آبشار کیگا کجاست؟ | راهنمای سفر به آبشاری در حوالی پایتخت

آبشار کیگا کجاست؟ | راهنمای سفر به آبشاری در حوالی پایتخت

استان تهران ایرانگردی

آبشار کیگا کجاست؟ سوالی است که ممکن است برای برخی افراد پیش بیاید؛ معمولا تهرانی‌ها با آبشار کیگا خاطرات بسیار زیادی دارند. لازم است بدانید که این آبشار از جمله آبشارهای مرتفع در ایران است.آبشار کیگا از آبشارهای اطراف تهران است و سالانه گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. برای ساکنین شهرهای دیگر این مکان به عنوان بهشت تهرانی‌ها شهرت دارد. یکی از مکان‌های طبیعی و خوش آب و هوای اطراف تهران است.

چطور به آبشار کیگا برویم؟

اگر از همه جای کشور قصد سفر به روستای کیگا را دارید سرراست‌ترین مسیر از تهران آغاز می‌شود. شما می‌توانید از میدان بهاران تهران وارد جاده سولوقون شوید و در نهایت به روستای کیگا برسید. پس آبشار کیگا کجاست؟ جایی برای نگرانی نیست؛ چرا که این آبشار در هیمن روستای زیبا و بهشتی قرار دارد.

بدیهی است که افراد در بدو ورود به یک مکان گردشگری جدید ابتدا با محلی‌های یک منطقه آشنا می‌شوند. مردم روستای کیگا بسیار مهمان نواز و مهربان هستند که در جایی خارج از هیاهو شهر زندگی می‌کنند. درباره این روستا می‌توان گفت که دره‌ای بوده که کم و بیش دارای شیب‌های ملایم است. همچنین آب و هوای آن بسیار خوب و دلپذیر است. به هنگام گردش و تفریح حتما به نظافت و ملاحظه طبیعت اهتمام بورزید.

آبشار کیگا امانتی است از طبیعت الهی در دست ما مردم؛ خوب است که از این طبیعت زیبا و بهشتی به درستی مراقبت کنیم. در محیط‌هایی که انسان‌ها می‌روند معمولا رد پای زباله‌ها باقی می‌ماند. توجه داشته باشید که زمین برای انسان‌های پس از ما نیز خواهد بود و این وظیفه ماست که به نظافت آن اهمیت بدیم. آبشار کیگا از هر نظری دارای زیبایی و جذابیت است.

به طور کلی در طبیعت هر کجا آب باشد سر زندگی و سرسبزی نیز وجود دارد. به همین خاطر است که این روستا با سرسبزی‌های بی‌نظیرش همواره در حال جذب گردشگر است. آبشار کیگا همواره به علت بارندگی‌ها و آب‌های رودخانه‌ای پر آب قرار دارد.

مسیر دسترسی به روستا

شاید شما نیز همچون سایر افراد قصد سفر و بازدید از آبشار کیگا را داشته باشید که برای دسترسی به آن، می‌توانید از وسایل نقلیه شخصی یا عمومی کمک بگیرید. برای سفر با خودروی شخصی کافی است، ماشینتان را به سمت استان تهران برانید. سپس به میدان بهاران رفته و وارد جاده سولقون شوید. این مسیر را به سمت امامزاده داوود طی کنید تا در نهایت، به روستایی بنام کیگا برسید. 

نرسیده به امامزاده با دو جاده فرعی روبرو می‌شوید که مسیر جاده اول به سنگان و جاده دوم به طالون و رندان ختم خواهد شد. برای رسیدن به آبشار کیگا باید وارد جاده سمت راستی شوید و از این به بعد امکان تماشای مناظر زیبا و دیدنی محیط را خواهید داشت.

درصورتی‌ که امکان دسترسی به خودروی شخصی را ندارید، می‌توانید با سایر وسایل نقلیه خود را به تهران رسانده و سپس با اتوبوس‌های خط امامزاده داوود به‌سوی امامزاده بروید. درنهایت نیز مسافت باقیمانده را تا رسیدن به آبشار پیاده‌روی کنید.

سفر به آبشار کیگا

آبشار کیگا یکی از مکان‌های مورد علاقه گردشگران طبیعت است. هر ساله تورهای بسیاری برای رفتن به این منطقه برگزار می‌شود. برای رفتن به اردوی سه روزه تهران این مکان انتخاب بسیار مناسبی خواهد بود. اگر قصد دارید تفریحات خانوادگی جدید را تجربه کنید می‌توانید لذت بودن در کنار این آبشار زیبا را تجربه کنید.

البته این مکان برای سفرهای کوتاه دوستانه نیز بسیار مناسب است. طبیعت، زیبایی‌هایش و آرامش برای تمامی افراد در هر سن و جنسیتی جذابیت دارد. برخی حتی دو نفره و عاشقانه به دیدن این آبشار می‌روند؛ چرا که گاهی تنهایی با شخصی که دوستش داریم آن هم در طبیعتی بهشتی ضروری است.

آبشار کیگا کجاست؟ چه نوع آب و هوایی دارد؟ و سایر پرسش‌هایی از این قبیل پیش از سفر ضروری است. به این صورت می‌توانید برای ریز جزییات سفر خود برنامه بچینید تا جایی برای نگرانی نباشد. لازم است که پیش از سفر موقعیت مکانی و تمامی امکانات مقصد که آبشار کیگا باشد را بررسی کنید.

سپس با خیال راحت سفر کنید. معمولا افراد برای رفتن به چنین مکان‌هایی به سراغ افراد پایه و صمیمی می‌روند و سفر گروهی را پسندیده‌تر می‌شمارند. به طور کلی سفر با یک گروه خاص سبب افزایش امنیت و کاهش خطر می‌شود؛ چرا که همه در کنار هم و یار و یاور یکدیگر می‌باشند. البته تمام این مسائل شخصی است و هرکس با توجه به شخصیت خود بهترین را به نوعی خاص می‌بیند.

بهترین زمان برای سفر به آبشار کیگا

هر مکانی با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد در فصول مختلف سال میتواند آب و هوای متفاوتی داشته باشد. آبشار کیگا در نزدیکی امام‌زاده داوود و تهران قرار دارد. از این رو آب و هوای آن با تهران اشتراکاتی نیز دارد.

البته قطعا در روستای کیگا خبری از آلودگی‌های تهران نیست و هوا بسیار پاکیزه است. شما می‌توانید در فصل بهار به بازدید از این آبشار بروید؛ چرا که در بهار زیبایی‌های طبیعت چند برابر می‌شود و این آبشار و اطراف آن نیز محشر و بکر می‌شود. اگر امکانش را دارید خوب است برای گردش وسط هفته را انتخاب کنید؛ چرا که معمولا مکان‌های تفریحی آخر هفته‌ها شلوغ می‌شود.

سفر به آبشار کیگا به برنامه‌ای از پیش تعیین شده نیازمند است. پیش از سفر و گردش خوب است بهترین مسیر را بیابید و آب و هوا را بررسی کنید؛ در نهایت باید بدانید که چه مقدار می‌خواهید در این مکان توقف کنید. روستای کیگا محلی برای اقامت ندارد؛ مگر اینکه شما کمپر باشید یا بخواهید شب را در چادر استراحت کنید. البته این موضوع چنان سبب نگرانی نیست؛ چرا که امام‌زاده داوود در نزدیکی این روستا قرار دارد و شما می‌توانید برای اقامت به آنجا بروید. چرا که در این منطقه سوئیت برای اجاره مسافران وجود دارد.

بهترین زمان برای سفر به آبشار کیگا

جاذبه های دیدنی کیگا

کیگا یکی از زیباترین آبشارهای موجود و همچنین جاهای دیدنی اطراف تهران است که بازدید از آن، برای هر فردی الزامی می‌باشد. در مسیر تهران تا آبشار با جاذبه‌های دیدنی فراوانی مواجه خواهید شد که هر یک دارای زیبایی‌های خاصی هستند. روستای کیگا با برخورداری از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی بسیار، به‌عنوان یکی از بهترین روستاهای موجود در کشور شناخته شده که به آن لقب بهشت گمشده تهران داده شده است. برخی از مهم‌ترین جاذبه‌های کیگا عبارتند از:

غار بیوک آقا

ممکن است تابه‌حال نام غار بیوک آقا به گوشتان خورده باشد، ولی اطلاعی درباره آن نداشته باشید. این غار در دل کوه‌های البرز قرار داشته که به نام‌های دیگری همچون غار پناهگاه و غار دستکند بیوک نیز معروف می‌باشد. غار بیوک آقا دارای ویژگی‌های بسیاری از جمله چشم‌انداز زیبا، ارزش تاریخی بالا و معماری دلنشین و منحصربه‌فرد است. برای بازدید از این غار باید به سمت روستای کیگا رفته و به مدت 2 ساعت، در دل کوه‌های عظیم پیاده‌روی کنید.

دره چناران

یکی دیگر از جاذبه‌های زیبای واقع در اطراف آبشار کیگا، دره چناران نام دارد. این دره در مسیر دسترسی به آبشار کیگا قرار داشته و به دلیل برخورداری از درختان بزرگ چنار، سالانه پذیرای گردشگران فراوانی می‌باشد. دره چناران دارای طبیعت ناب، چشمه‌های آب روان، و غاری بنام پلنگ است. با حضور در این مکان می‌توانید از تفریحاتی همانند کوهنوردی، طبیعت‌گردی، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی نیز بهره‌مند شوید.

امامزاده داوود

امامزاده داوود یکی از مکان‌های زیارتی واقع در استان تهران می‌باشد که در حوالی روستای سولقان قرار گرفته است. این مکان دارای معماری تلفیقی از دوران قاجاریه و صفوی بوده و جزو بهترین اماکن زیارتی تهران شناخته شده است. امامزاده داوود نیز جاذبه‌هایی همچون مسجد، حرم، موزه، بازار و کتابخانه را در خود جای داده که ضریح آن از دو جنس طلا و نقره ساخته شده است.

آبشار رندان

‌آبشار رندان نیز جزو جاذبه‌های زیبا و دیدنی آبشار کیگا بوده که در حوالی روستایی به همین نام (رندان) واقع شده است. این آبشار دارای ارتفاع 40 متری بوده که به‌عنوان یکی از بلندترین آبشارهای موجود در اطراف استان تهران شناخته شده است. برای لذت‌بردن از سفر و بازدید آبشار رندان، می‌توانید فصول بهار و تابستان را انتخاب کنید تا از شرایط آب‌وهوایی معتدل و مناسب محیط بهره‌مند شوید. فعالیت‌های پیشنهادی در اطراف این آبشار شامل مواردی همچون پیاده‌روی، کوهنوردی، شنا و طبیعت‌گردی است.

درباره روستای آبشار کیگا

سفر به آبشار کیگا ممکن است نظر شما را به چگونگی روستای کیگا جلب کند. این روستا قدمت دارد و از قدیم الایام نیز وجود داشته است. حتی آن هنگام که از هیزم برای گرمایش در شهرها استفاده می‌شد. همچنین این روستا همواره درخت‌های بید تنومند و زیبایی دارد و در قدیم نیز داشته است.

مردم روستا به پرورش درختان و در نهایت قطع و فروش آنها به مردم شهر می پرداختند. تا زمانی که تکنولوژی پیشرفت کرد و دیگر به چنین کاری نیاز نبود. این موضوع سبب شد که درختان کمتری قطع شود و طبیعت کیگا کمتر دچار آسیب شود. همین مساله نشان دهنده قدیمی بودن این روستا است.

امروزه اهالی مجاور آبشار کیگا یا بهتر است بگوییم ساکنین روستای کیگا اغلب به باغ‌داری و کشاورزی مشغولند. این محصولات غالبا در شهرها فروخته می‌شود. اگر به کیگا رفتید می‌توانید از محصولات درجه یک روستایی خرید کنید. کیفیت و طبیعی بودن این محصولات برای سلامتی انسان‌‌ها مفید است. در ضمن خرید از تولید کننده اصلی سبب صرفه جویی در هزینه نیز می‌شود.

بنابراین با رفتن به آبشار کیگا می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید؛ هم تفریح کنید و هم خرید کنید. اما متاسفانه با تمام این‌ها این روستا به آب آشامیدنی دسترسی ندارد. این موضوع برای اهالی نگران کننده است؛ چرا که این موضوع و کمبود بیماری سبب ایجاد بیماری گواتر می‌شود. برای سفر حتما لازم است که آب آشامیدنی همراه خود ببرید تا به مشکل کمبود آب نخورید؛ هر چند که در روستا نیز سوپر مارکت موجود است.

ورزش‌های‌ مناسب در منطقه آبشار کیگا

اصولا ورزشکاران حتی به هنگام تفریح نیز به ورزش اهتمام می‌ورزند. در منطقه آبشار کیگا ورزش‌های متعددی می‌توان انجام داد. بدیهی‌ترین این ورزش‎‌ها پیاده روی است. به طور کلی در هر منطقه‌ای به شرط داشتن کفش مناسب می‌توانید پیاده روی کنید و در راستای سلامت خود گام بردارید.  یکی از ورزش‌هایی که به شدت بر روی سلامتی تاثیر گذار است پیاده روی است؛ آن هم در هوای پاکیزه و در طبیعتی زیبا. می‌توانید با گروه ورزشی خود روزی را به این منطقه بروید و از زندگی در طبیعت لذت لازم و کافی را ببرید.

منطقه آبشار کیگا به خصوص اگر وسط هفته و تایم‌های خلوتی آنجا باشید مکانی مناسب برای ورزش یوگا هستن. چه چیز زیباتر و دلنشین‌تر از مدیتیشن در هوای آزاد و محیط طبیعی برای یک یوگا کار وجود دارد؟ صداهای طبیعی آب و پرندگان و وزش باد آرامشی فراموش نشدنی به قلب آدمی می‌بخشد. درست در همین هنگام است که می‌توانید تمام انرژی‌های منفی را از وجود خود رها کنید و با سبکی هر چه تمام‌تر به منزل برگردید.

وجود حوضچه در پایین این آبشار این موقعیت را فراهم می‌کند تا اگر علاقه داشتید در این مکان شنا کنید. شطرنج، منچ و سایر بازی‌های این چنینی نیز در همه جا قابل استفاده هستند؛ می‌توانید کارت‎‌ها و مهره‌های بازی را با خود ببرید و با دوستانتان بازی کنید.

شغل مردم روستای کیگا

بیشتر مردمان ساکن در روستای کیگا، به کشاورزی و باغبانی مشغول هستند. روستای کیگا با داشتن خاک حاصلخیز، زمینه کشت محصولات متنوعی را فراهم کرده است. افراد در این روستا به کاشت محصولاتی از جمله سیب، گیلاس، زردآلو، گردو، آلبالو، هلو و توت می‌پردازند که اکثریت آن‌ها برای فروش محصولات خود ملزم به پیاده‌روی تا شهر هستند.

در زمان قدیم مردم روستای کیگا تنها دست به کاشت و فروش درختان بید بلند می‌زدند که معمولا افراد از این درخت، برای گرم‌کردن کرسی‌های خود در منازل استفاده می‌کردند. علاوه بر همه اینها تعدادی از افراد نیز به مشاغلی مانند دامداری، زنبورداری و گردشگری مشغول هستند.

آبشار کیگا برای عکاسان

اگر عکاسان به دنبال مکانی طبیعی و دست نخورده هستند آبشار کیگا می‌تواند انتخاب بسیار مناسبی باشد. سوژه‌های طبیعی همواره پایان ناپذیرند. در ضمن روستای کیگا مکانی بسیار مناسب برای مستندسازی است. مردمان بومی و قدیمی این روستا حرف‌های بسیار جالبی برای گفتن دارند.

امروزه توجه عکاسان و فعالان بسیاری به سوی این منطقه جلب شده است. که همه این موارد به سبب وجود آبشار کیگا و زیبایی‌های طبیعی آن است. شما نیز می‌توانید قسمتی از زیبایی‌های این روستا را ثبت کنید و با دیگران به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی

پیش از سفر به درستی بدانید که آبشار کیگا کجاست؟ تا این آبشار چه مقدار فاصله است؟ بهترین زمان رفت به آن کی است؟ و همه موارد از این قبیل را به خوبی بدانید. در نهایت می‌توانید از نقشه و مسیریاب مناسب استفاده کنید تا با آرامش خاطر بیشتری سفر کنید. فراموش نکنید که همه ما انسان‌ها درباره طبیعت و پاکیزگی آن مسئول هستیم.

سوالات متداول

ابتدا باید به روستای کیگا بروید و این مسیر به راحتی با وسیله نقلیه شخصی قابل دسترسی است.

ابتدا لازم است به تهران بروید؛ از طریق میدان بهاران به جاده سولوقون وارد شوید و سپس به امامزاده داوود و روستای کیگا می‌رسید.

غار بیوک آقا، دره چناران، آبشار رندان، پارک جنگلی کوهسار و امام‌زاده داوود همگی در این مسیر قرار دارند.

فصل بهار و پاییز آبشار زیبایی‌های بیشتری دارد اما برای فرار از گرما، تابستان نیز می‌تواند فصلی مناسب برای سفر باشد. در زمستان نیز به علت یخبندان و عدم تعادل هوا چندان توصیه نمی‌شود.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید