راهنمای سفر به سریلانکا | جزیره ای خاص در آسیا

جهان‌گردی سریلانکا
راهنمای سفر به سریلانکا | جزیره ای خاص در آسیا

اگر عزم خود را برای سفر به یکی از کشورهای خارجی جزم کرده‌اید و به‌دنبال یک کشور متفاوت و زیبا می‌گردید تا چندین روز در شهر و روستاهای آن گردش کنید، پیشنهاد ما سفر به سریلانکا است. سریلانکا جزیره‌ای در جنوب آسیا و هندوستان است و بهشت گمشده‌ای است که مارکوپولو به‌عنوان زیباترین کشور جهان معرفی کرده است. البته این ادعا برای بسیاری از افراد سخت است؛ اما کسی که به تمام دنیا سفر کرده است و سریلانکا را زیباترین جزیره روی زمین معرفی کرده است، نمی‌تواند بی‌دلیل این سخن را گفته باشد.

سواحل بی‌نظیر سریلانکا، طبیعت سرسبز و گونه‌های مختلف جانوری که بعضا نایاب و کم‌یاب هستند، در زیر آسمان زیبا و خوش آب و هوای شهرهای مختلفش، این ادعای مارکوپولو را تصدیق می‌کند. می‌توان بی‌قراری شما برای سفر به سریلانکا و بازدید از سواحل زیبای سریلانکا را حس کرد. پس در ادامه با ما در پته همراه باشید تا شما را با این جزیره آسیایی بی‌نظیر آشنا کنیم تا چمدان‌های خود را محکم‌تر ببندید.

سفر به سریلانکا

معرفی سریلانکا

جزیره سریلانکا یکی از کشورهای آسیایی واقع در جنوب هندوستان است که در اقیانوس هند واقع شده است. سواحل زیبای سریلانکا با اینکه نوید یک کشور اروپایی می‌دهد، ولی آب و هوای گرمسیری آن شباهت این خبر را تکذیب می‌کند و شباهت زیادی به کشورهای جنوبی آسیا دارد. سریلانکا را همچنین بخشی از شبه قاره هند محسوب می‌شود و فرهنگ و آیین اهالی سریلانکا نیز شباهت زیادی به مردم هند دارند. جمعیت کشور سریلانکا حدود 21 میلیون نفر برآورد شده است و کشوری با مساحت 65 هزار و 610 کیلومتر مساحت برای این تعداد جمعیت مناسب بنظر می‌رسد. سریلانکا کشوری است که برای تمامی سلیقه‌ها مناسب است و اگر اهل کوه‌نوردی یا طبیعت‌گردی هستید، مکان‌های گردشگری زیبایی برای شما دارد.

موج‌سواری دوست دارید یا غواصی؟ فرقی ندارد شما چه خواسته‌ای دارید، بالن‌سواری یا تماشای نهنگ‌های غول‌پیکر را ترجیح می‌دهید یا سوار قطاری شوید که از میان طبیعت بکر سریلانکا می‌گذرد؟ اگر هنوز هم نسبت به سفر به سریلانکا تردید دارید، بهتر است بیش از پیش دقت کنید تا با جزئیات بیشتری از سریلانکا آشنایتان کنیم.

معرفی سریلانکا

تاریخچه سریلانکا

قدیمی‌ترین بقایا و اسنادی که از سریلانکا پیدا شده است به 34 هزار سال پیش بازمی‌گردد و متعلق به انسانی هستند که به انسان بالانگودا معروف است. ساکنان قدیمی سریلانکا از تبار تامیل و معروف به ودداها بوده‌اند که یکی از زیرشاخه‌های نژاد سیاه‌پوست دراویدی است که در زمان‌های بسیار دور از هند جنوبی به شمال سریلانکا مهاجرت کرده‌اند. یکی از معتبرترین اسناد تاریخی از شروع مهاجرت سینهالی‌ها یکی از طوایف آریایی هند باستان به رهبری شاهزاده ویجایه از سینهاپورا به سریلانکا در تاریخ 543 سال پیش از میلاد خبر می‌دهد.

بدین ترتیب سینهالی‌های آریایی که از هند حرکت کرده بودند، پس از رسیدن به این جزیره ساکنان محلی این جزیره را شکست داده و حکومت خود را در شمال سریلانکا پایه‌گذرای کردند. اهالی قوم شکست خورده ناامید و خشمگین به جنوب جزیره عقب‌نشینی کردند و جالب آنکه درگیری میان این دو قوم تا چندین سال پیش به طول انجامید. اما امروزه جمعیت زیادی قریب به 15 میلیون نفر از ساکنان سریلانکا را همین سینهالی‌ها تشکیل داده‌اند که 75 درصد جمعیت سریلانکا محسوب می‌شوند.

در قرن‌های دوازدهم و سیزدهم میلادی، بازرگانان مسلمان در این منطقه به تجارت می‌پرداختند که در سال 1505 میلادی با نفوذ پرتغالی‌ها و سلطه بر نواحی ساحلی سریلانکا، خط تجاری را در اختیار گرفتند. سال‌ها بعد و در سال 1658 میلادی هلندی‌ها چون شهاب سنگ بر پرتغالی‌ها و سریلانکایی‌ها نازل شدند و جزیره را تصرف کردند. اما فراموش نکنید «آسیاب به نوبت». بریتانیا در سال 1798 میلادی با اشغال سریلانکا، این جزیره را به‌صورت رسمی سریلانکا را جزو مستعمرات خود اعلام کرد. سرانجام در سال‌های جنگ جهانی اول، در جزیره سریلانکا نهضت استقلال‌طلبی شکل گرفت و در نهایت پس از تلاش‌های ناموفق بریتانیا و انگلیس برای جلوگیری از جدایی، سیلان (نام قدیمی سریلانکا) در سال 1948 استقلال خود را به جهانیان اعلام کرد. البته سریلانکا تا سال 1972 با نام سیلان شناخته می‌شد و سال‌ها بعد از استقلال، نام آن به جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا تغییر یافت.

تاریخچه سفر به سریلانکا

زبان و فرهنگ مردم سریلانکا

مردم کشور سریلانکا به زبان رسمی این کشور یعنی سینهالی سخن می‌گویند و به‌دلیل مهاجرت هندی‌ها به این منطقه، مردم سریلانکا فرهنگ مشابهی به فرهنگ کشور همسایه یعنی هندوستان دارند. مردم کشور سریلانکا سال‌ها تحت استعمار قدرت‌های خارجی قرار داشته‌اند و سختی‌های زیادی از سر گذرانده‌اند؛ بدین سبب صبر و تحمل زیادی دارند و در صورت نیاز برای عدالت و ایجاد تعادل مبارزه می‌کنند. به‌طورکلی سریلانکا کشوری چندفرهنگی است و دوران استعمار باعث شده تا فرهنگ‌های اروپایی در این کشور نیز مشاهده شود.

در سریلانکا سه شهر سیگیریا، دامبولا و پولونارووا نقش مهمی را ایفا می‌کنند و مثلث فرهنگی سریلانکا محسوب می‌شوند. در مثلث فرهنگی سریلانکا می‌توان فرهنگ بومی و باستانی ساکنین قدیمی سریلانکا، فرهنگ بودایی هندی‌ها پس از مهاجرت به این جزیره و فرهنگ اروپایی دوران استعمار را مشاهده کرد. مردمان سریلانکا از هر آیین و مذهبی، انسان‌های بسیار مهربان و مهمان‌نوازی هستند و بیشتر گردشگران و مسافرانی که به این کشور سفر کرده‌اند، از رفتار محبت‌آمیز ساکنین این کشور خاطرات خوشی داشته‌اند.

سفر به سریلانکا

آب و هوای کشور سریلانکا

آب و هوای کشور سریلانکا به‌دلیل قرارگیری در منطقه استوایی به دو فصل خشک و مرطوب تقسیم می‌شود. سریلانکا البته سریلانکا با اینکه یک جزیره گرمسیری است، ولی با وزش بادهای اقیانوس هند، آب و هوای این جزیره به تدریج متعادل می‌شود. اگر بخواهیم شرایط آب و هوایی سریلانکا را از نظر جغرافیایی توصیف کنیم؛ بخش‌های جنوبی و جنوب غربی سریلانکا بیشتر روزهای سال گرم و مرطوب بوده و بخش‌های شمالی و شرقی گرم و خشک هستند.

دمای سریلانکا به‌طور میانگین بین 28 تا 32 درجه سانتی‌گراد متغیر است و در بعضی مناطق کوهستانی و مرتفع تا 16 درجه سانتی‌گراد نیز کاهش می‌یابد. پس کشور سریلانکا را می‌توان به‌عنوان یک جزیره چهارفصل به‌حساب آورد که در تمامی فصول سال می‌توان از بخش‌های مختلف آن بازدید کرد.

آب و هوای کشور سریلانکا

بهترین زمان سفر به سریلانکا

اگرچه سریلانکا یک جزیره چهارفصل است، ولی نمی‌توان در تمامی فصل‌ها بیشترین لذت را از سفر به سریلانکا برد؛ پس بهتر است به این موضوع اشاره کنیم که به‌دلیل اختلاف دمای سواحل غربی و جنوبی با سواحل شمالی و شرقی، باید مقصود خود از سفر را مشخص کنید.

اگر قصد دارید از سواحل غربی و جنوبی آن بازدید کنید، پس بهتر است تا بین ماه‌های دسامبر تا مارس (معادل آذر تا اسفند) به سریلانکا سفر کنید. اما اگر مقصود شما از سفر، بازدید از بخش‌های شمالی و شرقی سریلانکا باشد، بهترین زمان برای سفر به این کشور، بین ماه‌های آوریل تا سپتامبر (معادل فروردین تا شهریور) است. پس وابسته به مقصد خود می‌توانید در تمامی فصول سال به این کشور سفر کنید.

شهرهای معروف سریلانکا

شاید یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران سریلانکا، این باشد که اصلا به سریلانکا سفر کردیم، بعدش چی؟ از کدام شهرهای آن بازدید کنیم؟ کدام شهرهای آن مناظر زیباتر، طبیعت سرسبز و جاهای دیدنی بیشتری دارند و در کدام شهر، امکانات رفاهی مناسب‌تری وجود دارد؟ در ادامه مهم‌ترین شهرهای معروف سریلانکا را به شما معرفی می‌کنیم.

کلمبو (Colombo)

اولین شهری که در سفر به سریلانکا، ناخودآگاه سر از آن در می‌آوردید، شهر کلمبو پایتخت سریلانکا است که بزرگ‌ترین شهر سریلانکا نیز هست. علاقه‌مندان تاریخ در این شهر می‌توانند آثار تاریخی مختلفی از سریلانکا و کشورهایی که سال‌ها در این کشور حکومت کرده‌اند را مشاهده کنند.

موزه تاریخ طبیعی، موزه تاریخ هلند و چندین بنای تاریخی در این شهر قرار دارند که می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. از طرفی اجرای مراسم‌های فرهنگی از قبیل کنسرت‌های موسیقی و تئاتر و تماشای لاک‌پشت‌های کوچک و بزرگ اوقات خوشی را برای گردشگران شهر کلمبو فراهم می‌کند. پس می‌توان به جرات گفت شهر کلمبو برای طرفداران هنر، طبیعت، فرهنگ و تاریخ مقصد مناسبی است.

کلمبو (Colombo)

کندی (Kandy)

شهر کندی یکی از شهرهای دیگر سریلانکا است که در تپه‌های مرکزی سریلانکا قرار دارد و حیات وحش زیبای این شهر در کنار موزه‌های طبیعی و تاریخی آن مکان مناسبی برای گردشگران پدید آورده است. مرزهای شهر کندی در تصرف رود ماهاولی گانگا قرار دارند و این ورد زیبا مناظر چشم‌نوازی را در اطراف کندی ایجاد کرده است.

معبد دندان مقدس بودا، دریاچه کندی، گورستان سربازان کشور، مزرعه چای گیراکاما کندی، مجسمه بودا باهیراووکاندا ویهارا، موزه ملی کندی و مرکز نگهداری فیل‌های پیناوا از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری کندی هستند. تفاوتی ندارد به تاریخ علاقه دارید یا عاشق طبیعت‌گردی هستید، شهر کندی شما را راضی خواهد کرد.

کندی (Kandy)

گال (Galle)

اگرچه شهر گال از نظر وسعت رتبه پنجم را بین شهرهای سریلانکا دارد، ولی معابد زیبای سینیگاما و طبیعت زیبای ساحلی آن، این شهر را به گنجینه‌ای برای گردشگران تبدیل کرده است. کلیساهای قدیمی مختلفی در این شهر بنا شده‌اند و فانوس دریایی گال، گردشگران زیادی را به این شهر جذب کرده‌اند.

قلعه گال، فلگ راک، دروازه قدیمی گال، موزه ملی گال، پاگودا صلح ژاپنی، ساحل اوناواتونا، کلیسای هلندی و ساحل جنگلی گال از مهم‌ترین جاهای دیدنی شهر گال هستند. پس اگر احساس می‌کنیدی این جاهای دیدنی برای سرگرم کردن شما کافی هستند، وقت خود را تلف نکنید و مستقیم به شهر گال بروید.

سفر به سریلانکا

نووارا الیا (Nuwara Eliya)

نووارا الیا یکی دیگر از شهرهای زیبای ییلاقی واقع در تپه‌های مرکزی سریلانکا است که این شهر را به‌همین دلیل «شهری روی دشت» و «شهر نور» نامیده‌اند. این شهر در واقع پایتخت اداری منطقه نووارا الیا محسوب می‌شود و آب و هوای معتدل این شهر در کنار طبیعت سرسبزش اوقات خوشی را برای مسافران به ارمغان می‌آورند. شهر نووارا الیا در ارتفاع 1868 متری از سطح دریا قرار دارد که آب و هوای پاکیزه و خنک این شهر نیز بدین سبب ممکن شده است. مهم‌ترین نکته‌ای که در رابطه با نووارا الیا وجود دارد، کشت گسترده جای در مزارع این شهر است که به‌عنوان مهم‌ترین و بزرگ‌ترین منابع چای کشور سریلانکا محسوب می‌شوند.

مرتفع‌ترین کوه سریلانکا، پیدوروتالاگالا بر سر این شهر سایه انداخته است. املاک چای پدرو، باغ‌های افسانه‌ای هاکگالا، آبشار پرتگاه عاشقانه در جوار زیارتگاه کوچک خدای شیوا (یکی از خدایان هندو)، پارک ویکتوریا، معبد سیتا امان و دریاچه گرگوری از بهترین جاذبه‌های گردشگری نووارا الیا هستند. البته پارک ملی سرزمین گالوی که بخشی از جنگل‌های کوهستانی این شهر را تشکیل می‌دهند نیز با حیات وحش متنوعش سالانه میزبان بازدیدکنندگان زیادی است.

سفر به سریلانکا

پولونارووا (Polonnaruwa)

شهر پولونارووا یکی از مهم‌ترین شهرهای سریلانکا است و زمانی مرکز پادشاهی باستانی سیلان بوده است و هنوز اثراتی از دوران طلایی سیلان در این شهر نمایان است. در این شهر هنوز هم تعدادی کاخ، زیارتگاه و استوپای قدیمی و خرابه وجود دارد که جزو جاذبه‌های گردشگری سریلانکا محسوب می‌شوند. پس از ورود به شهر مقدس پولونارووا بیش از هر چیزی، مجسمه بزرگ و مقدس پاراکراماباهو اول به چشم می‌آید که حاکم دوران طلایی سیلان بوده است. در مجاورت این مجسمه یک برکه آب معروف وجود دارد که به‌دلیل وجود گل‌های نیلوفری در 4 طبقه بنای آن بنام نیلوفر آبی شناخته می‌شود.

بنتوتا (Bentota)

شهر دیگری در سواحل جنوبی سریلانکا وجود دارد که در همسایگی دو شهر کلمبو و گاله قرار دارد که به آن بنتوتا گفته می‌شود. این شهر به‌دلیل وجود ساحل طلایی رنگش و تماشای طلوع و غروب آفتاب زیر سایه درختان نخل مورد توجه بسیاری از گردشگران واقع شده است. در سواحل این شهر، امکانات ورزشی و امکان انجام تفریحات ساحلی از قبیل موج‌سواری، قایق‌سواری و شنا نیز فراهم شده است.

از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری بنتوتا می‌توان به باغ بریف، جزیره دارچین، قلعه پرتغالی‌ها، معبد کاند ویهاری و مرکز پرورش لاک‌پشت کوسگودا اشاره کرد. جالب آنکه هر دو سال یکبار در این شهر نیز همانند شهر کندی جشنواره فیل‌ها برگزار می‌شود که با موسیقی و آتش‌بازی همراه است.

بنتوتا (Bentota)

جاهای دیدنی سریلانکا

اگر هنوز در انتخاب یکی از شهرهای سریلانکا برای سفر خود تردیدی دارید یا حداقل نمی‌دانید کدام را در اولویت خود قرار دهید؛ بهتر است در ادامه با ما همراه باشید تا با بهترین جاهای دیدنی سریلانکا نیز آشنا شوید و بهترین انتخاب ممکن را برای سفر به سریلانکا بگیرید.

جاهای دیدنی در سفر به سریلانکا

سیگیریا (Sigiriya)

سیگیریا شهری باستانی بر فراز صخره‌ای مرتفع است که در شمال منطقه مَتاله (Matale) در حوالی شهر دامبولا واقع در استان مرکزی سریلانکا و تپه‌های آن قرار دارد. با تماشای تصاویر شهر سیگیریا حیرت زده خواهید شد که چگونه شهری بر فراز ستون بزرگ صخره‌ای با ارتفاع 200 متری بنا شده است.پادشاه کاسیاپا (Kasyapa) بین سال‌های 477 تا 495 میلادی، این شهر را به‌عنوان پایتخت سیلان تعیین کرده است. کاخ کاسیاپا با دیوارنگاره‌های رنگی و زیبای آن هنوز در این منطقه موجود است.

در مسیر رفتن به این شهر باستانی با یک مجسمه شیرمانند بزرگ روبرو خواهید شد که به Sīhāgiri معروف است. سیگیری به معنای شیر سنگی است و سیگیریا نام خود را از این مجسمه گرفته است. پایتخت باستانی سیلان و کاخ بزرگ آن، پس از مرگ پادشاه، سال‌ها متروکه شدند و تا قرن چهاردهم میلادی از آن به‌عنوان یک صومعه بودایی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

اما امروزه از سیگیریا به‌عنوان یکی از میراث ملی سریلانکا و یکی از بهترین نمونه‌های شهرسازی در قرون گذشته یاد می‌شود و در آثار میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. در بخش بزرگی از ضلع غربی صخره و در محیطی به مقیاس 140 متر طول و 40 متر ارتفاع، نقاشی‌های دیواری (دیوارنگاره) زیبایی کشیده شده است. هم‌اکنون این نقاشی‌های دیواری بخشی از یک گالری بزرگ تاریخی و هنری هستند.

سیگیریا
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 6:30 الی 17:30
هزینه بلیط 18 تا 36 دلار
آدرس No. 80, Galle Road, Colombo 03, Sri Lanka

سیگیریا (Sigiriya)

معبد غار دامبولا (Dambulla Cave Temple)

بسیاری از گردشگران خارجی سریلانکا از معبد غار دامبولا به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی سریلانکا یاد می‌کنند و این غار در صدر لیست پربازدیدترین مقاصد گردشگری سریلانکا قرار دارد. این غار بزرگ‌ترین مجموعه معبدهای قدیمی سریلانکا را در کنار مجسمه‌ها و نقاشی‌های قرن دوازدهم میلادی تشکیل می‌دهد. این معبد دارای 5 اتاق (غار) بزرگ و کوچک است که نماهای متفاوتی از مجسمه بودا را به نمایش گذاشته‌اند.

این معبد را همچنین به‌دلیل مجسمه طلایی بودا که در ورودی آن قرار دارد، غار طلایی نیز می‌نامند. ولی علت نام‌گذاری این معبد به غار دامبولا، وجود بیش از 80 غار در اطراف آن و 5 غار اصلی درون آن است. بازدیدکنندگان آرامشی که در وجود بودا مشاهده می‌کنند را در خود نیز حس می‌کنند و سعی می‌کنند از لحظاتی که در این معبد می‌گذرانند، لذت ببرند. این معبد بالای یک کوه سنگی سیاه رنگ ساخته شده است و گویی دیوارهای سفید رنگ این معبد  قصد دارند، سیاهی را از این کوه پاک کنند. این معبد در نزدیکی دو شهر کلمبو و کندی قرار دارد و از هر دو شهر امکان دسترسی به این معبد زیبا وجود دارد.

این معبد در فاصله 148 کیلومتری شرق شهر کلمبو و از طرفی دیگر در فاصله 72 کیلومتری شمال کندی قرار دارد. از آنجایی که این معبد یک مکان مذهبی است، ورود به معبد غار دامبولا لازمه رعایت چندین قانون است؛ پس قبل از بازدید از این غار حتما این قوانین را مطالعه و رعایت کنید تا از ورود شما جلوگیری نشود:

  • آقایان حق ورود با شلوارک به معبد را ندارند.
  • خانم‌ها باید شانه‌های خود را با شال یا لباس بپوشانند. (امکان کرایه شال در ورودی معبد غار دامبولا وجود دارد)
  • ورود به معبد با کفش و کلاه ممنوع است.
  • حین عکس‌برداری مراقب باشید که پشت خود را به مجسمه بودا نکنید، چون ممنوع است و یک نوع بی‌احترامی است. (در واقع سلفی با مجسمه بودا تا حدودی ممنوع است)
معبد غار دامبولا
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 7 الی 19
هزینه بلیط 8 دلار
آدرس Jaffna Hwy, Habarana 50150 Sri Lanka

پرورشگاه فیل پیناوالا (Pinnawala Elephant Sanctuary)

در دهکده‌ای بنام پیناوالا، یک پرورشگاه جهت نگهداری و مراقبت از فیل‌های آسیایی ساخته شده است. دهکده پیناوالا در فاصله 13 کیلومتری شهر Kegalle، یکی از شهرهای استان Sabaragamuwa قرار دارد. مجموع فیل‌های نگهداری شده در این پرورشگاه در سال 2023 حدود 71 فیل برآورد شده است که 30 فیل نر و 41 فیل ماده هستند. این فیل‌ها در مجموع از 3 نسل جداگانه هستند.

این پرورشگاه از همان ابتدا در سال 1975 میلادی برای نگهداری فیل‌های آسیایی و سریلانکایی توسط دپارتمان حفاظت از حیات وحش سریلانکا تاسیس شد. بدین ترتیب فیل‌هایی که عمدتا بدون غذا در جنگل‌های سریلانکا تنها و دور از پدر و مادر خود رها شده بودند به این پرورشگاه انتقال داده شدند. البته این پرورشگاه قبلا در مکان‌های دیگری از قبیل پارک ملی Wilpattu نیز قرار داشت که در گذر زمان به این دهکده انتقال داده شد.

این پرورشگاه که یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا محسوب می‌شود، سالانه گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به پیناوالا می‌کشاند. بازی فیل‌ها با یکدیگر و حمام‌های آبی این فیل‌ها بیش از هر چیزی در این پرورشگاه شادی‌آور است. از طرفی بازدیدکنندگان امکان تماشای روند مراقبت و نگهداری از این فیل‌ها را به‌طور کامل از نزدیک مشاهده کنند.

پرورشگاه فیل پیناوالا
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8:30 الی 17:30
هزینه بلیط 8 تا 11 دلار
آدرس B199, Pinnawala 71100 Sri Lanka

پرورشگاه فیل پیناوالا

پارک ملی یالا (Yala National Park)

پارک ملی یالا، یکی از پربازدیدترین جاهای دیدنی سریلانکا و دومین پارک ملی بزرگ سریلانکا محسوب می‌شود که در نواحی جنوب شرقی این کشور قرار دارد. این پارک به‌طورکلی به 5 بخش تقسیم می‌شود که فقط دو بخش از این پارک برای بازدید عموم باز است. هر کدام این بخش‌ها نام جداگانه‌ی برای خود دارند و بخش اول را با نام پارک ملی روهونا (Ruhuna) و بخش دوم را با نام پارک ملی کومانا (Kumana) می‌شناسند. نام دیگر پارک ملی کومانا، یالای شرقی است. پارک ملی یالا در استان جنوبی و استان اووا (Uva) قرار دارد که وسعت آن تقریبا 979 کیلومتر مربع دارد. فاصله پارک ملی یالا با شهر کلمبو حدود 300 کیلومتر است.

در سال 1900، این منطقه به‌عنوان یک منطقه حفاظت‌شده انتخاب شد و به‌دلیل تنوع حیوانات وحشی آن اهمیت و شهرت زیادی پیدا کرد. پارک ملی یالا محل زندگی فیل‌های سریلانکای، پلنگ‌های سریلانکایی و پرندگان آبی است و جالب آنکه در مجاورت این پارک چندین مجموعه پارک ملی و منطقه حفاظت‌شده حیات وحش نیز وجود دارد. یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های ملی که در مجاورت پارک ملی یالا قرار دارد، پارک ملی Lunugamvehera است.

پارک ملی یالا شامل اکوسیستم‌های متعددی است و به‌همین دلیل حیوانات و پرندگان متنوعی در محیط آن زندگی می‌کنند. جنگل‌های بارانی و مرطوب، تالاب‌های متعدد، منابع آب شیرین از مهم‌ترین اکوسیستم‌های این پارک هستند. حدود 215 نوع پرنده و 44 نوع پستاندار در این پارک زندگی می‌کنند؛ البته متاسفانه 6 گونه از پرندگان این پارک در معرض خطر انقراض قرار دارند، ولی از طرف دیگر بزرگ‌ترین مجموعه پلنگ‌های دنیا در این پارک زندگی می‌کنند.

پارک ملی یالا
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 6 الی 18
هزینه بلیط 31 تا 36 دلار
آدرس Tissamaharama, Sri Lanka

پارک ملی اوداوالاوی (Udawalawe National Park)

همانطور که تا الان متوجه شده‌اید، حیات وحش سریلانکا آنقدر غنی و گسترده است که در بخش‌های مختلفی از این کشور، مراکزی برای مراقبت از این جانوران در نظر گرفته شده است. پارک ملی اوداولاوی یکی دیگر از پارک‌های ملی سریلانکا است که در مرز میان استان‌های Sabaragamuwa و Uva قرار دارد. مساحت این پارک حدود 30 هزار هکتار است و بخش‌هایی از این پارک نیز به‌عنوان زمین‌های کشاورزی تناوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این پارک از منظر بازدید، در جایگاه سوم پربازدیدترین پارک‌های سریلانکا قرار دارد. پارک ملی اوداوالاوی در فاصله 165 کیلومتری شهر کلمبو قرار دارد و یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های فیل‌های سریلانکایی و پرندگان آبی محسوب می‌شود. دوست‌داران حیات وحش به هیچ وجه، فرصت بازدید از این پارک زیبا را از دست نمی‌دهند، پس اگر شما نیز جزو این دسته هستید، پارک ملی اوداوالاوی را در سفر خود فراموش نکنید. شما همچنین امکان بازدید از بخش‌های مختلف پارک ملی همراه با سافاری را دارید.

پارک ملی اوداوالاوی
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 6 الی 18
هزینه بلیط
  • هزینه بلیط: 61 دلار
  • هزینه بلیط سافاری: 43 دلار به ازای یک نفر
آدرس Udawalawa, Sri Lanka

قله‌ آدم (Adam’s Peak)

قله آدم در واقع در زبان محلی با نام‌های «سری پادا» یا «Samanalakanda » شناخته می‌شود که به‌معنای کوه پروانه است. کوهی که قله آن بدین حد محبوب شده است، یک کوه مخروطی‌شکل است و ارتفاعی 2243 متری دارد که در بخش مرکزی سریلانکا قرار دارد. قله سری پادا به‌معنای جای پای بودا یا قدمگاه شیوا آمده است و این نام براساس اعتقادی است که پیروان هندو دارند. البته این کوه و قله برای پیروان آیین‌های اسلام و مسیحیت نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این قله را قدمگاه حضرت آدم یا همان سنت توماس می‌دانند.

شش مسیر دسترسی برای این قله وجود دارد و این موضوع به تنهایی علتی بر افزایش استقبال گردشگران برای بازدید از این قله شده است؛ زیرا این شش مسیر به شهرهای بزرگ اطراف آن متصل هستند و با استفاده از وسایل نقلیه و در ادامه آن مسیر پیاده‌روی به استقبال قله آدم بروید. البته بیشتر گردشگران برای اهمیت مذهبی این قله از این کوه صعود می‌کنند و تعداد اندکی برای کوه‌نوردی و صخره‌نوردی از این قله بالا می‌روند. هم‌اکنون این قله به‌عنوان زیارتگاهی برای بوداییان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این زیارتگاه تا حدی برای پیروان بودایی اهمیت دارد که مسیر چند ساعته و طولانی آن را برای زیارت می‌پیمایند. حتی تعدادی از این پیروان بودایی برای تماشای طلوع آفتاب از این قله صعود می‌کنند. بالا رفتن از این کوه در شب لذت خاص دیگری دارد و با روشن شدن چراغ‌هایی که تمام مسیر را روشن کرده‌اند، نگرانی از این بابت نیز وجود ندارد.

قله‌ آدم
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 8 الی 17
هزینه بلیط رایگان
آدرس Little Adam’s Peak, Sri Lanka

خلیج آروگام (Arugam Bay)

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری سریلانکا سواحل دریایی آن هستند و این کشور بیش از 1600 کیلومتر خط ساحلی دارد که امکان تفریح در این مکان‌ها را فراهم کرده است. خلیج آروگام یکی از مکان‌های گردشگری سریلانکا است که موج‌سواری، قایق‌سواری، غواصی و ماهی‌گیری در آب‌های فیروزه‌ای را فراهم کرده است.

قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که آب نارگیل یکی از نوشیدنی‌های پرطرفدار در سریلانکا است؛ در بسیاری از خط ساحلی خلیج آروگام و در جنگل‌های اطراف آن درخت نارگیل وجود دارد و نقش مهمی در تامین نارگیل کشور ایفا می‌کند. خلیج آروگام در ساحل جنوب شرقی سریلانکا و تا شهر کلمبو 320 کیلومتر فاصله دارد. نوشیدن آب نارگیل، آفتاب‌گیری در ساحل خلیج و استشمام بوی گل‌های یاسی که در اطراف این خلیج وجود دارند، اوقات خوشی را برای گردشگران ایجاد می‌کند.

خلیج آروگام
ساعات بازدید 24 ساعته
هزینه بلیط رایگان
آدرس 60A, Main Street, Arugam Bay

معبد دندان مقدس کندی (Temple of the Sacred Tooth Relic)

یکی دیگر از جاذبه‌های سریلانکا در شهر کندی قرار دارد و در این کشور نیز همانند تعدادی از کشورهایی که آیین رسمی آن‌ها بودایی معبدهای بسیاری وجود دارد. این معابد بودایی برای عبادت و نگهداری از آثار باقی‌مانده از بودا برپا شده‌اند. معبد دندان مقدس کندی که نام اصلی آن معبد سری دالادا مالیگاوا است به‌عنوان محلی برای نگهداری از دندان بودا شناخته می‌شود.

این معبد برای پیروان مذهب بودا از اهمیت بسیاری برخوردار است و علاوه‌بر گردشگران داخلی و خارجی، مردم محلی نیز از آن بازدید می‌کنند.در نزدیکی این معبد، مجموعه قصر سلطنتی قرار دارد و معبد دندان مقدس در واقع بالای دریاچه معروف کندی قرار دارد. اگر از دوست‌داران تاریخ و فرهنگ‌های مختلف هستید، بازدید از این معبد به شما پیشنهاد می‌شود. ورود به این معبد همانند دیگر معابد و مکان‌های مقدس لازمه رعایت قوانینی است؛ پس قبل از بازدید از این معبد، از این قوانین پیروی کنید.

معبد دندان مقدس کندی
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 5:30 صبح الی 20
هزینه بلیط 12 دلار
آدرس Kandy, Sri Lanka

گورستان جنگ کندی (KANDY WAR CEMETERY)

جاذبه گردشگری دیگری در این کشور زیبا وجود دارد که با جاذبه‌های گردشگری قبلی تفاوت دارد، این جاذبه گردشگری در واقع یک گورستان جنگی در شهر کندی است. در این گورستان به‌طورکلی 203 سرباز دفن شده‌اند که جزو جان‌باختگان جنگ جهانی دوم بوده و اکثرا انگلیسی هستند. اگرچه شاید تمایل نداشته باشید از این قبرستان بازدید کنید، ولی طبیعت زیبا و نگهداری از این قبور به بهترین شکل ممکن توجه شما را به خود جلب خواهد کرد.

گورستان جنگ کندی
ساعات بازدید تمامی روزهای هفته از ساعت 7 الی 16
هزینه بلیط رایگان
آدرس 7JJ5+P85, Kandy, Sri Lanka

هزینه‌های سفر به سریلانکا

سفر به سریلانکا همانند سفر به دیگر کشورهای خارجی هزینه‌های زیادی به همراه دارد و باید مواردی را رعایت کنید تا نهایت استفاده را ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ سفر به سریلانکا داشته باشید. در ادامه مهم‌ترین هزینه‌های سفر به سریلانکا را برایتان آورده‌ایم و در نهایت راهکارهایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها به شما ارائه کرده‌ایم:

اقامتگاه‌های سریلانکا

اولین موردی که برای سفر به سریلانکا باید رعایت کرد، رزرو هتل محل اقامت در سریلانکا است که لازمه دریافت ویزای این کشور نیز هست. اگرچه هتل‌های لوکس و گران‌قیمت زیادی در سریلانکا وجود دارد، ولی پیشنهاد ما اقامت در مسافرخانه‌های ارزان قیمت‌تر است. چند نمونه از بهترین هتل‌های سریلانکا عبارتند از:

اقامتگاه‌های سریلانکا

Mahaweli Reach Hotel

اولین هتل پیشنهادی ما به شما، هتل 5 ستاره Mahaweli Reach است که یکی از بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های شهر کندی واقع در سریلانکا است. این هتل دارای 112 اتاق دارد و از مهم‌ترین امکانات رفاهی و ویژگی‌های این هتل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • صندوق امانات
  • سالن اجتماعات
  • سالن ماساژ
  • استخر روباز
  • فروشگاه
  • رستوران (سرو غذاهای محلی سریلانکا و غذاهای بین‌المللی)
  • خدمات پرستاری از کودکان
  • پذیرش 24 ساعته
  • اجاره خودرو و پارکینگ رایگان

از طرفی اتاق‌های هتل Mahaweli Reach به سیستم‌های پیشرفته تهویه، تلویزیون، مبلمان، بالکن و حمام‌های خصوصی مجهز هستند. برای مسافران هتل حین صرف غذا برنامه‌های سرگرمی و موسیقی زنده اجرا می‌شود. از این هتل تا فرودگاه بین‌المللی کلمبو حدود 3 ساعت فاصله (رانندگی) وجود دارد.

هتل Mahaweli Reach
هزینه اقامت 64 تا 119 دلار برای هر شب
آدرس 35 P B A Weerakoon Mawatha, Kandy 20000, Sri Lanka

Hotel The Grand Kandyan

اقامتگاه پیشنهادی بعدی ما هتل The Grand Kandyan است که باز هم یک هتل 5 ستاره در شهر کندی است که 100 اتاق مجهز دارد. این هتل نیز همانند هتل قبلی دارای امکانات رفاهی تجملی و کاملی است. از این هتل تا فرودگاه بین‌المللی بندرانایک (Bandaranaike International Airport) تقریبا 85 کیلومتر فاصله وجود دارد.

هتل The Grand Kandyan

هزینه اقامت 117 دلار برای هر شب
آدرس 89, 10 Lady Gordon’s Dr, Kandy 20000, Sri Lanka

Royal Classic Resort

هتل Royal Classic Resort که یک هتل لوکس 5 ستاره دیگر است و در شهر کندی قرار دارد. این هتل که دارای 30 اتاق است، امکانات رفاهی ویژه‌ای از قبیل اتاق VIP، سوییت‌های ماه عسل، سالن ورزشی، سونا، ماساژ استخر روباز و وای فای رایگان هستند. در رستوران هتل غذاهای بین‌المللی آمریکایی، هندی و آسیایی سرو می‌شوند. این هتل بیشتر برای زوج‌های عاشق پیشنهاد می‌شود و خلوتگاهی دونفره است. از این هتل تا فرودگاه بین‌المللی بندرانایک حدود 87 کیلومتر فاصله وجود دارد.

Royal Classic Resort:
هزینه اقامت 75 دلار برای هر شب
آدرس 16/5 Arangala Natharampotha, 20000, Sri Lanka

Earls Regency Hotel

هتل 5 ستاره دیگری با 134 اتاق مجهز در شهر کندی واقع در کشور سریلانکا وجود دارد که همانند هتل‌های قبلی دارای امکانات رفاهی کاملی است. از این هتل تا دریاچه کندی و معبد سری دالادا مالیگاوا فاصله چندانی وجود ندارد و صرف 15 دقیقه می‌توان از آن‌ها بازدید کرد. بین Earls Regency Hotel و فرودگاه بین‌المللی بندرانایک فاصله‌ای 108 کیلومتری وجود دارد.

Earls Regency Hotel
هزینه اقامت 87 تا 89 دلار برای هر شب
آدرس Kundasale, Kundasale 20168 Sri Lanka

The Golden Crown Hotel

هتل دیگر پیشنهادی ما، هتل 5 ستاره The Golden Crown واقع در شهر کندی است. این هتل دارای 90 اتاق کاملا مجهز است. رستوران هتل The Golden Crown بهترین غذاهای فرانسوی، چینی، هندی و آلمانی را سرو می‌کند و غذاهای اسپانیایی، ایرلندی و آسیایی این رستوران نیز بی‌نظیر هستند. این هتل تا فرودگاه بین‌المللی بندرانایک حدود 85 کیلومتر فاصله دارد.

The Golden Crown Hotel
هزینه اقامت 98 دلار برای هر شب
آدرس 322 Udugama Ampitiya Rd, Kandy 20000, Sri Lanka

The Golden Crown Hotel

هتل‌های بالا همگی در شهر کندی یکی از بهترین شهرهای گردشگری سریلانکا قرار دارند. در ادامه چندین هتل 5 ستاره موجود در پایتخت سریلانکا یعنی شهر کلمبو معرفی می‌کنیم:

Cinnamon Lakeside

Cinnamon Lakeside
هزینه اقامت 145 دلار برای هر شب
آدرس 115, Sir Chittampalam A Gardiner Mawatha, 00200, Sri Lanka

Hotel The Kingsbury Colombo

Hotel The Kingsbury Colombo
هزینه اقامت 118 تا 121 دلار برای هر شب
آدرس 48 Janadhipathi Mawatha Colombo 1, Colombo 00100 Sri Lanka

Hilton Colombo Hotel

Hilton Colombo Hotel
هزینه اقامت 106 تا 130 دلار برای هر شب
آدرس 2 Sir Chittampalam A Gardiner Mawatha Mawatha, Colombo, Colombo 00200 Sri Lanka

Marino Beach Colombo

Marino Beach Colombo
هزینه اقامت 71 تا 80 دلار برای هر شب
آدرس 590 Marine Drive, Colombo 00300 Sri Lanka

شما به محض ورود به فرودگاه‌های سریلانکا توسط افرادی که اقامتگاه‌های خود را اجاره می‌دهند، محاصره می‌شوید که اجاره کمتری نسبت به اقامت در هتل دارند. پس اگر قصد دارید هزینه کمتری باری اقامت در سریلانکا بپردازید، بهتر است یا هتل ارزان‌قیمت و کم‌ستاره‌ای پیدا کنید یا در مسافرخانه‌های ارزان‌قیمت اقامت کنید.

نوشیدنی‌ها و غذاهای سریلانکا

اگر در هتل یا اقامتگاه خود سرویس غذایی در نظر گرفته شده است، سعی کنید از همان استفاده کنید و غذای خود را در محل اقامت خود سرو کنید. اما می‌توام حین گردش در شهرهای سریلانکا و بازدید از جاهای دیدنی، غذای خود را در رستوران‌های لوکس یا محلی صرف کنید. شاید بتوان ارزان‌ترین غذاهای سریلانکا را برنج و کاری دانست.

حدود 15 نوع برنج در سریلانکا کشت می‌شود که با استفاده از ادویه‌ها، غذاهای مختلفی سرو می‌کنند. اگر احیانا از پیروان دین اسلام هستید، نگرانی بابت غذاهای حلال و حرام نداشته باشید؛ زیرا در سریلانکا نیز مسلمانان زندگی می‌کند و رستوران‌ها و غذاخوری‌های اسلامی پیدا می‌شوند.

از مجبوب‌ترین غذاهای سریلانکا می‌توان به Gotu Kola Kanda ،Dha و Lamprais اشاره کرد. همچنین غذاهای دریایی، نان روتی، خوراک گوشت و فالوده نیز در سریلانکا محبوب هستند. نکته دیگری که در سریلانکا وجود دارد، این است که  آب لوله‌کشی در این کشور کیفیت چندانی ندارد و پیشنهاد می‌شود در عوض این آب‌های لوله‌کشی از آب معدنی‌هایی که در فروشگاه‌ها موجود است، استفاده کنید و آب بنوشید. یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های سریلانکا، آب نارگیل است که در پوست همین میوه‌ها تهیه می‌شود. آب‌میوه، انواع چای و دمنوش‌های دارویی سریلانکا نیز طرفداران زیادی دارند.

نوشیدنی‌ها و غذاهای سریلانکا

حمل و نقل عمومی

حمل و نقل و جابجایی در کشور سریلانکا وابسته به شرایط اقلیمی و تعداد نفرات متغیر است. به‌طورکلی می‌توان روش‌های حمل و نقل عمومی در سریلانکا را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • دوچرخه
  • ریکشا یا توک توک (سه چرخه)
  • خودرو
  • اتوبوس
  • قطار
  • هواپیما

همانطور که ملاحظه کردید روش‌های مختلفی برای رفت و آمد در سریلانکا وجود دارد؛ ولی شاید محبوب‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های رفت و آمد در سریلانکا، قطار و ریکشا هستند. هزینه ریکشاها  به‌صورت کیلومتری محاسبه می‌شود و بالاخص در شهر کلمبو پایتخت سریلانکا، جابجایی با ریکشاها رواج دارد. جابجایی با ریکشاها نسبت به کرایه اتوبوس و تاکسی کمتر است. از طرفی قطار نیز یکی از ارزان‌ترین روش‌های جابجایی در سریلانکا است که مورد استقبال بسیاری قرار می‌گیرد.

پس اگر قصد دارید تا از شهری به شهر دیگر سفر کنید از قطار استفاده کنید؛ ولی حتما بلیط خود را تهیه کنید، زیرا به‌دلیل استقبال گسترده از قطار ممکن است، تمامی بلیط‌ها قبل از سفر به فروش برسند. تاکسی‌ها در مرحله بعدی می‌توانند گزینه مناسبی برای جابجایی باشند، ولی بهتر است قبل از سفر با آن‌ها خوب چانه بزنید تا تخفیف لازم را بر کرایه اعمال کنند. به‌طورکلی روش‌های جابجایی و حمل و نقل عمومی سریلانکا بسیار مقرون به صرفه هستند و نگرانی از این بابت نداشته باشید.

حمل و نقل عمومی

سیم‌کارت‌های سریلانکا

از آنجایی که استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی و هزینه‌های رومینگ بین‌المللی سرسام‌آور هستند، بهتر است حتما یک سیم‌کارت سریلانکایی و بومی خریداری کنید. سیم‌کارت‌های بومی سریلانکایی شامل بسته‌های ترکیبی شامل اینترنت، پیامک و تماس‌های داخلی و خارجی می‌شوند که بسیار مقرون به صرفه و پرکاربرد هستند. اپراتورهای کشور سریلانکا عبارتند از:

  • Dialog
  • Mobitel

این دو اپراتور برخلاف اپراتورهای داخلی و ایرانی از آنتن‌دهی خوبی برخوردارند و در سراسر سریلانکا سرویس ارائه می‌دهند. به محض ورود به فرودگاه‌های سریلانکا، می‌توانید از گیشه‌های موجود در محوطه فرودگاه، سیم‌کارت‌های سریلانکایی را با نرخ پایین‌تری خریداری کنید.

سوغاتی های سریلانکا چیست؟

سوغاتی‌ های سریلانکا وابسته به شهر و روستایی که در آن اقامت دارید یا از آن بازدید می‌کنید، متفاوت است؛ ولی به‌طورکلی می‌توان سوغاتی‌های سریلانکا را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • لباس‌های سنتی
  • ساری‌های رنگارنگ (سریلانکایی و هندی)
  • جواهرات و سنگ‌های قیمتی
  • پارچه‌های دستباف
  • ماسک‌های راکشا
  • صنایع دستی چوبی
  • انواع چای
  • انواع ادویه

این سوغاتی‌ها را می‌توانید از مراکز خرید مجستیک سیتی، آرکید ایندیپندنس اسکوئر و بازار بنتوتا خریداری کنید.

راهکارهایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها

همانطور که در ابتدا نیز این موضوع ذکر شد، از آنجایی که سر به سریلانکا هزینه‌های هنگفتی به همراه دارد، برای کاهش هزیه‌های شما راهکارهایی ارائه کرده‌ایم. این راهکارهایی که برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها موثر هستند، عبارتند از:

قبل از عزیمت به سفر، برنامه‌ریزی داشته باشید و پروازها و محل اقامت خود را از قبل رزرو کنید: در واقع اگر قبل از سفر به سریلانکا بتوانید بلیط‌ هواپیما خود را با تخفیف خریداری کنید. از طرفی می‌توانید هتل محل اقامت خود را یک ماه یا چند هفته قبل از سفر با قیمت کمتری رزرو کنید.

در عوض خوردن غذا در رستوران‌های لوکس، از میل کردن غذاهای محلی لذت ببرید: از طرفی بعضی مکان‌های گردشگری هزینه‌هایی بالاتر از حد معمول دریافت می‌کنند، پس از اهالی سریلانکا آدرس ارزان‌ترین غذاخوری‌های محل را بپرسید.

از وسایل حمل و نقل عمومی بالاخص راکشا و قطار استفاده کنید: قبل از آنکه سوار وسایل حمل و نقل عمومی شوید، هزینه سفر را بپرسید تا به اصطلاح سرتان کلاه نرود و تا جای ممکن نیز چانه‌زنی کنید.

در فصل‌های خلوت سال سفر کنید تا گرفتار افزایش قیمت‌های ناگهانی و توریستی نشوید: پس اگر قصد سفر به سریلانکا را دارید، بهتر است بین ماه‌های نوامبر تا مارس که جزو ماه‌های پرگردشگر هستند، پیشنهاد نمی‌شود. در فصل‌های پرگردشگر هزینه‌ها تا 50 درصد افزایش می‌یابند.

از فعالیت‌های تفریحی و جاذبه‌های رایگان استفاده کنید: انجام بعضی از فعالیت‌های تفریحی و شرکت در بعضی رویدادهای گردشگری رایگان است. از جمله فعالیت‌های تفریحی رایگان می‌توان به تورهای دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی، شنا در سواحل سریلانکا، کوه‌نوردی و گردش در بازارهای محلی اشاره کرد. از طرفی شرکت در رویدادهای فرهنگی خیابانی و بازدید از نمایشگاه‌های خیابانی رایگان هستند.

در خانه‌ یکی از اهالی اقامت کنید: اگر اهل گردشگری و دوست‌یابی هستند و توانایی‌های لازم در ارتباط با را دارید، می‌توانید با یک فرد قابل‌اعتماد بومی توافق کنید تا در منزل وی برای مدت مشخص و با هزینه مشخص، اقامت کنید. این روش می‌تواند هزینه‌های سفر به سریلانکا را به‌صورت قابل‌توجهی کاهش دهد، اما اگر تاکنون چنین تجربه‌ای نداشته‌اید، بهتر است سراغ مسافرخانه‌های ارزان‌قیمت بروید.

در گردش‌های روزانه بطری یا قمقمه آب همراه خود داشته باشید: اگر قرار بر این باشد که شما در گردش‌های روزانه خود به محض تشنه شدن، از فروشگاه‌های مناطق توریستی که معمولا قیمت بالایی نسبت به دیگر فروشگاه‌ها دارند، آب بخرید، هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شوید.

در عوض خوردن غذا در رستوران، خودتان آشپزی کنید: اگر قصد دارید مدت زمان نسبتا زیادی را در سریلانکا سپری کنید؛ بهتر است در عوض خوردن غذا در رستوران‌های گران‌قیمت، مواد غذایی مورد نیاز خود را از فروشگاه‌های محلی خریداری کنید و خودتان آشپزی کنید.

سیم کارت محلی سریلانکا بگیرید: به این موضوع قبل‌تر نیز اشاره شد که در عوض استفاده از سیم‌کارت‌های ایرانی، از سیم‌کارت‌های سریلانکایی استفاده کنید تا هزینه‌های کمتری متحمل شوید. اپراتورهای Dialog و Mobitel، دو اپراتور معروف سریلانکا هستند.

راهکارهایی برای صرفه‌جویی در هزینه‌های سفر به سریلانکا

اطلاعات ضروری و مورد نیاز برای سفر به سریلانکا

برای سفر به سریلانکا لازم است تا یک سری اطلاعات داشته باشید، بعضی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین اطلاعات سریلانکا عبارتند از:

  • اختلاف ساعت سریلانکا با تهران بدین صورت است که این کشور در منطقه زمانی 5:30+GMT قرار دارد و سریلانکا حدود 1 الی 2 ساعت از ایران جلوتر است. (نسبت به تغییر ساعت در ایران)
  • زبان رسمی: سینهالی یا تامیل
  • واحد پول: روپیه سریلانکا (LKR)
  • نوع برق شهری در سریلانکا 230 ولت و 50 هرتز است و پریزها و دوشاخه‌های نوع M ،D و G هستند.
  • جهت رانندگی: از چپ
  • دین رسمی: بودایی
  • فرودگاه‌های بین‌المللی: کلبمو (فرودگاه بین‌المللی بندرانایک) و هامبانتوتا (فرودگاه بین‌المللی ماتالا)
  • کد کشور 94+
  • شماره تلفن‌های اضطراری: پلیس (118/119)، آمبولانس و آتش‌نشانی (110) و پلیس گردشگری (۰۱۱-۲۴۲۱۰۵۲)

راهنمای دریافت ویزا توریستی سریلانکا

برای سفر به سریلانکا علاوه بر موارد مذکور، لازم است تا مطابق قانون سفر به دیگر کشورهای خارجی، ویزای سفر به سریلانکا را نیز فراهم کنید.البته مزیتی که ویزای سریلانکا نسبت به ویزای بسیاری از کشورهای دیگر، مراجعه به سفارت سریلانکا لازم نیست؛ زیرا صدور ویزای سریلانکا به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و حتی در فرودگاه نیز می‌توانید ویزای این کشور را دریافت کنید؛ ولی پیشنهاد می‌شود تا جای ممکن سراغ ویزای فرودگاه نروید، زیرا معطل و کلافه می‌شوید. ویزای توریستی سریلانکا به شما اجازه 30 روز اقامت در این کشور را می‌دهد و برای دریافت ویزای این کشور باید مدارک زیر را داشته باشید:

  • مدارک شناسایی اعم از شناسنامه و کارت ملی هوشمند
  • فرم تکمیلی آنلاین
  • پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار
  • بلیط بازگشت از سریلانکا و مدارک رزرو هتل در سریلانکا
  • دو قطعه عکس (بهتر است جهت احتیاط تعداد بیشتری همراهتان باشد)

راهنمای دریافت ویزا توریستی سریلانکا

چگونه از ایران به سریلانکا برویم؟

همانطور که قبل‌تر به این موضوع اشاره کردیم که سریلانکا دارای دو فرودگاه بین‌المللی است که یکی در شهر کلبمو و دیگری در هامبانتوتا قرار دارند. اما نکته‌ای که وجود دارد امکان سفر هوایی از ایران به سریلانکا به‌صورت مستقیم وجود ندارد و در طول پرواز حداقل یک توقف وجود خواهد داشت. در واقع پروازها به‌صورت کانکشن و چند مرحله‌ای انجام می‌شوند و وابسته به میزان توقف و مسیر هوایی، بین 6 الی 7 ساعت سفر طول می‌کشد.

اطلاعات عمومی برای توریست ها

حال که برای سفر به سریلانکا با تاریخچه و موقعیت جغرافیایی آن آشنا شدید، نیاز است تا اطلاعات مهم برای هر توریست ایرانی که راهی این کشور است را بیان کنیم. با استفاده از این چک لیست می توانید یک سفر بدون نگرانی به سریلانکا داشته باشید.

واحد پول

واحد پول رسمی سریلانکا روپیه سریلانکا (LKR) است. توصیه می شود برای سفر به سریلانکا در هنگام ورود به فرودگاه یا هر مرکز مجاز مبادله ارز، ارز خود را با LKR مبادله یا چنج کنید. دستگاه های خودپرداز نیز به طور گسترده در مناطق شهری در دسترس هستند. برای راحتی بیشتر بهتر است تا از به جای دلار از واحد پول رسمی این کشور استفاده کنید.

زبان رسمی

سینهالی و تامیل دو زبان رسمی سریلانکا هستند. با این حال انگلیسی نیز به طور گسترده به ویژه در مناطق توریستی صحبت می شود و ارتباط را برای توریست خارجی نسبتا آسان خواهد کرد.

مذهب

سریلانکا کشوری چند مذهبی است. اکثریت جمعیت پیرو آیین بودا هستند، در حالی که جوامع قابل توجهی از هندوها، مسلمانان و مسیحیان نیز وجود دارد. با این حال بهتر است با توجه به مقصد در این کشور، به ادیان مختلف موجود در آن احترام بگذاریم.

سبک سرگرمی مردم کشور

سریلانکا دارای میراث فرهنگی غنی و متنوعی است و به همین خاطر سبک های سرگرمی در مناطق مختلف آن متفاوت است. فرم ‌های رقص سنتی مانند رقص کندیان، رقص شیطان و رقص روستایی محبوب هستند که اغلب در نمایش ‌های فرهنگی برای گردشگران اجرا می‌ شوند.

موسیقی سنتی با طبل، فلوت و سایر سازهای سنتی این اجراها را همراهی می کنند. کریکت محبوب ترین ورزش در این کشور است و شما می توانید در تماشای مسابقات در استادیوم ها یا کافه های محلی به مردم محلی بپیوندید. هم چنین می توانید در طول سفر به سریلانکا در سواحل زیبای این کشور و جنگل های آن نیز گشت و گذار کنید.

سوغات مخصوص سریلانکا

سریلانکا طیف گسترده ای از سوغاتی های منحصر به فرد را برای مسافران ارائه می دهد. برخی از گزینه های محبوب عبارتند از اقلام دست ساز مانند ماسک های چوبی، لباس های هندی، جواهرات ساخته شده با سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، ادویه های سنتی سریلانکا، چای و محصولات مرتبط با چای و صنایع دستی زیبا مانند سفال و محصولات بافته شده همگی به عنوان بهترین سوغات برای این کشور در نظر گرفته می شوند.

راهنمای سفر به سریلانکا

شماره تلفن های ضروری برای توریست ها

  • خدمات اورژانس: 119 (پلیس) / 110 (آتش نشانی و آمبولانس)
  • پلیس توریستی: 1912
  • آمبولانس: 1990
  • آتش نشانی و نجات: 2422222 011

سخن پایانی

در این مقاله ما سعی کردیم تا شما را با سریلانکا و دانستنی‌های آن آشنا کنیم؛ از جاهای دیدنی و جاذبه‌های گردشگری آن گرفته تا اطلاعات ضروری و مورد نیاز برای سفر به سریلانکا. به‌طورکلی کشور سریلانکا همانی است که مارکوپولو گفت: «سریلانکا زیباترین جزیره روی زمین است.» و همین کفایت می‌کند که وقتی جهانگردی چون مارکوپولو زیبایی این کشور را تایید می‌کند، پس دیگر چرا تردید کنیم؟ نظر شما چیست؟ آیا سریلانکا ارزش سفر کردن دارد؟ اگر قبلا تجربه سفر به سریلانکا و از شهرهای معروف و جاهای دیدنی آن بازدید کرده‌اید، نظر خود را در مورد این مکان‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

شهر کلمبو به‌عنوان پایتخت تجاری و شهر سری جایاواردنپورا کوته نیز به‌عنوان پایتخت سیاسی شناخته می‌شود.

سیگیریا، معبد غار دامبولا، پرورشگاه فیل پیناوالا، پارک ملی یالا، پارک ملی اوداوالاوی، قله‌ آدم و خلیج آروگام بهترین جاهای دیدنی سریلانکا هستند.

سریلانکا کشوری چهارفصل است که امکان سفر به این کشور در چهار فصل سال میسر است؛ ولی بهترین زمان برای سفر به سواحل غربی و جنوبی سریلانکا، اواخر پاییز و اوایل زمستان و بهترین زمان برای سفر به بخش‌های شمالی و شرقی در دو فصل بهار و تابستان است.

زبان رسمی مردم سریلانکا، سینهالی (تامیل) است و آیین رسمی کشور سریلانکا نیز بودایی است.

ویزای سریلانکا به‌صورت آنلاین و فرودگاهی صادر می‌شود و نیازی به مراجعه به سفارت سریلانکا نیست.

این غذاها ممکن است کمی تندتر از ذائقه ایرانی باشند، اما بخاطر وجود برنج شبیه به غذاهای ایرانی هستند.

در صورت ناآشنا بودن با زبان محلی می توان در بیشتر مناطق توریستی انگلیسی صحبت کرد.

ثبت دیدگاه اولین نفر باشید که نظر می‌دهید.

با درج نظر امتیاز کسب کنید