قونیه

بهترین زمان سفر به قونیه

اگر بخواهیم زمانی عالی برای سفر به قونیه مشخص کنیم باید بگوییم در فصل بهار و همین طور تابستان هوا بسیار متعادل است و زمانی مناسب برای سفر به قونیه خواهد بود. اما اگر با سردی هوا زیاد مشکل نداشته باشید در پاییز و زمستان نیز می‌توانید برای تماشای زیبایی‌های تاریخی، فستیوال‌ها و جشنواره‌های فرهنگی به این شهر سفر کنید.

بهترین زمان سفر به قونیه

مسیر‌های دسترسی برای سفر به قونیه

اما به عنوان نکته‌ای مهم در راهنمای سفر به قونیه باید بگوییم که برای سفر به قونیه می‌توانید از طرق مختلفی اقدام کنید. مثلا می‌توانید با ماشین از ایران سفر کنید و تا حتی قونیه بروید. اما به نظر می‌رسد بهترین راه برای رسیدن به قونیه، سفر با خرید بلیط هواپیما خارجی به یکی از شهرهای نزدیک قونیه مانند استانبول یا آنکارا است. پس از آن می‌توانید با خودرو سواری، قطار یا هواپیما از این شهر به مقصد قونیه حرکت کنید.

سفر از دیگر شهر‌های ترکیه به قونیه

اگر به ترکیه سفر کنید احتمالا به چند شهر این کشور سر خواهید زد. بنابراین بد نیست تا سفرهای داخلی این کشور به سمت قونیه را بررسی کنیم و فاصله بعضی از شهرهای ترکیه تا قونیه را عنوان کنیم.

سفر به قونیه از استانبول و فاصله استانبول تا قونیه

چنان که می‌دانید استانبول یکی از معروف‌ترین شهرهای ترکیه است که بسیاری از ایرانیان نیز به این شهر سفر می‌کنند. حال اگر بخواهید از این شهر به قونیه سفر کنید می‌توانید از قطار سریع السیر، هواپیما و ماشین شخصی استفاده کنید.

فاصله این دو شهر هفتصد کیلومتر است که طی این مسیر با ماشین شخصی هفت ساعت و نیم، با قطار سریع السیر چهار ساعت و با هواپیما حدود چهل دقیقه زمان می‌برد.

سفر به قونیه از آنتالیا و فاصله آنتالیا تا قونیه

آنتالیا نیز شهر ساحلی و جذابی در کشور ترکیه است. این شهر تا قونیه ۲۶۷ کیلومتر فاصله دارد. در این شهر نیز می‌توان از هر سه روش خودرو سواری، قطار و هواپیما استفاده کرد. این مقدار مسافت با ماشین حدود سه ساعت و نیم طول می‌کشد.

همچنین با قطار حدود دو ساعت و با هواپیما حدود چهل و پنج یا پنجاه دقیقه طول می‌کشد. جالب است بدانید با اتوبوس‌های بین شهری نیز می‌توانید این مسیر را طی کنید که حدود چهار ساعت طول خواهد کشید.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
معرفی محله های استانبول

سفر به قونیه از وان و فاصله وان تا قونیه

فاصله شهر وان تا قونیه حدود ۱۲۲۵ کیلومتر است. می‌توانید با روش‌های مختلف مانند ماشین، اتوبوس، قطار یا هواپیما این مسافت را طی کنید. این مسیر با ماشین شخصی، حدود دوازده ساعت و با اتوبوس حدود چهارده ساعت طول می‌کشد. با قطار سریع السیر می‌توانید در ده ساعت از وان به قونیه برسید. با هواپیما نیز مدت پرواز شما حدود یک ساعت خواهد بود.

سفر به قونیه از بدروم و فاصله بدروم تا قونیه

فاصله شهر بدروم تا قونیه حدود ۶۹۸ کیلومتر است. فاصله این دو شهر را می‌توانید با ماشین یا اتوبوس در هشت ساعت طی کنید. بین این دو شهر نیز قطار وجود دارد و سفر با آن پنج ساعت و نیم طول خواهد کشید. هواپیما نیز برای سفر داخلی بین این دو شهر وجود دارد و حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.

سفر به قونیه از کاپادوکیا و فاصله کاپادوکیا تا قونیه

کاپادوکیا تا قونیه حدود ۲۹۲ کیلومتر فاصله دارد. شما می‌توانید با ماشین شخصی یا اتوبوس طی سه ساعت به قونیه برسید. با قطار سریع السیر دو ساعت و با هواپیما حدود پنجاه دقیقه در مسیر خواهید بود.

سفر به قونیه از آنکارا و فاصله آنکارا تا قونیه

چنان که می‌دانید آنکارا پایتخت کشور ترکیه است. میان شهر آنکارا و قونیه اگر با ماشین یا اتوبوس حرکت کنید، حدود ۲۷۰ کیلومتر فاصله را می‌توانید در ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه طی کنید. می‌توانید با قطار سریع‌السیر سفر کنید که در ۱ ساعت و ۴۵ دقیقه به مقصد می‌رسید یا می‌توانید با هواپیما سفر کنید که در این صورت فقط ۳۵ دقیقه طول خواهد کشید.

حمل و نقل در شهر قونیه

درون شهر قونیه به لحاظ حمل و نقل هیچ گونه مشکلی نخواهید داشت. در سطح شهر وسایل حمل و نقل عمومی اعم از اتوبوس، مترو، تراموا و قطار سریع السیر وجود دارد. پس می‌توانید با استفاده از این شبکه حمل و نقل عمومی گسترده و مدرن در مدت زمانی کوتاه به هر نقطه از هر شهر سفر کنید. همین طور می‌توانید از دوچرخه‌های کرایه‌ای برای گشت و گذار استفاده کنید که انتخابی بسیار جذاب نیز خواهد بود.

محدودیت‌های سفر به قونیه

برای سفر به قونیه ترکیه محدودیت خاصی نخواهید داشت. اما چند نکته هست که نیاز به رعایت دارد. اولین و مهم‌ترین مسئله آن است که پاسپورت خود را تهیه کنید. پس از آن نیاز است تا ویزا ترکیه را مهیا کنید. برای این کار باید به وب سایت رسمی ویزای ترکیه مراجعه کنید و پس از طی مراحل، ویزا و پرداخت خود به شکل رنگی پرینت بگیرید و همراه داشته باشید.

اما نکته دیگری در سفر به قونیه وجود دارد آن است که رسیدن به این شهر تنها با سفرهای داخلی ممکن می‌شود و می‌توانید از شهرهای دیگر مانند استانبول به این شهر بروید.

مراکز خرید قونیه

شاید بتوانیم بگوییم یکی از مهم‌ترین اهدافی که افراد به ترکیه سفر می‌کنند، خرید از اجناس مرغوب و خوش‌قیمت این کشور است. در شهر قونیه نیز مراکز خرید متنوعی وجود دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا راهنمای سفر به قونیه را به شکلی کامل به شما ارائه کنیم.

بازار سرپوشیده قونیه

یکی از جاهای دیدنی قونیه که کم‌تر دیده شده است اما جذابیتی تاریخی و گردشگری دارد، بازار سرپوشیده این شهر است. بازار سرپوشیده قونیه در دوران سلجوقیان و عثمانیان ساخته شده است. معماری این بازار که از کاشی، آجر، سقف‌های چوبی و قندیل‌ها تشکیل شده، بسیار چشمگیر است. در کنار این زیبایی، بازار خوبی برای خرید صنایع دستی، قالی، چرم، چوب، مس و… است.

مرکز خرید کنت پلازا

یکی از معروف‌ترین مراکز خرید موجود در قونیه مرکز خرید کنت پلازا است که این مرکز خرید در منطقه سلجوقلو واقع شده است. مرکز خرید کنت پلازا امکانات تفریحی و رفاهی متنوعی مانند سینما، رستوران، کافه، شهربازی، موزه و فضای بازی کودکان دارد که انتخابی بسیار خوبی برای وقت‌گذرانی‌های مختلف است.

همین طور محصولات متنوعی از برندهای جهانی در این بازار وجود دارد. به طور مثال لوازم آرایشی، کیف و کفش، لوازم خانگی و… از این دسته هستند.  

مرکز خرید ارایلی پارک سایت

در مرکز ارگلی می‌توانید مرکز خرید ارایلی را بیابید. این مرکز خرید سال ۲۰۰۹ ساخته شده است و امکانات رفاهی و تفریحی جذابی نظیر سینما، شهربازی، موزه و کافه در خود جای داده است. حدود ۴۵ برند جهانی و ترکیه‌ای نیز در این مرکز خرید حضور دارند که می‌توانید از آن‌ها دیدن کنید و خرید خود را انجام دهید.

فرش‌ فروشی کاروان

چنانچه می‌دانید فرش یکی از عناصر جذاب موجود در شهر قونیه است. یک فرش‌فروشی قدیمی و بسیار زیبا نیز در این شهر وجود دارد که کاروان نام دارد. برادران کاپلان این فرش‌فروشی را در سال ۱۹۸۲ تاسیس کردند و تا کنون نیز فعال است. اگر طرفدار هنرهایی همچون گلیم‌بافی، نساجی و قلاب‌دوزی هستید، می‌توانید در این فرش‌فروشی اوقاتی خوش را بگذرانید و خریدی عالی داشته باشید.

مرکز خرید سلچوکر سنتر

باز هم در منطقه سلجوقلو و در نزدیکی آرامگاه مولانا می‌توانید پاساژ دیگری به نام سلچوکر سنتر بیابید. این مرکز خرید معماری سنتی و خاصی دارد و عمده محصولات آن نیز سنتی و صنایع دستی هستند. البته جالب است بدانید کافه‌ها و غذاخوری‌هایی در این پاساژ خواهید یافت که می‌توانید در آن جا غذای ژاپنی را امتحان کنید.

مرکز خرید ام‌ وان

اگر تصور کرده‌اید مراکز خرید در محدوده سلجوقلو به پایان رسیده‌اند، سخت در اشتباهید. باز هم مرکز خریدی به نام ام‌وان وجود دارد که امکانات جذابی مانند سینما، کافه، رستوران و موزه را در خود جای داده است.

شما می‌توانید هر گونه محصولی مانند پوشاک، لوازم آرایشی، اسباب بازی، ساعت، عطر، جواهرات، کتاب و نوشت افزار، لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی و… را در این مرکز خرید بیابید و تهیه کنید.

مرکز خرید نوادا اوت‌ لت

یکی از جدیدترین و مدرن‌ترین مراکز خرید در قونیه مرکز خرید نوادا اوت‌لت است که در سال ۲۰۱۵ تاسیس شده است. حدود ۱۳۰ فروشگاه از برندهای مختلف در این مرکز خرید فعال هستند که می‌توانید تنوع بالای آن را به عینه ببینید. این مرکز خرید دارای سینما، مجموعه سرگرمی و کافه و رستوران نیز هست و شما می‌توانید نسبت به کیفیتی که تهیه می‌کنید، هزینه بسیار مناسب و مقرون به صرفه‌ای پرداخت کنید.

مرکز خرید کولسیته

اما مرکز خرید کولسیته یا کوله سایت نیز مرکز خرید دیگری است که به شکلی مدرن و جذاب ساخته شده است. این مرکز خرید نیز بسیار وسیع است و محصولات متنوعی از پوشاک تا لوازم الکترونیکی را در خود جای داده است. در این مرکز خرید نیز در کنار خرید می‌توانید از سینما، کافه، موزه و… لذت ببرید.

اختلاف زمان شهر قونیه با ایران

ترکیه به صورت کلی یک ساعت رسمی در سراسر مرزهای خود دارد و این ساعت رسمی نیم ساعت از ساعت ایران عقب‌تر است. بنابراین اگر مثلا در قونیه‌ی ترکیه ساعت ۱۴ باشد، در ایران ۱۳:۳۰ خواهد بود. این اختلاف ساعت کم باعث سهولت در برقراری ارتباط با ایران و بالعکس است. بنابراین در تهیه بلیط، رزرو هتل و… این اختلاف ساعت را در نظر داشته باشید.

فستیوال های قونیه

از جذاب‌ترین اتفاقات موجود در شهر قونیه فستیوال‌های این شهر است که در فصول مختلف و به مناسبات متنوع اجرا می‌شود. این فستیوال‌ها هر کدام به نوعی پیشینه تاریخی دارند و به شکلی فرهنگ و سنت مردم ترکیه را به ما نشان می‌دهد. در این جا به چند مورد از این فستیوال‌ها اشاره می‌کنیم تا آشنایی‌ای جزئی در این مورد داشته باشید.

فستیوال مولانا

در ماه دسامبر چهار شب است که فستیوال مولانا برگزار می‌شود و سالن ویدینگ نایت مولانا محل دائمی برگزاری این فستیوال است. می‌توانید در فستیوال مولانا بهترین برنامه‌های فرهنگی و هنری در زمینه‌ی عرفان، صوفی گری، اشعار مولانا، آثار ترجمه شده و ده ها مورد دیگر را ببینید و لذت ببرید. حواستان باشد که باید بلیط این فستیوال را از ماه‌ها قبل رزرو کنید.

فستیوال رقص درویشان در قونیه

از چیزهایی که در راهنمای سفر به قونیه باید عنوان کنیم، فستیوال رقص درویشان است. شاید در تصاویر و فیلم‌هایی که از قونیه وجود دارد، رقص سماع درویشان را دیده باشید. این امر که همان رقص سماعی است که مولانا و یارانش انجام می‌دادند.

برای این رقص بین ده تا هجده دسامبر در نظر گرفته شده است. شما می‌توانید بلیط این فستیوال را نیز از قبل تهیه کنید و از این نماد فرهنگی، تاریخی و مذهبی لذت ببرید.

جشن سبای آرس

جشن سبای آرس روز درگذشت مولانا است که همزمان با آن بزرگداشت بزرگی برای مولانا برگزار می‌شود. این جشن نیز در ماه دسامبر شکل می‌گیرد. شما می‌توانید در این جشن نیز نمایش‌های فرهنگی مربوط به داستان‌های مولانا مثنوی معنوی، آثار ترجمه شده مختلف به زبان دیگر، نشست‌های فرهنگی و پژوهشی را ببینید. این جشن معادل با ۲۶ آذر ماه است که شلوغ‌ترین روز سفری به شهر قونیه هم محسوب می‌شود.

سوای از این فستیوال‌ها، جشنواره‌ها و فستیوال‌های دیگری نیز در قونیه برگزار می‌شود که هر کدام ویژگی‌های جذاب خاص خود را دارند. اگر بخواهیم برخی از آن‌ها را در این جا نام ببریم، می‌توانیم چنین لیستی ارائه دهیم:

  • فستیوال سوگوکسو
  • فستیوال هندوانه
  • فستیوال تون فرنگی
  • فستیوال بین المللی ملا نصر الدین
  • فستیوال بین المللی موسیقی زمرد قونیه و…

غذاها و نوشیدنی های قونیه

غذاها و نوشیدنی‌های محلی هر شهر و کشور یکی از پرخواهان‌ترین مقوله‌هایی است که در یک ناحیه وجود دارد. اگر بخواهید در خصوص هر شهری صحبت کنید ناگزیر هستید تا در خصوص غذاهای محلی و یا محبوب آن ناحیه نیز سخن بگویید. قونیه نیز نه تنها غذاهای خوشمزه‌ای دارد، بلکه نوشیدنی‌های محلی و گوارایی را در دل فرهنگ خود جای داده است. در این جا چندین از این خوراکی‌ها را فهرست می‌کنیم:

  • اتلی اکمک
  • فرن کباب
  • تیریت
  • تویوک سویو
  • شیرینی جزریه
  • پشمک
غذاها و نوشیدنی های قونیه

سوغات شهر قونیه

با توجه به قدمت و غنای فرهنگی قونیه سوغات‌های مخصوص این شهر نیز کم نیستند. مجسمه‌های کوچک رقص سماع، شیرینی ترکی جزریه، لباس‌های محلی، لباس‌های رقص سماع، گردن‌بند مولانا، فرش و گلیم مخصوص قونیه در زمره جذاب‌ترین سوغاتی‌های این شهر هستند. شما می‌توانید هر کدام از این موارد را برای خود تهیه کنید یا به عزیزانتان به عنوان هدیه تقدیم کنید.

هتل های قونیه

از آن جایی که گردشگران مختلف برای بازدید از مراسمات سنتی، فستیوال‌ها و اماکن تاریخی مذهبی به این شهر می‌آیند، هتل‌های متعدد و متنوعی نیز در این شهر دیده می‌شود. طبیعتا این هتل‌ها در سطوح و کیفیت‌های مختلف هستند و اگر بخواهیم در راهنمای سفر به قونیه به هر کدام از انواع هتل‌ها با کیفیت‌های مختلف اشاره کنیم می‌توانیم چنین فهرستی بسازیم:

  • هتل ریکسوس (هتل پنج ستاره)
  • هتل برا قونیه (هتل چهار ستاره)
  • هتل هیلتون گاردن (هتل چهار ستاره)
  • مولانا هتل (هتل سه ستاره)

همین طور اقامت‌گاه‌ها، سوییت‌ها و مهمان‌پذیرهای اجاره‌ای مختلفی نیز در سطح شهر وجود دارند که می‌توانید بسته به مکان‌هایی که قصد دیدن دارید، میزان هزینه‌ای که می‌کنید و مدت زمانی که قصد اقامت دارید، هر کدام از این هتل‌ها یا مهمان‌سراها را انتخاب کنید.

هتل های قونیه

نکات مهم سفر به قونیه

به نظر می‌رسد اغلب دانستنی‌های شهر قونیه را در قالب راهنمای سفر به قونیه مطرح کردیم و اکنون می‌توانید سفری جذاب به قونیه داشته باشید. اگر بخواهیم به عنوان تکمله نکاتی مهم را مطرح کنیم باید بگوییم که از کامل بودن مدارک خود مانند پاسپورت، ویزا و… اطمینان حاصل کنید.

همچنین بهتر است پول کافی ترجیحا دلار به همراه داشته باشید تا در سفر به مشکل نخورید. علاوه بر این موارد، لباس و کفش مناسب فصل سفر خود را نیز فراموش نکنید تا لذت‌بخش‌ترین سفر را تجربه کنید.

نکات مهم سفر به قونیه

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید