سفر به جزیره لارک هرمزگان، ماجراجویی در زیبایی‌های ناشناخته

ایرانگردی قشم هرمزگان
سفر به جزیره لارک هرمزگان، ماجراجویی در زیبایی‌های ناشناخته

شاید تا قبل از سال ۲۰۱۵ زمانی که مجله نشنال جئوگرافی یک عکس بسیار زیبا از جزیره لارک در شب منتشر کرد، کسی این جزیره را نمی‌شناخت. اما از آن سال به بعد این جزیره زیبای جنوب کشور که نزدیک قشم و هرمز قرار گرفته، بسیار محبوب و معروف شد. در این بلاگ از سایت پته با راهنمای سفر به جزیره لارک هرمزگان (قشم) با ما همراه باشید.

معرفی جزیره لارک

جنوب کشورمان جزایر مسکونی و خالی از سکنه بسیاری دارد. در میان جزایر مسکونی، جزیره لارک، نسبت به سایر جزیره ‌های معروف مانند قشم، هرمز، کیش و … کمتر شناخته شده است. این جزیره که ۷۷ کیلومتر مربع وسعت دارد در بین دو جزیره قشم و هرمز قرار گرفته است. سواحل زیبای جزیره لارک برای شنا بسیار مناسب هستند. محیط پاکیزه این جزیره و فضای خلوتی که دارد، برای طبیعت گردان یک بهشت واقعی است.

نکته جالبی که درباره جزیره لارک وجود دارد این است که این جزیره از کوه‌ های آتشفشانی و مخروطی شکل تشکیل شده است. بلندترین نقطه از جزیره لارک، حدود ۱۳۸ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این جزیره جنوبی کشور که جزو جزایر نظامی و فوق العاده استراتژیک کشور محسوب می ‌شود با جزیره هرمز یک آبراهه مشترک دارد که کشتی ‌های باری و نفتکش‌ های غول پیکر از آنجا عبور می ‌کنند. به دلیل اینکه جزیره لارک دارای اسکله مناسب برای پهلوگیری کشتی‌ های غول پیکر نیست، این جزیره همچنان پاکیزه و دست نخورده باقی مانده است.

 

جزیره لارک کجاست؟

جزیره لارک یکی از جزایر زیبا و دیدنی جزیره هرمز است و در تنگه هرمز قرار گرفته است. فاصله این جزیره تا قشم ۱۶ کیلومتر و تا جزیره هرمز ۲۲ کیلومتر است.

آدرس: استان هرمزگان- جنوب شرقی جزیره قشم

ساحل لارک

راه‌ های دسترسی به جزیره لارک

برای اینکه بدانید راه ‌های دسترسی به جزیره لارک کدامند، بهتر است ابتدا در راهنمای سفر به جزیره لارک، فاصله آن را با سایر جزیره‌ های همسایه‌اش مقایسه کنیم.

  • فاصله جزیره لارک تا بندرعباس: ۳۱ کیلومتر (برای سفر هواپی به این مقصد از دو روش خرید بلیط هواپیما قشم و خرید بلیط هواپیما بندر عباس امکان پذیر است)
  • فاصله جزیره لارک تا تنب بزرگ و کوچک: ۱۲۶ کیلومتر
  • فاصله جزیره لارک تا هرمز: ۲۲ کیلومتر
  • فاصله جزیره لارک تا جزیره هنگام: ۵۱ کیلومتر

 

برای دسترسی به این جزیره کوچک و زیبا می ‌توانید از طریق اسکله ‌های جزیره قشم اقدام کنید. اسکله ذاکری قشم دارای اتوبوس ‌های دریایی است که مستقیم مسافران را به جزیره لارک می ‌برند.

با استفاده از قایق ‌های موتوری و از طریق اسکله دوحه قشم هم می ‌توانید بعد از ۱۶ کیلومتر به لارک برسید.

با کرایه کردن قایق‌ های دربستی نیز می ‌توانید از جزیره هرمز یا بندرعباس به این جزیره بروید.

نکته: جزیره لارک محل برگزاری مانور های نظامی است و به خاطر موقعیت استراتژیکی که در تنگه هرمز دارد، همیشه قابل بازدید نیست. بنابراین باید قبل از رفتن به این جزیره اطلاعات کامل را از اسکله بندرعباس یا اسکله‌ های قشم دریافت کنید. معمولاً اطلاع رسانی ‌های لازم برای انجام مانور های نظامی از چند روز قبل به مردم محلی و مسافران می‌ شود تا از رفت و آمد به این جزیره جلوگیری کنند.

جمعیت و راه های امرار معاش در جزیره لارک

همانطور که در ابتدای بحث گفتیم، جزیره لارک یک جزیره مسکونی است. بخش مسکونی این جزیره شامل جمعیت اندک روستایی می‌ شود که نهایتاً ۲۰۰ تا ۳۰۰ خانوار هستند. مردم این جزیره به زبان لری با نام گویش کمزاری صحبت می ‌کنند. این گویش نادر در جزیره مسندم و روستای کمزار در کشور عمان نیز توسط ساکنان آنجا مورد استفاده قرار می‌ گیرد. البته زبان مردم جزیره لارک تحت تاثیر زبان فارسی خودمان قرار گرفته و تفاوت ‌های زیادی با لهجه و گویش عمانی‌ ها دارد.

کسب و کار مردم این منطقه صیادی است و به دلیل اینکه فاصله این جزیره تا کشور عمان کم است، صیادان ماهی‌ های خود را به این کشور می‌ برند و با قیمت بالاتر به فروش می ‌رسانند. ماهی ‌های صید شده در این جزیره، شامل ماهی هامور، سنگسر، میش ماهی، سرخو و مقوا می ‌شود.

در جزیره لارک معادن طبیعی خاک سرخ وجود دارد. علاوه بر آن معدن سنگ نمک، سنگ آهن، سنگ سفید و معدن گوگرد نیز در این جزیره پیدا می ‌شود. جالب است بدانید که برخی از ساکنان این جزیره به دامپروری و پرورش بز مشغول هستند. مردم جزیره لارک ارتباط زیادی با عمانی ‌ها دارند و به شهر رأس الخیمه زیاد رفت و آمد می ‌کنند. حتی بسیاری از مردم این جزیره به عمان مهاجرت کرده اند. جزیره لارک آب آشامیدنی ندارد و از طریق بندرعباس آب آشامیدنی برای آن ها می ‌برند. البته چاه‌ هایی هم برای جمع کردن آب باران وجود دارد. مردم محلی می ‌توانند از آب برکه‌ ها هم استفاده کنند. برای تامین برق جزیره نیز دو موتور برق بزرگ با ظرفیت ۵.۱ مگاوات وجود دارد.

موقعیت جغرافیایی لارک

اقلیم و آب و هوای جزیره لارک

یکی از نکاتی که در راهنمای سفر به جزیره لارک باید بدانید، شرایط اقلیمی و آب و هوای این جزیره است. جزیره لارک در پایان دوران سوم زمین شناسی به وجود آمده است. این جزیره که نوعی گنبد نمکی محسوب می ‌شود، محل زندگی انواع آهوهای بومی و خرگوش ‌های این جزیره است. پوشش گیاهی این جزیره نیز درختان آکهور و کرت هستند. آب و هوای جزیره لارک نیز گرم و مرطوب است. ۶ ماه از سال در این جزیره هوا فوق العاده گرم است و شش ماه دوم آب و هوا معتدل می ‌شود.

 

بهترین زمان سفر به جزیره لارک هرمزگان

اگر بخواهید از نظر شرایط آب و هوایی بدانید که بهترین زمان سفر به جزیره لارک چه فصلی است، باید بگوییم که فصل پاییز و زمستان برای سفر به لارک بسیار مناسب هستند. اگر نمی ‌خواهید در آب و هوای گرم و شرجی به این جزیره بروید، بهتر است زمستان را برای سفرتان انتخاب کنید.

 

امکانات رفاهی جزیره لارک

درست است که زیبایی ‌های طبیعی این جزیره بسیار زیاد هستند، اما نمی ‌توان انتظار داشت که امکانات رفاهی زیادی در این جزیره وجود داشته باشد.

کل جزیره را می ‌توانید در عرض یک نیم روز ببینید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

خود ساکنان این جزیره نیز امکانات رفاهی چندانی ندارند. فقط یک مغازه در این جزیره وجود دارد که اهالی می ‌توانند خرید های خود را از آنجا انجام دهند.

مردم جزیره با استفاده از موتور سیکلت و وسایل نقلیه بسیار محدود که تعداد آن ها انگشت شمار است در سطح جزیره رفت و آمد می کنند.

در جزیره لارک حتی یک جاده استاندارد و آسفالت وجود ندارد و مردم محلی از طریق مسیر خاکی که دور تا دور جزیره ساخته شده، رفت و آمد می ‌کنند.

بیشتر گردشگران برای دیدن جاذبه ‌های طبیعی مانند سکونتگاه‌ های تاریخی، گورستان جزیره لارک و گنبد نمکی در جزیره پیاده‌روی می ‌کنند. البته به خاطر اینکه وسعت جزیره چندان زیاد نیست، پیاده‌روی می ‌تواند بسیار جذاب و دلپذیر باشد. زیرا این فرصت را در اختیار گردشگران قرار می ‌دهد تا با افراد بومی هم صحبت کنند و خرما، انواع ماهی، میگو و … را از آن ها خریداری کنند.

امکانات رفاهی لارک

تاریخچه جزیره لارک

اگر می ‌خواهید در راهنمای سفر به جزیره لارک، درباره تاریخچه جنوبی‌ترین جزیره کشورمان هم اطلاعاتی به دست بیاورید، این قسمت را از دست ندهید.

جزیره لارک از قرن شانزدهم میلادی در تصرف استعمارگران بزرگی چون انگلیسی ‌ها، هلندی ‌ها و پرتغالی ‌ها بوده است. در همان زمان بود که پرتغالی‌ ها قلعه ‌های متعددی را در جزایر جنوبی کشور ساختند. جزیره لارک هم یکی از جزایری است که در آنجا هنوز خرابه ‌های قلعه پرتغالی ‌ها با برج ‌های دیده‌بانی به چشم می ‌خورد.

این جزیره نیز مانند سایر جزایری که در تنگه هرمز قرار دارند در زمان شاه عباس صفوی و توسط سرداران دلیر ایرانی از دست استعمارگران آزاد شد. بر اساس آثار تاریخی به دست آمده، مورخان کشور مقدونیه نیز درباره این جزیره خالی از سکنه مطالبی را عنوان کرده‌اند.

در بعضی از آثار تاریخی به دست آمده از دوران قاجار نیز مطالبی درباره جزیره لارک نوشته شده است و گفته شده که بانی قلعه ‌های محکمی که در این جزیره ساخته شده‌اند، نادرشاه بوده است. اما امروزه مشخص شده است که این قلعه ‌ها متعلق به استعمارگران پرتغالی بودند.

 

جاهای دیدنی جزیره لارک

قبل از سفر به جزیره لارک حتماً باید با جاهای دیدنی این جزیره هم آشنا باشید تا بدانید پس از رسیدن به جزیره چه مکان ‌های دیدنی انتظار شما را می‌ کشند.

 

قلعه پرتغالی ‌ها لارک

جزیره لارک یکی از جزایر جنوبی کشور است که در گذشته محل اسکان استعمارگران پرتغالی بوده است. به همین خاطر در این جزیره بازمانده ‌هایی از قلعه‌ پرتغالی ‌ها دیده می ‌شود که با استفاده از سنگ‌ های مرجانی دریایی و ملات ساروج ساخته شده‌اند.

 

سواحل زیبای جزیره لارک

یکی از زیباترین سواحل جزیره‌ای کشورمان در جزیره لارک قرار گرفته که به خاطر کم بودن رفت و آمد ها و پهلو نگرفتن کشتی ‌های نفتتکش دارای آب‌ های شفاف و زلالی هستند. به گونه‌ای که می ‌توانید در ساحل بایستید و تا عمق ۳۳ متری دریا را به همراه آبزیانی چون مرجان ‌ها، ماهی‌ های آکواریومی و شقایق‌ های دریایی به وضوح ببینید.

یکی از جذابیت ‌های سواحل جزیره لارک، وجود پلانکتون ‌هایی است که شب‌ ها باعث درخشش منحصر به فرد آب این منطقه می‌ شوند. در مواقعی که پلانکتون ‌ها به ساحل می‌آیند، گردشگران می‌ توانند با قدم زدن در آب و فرو بردن دست در آب دریا، رنگ ‌های شگفت انگیز و بی‌نظیری مانند آبی فیروزه‌ای و فسفری را تماشا کنند. البته فقط زمانی می ‌توانید این زیبایی منحصر به فرد را با چشم ببینید که آب دریا آرام باشد و هیچ موجی در ساحل وجود نداشته باشد. زمانی که فیتوپلانکتون ‌ها و آبزیان ذره بینی به تعداد بسیار زیاد دور یکدیگر جمع می ‌شوند، آب ساحل جزیره لارک به رنگ سبز و آبی در می ‌آید. این انعکاس نور فیتوپلاکتون ‌ها بود که باعث شد عکس پویان شادپور در سال ۲۰۱۵ به عنوان یکی از بهترین عکس ‌های مجله معروف نشنال جئوگرافی شناخته شود.

جاهای دیدنی لارک

قبرستان تاریخی لارک

گورستان تاریخی جزیره لارک نیز یکی از جاهای دیدنی آن است که دیدنش خالی از لطف نیست. در گذشته آتشدان‌ های سفالی را روی مزار تازه درگذشتگان قرار می ‌دادند و داخل آن ها زغال، کندر و اسپند می ‌ریختند. البته این آیین هنوز هم در بین مردم جزیره لارک پابرجا است و زمانی که از این گورستان دیدن می ‌کنید، بوی خوش اسفند و کندر را احساس می ‌کنید. سنگ قبرهای این گورستان هم از سنگ‌ های مرجانی ساخته شده‌اند که جذابیت این گورستان تاریخی و دیدنی را دوچندان می ‌کنند.

 

فانوس دریایی جزیره لارک

فانوس دریایی جزیره لارک حدود ۴ کیلومتر با بخش مسکونی آن فاصله دارد. این برج فانوس که نزدیک ساحل قرار گرفته در بخش غربی جزیره قرار دارد. در زیر این فانوس دریایی بقایای یک کشتی قدیمی غرق شده هم وجود دارد که دیدن آن برای گردشگران جذاب است.

فانوس دریایی جزیره لارک

خانه ‌های قدیمی جزیره لارک

در بخشی از جزیره، خانه ‌های قدیمی و ویرانه‌ هایی وجود دارد که در دل کوه ساخته شده‌اند. قدمت این خانه‌ ها به ۸۰۰ سال قبل برمی‌گردد. حتی آثاری از تلگرافخانه ‌های قدیمی کمپانی هند شرقی نیز در قسمت مرنه جزیره لارک وجود دارد که گردشگران می ‌توانند از آن دیدن کنند.

 

در جزیره لارک کجا اقامت کنیم؟

در بخش‌ های پیش درباره امکانات رفاهی محدود جزیره لارک صحبت کردیم. به همین خاطر اگر قصد اقامت در این جزیره را دارید، نباید انتظار هتل‌ های لوکس و مدرن را داشته باشید. یک اقامتگاه کپری در این جزیره وجود دارد که گردشگران می ‌توانند برای استراحت کردن آنجا را رزرو کنند و یا شب در جزیره بمانند. البته امکان استفاده از چادر و کمپ زدن در جزیره برای مسافران وجود دارد. ولی بیشتر مسافران ترجیح می‌ دهند در یک نصف روز از تمام بخش ‌های جزیره دیدن کنند و برای اقامت به هتل‌ هایی که در جزایر مسکونی دیگر مانند قشم یا هرمز رزرو کرده اند، بروند.

 

تفریحات جزیره لارک

برای اینکه بتوانید در جزیره لارک تفریح کنید، گزینه‌ های متعددی پیش رو ندارید. به عنوان مثال نمی ‌توانید مانند جزیره کیش از تفریحاتی چون پاراسل، قایق سواری و … استفاده کنید. تنها کاری که می ‌توانید انجام دهید، دیدن جاهای دیدنی جزیره لارک و شنا کردن در سواحل کریستالی آن است. البته می ‌توانید در آنجا غواصی هم انجام دهید. افراد زیادی هستند که حرفه ای هستند و با وسایل و تجهیزات غواصی به جزیره لارک می‌آیند تا از طبیعت زیبا و مرجانی آن دیدن کنند. بسیاری از ساکنان جزیره قشم هم برای شنا کردن به ساحل جزیره لارک می‌آیند. تماشای ستاره‌ ها و شب‌ های کهکشانی جزیره لارک نیز یکی از تفریحاتی است که اگر شب در جزیره بمانید می ‌توانید از آن لذت ببرید.

 

از جزیره لارک سوغاتی چی بخریم؟

اگر بخواهید از جزیره لارک یک سوغاتی به یادماندنی با خود ببرید، می ‌توانید صنایع دستی که توسط اهالی بومی جزیره ساخته می ‌شوند را از آن ها خریداری کنید. بیشتر این صنایع دستی با استفاده از مرجان ‌های تزیینی و صدف‌ ها ساخته شده‌اند. البته می ‌توانید موجودات آبزی مانند انواع ماهی و میگو را نیز به عنوان سوغاتی تهیه کنید. بسیاری از گردشگران در سفر به جزیره لارک، گوش ماهی و صدف جمع می ‌کنند و برای یادگاری می‌برند که البته این کار درستی نیست. زیرا می ‌تواند به اکوسیستم طبیعی این منطقه آسیب بزند.

 

کلام آخر

در بخش نتیجه‌گیری راهنمای سفر به جزیره لارک، می‌ خواهیم این نکته را به شما بگوییم که اگر به جزیره لارک سفر کردید در این جزیره کوچک زباله نریزید. به ماهیت طبیعی جزیره آسیب نزنید و مرجان‌ ها و صدف ‌های دریایی را با خودتان نبرید. دقت کنید که در زمان سفر شما به جزیره، مانور نظامی در این منطقه برگزار نشود. چراکه ممکن است اجازه ورود به جزیره را پیدا نکنید.

 

سؤالات متداول

از طریق دو اسکله در جزیره قشم و اسکله بندرعباس، می ‌توانید به جزیره لارک بروید.

به خاطر وجود پوشش گیاهی و فیتوپلانکتون ‌های بسیار ریز، بعضی از مواقع آب سواحل جزیره لارک به رنگ آبی یا فسفری در می ‌آید.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید