جاهای دیدنی قشم، شگفت انگیزتر از حد تصور

ایرانگردی قشم هرمزگان
جاهای دیدنی قشم، شگفت انگیزتر از حد تصور

اگر به دنبال سفری جادویی می‌گردید، این جزیره که چند سالی است به منطقه آزاد تبدیل شده تجربه بی نظیری را برای شما رقم خواهد زد. بازدید از جاهای دیدنی قشم و قدم زدن در طبیعت بکر آن، شگفتی و زیبایی را نشانتان خواهد داد.

بهترین زمان سفر به قشم

قشم یکی از جزایر خلیج فارس است که به عنوان بزرگ‌ترین جزیره ایران و خلیج فارس، در استان هرمزگان شناخته میشود. همواره یکی از پرطرفدارترین مناطق گردشگری، جزیره قشم بوده است که توانسته علاقه‌مندی و رضایت افرادی با سلیقه‌های متفاوت و گوناگون را پوشش بدهد. این جزیره در بخش‌های جنوبی کشور قرار گرفته و به همین خاطر دارای آب و هوایی گرم و شرجی است. از اواخر پاییز تا اوایل بهار میتوان لذت بخش ترین آب و هوا را سفرمان به قشم تجربه کنیم. ممکن است بهار ارزانترین زمان سفر به قشم نباشد، اما هوای مطبوع در این فصل لذت سفر را بیشتر خواهد کرد. اگر میخواهید جزیره قدری خلوت تر باشد، پاییز و بعد از ایام عید، مثل اردیبهشت ماه، میتواند فرصت خوبی باشد تا علاوه بر تجربه هوایی خوش، قیمت کمتری را برای خرید بلیط هواپیمای قشم بپردازید.

جاهای دیدنی قشم که شما را مسحور میکند

افراد با هدف‌های متفاوتی مانند تفریح، کار، خرید کالا و بازدید از مناطق طبیعی به جزیره قشم سفر می‌کنند. اما در این میان برد با آن دسته از کسانی است که برای بازدید از مناطق طبیعی و گردشگری قشم وقت گذاشته و زمان خوبی را برای خود به ارمغان می‌آورند. تنوع جاهای دیدنی قشم به قدری زیاد است که ممکن است بازدید از آن هفته ها طول بکشد. در ادامه این مطلب لیستی از جاهای دیدنی قشم که نباید از دست بدهید را برای‌تان آماده کرده‌ایم تا شما بتوانید در زمان محدود سفر خود، بهترین گزینه‌ها را انتخاب کرده، زیباترین تجربه‌ها را کسب کنید و درنهایت سفری جادویی‌ برای خود رقم بزنید.

۱. دره ستارگان از شگفت‌انگیزترین جاهای دیدنی قشم

می‌توان گفت یکی از اسرارآمیزترین جاذبه های قشم، دره ستارگان است. این دره که در ضلع شمالی جزیره و در نزدیکی روستایی به نام برکه خلف قرار دارد، هر بازدیدکننده‌ای را مسحور خود می‌کند.

دره ستارگان با قدمتی تاریخی، طی 2 میلیون سال در اثر فرسایش به وجود اومده و شامل اشکالی از کوه‌ها و صخره‌هایی است که بر اثر بارش‌های رگباری و طوفان‌های شدید به مرور زمان تغییر شکل دادند و حالت‌های متفاوت و جالبی به خود گرفته‌اند. شاید در نگاه اول به برخی از این کوه‌ها و صخره‌ها به شکل حیوانات و اشیای مختلفی دربیایند. علت نام‌گذاری این مکان به دره ستارگان، این است که تصور می‌شود این دره بر اثر برخورد ستاره‌ای با زمین به این شکل درآمده. برخی از قسمت‌های این دره با داشتن خاکی سرخ، حس قدم زدن در سیاره مریخ را برای شما تداعی می‌کند.

دره ستارگان از جاهای دیدنی قشم

 

دره ستارگان در شب

شب، جادویی‌تر از هر زمان دیگر، تجربه‌ای به‌یاد‌ماندنی را از دره ستارگان برای هر فرد رقم میزند. دیدن ستارگان بی‌شماری که در آسمان صاف این دره می‌درخشند، چنان منظره‌ای واقعی و مسحورکننده رقم میزند که شما تصور خواهید کرد، می‌توانید ستاره‌ای از آسمان بچینید. اگر در شب قصد سفر به این دره کردید، صداهایی خواهید شنید که افراد محلی اعتقاد دارند صدای رفت و آمد اجنه در این محل است! البته که دلیل علمی آن وزیدن باد در میان صخره‌ها و سوراخ‌های دره ستارگان است، اما ترکیب صداهای مرموز با آسمان پرستاره و اشکال عجیب صخره ها، می‌تواند سفر شما را جادویی تر کند.

۲. دره تندیس‌های قشم

دره تندیس‌های قشم

یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم، دره تندیس‌ها یا دره مجسمه‌ها است. این دره که شباهت زیادی به دره ستارگان دارد، در غرب جزیره قشم واقع شده و هر ساله تعداد زیادی از گردشگران را به خود جذب می‌کند. قدمت دره تندیس‌ها به چند میلیون سال قبل می‌رسد و این دره یکی از مناطق مهم ژئوپارک جزیره قشم به شمار می‌رود. ژئوپارک‌ها مکان‌هایی هستند که جاذبه‌های مهم زمین‌شناسی را در دل خود جای دادند. ژئوپارک جزیره قشم، اولین و تنها ژئوپارک خاورمیانه است که علاوه بر موارد مهم زمین‌شناسی، دارای جاذبه‌های مهم باستان‌شناسی و میراث فرهنگی نیز می‌باشد. این ژئوپارک در سال 2006 به ثبت جهانی یونسکو در بخش شبکه جهانی ژئوپارک‌ها (GGN) رسید.

دره تندیس‌ قشم تشکیل شده از صخره‌هایی است که در طول زمان و در اثر فرسایش آبی و بادی، تغییر شکل داده و به حالت‌های گوناگونی درآمده‌اند. علت نام‌گذاری این دره به دره تندیس‌ها یا دره مجسمه‌ها، فرسایش صخره ها به مرور زمان و تغییر شکل آن به مجسمه انسان‌ها یا حیوان‌هایی مانند گوسفند، خروس و اژدها شده‌اند. نکته جالب این است که شباهت این صخره‌ها با مجسمه‌ به قدری زیاد و با ظرافت است که سخت می‌توان باور کرد این تغییر شکل طبیعی و بدون دخالت انسانی باشد. شگفت‌انگیزی این دره در همین موضوع است، اما حیرت شما در اینجا به پایان نمی‌رسد.

همانطور که غرق تماشای صخره‌های مجسمه‌ای هستید، صدف‌هایی که روی زمین قرار دارند، حتما توجه شما را جلب کرده میکنند، خصوصا زمانی که متوجه ‌می‌شوید این دره که حالا به شکلی بیابانی و خشک است، هزاران سال پیش در زیر آب قرار داشته حیرتتان را چند برابر میکند. درواقع دره تندیس‌ها در گذشته به طور کامل زیر آب و محل زندگی آبزیان و صدف‌ها بوده است، به همین دلیل هنوز هم آثاری از صدف‌های دو کفه در این مکان قابل مشاهده است. همچنین گاهی ‌اوقات ساکنان محلی این دره صنایع دست‌ساز خود را به همراه می‌آورند و شما می‌توانید این صنایع را که ساخته شده از صدف‌ها هستند به عنوان سوغات و یادگاری برای عزیزان خود خریداری کنید.

۳. تنگه چاهکوه، شکافی در دل زمین

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های عجیب و دیدنی قشم است که در 70 کیلومتری شهر قشم قرار دارد. ارتفاع دیواره‌های این تنگه چیزی حدود 70 الی 80 متر ارتفاع دارد. این تنگه زیبا و خاص بر اثر فرسایش باد و آب شکل گرفته است. باران‌های شدید و طوفان‌‌های موسمی در طی میلیون‌ها سال باعث ایجاد این تنگه عجیب و شگفت انگیز شده‌اند.

مسیر پیمایش این تنگه کمی سخت است و برای افراد با توانایی جسمانی متوسط پیشنهاد می‌شود. این نکته را به یاد داشته باشید که برای بازدید از این تنگه حتما کفش مناسب و لباس راحت بپوشید. آب و خوراکی‌های کم حجم هم به همراه خود داشته باشید. دیواره‌‌های بلند تنگه حفره‌های طبیعی بسیاری دارد به همین علت این مکان  می تواند مجل مناسبی برای لانه سازی پرندگان باشد.

زمان بازدید از تنگه چاهکوه از ساعت ۸ تا ۱۷ است بهتر است که بین همین ساعات برای بازدید به تنگه بروید.

تنگه چاهکوه

 

۴. غروب‌های لافت، بندر بادگیرها

در گذشته ­های دور جزیره قشم را با نام جزیره لافت می­‌شناختند و حتی مدتی طولانی این روستا مرکز جزیره قشم محسوب می­‌شد. مردان لافت در ایام قدیم با لنج‌های بادبانی به سمت کشورهای آفریقایی و هند، اقیانوس ­پیمایی می‌­کردند. به همین دلیل امروزه می­توان پیرمردهایی را در روستای لافت پیدا کرد که به زبان‌های هندی، سواحلی، عربی و انگلیسی کاملا مسلط هستند.

روستای بندری لافت پیشینه‌ای سه هزار ساله دارد. علت شکل‌گیری روستا را می­‌توان وجود راه ارتباط دریایی آسان، نزدیکی به جنگل­های حرا و دارا بودن آب‌های شیرین نظیر چاه‌های تلا و آب‌انبار عنوان کرد. در گورستان این روستا سنگ­ نوشته­‌هایی هزار ساله نیز وجود دارد. تمامی موارد ذکر شده بر اهمیت این مقصد گردشگری می‌افزاید. در کنار تاریخ غنی و زیبای لافت معماری این روستا و بادگیرهای زیبایش جلوه بصری بسیار دلنشینی خصوصا در زمان غروب خورشید ایجاد می‌کند.

اگر به جزیره قشم سفر کردید حتما یکی از غروب‌های سفر را در لافت بگذرانید و به دیدار قلعه نادری و چاه‌های تِلا نیز بروید تا متوجه شوید گذشتگان ما چگونه قدر آب را می‌دانستند و برای جمع آوری آن چقدر تلاش می‌کردند.

غروب‌های لافت، بندر بادگیرها

۵. جزیره ناز قشم

تعداد بسیار زیادی از ما غروب خورشید را از ساحل و بر روی ماسه‌ها دیده‌ایم، اما افراد کمی هستند که غروب زیبای خورشید را از دل دریا تماشا کرده‌اند. با رفتن به جزیره ناز، از جذاب ترین جاذبه های دیدنی قشم، این لذت را بچشید.

مهم‌ترین ویژگی خاص این مکان که باعث نام‌گذاری این جزیره شده، اتصال و جدا شدن مداوم جزیره ناز از جزیره قشم است. به طوری که وقتی آب دریا بالا می‌آید، این جزیره کاملا در وسط آب قرار گرفته و از خشکی جدا می‌شود. اما زمانی که آب دریا پایین میرود راه باریکی از شن میان جزیره ناز و جزیره قشم باز شده و این جزیره به خشکی متصل می‌شود. مردم محلی به این مکان جزیره “دو کرده” هم می‌گویند. یعنی مکانی که نیمی از روز در آب قرار دارد و نیمی از روز به خشکی متصل می‌شود، اما برخی هم نام “ناز” را برای این جزیره انتخاب کرده‌اند و این نام‌گذاری حاکی از آن است که گویی دریا هر روز با بالا و پایین رفتن خود ناز این جزیره را می‌کشد تا به آن متصل باشد.

جزیره ناز در گذشته محلی برای استراحت ماهیگیران نیز بوده و به همین دلیل کلبه‌هایی در این مکان ساخته شده که امروزه آثار آن‌ها باقی است. همچنین شما می‌توانید تفریحاتی مانند قایق‌سواری، پیاده‌روی بر روی ماسه‌ها، عکاسی، نقاشی حنا بر روی دست و آفرود سواری را در این جزیره تجربه کنید.

جزیره ناز قشم

ساعات سفر به جزیره ناز

زمان کامل جزر و مد آب دریا در جزیره ناز حدود 6 ساعت است. حدود 1 ساعت پس از پایین رفتن آب دریا، راه باریک خشکی که جزیره قشم را به جزیره ناز متصل می‌کند نمایان می‌شود و شما می‌توانید به این مکان سفر کنید. البته توجه داشته باشید که آب دریا تا حدود 3 ساعت پس از این زمان پایین می‌ماند و بعد از آن دوباره بالا آمده و راه خشکی را ناپدید می‌کند.

بنابراین در سفر به جزیره ناز یا خود را برای ماجراجویی 4 ساعته‌ای آماده کنید و یا منتظر باشید تا در جزیره گیر افتاده و برای دوباره پایین رفتن آب و پیدا شدن راه برگشت صبر کنید. البته ماندن در جزیره ناز در هنگام بالا آمدن آب خطری ندارد و شما می‌توانید از دل دریا غروب زیبای خورشید را تماشا کنید.

۶. جنگل حرا، جنگلی بر روی آب

جنگل‌های حرا، از جاهای دیدنی قشم که به طلای سبز شهرت دارد، یکی دیگر از مناطق اسرارآمیز ایران محسوب میشود.

این جنگل که در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد با درختان عجیب و ویژگی‌های منحصر به فرد خود، به یکی از پرطرفدارترین مکان‌های طبیعی جزیره قشم تبدیل شده است. برای رسیدن به این جنگل باید با قایق‌های چوبی بر روی آب‌های نیلگون خلیج فارس سفر کنید. یکی از ویژگی‌های جالب این مکان، درختان قرار گرفته در آب هستند که با بالا رفتن آب دریا تا نیمه زیر آب فرو می‌روند و با پایین آمد آب دریا، ریشه‌های رو به هوای‌شان نمایان می‌شود.

جنگل‌ حرا زیستگاه مناسبی برای انواع جانداران است. پرندگان مهاجر مناطق گرمسیری مانند: حواصیل هندی، حواصیل بزرگ، گیلانشاه، کفچه نوک تیز و کاکائی در این مکان زیست می‌کنند. همچنین انواع جانداران دریایی مانند: مارهای آبی، لاک‌پشت‌ها و ماهی‌ها در آب‌های این مکان زندگی می‌کنند.

درختان حرا درختانی همیشه سبز با شاخ و برگ‌های زیاد هستند که طول آن‌ها به ۶ متر هم می‌رسد. تنه این درختان خاصیت تصفیه‌کنندگی دارد. به همین دلیل آب‌های شور خلیج فارس را تصفیه کرده و به عنوان یک دستگاه آب‌شیرین‌کن شناخته می‌شوند.

یادتان باشد که جنگل‌های حرا علاوه بر اینکه یک میراث مهم طبیعی هستند، زیستگاه بسیاری از جانوران و آبزیان به شمار می‌روند. مراقبت از این مکان، کوچکترین کاریست که میتوان در حق طبیعت بی نظیر قشم انجام دهیم. هنگام سفر به جنگل‌های حرا سکوت منطقه را به هم نریزید و آرامش موجودات به خطر نیندازید. به تخم‌های پرندگان و لانه‌های موجودات دست نزنید و به هیچ وجه در این مکان زباله از خود به جای نگذارید. در هنگام سفر به این مکان خاطره‌های ناب و عکس‌های زیبایی ثبت کنید اما جنگل‌های حرا را بدون بر جای گذاشتن آثاری از خود ترک کنید.

جنگل حرا، جنگلی بر روی آب

۷. غار نمکدان قشم، تاریخچه زمین

غار نمکدان یکی دیگر از جاذبه‌های چشم‌نواز جزیره قشم است که سر زدن به آن می‌تواند موجب حیرت و شگفتی هر بازدیدکننده‌ای شود. هنگامی که غار نمکدان در قشم با همکاری زمین‌شناسان جمهوری چک و دانشگاه شیراز کشف شد توانست رکوردهای جهانی را جا به جا کند و به عنوان طولانی‌ترین غار نمکی جهان ثبت شود.

بازدید کامل از این غار مخصوص افرادی است که مهارت‌های غارنوردی را بلدند و می‌توانند تا عمیق‌ترین نقاط درونی آن پیش بروند، اما حتی اگر شما یک بازدیدکننده معمولی هم هستید و فقط به قصد قدم زدن در نقاط اولیه این مکان، به نمکدان قشم سفر کرده باشید بازهم می‌توانید مناظر اعجاب‌برانگیز و به‌ یاد ماندنی‌ای را در ذهن خود ثبت کنید.

ماجرا جایی جالب‌تر می‌شود که بدانید، این مکانی که در آن قدم می‌گذارید قدمتی  بیش از ۵۰۰ میلیون سال دارد! یعنی حتی قبل از وجود برخی از دایناسورهای روی کره زمین. البته در این مکان قندیل‌های نمکی جوان‌تری هم وجود دارند که عمر برخی از آن‌ها به حدود ۵ میلیون سال قبل می‌رسد.

غار نمکدان قشم، تاریخچه زمین

نام دیگر غار نمکدان قشم

برخی از افراد این غار را با نام غار “سه مرد برهنه” می‌شناسند. داستان این نام به زمانی برمی‌گردد که زمین‌شناسان پس از کشف غار، باید از آن نقشه‌برداری می‌کردند. نقشه‌برداری از چنین غاری عملی بسیار سخت بود که فقط افراد متخصص با مهارت غارنوردی بالا می‌توانستد به مناطق درونی آن نفوذ کرده و این کار را انجام دهند.
سپس سه زمین‌شناس اهل جمهوری چک حاضر شدند تا این کار را انجام دهند.

اما آن‌ها مجبور بودند تا برای نفوذ به مناطق درونی غار، برای عبور از قسمت‌هایی داخل آب نمکی شنا کنند. زیرا دسترسی به برخی از مناطق از طریق خشکی ممکن نبود‌. سپس متوجه شدند که شنا کردن در آب‌های نمکی باعث سفت و خشک شدن لباس‌های‌شان به دلیل وجود رسوبات فراوان می‌شود. به همین دلیل آن سه نفر لباس‌های‌شان را درآورده و به صورت برهنه به عمیق‌ترین مناطق غار نفوذ کردند تا نقشه‌برداری از غار نمکی قشم را انجام دهند. از آن پس این مکان به اسم غار سه مرد برهنه نیز شناخته شد.

۸. دره سکوت قشم

بعید نیست اگر بگوییم دره سکوت از فوق العاده ترین جاهای دیدنی قشم است چراکه بازدید و گذراندن وقت در این مکان می‌تواند انرژی عجیب و به یاد ماندنی را برایتان رقم بزند.
هنگام قدم زدن در دره سکوت احتمالا بیش از هر چیز حس می‌کنید در حال قدم زدن در مریخ هستید. خاک‌های سرخ این دره در کنار صخره‌های زیبا، منظره‌ای ثبت شدنی را رقم می‌زنند. اما همه این مناظر وقتی جالب‌تر می‌شوند که در سکوت آرامش‌بخش این مکان قرار می‌گیرید و با احساسات درونیتان تنها می‌شوید.

دره سکوت همان‌طور که از اسمش پیداست مکانی دیدنی اما بی‌صدا است. علت سکوت آرامش‌بخش و عجیبی که در این مکان برقرار است، وجود کوه‌های نمک و شوره‌زارها در اطراف است. جالب است بدانید که نمک خاصیت جذب آلودگی‌های صوتی را دارد. به همین خاطر در این مکان تمام سر و صداهای اضافی از بین رفته و شما می‌توانید تجربه قدم زدن در سکوت را به لیست سفر جادویی خود اضافه کنید. درست مثل اینکه به مریخ سفر کردید و در آن سیاره با خاک سرخ، تنها و به دور از تمام آلودگی‌ها و سر و صداهای زمین هستید.

نام دیگر این مکان، دره تبرزن است. زیرا سنگ‌های نمک این منطقه به قدری سفت و محکم هستند که در گذشته افراد با تبر برای برداشت و جداسازی نمک از این کوه اقدام می‌کردند. همچنین برخی از افراد معتقدند که سنگ نمک منبع انرژی مثبت است و به همین خاطر قرار گرفتن در دره سکوت، می‌تواند انرژی‌ای شبیه به جلسات مدیتیشن و روان‌درمانی به انسان‌ها القا کند.

نکته جالب دیگر درمورد دره سکوت این است که خاک این منطقه به نوعی خوردنی است. ساکنان محلی این منطقه از این خاک برای درست کردن یک نان پرفروش استفاده می‌کنند که در هنگام سفر به این مکان می‌توانید آن را از دست‌فروش‌های اطراف تهیه کنید.

اقامت در دره سکوت

مدتی است که چادر زدن و اقامت در دره سکوت و اطراف آن یعنی جزیره هرمز ممنوع شده است. به همین خاطر بهتر است برای اقامت خود محلی را در بندرعباس یا در جزیره قشم داشته باشید و هنگام شب به آن‌جا برگردید. اما اگر قصدتان از رفتن به جزیره هرمز، داشتن سفری چند روزه است می‌توانید در یکی از اقامتگاه‌های زیر شب را بگذرانید.

 

دره سکوت قشم

۹. دیواره قاضی قشم

دره قاضی یا دیواره قاضی یکی دیگر از دره‌های تاریخی قشم است که شامل صخره‌ها و کوه‌هایی می‌شود که بر اثر فرسایش بادی و آبی تغییر شکل داده‌اند. مزیت مهم این دره وجود اشکال سنگ‌ها و صخره‌ها است که از نظر زیبایی‌شناختی، اهمیت و ظرافت زیادی دارد و محل بسیار مناسبی برای ثبت عکس‌هایی ناب و کم‌نظیر است. این دره که در قسمت غربی جزیره قشم قرار دارد یکی دیگر از موارد مهم اولین و تنها ژئوپارک خاورمیانه محسوب می‌شود.

فاصله دره قاضی تا قشم حدود ۱۱۰ کیلومتر است و در آن‌جا محلی برای اقامت یا خرید وجود ندارد. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام بازدید از این مکان، جوانب احتیاط را رعایت کرده و لوازم ضروری به همراه خود داشته باشید. البته شما می‌توانید در هنگام رانندگی تا رسیدن به دیواره قاضی، از تماشای جاده‌ی ساحلی مسیر لذت ببرید.

۱۰. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در قشم

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، گونه‌ای نادر از لاک‌پشت‌ها هستند که در فصل بهار و گاهی تا اوایل تابستان خود را به سواحل امن خلیج فارس رسانده و شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. دیدن چنین صحنه‌ای این حس را به شما القا می‌کند که در یک فیلم علمی_تخیلی قرار دارید و شاهد اتفاقاتی نادر هستید. اگر در زمان مناسب به قشم سفر کنید می‌توانید در شب‌ها در سواحل مورد نظر لاک‌پشت‌های عظیم الجثه‌ای را ببینید که خود را به ساحل می‌رسانند و با باله‌های‌شان به سختی به طرف ماسه‌ها می‌آیند. سپس گودالی حدود نیم متر حفر کرده و درون آن را با حدود ۱۰۰ تخم پر می‌کنند. بعد روی گودال را با ماسه پوشانده و به دریا باز‌می‌گردند. کل این فرایند حدود دو ساعت طول می‌کشد. اما به جرئت می‌توان گفت دیدن چنین صحنه‌ای تا حدی عجیب و شگفت‌انگیز است که تا آخر عمر در حافظه شما ثبت خواهد شد.

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی زحمت زیادی را برای بیرون آمدن از آب دریا و کشیدن خود تا بالای خط مد آب تحمل می‌کنند. برخی از آن‌ها حداقل ۱۰ متر و حداکثر ۵۰ متر از به روی ماسه‌ها جلو می‌آیند تا چاله مورد نظر خود را حفر کنند. برخی از این لاک‌پشت‌ها نیز پس از چند متر جلو آمدن و بررسی کیفیت ساحل، دوباره به دریا بازمی‌گردند.

از تخم‌های لاک‌پشت‌ها محافظتی صورت نمی‌گیرد. آن‌ها به طور طبیعی پس از حدود ۵۰ روز از تخم بیرون آمده و به صورت غریزی به سمت دریا حرکت می‌کنند. کل این فرآیند، پدیده‌ای بسیار شگفت‌انگیز و جالب است. حال اگر کسی آنقدر خوش‌شانس باشد که دیدن چنین صحنه‌هایی نصیبش بشود، سفر جادویی خود را با رفتن جزیره قشم تکمیل کرده و به حد اعلا می‌رساند.

۱۱. غار خربس قشم  

جزیره زیبای قشم به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، غار های متعدد زیادی دارد که هر کدام از آنها ویژگی های مختص به خود را دارند. یکی از این جاهای دیدنی قشم غار خربس است که شامل مجموعه ای از حفره های کوچک در دل کوه است.

در یک بازه زمانی حفره های داخل این غار پناهگاهی برای مردم بوده و آن ها این حفره ها را به اتاق هایی کوچک تبدیل کرده اند و محوطه غار خربس سرباز و بدون پوشش گیاهی است.

غار خربس قشم  

۱۲. سد گوران قشم  

سد گوران یکی از جاهای دیدنی قشم است که در روستای گوران قرار گرفته است، این روستا در غرب جزیره قشم واقع است که با گردشگری در این روستا می توانید زندگی بومی مردم را از نزدیک مشاهده کنید، اغلب مردم این روستا از گذشته زرتشتی بوده اند به همین علت نام این مکان را گبران و بعدها گوران قرار داده اند.

یکی از موارد جالب در رابطه با سد گوران مدت زمان ساخت آن است، ساخت سد گوران در دوران هخامنشیان آغاز شد، در دوران ساسانیان ادامه داشت و سپس در دوران پهلوی به پایان رسید.

سد گوران قشم

۱۳. پارک کروکودیل از جاهای دیدنی قشم

پارک کروکودیل قشم اولین و تنها مرکز پرورش کروکودیل نه تنها در ایران بلکه در خاورمیانه است. در این پارک حدودا از 100 کروکودیل نگهداری میشود و علاوه بر مشاهده کروکودیل ها در سنین متفاوت می توانید اطلاعات کاملی درباره نحوه زندگی، تولد بچه ها و… مشاهده کنید.

در این پارک علاوه بر کروکودیل ها میتوانید حیوانات دیگری مانند شترمرغ آفریقایی، بز تالی، کبک، طاووس، بلدرچی، میمون، مرغ شاخدار، سار، مار پیتون، سوسمار ایگوانا و… را مشاهده کنید.

آدرس: قشم، 4 کیلومتری جزیره قشم، کیلومتر 7 اتوبان قشم به درگهان

پارک کروکودیل از جاهای دیدنی قشم

۱۴. دره مجسمه ها

یکی از جاهای دیدنی قشم، در مجسمه ها است، برای رسیدن به این دره  باید بخشی از مسیر را پیاده روی کنید، در مسیر خود صخره های زیادی را می بینید که با گذشت زمان تغییرات بسیاری کرده اند و با کمی دقت می توانید انواع موجودات و حیوانات را میان آن ها مشاهده کنید.

در انتها و نقطه پایانی دره مجسمه ها خودتان را روی صخره ای با ارتفاع از دریا پیدا می کنید که تصویر بسیار زیبایی دارد و مکان مناسبی برای عکاسی است.

دره مجسمه ها

۱۵. قلعه پرتغالی ها

قلعه پرتغالی ها مربوط به زمان حضور پرتغالی ها در جزیره هرمز است، آن ها برای ساخت این قلعه ها از خاک سرخ جزیره و معماری ایرانی استفاده کردند. این قلعه ها شامل بخش های متعددی مانند: انبار تسلیحات، آب انبار، سالن های متعدد و… است.

قلعه پرتغالی ها در ساحل ساخته شده و همین امر سبب میشود، زمانی که شما داخل قلعه هستید افق دیدتان دریا و پرندگان بی نظیر دریایی مانند پلکان، مرغ ماهی خوار و… باشد.

قلعه پرتغالی ها

۱۶. فرش خاکی هرمز

فرش خاکی هرمز در نیمه دوم سال و در ساحل درست می شود و در صورت بارش باران به کل خراب می شود. فرش خاکی توسط حدود 50 نفر و با خاک های رنگی جزیره درست میشود. فرش خاکی حدود 1300 متر مربع بوده و در کشیدن آن حدود 12 رنگ به کار رفته است. گفتنی است که این فرش بزرگترین فرش خاکی جهان است.

فرش خاکی هرمز

۱۷. معدن خاک سرخ

بهترین خاک سرخ جهان متعلق به معدن خاک سرخ هرمز است. این منطقه به غیر از معدن خاک سرخ، ساحل زیبا و تماشایی خاک سرخ نیز دارد و کمی آن طرف تر از ساحل خاک سرخ میتوانیم ساحل نقره ای را مشاهده کنیم که در آن همه چیز نقره ای و درخشان است.

از موارد مصرف خاک سرخ میتوان به صنایع مختلفی نظیر رنگ سازی، صنایع شیشه سازی و… اشاره داشت. لازم به ذکر است که نباید در ساحل سرخ روی زمین و ماسه ها بنشینید زیرا لباس هایتان رنگی و قرمز می شوند.

معدن خاک سرخ

۱۸. پارک زیتون

‌پاک ساحلی زیتون یکی از جاهای دیدنی و تفریحی قشم محسوب می شود، این پارک دقیقا در کنار ساحل قرار دارد و دارای امکانات تفریحی بسیاری مانند: دوچرخه سواری، سینما چهار بعدی، زمین ورزشی و… است. همچنین امکانات تفریحات آبی این پارک شامل: غواصی، جت اسکی، شاتل، فلای برد و… می شود.

آدرس: قشم، دو کیلومتری جاده ساحل جنوبی

۱۹. خانه موزه ناخدا علی در قشم

موزه ناخدا علی یکی از سه موزه روستای لافت قشم است که به معرفی آداب، رسوم و فرهنگ مردم می پردازد. این موزه در سال 1398 توسط ناخدا علی تاسیس شده و در آن ابزارآلات ماهیگیری، کشاورزی و لنج سازی و همچنین اسناد تاریخی، ظروف، اشیای قدیمی و… به نمایش گذاشته شده است.

خانه موزه ناخدا علی در قشم

۲۰. تنگه چاکاویر

یکی از جاذبه های طبیعی قشم تنگه چاکاویر است که در اثر فرسایش آب ایجاد شده، در دیواره های این تنگه حفره ها و فرورفتگی های نامرتب زیادی وجود دارد که سبب ایجاد فضایی زیبا و رویایی شده است.

برای بازدید از تنگه چاکاویر باید حتما شرایط لازم را داشته باشید، این شرایط شامل داشتن آمادگی جسمانی، لوازم مورد نیاز، ترجیحا یک راهنمای محلی و… است. بهترین زمان بازدید از این تنگه فصل پاییز و زمستان است زیرا در فصل بهار و تابستان هوا بسیار گرم و شرجی است و نمی توان تنگه را طی کرد.

تنگه چاکاویر

۲۱. آب انبار بی بی قشم (برکه بی بی)

آب انبار بی بی قشم توسط یک بای نیکوکار در سال 1202 هجری قمری ساخته شد. بنای این آب انبار طی سالیان گذشته بارها و بارها مرمت و بازسازی شده است و معماری آن هنوز هم به عنوان یکی از جاهای دیدنی قشم مورد توجه گردشگران واقع است.

۲۲. سنگ مادر و دختر از جاهای دیدنی قشم

در نزدیکی روستای هنگام صخره هایی وجود دارد که شباهت زیادی به چهره انسان دارند این صخره ها به سنگ مادر و دختر معروف شده اند.

روایت های زیادی برای صخره مادر و دختر نقل می شود، معروفترین این روایات نقل میکنند که مادر و دختری از دست سربازان خارجی فرار می کردند و در حین فرار به این صخره ها می رسند و در میان آن ها پناه می گیرند.

مرم محلی اعتقاد جالبی دارند آن ها می گویند فقط افرادی که قلب پاکی دارند می توانند تصویر مادر و دختر را در میان صخره ها تشخیص دهند.

آدرس: قشم، جزیره هنگام، روستای غیل.

آب انبار بی بی قشم (برکه بی بی)

۲۳. ساحل نقره‌ای هنگام

به طور قطع یکی از لذت بخش ترین کار ها در شهر های ساحلی قدم زدن در ساحل است. حالا تصور کنید در ساحلی قدم میزنید که ماسه های زیر پایتان تماما به رنگ نقره ای است و با هر قدمی که برمیداریم درخششی را زیر پایتان ایجاد می کنید.

ساحل نقره ای هنگام مکانی به شدت رمانتیک و زیبا است و بهترین زمان برای سفر و بازدید از این جزیره فصول بهار و پاییز است، زیرا در این فصل ها آسمان و زمین دست به دست هم میدهند تا کاملترین انعکاس نور رخ دهند و شما به تماشای تصویری چشمگیر و بی نظیر از ساحل نقره ای بپردازید.

ساحل نقره‌ای هنگام

۲۴. بازارچه ساحلی هنگام

بازارچه ساحلی هنگام یک بازارچه کاملا محلی است که در آن می توانید انواع صنایع دستی مردم این جزیره را ببینید. در این بازارچه میتوانید کالاها و صنایع دستی زیبایی به عنوان یادگاری از سفر خود تهیه کنید.

بازارچه ساحلی هنگام

جاهای دیدنی درگهان قشم

درگهان یکی از شهرهای معروف قشم و قطب اصلی تجاری آن است. درگهان تا قبل از سال 1385 به عنوان مکانی برای گردشگری زیاد شناخته شده نبود و تنها یک روستای ساده محسوب میشد اما امروزه مراکز خرید بسیاری در این شهر ساخته شده و اگر شما هم به خرید و بازارگردی علاقه مند هستید قطعا درگهان مکان بسیار مناسبی برایتان است.

برخی از بزرگ ترین و بهترین بازارهای درگهان به شرح زیر است:

  •       بازار دریا
  •       بازار قدیم قشم
  •       مرکز خرید دودلفین
  •       بازار نخل
  •       بازار ستاره قشم

۱. ژئوپارک قشم

به زمین هایی که میتوانند اطلاعات بسیار دقیقی در مورد تاریخ و اقلیم یک منطقه بیان کنند، ژئوپارک گفته می شود. در منطقه خاورمیانه تنها یک ژئوپارک قرارد که آن هم در قشم قرار گرفته است. ژئوپارک قشم از سال 1385 عضو شبکه ژئوپارک های جهانی زیر نظر و حمایت یونسکو قرار گرفت.

ژئوپارک قشم

مناسب ترین زمان برای تماشای ژئوپارک قشم از آذر ماه تا اوایل فروردین ماه است. جاهای دیدنی قشم که در نزدیکی ژئوپارک قرار گرفته اند شامل لیست زیر می شوند.

  •         غار نمکدان
  •         کریان
  •         دره ستارگان
  •         کور کوراکوه
  •         بام قشم
  •         دره تندیس‌ها
  •         دره شور
  •         تنگه چاهکوه
  •         موزه ژئوپارک
  •         ساحل تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها
  •         جنگل حرا
  •         جزایز ناز
  •         صخره خرچنگ‌ها
  •         تالاب لافت

 ۲. بام قشم

بام قشم یکی از جاهای دیدنی قشم است که شما میتوانید روی بام در سکوت و آرامش به تماشای جاهایی مانند جنگل حرا، سواحل خلیج فارس و ژئوپارک بنشینید.

از دیگر جاذبه ها و زیبایی های بام قشم میتوانیم به آب انبار بام اشاره کنیم، این آب انبار آب باران را در خود نگه می دارد.

بام قشم

۳. چاه های تلا قشم

مردم قدیم شهر لافت چاه هایی را با دقت و ظرافت بسیار ساخته اند، این چاه ها به منظور جمع آوری و تصفیه آب شیرین باران ساخته شده است.

معماری این چاه ها بسیار متفاوت از دیگر چاه ها است و در این منطقه حدود 100 چاه بصورت حلقه حلقه و کنار هم در مکانی مخصوص برای فراهم کردن کل آب روستا و گاها جزیره قرار گرفته است. چاه های تلا در محیط هایی پر از درختان تنومند و بزرگ و نقاط عمیق زمین حفر شده اند، برای محافظت و نگهبانی از این چاه ها دو برج دیده بانی ساخته شده که همیشه نگهبان اصلی آن یک خانم است.

چاه های تلا قشم

۴. درخت انجیر معابد

درخت لور و یا انجیر معابد یک گیاه افسانه ای است که در دنیا فقط چند نمونه از آن وجود دارد. روش رشد و تکثیر این گیاه از تمام گیاهان دنیا متمایز است، دانه این گیاه کاشته نمی شود بلکه از درختی به درخت دیگر آن هم از طریق فضله پرندگان منتقل می شود.

محل زندگی و رشد این نوع درخت در مناطق گرم و شرجی است به همین علت شهر هایی مانند جنوب ایران و جزایر خلیج فارس بهترین مکان برای رشد و تکثیر آن ها است.

درخت انجیر معابد

بازار های درگهان، از جاهای دیدنی قشم

همیشه تعدادی از افراد هستند که قصد اصلی‌شان از سفر به قشم، زیر پا گذاشتن بازارهای مختلف و خرید کالاهای گوناگون است. در هر صورت قشم یکی از مناطقی است که می‌تواند همه سلیقه‌ها را پوشش داده و اهداف متفاوت شما از سفر را برآورده کند. اگر فقط به نیت گشت و گذار در بازار و خرید کردن به قشم سفر کرده‌اید یا حتی اگر هدف اصلی‌تان بازدید از مناطق گردشگری و جاذبه‌های طبیعی قشم بوده اما می‌خواهید تا زمانی را به خرید سوغات و یادگاری برای‌ خودتان صرف کنید، باید به درگهان سر بزنید.

فاصله قشم تا درگهان کمتر از نیم ساعت است و شما می‌توانید به راحتی با گرفتن یک تاکسی خود را به آنجا برسانید. شهر درگهان تشکیل شده از بازارها و مراکز خرید است. البته در کنار آن جاذبه‌های طبیعی و گردشگری هم دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آن‌ها بازدید کنند. در مراکز خرید این شهر انواع و اقسام کالاها وجود دارد و شما می‌توانید بسته به سلیقه و بودجه خود به بازارهای لوکس، نیمه لوکس و ارزان رفته و از آنجا خرید کنید.
در ادامه به معرفی تعدادی از مهم‌ترین مراکز خرید شهر درگهان می‌پردازیم:

بازار دریای درگهان

بازار دریا برای افرادی است که می‌خواهند خریدی لوکس را تجربه کنند. این مجتمع که ساختمانی جدید دارد با در بر گرفتن 1530 غرفه، تنوع کالایی بسیار بالایی داشته و انواع اجناس را پوشش می‌دهد. شما می‌توانید در این بازار انواع پوشاک، لوازم آرایشی_بهداشتی و لوازم خانگی را پیدا کنید. همچنین طبقه دوم این مجتمع با داشتن رستوران باعث از بین رفتن خستگی و گرسنگی شما می‌شود.

بازار قدیم درگهان

یکی دیگر از جاهای دیدنی درگهان قشم که تنها چند دقیقه با بازار دریا فاصله دارد، بازار قدیم است. این بازار همانطور که از اسمش پیداست جزو بازارهای قدیمی شهر است. به همین خاطر شما نمی‌توانید انتظار خریدی لوکس را از این بازار داشته باشید.

اما اگر به دنبال خرید اجناس با قیمت مناسب و ارزان هستید این بازار گزینه مناسب شماست، زیرا در بازار قدیم به دلیل فروش عمده اکثر اجناس، قیمت‌ها پایین‌تر هستند، بنابراین شما می‌توانید انواع کالای پوشاکی، آرایشی و بهداشتی را در این بازار با قیمت مناسب پیدا کنید. اما باید توجه داشته باشید که ساعات کاری بازار قدیم معمولا صبح‌ها است و پس از ساعت بعد از ظهر رو به تعطیلی می‌رود. پس بهتر است برای سر زدن به این مکان برنامه خود را از قبل تنظیم کنید.

بازار قدیم درگهان

مرکز خرید نخل درگهان

مرکز خرید نخل در شهر درگهان برای آن دسته از افرادی است که در کنار گشت و گذار در مغازه‌ها و جست و جو برای کالای مناسب خود، دوست دارند قدم زدن در فضایی خاص و تماشای معماری جالبی را هم تجربه کنند.

فضاسازی نما و مغازه‌های بازار نخل تجربه سفر در جنوب واقعی را به شما منتقل می‌کند. همچنین شما می‌توانید در کنار لذت بردن از سبک معماری این بازار، انواع کیف و کفش، کالاهای پوشاکی، عطر و لوازم آرایشی_بهداشتی را نیز پیدا کرده و خریداری نمایید.

بازار دو دلفین درگهان

اگر به دنبال جایی هستید که هر جنسی رو با هر قیمتی بتوانید پیدا کنید، بازار دو دلفین در قشم پاسخ نیاز شماست. این بازار که در میدان انقلاب شهر درگهان قرار دارد تنها چند دقیقه از دیگر بازارها فاصله دارد.

مزیت بازار دو دلفین، فروش کالاها هم به صورت عمده و هم به صورت تک‌فروشی است. همچنین وجود کافی شاپ و رستوران در این مرکز خرید، باعث ایجاد فضایی مناسب و راحت برای خرید، استراحت و تفریح شده است.

بازار دو دلفین درگهان

مرکز خرید پرشین گلف

در مرکز خرید پرشین گلف، درگهان می‌توانید انواع و اقسام مختلف کالا را از لوازم لوکس خانگی تا خوراکی‌های هایپرمارکتی پیدا کنید. ساختمان این مرکز خرید چند طبقه و لوکس است و شما می‌توانید از بالاترین طبقه ساختمان پرشین گلف، قسمت زیادی از شهر درگهان را تماشا کنید.

همچنین مزیت این مرکز خرید در این است که در کنار ظاهر لوکس خود، کالاهایی با قیمت مناسب دارد و خرید را برای افراد با سلیقه‌های مختلف، راحت می‌کند.
اگر به این بازار سر زدید یادتان باشد که شکلات‌های پرشین گلف بسیار مشهور و پرطرفدار هستند. به همین خاطر پیشنهاد می‌شود خرید آن‌ها را امتحان کنید.

مرکز خرید پرشین گلف

مجموعه های تفریحی قشم

مراکز تفریحی جزیره قشم همیشه جزء شلوغ ترین مکان های جزیره هستند، در این مراکز تفریحی تمام رنج های سنی بشدت سرگرم میشوند و گذر زمان را به دست فراموشی می سپارند. در این بخش به معرفی محبوب ترین مراکز تفریحی قشم می پردازیم.

۱. مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم

یکی از مناسب ترین مکان های تفریحی برای خانواده هایی که کودکی را به همراه خود دارند، مجتمع تفریحی هامون است. از جمله تفریحات گردشگری هامون می توان به آکواریوم طبیعی، اسکله قایقرانی، جت اسکی، پیست دوچرخه سواری و… اشاره داشت.

آدرس: جزیره قشم، کیلومتر 2 جاده قشم به درگهان

مجتمع تفریحی و گردشگری هامون قشم

۲. کلوپ دریایی دلفین مرجان قشم

کلوپ دریایی دلفین قشم امکانات لازم جهت یادگیری تخصصی دوره های غواصی را داشته و علاوه بر غواصی امکانات تفریحی مختلفی مانند جت اسکی، پاراسل، بنانا، قایق سواری و… را دارند.

آدرس: قشم، پارک زیتون، جنب سینما 4 بعدی

کلوپ دریایی دلفین مرجان قشم

۳. مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین

در این مرکز غواصی میتوانید از شناور بودن در عمق آب لذت ببرید.ساحل دریایی نگین تنها مرکز رسمی غواصی سازمان SSL در ایران است که برگزار کننده انواع دوره های آموزشی غواصی تا سطح پیشرفته است.

در مرکز غواصی تفریحات دریایی نگین می توانید تفریحات متنوع و هیجان انگیزی از جمله: شاتل، بنانا، قایق سواری و… را تجربه کنید.

مرکز غواصی و تفریحات دریایی نگین

۴. دلفین های جزیره  قشم و هنگام

به طور قطع همه ما شاهد تماشای دلفین های بسیار در صفحه تلویزیون و یا تلفن همراه خود بوده ایم اما دیدن مستقیم دلفین های بینی بطری در دل آب های خلیج فارس، تجربه ای تکرار نشدنی است.

امیدواریم خوش شانس بوده و بتوانید شاهد بازیگوشی و شیطنت های دلفین ها باشید، لازم به ذکر است که به طور معمول دلفین ها در اواسط فصل پاییز، در آب های گرم خلیج فارس تولید مثل می کنند.

دلفین های جزیره  قشم و هنگام

جاهای دیدنی جزیره هرمز و هنگام در نزدیکی قشم

جزیره هرمز و هنگام جاهای دیدنی بسیاری دارند که در نزدیکی و یا بصورت مشترک با قشم قرار دارند، در اینجا بخشی از این مکان ها را برای شما لیست میکنیم تا اگر در محدوده شما قرار داشت به راحتی بتوانید از آن ها دیدن کنید.

جاهای دیدنی جزیره هرمز در نزدیکی قشم:

  •       دره مجسمه ها
  •       دره سکوت
  •       قلعه پرتغالی ها
  •       فرش خاکی
  •       معدن خاک سرخ
  •       پارک زیتون
  •       خانه موزه ناخدا علی
  •       تنگه چاکاویر

جاهای دیدنی جزیره هنگام در نزدیکی قشم:

  •       ساحل نقره ای
  •       بازارچه ساحلی

بعد از گشت و گذار، کجا اقامت کنیم؟

 

هتل ساحل سرخ

هتل ساحل سرخ هرمز یکی از هتل‌های 3 ستاره است که با داشتن امکانات مناسب و قیمت مقرون به صرفه، توجه مسافران زیادی را به خود جلب می‌کند. این هتل که در سال 1394 افتتاح شد به مناطق گردشگری و مکان‌های دیدنی هرمز نیز نزدیک است و شما می‌توانید از این هتل ظرف 5 تا 15 دقیقه خود را به مکان‌های دیدنی اطراف برسانید.

هتل ساحل سرخ

اقامتگاه ماجرا در هرمز

این اقامتگاه یکی از مکان‌های نوساز جزیره هرمز است که با معماری جالب و منحصر به فرد خود توانسته میزان علاقه‌مندی بالایی به دست بیاورد. معماری این هتل الهام گرفته از خاک‌های رنگی جزیره هرمز است و به همین خاطر گنبدهای آن به رنگ‌های متفاوتی ساخته شده است.

اقامتگاه ماجرا در هرمز

اقامتگاه بوم‌گردی صبورا

اقامتگاه صبورا واقع در جزیره هرمز، خانه‌ای سنتی و بومی با معماری قدیمی است که ظرفیت پذیرایی از 28 مسافر را دارد. همچنین این اقامتگاه در کنار امکانات مناسب، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی و راهنمای تور را برای گرشگران خارجی دارد.

اقامتگاه بوم‌گردی صبورا

قبرستان انگلیسی‌ها

قبرستان انگلیسی‌ها یا گورستان اجنبی‌ها، مکانی گردشگری و تاریخی است که در ۱۳۵ کیلومتری جزیره قشم و در بندر باسعیدو قرار دارد. قدمت این گورستان به حدود ۴۰۰ سال پیش و زمان قاجار برمیگردد. در زمان فتحعلی شاه قاجار، جزیره قشم که تحت اشغال انگلیسی‌ها بوده، مکانی استراتژیک و مهم از نظر جغرافیایی به شمار می‌رفته است. به همین خاطر انگلیسی‌ها با در دست داشتن این منطقه تعدادی از سربازان و نیروهای خود را در اینجا سکونت می‌دادند.

در قبرستان انگلیسی‌ها علاوه بر قبرهای نظامیان انگلیسی، دکل‌های دیده‌بانی، اسکله سنگی و قلعه کوچک ساحلی قرار دارند. تعداد قابل توجهی از این قبرها شکسته شده، نبش شده و از بین رفته‌اند. احتمال داده می‌شود که خرابی این قبرها پس از دوران استعمار صورت گرفته است. همچنین یکی دیگر از موارد مهم این مکان، ستونی تاریخی است که بر روی آن سنگ‌نوشته‌هایی قدیمی وجود داشته که با مرور زمان فرسوده شده و تقریبا از بین رفته‌اند. اما اصل ستون همچنان پابرجا باقی‌مانده است.

قبرستان انگلیسی‌ها

داستان انگلیسی‌ها در گورستان اجنبی قشم

جزیره قشم از دیرباز مورد توجه دولت‌های خارجی بوده است. این جزیره به دلیل موقعیت خوب جغرافیایی خود و دسترسی به آب‌های آزاد و موقعیت استراتژیک از گذشته محلی برای استعمار به شمار می‌رفته است. در دوران صفوی این منطقه تحت استعمار پرتغالی‌ها بوده است. شاه عباس صفوی تصمیم می‌گیرد تا با کمک انگلیسی‌ها، جزیره قشم را از اشغال پرتغالی‌ها رها کند. ویلیام بافین (William Baffin) دریانورد و کاشف معروف انگلیسی، با چهار کشتی به صفویان کمک کرده و پرتغالی‌ها را از جزیره قشم بیرون می‌کند. اما خود در حالی که داشت اندازه قلعه پرتغالی‌ها را برای هدف‌گیری توپخانه محاسبه می‌کرد کشته می‌شود.

در زمان قاجار انگلیسی‌ها که هند را تحت استعمار خود داشتند برای حفظ روابط و قدرت خود به یک پایگاه نیاز داشتند. به همین خاطر پس از بیرون کردن پرتغالی‌ها، انگلیسی‌ها در این جزیره سکونت کرده و پرچم خود را بر روی زمین قشم می‌کوبند. سپس در دوران پهلوی، رضاشاه با تشکیل نیروی دریایی انگلیسی‌ها را از جزایر جنوبی بیرون کرده و این مناطق را آزاد می‌کند.
سفر به قبرستان انگلیسی‌ها یا گورستان اجنبی‌ها برای دوستداران تاریخ و سیاست، تجربه‌ای ناب و به یاد ماندنی را رقم می‌زند.

بازارهای قشم

حالا که صحبت از خرید و بازار شد در ادامه به معرفی برخی از مراکز خرید شهر قشم می‌پردازیم. مراکز خرید و تجاری در شهر قشم بسیار زیاد هستند و افراد زیادی سالیانه به قصد خرید به این جزیره زیبا سفر می‌کنند.

سیتی سنتر 1 و 2

مجموعه سیتی سنتر، بی تردید بهترین پاساژ قشم است. این مجموعه دارای دو ساختمان جداست که روبروی هم در قسمت جنوبی شهر قشم قرار گرفته. توی سیتی سنتر تقریبا هر چیزی که نیاز دارید را پیدا خواهید کرد. از کفش و پوشاک بگیر تا خوراکی‌های خارجی خوشمزه و انواع اکسسوری، حوله، لوازم کمپ و ماهیگیری همه و همه را در این دو ساختمان دو طبقه پیدا خواهید کرد.

سیتی سنتر 1 و 2

مرکز خرید ستاره

مرکز خرید ستاره قشم نیز یکی از قدیمی‌های قشم است که با ساخت سیتی سنتر از رونق آن کاسته شد، اما هنوز هم گشتن این مجموعه را توصیه می‌کنیم زیرا امکان دارد در برخی از مغازه‌های پوشاک، لباس خوبی پیدا کنید.

مرکز خرید ستاره

جاهای دیدنی قشم در بهار

جزیره قشم در روزهای آغازین فصل بهار به دلیل تعطیلات نوروزی از مسافران بسیاری پذیرایی می کند و معمولا مردم در قشم در این روزها برای ارائه خدمات رفاهی به مسافران کاملا آماده هستند.

در خصوص آب و هوای قشم در فصل بهار باید گفت که هرچه زمان میگذرد هوا گرم تر و مرطوب تر می شود و اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تاب و توان تحمل گرما و رطوبت را ندارید بهتر است عصر و شب را برای گردش، تفریح و قدم زدن در سواحل زیبا انتخاب کنید.

لازم به ذکر است که مردم بومی قشم هم اکثرا فعالیت خود را تا جای ممکن به شب ها که هوا بهتر است منتقل می کنند.

جاهای دیدنی قشم در تابستان

در فصل تابستان هوا بشدت گرم است و همین امر سبب می شود گردشگران کمی فصل تابستان را برای سفر به قشم انتخاب کنند، در نتیجه به علت نبود گردشگران قیمت هتل ها و خیلی از تفریحات به بیشتر از 50 درصد کاهش می یابد.

اگر در تابستان قصد سفر به جزیره قشم را دارید بهتر است که حتما لباس مخصوص به نواحی جنوبی را برای خود تهیه کنید زیرا تحمل گرامی شدید با لباس مخصوص نواحی جنوبی بسیار آسان تر است.

شب های تابستان هوای بسیار بهتر و قابل تحمل تری نسبت به روز های آن دارد بنابراین هنگام سفر می توانید تفریحات، بازار گردی و ساحل گردی خود را برای شب ها برنامه ریزی کنید، البته لازم به ذکر است که در این صورت از دیدن جاذبه های گردشگری که قوانین عبور و مرور دارند باز می مانید.

جاهای دیدنی قشم در پاییز

فصل پاییز لذت بخش ترین و مناسب ترین فصل برای سفر و گردشگری در قشم است، در این فصل آب و هوا بسیار مطبوع و ملایم است.

یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری که دیدنشان در پاییز توصیه می شود، ساحل الماس است. ساحل الماس در فصل پاییز بسیار درخشان تر و زیباتر از همیشه پذیرای مسافران است.

جاهای دیدنی قشم در پاییز

جاهای دیدنی قشم در زمستان

جزیره قشم در فصل زمستان بهترین هوا را دارد در این فصل هوا خنک و دلنشین است و بر خلاف سایر مناطق در این فصل هیچ گونه محدودیتی برای تماشای آثار ندارید بلکه بهترین زمان برای تماشای آثار و جاذبه ها را در اختیار دارید.

در این فصل حتما جاهای دیدنی قشم مانند: دره سکوت، بام قشم، روستای شیب‌دراز،  فرش خاکی سرخ، ساحل نقره‌ای، جزیره ناز، تنگه چاهکوه، دره ستارگان، دره تندیس‌ها، معدن خاک سرخ و… را مشاهده کنید.

جاهای دیدنی قشم در شب

گردش در شب را میتوانیم به پارک ها، سواحل و مراکز خرید قشم اختصاص دهیم، اما زیباترین و بی نظیر ترین مناظر گردشگری قشم در شب ها متعلق به ساحل لارک و ساحل نقره ای است.

ساحل لارک در شب ها ظاهری بی مانند پیدا میکند به گونه ای که در تاریکی شب به رنگ آبی درخشان در می آید که نظر آن در هیچ کجای ایرانمان نیست. همچنین ساحل نقره ای بخاطر شن های براق و درخشانی که دارد شب هنگام درخشش دو چندان شده و زیبایی چشمگیری را از خود به نمایش می گذارد.

جاهای دیدنی قشم در روز

در صورتی که سفر خود به قشم را به فصل هایی موکول کنید که آب و هوا برای گردشگری مناسب تر است می توانید از تمامی مکان هایی که در طول این محتوا ذکر کردیم بازدید کنید و لذت ببرید.

جاهای دیدنی قشم ترکیبی از طبیعت، تفریح و خرید

سفر به قشم شامل مجموعه ای از تفریحات نظیر پرواز  با گلایدر، قایق سواری، تور سافاری، غواصی و… است همچنین شما می توانید از سواحل فوق العاده و مراکز خرید متعدد قشم استفاده کنید.

جزیره قشم یکی از جالب‌ترین و دیدنی‌ترین مناطق ایران است که سفر به آن می‌تواند اوقات بسیار لذت‌بخشی را برای شما به ارمغان بیاورد. مکان‌های دیدنی قشم بسیار زیاد هستند و بازدید از همه آن‌ها ممکن است چندین هفته طول بکشد. به همین خاطر لازم است تا شما پیش از شروع سفر خود، از جاهای دیدنی قشم که نباید از دست بدهید اطلاع پیدا کرده و برنامه سفر خود را آماده کنید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید