آبشار شیرآباد | بهشت طبیعت گردان در گلستان

استان گلستان ایرانگردی
آبشار شیرآباد | بهشت طبیعت گردان در گلستان

آبشار شیرآباد یکی از جاذبه‌های زیبا و تماشایی استان گلستان بوده که نام آن، در فهرست میراث طبیعی کشور ایران به ثبت رسیده است. این آبشار برخوردار از هفت آبشار خروشان و پلکانی شکل بوده که در دل جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته است. بهترین زمان سفر به این آبشار بسته به نظر هر گردشگری متفاوت بوده که بازدید از این مکان دیدنی در هر فصل از سال، زیبایی‌های خاص خود را دارد.

با سفر به آبشار شیرآباد می‌توانید از جاهای دیدنی اطراف آن همچون دریاچه کبودال، قلعه ماران، غار شیرآباد یا غار دیو سفید و… نیز بازدید کرده و با یک تیر چندین نشان بزنید. در حین سفر به این مکان لازم است که اهمیت به طبیعت را از یاد نبرده و با توجه‌ به هشدارهای ایمنی دست به گردش و تفریح بزنید.  برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آبشار شیرآباد؛ بهشتی برای طبیعت گردان در ادامه مطلب همراه ما باشید.

آبشار شیرآباد کجاست؟

آبشارهای شیرآباد در استان گلستان، شهرستان رامیان، در نزدیکی روستای شیرآباد و حدود 7 کیلومتری شهر خان ببین واقع شده‌اند. این آبشار از سمت جنوب با شهرهای علی‌آباد کتول و آزادشهر، از شمال با شهر خان، از شرق با روستای شیرآباد و از غرب با رودخانه شیرآباد و قله شاهوار همسایه است. تقریبا 12 آبشار در این مکان وجود دارد که تا به امروز، تنها 7 آبشار آن به شهرت رسیده‌اند.

آبشارهای شیرآباد

بهترین زمان سفر به آبشار شیرآباد

اگر جزو افراد طبیعت دوست هستید، ما بازدید از آبشارهای شیرآباد را به شما پیشنهاد می‌کنیم. ولی برای لذت‌بردن از سفر خود باید بتوانید برحسب آگاهی کاملی دست به انتخاب زمان مناسب بزنید. شاید برای شما هم این سوال پیش بیاید که بهترین وقت سفر به آبشار شیرآباد چه زمانی است؟ در واقع باید بدانید که این مکان نیز همانند هر جای دیگری دارای زیبایی‌های خاصی در تمامی طول سال است. با تعیین هدف خود از سفر می‌توانید اقدام به انتخاب بهترین زمان ممکن کرده و تجربه سفر به‌یادماندنی را برای خود و اطرافیانتان رقم بزنید.

به‌طورکلی زمان مناسب برای سفر به آبشار شیرآباد، فصول بهار و تابستان است، چرا که در این فصول سال هوا گرم بوده و می‌توانید به این آبشار پناه ببرید. در این دو فصل امکان لذت‌ بردن از آب‌وهوای خنک و تماشای طبیعت زیبا و سرسبز اطراف آبشار را خواهید داشت. درحالی‌که در فصل پاییز نیز می‌توانید از تماشای درختانی با برگ‌های رنگین لذت ببرید. البته از یاد نبرید که با سفر در فصل زمستان ممکن است تماشاگر آب‌وهوای سرد و یخ‌بندان باشید.

آبشارهای شیرآباد

بهترین مسیر دسترسی به آبشارهای شیرآباد

آبشارهای شیرآباد واقع در منطقه جنگلی و کوهستانی بوده که افراد از هر مسیری، امکان دسترسی به آن‌ها را خواهند داشت. برای دسترسی به این مکان زیبا کافی است در ابتدا خود را از شهرتان به آزادشهر استان گلستان برسانید و سپس به شهر خان ببین و روستای شیرآباد بروید.

حال حدود 2 الی 3 کیلومتر جاده آسفالت و 1 کیلومتر جاده خاکی را طی کنید و پس از رسیدن به پارکینگ آبشارهای شیرآباد، می‌توانید خودرویتان را پارک کرده و پس از 10 الی 15 دقیقه پیاده‌روی به آبشار نخست برسید.

پس از آن با طی مسیر 15 دقیقه‌ای به آبشار دوم و مسافت 39 دقیقه به آبشار سوم خواهید رسید و برای بازدید از باقی آبشارها نیز باید طبق این روال پیشروی کنید. برای رفتن از گرگان به آبشار باید مسافت 55 کیلومتری را طی کنید و این مسافت از مشهد تا آبشار حدود 740 کیلومتر است.

جاهای دیدنی اطراف آبشارهای شیرآباد

علاوه بر طبیعت و زیبایی‌های آبشار شیرآباد، در اطراف آن نیز می‌توانید جاذبه‌های طبیعی و بکری را تماشا کنید. سالانه گردشگران بسیاری به‌واسطه سفر به آبشارهای شیرآباد، از مکان‌های اطراف آن نیز دیدن می‌کنند. البته برخی دیگر نیز به‌خاطر آشنایی نداشتن با جاذبه‌های اطراف، از بازدید و تماشای آن‌ها محروم می‌مانند. برخی از جاهای دیدنی و معروف اطراف این آبشار عبارتند از:

دریاچه کبودوال

این دریاچه نگین فیروزه‌ای در جنگل‌های هیرکانی قرار دارد که به آن، لقب دریاچه کبودوال داده‌ شده است. اطراف این دریاچه پوشیده شده از طبیعتی بکر و خاص با انبوهی از درختان عظیم بوده که کبودوال در 5 کیلومتری آبشارهای شیرآباد علی‌آباد کتول قرار گرفته است. در این مکان می‌توانید از امکانات تفریحی قایق‌رانی، پیاده‌روی و ماهیگیری بهره‌مند شوید که به‌خاطر فیروزه‌ای بودن آب دریاچه، به آن لقب مروارید سبز نیز داده شده است.

قلعه ماران

قلعه ماران واقع در قله کوهی مرتفع شهر رامان بوده که از ابتدای تاریخ تا به امروز، به‌عنوان پایتخت اکثر حکومت‌ها انتخاب شده است. این قلعه با اسامی دیگری از جمله قلعه میران، دژ تاکی و قلعه موران نیز مشهور بوده که مکان ایده‌آلی برای افراد تاریخ دوست است. قلعه ماران قدمت زیادی داشته که از قسمت بالای آن می‌توان مناظر سرسبز شامل جنگل، دشت و کوه‌ها را تماشا کرد.

غار شیرآباد یا غار دیو سفید

یکی دیگر از جاهای دیدنی اطراف آبشار شیرآباد، غار شیرآباد یا غار دیو سفید است. این غار در فاصله‌ 2.5 کیلومتری از آبشار قرار داشته که حوالی آن، با صخره‌های عظیم استان گلستان پوشانده شده است. غار دیو سفید چندین تالار بزرگ و کوچک را در خود جای ‌داده که با ورود به آن، می‌توانید مجسمه‌های طبیعی و قندیل‌های آویزانی را تماشا کنید. زیبایی این غار با رودخانه خروشان درونش چندین برابر شده که انواع مختلفی از جانوران در آن زندگی می‌کنند.

موزه مردم شناسی علی آباد کتول

این موزه نخستین موزه مردم‌شناسی واقع در استان گلستان بوده که در شهر علی‌آباد کتول ساخته شده است. موزه مردم‌شناسی علی‌آباد کتول، آداب‌ورسوم مردمان این شهرستان را نشان می‌دهد که به چندین بخش مختلف صنایع‌دستی، پوشاک، ابزار و تجهیزات کشاورزی و مراسمات تقسیم‌بندی شده است. درون این موزه مجسمه‌های مومی‌شکلی وجود دارد که با ابزارها و وسایل مورداستفاده‌شان، سفر طولانی از زندگی مردم علی‌آباد کتول را نشان می‌دهند.

دریاچه گل رامیان

در سفر به آبشار شیرآباد، از دریاچه گل رامیان نیز بازدید کنید که فاصله آن تا روستای شیرآباد، حدود 11 کیلومتر است. دلیل پدیدارشدن این دریاچه، چشمه آب سردی بوده که به دلیل جمع‌شدن آب در یک‌جا به وجود آمده است. این دریاچه به چشمه گل مشهور بوده که چشمه طبیعی با عمق بسیار برخوردار از آب فیروزه‌ای‌رنگ است. دریاچه گل رامیان مکان مناسبی برای پیک‌نیک، پیاده‌روی و قایق‌سواری می‌باشد.

آبشارهای شیرآباد

امکانات تفریحی و رفاهی آبشار شیرآباد

شاید با خود فکر کنید که در اطراف این آبشارها به هیچ امکانات تفریحی و رفاهی دسترسی نخواهید داشت. درحالی‌که این طرز فکر غلط بوده و در حوالی آبشارهای شیرآباد، می‌توانید امکانات تفریحی و رفاهی مختلفی را تجربه کنید. امکانات رفاهی آبشار شامل مواردی از جمله آلاچیق، سرویس بهداشتی، پارکینگ، نمازخانه و بوفه است، ولی برای دسترسی به آن‌ها نیاز به طی مسافت 15 دقیقه‌ای پس از آبشار نخست دارید. امکانات تفریحی آبشار شیرآباد به شکل زیر است:

جنگل نوردی

بسیاری از افرادی که به قدم‌ زدن علاقه دارند، می‌توانند در دل جنگل‌های حوالی آبشار به قدم‌زدن مشغول شوند. با جنگل نوردی می‌توانید سلامت جسمی و روحی خود را بهبود بخشیده و ساعاتی را با تنفس هوای تمیز، گوش‌دادن به صدای پرندگان و… سپری کنید.

عکاسی

آبشارهای شیرآباد مکان ایده‌آل و مناسبی برای عکاسی هستند که می‌توانید از این طریق، تصاویری با طبیعت تماشایی را به ثبت رسانید.

شنا

برخی از افراد به دلیل داشتن علاقه زیاد به شنا کردن، معمولا سفر به آبشار شیرآباد را به فصل تابستان موکول می‌کنند. شنا کردن در هوای گرم می‌تواند حس شادابی و سرحالی بدن را افزایش داده و شما را به سطح بالای لذت از سفرتان برساند. البته باید بدانید که برای شنا کردن در این حوضچه‌ها لازم است مکان ایمنی را انتخاب کرده و از رفتن به مناطق خطرناک و ممنوعه بپرهیزید.

پیک‌نیک

مردمان زیادی با حضور در مکان این چنینی دست به برپایی پیک‌نیک در دل طبیعت می‌زنند. با این کار می‌توانید چندین ساعت را به‌دوراز هیاهو و سروصدای اضافی گذرانده و روح خود را جلا بخشید. البته در صورت توان از روشن‌کردن آتش و آسیب رساندن به محیط‌زیست پرهیز کنید.

پوشش گیاهی و جانوری آبشار شیرآباد

آبشار شیرآباد؛ بهشتی برای طبیعت گردان بوده که با قرارگیری در دل جنگل‌های فراوان برخوردار از تنوع گیاهی و جانوری بسیاری است. درختان افرا، داردوست، سرخس، ممرز، توسکا و… جزو پوشش گیاهی این محیط هستند که علاوه بر بافت گیاهی، گونه‌های جانوری مختلفی همچون پستانداران، دوزیستان، پرندگان و خزندگان نیز در آن زندگی می‌کنند. گونه‌های جانوری آبشارهای شیرآباد شامل خرس، خوک وحشی، گرگ، مرال، روباه، مار، لاک‌پشت، قورباغه، مارمولک، گربه جنگلی، وزغ، شاهین، کبک، عقاب و… است.

اقامت در آبشار شیرآباد

اقامت نیز جزو موضوعات مهم در سفر است که می‌تواند در لذت‌بخش شدن آن به افراد کمک کند. برای اقامت در اطراف آبشارهای شیرآباد، چندین حالت در پیش خواهید داشت که هر یک دارای مزایایی هستند. البته در هنگام انتخاب محل اقامت باید به نکاتی همچون امکانات، موقعیت جغرافیایی، بودجه خود و نظرات مسافران قبلی اهمیت دهید تا به‌واسطه این موضوع بتوانید در محیط مناسبی سکونت کنید. برخی از روش‌های اقامت در حوالی آبشار شیرآباد عبارت است از:

کمپینگ

افرادی که علاقه زیادی به طبیعت دارند و مایل هستند ساعات بسیاری را در دل آن سپری کنند، می‌توانند در حوالی آبشار کمپ بزنند. آبشارهای شیرآباد؛ بهشتی برای طبیعت گردان علاقه‌مند به کمپینگ بوده که می‌توانید با اطلاع از شرایط آب‌وهوایی محیط و سپس برپاکردن چادر و سایر تجهیزات ساعتی را با لذت بگذرانید. البته کمپینگ باید در محل ایمنی برپا شده و افراد برخوردار از تجهیزاتی از جمله چادر، زیرانداز، جعبه کمک‌های اولیه، کیسه‌خواب، چراغ‌قوه، کیسه‌زباله و… باشند.

اقامتگاه های بوم‌گردی

ممکن است برخی از افراد تمایلی به برپایی کمپینگ نداشته و به دنبال مکان مطمئنی برای اقامت در سفر باشند. در این حالت می‌توانید به سراغ اقامتگاه‌های بوم‌گردی نزدیک به آبشارهای شیرآباد بروید.

هتل‌ ها

یکی دیگر از مکان‌های ایمن برای اقامت در سفر، هتل‌های شهرستان خان ببین هستند که هر یک دارای میزان ظرفیت و امکانات متنوعی می‌باشند. هتل آپارتمان برجیس، بوتیک هفت پیکر، پارمیس علی‌آباد کتول و ستاره ترکمن جزو هتل‌های مناسب برای اقامت چندین‌روزه هستند.

پیشنهاد می کنیم بخوانید:
بهترین هتل های گرگان

نکات مهم برای سفر به آبشار شیرآباد

آبشار شیرآباد جزو جاذبه‌های طبیعی استان گلستان است که اطراف آن، با جنگل‌ و درختان بسیاری احاطه شده است. این مکان به‌عنوان مقصدی خاص و ایده‌آل برای گردشگران شناخته شده که سالانه افراد بسیاری به آن سفر می‌کنند. ولی باید بدانید که برای دستیابی به تجربه سفر ماندگار، لازم است نکات مهمی را در نظر گرفته و سپس اقدام به سفر کنید. نکات مهم برای سفر به آبشارهای شیرآباد به شکل زیر هستند:

  1. قبل از اقدام به سفر از شرایط آب‌وهوایی مقصد اطلاع یابید.
  2. همراه‌ داشتن تجهیزات ضروری مثل لباس، کفش، جعبه کمک‌های اولیه، مواد غذایی و آب آشامیدنی را فراموش نکنید.
  3. از آسیب رساندن به پوشش گیاهی و جانوری محیط بپرهیزید.
  4. در حین پیاده‌روی احتیاط کرده و با دقت پیشروی کنید.
  5. مکان مناسبی را برای اقامت خود برگزیده و دست به استفاده از امکانات آن بزنید.
  6. از روشن‌ کردن آتش و ریختن زباله در طبیعت بپرهیزید تا آسیبی به محیط‌ زیست وارد نشود.

جمع بندی

آبشار شیرآباد یکی از زیباترین آبشارهای موجود در کشور ایران است که از 7 آبشار مشهور تشکیل شده است. این مکان برخوردار از جاذبه‌های زیبا و دیدنی بسیاری بوده که با سفر به آن در فصل بهار و تابستان، می‌توانید تجربه به‌یادماندنی و خاطره‌انگیزی را برای خود رقم بزنید.

اقامت در حوالی این آبشار امکان‌پذیر است که می‌توانید با مقداری جنگل ‌نوردی در حوالی آن، سطح سلامت خود را بهبود ببخشید. ما در این مقاله به معرفی آبشارهای شیرآباد واقع در استان گلستان پرداختیم. آبشار شیرآباد؛ بهشتی برای طبیعت گردان در سراسر کشور بوده که شما را از هر مشکل و معضلی دور می‌سازد. درصورت علاقه مندی به این آبشار می توانید از آبشار های دیگر این استان مانند آبشارهای علی آباد کتول هم بازدید کنید.

سوالات متداول

این آبشار واقع در استان گلستان بوده که از مسیرهای گرگان و تهران امکان دستیابی به آن را دارید.

زمان مناسب برای سفر به این مکان به نظر مسافران بستگی دارد که به‌طورکلی فصول بهار و تابستان بهترین وقت ممکن می‌باشند.

مکان‌های تماشایی از جمله دریاچه کبودوال، موزه مردم‌شناسی علی‌آباد کتول، غار شیرآباد، قلعه ماران و دریاچه گل رامیان در نزدیکی آبشارهای شیرآباد قرار دارند.

برای اقامت در حوالی این آبشار می‌توانید از بین کمپینگ، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و هتل‌ها، یکی را بر اساس بودجه، امکانات، موقعیت جغرافیایی و نظرات مسافران قبلی برگزینید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. درود بر شما که این همه تلاش میکنید برای معرفی شیرآباد و مناطق دیدنی ایران

    آیا مفید بود؟
    • مسافتها و راههای رفتن از نظر پیاده و باخودر ومعلوم باشد از مسافتهایی که نمی‌توان پیاده رفت چون میزان مسافت معلوم نیستیک مورد مهم است و نقشه بعضی مناطق معلوم نیست

      آیا مفید بود؟
      • سلام همراه گرامی؛
        ممنون از اینکه دیدگاه خودتون رو با ما به اشتراک گذاشتید حتما در آپدیت بعدی به این نکته مهم پرداخته می شود.

        آیا مفید بود؟