قلعه الموت کجاست؟ | قلعه ای سراسر از رازهای مدفون

قلعه الموت کجاست؟ | قلعه ای سراسر از رازهای مدفون

استان قزوین ایرانگردی قزوین

قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون یکی از جاهای دیدنی قزوین و از مهم‌ترین قلعه‌های تاریخی ایران است. حسن صباح در قرن پنجم از این قلعه به عنوان مقر نظامی استفاده می‌کرد و داستان‌های زیادی نیز درباره‌ی این بنای تاریخی وجود دارد. قلعه الموت برای افرادی که به آثار تاریخی علاقه مند هستند و طبیعت گردی را دوست دارند بهترین مکان به حساب می‌آید. در ادامه درباره‌‌ی قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون بیشتر صبحت می‌کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

تاریخچه قلعه الموت قزوین

قلعه الموت در سال 1381 در فهرست آثار تاریخی و ملی ایران ثبت شده است. راز قلعه الموت را در بازی‌های کامپیوتری مانند شاهزاده‌ی ایرانی، اسسین و شن‌های زمان می‌توانید جست‌و جو کنید. در کتاب‌های تاریخی قلعه الموت با فرقه‌ی اسماعیلیه بیان شده و از حسن صباح به عنوان رهبر فرقه و خداوند الموت یاد شده است.

همچنین در اسناد تاریخی بیان شده حسن صباح حدود 35 سال در قلعه زندگی کرد و از آن به عنوان مقر نظامی استفاده می‌کرد. در زمان صفویان نیز زندانیان را در این قلعه حبس می‌کردند و محل زندگی افراد از طبقه‌ اجتماعی خاص بود.

باید بدانید که قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون در بلند‌ترین صخره‌ سنگی ساخته شده و دسترسی به آن آسان نبود و برای رفاه حال گردشگران پله‌های از پایین صخره تا ورودی قلعه ساخته شده است.

قابل ذکر است که بعد از ورودی قلعه با تابلویی روبه رو می‌شوید که به معرفی حسن صباح پرداخته و به نام خداوند الموت شناخته شده است. این قلعه سقف‌های برزنتی دارد و ورود به اندرونی آن برای گردشگران ممنوع است. زمانی که بالای قلعه می‌ایستید چشم‌انداز قلعه به قدری زیبا به نظر می‌رسد که به راحتی نمی‌توانید از آن چشم بردارید.

دشت زیبا و وسیع گازرخان، رودخانه اندج و دره‌ی الموت دور تا دور قلعه را محاصره کرده و برای افرادی که اهل عکاسی هستند بهترین و دیدنی‌ترین منظره است.

قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون

معماری قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون

قلعه الموت دارای دو قلعه پایین و بالا است و دیوارهای آن با توجه به وضعیت صخره‌ها ساخته شده و قسمت‌های مختلف آن عرض متفاوتی دارد. قلعه الموت از دور شبیه یک شتر خوابیده است و از آجر، سنگ، کاشی، گچ، تن‌پوشه‌های سفالی و کلاف‌های چوبی ساخته شده است. کمی پایین‌تر از برج شرقی ورودی قلعه قرار گرفته و در نزدیکی ورودی تونلی با طول شش متر در دل سنگ‌ها کنده شده است.

در آن سوی تونل نیز برج جنوبی و دیوار جنوب غربی قرار گرفته و در قسمت جنوبی اتاقکی در صخره‌های ایجاد شده که کاربری نگهبانی دارد. در قسمت شمال و غرب دو اتاق ساخته شده که در یکی از آن‌ها نیز چاه آب کوچکی قرار گرفته است.

شرق قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون محل اقامت نگهبانان و خانواده‌های آنها است. در این محل آخور حیوانات، آب‌انبارهای کوچک و تعدادی اتاق‌ به چشم می‌خورد. در بخش شرقی و غربی قلعه میدان‌گاهی وجود دارد که به خاطر دیوار دورش، غرب و شرق به دو قسمت جداگانه تقسیم می‌کند.

این قلعه از چهار سو به پرتگاه متصل است و یک ورودی داشته که پایین‌تر از برج شرقی وجود دارد و بیان‌گر ساختار دفاعی آن است. در اطراف قلعه خندق‌های ایجاد شده که به منظور دیدبانی و حفاظت از آن استفاده می‌کنند. در دامنه‌ی جنوبی صخره خندقی با پنجاه متر طول و دو متر عرض قرار دارد که برای جلوگیری از نفوذ به قلعه ساخته شده است.

همچنین پله‌های سنگی از پایین صخره تا قلعه ساخته شده و مربوط به عصر قاجار است که برای رفت و آمد به قلعه استفاده می‌شود.‌ حوضی در درون قلعه وجود دارد که با بارش باران پر آب می‌شود.

قلعه الموت

بخش‌های اصلی قلعه رازهای مدفون

قلعه الموت محل زندگی و فرماندهی افراد زیادی است و از بخش‌های مختلفی تشکیل شده که نیاز افراد را تامین می‌کند. قلعه حسن صباح به دو بخش غربی و شرقی تقسیم می‌شود و به ترتیب پیلاقلا و جور قلا نامیده می‌شود. قسمت غربی قلعه بزرگ‌تر از قسمت شرقی است و ارتفاع بیشتری دارد. بخش‌های مختلف قلعه الموت عبارتند ‌از:

برج‌های نگهبانی

برج‌های نگهبانی قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون در ارتفاعات کوهستانی ساخته شده اند. در قسمت داخلی صخره در سمت جنوبی اتاقی در دل کوه کنده شده و به عنوان برج نگهبانی از آن استفاده می‌شود. در بخش شرقی این برج اتاقی به ارتفاع ۲ متر ساخته شده است.

برج نگهبانی قلعه الموت

خندق

قلعه‌‌الموت یک راه ورودی دارد و دور تا دور آن از خندق عمیقی ساخته شده که حمله به قلعه را غیر ممکن می‌کند. وجود این خندق باعث شده تا از قلعه الموت به عنوان یک مقر دفاعی استفاده شود.

اتاق‌ها

در قلعه الموت اتاق‌هایی به عنوان اقامتگاه برای سکونت‌ خانواده‌ها و افرادی که در قلعه زندگی می‌کنند وجود دارد. اتاق اول قلعه دارای چاله آب کوچکی است و امکان خالی کرد آن وجود ندارد زمانی که این چاله خالی می‌شود مجددا از آب پر می‌شود.

این اتاق در کنار دیوار شمالی قلعه ساخته شده و دارای ارتفاع 12 متری و پهنای 1 متری است. در بخش شرقی قلعه اتاق‌های برای سکونت افراد ساخته شده که در قسمت شمالی 10 آخور برای چهار پایان وجود دارد.

آب انبار

سه آب انبار کوچک در قسمت شرقی قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون قرار دارد که در دل صخره ساخته شده است و در حال حاضر این آب انبارها از بین رفته اند.

آب انبار قلعه الموت

میدانگاه قلعه‌‌الموت

در بین دو قلعه بالا و پایین قلعه الموت میدانگاه قرار دارد که دور تا دور آن توسط یک دیوار بلند احاطه شده است که قلعه را به دو بخش مجزا تقسیم می‌کنند.

کتابخانه قلعه‌‌الموت

کتابخانه قلعه الموت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است و با کتاب‌های نایاب و نفیسی شهرت یافته که بیشتر این کتاب‌ها در حمله مغول‌ها سوخته است.

امکانات قلعه‌‌الموت

قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد، روستای اوان و دریاچه اوان یکی از جاذبه‌‌های تاریخی این منطقه است. دریاچه اوان در 75 کیلومتری قزوین قرار گرفته و تعداد زیادی از گردشگران در موقع برگشت در کنار این دریاچه چادر می‌زده و ساعت‌ها در این منطقه می‌مانند.

روستا‌های گازرخان و اوان هدف گردشگری است و امکانات مناسبی برای مسافران فراهم می‌کند. در این روستا می‌توانید اقامتگاه‌های بوم‌گردی و یا بهترین هتل های قزوین در نزدیکی این روستا را تجربه کنید و با فرهنگ و آداب رسوم مردم بیشتر آشنا شوید.

امکانات قلعه الموت

وسایل ضروری برای سفر به قلعه الموت

برای رسیدن به قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون مسیر طولانی را باید طی کرد. از همین رو اولین چیزی که باید به آن توجه کرد پوشیدن کفش پیاده رویی مناسب است. به همراه داشتن عینک‌ آفتابی، ضد آفتاب، کلاه، آب، خوراکی و لباس گرم لازم و ضروری است.

قلعه الموت در کوهستان و ارتفاعات قرار گرفته و آب و هوای نسبت سردی دارد. در مسیر این قلعه سایبانی وجود ندارد و به همین دلیل استفاده از کلاه، عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب امری الزامی است. توجه داشته باشید همراه داشتن چتر و لباس مناسب فصل نیز خالی از لطف نیست.

مسیر دسترسی به قلعه الموت کجاست؟

در پاسخ به سوال بهترین مسیر دسترسی به قلعه الموت کجاست؟ می توان گفت سریع ترین مسیر برای رسیدن به قلعه‌‌الموت خرید بلیط هواپیما قزوین است، سپس قلعه‌‌الموت در بلندای صخره‌ در فاصله بین 2163 متر از سطح دریا قرار دارد و در شمال شرق روستای گازرخان واقع شده است. مسیر قلعه بسیار پر پیچ و خم است و طولانی شدن مسیر ممکن است برایتان کمی خسته کننده باشد. بعد از رسیدن به صخره باید 45 دقیقه طی کنید تا به ساختمان قلعه برسید. پایین قلعه تا بالای آن حدود 400 پله سنگی قرار گرفته است. برای رسیدن به این منطقه باید به سمت استان قزوین حرکت کنید و سپس به شمال شرق روستای گاز رخان برسید.

قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون

بهترین مسیر دسترسی به قلعه الموت از تهران

اگر قصد سفر از شهر تهران به قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون را دارید، باید مسافتی حدود 240 کیلومتر را طی کنید. برای رسیدن به قلعه‌‌الموت شهروندان تهرانی باید از آزاد راه کرج و قزوین حرکت کنند و نرسیده به شهر قزوین مسیر فرعی قلعه حسن صباح که در 85 کیلومتری شهر معلم کلایه واقع شده است را انتخاب نمایند.

این مسیر کوهستانی پرپیچ و خم صعب العبور است و درواقع طی مسافت 1.5 ساعت تا 4 ساعت طول می‌کشد. مسافرانی که به شهر کلایه می‌رسند، با طی 10 کیلومتر به دو راهی گرمارود و الموت خواهند رسید و با انتخاب مسیر الموت وارد بخش جنگلی و کوهستانی می‌شوند و بدون در نظر گرفتن سختی‌های راه‌ها حدود 4 ساعت به مسیر خود می‌رسند.

بهترین زمان سفر به قلعه الموت

قلعه‌‌الموت، قلعه رازهای مدفون منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است که همیشه پوشیده از برف است. بهترین زمان سفر به قلعه الموت فصل بهار و تابستان است؛ زیرا هوای آنجا در اواخر بهار و اوایل تابستان بهترین هوای سال هست. طبیعت این منطقه پوشیده از درختان سبز و گل‌های رنگارنگ است که شب‌های خنک و سردی دارد ممکن است شما را مجبور به پوشیدن لباس گرم نیز بکند.

قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون

سخن پایانی

قلعه‌‌الموت، قلعه رازهای مدفون تاریخ عجیبی دارد و به دوران اسماعیلیان بر می‌گردد، قصه‌های تاریخی زیادی از این قلعه بیان شده است. این قلعه خاص و عجیب با دلیل دسترسی بسیار سخت همیشه کاربردهای خاص خود را دارد و برای کاربران اهمیت زیادی داشته است.

حسن صباح 35 سال در این قلعه اقامت داشت و به رهبری منطقه می پرداخت. قلعه الموت یکی از جاهای دیدنی قزوین است و در بالای صخره‌ای سنگی ساخته شده است. این قلعه روی صخره قرار گرفته و چشم‌انداز خوبی به اطراف می‌دهد و به عنوان دیده‌بانی نیز استفاده می‌شود. امید است که این مطالب مورد پسند شما واقع شده باشد.

سوالات متداول

قلعه الموت در شمال شرقی روستای گازرخان واقع شده است؛ برای سفر می‌توانید از برنامه مسیریاب استفاده کنید.

از امکانات رفاهی قلعه الموت می‌توان به پارکینگ، بوفه غذا، اقامتگاه‌ها چادر و مغازه‌ای لوازم خوراکی و... اشاره کرد.

برای اقامت و شب ماندن در قلعه الموت، قلعه رازهای مدفون می‌توانید از اقامتگاه‌های بوم‌گردی و خانه‌های اجاره‌ای استفاده کنید.

ثبت دیدگاه

با درج نظر امتیاز کسب کنید
  1. کتابخانه قلعه الموت یکی از مهم‌ترین بخش‌ها است و با کتاب‌های ناباب و نفیسی شهرت یافته که بیشتر این کتاب‌ها در حمله مغول‌ها سوخته است.
    میشه چند کتاب و نویسنده از این کتاب‌های نایاب و نفیس را معرفی بفرمایید
    اگر معرفی نکردید مس یقینا همچین ادعای وجود ندارد که مغولان با هرکس دیگه آنها را سوزاندن یا نابود کردن

    آیا مفید بود؟
    • سلام همراه گرامی
      از حمله مغول ها به ایران اثار و مدارک زیادی وجود دارد تعجب می کنم که این حقیقت بزرگ تاریخی را تکذیب می کنید مدارک زیاد هستند که تنها با کمی سرچ در گوگل می توانید به تمام آن ها دسترسی پیدا کنید

      آیا مفید بود؟