آبشارهای علی آباد کتول؛ طبیعتی بی نظیر در دل گلستان

آبشارهای علی آباد کتول؛ طبیعتی بی نظیر در دل گلستان

استان گلستان ایرانگردی

فصل تابستان و بهار زیباترین فصل‌ها برای سفر و شناخت اعجاز طبیعت است. یکی از دیدنی‌های طبیعی که چشم انسان هرگز از نگاه به آن خسته نمی‌شود آبشار است. می‌توان ساعت ها نشست و زل زد به آبشار و صدای زیبای برخورد آب بر صخره‌ها را چون طنین دلنشین گوش کرد. علی آباد کتول یکی از سرزمین‌های سبز شمالی است که شما می‌توانید به وفور شاهد این موهبت الهی ” آبشار ” در این منطقه باشید. استان گلستان با وجود آبشارهای فراوان مانند آبشارهای شیرآباد و تاریخی غنی و مردمانی خونگرم و مهمان نواز شناخته می‌شود. در ادامه معرفی جاذبه‌های دیدنی علی آباد کتول می پردازیم و در دل طبیعت این منطقه غرق می‌شویم.

معرفی علی آباد کتول

علی آباد کتول یکی از شهرهای استان گلستان و مرکز شهرستان علی‌آباد کتول است؛ این شهر با قدمتی هفت هزار ساله، مساحتی معادل ۱۱۶۳ کیلومتر مربع دارد. علی آباد کتول، از شرق به رامیان و از غرب به گلستان، از شمال به گنبد کاووس و از جنوب به جنگل‌های سرسبز چلچلی محدود می‌شود.

مردمان این خطه سرسبز بیشتر به دامداری و کشاورزی مشغول‌اند و گویش طبری و کتولی دارند. علی‌آباد کتول در ارتفاع ۱۴۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. به همین خاطر آب و هوای این منطقه معتدل و مرطوب است.

علی آباد کتول

دسترسی به علی آباد کتول

برای رسیدن به علی آباد کتول می‌توان از قطار، هواپیما، اتوبوس و خودرو شخصی استفاده کرد. اگر عاشق سفرهای هوایی و یا ریلی هستید، بهتر است بدانید، علی آباد کتول فرودگاه و ایستگاه راه آهن ندارد و باید ابتدا به گرگان بروید و سپس فاصله ۴۰ کیلومتری گرگان به علی آباد کتول را با سرویس‌های حمل و نقل مختلف طی کنید. سفر با خودرو شخصی اما ساده‌ترین راه برای رسیدن به علی آباد کتول است. برای رسیدن به علی آباد کتول، کافی است وارد جاده فیروزکوه شوید، بعد از رد شدن از شهرهای دماوند، فیروزکوه، قائم‌شهر، ساری، بهشهر و گرگان به علی آباد کتول می‌رسید. فاصله علی آباد کتول از تهران حدود ۴۴۰ کیلومتر است و نسبت به دیگر شهر های شمال کشور فاصله بیشتری با پایتخت دارد.

آدرس علی آباد کتول: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول.

آبشارهای دیدنی علی آباد کتول

علی آباد کتول به خاطر آبشارهای فراوان معروف است. با گسترش گردشگری در این منطقه طبیعت‌گردان سالانه برای بازدید از آبشار‌های زیبای این شهرستان به این نقطه از استان گلستان می‌روند. زیبا ترین آبشارهای علی آباد کتول به شرح زیر است.

آبشار کبود وال

معروف ترین جاذبه گردشگری علی آباد کتول، آبشار کبودوال است. این آبشار که مرتفع‌ترین آبشار خزه ای ایران است، با ارتفاع ۱۲ متر در ۵ کیلومتری جنوب علی آباد کتول قرار گرفته است. آبشار کبودوال تا چند سال گذشته هیچ امکانات رفاهی و تفریحی نداشت. اما در سال ۱۳۹۴ این منطقه به ثبت منابع طبیعی در آمد و گردشگری در آن رونق گرفت.

امروزه، در مسیر آبشار پر از امکانات رفاهی و تفریحی است و پارک جنگلی کبودوال و موزه تاریخ طبیعی کبودوال در کنار این آبشار احداث شده است. مسیر دسترسی به آبشار کبودوال زیبا و دیدنی است و عکاسی، آب تنی و پیک نیک از تفریحات محبوب این آبشار است. آب آبشار از یک چشمه بالادستی تامین می‌شود و یکی از زلال ترین و گواراترین آب های منطقه را دارد.

آدرس: استان گلستان، هشت کیلومتری علی آباد کتول، جاده کبودوال.

آبشار کبود وال

آبشار چلی

آبشار چلی با ارتفاع ۶۰ متر، مرتفع ترین آبشار این منطقه است. این آبشار که در یک کیلومتری روستایی با همین نام قرار گرفته، یکی از زیبا ترین مناظر را به خود اختصاص داده است. برای رسیدن به آبشار چلی باید حدود یک ساعت جنگل نوردی با شیب ملایم انجام دهید.

این آبشار در ارتفاع ۱۱۰۰ متری از دریا قرار گرفته و برای فرار از گرما و رفتن به منطقه کوهستانی خنک در تابستان گزینه خوبی است. آب تنی در حوضچه پایین آبشار و کمپ در اطراف آبشار از تفریحات محبوب آبشار چلی است. در کنار آبشار هیچ امکانات رفاهی وجود ندارد و منطقه آبشار بکر و دست نخورده باقی مانده است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، ۱ کیلومتری روستای چلی.

آبشار چلی

آبشار آلامن

آبشار آلامن که به آبشار اوترانه نیز معروف است در روستایی به همین نام قرار دارد. برای رسیدن به آبشار باید مسیر جنگلی کبودوال در غرب روستای آلامن را پیش بگیرید. آبشار آلامن با ارتفاع ۷ متر بر روی صخره ها جاری است. این آبشار مکانی محبوب برای صخره نوردها است.

اگر عاشق صعود و فرود در این آبشار هستید می‌توانید با تجهیزات کامل در این آبشار این تفریح هیجان انگیز را تجربه کنید. آب آبشار آلامن بسیار زلال و قابل شرب است و به منطقه جلوه ای زیبا و مسحور کننده بخشیده است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، غرب جاده فاضل آباد به محمدآباد، روستای آلامن.

آبشار آلامن

آبشارهای شیرآباد

یکی دیگر از مناطق پوشیده شده با جنگل انبوه و رودخانه و آبشار و چشمه روستای شیرآباد است. مهم ترین جاذبه اطراف این روستا آبشارهای پلکانی شیرآباد است. در این روستا ۷ آبشار قرار دارد که در مسیر یکدیگر تشکیل شده‌اند. آخرین آبشار با ارتفاع ۳۰ متر زیبا‌ترین آبشار منطقه را تشکیل می‌دهد.

برای دیدن هر یک از این آبشارها باید کفش مناسب پیاده روی داشته باشید و مسیر آبشارها را طی کنید. در مسیر آبشارها دو حوضچه با عمق ۸۰ تا ۹۰ متر وجود دارد که مناسب آب تنی و شنا است. همچنین غار دیو سپید در مسیر آبشار است که زیبایی منحصر به فردی دارد.

آدرس: استان گلستان، شهرستان رامیان، ۲ کیلومتری روستای شیرآباد.

آبشارهای شیرآباد

آبشار چلم زرین گل

روستای چلم زرین گل، یکی از دیدنی‌ترین مکان های اطراف علی آباد کتول است. در این روستا آبشاری به همین نام قرار دارد. مسیر این آبشار صخره‌ای است و میان ریزش عمودی آبشار پنج قسمت وجود دارد که این آبشار را به شکل پلکانی در آورده است. در این روستا آبشارهای فصلی و چشمه های زیادی وجود دارد. در مسیر آبشار چلم زرین گل می‌توانید از آبشارهای دوقلوی زیرن گل، آبشار دردرانو و آبشار سیاه خاکی زرین گل و همچنین چشمه‌ها و رودخانه‌ها نیز دیدن کنید.

آدرس: استان گلستان، ۱۰ کیلومتری شهرستان علی آباد کتول، روستای چلم زرین گل.

آبشار چلم زرین گل

آبشار خلیندره

روستای خلیندره یکی از مناطق ییلاقی با آب و هوایی معتدل و مطلوب است. در این روستا دو آبشار در دل اعماق جنگل های هیرکانی قرار دارد. برای رسیدن به آبشارها نیاز به آمادگی جسمانی متوسط و جنگل نوردی ملایم دارید. همچنین اگر به جنگل‌های هیرکانی این منطقه آشنایی ندارید بهتر است از راهنمای محلی برای رسیدن به آبشار کمک بگیرید. پس از طی کردن یک ساعت پیاده روی در کنار درختان انجیلی، مازی و افرا، به آبشار اول می‌رسید و با ادامه دادن دو ساعت دیگر در همین مسیر آبشار دوم را مشاهده می‌کنید. پیاده روی و خوردن تمشک جنگلی در مسیر آبشار از لذت بخش ترین تجربه‌های این مسیر سرسبز و دیدنی برای هر گردشگری خواهد بود.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، روستای خلیندره.

آبشار خلیندره

روستاهای اطراف علی آباد کتول

در کنار آبشارهای بکر و دست نخورده، روستاهایی زیبا و دیدنی با اقلیم متفاوت قرار گرفته است. علی آباد کتول با داشتن جلگه و دشت و همچنین مناطق کوهستانی، طبیعت مختلفی را در این محل قابل بازدید کرده است. در این روستاها گاها ابرها در کنارتان قدم می زنند و روح شما را به پرواز در می‌آورند. در ادامه زیباترین روستاهای علی آباد کتول را به شما معرفی می‌کنیم.

روستای چه جا

یکی از روستاهای تاریخی علی آباد کتول، روستای چه جا است. مسیر زیبای پر پیچ و خم روستا و وجود گورستان باستانی این روستا از جاذبه های دیدنی این منطقه است. همچنین این روستا در مسیر قلعه تل کوه قرار دارد و با آب و هوایی خنک می‌تواند شما را از گرمای تابستان شمال نجات دهد. آبشار چه جا یکی دیگر از جاذبه های دیدنی اطراف این روستای باستانی به شمار می‌رود.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، محمد آباد در پنج کیلومتری جنوب فاضل آباد.

روستای چه جا

روستای افراتخته

روستای افراتخته محل نگهداری یکی از با ارزش ترین ذخایر طبیعی کشور است. درختان سوزنی این روستا عمری به بلندای ۱۹۰ میلیون سال دارند. کهنسال ترین درخت این روستا ۱۰۰۰ سال تخمین زده شده و حدود ۵۰ هکتار جنگل در اطراف این روستا قرار دارد. همچنین این روستا در ابتدای روز در مه غلیظ فرو می رود. با ارتفاع ۱۵۵۰متر از سطح دریا این روستا آب و هوای مطبوعی دارد. جاده سنگی و حمام کهنه از دیگر جاذبه های دیدنی این روستا به شمار می‌رود.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، روستای مینوچه، روستای افراتخته

روستای افراتخته

روستای سیاه مرزکوه

روستای سیاه مرزکوه یکی دیگر از روستاهای مرتفع در شهرستان علی آباد کتول است. این روستا با ارتفاع ۱۹۰۰ متر از سطح دریا بین دو کوه قرار گرفته و یکی از مناطق ییلاقی دیدنی این منطقه است. این روستا محل یخچال های طبیعی قله شاهوار است و در زمستان به قدری سرد است که تقریبا خالی از سکنه می‌شود. آبشار گنجو و سنگ قبر های کهن روستا از جاذبه های دیدنی این منطقه هستند. این روستا برای اقامت در فصل تابستان انتخاب خوبی است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، فاضل آباد ، دهنه محمد آباد کتول

روستای سیاه مرزکوه

روستای نرسو

روستای نرسو یکی از روستاهای علی آباد کتول است که مردمانش هنوز به شیوه سنتی و قدیمی زندگی می کنند. بیشتر مردم به قالی بافی و گله داری مشغول‌اند و در گوشه گوشه روستا بوی نان تازه به مشام می‌رسد. این روستا هم یکی از روستاهای ییلاقی علی آباد کتول است و مناسب اقامت در فصل تابستان است. درختان سرو ۵۰۰ ساله و گورستان قدیمی روستا نشان از قدمت و تمدن مردمان روستا دارد.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، بخش کمالان، دهستان استرآباد

روستای نرسو

روستای تاویر

یکی دیگر از روستاهای باستانی علی آباد کتول، روستای تاویر است. در زبان کتولی به این روستا  “تویر” به معنای مکانی آفتاب‌گیر می‌گویند. سفالینه‌ها و دست نوشته‌های کشف شده در گورستان این روستا قدمت ۴۰۰ ساله روستا را اثبات می‌کند. این روستا با طبیعتی زیبا مکانی مناسب برای قدم زدن و طبیعت گردی در پاییز و تمامی فصول است و در دامنه کوهستان های این روستا می توانید گیاهان دارویی مانند: گل گاو زبان، گل بنفشه، کرکز، پونه، شبیدو و گشنیز صحرایی بچینید. چشمه پونه آرام یکی دیگر از جاذبه های طبیعی این روستا به شمار می‌رود. غذاهای این روستا در کل استان گلستان زبانزد است و ترشی پلو محلی این روستا از محبوبیت زیادی برخوردار است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، ۱۶کیلومتری فاضل آباد

روستای تاویر

روستای میان رستاق

این روستا یکی از زیباترین چشم اندازها را دارد. معنای این روستا، بین روستا است و در میان چند روستا قرار گرفته است. در این روستا می‌توانید به تماشای مناظر زیبای کوه‌ها، جنگل ابر و مشرف بودن به طبیعت زیبای روستاهای افراتخته، چینو، شیرین آباد و سیاه رودبار و جنگل‌های بی‌نظیر هیرکانی بنشینید.

همچنین می‌توانید به جنگل‌های نمد آرام، منزول آرام و سراستل بروید و به تماشای آبشار آشتقی نشسته و استراحت کنید. مسیر دسترسی به روستا نیز بسیار دیدنی است و وجود مزارع و دشت گل زیبای منحصر به فردی به روستا بخشیده است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، دهستان زرین گل، روستای میان رستاق

روستای میان رستاق

روستای شیرین آباد

این روستا در دهنه جنگلی زرین گل قرار دارد. در پاییز این روستا بسیار دیدنی است و جشنواره رنگ‌ها در میان جنگل پوشیده از درخت قابل مشاهده است. این روستا مسیر دسترسی به جنگل ابر شاهرود است و به همین جهت از محبوبیت زیادی بین گردشگران استان گلستان برخوردار است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، بخش مرکزی دهستان زرین گل

روستای شیرین آباد

روستای مایان

قدیمی‌ترین روستای شهرستان علی آباد روستای مایان است. روستای ماهیان که مردمان محلی به آن روستای مایان می‌گویند، قدمت ۳۵۰۰ ساله دارد. در گورستان این روستا دو اسکلت آهنی پیدا شده که نشان دهنده تمدن و پیشرفت این روستا در آن زمان بوده است. همچنین، یک حمام زیر زمینی که احتمالا بخشی از یک شهر زیر زمینی باستانی است به تازگی در این روستا کشف شده است. همچنین این روستا مناظر محسور کننده و دیدنی رو به جنگل های انبوه دارد و آبشار جنکلو از دیدنی های این روستا است.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، فاضل آباد ، دهنه محمد آباد کتول

روستای مایان

دیگر جاذبه های علی آباد کتول

اگر تا به اینجا عاشق شهرستان علی آباد کتول شده اید باید بگم زیبایی های این منطقه هنوز به اتمام نرسیده و به چند جاذبه طبیعی و دیدنی دیگر در ادامه اشاره می کنیم.

سایت پروازی ریگ چشمه

اگر عاشق ارتفاع هستید و دوست دارید که آدرنالین خونتان افزایش پیدا کند، سایت پروازی ریگ چشمه انتخاب خوبی برای تفریح شما است. این سایت پروازی مجهز به پاراگلایدر و تاپ لند است و در ارتفاع ۸۰۰ متری از روستای ریگ چشمه قرار گرفته است. در مسیر پروازی ریگ چشمه می‌توانید جنگل متراکم و دیدنی گلستان را مشاهده کنید و در انتهای مسیر از پارک جنگلی تنگه چهل چای عبور کنید.

آدرس: استان گلستان، شهرستان مینودشت.

سایت پروازی ریگ چشمه

موزه مردم شناسی علی آباد کتول

اگر دوست دارید تا از فرهنگ مردم این منطقه بیشتر اطلاعات کسب کنید، موزه مردم شناسی علی آباد کتول را بازدید کنید. این موزه در سال۱۳۸۷ با ۴۰۰ متر وسعت بنا شد. در موزه مردم شناسی می‌توانید با شیوه زندگی مردم در گذشته و همچنین آداب و رسوم مختلف مردم این منطقه آشنا شوید. لباس‌های مختلف اقشار جامعه بومیان این منطقه از جذابیت های این موزه به حساب می آید.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، بلوار امام رضا (ع)، روبه‌روی هتل کانیار (فردوس ۲۰).

موزه مردم شناسی علی آباد کتول

شغال تپه

در نگاه اول یک تپه به طول چهار متر و به شکل تلی از خاک مشاهده می‌کنید. اما این جاذبه تاریخی شهرستان علی آباد کتول روایتگر تمدن در دوره‌های مختلف پادشاهان بوده است. در این تپه شهر زیر زمینی کشف شده که در آن سفالینه‌هایی به قدمت سلسله ساسانی و دوران اسلام وجود دارد. این تپه در این برهه زمانی شهری زیبا و متمدن بوده، اما امروزه هنوز دلیل از بین رفتن این شهر باستانی مشخص نیست. اگر عاشق کشف رمز و راز تاریخی هستید، به شغال تپه بروید و به دل تاریخ نیاکان این سرزمین سرک بکشید.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، ضلع جنوب غربی میدان مرکزی شهر.

شغال تپه

تپه باستانی چینو

تپه باستانی چینو محل ابتدایی مردمان علی آباد کتول است. این تپه‌‌ها قدمتی ۷۰۰۰ هزار ساله دارد و متعلق به دوران اشکانیان است. تپه‌های باستانی چینو در ابتدا شبیه یک اثر طبیعی معمولی و پوشیده از درختان است. اما وجود دیوار های خشتی که نشان از قلعه مخروبه دارد ارزش این تپه ها را بیش از پیش کرده است. این منطقه با وجود آثار سکونت انسان در آن دوران یکی از باستانی‌‌ترین مکان‌های زندگی در کل کشور به حساب می‌آید.

آدرس: استان گلستان، شهرستان علی آباد کتول، روستای چینو.

تپه باستانی چینو

دریاچه سد زرین گل

این دریاچه به علت سد خاکی بر روی رودخانه زرین گل استان گلستان به وجود آمده است. در این دریاچه مصنوعی که فاصله کوتاهی با شهر علی آباد کتول دارد می‌توانید آب تنی کنید و به تفریح بپردازید. همچنین این دریاچه پر از پرندگان مهاجر و بومی است و اگر به پرنده نگری علاقه دارید بازدید از این دریاچه مصنوعی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

آدرس: استان گلستان، ۱.۵ کیلومتری جنوب علی آباد کتول و میانه جاده علی آباد کتول به آبشار کبودوال.

دریاچه سد زرین گل

بهترین فصل بازدید از علی آباد کتول

علی آباد کتول یک منطقه چهار فصل است و در تمام طول سال زیبایی های خاص خود را دارد. در فصل بهار با وجود رطوبت بالا این منطقه سرسبز تر از هر نقطه دیگری از شمال کشور می‌شود و هوای مطبوعی برای گشت و گذار در دل جاذبه ها را دارد و می‌توان گفت بهترین فصل بازدید از آن بهار است. در تابستان برای فرار از گرما و شرجی علی آباد کتول می‌توانید به مناطق ییلاقی این شهرستان بروید. در پاییز هم بیشتر جنگل‌های هیرکانی و سوزنی برگ این منطقه رنگارنگ می‌شود و جلوه زیبایی دارد. این منطقه زمستان‌های سختی دارد و در مناطق ییلاقی در زمستان بیشتر سکنه کوچ می‌کنند و اگر عاشق سرما و کشف طبیعت در این فصل هستید با تجهیزات کامل به سراغ علی آباد کتول بروید.

سوغات علی آباد کتول

مانند باقی مناطق شمالی کشور، علی آباد کتول پر از خوراکی های خوشمزه مخصوص به خود است. به جزء خوراکی؛ حصیر بافی، قالی بافی، پارچه‌هایی مانند چادرشب بافی، نمدمالی، آجیده‌دوزی، پارچه‌های ابریشمی و لباس‌های محلی و صنایع دستی چوبی از زیباترین و محبوب‌ترین صنایع‌دستی شهر هستند و می‌توانید این وسایل را در این منطقه خریداری و به سوغات ببرید.

سوغات علی آباد کتول

اقامت در علی آباد کتول

برای اقامت در علی آباد کتول، انتخاب های زیادی دارید. این شهر پر از هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و ویلاهای اختصاصی است. در همه روستاهای منطقه علی آباد کتول نیز می‌توانید اقامتگاه های بومگردی زیبایی پیدا کنید. یکی دیگر از گزینه های اقامت در این منطقه سرسبز، کمپینگ است. می‌توانید در کنار آبشارهای این منطقه چند روزی را در دل طبیعت سپری کنید و به دور از هیاهوی شهر به آرامش مطلق برسید.

کلام پایانی

علی آباد کتول با تاریخچه ۷۰۰۰ هزار ساله و طبیعتی بی مانند بهترین گزینه برای رفتن و آشنایی با شگفتی‌های کشورمان است. سرزمینی که از دیرباز پر از آبشارهای رویایی و دوست داشتنی است. حالا که با جاذبه های گردشگری علی آباد کتول آشنا شدید فقط مانده که حس زیبای قدم زدن در آنها را تجربه کنید و با خرید بلیط هواپیما به این سرزمین رویایی سفر کنید. تجربه شما از بازدید علی آباد کتول چیست؟ قطعا این منطقه با جاذبه‌هایی بیش از این مقاله همراه است، به نظر شما جای کدام جاذبه در لیست جاهای دیدنی علی آباد کتول خالی است؟ با نقطه نظرات خود ما را در خدمت رسانی بهتر یاری کنید.

سوالات متداول

علی آباد کتول یک منطقه چهار فصل است. اما فصل بهار در این منطقه دلنشین‌تر و زیباتر است.

شغال تپه و تپه‌های باستانی چینو، جاذبه های تاریخی این منطقه به حساب می‌آیند.

آبشار کبودوال در جنوب علی آباد کتول، معروف ترین جاذبه این منطقه است.

برای رسیدن به علی آباد کتول می‌توانید از هواپیما، قطار، اتوبوس و ماشین شخصی استفاده کنید. اما بهترین راه برای دسترسی مستقیم به این شهرستان، استفاده از خودرو شخصی است.

تهران از علی آباد کتول حدود ۴۴۰ کیلومتر فاصله دارد.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. سلام خوب همه اینا عالیه ولی چه فایده که توسعه در استان گلستان متعادل نیست و فقط گرگان داره الکی بزرگ و پر جمعیت میشه بجای اینکه مهاجرت معکوس بشه و صنعت گردشگری روستا و شهرهای کوچیک در الویت اقتصاد استان قرار بگیره بهتره استان گلستان به سمت گردشگری پایدار در مناطق کوچک و با هزینه کم بره

    آیا مفید بود؟
  2. علی آباد بهشت گلستان با جنگل‌های چشم نواز و کم نظیر ،روستاهای کوهستانی دیدنی و رؤیایی با مردمی مهمان نواز و خونگرم ،با طبیعت مثال زدنی، با آغوش باز از همه‌ی مردم ایران استقبال میکنه.

    آیا مفید بود؟
    • همراه گرامی پته سلام
      وجود مردم مهمان نواز ایران قطعا یکی از دلایل رونق صنعت گردشگری ایران است.

      آیا مفید بود؟